Te weinig
geld voor
winkelplan
WAO? Geef liever
een geschikte haan!
Bewoners Griffioen beheren eigen groen
Grotere schepen
mogelijk toch door
zeesluis Terneuzen
ANGO maak(t) beter leven mogelijk! 5
Twee miljoen tekort
Humor en geloof
in Vlissingen
Rommelmarkt
bij Saronkerk
Oostkapelle
Bouw mee aan ons nieuwe vakantieschip.
Doneer uw bijdrage op giro 145.
donderdag 26 mei 2005
door Maurits Sep
MIDDELBURG - De gemeente
Middelburg komt nog twee mil
joen euro tekort voor het nieu
we winkelcentrum in de Stro-
menwijk. Volgens wethouder A.
de Vries is er nog tijd genoeg om
daarvoor een oplossing te vin
den. Het winkelcentrum wordt
naar zijn inschatting pas na
2009 gebouwd.
De omvang het tekort blijkt uit
een besluit van het college van
B en W over de herstructurering
van de Stromenwijk. Middel
burg heeft voor de periode 2005
tot 2009 2,5 miljoen euro gekre
gen uit het budget voor stadsver
nieuwing (ISV). Maar dit pro
ject loopt langer dan de periode
waarvoor het Rijk nu geld be
schikbaar heeft gesteld voor
stadsvernieuwing, merkt De
Vries op.
In 2008 worden de plannen ge
maakt voor het nieuwe winkel
centrum en pas daarna wordt er
gebouwd, voorspelt de wethou
der. „In 2008 weten we ook hoe
veel geld we voor de jaren daar
na uit het ISV-budget krijgen.
Als dat weer zo'n bedrag is als
nu, is er geen probleem."
Middelburg heeft dus genoeg
VLISSINGEN - Cabaretier
Joost van den Oever treedt zon
dagavond 5 juni op in het Vlis-
singse Arsenaaltheater.
Als afsluiting van het eerste
halfjaar van The Zone houdt hij
een verhaal over humor en ge
loof. De show met dans, DJ, prai
se en film start om 19.45 uur.
tijd om te bedenken hoe zij aan
twee miljoen euro kan komen,
benadrukt De Vries. Het besluit
over het winkelcentrum moet
nog genomen worden. Het is dus
niet erg dat er nu nog te weinig
geld is. meent hij.
Directeur E. de Ceuster van
Woongoed Middelburg deelt die
opvatting. „We hebben de tijd
voordat we aan fase twee van de
herinrichting van de Stromen-
wijk beginnen."
Woongoed moet woningen slo
pen om de bouw van een nieuw
winkelcentrum mogelijk te ma
ken. De woningcorporatie is ook
de beoogde bouwer van de wo
ningen die bij de winkels ko
men. De Ceuster: „Van iedereen
zit er veel geld in. Ik wil wel eni
ge zekerheid hebben over de fi
nanciering en het tekort. Maai
er worden door de gemeente ook
zekerheden ingebouwd. Men
gaat door met wat nu al kan en
mogelijk is. Tevens worden in
tenties uitgesproken voor het
vervolg."
De bouw van een nieuw winkel
centrum aan de Maasstraat
maakt deel uit van een groot
scheepse herinrichting van de
Stromenwijk. Daarbij horen
ook de komst van een brede
school aan de Keetenstraat en
zorgwoningen aan de Mastgat
straat en de Baarsjesstraat.
De brede school komt er. Het
college van B en W heeft het
geld daarvoor, ruim zeven mil
joen euro, beschikbaar gesteld.
Ook de zorgwoningen kunnen
worden gebouwd. Het dagelijks
gemeentebestuur wil het geld
dat wordt verdiend met grond-
verkopen gebruiken om de sloop
van de school op die plek en het
bouwrijp maken van de bouw
grond te bekostigen. Hoeveel
geld hiermee gemoeid is, moet
nog blijken.
Buurtbewoner M. Boonman uit de Eikenlaan: „Sinds de wijk in 1948 is opgericht, zijn er tal van interessante plant- en diersoorten bijgeko
men. Dat zou grotendeels verloren zijn gegaan als we de gemeente niet hadden tegengehouden." foto Ruben Oreel
door Jannes Goedbloed
MIDDELBURG - Bewoners van
de 'bomenwijk' in de Griffioen
in Middelburg nemen het heft
van het snoeimes in eigen han
den. Zij gaan zelf het groenon
derhoud regelen in de wijk, in
samenwerking met de gemeente
en stichting Woongoed.
Buurtbewoners hebben daar
voor een stichting in het leven
geroepen, stichting Griffioen
Duurzaam. In iedere straat tre
den één of twee bewoners op als
vertegenwoordiger. Zij zitten
ook in een klankbordgroep van
vijftien mensen die het onder
houd moet gaan regelen van de
zogenoemde bomenwijk, die
zich uitstrekt tussen de Griffi
oenstraat, de Seisweg, de Olmen
laan en de Berkenlaan.
Twee jaar geleden ontstond nog
commotie over de plannen die
de gemeente destijds had met de
wijk. De wijk moest grondig
worden aangepakt: 110 bomen
moesten worden gerooid en alle
heggen moesten worden vervan
gen. Hierdoor zou de wijk dich
terbij het originele plan komen
van tuinarchitect C. Broerse, die
het groen van de wijk had ont
worpen. De plannen van de ge
meente werden echter gedwars
boomd door de bewoners.
Buurtbewoner M. Boonman uit
de Eikenlaan is één van de drij
vende krachten binnen de stich
ting. „Sinds de wijk in 1948 is
opgericht, zijn er tal van interes
sante plant- en diersoorten bij
gekomen. Dat zou grotendeels
verloren zijn gegaan als we de
gemeente niet hadden tegenge
houden."
Toch is Boonman te spreken
over de gemeente. „Een gemeen
te heeft een beperkte hoeveel
heid geld en tijd en kiest daar
om voor goedkope maar ingrij
pende maatregelen. Wij kunnen
de zaken door vrijwilligerswerk
subtieler aanpakken. Bovendien
verliep de communicatie gaande
weg steeds beter en je zou kun
nen zeggen dat we uiteindelijk
alles hebben gekregen wat we
wilden."
Ook de gemeente is erg tevre
den. I. de Visser van afdeling Be
heer: „Wanneer wij de heggen al
lemaal zouden bijwerken, zijn
ze voor de één te hoog, voor de
ander te laag. Op deze manier
kan er maatwerk geleverd wor
den, wat de kwaliteit van de
wijk aanzienlijk kan verbete
ren. En het is ook een zorg min
der voor de gemeente. We den-
ken er zelfs over om dit uit te
breiden naar de andere delen
van de Griffioen."
De ambities van de stichting rei
ken verder dan alleen het groen.
Boonman: „We hebben subsidie
aangevraagd bij de provincie
om ook de gebouwen in de wijk
aan te pakken. Het belangrijk
ste zouden dan de afdakjes zijn
voor de fietsen. Nu doet de één
het zus, de ander zo, maar ze
doen het bijna allemaal lelijk.
Met die subsidie kunnen we
daar een structurele oplossing
voor vinden."
Wel staat vast dat de gemeente
en stichting Woongoed evenveel
geld beschikbaar stellen aan de
vrijwilligers als ze normaal be
steed hadden aan het onder
houd. Eén a twee keer per jaar
zal de gemeente de werkzaamhe
den inspecteren.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Rijkswaterstaat
bestudeert de mogelijkheid sche
pen met een grotere diepgang
toe te laten tot de zeesluis van
Terneuzen. Daarmee wordt tege
moet gekomen aan een jarenlan
ge wens van de haven van Gent.
Het havenbestuur staat al decen
nia op het standpunt dat water
staat veel te zuinig omspringt
met de afmetingen van de sluis.
Gistermiddag manoeuvreerde
de bulkcaiTier Nord Star met
een diepgang van 12.40 meter
probleemloos de sluis in.
Een dag tevoren was ook de
sluispassage van een andere
mammoet, met een diepgang
van 12.30 meter, nauwlettend
door deskundigen van Rijkswa
terstaat gevolgd. Binnenkort
wordt het experiment afgerond
met de passage van een bulkcar
rier met een diepgang van 12.50
meter.
Hoofd W. Vinke van de dienst-
kring Zeeuws-Vlaanderen van
Rijkswaterstaat gisteren: „We
bouwen het onderzoek op deze
manier beetje bij beetje op. Wan
neer uit de evaluatie blijkt dat
dergelijke 'grote jongens' de
zeesluis probleemloos passeren,
ligt het voor de hand dat we de
maximum-diepgang bijstellen
van de huidige 12.25 naar 12.50
meter, ongetwijfeld tot groot ge
noegen van Gent en vooral van
staalreus Sidmar, waarvoor de
schepen voornamelijk bedoeld
zijn."
Autoschepen
De huidige, verouderde zeesluis
(uit 1968) meet 290 bij 38 bij
13,5 meter. Volgens de stuur
groep Nautische Toegang Ka
naalzone Gent-Terneuzen is dat
onvoldoende voor met name
bulk-, ro/ro- en autoschepen.
De nieuwe zeesluis zou een leng
te moeten krijgen van 550 me
ter, een breedte van 68 meter en
16 meter diep moeten worden.
Aanvankelijk werd uitgegaan
van een diepte van 18 meter,
maar na overleg met het be
drijfsleven gaat daar in de nieu
we plannen twee meter af. De
nieuwe zeesluis is pas meditjfcM
2020 gereed. jg
In afwachting daarvan blijfl iie\
Gept aandringen op versoepen Ito
ling van de gebruiksregels vri j i
de huidige sluis. In '97 werd 4 rr
maximum toegestane lengte va
schepen verruimd van 245 naar. ïR
265 meter. j
En wordt uiteindelijk toch iw
besloten om de huidige klap- r
bruggen te vervangen door rol. i
bruggen, dan wordt de nuttige si
kolklengte vergroot van 3i|
naar 350 meter.
Jaren geleden wees ondeno^Jtre
uit dat de vervanging van <j<
bruggen geen probleem hoeft
zijn, althans niet op techniaj Bfi
vlak. De verwezenlijking liep
tot nu toe echter aai
vertraging op door een
verschil tussen Vlaanderen en
Nederland over de financienng.
De rolbruggen kosten zo'n vijf.
tig miljoen euro. Nederlam
vindt dat het totale bedrag moe
worden opgehoest door de vn-
gende partij, Vlaanderen dus In
Brussel denkt men daar anders
over.
OOSTKAPELLE - In Oostkapd-
le wordt op zaterdag 11 juni
jaarlijkse rommelmarkt gebon
den op het terrein van de Saron
kerk aan de Noordweg.
De markt begint om 9.00 uur a
duurt tot 15.30 uur. Om 10}
uur begint een veiling per
bod.
De helft van de opbrengst gaal
naar de zendingsorganisatie val
de Gereformeerde gemeenti
De andere helft gaat naar
christelijke stichting Woord
Daad, die zich richt op armoede
bestrijding in de Derde Wereli
De markt wordt dit jaar voord
25e keer gehouden. In verban
met het jubileumvan de ka
wordt een prijsvraag gehouden.
ael
"Ten onrechte zijn honderdduizenden
arbeidsgehandicapten afgeschreven. Ze
kunnen werken en willen werken. Maar
dan moet er wel passend werk voor ze
zijn. Plus inkomenszekerheid als het echt
niet langer lukt. Ik wil zeggenschap over
mijn leven. Ik sta niet graag aan de kant.
Dus ben ik ANGO-lid.
De Algemene Nederlandse Gehandicap
ten Organisatie (ANGO) is de grootste
belangenorganisatie van, voor en door
mensen met een functiebeperking of
chronische ziekte. Of het nu gaat om
juridische ondersteuning, belastingterug-
gave, uitkeringen, zorg en hulp, woning
aanpassingen, vervoer of lotgenoten
contact... Kom op voor je belangen!
Word nu lid!
(Handicap.nl is de fondsenwervingsorganisatie van ANGO, kijk op www.handicap.nl
voor meer informatie) a
Postbus 850, 3800 AW Amersfoort
Tel. (033) 465 43 43 Fax (033) 465 43 53
Internet: www.ango.nl E-mail: info@ango.nl
Op het Zonnebloem vakantieschip beleven jaarlijks bijna 3.000 ernstig zieke of gehandicapte
passagiers een week lang de vakantie van hun leven. Na 20 jaar intensieve vaart is ons schip
echter dringend aan vervanging toe. Een nieuw vakantieschip kost 14 miljoen euro.
Een gigantisch bedrag, waarvoor we een beroep doen op alle inwoners van Nederland.
Sémen kunnen we dit schip bouwen' Doe mee' Namens onze passagiers: hartelijk dank.