PZC
Zeelandnet zet groot offensief in
Jongerius eist aanpak armoede
Nog geen
asfaltbaan
op vliegveld
Veranderitis
Ulen via internet en digitale televisie moeten hoofd bieden aan concurrentie
Betrouwbaar
onafhankelijk
avenpool
inderzoekt
missie aandelen
Knikkebollen, voetbal kijken en
kletsen op de werkplek
Haven R'dam richt zich op staal
Trage groei Britse economie
Bouw kan niet zonder illegalen
factie: 0113-315649
Sw.pzc.nl
:.Tiail:redactie@ pzc.nl
:;jtbus 31,4460 AA Goes
Mvertentie-exploitatie:
I- en Midden-Zeeland: 0113-315520;
T«uws-Vlaanderen: 0114-372770;
Ulonaal: 020-4562500.
26 mei 2005
for Jeffrey Kutterink
yMPERLAND - Internetaan-
seder Zeelandnet gooit alle wa
in de strijd om de coneur-
aitie het hoofd te bieden. Bin-
Knkort zien diensten als bellen
ria internet en een eigen site om
iiiziek te downloaden het licht,
ft de zomer biedt moederbe-
jrijf Delta digitale televisie aan.
[oor de toekomst denkt Zee-
indnet aan 'video on demand'
iomobiele telefonie.
islandnet bestaat tien jaar,
sar moet harcl knokken om bij
ïblijven. In tegenstelling tot de
oacurrentie is Zeelandnet de af
kopen tijd een beetje stil blij-
a staan. „We hadden te ma-
met een remmende voor-
ng", erkent directeur F.
Anting. De opkomst van
QSL (snel internet via de tele-
1) dwingt Zeelandnet om
ze te gaan. Evenals de op
lost van aanbieders als Versa-
en Scarlet. Deze week zijn
zuwe abonnementen geïntro-
l%% werd voor kabelinternet.
belheden zijn verhoogd en da-
ümieten (wat mensen maxi-
sal mogen downloaden) opge
ld of geschrapt.
Zeeland zijn 150.000 kabel-
sluitingen. 70.000 surfen via
elandnet over internet (waar-
a twee procent nog inbelt via
hanaloge telefoonlijn). Door-
it Zeelandnet alleen via de
iwse kabel diensten kan aan-
Siden, is groei van het aantal
ilonnees lastig. „De groei zit
ïlname bij de senioren. Die
(Wekken steeds meer het inter-
f Het verhogen van snelhe-
en alleen is niet genoeg. Bunde-
van diensten is het ant-
oord van Zeelandnet om be-
m
m
liaas
Servers,str.mi 70 Muklclburg, tel. 01 IS 18"
staande abonnees te houden en
nieuwe binnen te halen (lees:
van andere aanbieders weg te
lokken). Een voorbeeld is bellen
via internet dat na de zomerva
kantie wordt geïntroduceerd.
Wanneer precies wil Menting
nog niet zeggen. „Er komen
twee abonnementen: een met
een 'laag' tarief en normale ge
sprekskosten. En een met een
'normaal' tarief en lagere ge
sprekskosten. Bellen in Zeeland
zal gratis zijn." Zeelandnet
biedt het bellen via internet
vooralsnog alleen aan voor abon
nees. Mensen met bijvoorbeeld
een ADSL-aansluiting bij een
andere internetaanbieder grij
pen er naast. Ook al hebben ze
een kabelaansluiting van Delta.
Muziek
Menting: „We moeten diensten
bundelen om ze betaalbaar te
maken." In juni komt Zeeland
net met een site waarop mensen
legaal muziek kunnen downloa
den. Daarvoor werkt het bedrijf
samen met leveranciers van mu
ziekbestanden. Volgens Menting
gaat het om 'gecomprimeerde be
standen met een hoge kwaliteit'.
Details wil hij nog niet noemen.
Digitale televisie volgt na de zo
mer. Hoewel dat wordt verzorgd
door moederbedrijf Delta,
speelt Zeelandnet daarin wel
een rol. Het gaat in eerste instan
tie om het doorgeven van de hui
dige plus een aantal extra zen
ders in digitale kwaliteit. Zee
landnet zoekt daarvoor samen
werking met Essent, Casema en
Multikabel. Mensen kunnen dus
kiezen tussen analoog of digi
taal. Maar al snel wil Delta digi
tale pakketten samenstellen.
„In het basispakket zitten alle
zenders die mensen nu ook kun
nen ontvangen. Dus het is niet
zo dat mensen extra pakketten
moeten kopen." Om het signaal
te kunnen ontvangen moeten
mensen een kastje (set-top box)
en smartcard kopen. „Voor elke
televisie apart moet zo'n kastje
worden gekocht. Maar we bekij
ken of we een aanbieding kun
nen doen" Het aanbieden van
ADSL voor particulieren gaat
niet door. Alleen voor bedrijven
komen dsl-verbindingen be
schikbaar (om van buiten de pro
vincie op het bedrijfsnetwerk te
kunnen inbellen). Voor de toe
komst denkt Zeelandnet over
het aanbieden van films op be
stelling (video-on-demand) en
mobiele telefonie. Waar nodig
zoekt het bedrijf samenwerking.
Menting: „Een verdedigende
strategie is de enige om te kun
nen overleven, zeker als kleine
speler op deze markt."
J 81TERDAM - De directie van
■y ((Rotterdamse havenpool SHB
j i de ondernemingsraad van
era S uitzendbureau voor haven
vers willen in de strijd om
bedrijf overnamekandidaat
Vervat buitensluiten.
(leiding van de havenpool on-
teoekt de mogelijkheden van
demissie van nieuwe aande
el. Verder wil de or dat het aan-
^1 van het personeel (38 pro-
al) wordt verkocht aan het
Iffliwse uitzendbureau Huma-
nu 3, de andere gegadigde voor
tót leidt tot een chaos in de ha-
as!ai reageert Vervat op de mo-
erjj. ijke uitgifte van nieuwe aan-
raDj den. „Het zet de continuïteit
dua adeSHB op het spel, want je
iiuskeert de huidige aandeel-
iedere die ook de gebruikers
SHB-directeur E. Janssen
f niet voor commentaar be-
ibaar.
pan Van Gessel van Huma-
5 en de Rotterdamse onderne-
s Vervat azen al enige maan
kop de noodlijdende haven-
[aia Het is nog altijd niet duide
nd .i welke partij de meeste kans
edit "kt op een meerderheid in de
hot De aandelen Furness (17
ranir,cent) leken door R. Lubbers
plKl Vervat te worden overge-
eigi Die verkoop is nog niet af-
[grt roild. Ook Steinweg Handels
(25 procent) zou neigen
^Vervat. GPD
De brandweermannen van Dow zetelen zich in de avonduren in hun relaxfauteuils voor de televisie.
door Raymond de Frel
TERNEUZEN - De brandweerwagens
wachten op een paar meter afstand op
mogelijke vlammen en rook. Werk en
ontspanning worden in de brandweerka
zerne van Dow Benelux in Terneuzen
slechts door één muurtje gescheiden.
Omdat de bedrijfsbrandweermannen
24-uursdiensten draaien, moeten er in
de wachturen voldoende ontspannings
mogelijkheden zijn. Een keukenblok
zonder fornuis, maar met koelkast, mag
netron en koffieautomaat bieden uit
komst voor dorstigen en snoepers.
„Maaltijden halen we uit de kantine.
Eten doen we in twee ploegen, in het
voorste gedeelte van de verblijfsruimte.
Daarna is er tijd voor jezelf. De één
kijkt televisie, de ander kruipt achter
de computer. Eigenlijk doe je hier de
dingen die je thuis ook zou doen", ver
telt brandweerman Frank Cornelissens.
Sportfanaten kunnen in de fitnessruim
te terecht. Drie televisies, een stereoto
ren, dvd-speler en vier computers met
internet zijn er voor brandweermannen
die na een dag werken liever wat gas te
rugnemen.
Een zoutwateraquarium moet de huise
lijke sfeer vergroten, ook al zijn er wat
problemen met het onderhoud. En dan
zijn er elf luxe relaxfauteuils, in een hal
ve cirkel rond de grootste televisie ge
zet. Cornelissens: „Nee, we hebben geen
twee- of driezitsbanken. Op deze ma
nier heb je toch iets meer privacy, je
hoeft nu niet op te schuiven voor een
foto Camile Schelstraete
collega. Er is niet vaak onenigheid over
de te bekijken televisieprogramma's,
hoor. Voetbalwedstrijden doen het al
tijd heel erg goed."
De fauteuils zijn overigens multifunctio
neel: er wordt na de maaltijd massaal in
geknikkebold en gepraat over de dage
lijkse beslommeringen. „Je ontwikkelt
op deze plek toch een soort thuisgevoel.
Het is hier best een sociaal gebeuren. Ik
denk dat we hier toch wat closer met el
kaar omgaan dan op werkplekken die je
's avonds voor je thuis verruilt."
van onze redactie economie
ROTTERDAM - In haar eerste
toespraak als voorzitter van de
vakcentrale FNV heeft Agnes
Jongerius gistermiddag CDA-
premier Balkenende opgeroepen
het armoedebeleid in Nederland
serieus te nemen.
„Hoe is het toch mogelijk dat in
een rijk land als Nederland ge
zinnen niet genoeg geld hebben
om eten te kopen?", vroeg zij
Balkenende, die recht tegenover
haar zat op de slotdag van het
FNV-congres in Rotterdam.
Jongerius noemde de politiek
'hypocriet' als het gaat om on
derwerpen als topsalarissen en
armoedebestrijding. Eenzelfde
vraag stelde zij rechtstreeks aan
de premier over het gebrek aan
betaalbare kinderopvang en an
dere belemmeringen voor vrou
wen om volwaardig te kunnen
werken. „Vrouwen willen wer
ken, er is werk voor vrouwen en
toch gaan steeds minder vrou
wen werken. De kinderopvang
moet net zo geregeld worden als
we ooit het onderwijs hebben ge
regeld: toegankelijk en betaal
baar. Daar heb ik u bij nodig,
mijnheer Balkenende - u bent
nog niet van mij af!" Jongerius
sprak aan het slot van de twee
de dag van het FNV-congres.
Even daarvoor werd zij be
noemd tot opvolger van Lode-
wijk de Waal. Bestuurder Ton
Heerts wordt vice-voorzitter.
De tamelijk onbekende Wilna
Wind (ex-bestuurder van FNV
Bondgenoten) treedt toe tot het
federatiebestuur. GPD
|e staking van de huisartsen, deze
week, is zeer ongebruikelijk. Sta
dij ^huisartsen is een contradictio in
nc( r°lln's- Staken is immers strijdig met
)ri %legde eed. Daarom moet het wa-
7e' tot boven de lippen staan. De
^ttsen zijn de zoveelste hervor-
jpat. Minister Hoogervorst wil de
i: ^dwerking in de zorg verbeteren.
H wt geval van de huisartsen komt dat
y>: !'op een vergroting van de macht
j J(le verzekeraars. Iedere huisarts
isc da contracten met zorgverzeke-
''aar of zijn inkomen op peil zien
kei ®0uden. De angst is dat de verzeke-
ci "voor artsje gaat spelen. En dat
g Halleen: nog meer tijd gaat straks
Bi "en'n administratieve beslommerin-
moderne huisarts is daar al onge-
Nc helft van zijn werktijd aan
T' Dat wordt alleen maar erger
wanneer elke huisarts-David met grote
regelmaat moet onderhandelen over
van alles en nog wat met een reeks zorg-
verzekeraar-Goliaths. De huisartsen
zijn niet de enige groep in de samenle
ving die protesteren tegen weer een her
vorming. De vakbonden blazen nog
stoom af na de protesten tegen de
WAO-stelsehvijziging. Inmiddels heeft
de Tweede Kamer de voorgenomen
WAO-regelgeving onder ogen gekre
gen: een draak van een document dat,
naar verluidt, bijna 300 bladzijden be
slaat. Kortgeleden wonden docenten en
studenten in het hoger onderwijs zich
op over weer een majeure wijziging in
het beleid. Studenten krijgen een soort
studiestrippenkaart waarmee zij in ho-
ger-onderwijsland kunnen shoppen.
De administratieve en bureaucratische
ellende die hiervan het gevolg zal zijn,
is niet te overzien.
De ene na de andere hervorming wordt
over de bevolking uitgestort. Het aan
tal voorbeelden is dermate groot dat ik
daarmee de komende jaren deze co
lumn moeiteloos kan vullen. Door
voortdurend te praten over 'modernise
ringen' en 'hervormingen' wordt de in
druk gewekt dat tegenstanders in een
stoffig verleden leven, want wie ziet
het nut daarvan nu niet? Ikzelf heb in
mijn werkzame leven een stuk of zes of
zeven majeure 'hervormingen' mogen
meemaken. Toen ik nog jong, naïef en
veelbelovend was, maakte ik mij daar
heel druk om. Ik las de voorstellen,
dacht mee over de alternatieven, verga
derde over de consequenties, werkte
aan de noodzakelijke uitvoering, et ce
tera. Inmiddels laat ik elke hervorming-
storm rustig overwaaien. De bijbeho
rende stukken - veel en dik - verdwij
nen ongezien in de papiervernietiger.
In plaats daarvan ga ik gewoon aan het
werk: ik schrijf artikelen, ik geef colle
ges, en ik verleen maatschappelijke
hand- en spandiensten. Ondanks alle
bestuurlijke beleidsruis is het eigen
lijke werk geen steek veranderd. Aan
een gedegen artikel moet nog altijd di
to onderzoek voorafgaan. Voor een aan
sprekend college moet nog altijd de re
toriek worden aangesproken.
Die onstuitbare veranderwoede is vol
strekt contraproductief. Met een hoop
gedoe worden voortdurend de mensen
waar het om gaat van hun werk gehou
den. In 1996 heb ik al eens ervoor ge
pleit om het voltallige ministerie van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
(OC&W) vier jaar met betaald verlof te
sturen. Mijn voorspelling was dat ieder
een daar beter van zou worden: de amb
tenaren zouden van een langdurige be
taalde vakantie kunnen genieten zon
der docenten, leraren, leerlingen en stu
denten met allerlei geneuzel lastig te
vallen. Uiteraard is mijn voorstel een
stille dood gestorven.
Eigenlijk zou ik weer met een vergelijk
baar pleidooi moeten komen, die zich
deze keer niet tot het Ministerie van
OC&W zou moeten beperken. Omdat
vechten tegen de bierkaai ongezond is,
zie ik daarvan af. Het is veel verstandi
ger om in alle rust de ene na de andere
beleidstorm stoïcijns te negeren. Dan
hoef ik mijn huisarts ook niet met
stressklachten lastig te vallen. Politici
en andere beleidsmakers lijden aan een
ernstige ziekte: de veranderitis. Het is
raadzaam dat zij en masse naar de huis
arts gaan om zich vanwege deze chroni
sche en ongeneeslijke kwaal volledig te
laten afkeuren.
Arjen van Witteloostuijn
DALIAN - De Rotterdamse haven gaat zich meer richten
op de overslag van staalproducten. Aanleiding is het plan
van de Duitse staalproducent ThyssenKrupp om in
Noord-Brazilië een staalfabriek te bouwen.
Vanuit Brazilië voert ThyssenKrupp jaarlijks al meer dan
drie miljoen ton ijzererts voor zijn Duitse hoogovens via
de Rotterdamse haven aan. Die ertsimport blijft gegaran
deerd, heeft de leiding van het concern het Havenbedrijf
laten weten. Tegelijkertijd heeft ThyssenKrupp gevraagd
in Rotterdam een extra terminal voor de overslag van
staalproducten te mogen bouwen. Het Havenbedrijf ziet
als trend dat minder grondstoffen worden aangevoerd en
meer (half)producten. In China is gesproken met een staal
producent die in de havenstad Dalian, in het noordoosten
van het land, een nieuwe fabriek gaat bouwen ter waarde
van anderhalf miljard euro. Het bedrijf zal vooral staal le
veren voor de Chinese en Aziatische markt, maar is ook
van plan staal naar West-Europa te exporteren. GPD
LONDEN - De rek lijkt uit de Britse economie. Het Britse
nationale statistisch instituut meldde gisteren dat de eco
nomische groei in het eerste kwartaal van dit jaar de laag
ste is in bijna twee jaar-. De belangrijkste oorzaken zijn
een terugval in de industriële productie en teruglopende
consumentenbestedingen.
De eerste drie maanden van dit jaar lieten een groei van
het bruto nationaal product zien van 0,5 procent. Dat is
0,1 procentpunt lager dan een eerste raming van vorige
maand. De daling komt niet onverwacht. Analisten had
den er al op gerekend, nadat duidelijk was geworden dat
de industriële productie een terugval kende. Wat waarne
mers zorgen baart is het teruglopende consumentenver
trouwen, wat zich vertaalt in minder aankopen. RTR
BRUSSEL - De Belgische aannemers vragen de overheid
meer dan duizend illegale bouwvakkers uit Oost-Europa
een verblijfsvergunning te geven. Volgens de werkgevers
in de bouw is de aanwezigheid van de illegalen nodig om
een aantal grote projecten af te ronden. Dat meldde giste
ren de Vlaamse publieke omroep VRT.
Als de overheid de illegalen terugstuurt, dienen de aanne
mers zo snel mogelijk weer andere bouwvakkers uit
Oost-Europa aan te trekken, stelt de werkgeversorganisa
tie Confederatie Bouw. Daarom vragen zij om een snelle
legalisering. België heeft evenals Nederland beperkingen
ingesteld voor de komst van werknemers uit de nieuwe
Oost-Europese lidstaten van de EU. Voor de legalisering
in België is een wetswijziging nodig. Eerder gaf Spanje
een verblijfsvergunning aan ongeveer 800.000 illegale
werknemers, hoofdzakelijk uit Latijns-Amerika. ANP
door Jeffrey Kutterink
ARNEMUIDEN - Vliegveld Mid
den Zeeland krijgt voorlopig
geen verharde start- en landings
baan. De directie heeft wel geld
voor de aanleg, maar niet voor
het onderhoud. Eerst moeten de
inkomsten van het vliegveld om
hoog. Dan ook wil het Zeeuws
bedrijfsleven financieel bijsprin
gen.
Vanuit het bedrijfsleven klinkt
al langer de wens om vanaf het
kleine Zeeuwse vliegveld zaken
reizen te kunnen maken. Met
het aantreden van een nieuwe di
rectie, drie jaar geleden, werd
het plan om zo'n baan aan te leg
gen nieuw leven in geblazen. On
dernemers vliegen vooral op Eu
ropese bestemmingen en doen
dat vanaf Antwerpen, Brussel,
Rotterdam, Amsterdam en Lille.
Het zakelijk gebruik van Mid
den-Zeeland is gering, zo bleek
uit een enquête die het vliegveld
in 2002 hield onder zestig
Zeeuwse bedrijven. Dat heeft on
der andere te maken met het ont
breken van een verharde baan.
Want bij slecht weer is het niet
verantwoord daar vanaf te star
ten of op te landen. Doordat de
baan dus niet altijd kan worden
gebruikt, is die geen alternatief
voor andere vliegvelden.
Het Zeeuwse bedrijfsleven is
nog steeds bereid eenmalig geld
te steken in een verharde baan,
stelt directeur P. Geysen. Onder
een harde baan wordt een 'strip'
asfalt verstaan van een kilome
ter lang en 23 meter breed. „Net
zo groot als de huidige baan."
De aanleg kost volgens Geysen
600.000 euro. „Als het echt
moet, kunnen we hem wel aan
leggen. Maar we hebben geen
geld voor het onderhoud van de
baan. Om dat te kunnen beta
len, moeten de inkomsten van
het vliegveld omhoog."
Geysen is hard bezig om dat
voor elkaar te krijgen. Dat kan
onder andere door grond te ver
huren en door meer vluchten
'binnen te halen'. „We hebben
nu 25.000 vliegbewegingen per
jaar. Een daling van 3000 ten op
zichte van drie jaar geleden.
Dat heeft te maken met de slech
te economie." Geysen ziet moge
lijkheden het aantal vluchten te
laten stijgen. „Binnen de 'ge
luidsruimte' van het vliegveld
mogen maximaal 35.000 vluch
ten per jaar worden gemaakt. Al
le ruimte dus nog voor groei."
Door het sluiten van het vlieg
veldje op de Tweede Maasvlakte
zijn de eigenaren van 14 ul
tra-lichte vliegtuigen uitgewe
ken naar Midden-Zeeland.
„Meer vluchten, betekent meer
inkomsten." Verder wil Geysen
meer activiteiten organiseren,
zoals onlangs de gehouden mani
festatie Wings and Wheels.
Brandstof
Door de ingebruikname van een
nieuwe brandstofinstallatie vol
gende week zaterdag haalt het
vliegveld ook meer geld binnen.
„De oude installatie is afge
keurd en was in het beheer van
BP. Die leverde de brandstof,
maar stak ook een behoorlijk
deel van de marge in eigen zak.
De nieuwe installatie exploite
ren we in eigen beheer. Een in
vestering van weliswaar
120.000 euro, maar de marges
komen voortaan ten goede aan
het vliegveld."
Ook betalen de twintig bedrij
ven jaarlijks 500 euro voor het
gebruik van Midden-Zeeland.
Op het eerste oog een luttel be
drag. „Maar het heeft heel wat
voeten in aarde gehad om bedrij
ven te laten betalen."
Geysen zegt dat de sfeer op en
rond het veld 'hard opknapt' en
de toekomst er daardoor zonni
ger uitziet. „De contacten met
politiek, bedrijfsleven, milieube
weging en omwonenden zijn
sterk verbeterd. Vorig jaar had
den we vijf klachten over over
last, dit jaar nog geen."
'Lining-up for the future' (ver
wijzend naar de vliegterm die
aangeeft dat een vliegtuig klaar
is voor de start) heette de toe
komstvisie die Geysen in 2002
presenteerde. „Niet alles gaat
even snel zoals toen gedacht.
Denk aan de verharde baan.
Maar de sfeer is sterk verbeterd
en in die zin liggen we op
koers."