Impopulair kabinet is halverwege Grondwet is niet spiritueel Wilders: Europa en de Turken PZC PZC Nederlanderschap Balkenende II borduurt voort op succes van paarse voorgangers 21 mei 1955 zaterdag 21 mei 2005 door Lianne Sleutjes en Hans van Soest Bij zijn aantreden had het ka binet de mond vol van daad kracht en noodzakelijke hervor ming. Op 27 mei is de regering halverwege de rit. Wat is er tot nu toe van die grote woorden te rechtgekomen? Met de benen op tafel treffen de ministers elkaar eerder dit jaar op het Catshuis. Tevreden kij ken ze terug op alles wat ze heb ben gedaan en wat er nog te doen staat. „Het fundament is gelegd, nu nog het huis bou wen", concludeert premier Jan Peter Balkenende. „Veel is in gang gezet, nu moet de benodig de wetgeving nog door de Twee de en Eerste Kamer. Inderdaad is de berg werk die dit kabinet in de eerste helft van zijn termijn heeft verzet, opmer kelijk. „We liggen op schema"/, aldus de premier. Veel doelstel lingen uit het regeerakkoord zijn of al gehaald of worden ver zilverd ruim binnen de afgespro ken termijn. „De daden van dit kabinet moe ten nu ook weer niet overdreven worden", vindt directeur Carla van Baaien van het Centrum voor Parlementaire Geschiede nis te Nijmegen. „Balkenende doet graag alsof dit kabinet een breuk is met het verleden en met de paarse kabinetten. Dat is vooral profileringsdrang. Paars heeft in tegenstelling tot wat Balkenende beweert niet slecht geregeerd. Veelzeggend is dan ook dat Balkenende gewoon ver der regeert met dezelfde minis ter van Financiën: Gerrit Zalm." Balkenende vergelijkt zich graag met voormalig CDA-premier Ruud Lubbers. Ook die moest een groot pakket bezuinigingen doorvoeren in korte tijd. „Die vergelijking gaat niet hele maal op", vindt Van Baaien ech ter, „Ten eerste zat Lubbers met een veel zwaardere erfenis. Ten tweede moest Lubbers echt een breuk met het verleden bewerk stelligen. De kabinetten-Van Agt hadden weinig voor elkaar Premier Balkenende mag op de Autorai even plaatsnemen in de Formula Zero Kart die alleen op waterstof rijdt. Hij bracht dinsdag een werkbezoek aan Amsterdam. foto Phil Nijhuis/GPD gekregen. De kabinetten-Bal kenende borduren daarentegen voort op het beleid van de voor gaande kabinetten. Lubbers en Kok zetten de verkleining van de collectieve sector al in." Fundament Het nieuwe zorgstelstel, de strengere asielwetgeving: Bal kenende kan het op zijn conto schrijven maar Paars legde het fundament, zegt ook Pauline Meurs, lid van de Wetenschappe lijke Raad voor het Regeringsbe leid (WRR) en hoogleraar mana gement. en organisatie in de ge zondheidszorg in Rotterdam. „Hoe graag je het ook naar je toerekent, internationale facto ren spelen een flinke rol. Zo ko men er minder asielzoekers naar Nederland en dat komt door het kabinetsbeleid. Heel Europa krijgt minder asielaanvragen en de maatregelen van Verdonk zijn minder omstreden dan ze vroeger zouden zijn, ook interna tionaal." Van Baaien wil niet suggereren dat het huidige kabinet niets voorstelt. „Alleen, wat die daad kracht betreft, is het maar net waar je naar kijkt. Op het ge bied van veiligheid is er inder daad veel gebeurd. Kijk eens naar de beloofde bestuurlijke vernieuwing of het milieu. Op die terreinen gebeurt niets. In het regeerakkoord staat dat dit kabinet zal pleiten voor strenge re Europese milieunormen. In middels ijvert het voor een ver soepeling omdat het er niet mee overweg kan." Meedoen, meer werk, minder re gels, is het motto van dit kabi net. „Daar heb ik in de praktijk nog niet veel van gezien", zegt Meurs. „Het meedoen moet vooral van anderen komen. Het kabinet heeft een ondersteunende rol, maar die zie ik niet tot stand ko men. Er wordt een ongelooflijk pleidooi gehouden voor meer normen en waarden, voor ge meenschapszin, maar de subsi dies worden afgebouwd van or ganisaties die dat moeten bevor deren op het gebied van bijvoor beeld sport en recreatie. Als je wilt investeren in het cement van de samenleving, dan moet je op andere posten bezuinigen." Toekomst Ook Van Baaien nuanceert de vi sie van het kabinet-Balkenende. „Op papier klinkt het allemaal overtuigend: bezuinigingen zijn nodig om Nederland voor te be reiden op de toekomst. De pre mier noch een van de ministers heeft voldoende overtuigings kracht om het uit te dragen. Bo vendien beperkt de visie zich tot het sociaal-economische terrein. Op andere gebieden, zoals het milieu, schetst het geen verre ho rizonten." Belangrijker nog: hoe uniek is de visie van dit kabinet eigenlijk? Meurs: „In andere Europese lan den waar socialisten in de rege ring zitten, worden precies de zelfde maatregelen genomen als hier. Ook daar wordt de verzor gingsstaat gesaneerd om haar betaalbaar te houden. Ook daar moeten ze zich voorbereiden op de vergrijzing." Andere nuance „Ik durf de stelling aan dat met de PvdA in de regering het be leid er niet veel anders zou heb ben uitgezien. Sinds de val van de Muur zijn alle partijen in Eu ropa op elkaar gaan lijken. De welvaartsstaat is af, alle par tijen hebben dezelfde doelen voor ogen, alleen de nuance is anders." Terugkijkend op zijn eerste twee jaar, maakt het kabi net zich zorgen over het uitblij ven van waardering van de bur ger. In de opiniepeilingen halen de regeringspartijen CDA, WD en D66 gezamenlijk nog geen zestig van de 150 zetels. Geen premier is sinds Piet de Jong zo belachelijk gemaakt als Jan Peter Balkenende. Uit eigen metingen van het kabinet blijkt dat slechts eenderde van de be volking vertrouwen heeft in de regering. Volgens opiniebureau TNS-Nipo is dat zelfs maar 19 procent. Van Baaien: „Balkenende gokt erop dat de peilingen, net als bij Lubbers, vlak voor de verkiezin gen toch nog omslaan. Ook in 1986 leek het CDA fors te verlie zen en de PvdA flink te winnen, maar Lubbers won glorieus. Dat zou zo maar wéér kunnen gebeu ren met Balkenende." Volgens haar is gebrek aan waardering niet uitzonderlijk. „Onvrede over politici en instituties zijn van alle tijden, ook in het buiten land. Alleen het kabinet van Drees kreeg tijdens de rit waar dering voor zijn werk. Politici zijn nu eenmaal impopulair. Ac cepteer dat gewoon." GPD Kerken geven gelovigen geen stemadvies EUROPESE GRONDWET Het Europees grondwette lijk verdrag is een lijvig boekwerk van 382 pagi na's. Wat staat er in en waar gaal het over? Wat be tekent de nieuwe Europese Grondwet voor de gewone burger. De PZC zoekt in de aanloop naar het referen dum op 1 juni, in een arti kelenreeks naar antwoor den. Vandaag: Kerken en grondwet. door Guido de Bruin De kerken in Nederland zijn ondanks 'zeer ernstige kriti sche vraagtekens' voor de Euro pese grondwet, maar zij willen de gelovigen geen stemadvies ge ven. „Ik weet niet bij voorbaat wat dat voor effect zou heb ben". zei bisschop Van Luyn van Rotterdam deze week in de marge van een bijeenkomst van de Raad van Kerken. Van Luyn verwees naar het ge ruchtmakende mandement van 1954, waarin de bisschoppen de gelovigen onder meer verboden om lid te worden van socialis tische organisaties. „Sinds het mandement zijn kerken zeer hui verig geworden voor een stemad vies." Ook algemeen secretaris B. Plaisier van de Protestantse Kerk in Nederland ziet niets in een directe oproep aan de kerk leden. „We zijn door ervaring wijzer geworden. Eerdere stem adviezen liepen uit op geweldi ge debatten in de kerken." De kerken venvijzen de achterban wel naar positief-kritische 'rich tingwijzers' over de grondwet van de Raad van Kerken, de Commissie van bisschoppencon ferenties in de EU en de Confe rentie van Europese Kerken. Vooral de nadruk op Europa als waardengemeenschap, gegrond vest op waarden als menselijke waardigheid, vrijheid, gelijk heid en solidariteit juichen de kerken toe. Ook de erkenning van godsdienstvrijheid en de ver plichting tot een geregelde dia loog tussen de EU en de kerken stemmen hen tevreden. Kritisch zijn ze vooral over de mogelijke spanning tussen het streven naar een vrijemarkteconomie en de waarborgen voor sociale rech ten en voorzieningen. Ook plei ten ze voor een harde milieu toets. Verder vindt de Raad dat ook asielzoekers met een legale sta tus het Europees staatsburger schap moeten krijgen, zodat ze aanspraak kunnen maken op daarbij horende rechten als kies recht, onderwijs en gezondheids zorg. Bij het defensiebeleid zet de grondwet volgens de kerken te eenzijdig in op de militaire kant en krijgen geweldloze mid delen om vrede te bevorderen te weinig aandacht. Kerkleiders hekelden tijdens de bijeenkomst het klimaat in Nederland rond het komende referendum over de grondwet. „De discussie heeft een weinig spirituele wen ding genomen", constateerde voorzitter A. van Eijk van de Raad van Kerken naar aanlei ding van, de dreiging dat de op hef over de gang van zaken rond de invoering van de euro het stemgedrag van veel kiezers gaat bepalen. „Zou het toch de portemonnee zijn die de door slag gaat geven bij het referen dum?" „Ik ben bang dat we al leen kijken naar ons eigen, natio naal belang op de korte ter mijn", zei Van Luyn. Plaisier toonde zich verontrust over de onverschilligheid, boosheid en verbittering die veel kiezers doet thuisblijven. „We kunnen ons wel de vraag stellen of onze democratie langzamerhand niet iets wordt voor een kleine, geïn teresseerde minderheid. Een wat beklemmende gedachte." ANP zie ook www.pzc.nl Door Geert Wilders op een idee ge bracht, ben ik toch maar weer eens in Istanboel gaan kijken. Want als Turkije iets met de Europese bakermat heeft dan is het wel daar, waar vroeger Constantinopel en Byzantium lagen. Welnu, ik ben er nog geen twee dagen of ik heb al zeven moskeeën gezien, de Aya Sophia niet meegerekend, want die heeft nog iets van een christelijke kathedraal. Rondom de Galata-brug wordt deze me tropool een rommelige derdewereld stad: de oude trams, de grote bazaar, de morsige kruidenmarkt, de volgepak te veerboten, de bedelaars en straatver kopers. Maar aan de overkant spettert de welvaart van de moderne kantoorge bouwen en de chique winkelstraten je tegemoet. En... geen hoofddoekjes! In derdaad, dit zou Brussel of Barcelona kunnen zijn. En dan zie ik ineens ook die Europese toenstenmenigte voor me: destijds lagen ze bruin te bakken aan de Costa Brava of in de Algarve, nu aan de Turkse Riviera. Kun je dan nog vol houden dat we niks met Turkije heb ben? Dat zeiden we destijds ook van Spanje en Portugal die - wat een got spe! - nu in ons midden zijn. Om nu maar met de deur in huis te val len: met zijn Turkse versie van 'no pasaran' heeft Wilders het helemaal mis. Want Turkije en het referendum over de grondwet hebben hoegenaamd niets met elkaar te maken. Als er al enig verband is - en dat is dan ver ge zocht - is het misschien wel omgekeerd. Hij laat zich leiden door zijn onder buik: 'niet nog meer Turken in mijn achtertuin'. En hij bedoelt: 'Nederland moet zich niet via een Turks overwicht in Brussel de wet laten voorschrijven'. Welnu, hij kan gerust zijn, want zo ver zal en kan het niet komen. Zeker, met zo'n zeventig miljoen zijn de Turken groot in aantal, hoewel toch niet meer dan ruim 10 procent van dat van de Europese Unie. In het europarle ment komt dat neer op 96 zetels op een totaal van 750. Nu doet Wilders het spookbeeld post vatten dat deze 96 Turken zich als één 'Osmaans' legioen zullen opstellen, iets wat zeer onwaarschijnlijk - zeg maar uitgesloten - is. Zij zullen zich verdelen van uiterst links tot uiterst rechts met de nodige nuances daar tussenin - inclu sief groenen, confessionelen, sociaal-li beralen en wat dies meer zij. Het Euro parlement kent nu eenmaal geen 'lan- denfracties'. Iedereen sluit zich aan en stemt - al naar gelang het onderwerp - binnen de hem passende fractie, die ver volgens, om een meerderheid te halen, meestal een andere fractie nodig heeft. Maar zelfs dan is men nog maar halver wege. Want voor wetgeving komt ook de Raad van Ministers er aan te pas. In die Europese Raad of - als het een vak dossier betreft - die van de bevoegde ministers, zijn er twee, eigenlijk drie mogelijkheden. Belangrijke onderwer pen zoals de begroting vereisen nog steeds eenparigheid van stemmen. Daar heeft Turkije dus zoals elke lid staat een vetorecht. Maar dat heeft dan niets te maken met zijn bevolkingsaan tal. Meestal echter - en vooral in de toe komst - wordt er bij gekwalificeerde meerderheid beslist. Dat wil zeggen een minimum van 55 procent van de lid staten, die bovendien meer dan 65 pro cent van de Europese bevolking moe ten omvatten. Daarvoor zijn dus al gauw vijftien lidstaten nodig, zelfs twintig als het zaken betreft die niet door de Europese Commissie zelf zijn aangedragen. Als Turkije zo'n meerder heid al ooit zou halen, dan mag je er toch wel van uitgaan dat onze minis ters even wakker zullen worden. Ten slotte zijn er nog beleidsterreinen zoals Schengen en de eurozone waarin be paalde lidstaten - een minimum van acht - voorop willen lopen. Daarover mag je alleen meebeslissen als je ook echt meedoet. Per saldo reikt de invloed van Turkije dus niet verder dan het veto-recht dat we allemaal hebben. En daarbij komt dat de grondwet dat veto-recht wil gaan beperken. Zo bezien is het misschien wel omge keerd: als je bang ben voor Turkije zou je eigenlijk niet tegen maar juist vóór moeten stemmen. En ach, beste Geert, wat die Turken in je achtertuin betreft: over zo'n vijftien jaar zullen die toch wel goeddeels geïn tegreerd zijn. Deels zullen ze - naarma te Turkije de Europese welvaart op pikt, daar ziet het nu al naar uit - geen goede reden meer hebben om hier te blijven hangen. De mogelijke nieuwko mers zullen van een heel ander slag zijn, niet het soort dat je zegt 'rauw te lusten'. Geen oude gastarbeiders, geen wande lende hoofddoeken, nee: jonge, moder ne, meertalige en goed opgeleide mi granten die onze verstarde arbeids markt weer in beweging kunnen zet ten, precies het soort dat je nodig hebt om de islamisering van onze polder te verijdelen. Nee, beste lezer, het voor gaand is geen stemadvies. Maar als u het per se wil weten: ik stem vóór en wel hierom: we zijn allemaal op het ver keerde been gezet door een discussie die jammerlijk uit de hand is gelopen. Om te beginnen is het helemaal geen grondwet die de onze teniet zou doen. Het is gewoon - zoals alle voorgaande - een internationaal verdrag tussen sou- vereine staten, dat bovendien te gelege ner tijd geamendeerd kan worden, zo als dat trouwens in de voorbije vijftig jaar al vijf keer is gebeurd. Zó groot is het verschil nou ook weer niet. Er is ons - als ging het om een Laatste Oordeel - wijsgemaakt dat je alleen kunt kiezen tussen een sociaal-liberaal paradijs of de hel van een Europese Su perstaat: een schijndilemma dat de meerderheid in ons middenveld uiteen gedreven heeft naar één van beide kam pen, vooral dat van de nee-zeggers. Vandaar dat gekke verschijnsel dat in dat kamp zowel de linker- als de rech terflank van het partijpolitieke spec trum verenigd zijn: 'Strange bedfel lows', zoals de Engelsen zeggen. Daarentegen zeg ik met mijn 'ja' dit: zo'n verdrag past in de lijn van waar we nu een halve eeuw mee bezig zijn. En - zonder de minnen ervan te onder schatten - lijken de plussen toch te overwegen. Arnold van Niekerk Buitenlanders die in Nederland eenweid verblijfsvergunning hebben en Nederll willen worden, moeten minimaal vijf» in de wachtkamer voor hun aanvraag wordtgi noreerd. Voor bijzondere gevallen kan een verb te procedure in werking worden gezet. De R$ wet op het Nederlanderschap bepaalt dat eenscé- le procedure gerechtvaardigd is, als de verier ;kl van het Nederlanderschap een cultureel ofd tief belang dient. Letterlijk zegt de wet: 'Hierr® kan sprake zijn als de verzoeker na zijn naturals tie als vertegenwoordiger voor Nederland kande nemen aan internationale concoursen of sporty h strijden'. Op grond hiervan konden de Indon^ sche badmintonster Mia Audina (winnares vaci, ver in Athene) en de Keniaanse hardloopster ij nah Kiplagat snel Nederlander worden. Zowel de vijf-jaar-regeling als de voorwal voor een snelle procedure is een wettelijk n® strum. Vijf jaar wachten is lang, vooral voorn* sen die kennelijk wel goed zijn voor een werk-i verblijfsvergunning. Maar daarnaast valt ooka uit te leggen waarom sporters en kunstenaars w rang zouden mogen krijgen boven pakweg vak/ dige artsen of ICT'ers. Dat dit in de praktijk] tot discutabele beslissingen moet leiden, bleeki ze week toen minister Verdonk van Vreemde d genzaken oordeelde dat de Ivoriaanse voetjf Salomon Kalou (19) niet in aanmerking komtit de versnelde procedure. Het gevolg is dat Ka niet kan worden ingezet op het jeugd-WKï haar argument dat er 'onvoldoende Nederlands'! lang' is, ging Verdonk op de stoel van de bof coach zitten. Maar wat wil je ook, met een wett ke regeling die de minister de mogelijkheid bv, het Nederlands belang op sportief en cultureel; bied te beoordelen? Overigens speelt op de achtergrond een heelal* [f- motief voor de snelle naturalisatie mee: de huid werkgever van Kalou, Feyenoord, kan de voetk Ier momenteel voor vele miljoenen verkopen clubs uit Engeland en Spanje. Maar die hebbem leen belangstelling als Kalou Nederlander is, \v: als Ivoriaan zal hij in die landen moeilijker een\i blijfsvergunning krijgen. PvdA en GroenLinks vermoeden dat Verdonki haar afwijzing weer eens wil laten zien dat zij harde tante is'. Op zich is er niets tegen een mini ter van Vreemdelingenzaken die toont over rechte rug te beschikken. Maar het zou mooir als er aan het Nederlandse toelatingsbeleidJ on nog enige logica te ontdekken viel. De kerken in Nederland willen de gelovigen geen stemadvies geven. Volgens B. Plaisier, secretaris van de Protestantse Kerken in Neder land heeft men uit het verleden geleerd. foto Koen Suik/ANP BOULEVARD - Twee voor Zeeland belangrijke objecten worden momenteel bestudeerd in het Waterloopkundig Labo ratorium in Delft: de nieuwe haven van Breskens en de zee wering van cle boulevard van Vlissingen. Tijdens het bezoek van Provinciale Staten aan het laboratorium zijn daarvan en kele presentaties gegeven. Op vallend was dat het model van de boulevard een soort buiten talud had gekregen, dat tot doel had de golfslag te vermin deren. Het ziet er dus naar uit dat de boulevard niet ver hoogd zal hoeven worden om de golven in toom te houden. CAPPON - De Zeeuwseas sche autoriteiten hebben f Goes afscheid genomen i A.C. Cappon, secretaris ningmeester van de Sticht Provinciale Gezond! dienst voor Dieren in Zeek£ Cappon gaat met pens maar blijft wel actief vod koninklijke vereniging HetXi Ai derlands Trekpaard. ATOOMSCHIP - De i kaanse marine heeft plarre w voor de bouw van een vli< schip dat door atoomena wordt aangedreven. Dat is senator Henry Jackson beka gemaakt. Hoofdredactie: A. L Oosthoek D Bosscher (adjunct) A L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Lezersredacteur: A. J. Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax. (0113)315669 E-mail: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax. (0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax-(0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (0111)454651 Fax:(0111)454657 E-mail redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag l/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30 tot 17.00 uur Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingslijden; zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 autom. afschrijving acceptgiro per maand, 19,95 n.v.l per kwartaal: 58,00 60,25 per jaar: €222.50 226,50 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail lezorsservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voorhd einde van de betaalperiode. PZC, t a v. lezersservice, Postbus 31, 4460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vri|dag: 1,25 zaterdag: 1,75 Alle bedragen zijn inclusief 6% BW Bankrelaties: ABN AMRO 47 70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden i overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en veef de Regelen voor het Advertentieweas Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag tijdens kantooruren zondag van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0113) 315555 Fax. (0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel: (0113)315540 Fax:(0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintjes) Tel. (0113)315550 Fax. (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax:(0114)372771 Business to B Tel: (076)5312277 Fax (076)5312274 Internet: www.pzc. Auteursrechten voorbehouden n»a»i' Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern K aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen In een bestand dat wordt gebruikt*®*! (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante dienste^» ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig fj/S-j. de derden. Als u op dete Informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk meidon biprfl* i :e. Postbus 314460 AA Goes. Behoort tot WGGGNGR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 4