Delta is geen nutsbedrijf meer Met nieuwe jas concurrentie te lijf PZC Oud-DNB-directeur: gulden was wel ondergewaardeerd directeur Luteijn: we moeten het hebben van de zakelijke markt loe rijk is )elta nu echt? 23 Vakantiegeld opzij gezet op spaarrekening het bedrijf Hema verder het buitenland in Lim d'Or blijft exclusief Fortis profiteert van spaarders Internet wordt advertentiemedium ^Jeffrey Kutterink ljfl)DELBURG - Delta zit er rtimpjes bij. Wie haar huis- ioudboekje openslaat, ziet dat tt financieel voor de wind gat. Daarmee doemt wel de nag op of zoveel 'geld op zak' id nodig is. jr te zeggen dat het bedrijf luit jjjjrt van het geld is overdre- ,Maar we boeren goed", gr directeur David Luteijn get zonder trots. Toch zint het an niet dat het beeld bestaat 63 at er bij de onderneming wat 'öd flDDELBURG - Over hoeveel ifld Delta nu eigenlijk echt in It portemonnee heeft, bestaan «1 misverstanden. Om daar- Khter te komen, is een blik op ltbalans van het bedrijf nodig, [lie van 2004 meldt een eigen itrmogen van ruim 980 miljoen i, Dat bedrag is een eigen le- rengaan leiden. i de discussie over de reserves a Delta en het dividend aan üEdeelhouders is het beeld ont ren dat Delta dat geld kan uit een. „Dat is onjuist", bena- :Atdirecteur D. Luteijn. „Het icotste deel van het eigen ver ben zit vast in aandelen. Dat igeld dat we op papier wel heb- e. maar waar we niet over enen beschikken. Tenzij we e aandelen natuurlijk verko- e Maar dan moet je denken het van de hand doen van voorbeeld de aandelen in het Rterbedrijf Evides. Dan ver sop je dus delen van de kernta- isivan Delta. Dat is zeer onver- ervan uitgaand dat we awerkgelegenheid in Zeeland rlen behouden." h te zien hoeveel geld Delta di- ,Sl Kt van de bankrekening kan moet worden gekeken aar de post 'liquide middelen'. ie staat op de geconsolideerde 'em' alans per 31 december 2004 oor bijna 251 miljoen euro. donderdag 26 mei 2005 door Mathijs Rotteveel AMSTERDAM - Bijna de helft van de Nederlanders besteedt het in mei of juni ontvangen vakantiegeld ook werkelijk aan vakan tie. Dat concluderen pen sioenverzekeraar Zwitserle ven en onderzoeksbureau TNS Nipo uit een onder- zoek onder bijna 700 perso- dit onderzoek zet ten op de vier Nederlan ders het ontvangen geld lie ver op een spaarrekening öi gebruikt 17 procent het voor onvoorziene uitgaven. 'Het onderzoek van TNS Nipo richtte zich op de be- 3 van het vakantie geld van Nederlandse man- en vrouwen van 18 ,aar en ouder die minimaal 15 uur per week in loon- ienst zijn. de ondervraagden ontvangt 96 procent dit «ar vakantiegeld. Daarvan «eet 92 procent waar ze ht geld aan gaan besteden. Naast vakantie, sparen en wd 'Voorziene uitgaven wor den ook onderhoud van de (12 procent), ach terstallige rekeningen (10 procent), kleding en schoe ien (8 procent) of onder- ioud van de auto (7 pro eent) regelmatig genoemd. Enkele weken terug presen teerde ABN Amro-onder- Interbank ook al een onderzoek over de beste eg van het vakantiegeld. Daaruit kwam naar voren maar achttien procent van de werknemers het va catiegeld ook werkelijk mtgeeft aan een reis naar ómnen- of buitenland. Vol- fons dat onderzoek spaar- ka de ondervraagden lie- 'lfr bijna de helft zou zijn ^kantiegeld op een spaar- s skening zetten. Het jaar- onderzoek van het Ni- de Md. een organisatie die ie? ^lpt met budgetplanning, Mar de besteding van de Vakantiegelden wordt bin- 5® enkele weken gepresen teerd. Vorig jaar onder st i VT°eghet Nibud 1500 men- Jo! sen van wie 41 procent het 'a" ^kantiegeld op een spaar- M Fening zette. GPD te halen valt. Dit jaar keert Del ta 45 procent van de winst (99 miljoen euro) uit aan de aandeel houders: de dertien gemeenten en de provincie. Maar voor sommige is het niet genoeg. De CDA-fracties in elf Zeeuwse gemeenteraden willen meer. Ze vragen op de aandeel houdersvergadering op 6 juni om een onderzoek in te stellen naar de met één miljard euro ge vulde 'spaarpot' van het energie bedrijf. Dat is Luteijn te gortig. „Mensen zien Delta nog steeds als dat oude nutsbedrijf. Dat misverstand moet nu toch echt eens uit de wereld. Delta is een commercieel bedrijf dat niet al leen gas, water en licht levert. Delta doet veel meer, denk aan milieu, Zeelandnet en de deelna me in Verbrugge Terminals. Bo vendien kunnen we niet bij het grootste deel van die 1 miljard." Dat neemt niet weg dat Delta er financieel rooskleurig voorstaat. „Dat Delta het goed doet klopt. Dat is ook hard nodig. Vroeger waren huishoudens voor ons het belangrijkst. Die tijd is voorbij. We lijden verlies als het gaat om de levering van stroom, water en licht aan huishoudens. Ik schat tussen de vijf en tien mil joen euro per jaar. Toch beho ren onze prijzen tot de laagste van Nederland. Dat blijkt ook uit onderzoeken. En dat terwijl de kosten in een dunbevolkt ge bied hoog zijn als je dat verge lijkt met stedelijke gebieden. Je wilt niet weten hoeveel leidin gen er liggen voor 'slechts' 380.000 inwoners. Die leidingen moeten dan ook nog eens onder de Scheldes door. Delta draait dus op de zakelijke markt? „85 procent van de energie gaat naar bedrijven. Delta moet het om te kunnen overleven dus heb ben van de zakelijke markt. Be drijven, of ze nu in Groningen, Maastricht of Goes zitten, kun nen zelf kiezen met welke ener giebedrijf ze zaken doen. De con currentie is erg groot. Delta is slechts een kleine speler. Alleen als het huishoudboekje op orde Delta-directeur David Luteijn: „Vroeger waren huishoudens voor ons het belangrijkst. Die tijd is voorbij." foto Lex de Meester is, kunnen we investeren. Alleen dan kunnen we zorgen dat we een Zeeuws bedrijf blijven." Hoeveel geld is daar voor nodig? „Bij elkaar schat ik dat Delta tot 2008 tussen de 300 en 500 miljoen euro moet investeren. Dat is buiten de investeringen om die we elk jaar moeten doen om zaken te vervangen. Dat is voor heel Delta (inclusief bedrij ven als EPZ en Evides) 100 mil joen euro per jaar." Waar bestaan die investeringen dan uit? „Bijvoorbeeld uit de bouw van de Sloecentrale; wij betalen daaraan 60 miljoen euro. De Sloecentrale kost 475 miljoen eu ro. Daar bovenop komen nog extra kosten, zoals voor de aan leg van leidingen. Verder speelt de discussie over het al dan niet sluiten van de kerncentrale. Ver der willen we geld steken in duurzame energie, zoals zon- ne-energie en biomassa. Zo gaan we een kippenmest centra le bouwen in Moerdijk. In groot schalige windparken geloven we niet meer, want dat leidt tot grote maatschappelijke weer stand. Verder investeren we fors in Zeelandnet. We vinden dat het bedrijf in Kamperland moet blijven, want dat is goed voor de werkgelegenheid op Noord-Be veland. Onlangs is de laatste mi lieustraat geopend en gaan we geld steken in de verwerking van afval. Op het gebied van wa terlevering willen we een sterk ere rol spelen dan we nu doen. Een breed offensief; erop ge richt om Zeeuws en zelfstandig te blijven." Toch kun je je afvragen of Delta zoveel eigen geld nodig heeft. Want de verhouding van het ei gen vermogen tot het bedrag dat Delta aan leningen heeft uit staan (solvabiliteit) is bij Delta 74 procent en bij andere bedrij ven ligt dat tussen de 40 en 50 procent. „We streven er op lange termijn naar ook een solvabiliteit van 45 tot 50 procent te bereiken. Maar het is belangrijk dat we een groot deel van de investerin gen die we moeten doen zelf kun nen betalen. Het is niet goed als we dat alleen met geleend geld zouden moeten doen." De winst is flink toegenomen. Hoe komt dat? „Voornamelijk door interne effi ciency maatregelen. Daardoor is Delta aanzienlijk winstgeven der geworden. Zoals ik zei ma ken we geen winst op de huis houdens." Als Delta zo winstgevend blijft, ligt het dan niet voor de hand om de aandeelhouders - en daar mee indirect de Zeeuwen - er van te laten profiteren? „Na de zomervakantie wil ik daarover met de aandeelhou ders spreken. Ik kan me voorstel len dat het bedrag dat we in de toekomst uitkeren hoger is dan nu. Hoe hoog het dividend is, moeten we per jaar vaststellen. Maar stel dat het mogelijk is om 70 procent uit te keren, dan moe ten we dat ook doen." Waarom doet Delta dat nu nog niet? „Behalve dat we het geld hard nodig hebben om te investeren, weten we ook niet hoe de discus sie over de splitsing van energie bedrijven uitpakt. Let wel: een maatregel die de Rijksoverheid oplegt. Als bedrijven moeten splitsen, ontstaat een bedrijf dat het netwerk beheert en een dat de energie levert. Beide hebben eigen computersystemen en der gelijke nodig. Ook krijgen we te maken met claims uit de Vere nigde Staten in verband met cross-border lease contracten. Dus we moeten niet te snel be sluiten om meer geld aan de aan deelhouders te geven. Maar als je structureel geld overhoudt, moet je niet op een zak geld gaan zitten." door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - Technisch handelsbureau Vermaat kan de concurrentie nog aan. Zij het met moeite. „Iedereen kent ons", schetst directeur Wim Pop- pe de kracht van de groothan del. Een nieuw (groter) pand, een andere uitstraling en een modernere werkwijze moet het bedrijf klaar maken voor de ko mende decennia. De concurrentie ligt op de loer. Want er zijn meer groothandels in industriële machines, appara ten, gereedschappen en bevesti gingsmaterialen. In de afgelo pen jaren stond directeur Wim Poppe voor een zware keuze. Want doorgaan betekende ook investeren. En niet zomaar een klein beetje. Sowieso in het pand en uitstraling. „Die zijn niet meer van deze tijd", erkent Poppe. Maar ook in automatise ring en mensen. „Het bedrijf is niet met zijn tijd meegegroeid", vindt bedrijfsleider Patrick Wauters. Poppe heeft dat door zien en de keuze gemaakt de on derneming een nieuwe jas te ge ven en het bedrijf van zijn schoonvader klaar te maken voor de toekomst. Oprichter M. Vermaat is de tech nisch groothandel begonnen vanuit huis aan de Koudekerkse- weg. „Vanuit de slaapkamer", weet Poppe. Totdat hij letterlijk sliep tussen de bouten, de schroeven, moeren en nagels. Hij verhuisde de onderneming naar een pand in de Sint Pieters- straat. „Hij was een echte pio nier", vertelt Poppe. „Op zijn brommertje reed hij naar Zeeuws-Vlaanderen om spullen te brengen." Dertig jaar geleden waagde Ver maat de st'ap naar het bedrijven terrein Arnestein. „Iedereen in de omgeving weet Vermaat te vinden." Toch is dat niet meer genoeg, realiseert Poppe zich. „De con currentie is fors gegroeid, met bedrijven zoals Borent en Van der Peijl techniek." Grofweg gezegd vissen die alle maal in dezelfde vijver: het leve ren van apparatuur, gereed schappen en materialen aan be drijven. Alleen heeft 'de concur rentie' een veel modernere uit straling. En Vermaat moet iets doen om de concurrentie het hoofd te bieden. Poppe ont vouwt een bouwtekening en daarmee de plannen om de groothandel de toekomst in te loodsen. De heipalen voor het eerste deel van het pand zijn vo rige week de grond ingeslagen. Dat nieuwe gebouw vervangt aan het eind van het jaar het hui dige volledig. Het nieuwe magazijn wordt eind juni opgeleverd en een maand later in bedrijf genomen. Het magazijn herbergt om en na bij de 22.000 artikelen. Na de bouwvakantie gaat wat er dan nog staat tegen de vlakte en moet in december zijn vervan gen door een modern bedrijfsge bouw van twee verdiepingen. „Ik heb er nog over gedacht te verhuizen naar een andere loca tie op Arnestein. Maar dat kost extra geld en bovendien moet je dit pand dan zien te verkopen. Geen gemakkelijke opgave, om dat er bijvoorbeeld asbest in het dak zit." Begin volgend jaar is het ge bouw klaar. Maar een nieuwe 'jas' alleen is niet genoeg, weet Poppe. Daarom heeft hij bijna twee maanden geleden een be drijfsleider aangesteld. Die gaat ook de werkwijze moderniseren. Naam: Vermaat Plaats: Middelburg Opgericht: 1950 Aantal medewerkers: 10 Omzet: 2 miljoen euro „We investeren onder andere in computers en een voorraadbe- heerssysteem. Natuurlijk wordt de voorraad bijgehouden, maar minder nauwkeurig dan zou moeten." Ook voor het perso neel verandert er veel, zegt Wau ters. Zo zal meer gestructureerd en dus efficiënter gewerkt gaan worden. „Ik wil zoveel mogelijk weten waar iedereen op welk moment mee bezig is. Dat bete kent bijvoorbeeld werken met een planningbord." Veilig Poppe en Wauters zijn ervan overtuigd dat de vernieuwingen de toekomst van de onderne ming veilig stelt. Wauters: „Er gaat een heel nieuwe wind door het bedrijf waaien." Het nieuwe pand is drie keer zo groot als het huidige en biedt on der andere meer ruimte aan de werkplaats en het magazijn. Poppe: „We zien dat als een van de manieren om ons te onder scheiden. Mensen die een be paald onderdeeltje moeten heb ben, weten dat we het op voor raad hebben liggen. Die grote voorraad is voor het bedrijf dus van strategisch belang. Daarom ruimen we ook in de nieuwe si tuatie daarvoor veel ruimte in." Ook de werkplaats krijgt meer ruimte. Ook dat gebeurt uit de gedachte dat het strategisch van belang is voor de onderneming. Poppe: „Een kapotte machine hoeft niet te worden opge stuurd. Als wij het zelf repare ren, scheelt dat een ondernemer veel tijd." Behalve het uitvoeren van repa raties, kunnen ook machines worden gereviseerd. Verder legt Vermaat zich toe op het contro leren, repareren en certificeren van machines, het aanpassen van onderdelen, klein tot mid delgroot draaiwerk, laswerk, schroefdraadsnijden en persen van hogedrukslangen. Daar naast verhuurt Vermaat machi nes. Het werkgebied is nu nog midden- en noord-Zeeland. Maar Poppe denkt er hard over het gebied uit te breiden naar onder andere Zeeuws-Vlaande ren. Hij wil zich meer richten op het binnenhalen van nieuwe ko pers. „Een groter werkgebied be tekent meer kopers. Meer ko pers betekent meer werk, omzet, personeel en dus een mooie toe komst." AMSTERDAM - Winkelketen Hema wil verder met haar veroveringstocht in Europa. Het gaat winkels openen in Frankrijk en Luxemburg. In Duitsland moet de aanwezig heid met de huidige drie winkels snel worden uitgebreid. De plannen om Europa te veroveren werden enkele jaren geleden in de kast gezet vanwege de slechte economische omstandigheden. „Maar voor ons is nu het moment aange broken om door te groeien", bevestigt R. van Zetten, alge meen directeur van Hema. „Onze drie testwinkels in Duitsland spelen nu bijna quitte, dat biedt de kans verder te gaan." GPD WELLERLOOI - Het Asparagus Centre in Horst heeft een exclusieve asperge ontwikkeld die onder de naam Lim d'Or (Limburgs Goud) zijn weg moet vinden naar res taurants. De Lim d'Or zal slechts op kleine schaal worden geteeld en is zeker niet bedoeld voor 'de grote hoop', liet het Asperagus Centre gisteren weten. Dwars tegen de voortschrijdende schaalvergroting in de aspergeteelt moet de Lim d'Or garant staan voor kwali teit van eenzame klasse. Wie van de Keizerin onder de as perges wil genieten moet afreizen naar Broekhuizen of Wellerlooi, want daar liggen de enige twee restaurants die de asperge mogen opdienen. ANP AMSTERDAM - Nederlanders storten hun geld massaal op spaarrekeningen. Mede hierdoor steeg de winst van bankverzekeraar Fortis in het eerste kwartaal met 6 pro cent tot 1,49 miljard euro. Volgens bestuursvoorzitter Jean-Paul Votron is de bankverzekeraar 'het jaar zeer goed begonnen'. Ook de analisten waren tevreden: zij had den een lagere winst verwacht. Met de 6 procent winststijging heeft Fortis het overigeps minder gedaan dan de naaste concurrenten. ABN Amro presenteerde eerder deze maand ruim 8 procent winststij ging en ING Groep kon zelfs een winstgroei van 72 pro cent laten zien. GPD AMSTERDAM - Internet vestigt zich steeds meer als se rieus advertentiemedium. Na de hype eind jaren '90 kie zen steeds meer bedrijven voor online advertising, blijkt uit een gisteren gepubliceerd rapport Netto Mediabeste dingen van BBC De Media en Reclame Bank. Het rapport gaat over 2004. De zogenoemde 'mediabestedingen' van bedrijven rich ting de diverse sites nam vorig jaar toe met 67 procent. Ook voor buitenreclame was 2004 een goed jaar. De beste dingen in dit mediumtype stegen met 6,7 procent, vooral te danken aan de populariteit van billboards en abri's. De bestedingen op televisie namen ook vorig jaar weer toe, met 1,4 procent. Radio zag de inkomsten uit commercials stijgen met 2 procent. Bioscopen hebben een zwaar jaar achter de rug en zagen de bezoekersaantallen met 11 pro cent dalen. De komst van tabloids, zondagskranten en nieuwe abonnementsvormen lijkt een positieve invloed te hebben op de ontwikkeling in dagbladen. Mede daardoor is de daling van de advertentie-inkomsten teruggebracht van 8 naar 5,2 procent. De mediabestedingen bij de tijd schriften namen af met 4,8 procent. ANP Directeur Wim Poppe van technisch handelsbureau Vermaat: „Een kapotte machine hoeft niet te worden opgestuurd. Als wij het zelf repa reren, scheelt dat een ondernemer veel tijd." foto Ruben Oreel doorTon Damen AMSTERDAM - Alle ontken ningen van minister Zalm van Financiën en alle nuance ringen van het Centraal Plan bureau ten spijt, was de gul den bij de introductie van de euro wel degelijk onderge waardeerd. Dit zegt dr. André Szasz, oud-directeur van De Neder- landsche Bank (DNB), van avond in het televisieprogram ma Zembla, dat dan geheel ge wijd is aan de euro en de Eu ropese Grondwet. Szasz herhaalt hiermee, tot woede van minister Zalm, de woorden van zijn opvolger, Henk Brouwer, directeur van DNB, die op 30 april tegen over Het Parool erkende dat de gulden ten opzichte van de Duitse mark was onderge waardeerd en daardoor vijf tot tien procent te laag de eu ro inging. Zalm kwalificeerde de uitspraken over de onder waardering als 'indianenver halen', en als 'leugens'. De uitspraken van Szasz in Zembla leidden al ruim vóór de uitzending van vanavond tot opwinding bij het ministe rie van Financiën. Zalm, die ook aan het woord komt in het programma, nam meteen in zijn weblog afstand van de uitzending. Hij schrijft dat de emoties hoog opliepen en maakt zich geen illusies over een 'evenwichtige weergave'. Ook zet Zalm zich af tegen Szasz. Hij stelt dat hij 'ver moedt' dat Szasz niet op de hoogte was van de inhoud van het stuk dat het Centraal Planbureau over de onder waardering schreef. Maar dat was Szasz, zo bevestigt deze. 'uiteraard wel'. Szasz is de grootste monetai re expert die Nederland kent. Hij is de architect van de kop peling van de gulden aan de Duitse mark, een koppeling die garant stond voor het har de gulden-beleid. Tientallen jaren was Szasz de steun en toeverlaat van de centrale bankiers Jelle Zijlstra en Wim Duisenberg. Hij loodste beide bankpresidenten door alle naoorlogse valutacrises heen. Szasz was tot 2000 te vens bijzonder hoogleraar Eu ropese Studies aan de Univer siteit van Amsterdam. Hij schreef twee gezaghebbende boeken, The Road to the Mo netary Union en De Euro. Szasz zegt in Zembla dat de onderwaardering van de gul den extra hoge inflatie veroor zaakte, terwijl de geldont waarding op dat moment toch al hoog was. Doordat po litiek Den Haag de onder waardering ontkende en ne geerde. werd de overspannen economie door de overheid niet bijgestuurd. De overheid had volgens Szasz moeten be zuinigingen, maar heeft in plaats daarvan veel geld uitge geven, waardoor de inflatie hoger uitkwam. Dit verhaal krijgt deze week ook steun van het gezaghebbende Britse weekblad The Economist. Emoties De makers van Zembla had den Szasz in eerste instantie gevraagd de emoties bij de burgers omtrent de euro te verklaren. Volgens Szasz heeft de Nederlandse politiek verzuimd de burgers goed voor te bereiden op de komst van de euro. „Men had moe ten uitleggen waarom de euro er is en wat het impliceert." Nu dat onvoldoende is ge beurd, richt de woede van de burger over 'de dure euro', die het gevolg is van de hoge inflatie, zich enkel en alleen op de munt zelf. Aansluitend heeft Szasz vragen over de 'in- stapkoers' beantwoord. Een en ander wordt bevestigd door Szasz en een van de ma kers van het Zembla-pro- gramma, Marcel van Silf- hout. De makers van het pro gramma zeggen zowel van het ministerie van Financiën als van de voorlichtingsafdeling van De Nederlandsche Bank tegenwerking te hebben on dervonden bij het maken van de uitzending. Het verhaal van Brouwer en Szasz over de onderwaardering 'werd met man en macht gebagatelli seerd', aldus Van Silfhout. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23