Te weinig geld voor winkelplan WAO? Geef liever een geschikte haan! Bewoners Griffioen beheren eigen groen Grotere schepen mogelijk toch door zeesluis Terneuzen ANGO maak(t) beter leven mogelijk! 5 Twee miljoen tekort Humor en geloof in Vlissingen Rommelmarkt bij Saronkerk Oostkapelle Bouw mee aan ons nieuwe vakantieschip. Doneer uw bijdrage op giro 145. donderdag 26 mei 2005 door Maurits Sep MIDDELBURG - De gemeente Middelburg komt nog twee mil joen euro tekort voor het nieu we winkelcentrum in de Stro- menwijk. Volgens wethouder A. de Vries is er nog tijd genoeg om daarvoor een oplossing te vin den. Het winkelcentrum wordt naar zijn inschatting pas na 2009 gebouwd. De omvang het tekort blijkt uit een besluit van het college van B en W over de herstructurering van de Stromenwijk. Middel burg heeft voor de periode 2005 tot 2009 2,5 miljoen euro gekre gen uit het budget voor stadsver nieuwing (ISV). Maar dit pro ject loopt langer dan de periode waarvoor het Rijk nu geld be schikbaar heeft gesteld voor stadsvernieuwing, merkt De Vries op. In 2008 worden de plannen ge maakt voor het nieuwe winkel centrum en pas daarna wordt er gebouwd, voorspelt de wethou der. „In 2008 weten we ook hoe veel geld we voor de jaren daar na uit het ISV-budget krijgen. Als dat weer zo'n bedrag is als nu, is er geen probleem." Middelburg heeft dus genoeg VLISSINGEN - Cabaretier Joost van den Oever treedt zon dagavond 5 juni op in het Vlis- singse Arsenaaltheater. Als afsluiting van het eerste halfjaar van The Zone houdt hij een verhaal over humor en ge loof. De show met dans, DJ, prai se en film start om 19.45 uur. tijd om te bedenken hoe zij aan twee miljoen euro kan komen, benadrukt De Vries. Het besluit over het winkelcentrum moet nog genomen worden. Het is dus niet erg dat er nu nog te weinig geld is. meent hij. Directeur E. de Ceuster van Woongoed Middelburg deelt die opvatting. „We hebben de tijd voordat we aan fase twee van de herinrichting van de Stromen- wijk beginnen." Woongoed moet woningen slo pen om de bouw van een nieuw winkelcentrum mogelijk te ma ken. De woningcorporatie is ook de beoogde bouwer van de wo ningen die bij de winkels ko men. De Ceuster: „Van iedereen zit er veel geld in. Ik wil wel eni ge zekerheid hebben over de fi nanciering en het tekort. Maai er worden door de gemeente ook zekerheden ingebouwd. Men gaat door met wat nu al kan en mogelijk is. Tevens worden in tenties uitgesproken voor het vervolg." De bouw van een nieuw winkel centrum aan de Maasstraat maakt deel uit van een groot scheepse herinrichting van de Stromenwijk. Daarbij horen ook de komst van een brede school aan de Keetenstraat en zorgwoningen aan de Mastgat straat en de Baarsjesstraat. De brede school komt er. Het college van B en W heeft het geld daarvoor, ruim zeven mil joen euro, beschikbaar gesteld. Ook de zorgwoningen kunnen worden gebouwd. Het dagelijks gemeentebestuur wil het geld dat wordt verdiend met grond- verkopen gebruiken om de sloop van de school op die plek en het bouwrijp maken van de bouw grond te bekostigen. Hoeveel geld hiermee gemoeid is, moet nog blijken. Buurtbewoner M. Boonman uit de Eikenlaan: „Sinds de wijk in 1948 is opgericht, zijn er tal van interessante plant- en diersoorten bijgeko men. Dat zou grotendeels verloren zijn gegaan als we de gemeente niet hadden tegengehouden." foto Ruben Oreel door Jannes Goedbloed MIDDELBURG - Bewoners van de 'bomenwijk' in de Griffioen in Middelburg nemen het heft van het snoeimes in eigen han den. Zij gaan zelf het groenon derhoud regelen in de wijk, in samenwerking met de gemeente en stichting Woongoed. Buurtbewoners hebben daar voor een stichting in het leven geroepen, stichting Griffioen Duurzaam. In iedere straat tre den één of twee bewoners op als vertegenwoordiger. Zij zitten ook in een klankbordgroep van vijftien mensen die het onder houd moet gaan regelen van de zogenoemde bomenwijk, die zich uitstrekt tussen de Griffi oenstraat, de Seisweg, de Olmen laan en de Berkenlaan. Twee jaar geleden ontstond nog commotie over de plannen die de gemeente destijds had met de wijk. De wijk moest grondig worden aangepakt: 110 bomen moesten worden gerooid en alle heggen moesten worden vervan gen. Hierdoor zou de wijk dich terbij het originele plan komen van tuinarchitect C. Broerse, die het groen van de wijk had ont worpen. De plannen van de ge meente werden echter gedwars boomd door de bewoners. Buurtbewoner M. Boonman uit de Eikenlaan is één van de drij vende krachten binnen de stich ting. „Sinds de wijk in 1948 is opgericht, zijn er tal van interes sante plant- en diersoorten bij gekomen. Dat zou grotendeels verloren zijn gegaan als we de gemeente niet hadden tegenge houden." Toch is Boonman te spreken over de gemeente. „Een gemeen te heeft een beperkte hoeveel heid geld en tijd en kiest daar om voor goedkope maar ingrij pende maatregelen. Wij kunnen de zaken door vrijwilligerswerk subtieler aanpakken. Bovendien verliep de communicatie gaande weg steeds beter en je zou kun nen zeggen dat we uiteindelijk alles hebben gekregen wat we wilden." Ook de gemeente is erg tevre den. I. de Visser van afdeling Be heer: „Wanneer wij de heggen al lemaal zouden bijwerken, zijn ze voor de één te hoog, voor de ander te laag. Op deze manier kan er maatwerk geleverd wor den, wat de kwaliteit van de wijk aanzienlijk kan verbete ren. En het is ook een zorg min der voor de gemeente. We den- ken er zelfs over om dit uit te breiden naar de andere delen van de Griffioen." De ambities van de stichting rei ken verder dan alleen het groen. Boonman: „We hebben subsidie aangevraagd bij de provincie om ook de gebouwen in de wijk aan te pakken. Het belangrijk ste zouden dan de afdakjes zijn voor de fietsen. Nu doet de één het zus, de ander zo, maar ze doen het bijna allemaal lelijk. Met die subsidie kunnen we daar een structurele oplossing voor vinden." Wel staat vast dat de gemeente en stichting Woongoed evenveel geld beschikbaar stellen aan de vrijwilligers als ze normaal be steed hadden aan het onder houd. Eén a twee keer per jaar zal de gemeente de werkzaamhe den inspecteren. door Wout Bareman TERNEUZEN - Rijkswaterstaat bestudeert de mogelijkheid sche pen met een grotere diepgang toe te laten tot de zeesluis van Terneuzen. Daarmee wordt tege moet gekomen aan een jarenlan ge wens van de haven van Gent. Het havenbestuur staat al decen nia op het standpunt dat water staat veel te zuinig omspringt met de afmetingen van de sluis. Gistermiddag manoeuvreerde de bulkcaiTier Nord Star met een diepgang van 12.40 meter probleemloos de sluis in. Een dag tevoren was ook de sluispassage van een andere mammoet, met een diepgang van 12.30 meter, nauwlettend door deskundigen van Rijkswa terstaat gevolgd. Binnenkort wordt het experiment afgerond met de passage van een bulkcar rier met een diepgang van 12.50 meter. Hoofd W. Vinke van de dienst- kring Zeeuws-Vlaanderen van Rijkswaterstaat gisteren: „We bouwen het onderzoek op deze manier beetje bij beetje op. Wan neer uit de evaluatie blijkt dat dergelijke 'grote jongens' de zeesluis probleemloos passeren, ligt het voor de hand dat we de maximum-diepgang bijstellen van de huidige 12.25 naar 12.50 meter, ongetwijfeld tot groot ge noegen van Gent en vooral van staalreus Sidmar, waarvoor de schepen voornamelijk bedoeld zijn." Autoschepen De huidige, verouderde zeesluis (uit 1968) meet 290 bij 38 bij 13,5 meter. Volgens de stuur groep Nautische Toegang Ka naalzone Gent-Terneuzen is dat onvoldoende voor met name bulk-, ro/ro- en autoschepen. De nieuwe zeesluis zou een leng te moeten krijgen van 550 me ter, een breedte van 68 meter en 16 meter diep moeten worden. Aanvankelijk werd uitgegaan van een diepte van 18 meter, maar na overleg met het be drijfsleven gaat daar in de nieu we plannen twee meter af. De nieuwe zeesluis is pas meditjfcM 2020 gereed. jg In afwachting daarvan blijfl iie\ Gept aandringen op versoepen Ito ling van de gebruiksregels vri j i de huidige sluis. In '97 werd 4 rr maximum toegestane lengte va schepen verruimd van 245 naar. ïR 265 meter. j En wordt uiteindelijk toch iw besloten om de huidige klap- r bruggen te vervangen door rol. i bruggen, dan wordt de nuttige si kolklengte vergroot van 3i| naar 350 meter. Jaren geleden wees ondeno^Jtre uit dat de vervanging van <j< bruggen geen probleem hoeft zijn, althans niet op techniaj Bfi vlak. De verwezenlijking liep tot nu toe echter aai vertraging op door een verschil tussen Vlaanderen en Nederland over de financienng. De rolbruggen kosten zo'n vijf. tig miljoen euro. Nederlam vindt dat het totale bedrag moe worden opgehoest door de vn- gende partij, Vlaanderen dus In Brussel denkt men daar anders over. OOSTKAPELLE - In Oostkapd- le wordt op zaterdag 11 juni jaarlijkse rommelmarkt gebon den op het terrein van de Saron kerk aan de Noordweg. De markt begint om 9.00 uur a duurt tot 15.30 uur. Om 10} uur begint een veiling per bod. De helft van de opbrengst gaal naar de zendingsorganisatie val de Gereformeerde gemeenti De andere helft gaat naar christelijke stichting Woord Daad, die zich richt op armoede bestrijding in de Derde Wereli De markt wordt dit jaar voord 25e keer gehouden. In verban met het jubileumvan de ka wordt een prijsvraag gehouden. ael "Ten onrechte zijn honderdduizenden arbeidsgehandicapten afgeschreven. Ze kunnen werken en willen werken. Maar dan moet er wel passend werk voor ze zijn. Plus inkomenszekerheid als het echt niet langer lukt. Ik wil zeggenschap over mijn leven. Ik sta niet graag aan de kant. Dus ben ik ANGO-lid. De Algemene Nederlandse Gehandicap ten Organisatie (ANGO) is de grootste belangenorganisatie van, voor en door mensen met een functiebeperking of chronische ziekte. Of het nu gaat om juridische ondersteuning, belastingterug- gave, uitkeringen, zorg en hulp, woning aanpassingen, vervoer of lotgenoten contact... Kom op voor je belangen! Word nu lid! (Handicap.nl is de fondsenwervingsorganisatie van ANGO, kijk op www.handicap.nl voor meer informatie) a Postbus 850, 3800 AW Amersfoort Tel. (033) 465 43 43 Fax (033) 465 43 53 Internet: www.ango.nl E-mail: info@ango.nl Op het Zonnebloem vakantieschip beleven jaarlijks bijna 3.000 ernstig zieke of gehandicapte passagiers een week lang de vakantie van hun leven. Na 20 jaar intensieve vaart is ons schip echter dringend aan vervanging toe. Een nieuw vakantieschip kost 14 miljoen euro. Een gigantisch bedrag, waarvoor we een beroep doen op alle inwoners van Nederland. Sémen kunnen we dit schip bouwen' Doe mee' Namens onze passagiers: hartelijk dank.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 12