Rappen is ook een vak
Amos Lee is mannelijke Norah Jones
W25
alent Marokko
P kinderfestival
Krezip ontwikkelt zich
Malkmus is best in pure pop
Siegel is rauw tot op het bot
Weezer klinkt als parodie
Rock en musea gaan samen
zaterdag 21 mei 2005
I Guus Meeuwis - Geef Mij Je
Angst(2)
2.Kane-Something To Say (1)
Snoop Dogg - Signs (7)
Kus -Lekker Ding (15)
5 The Black Eyed Peas-Don't
Phunk With My Heart (21)
5 Will Smith - Switch (6)
7 Di rect - Cool Without You (4)
Ali B - Leipe Mocro Flavour (3)
Coldplay - Speed Of Sound (14)
Keane - This Is The Last Time (5)
,l Daniel Powter-Bad Day (29)
2,Krezip - Out Of My Bed (9)
I! Anouk-Lost (12)
14 Elize - Automatic 10)
15 Maroon 5 -Must Get Out (8)
IS.Natasha Bedingfield -1 Bruise
Easily (13)
II.The Game Ft. 50 Cent - Hate It Or
Love It (-)
18.Destiny's Child - Girl (11)
|3,Brainpower - Alles (40)
20 Rockefeller - Do It 2 Nite (35)
Mario-Let Me Love You (17)
U2-Sometimes You Can't Make
itOn Your Own (19)
23 Dr. Kucho! Gregor Salto - Can't
Stop Playing (25)
24 Jan Smit - Vrienden Voor Het
Leven (30)
S.Eminem- Mockingbird (27)
25,Brace - Vraag Jezelf Eens Af (16)
|Ciara-1,2 Step (18)
28,Freeloaders Ft The Real Thing -
1 SoMuch Love To Give (-)
28.50 Cent- Candy Shop (20)
Rob Thomas - Lonely No More
132)
Gerard - Rene - Gordon - Over De
"Top(22)
2 Gavin Degraw -1 Don't Want To
Be(-)
«'.Anouk-Girl (26)
Lucie Silvas - What You're Made
Of (28)
gjoss Stone-Spoiled (24)
85.Studio B -1 See Girls (crazy) (23)
27.Jesse Mccartney - Beautiful Soul
,DjJose - Stepping To The Beat
(39)
Southside Spinners - Luvstruck
Klubbheads 2005 Rmx (36)
«.John Marks-Update (38)
1,Anouk - Hotel New York (1)
2.Robbie Williams - Greatest Hits
(3)
.U2- How To Dismantle An
Atomic Bomb (2)
4.Blof- Het Eind Van Het Begin
(beste Van) (6)
.Andrea Bocelli - Andrea (5)
.Andre Hazes - 25 Jaar - Het Aller
beste Van (13)
.Jamie Cullum - Twenty Some-
thing (4)
Frans Bauer - Kerst Met Frans
Bauer(7)
.JayZ&Linkin Park - Collision
Course (9)
Keane - Hopes And Fears (12)
I.Frans Bauer - Daar Heb Je Vrien
den Voor (8)
Phil Collins - Love Songs, A Com-
jpilation Old New (21)
•Norah Jones - Feels Like Home
(14)
M.Maroon5 - Songs About Jane (16)
'Live-Awake - The Best Of Live
(23)
Within Temptation - The Silent
force (10)
Destiny's Child - Destiny Fullfilled
(15)
Eminem-Encore (11)
BRobDeNijs- Vanaf Vandaag (17)
O.Rod Stewart - Stardust - The Gr.
American Songbook 3 (27)
■Frank Boeijen - Toen Nu (22)
(Jsher-Confessions (25)
Seal-Best 1991-2004 (26)
'Britney Spears - Greatest Hits:
My Prerogative (24)
Laura Fygi - The Very Best Time -
Christmas Album (80)
icia-Anastacia (19)
Guus Meeuwis -10 Jaar - Levens
echt (20)
Joss Stone - Mind, Body Soul
(28)
Evanescence - Anywhere But Ho-
p|8)
Celine Dion Anne Geddes -
Miracle (30)
M Jan Keizer - Going Back In Time 3
(33)
Mamma Mia! - De Musical (37)
fasto - Parade Of The Athletes
(31)
'Venice - Pacific Standard Time
150)
■Shania Twain - Greatest Hits (41)
■Green Day - American Idiot (34)
3-De Wereld Rond (29)
Bridget Jones - The Edge - Origi
nal Soundtrack (43)
(Snoop Dogg - Rhythm Gangsta
me Masterpiece (48)
14 Tina Turner - All The Best (35)
Jel Wereld Kinderfestival
12005 begint zondag in
harden met een voorstel
en jonge Marokkaanse mu-
«anten, dansers en acrobaten.
^Sroep, in leeftijd variërend
^BChttot achttien, trekt tot
iet 26 juni door Nederland
elgië onder de titel Marok-
1 wft talent!.
'oorstelling is ook te zien tij-
oshet Dunya Festival in Rot-
Nam en Terra Festival in Alk-
W Het Wereld Kinderfesti-
HPfeet deze voorstelling
de landelijke viering van
Jaar Marokkaans-Neder-
"ose betrekkingen.
.''doel van deze viering is
project waarbij leerlin-
van de groepen vijf tot en
-l acht van de basisschool ken-
fênmet Marokko.
Osdorp Posse heeft vijftien jaar eigen geschiedenis op dvd vastgelegd.
foto Stefan Schipper
Je gaat me later nog smeken, was steevast het antwoord
van rapper King wanneer-de overige leden van Osdorp
Posse hem vroegen-waarom hij alles op film vastlegde. In
Hoe Schijt De Ventilator Raakt is een klein deel van zijn -
inmiddels uit honderden dozen bestaande - filmarchief tot
een documentaire verwerkt, die onlangs samen met het al
weer tiende album van de hiphoppers en een selectie video
clips is verschenen in een luxe dvd-box.
Een hels karwei was het om
de vele uren aan filmmate
riaal door te spitten, maar het
leverde heel wat memorabele
momenten op. Meer nog dan er
op Hoe Schijt De Ventilator
Raakt staan, vindt Seda van Os
dorp Posse. De afgelopen tijd
heeft hij zich beziggehouden
met het maken van de documen
taire over de meer dan vijftienja
rige geschiedenis van de Amster
damse hiphoppers.
„Dat wilden we al een hele tijd
doen, maar de technische moge
lijkheden waren er niet," vertelt
Seda - verantwoordelijk voor de
muziek van Osdorp Posse - en
thousiast. Tot een aantal jaren
terug dus. Met een redelijke
computer en goede software kan
iedereen tegenwoordig een dvd
maken. Thuis en voor weinig
geld. Dat levert een enorme vrij
heid op, meent Seda. „Vroeger
waren we voor het opnemen van
een videoclip afhankelijk van
een gespecialiseerd bedrijf. Als
je het resultaat zag, dacht je al
tijd: 'dit kan ik veel beter'. Nu
heb je dat allemaal in eigen
hand. Dat geeft precies de vrij
heid die we nodig hebben."
De documentaire is onderdeel
van Hollandse Hardcore
Hip-Hop-Helden, een luxe
dvd-box die tevens bestaat uit
Clips en Bits, een verzameling
videoclips, en het gelijknamige
tiende album van de band. Echt
ven-assen doet het album niet,
al klinkt de productie krachti
ger dan op de vorige platen en
levert de samenwerking met de
band Laberinto een aparte men
geling van metal, hiphop en
Zuid-Amerikaanse percussie
op. In zijn raps zoekt Def P we
derom nieuwe maatschappelijke
thema's op. Zinloos Gebeld bij
voorbeeld gaat over de terreur
van de mobiele telefonie, de
nieuwe single Zie je de Cyclus?
over religie.
„Rappen is niet alleen een kunst
vorm, het is ook een vak," legt
Def P uit. „Constant ben ik op
zoek naar originele thema's. Je
moet daarvoor altijd alert zijn,
een zesde zintuig ontwikkelen
om interessante onderwerpen te
ontdekken. Soms ontstaan die
trouwens ook uit een opdracht."
De tekst van Pion droeg hij voor
tijdens een bijeenkomst voor Ne
derlandse oorlogsveteranen. Def
P: „Een deel van die jongens is
zelfs jonger dan ik en heeft al zo
veel meegemaakt. Daar wórd je
wel even stil van. Ik kreeg goede
feedback van ze op de tekst. Zo
is het nummer uiteindelijk op
het album terechtgekomen."
Dergelijke opdrachten - klusjes
noemt Def P ze - maken onder
deel van zijn dagelijkse werkrou-
tine. Theaterscripts, columns,
radio maken en gast-raps. „Te
genwoordig ben ik fulltime crea
tief", grapt hij.
„Maar het liefst begeef ik me in
de underground.
Zoals met de columns die ik
voor echte undergroundbladen
schrijf en met Osdorp Posse na
tuurlijk. Dat is mijn zekerheid,
daar kan ik altijd op terugval
len." Dat geldt eveneens voor Se
da. Voor hem is Osdorp Posse -
en de scene rond het zelf opge
zette platenlabel Ramp Records
- de Nederlandse hiphop under
ground. „Begrijp me niet ver
keerd, hiphop evolueert. Wat
wij makenis hardcore hiphop.
Dat betekent niet dat andere
soorten hiphop slecht zijn. Ik
houd er niet van. Het flowt wel,
maar ik vind het vaak slap, te
relaxt. Het is niet mijn muziek.
Wat wij doen is essentieel an
ders."
Maar wat is dan de essentie van
goede hiphop? „Drie dingen",
klinkt het zelfbewust uit Seda's
mond: „Graffiti, breakdance en
rap. Dat is de essentie van hip
hop."
Theo Ploeg
Osdorp Posse: Zaterdag 21 mei
Kiehool in Burgum, vrijdag 17
juni Burgerweeshuis in Deven
ter, donderdag 23 juni Staddijk
in Nijmegen, zaterdag 25 juni
Full Colour Festival in Kampen,
vrijdag 16 september Bolwerk
in Sneek, zaterdag 17 september
Ratrock, Harlebeke (België),
vrijdag 21 oktober Perron 55 in
Venlo, zaterdag 12 november
Maaspoort in Den Bosch.
Vanaf het moment dat hij
zijn baan opzegde en zich
volledig op de muziek concen
treerde ging het snel voor song
writer Amos Lee (27), een voor
malig leraar uit Philadelphia.
Spelen in het voorprogramma
van onder anderen Norah Jones
- met wie hij ook bevriend is -
een platendeal en sinds maart
een debuutalbum.
De mannelijke Norah wordt hij
wel eens genoemd: een zelfde
soort muziekstijl en hard op
weg om net zo populair te wor
den. „Ach, het maakt me niet
echt uit wat men zegt en of men
het leuk vindt of niet. Dit is ge
woon wie ik ben, anders niets",
antwoordt Lee.
Voor Amos Lee draait het leven
om muziek maken. „Ik ben nu
vooral aan het werk en dat vind
ik heerlijk. Ik heb al geweldige
dingen meegemaakt, zoals spe
len in het voorprogramma van
Bob Dylan en Merle Haggard.
Het afgelopen jaar heeft veel
goeds gebracht."
Toen Amos in 2004 door Norah
zelf werd uitgenodigd het voor
programma van haar Europese
tour te doen, had hij nog geen
plaat uitgebracht. Het zou Jo
nes geweest zijn die hem ontdek
te. „Ik weet niet of dat zo is. Ze
zag me spelen en heeft me uitge
nodigd voor de tour, dat is het.
Norah is geweldig en ik bof dat
ik met haar en andere fijne men
sen mag werken."
De muziek van Amos Lee is tijd
loos: soulvolle en folky songs
die doen denken aan Otis Red
ding, Bill Withers en Marvin
Gaye, overigens ook favorieten
van hem. Op het album doen
ook Jones en haar vriend Lee
Alexander mee. De plaat kwam
uit bij Blue Note, inderdaad
ook het label van Jones. „Er wa-
Voor Amos Lee draait het leven om muziek maken.
ren meer geïnteresseerden,
maar bij hen staat de muziek
voorop, niet het gedoe erom
heen, dat vind ik prettig."
Op zijn debuutalbum haalt hij
in het nummer Soulsuckers uit
naar de muziekindustrie, wat
de vraag oproept of hij daar
soms eerdere vervelende erva
ringen mee heeft gehad. „Niet
echt. Maar de druk om een hype
te creëren kan soms groot zijn
voor een artiest. Je moet gefo
cust blijven, soms is het moei
lijk beide benen op de grond te
houden." In de veertien maan
den dat hij onderweg is, werkt
Amos ook alweer aan nieuw ma
teriaal. „Ik schrijf zoveel moge
lijk, maar op het ogenblik begin
ik vooral aan veel nummers, ik
maak ze lang niet altijd af."
Een echte filosofie over zijn lied
jes heeft hij niet. „Wat een lied
je een goed liedje maakt kan ik
niet zeggen. Ik kies niet zózeer
een onderwerp, het gaat ge
woon over ervaringen. Ik pro
beer de nummers en melodie sti
mulerend te laten zijn, probeer
gevoelens te definiëren. Maar
muziek is zo volkomen subjec-
foto Denise Guerin/GPD
tief en abstract, het gaat om een
gevoel dat voor iedereen anders
is."
Pretenties of verwachtingen
heeft hij niet. „Er zijn genoeg
dingen die me bezig houden, bij
voorbeeld een balans zoeken in
het leven, zoals zoveel mensen
dat hebben. Maar een Bood
schap overbrengen is niet mijn
doel. Ik ben gewoon een song
writer."
Caroline Göttgens
Amos Lee speelt vandaag in de
kleine zaal van 013 (Tilburg).
Vijf jaar geleden beleefde
Krezip met het debuut
Nothing Less een droomstart.
De op een Tilburgse middelbare
school gevormde groep is sinds
dien uitgegroeid tot een van de
grotere namen in het Nederland
se poplandschap. Het zestal laat
op de derde cd, What Are You
Waiting For, horen dat er nog
rek zit in de beproefde formule.
Beschaafde punkpop- en rock
nummers worden afgewisseld
met lieflijke pianoballades. Het
is vooral interessant te zien hoe
Jacqueline Govaert zich ontwik
kelt als zangeres. Zonder de rest
van de band tekort te willen
doen, draait het nadrukkelijk
om deze sterke, pas 23-jarige
frontvrouw. Ditmaal zocht zij
voor het schrijven van de num
mers samenwerking met enkele
buitenlanders in wereldsteden
als Los Angeles en Londen. Het
heeft van What Are You Waiting
For, vakkundig geproduceerd
door het Australische echtpaar
Wizard Of Oz, een volwassen en
radiovriendelijke rockplaat ge
maakt. Hiermee ontworstelt
Krezip zich weer een beetje ver
der aan het imago van school-
bandje.
Peter van der Heide
Krezip 'What Are You Waiting
For' (RCA/Sony BMG) Speel-
duur: 44.29 min.
Stephen Malkmus was jaren
lang de drijvende kracht
achter Pavement. In 1999 gooi
de de groep, met Lou Barlows
Sebadoh een van de meest in
vloedrijke indierockbands van
de jaren negentig, de handdoek
in de ring. Sindsdien zoekt
Malkmus zijn eigen weg vol ver
rassende en grillige wendingen.
Op zijn derde solo-cd, Face The
Truth, klinkt de Amerikaan
geïnspireerd. De romantische
intellectueel experimenteert
naar hartelust met licht psyche
delische uitstapjes, jamt en
(country)rockt wat en flirt zelfs
met kitscherige disco Kindling
For The Master). Aardig avon
tuurlijk, maar hij blijft op zijn
best in pure, haast kinderlijke
popsongs Freeze The Saints,
Post-Paint Baby en Mamadie
zich. kunnen meten met het bete
re werk van Pavement. Het is
vooral die fabelachtige, uit dui
zenden herkenbare, nonchalan
te stem waardoor die vergelij
king opgaat. Het is geen Pave
ment, maar samen met het ka
rakteristieke, open gitaarspel
komt niets dichter in de buurt
van die onvolprezen helden van
de indieroek.
Peter van der Heide
Stephen Malkmus 'Face The
Truth' (Domino/Munich) Speel-
duur: 43.27 min.
Hij is de meest zwart klin
kende 'white guy' die Otis
Redding jr. ooit ontmoette. Jeff
Beck hoort overeenkomsten met
Howlin' Wolf. Recensenten noe
men beurtelings Tom Waits,
Van Morrison en Bruce Spring
steen als raakvlakken. Kortom:
de in 1971 geboren Engelsman
Ian Siegal maakt de tongen los.
De voormalige frontman van de
Lee Sankey Group maakte vorig
jaar zijn veelgeprezen solode
buut Standing In The Morning.
Maar de pas verschenen opvol
ger, Meat Potatoes, is zo moge
lijk nog beter.
Siegal koos deze keer uitslui
tend voor rechttoe rechtaan
blues, waarin - zoals het hoort -
flink wat gospelinvloeden zijn
te ontdekken. Meer dan op Stan
ding In The Morning is de pro
ductie in overeenstemming met
de muziek: rauw tot op het bot.
De Brit speelde begin deze
maand nog op de Rhythm
Blues Night in Groningen, op za
terdag 9 juli staat hij op North
Sea Jazz in Den Haag.
Martin Groenewold
Ian Siegal 'Meat Potatoes'
(Nugene/Bertus) Speelduur:
68.21 min.
Weezer met een synthetisch
A-ha-geluid. Dat doet
pijn. Aangekomen bij het derde
liedje van Weezers nieuwe cd
Make Believe slaat de verbazing
toe.
De makkelijke single Beverly
Hills is zonder impact voorbij
gestampt en Perfect Situation
was leuk maar doorsnee Wee-
zer-materiaal. En dan de schrik
van This Is Such A Pity. Slikken
en doorluisteren. Gelukkig be
gint Weezer ter hoogte van het
puberale maar vermakelijke We
Are All On Drugs bij te trekken,
om met Pardon Me en My Best
Friend eindelijk toe te slaan. De
climax in het refrein van Par
don Me, schaamteloos sentimen
teel maar zo prachtig meesle
pend. De al even ongegeneerde
vrolijkheid van My Best Friend,
geen band die zo onstuimig
juicht. Juist omdat Weezer die
schoonheid in zich heeft, stelt
Make Believe teleur. Het precai
re evenwicht tussen sprankelen
de popmelodieën, koortjes, zwa
re gitaren en over-the-top solo's
is te vaak zoek, waardoor Wee
zer bijna klinkt als een parodie
op zichzelf.
Maaike Borst
Weezer 'Make Believe'
(Geffen/Universal) Speelduur:
45.16 min.
Wie een kaartje koopt voor
het Belgische muziekfesti
val Rock Werchter mag gratis
naar het museum. Organisator
Herman Schueremans heeft met
26 musea in heel België - van
het Afrikamuseum in Brussel
tot het Koninklijk Museum voor
Schone Kunsten in Antwerpen -
een deal gesloten. Wie zijn festi
valbandje bewaart, heeft tot
eind september gratis entree.
Het is de bedoeling dat op de fes-
tivalweide een tent wordt inge
richt met kunstwerken van pop
sterren. Ook is er een boekje te
koop dat door muzikanten is sa
mengesteld over kunst en de Bel
gische musea. Rock Werchter
duurt dit jaar van 30 juni tot 3
juli. Op de affiche staan Ramm-
stein, Kane, Faithless, New Or
der en Therapy?. De combitick
ets voor alledrie de dagen zijn al
een maand uitverkocht. Dag
kaarten zijn wel nog te krijgen.
Pascale Thewissen