Rappen is ook een vak Amos Lee is mannelijke Norah Jones W25 alent Marokko P kinderfestival Krezip ontwikkelt zich Malkmus is best in pure pop Siegel is rauw tot op het bot Weezer klinkt als parodie Rock en musea gaan samen zaterdag 21 mei 2005 I Guus Meeuwis - Geef Mij Je Angst(2) 2.Kane-Something To Say (1) Snoop Dogg - Signs (7) Kus -Lekker Ding (15) 5 The Black Eyed Peas-Don't Phunk With My Heart (21) 5 Will Smith - Switch (6) 7 Di rect - Cool Without You (4) Ali B - Leipe Mocro Flavour (3) Coldplay - Speed Of Sound (14) Keane - This Is The Last Time (5) ,l Daniel Powter-Bad Day (29) 2,Krezip - Out Of My Bed (9) I! Anouk-Lost (12) 14 Elize - Automatic 10) 15 Maroon 5 -Must Get Out (8) IS.Natasha Bedingfield -1 Bruise Easily (13) II.The Game Ft. 50 Cent - Hate It Or Love It (-) 18.Destiny's Child - Girl (11) |3,Brainpower - Alles (40) 20 Rockefeller - Do It 2 Nite (35) Mario-Let Me Love You (17) U2-Sometimes You Can't Make itOn Your Own (19) 23 Dr. Kucho! Gregor Salto - Can't Stop Playing (25) 24 Jan Smit - Vrienden Voor Het Leven (30) S.Eminem- Mockingbird (27) 25,Brace - Vraag Jezelf Eens Af (16) |Ciara-1,2 Step (18) 28,Freeloaders Ft The Real Thing - 1 SoMuch Love To Give (-) 28.50 Cent- Candy Shop (20) Rob Thomas - Lonely No More 132) Gerard - Rene - Gordon - Over De "Top(22) 2 Gavin Degraw -1 Don't Want To Be(-) «'.Anouk-Girl (26) Lucie Silvas - What You're Made Of (28) gjoss Stone-Spoiled (24) 85.Studio B -1 See Girls (crazy) (23) 27.Jesse Mccartney - Beautiful Soul ,DjJose - Stepping To The Beat (39) Southside Spinners - Luvstruck Klubbheads 2005 Rmx (36) «.John Marks-Update (38) 1,Anouk - Hotel New York (1) 2.Robbie Williams - Greatest Hits (3) .U2- How To Dismantle An Atomic Bomb (2) 4.Blof- Het Eind Van Het Begin (beste Van) (6) .Andrea Bocelli - Andrea (5) .Andre Hazes - 25 Jaar - Het Aller beste Van (13) .Jamie Cullum - Twenty Some- thing (4) Frans Bauer - Kerst Met Frans Bauer(7) .JayZ&Linkin Park - Collision Course (9) Keane - Hopes And Fears (12) I.Frans Bauer - Daar Heb Je Vrien den Voor (8) Phil Collins - Love Songs, A Com- jpilation Old New (21) •Norah Jones - Feels Like Home (14) M.Maroon5 - Songs About Jane (16) 'Live-Awake - The Best Of Live (23) Within Temptation - The Silent force (10) Destiny's Child - Destiny Fullfilled (15) Eminem-Encore (11) BRobDeNijs- Vanaf Vandaag (17) O.Rod Stewart - Stardust - The Gr. American Songbook 3 (27) ■Frank Boeijen - Toen Nu (22) (Jsher-Confessions (25) Seal-Best 1991-2004 (26) 'Britney Spears - Greatest Hits: My Prerogative (24) Laura Fygi - The Very Best Time - Christmas Album (80) icia-Anastacia (19) Guus Meeuwis -10 Jaar - Levens echt (20) Joss Stone - Mind, Body Soul (28) Evanescence - Anywhere But Ho- p|8) Celine Dion Anne Geddes - Miracle (30) M Jan Keizer - Going Back In Time 3 (33) Mamma Mia! - De Musical (37) fasto - Parade Of The Athletes (31) 'Venice - Pacific Standard Time 150) ■Shania Twain - Greatest Hits (41) ■Green Day - American Idiot (34) 3-De Wereld Rond (29) Bridget Jones - The Edge - Origi nal Soundtrack (43) (Snoop Dogg - Rhythm Gangsta me Masterpiece (48) 14 Tina Turner - All The Best (35) Jel Wereld Kinderfestival 12005 begint zondag in harden met een voorstel en jonge Marokkaanse mu- «anten, dansers en acrobaten. ^Sroep, in leeftijd variërend ^BChttot achttien, trekt tot iet 26 juni door Nederland elgië onder de titel Marok- 1 wft talent!. 'oorstelling is ook te zien tij- oshet Dunya Festival in Rot- Nam en Terra Festival in Alk- W Het Wereld Kinderfesti- HPfeet deze voorstelling de landelijke viering van Jaar Marokkaans-Neder- "ose betrekkingen. .''doel van deze viering is project waarbij leerlin- van de groepen vijf tot en -l acht van de basisschool ken- fênmet Marokko. Osdorp Posse heeft vijftien jaar eigen geschiedenis op dvd vastgelegd. foto Stefan Schipper Je gaat me later nog smeken, was steevast het antwoord van rapper King wanneer-de overige leden van Osdorp Posse hem vroegen-waarom hij alles op film vastlegde. In Hoe Schijt De Ventilator Raakt is een klein deel van zijn - inmiddels uit honderden dozen bestaande - filmarchief tot een documentaire verwerkt, die onlangs samen met het al weer tiende album van de hiphoppers en een selectie video clips is verschenen in een luxe dvd-box. Een hels karwei was het om de vele uren aan filmmate riaal door te spitten, maar het leverde heel wat memorabele momenten op. Meer nog dan er op Hoe Schijt De Ventilator Raakt staan, vindt Seda van Os dorp Posse. De afgelopen tijd heeft hij zich beziggehouden met het maken van de documen taire over de meer dan vijftienja rige geschiedenis van de Amster damse hiphoppers. „Dat wilden we al een hele tijd doen, maar de technische moge lijkheden waren er niet," vertelt Seda - verantwoordelijk voor de muziek van Osdorp Posse - en thousiast. Tot een aantal jaren terug dus. Met een redelijke computer en goede software kan iedereen tegenwoordig een dvd maken. Thuis en voor weinig geld. Dat levert een enorme vrij heid op, meent Seda. „Vroeger waren we voor het opnemen van een videoclip afhankelijk van een gespecialiseerd bedrijf. Als je het resultaat zag, dacht je al tijd: 'dit kan ik veel beter'. Nu heb je dat allemaal in eigen hand. Dat geeft precies de vrij heid die we nodig hebben." De documentaire is onderdeel van Hollandse Hardcore Hip-Hop-Helden, een luxe dvd-box die tevens bestaat uit Clips en Bits, een verzameling videoclips, en het gelijknamige tiende album van de band. Echt ven-assen doet het album niet, al klinkt de productie krachti ger dan op de vorige platen en levert de samenwerking met de band Laberinto een aparte men geling van metal, hiphop en Zuid-Amerikaanse percussie op. In zijn raps zoekt Def P we derom nieuwe maatschappelijke thema's op. Zinloos Gebeld bij voorbeeld gaat over de terreur van de mobiele telefonie, de nieuwe single Zie je de Cyclus? over religie. „Rappen is niet alleen een kunst vorm, het is ook een vak," legt Def P uit. „Constant ben ik op zoek naar originele thema's. Je moet daarvoor altijd alert zijn, een zesde zintuig ontwikkelen om interessante onderwerpen te ontdekken. Soms ontstaan die trouwens ook uit een opdracht." De tekst van Pion droeg hij voor tijdens een bijeenkomst voor Ne derlandse oorlogsveteranen. Def P: „Een deel van die jongens is zelfs jonger dan ik en heeft al zo veel meegemaakt. Daar wórd je wel even stil van. Ik kreeg goede feedback van ze op de tekst. Zo is het nummer uiteindelijk op het album terechtgekomen." Dergelijke opdrachten - klusjes noemt Def P ze - maken onder deel van zijn dagelijkse werkrou- tine. Theaterscripts, columns, radio maken en gast-raps. „Te genwoordig ben ik fulltime crea tief", grapt hij. „Maar het liefst begeef ik me in de underground. Zoals met de columns die ik voor echte undergroundbladen schrijf en met Osdorp Posse na tuurlijk. Dat is mijn zekerheid, daar kan ik altijd op terugval len." Dat geldt eveneens voor Se da. Voor hem is Osdorp Posse - en de scene rond het zelf opge zette platenlabel Ramp Records - de Nederlandse hiphop under ground. „Begrijp me niet ver keerd, hiphop evolueert. Wat wij makenis hardcore hiphop. Dat betekent niet dat andere soorten hiphop slecht zijn. Ik houd er niet van. Het flowt wel, maar ik vind het vaak slap, te relaxt. Het is niet mijn muziek. Wat wij doen is essentieel an ders." Maar wat is dan de essentie van goede hiphop? „Drie dingen", klinkt het zelfbewust uit Seda's mond: „Graffiti, breakdance en rap. Dat is de essentie van hip hop." Theo Ploeg Osdorp Posse: Zaterdag 21 mei Kiehool in Burgum, vrijdag 17 juni Burgerweeshuis in Deven ter, donderdag 23 juni Staddijk in Nijmegen, zaterdag 25 juni Full Colour Festival in Kampen, vrijdag 16 september Bolwerk in Sneek, zaterdag 17 september Ratrock, Harlebeke (België), vrijdag 21 oktober Perron 55 in Venlo, zaterdag 12 november Maaspoort in Den Bosch. Vanaf het moment dat hij zijn baan opzegde en zich volledig op de muziek concen treerde ging het snel voor song writer Amos Lee (27), een voor malig leraar uit Philadelphia. Spelen in het voorprogramma van onder anderen Norah Jones - met wie hij ook bevriend is - een platendeal en sinds maart een debuutalbum. De mannelijke Norah wordt hij wel eens genoemd: een zelfde soort muziekstijl en hard op weg om net zo populair te wor den. „Ach, het maakt me niet echt uit wat men zegt en of men het leuk vindt of niet. Dit is ge woon wie ik ben, anders niets", antwoordt Lee. Voor Amos Lee draait het leven om muziek maken. „Ik ben nu vooral aan het werk en dat vind ik heerlijk. Ik heb al geweldige dingen meegemaakt, zoals spe len in het voorprogramma van Bob Dylan en Merle Haggard. Het afgelopen jaar heeft veel goeds gebracht." Toen Amos in 2004 door Norah zelf werd uitgenodigd het voor programma van haar Europese tour te doen, had hij nog geen plaat uitgebracht. Het zou Jo nes geweest zijn die hem ontdek te. „Ik weet niet of dat zo is. Ze zag me spelen en heeft me uitge nodigd voor de tour, dat is het. Norah is geweldig en ik bof dat ik met haar en andere fijne men sen mag werken." De muziek van Amos Lee is tijd loos: soulvolle en folky songs die doen denken aan Otis Red ding, Bill Withers en Marvin Gaye, overigens ook favorieten van hem. Op het album doen ook Jones en haar vriend Lee Alexander mee. De plaat kwam uit bij Blue Note, inderdaad ook het label van Jones. „Er wa- Voor Amos Lee draait het leven om muziek maken. ren meer geïnteresseerden, maar bij hen staat de muziek voorop, niet het gedoe erom heen, dat vind ik prettig." Op zijn debuutalbum haalt hij in het nummer Soulsuckers uit naar de muziekindustrie, wat de vraag oproept of hij daar soms eerdere vervelende erva ringen mee heeft gehad. „Niet echt. Maar de druk om een hype te creëren kan soms groot zijn voor een artiest. Je moet gefo cust blijven, soms is het moei lijk beide benen op de grond te houden." In de veertien maan den dat hij onderweg is, werkt Amos ook alweer aan nieuw ma teriaal. „Ik schrijf zoveel moge lijk, maar op het ogenblik begin ik vooral aan veel nummers, ik maak ze lang niet altijd af." Een echte filosofie over zijn lied jes heeft hij niet. „Wat een lied je een goed liedje maakt kan ik niet zeggen. Ik kies niet zózeer een onderwerp, het gaat ge woon over ervaringen. Ik pro beer de nummers en melodie sti mulerend te laten zijn, probeer gevoelens te definiëren. Maar muziek is zo volkomen subjec- foto Denise Guerin/GPD tief en abstract, het gaat om een gevoel dat voor iedereen anders is." Pretenties of verwachtingen heeft hij niet. „Er zijn genoeg dingen die me bezig houden, bij voorbeeld een balans zoeken in het leven, zoals zoveel mensen dat hebben. Maar een Bood schap overbrengen is niet mijn doel. Ik ben gewoon een song writer." Caroline Göttgens Amos Lee speelt vandaag in de kleine zaal van 013 (Tilburg). Vijf jaar geleden beleefde Krezip met het debuut Nothing Less een droomstart. De op een Tilburgse middelbare school gevormde groep is sinds dien uitgegroeid tot een van de grotere namen in het Nederland se poplandschap. Het zestal laat op de derde cd, What Are You Waiting For, horen dat er nog rek zit in de beproefde formule. Beschaafde punkpop- en rock nummers worden afgewisseld met lieflijke pianoballades. Het is vooral interessant te zien hoe Jacqueline Govaert zich ontwik kelt als zangeres. Zonder de rest van de band tekort te willen doen, draait het nadrukkelijk om deze sterke, pas 23-jarige frontvrouw. Ditmaal zocht zij voor het schrijven van de num mers samenwerking met enkele buitenlanders in wereldsteden als Los Angeles en Londen. Het heeft van What Are You Waiting For, vakkundig geproduceerd door het Australische echtpaar Wizard Of Oz, een volwassen en radiovriendelijke rockplaat ge maakt. Hiermee ontworstelt Krezip zich weer een beetje ver der aan het imago van school- bandje. Peter van der Heide Krezip 'What Are You Waiting For' (RCA/Sony BMG) Speel- duur: 44.29 min. Stephen Malkmus was jaren lang de drijvende kracht achter Pavement. In 1999 gooi de de groep, met Lou Barlows Sebadoh een van de meest in vloedrijke indierockbands van de jaren negentig, de handdoek in de ring. Sindsdien zoekt Malkmus zijn eigen weg vol ver rassende en grillige wendingen. Op zijn derde solo-cd, Face The Truth, klinkt de Amerikaan geïnspireerd. De romantische intellectueel experimenteert naar hartelust met licht psyche delische uitstapjes, jamt en (country)rockt wat en flirt zelfs met kitscherige disco Kindling For The Master). Aardig avon tuurlijk, maar hij blijft op zijn best in pure, haast kinderlijke popsongs Freeze The Saints, Post-Paint Baby en Mamadie zich. kunnen meten met het bete re werk van Pavement. Het is vooral die fabelachtige, uit dui zenden herkenbare, nonchalan te stem waardoor die vergelij king opgaat. Het is geen Pave ment, maar samen met het ka rakteristieke, open gitaarspel komt niets dichter in de buurt van die onvolprezen helden van de indieroek. Peter van der Heide Stephen Malkmus 'Face The Truth' (Domino/Munich) Speel- duur: 43.27 min. Hij is de meest zwart klin kende 'white guy' die Otis Redding jr. ooit ontmoette. Jeff Beck hoort overeenkomsten met Howlin' Wolf. Recensenten noe men beurtelings Tom Waits, Van Morrison en Bruce Spring steen als raakvlakken. Kortom: de in 1971 geboren Engelsman Ian Siegal maakt de tongen los. De voormalige frontman van de Lee Sankey Group maakte vorig jaar zijn veelgeprezen solode buut Standing In The Morning. Maar de pas verschenen opvol ger, Meat Potatoes, is zo moge lijk nog beter. Siegal koos deze keer uitslui tend voor rechttoe rechtaan blues, waarin - zoals het hoort - flink wat gospelinvloeden zijn te ontdekken. Meer dan op Stan ding In The Morning is de pro ductie in overeenstemming met de muziek: rauw tot op het bot. De Brit speelde begin deze maand nog op de Rhythm Blues Night in Groningen, op za terdag 9 juli staat hij op North Sea Jazz in Den Haag. Martin Groenewold Ian Siegal 'Meat Potatoes' (Nugene/Bertus) Speelduur: 68.21 min. Weezer met een synthetisch A-ha-geluid. Dat doet pijn. Aangekomen bij het derde liedje van Weezers nieuwe cd Make Believe slaat de verbazing toe. De makkelijke single Beverly Hills is zonder impact voorbij gestampt en Perfect Situation was leuk maar doorsnee Wee- zer-materiaal. En dan de schrik van This Is Such A Pity. Slikken en doorluisteren. Gelukkig be gint Weezer ter hoogte van het puberale maar vermakelijke We Are All On Drugs bij te trekken, om met Pardon Me en My Best Friend eindelijk toe te slaan. De climax in het refrein van Par don Me, schaamteloos sentimen teel maar zo prachtig meesle pend. De al even ongegeneerde vrolijkheid van My Best Friend, geen band die zo onstuimig juicht. Juist omdat Weezer die schoonheid in zich heeft, stelt Make Believe teleur. Het precai re evenwicht tussen sprankelen de popmelodieën, koortjes, zwa re gitaren en over-the-top solo's is te vaak zoek, waardoor Wee zer bijna klinkt als een parodie op zichzelf. Maaike Borst Weezer 'Make Believe' (Geffen/Universal) Speelduur: 45.16 min. Wie een kaartje koopt voor het Belgische muziekfesti val Rock Werchter mag gratis naar het museum. Organisator Herman Schueremans heeft met 26 musea in heel België - van het Afrikamuseum in Brussel tot het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen - een deal gesloten. Wie zijn festi valbandje bewaart, heeft tot eind september gratis entree. Het is de bedoeling dat op de fes- tivalweide een tent wordt inge richt met kunstwerken van pop sterren. Ook is er een boekje te koop dat door muzikanten is sa mengesteld over kunst en de Bel gische musea. Rock Werchter duurt dit jaar van 30 juni tot 3 juli. Op de affiche staan Ramm- stein, Kane, Faithless, New Or der en Therapy?. De combitick ets voor alledrie de dagen zijn al een maand uitverkocht. Dag kaarten zijn wel nog te krijgen. Pascale Thewissen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 57