PZC Zeelandnet zet groot offensief in Jongerius eist aanpak armoede Nog geen asfaltbaan op vliegveld Veranderitis Ulen via internet en digitale televisie moeten hoofd bieden aan concurrentie Betrouwbaar onafhankelijk avenpool inderzoekt missie aandelen Knikkebollen, voetbal kijken en kletsen op de werkplek Haven R'dam richt zich op staal Trage groei Britse economie Bouw kan niet zonder illegalen factie: 0113-315649 Sw.pzc.nl :.Tiail:redactie@ pzc.nl :;jtbus 31,4460 AA Goes Mvertentie-exploitatie: I- en Midden-Zeeland: 0113-315520; T«uws-Vlaanderen: 0114-372770; Ulonaal: 020-4562500. 26 mei 2005 for Jeffrey Kutterink yMPERLAND - Internetaan- seder Zeelandnet gooit alle wa in de strijd om de coneur- aitie het hoofd te bieden. Bin- Knkort zien diensten als bellen ria internet en een eigen site om iiiziek te downloaden het licht, ft de zomer biedt moederbe- jrijf Delta digitale televisie aan. [oor de toekomst denkt Zee- indnet aan 'video on demand' iomobiele telefonie. islandnet bestaat tien jaar, sar moet harcl knokken om bij ïblijven. In tegenstelling tot de oacurrentie is Zeelandnet de af kopen tijd een beetje stil blij- a staan. „We hadden te ma- met een remmende voor- ng", erkent directeur F. Anting. De opkomst van QSL (snel internet via de tele- 1) dwingt Zeelandnet om ze te gaan. Evenals de op lost van aanbieders als Versa- en Scarlet. Deze week zijn zuwe abonnementen geïntro- l%% werd voor kabelinternet. belheden zijn verhoogd en da- ümieten (wat mensen maxi- sal mogen downloaden) opge ld of geschrapt. Zeeland zijn 150.000 kabel- sluitingen. 70.000 surfen via elandnet over internet (waar- a twee procent nog inbelt via hanaloge telefoonlijn). Door- it Zeelandnet alleen via de iwse kabel diensten kan aan- Siden, is groei van het aantal ilonnees lastig. „De groei zit ïlname bij de senioren. Die (Wekken steeds meer het inter- f Het verhogen van snelhe- en alleen is niet genoeg. Bunde- van diensten is het ant- oord van Zeelandnet om be- m m liaas Servers,str.mi 70 Muklclburg, tel. 01 IS 18" staande abonnees te houden en nieuwe binnen te halen (lees: van andere aanbieders weg te lokken). Een voorbeeld is bellen via internet dat na de zomerva kantie wordt geïntroduceerd. Wanneer precies wil Menting nog niet zeggen. „Er komen twee abonnementen: een met een 'laag' tarief en normale ge sprekskosten. En een met een 'normaal' tarief en lagere ge sprekskosten. Bellen in Zeeland zal gratis zijn." Zeelandnet biedt het bellen via internet vooralsnog alleen aan voor abon nees. Mensen met bijvoorbeeld een ADSL-aansluiting bij een andere internetaanbieder grij pen er naast. Ook al hebben ze een kabelaansluiting van Delta. Muziek Menting: „We moeten diensten bundelen om ze betaalbaar te maken." In juni komt Zeeland net met een site waarop mensen legaal muziek kunnen downloa den. Daarvoor werkt het bedrijf samen met leveranciers van mu ziekbestanden. Volgens Menting gaat het om 'gecomprimeerde be standen met een hoge kwaliteit'. Details wil hij nog niet noemen. Digitale televisie volgt na de zo mer. Hoewel dat wordt verzorgd door moederbedrijf Delta, speelt Zeelandnet daarin wel een rol. Het gaat in eerste instan tie om het doorgeven van de hui dige plus een aantal extra zen ders in digitale kwaliteit. Zee landnet zoekt daarvoor samen werking met Essent, Casema en Multikabel. Mensen kunnen dus kiezen tussen analoog of digi taal. Maar al snel wil Delta digi tale pakketten samenstellen. „In het basispakket zitten alle zenders die mensen nu ook kun nen ontvangen. Dus het is niet zo dat mensen extra pakketten moeten kopen." Om het signaal te kunnen ontvangen moeten mensen een kastje (set-top box) en smartcard kopen. „Voor elke televisie apart moet zo'n kastje worden gekocht. Maar we bekij ken of we een aanbieding kun nen doen" Het aanbieden van ADSL voor particulieren gaat niet door. Alleen voor bedrijven komen dsl-verbindingen be schikbaar (om van buiten de pro vincie op het bedrijfsnetwerk te kunnen inbellen). Voor de toe komst denkt Zeelandnet over het aanbieden van films op be stelling (video-on-demand) en mobiele telefonie. Waar nodig zoekt het bedrijf samenwerking. Menting: „Een verdedigende strategie is de enige om te kun nen overleven, zeker als kleine speler op deze markt." J 81TERDAM - De directie van ■y ((Rotterdamse havenpool SHB j i de ondernemingsraad van era S uitzendbureau voor haven vers willen in de strijd om bedrijf overnamekandidaat Vervat buitensluiten. (leiding van de havenpool on- teoekt de mogelijkheden van demissie van nieuwe aande el. Verder wil de or dat het aan- ^1 van het personeel (38 pro- al) wordt verkocht aan het Iffliwse uitzendbureau Huma- nu 3, de andere gegadigde voor tót leidt tot een chaos in de ha- as!ai reageert Vervat op de mo- erjj. ijke uitgifte van nieuwe aan- raDj den. „Het zet de continuïteit dua adeSHB op het spel, want je iiuskeert de huidige aandeel- iedere die ook de gebruikers SHB-directeur E. Janssen f niet voor commentaar be- ibaar. pan Van Gessel van Huma- 5 en de Rotterdamse onderne- s Vervat azen al enige maan kop de noodlijdende haven- [aia Het is nog altijd niet duide nd .i welke partij de meeste kans edit "kt op een meerderheid in de hot De aandelen Furness (17 ranir,cent) leken door R. Lubbers plKl Vervat te worden overge- eigi Die verkoop is nog niet af- [grt roild. Ook Steinweg Handels (25 procent) zou neigen ^Vervat. GPD De brandweermannen van Dow zetelen zich in de avonduren in hun relaxfauteuils voor de televisie. door Raymond de Frel TERNEUZEN - De brandweerwagens wachten op een paar meter afstand op mogelijke vlammen en rook. Werk en ontspanning worden in de brandweerka zerne van Dow Benelux in Terneuzen slechts door één muurtje gescheiden. Omdat de bedrijfsbrandweermannen 24-uursdiensten draaien, moeten er in de wachturen voldoende ontspannings mogelijkheden zijn. Een keukenblok zonder fornuis, maar met koelkast, mag netron en koffieautomaat bieden uit komst voor dorstigen en snoepers. „Maaltijden halen we uit de kantine. Eten doen we in twee ploegen, in het voorste gedeelte van de verblijfsruimte. Daarna is er tijd voor jezelf. De één kijkt televisie, de ander kruipt achter de computer. Eigenlijk doe je hier de dingen die je thuis ook zou doen", ver telt brandweerman Frank Cornelissens. Sportfanaten kunnen in de fitnessruim te terecht. Drie televisies, een stereoto ren, dvd-speler en vier computers met internet zijn er voor brandweermannen die na een dag werken liever wat gas te rugnemen. Een zoutwateraquarium moet de huise lijke sfeer vergroten, ook al zijn er wat problemen met het onderhoud. En dan zijn er elf luxe relaxfauteuils, in een hal ve cirkel rond de grootste televisie ge zet. Cornelissens: „Nee, we hebben geen twee- of driezitsbanken. Op deze ma nier heb je toch iets meer privacy, je hoeft nu niet op te schuiven voor een foto Camile Schelstraete collega. Er is niet vaak onenigheid over de te bekijken televisieprogramma's, hoor. Voetbalwedstrijden doen het al tijd heel erg goed." De fauteuils zijn overigens multifunctio neel: er wordt na de maaltijd massaal in geknikkebold en gepraat over de dage lijkse beslommeringen. „Je ontwikkelt op deze plek toch een soort thuisgevoel. Het is hier best een sociaal gebeuren. Ik denk dat we hier toch wat closer met el kaar omgaan dan op werkplekken die je 's avonds voor je thuis verruilt." van onze redactie economie ROTTERDAM - In haar eerste toespraak als voorzitter van de vakcentrale FNV heeft Agnes Jongerius gistermiddag CDA- premier Balkenende opgeroepen het armoedebeleid in Nederland serieus te nemen. „Hoe is het toch mogelijk dat in een rijk land als Nederland ge zinnen niet genoeg geld hebben om eten te kopen?", vroeg zij Balkenende, die recht tegenover haar zat op de slotdag van het FNV-congres in Rotterdam. Jongerius noemde de politiek 'hypocriet' als het gaat om on derwerpen als topsalarissen en armoedebestrijding. Eenzelfde vraag stelde zij rechtstreeks aan de premier over het gebrek aan betaalbare kinderopvang en an dere belemmeringen voor vrou wen om volwaardig te kunnen werken. „Vrouwen willen wer ken, er is werk voor vrouwen en toch gaan steeds minder vrou wen werken. De kinderopvang moet net zo geregeld worden als we ooit het onderwijs hebben ge regeld: toegankelijk en betaal baar. Daar heb ik u bij nodig, mijnheer Balkenende - u bent nog niet van mij af!" Jongerius sprak aan het slot van de twee de dag van het FNV-congres. Even daarvoor werd zij be noemd tot opvolger van Lode- wijk de Waal. Bestuurder Ton Heerts wordt vice-voorzitter. De tamelijk onbekende Wilna Wind (ex-bestuurder van FNV Bondgenoten) treedt toe tot het federatiebestuur. GPD |e staking van de huisartsen, deze week, is zeer ongebruikelijk. Sta dij ^huisartsen is een contradictio in nc( r°lln's- Staken is immers strijdig met )ri %legde eed. Daarom moet het wa- 7e' tot boven de lippen staan. De ^ttsen zijn de zoveelste hervor- jpat. Minister Hoogervorst wil de i: ^dwerking in de zorg verbeteren. H wt geval van de huisartsen komt dat y>: !'op een vergroting van de macht j J(le verzekeraars. Iedere huisarts isc da contracten met zorgverzeke- ''aar of zijn inkomen op peil zien kei ®0uden. De angst is dat de verzeke- ci "voor artsje gaat spelen. En dat g Halleen: nog meer tijd gaat straks Bi "en'n administratieve beslommerin- moderne huisarts is daar al onge- Nc helft van zijn werktijd aan T' Dat wordt alleen maar erger wanneer elke huisarts-David met grote regelmaat moet onderhandelen over van alles en nog wat met een reeks zorg- verzekeraar-Goliaths. De huisartsen zijn niet de enige groep in de samenle ving die protesteren tegen weer een her vorming. De vakbonden blazen nog stoom af na de protesten tegen de WAO-stelsehvijziging. Inmiddels heeft de Tweede Kamer de voorgenomen WAO-regelgeving onder ogen gekre gen: een draak van een document dat, naar verluidt, bijna 300 bladzijden be slaat. Kortgeleden wonden docenten en studenten in het hoger onderwijs zich op over weer een majeure wijziging in het beleid. Studenten krijgen een soort studiestrippenkaart waarmee zij in ho- ger-onderwijsland kunnen shoppen. De administratieve en bureaucratische ellende die hiervan het gevolg zal zijn, is niet te overzien. De ene na de andere hervorming wordt over de bevolking uitgestort. Het aan tal voorbeelden is dermate groot dat ik daarmee de komende jaren deze co lumn moeiteloos kan vullen. Door voortdurend te praten over 'modernise ringen' en 'hervormingen' wordt de in druk gewekt dat tegenstanders in een stoffig verleden leven, want wie ziet het nut daarvan nu niet? Ikzelf heb in mijn werkzame leven een stuk of zes of zeven majeure 'hervormingen' mogen meemaken. Toen ik nog jong, naïef en veelbelovend was, maakte ik mij daar heel druk om. Ik las de voorstellen, dacht mee over de alternatieven, verga derde over de consequenties, werkte aan de noodzakelijke uitvoering, et ce tera. Inmiddels laat ik elke hervorming- storm rustig overwaaien. De bijbeho rende stukken - veel en dik - verdwij nen ongezien in de papiervernietiger. In plaats daarvan ga ik gewoon aan het werk: ik schrijf artikelen, ik geef colle ges, en ik verleen maatschappelijke hand- en spandiensten. Ondanks alle bestuurlijke beleidsruis is het eigen lijke werk geen steek veranderd. Aan een gedegen artikel moet nog altijd di to onderzoek voorafgaan. Voor een aan sprekend college moet nog altijd de re toriek worden aangesproken. Die onstuitbare veranderwoede is vol strekt contraproductief. Met een hoop gedoe worden voortdurend de mensen waar het om gaat van hun werk gehou den. In 1996 heb ik al eens ervoor ge pleit om het voltallige ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OC&W) vier jaar met betaald verlof te sturen. Mijn voorspelling was dat ieder een daar beter van zou worden: de amb tenaren zouden van een langdurige be taalde vakantie kunnen genieten zon der docenten, leraren, leerlingen en stu denten met allerlei geneuzel lastig te vallen. Uiteraard is mijn voorstel een stille dood gestorven. Eigenlijk zou ik weer met een vergelijk baar pleidooi moeten komen, die zich deze keer niet tot het Ministerie van OC&W zou moeten beperken. Omdat vechten tegen de bierkaai ongezond is, zie ik daarvan af. Het is veel verstandi ger om in alle rust de ene na de andere beleidstorm stoïcijns te negeren. Dan hoef ik mijn huisarts ook niet met stressklachten lastig te vallen. Politici en andere beleidsmakers lijden aan een ernstige ziekte: de veranderitis. Het is raadzaam dat zij en masse naar de huis arts gaan om zich vanwege deze chroni sche en ongeneeslijke kwaal volledig te laten afkeuren. Arjen van Witteloostuijn DALIAN - De Rotterdamse haven gaat zich meer richten op de overslag van staalproducten. Aanleiding is het plan van de Duitse staalproducent ThyssenKrupp om in Noord-Brazilië een staalfabriek te bouwen. Vanuit Brazilië voert ThyssenKrupp jaarlijks al meer dan drie miljoen ton ijzererts voor zijn Duitse hoogovens via de Rotterdamse haven aan. Die ertsimport blijft gegaran deerd, heeft de leiding van het concern het Havenbedrijf laten weten. Tegelijkertijd heeft ThyssenKrupp gevraagd in Rotterdam een extra terminal voor de overslag van staalproducten te mogen bouwen. Het Havenbedrijf ziet als trend dat minder grondstoffen worden aangevoerd en meer (half)producten. In China is gesproken met een staal producent die in de havenstad Dalian, in het noordoosten van het land, een nieuwe fabriek gaat bouwen ter waarde van anderhalf miljard euro. Het bedrijf zal vooral staal le veren voor de Chinese en Aziatische markt, maar is ook van plan staal naar West-Europa te exporteren. GPD LONDEN - De rek lijkt uit de Britse economie. Het Britse nationale statistisch instituut meldde gisteren dat de eco nomische groei in het eerste kwartaal van dit jaar de laag ste is in bijna twee jaar-. De belangrijkste oorzaken zijn een terugval in de industriële productie en teruglopende consumentenbestedingen. De eerste drie maanden van dit jaar lieten een groei van het bruto nationaal product zien van 0,5 procent. Dat is 0,1 procentpunt lager dan een eerste raming van vorige maand. De daling komt niet onverwacht. Analisten had den er al op gerekend, nadat duidelijk was geworden dat de industriële productie een terugval kende. Wat waarne mers zorgen baart is het teruglopende consumentenver trouwen, wat zich vertaalt in minder aankopen. RTR BRUSSEL - De Belgische aannemers vragen de overheid meer dan duizend illegale bouwvakkers uit Oost-Europa een verblijfsvergunning te geven. Volgens de werkgevers in de bouw is de aanwezigheid van de illegalen nodig om een aantal grote projecten af te ronden. Dat meldde giste ren de Vlaamse publieke omroep VRT. Als de overheid de illegalen terugstuurt, dienen de aanne mers zo snel mogelijk weer andere bouwvakkers uit Oost-Europa aan te trekken, stelt de werkgeversorganisa tie Confederatie Bouw. Daarom vragen zij om een snelle legalisering. België heeft evenals Nederland beperkingen ingesteld voor de komst van werknemers uit de nieuwe Oost-Europese lidstaten van de EU. Voor de legalisering in België is een wetswijziging nodig. Eerder gaf Spanje een verblijfsvergunning aan ongeveer 800.000 illegale werknemers, hoofdzakelijk uit Latijns-Amerika. ANP door Jeffrey Kutterink ARNEMUIDEN - Vliegveld Mid den Zeeland krijgt voorlopig geen verharde start- en landings baan. De directie heeft wel geld voor de aanleg, maar niet voor het onderhoud. Eerst moeten de inkomsten van het vliegveld om hoog. Dan ook wil het Zeeuws bedrijfsleven financieel bijsprin gen. Vanuit het bedrijfsleven klinkt al langer de wens om vanaf het kleine Zeeuwse vliegveld zaken reizen te kunnen maken. Met het aantreden van een nieuwe di rectie, drie jaar geleden, werd het plan om zo'n baan aan te leg gen nieuw leven in geblazen. On dernemers vliegen vooral op Eu ropese bestemmingen en doen dat vanaf Antwerpen, Brussel, Rotterdam, Amsterdam en Lille. Het zakelijk gebruik van Mid den-Zeeland is gering, zo bleek uit een enquête die het vliegveld in 2002 hield onder zestig Zeeuwse bedrijven. Dat heeft on der andere te maken met het ont breken van een verharde baan. Want bij slecht weer is het niet verantwoord daar vanaf te star ten of op te landen. Doordat de baan dus niet altijd kan worden gebruikt, is die geen alternatief voor andere vliegvelden. Het Zeeuwse bedrijfsleven is nog steeds bereid eenmalig geld te steken in een verharde baan, stelt directeur P. Geysen. Onder een harde baan wordt een 'strip' asfalt verstaan van een kilome ter lang en 23 meter breed. „Net zo groot als de huidige baan." De aanleg kost volgens Geysen 600.000 euro. „Als het echt moet, kunnen we hem wel aan leggen. Maar we hebben geen geld voor het onderhoud van de baan. Om dat te kunnen beta len, moeten de inkomsten van het vliegveld omhoog." Geysen is hard bezig om dat voor elkaar te krijgen. Dat kan onder andere door grond te ver huren en door meer vluchten 'binnen te halen'. „We hebben nu 25.000 vliegbewegingen per jaar. Een daling van 3000 ten op zichte van drie jaar geleden. Dat heeft te maken met de slech te economie." Geysen ziet moge lijkheden het aantal vluchten te laten stijgen. „Binnen de 'ge luidsruimte' van het vliegveld mogen maximaal 35.000 vluch ten per jaar worden gemaakt. Al le ruimte dus nog voor groei." Door het sluiten van het vlieg veldje op de Tweede Maasvlakte zijn de eigenaren van 14 ul tra-lichte vliegtuigen uitgewe ken naar Midden-Zeeland. „Meer vluchten, betekent meer inkomsten." Verder wil Geysen meer activiteiten organiseren, zoals onlangs de gehouden mani festatie Wings and Wheels. Brandstof Door de ingebruikname van een nieuwe brandstofinstallatie vol gende week zaterdag haalt het vliegveld ook meer geld binnen. „De oude installatie is afge keurd en was in het beheer van BP. Die leverde de brandstof, maar stak ook een behoorlijk deel van de marge in eigen zak. De nieuwe installatie exploite ren we in eigen beheer. Een in vestering van weliswaar 120.000 euro, maar de marges komen voortaan ten goede aan het vliegveld." Ook betalen de twintig bedrij ven jaarlijks 500 euro voor het gebruik van Midden-Zeeland. Op het eerste oog een luttel be drag. „Maar het heeft heel wat voeten in aarde gehad om bedrij ven te laten betalen." Geysen zegt dat de sfeer op en rond het veld 'hard opknapt' en de toekomst er daardoor zonni ger uitziet. „De contacten met politiek, bedrijfsleven, milieube weging en omwonenden zijn sterk verbeterd. Vorig jaar had den we vijf klachten over over last, dit jaar nog geen." 'Lining-up for the future' (ver wijzend naar de vliegterm die aangeeft dat een vliegtuig klaar is voor de start) heette de toe komstvisie die Geysen in 2002 presenteerde. „Niet alles gaat even snel zoals toen gedacht. Denk aan de verharde baan. Maar de sfeer is sterk verbeterd en in die zin liggen we op koers."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 21