Impopulair kabinet is halverwege
Grondwet is niet spiritueel
Wilders: Europa en de Turken
PZC
PZC
Nederlanderschap
Balkenende II borduurt voort op succes van paarse voorgangers
21 mei 1955
zaterdag 21 mei 2005
door Lianne Sleutjes
en Hans van Soest
Bij zijn aantreden had het ka
binet de mond vol van daad
kracht en noodzakelijke hervor
ming. Op 27 mei is de regering
halverwege de rit. Wat is er tot
nu toe van die grote woorden te
rechtgekomen?
Met de benen op tafel treffen de
ministers elkaar eerder dit jaar
op het Catshuis. Tevreden kij
ken ze terug op alles wat ze heb
ben gedaan en wat er nog te
doen staat. „Het fundament is
gelegd, nu nog het huis bou
wen", concludeert premier Jan
Peter Balkenende. „Veel is in
gang gezet, nu moet de benodig
de wetgeving nog door de Twee
de en Eerste Kamer.
Inderdaad is de berg werk die
dit kabinet in de eerste helft van
zijn termijn heeft verzet, opmer
kelijk. „We liggen op schema"/,
aldus de premier. Veel doelstel
lingen uit het regeerakkoord
zijn of al gehaald of worden ver
zilverd ruim binnen de afgespro
ken termijn.
„De daden van dit kabinet moe
ten nu ook weer niet overdreven
worden", vindt directeur Carla
van Baaien van het Centrum
voor Parlementaire Geschiede
nis te Nijmegen. „Balkenende
doet graag alsof dit kabinet een
breuk is met het verleden en
met de paarse kabinetten. Dat is
vooral profileringsdrang. Paars
heeft in tegenstelling tot wat
Balkenende beweert niet slecht
geregeerd. Veelzeggend is dan
ook dat Balkenende gewoon ver
der regeert met dezelfde minis
ter van Financiën: Gerrit
Zalm." Balkenende vergelijkt
zich graag met voormalig
CDA-premier Ruud Lubbers.
Ook die moest een groot pakket
bezuinigingen doorvoeren in
korte tijd.
„Die vergelijking gaat niet hele
maal op", vindt Van Baaien ech
ter, „Ten eerste zat Lubbers met
een veel zwaardere erfenis. Ten
tweede moest Lubbers echt een
breuk met het verleden bewerk
stelligen. De kabinetten-Van
Agt hadden weinig voor elkaar
Premier Balkenende mag op de Autorai even plaatsnemen in de Formula Zero Kart die alleen op waterstof rijdt. Hij bracht dinsdag een
werkbezoek aan Amsterdam. foto Phil Nijhuis/GPD
gekregen. De kabinetten-Bal
kenende borduren daarentegen
voort op het beleid van de voor
gaande kabinetten. Lubbers en
Kok zetten de verkleining van
de collectieve sector al in."
Fundament
Het nieuwe zorgstelstel, de
strengere asielwetgeving: Bal
kenende kan het op zijn conto
schrijven maar Paars legde het
fundament, zegt ook Pauline
Meurs, lid van de Wetenschappe
lijke Raad voor het Regeringsbe
leid (WRR) en hoogleraar mana
gement. en organisatie in de ge
zondheidszorg in Rotterdam.
„Hoe graag je het ook naar je
toerekent, internationale facto
ren spelen een flinke rol. Zo ko
men er minder asielzoekers naar
Nederland en dat komt door het
kabinetsbeleid. Heel Europa
krijgt minder asielaanvragen en
de maatregelen van Verdonk
zijn minder omstreden dan ze
vroeger zouden zijn, ook interna
tionaal."
Van Baaien wil niet suggereren
dat het huidige kabinet niets
voorstelt. „Alleen, wat die daad
kracht betreft, is het maar net
waar je naar kijkt. Op het ge
bied van veiligheid is er inder
daad veel gebeurd. Kijk eens
naar de beloofde bestuurlijke
vernieuwing of het milieu. Op
die terreinen gebeurt niets. In
het regeerakkoord staat dat dit
kabinet zal pleiten voor strenge
re Europese milieunormen. In
middels ijvert het voor een ver
soepeling omdat het er niet mee
overweg kan."
Meedoen, meer werk, minder re
gels, is het motto van dit kabi
net. „Daar heb ik in de praktijk
nog niet veel van gezien", zegt
Meurs.
„Het meedoen moet vooral van
anderen komen. Het kabinet
heeft een ondersteunende rol,
maar die zie ik niet tot stand ko
men. Er wordt een ongelooflijk
pleidooi gehouden voor meer
normen en waarden, voor ge
meenschapszin, maar de subsi
dies worden afgebouwd van or
ganisaties die dat moeten bevor
deren op het gebied van bijvoor
beeld sport en recreatie. Als je
wilt investeren in het cement
van de samenleving, dan moet je
op andere posten bezuinigen."
Toekomst
Ook Van Baaien nuanceert de vi
sie van het kabinet-Balkenende.
„Op papier klinkt het allemaal
overtuigend: bezuinigingen zijn
nodig om Nederland voor te be
reiden op de toekomst. De pre
mier noch een van de ministers
heeft voldoende overtuigings
kracht om het uit te dragen. Bo
vendien beperkt de visie zich tot
het sociaal-economische terrein.
Op andere gebieden, zoals het
milieu, schetst het geen verre ho
rizonten." Belangrijker nog: hoe
uniek is de visie van dit kabinet
eigenlijk?
Meurs: „In andere Europese lan
den waar socialisten in de rege
ring zitten, worden precies de
zelfde maatregelen genomen als
hier. Ook daar wordt de verzor
gingsstaat gesaneerd om haar
betaalbaar te houden. Ook daar
moeten ze zich voorbereiden op
de vergrijzing."
Andere nuance
„Ik durf de stelling aan dat met
de PvdA in de regering het be
leid er niet veel anders zou heb
ben uitgezien. Sinds de val van
de Muur zijn alle partijen in Eu
ropa op elkaar gaan lijken. De
welvaartsstaat is af, alle par
tijen hebben dezelfde doelen
voor ogen, alleen de nuance is
anders." Terugkijkend op zijn
eerste twee jaar, maakt het kabi
net zich zorgen over het uitblij
ven van waardering van de bur
ger. In de opiniepeilingen halen
de regeringspartijen CDA, WD
en D66 gezamenlijk nog geen
zestig van de 150 zetels.
Geen premier is sinds Piet de
Jong zo belachelijk gemaakt als
Jan Peter Balkenende. Uit eigen
metingen van het kabinet blijkt
dat slechts eenderde van de be
volking vertrouwen heeft in de
regering. Volgens opiniebureau
TNS-Nipo is dat zelfs maar 19
procent.
Van Baaien: „Balkenende gokt
erop dat de peilingen, net als bij
Lubbers, vlak voor de verkiezin
gen toch nog omslaan. Ook in
1986 leek het CDA fors te verlie
zen en de PvdA flink te winnen,
maar Lubbers won glorieus. Dat
zou zo maar wéér kunnen gebeu
ren met Balkenende." Volgens
haar is gebrek aan waardering
niet uitzonderlijk. „Onvrede
over politici en instituties zijn
van alle tijden, ook in het buiten
land. Alleen het kabinet van
Drees kreeg tijdens de rit waar
dering voor zijn werk. Politici
zijn nu eenmaal impopulair. Ac
cepteer dat gewoon." GPD
Kerken geven gelovigen geen stemadvies
EUROPESE GRONDWET
Het Europees grondwette
lijk verdrag is een lijvig
boekwerk van 382 pagi
na's. Wat staat er in en
waar gaal het over? Wat be
tekent de nieuwe Europese
Grondwet voor de gewone
burger. De PZC zoekt in de
aanloop naar het referen
dum op 1 juni, in een arti
kelenreeks naar antwoor
den. Vandaag: Kerken en
grondwet.
door Guido de Bruin
De kerken in Nederland zijn
ondanks 'zeer ernstige kriti
sche vraagtekens' voor de Euro
pese grondwet, maar zij willen
de gelovigen geen stemadvies ge
ven. „Ik weet niet bij voorbaat
wat dat voor effect zou heb
ben". zei bisschop Van Luyn
van Rotterdam deze week in de
marge van een bijeenkomst van
de Raad van Kerken.
Van Luyn verwees naar het ge
ruchtmakende mandement van
1954, waarin de bisschoppen de
gelovigen onder meer verboden
om lid te worden van socialis
tische organisaties. „Sinds het
mandement zijn kerken zeer hui
verig geworden voor een stemad
vies." Ook algemeen secretaris
B. Plaisier van de Protestantse
Kerk in Nederland ziet niets in
een directe oproep aan de kerk
leden. „We zijn door ervaring
wijzer geworden. Eerdere stem
adviezen liepen uit op geweldi
ge debatten in de kerken." De
kerken venvijzen de achterban
wel naar positief-kritische 'rich
tingwijzers' over de grondwet
van de Raad van Kerken, de
Commissie van bisschoppencon
ferenties in de EU en de Confe
rentie van Europese Kerken.
Vooral de nadruk op Europa als
waardengemeenschap, gegrond
vest op waarden als menselijke
waardigheid, vrijheid, gelijk
heid en solidariteit juichen de
kerken toe. Ook de erkenning
van godsdienstvrijheid en de ver
plichting tot een geregelde dia
loog tussen de EU en de kerken
stemmen hen tevreden. Kritisch
zijn ze vooral over de mogelijke
spanning tussen het streven
naar een vrijemarkteconomie en
de waarborgen voor sociale rech
ten en voorzieningen. Ook plei
ten ze voor een harde milieu
toets.
Verder vindt de Raad dat ook
asielzoekers met een legale sta
tus het Europees staatsburger
schap moeten krijgen, zodat ze
aanspraak kunnen maken op
daarbij horende rechten als kies
recht, onderwijs en gezondheids
zorg. Bij het defensiebeleid zet
de grondwet volgens de kerken
te eenzijdig in op de militaire
kant en krijgen geweldloze mid
delen om vrede te bevorderen te
weinig aandacht. Kerkleiders
hekelden tijdens de bijeenkomst
het klimaat in Nederland rond
het komende referendum over
de grondwet. „De discussie
heeft een weinig spirituele wen
ding genomen", constateerde
voorzitter A. van Eijk van de
Raad van Kerken naar aanlei
ding van, de dreiging dat de op
hef over de gang van zaken rond
de invoering van de euro het
stemgedrag van veel kiezers
gaat bepalen. „Zou het toch de
portemonnee zijn die de door
slag gaat geven bij het referen
dum?" „Ik ben bang dat we al
leen kijken naar ons eigen, natio
naal belang op de korte ter
mijn", zei Van Luyn. Plaisier
toonde zich verontrust over de
onverschilligheid, boosheid en
verbittering die veel kiezers
doet thuisblijven. „We kunnen
ons wel de vraag stellen of onze
democratie langzamerhand niet
iets wordt voor een kleine, geïn
teresseerde minderheid. Een
wat beklemmende gedachte."
ANP zie ook www.pzc.nl
Door Geert Wilders op een idee ge
bracht, ben ik toch maar weer
eens in Istanboel gaan kijken. Want als
Turkije iets met de Europese bakermat
heeft dan is het wel daar, waar vroeger
Constantinopel en Byzantium lagen.
Welnu, ik ben er nog geen twee dagen
of ik heb al zeven moskeeën gezien, de
Aya Sophia niet meegerekend, want
die heeft nog iets van een christelijke
kathedraal.
Rondom de Galata-brug wordt deze me
tropool een rommelige derdewereld
stad: de oude trams, de grote bazaar,
de morsige kruidenmarkt, de volgepak
te veerboten, de bedelaars en straatver
kopers. Maar aan de overkant spettert
de welvaart van de moderne kantoorge
bouwen en de chique winkelstraten je
tegemoet. En... geen hoofddoekjes! In
derdaad, dit zou Brussel of Barcelona
kunnen zijn. En dan zie ik ineens ook
die Europese toenstenmenigte voor me:
destijds lagen ze bruin te bakken aan
de Costa Brava of in de Algarve, nu aan
de Turkse Riviera. Kun je dan nog vol
houden dat we niks met Turkije heb
ben? Dat zeiden we destijds ook van
Spanje en Portugal die - wat een got
spe! - nu in ons midden zijn.
Om nu maar met de deur in huis te val
len: met zijn Turkse versie van 'no
pasaran' heeft Wilders het helemaal
mis. Want Turkije en het referendum
over de grondwet hebben hoegenaamd
niets met elkaar te maken. Als er al
enig verband is - en dat is dan ver ge
zocht - is het misschien wel omgekeerd.
Hij laat zich leiden door zijn onder
buik: 'niet nog meer Turken in mijn
achtertuin'. En hij bedoelt: 'Nederland
moet zich niet via een Turks overwicht
in Brussel de wet laten voorschrijven'.
Welnu, hij kan gerust zijn, want zo ver
zal en kan het niet komen.
Zeker, met zo'n zeventig miljoen zijn
de Turken groot in aantal, hoewel toch
niet meer dan ruim 10 procent van dat
van de Europese Unie. In het europarle
ment komt dat neer op 96 zetels op een
totaal van 750.
Nu doet Wilders het spookbeeld post
vatten dat deze 96 Turken zich als één
'Osmaans' legioen zullen opstellen, iets
wat zeer onwaarschijnlijk - zeg maar
uitgesloten - is. Zij zullen zich verdelen
van uiterst links tot uiterst rechts met
de nodige nuances daar tussenin - inclu
sief groenen, confessionelen, sociaal-li
beralen en wat dies meer zij. Het Euro
parlement kent nu eenmaal geen 'lan-
denfracties'. Iedereen sluit zich aan en
stemt - al naar gelang het onderwerp -
binnen de hem passende fractie, die ver
volgens, om een meerderheid te halen,
meestal een andere fractie nodig heeft.
Maar zelfs dan is men nog maar halver
wege. Want voor wetgeving komt ook
de Raad van Ministers er aan te pas. In
die Europese Raad of - als het een vak
dossier betreft - die van de bevoegde
ministers, zijn er twee, eigenlijk drie
mogelijkheden. Belangrijke onderwer
pen zoals de begroting vereisen nog
steeds eenparigheid van stemmen.
Daar heeft Turkije dus zoals elke lid
staat een vetorecht. Maar dat heeft dan
niets te maken met zijn bevolkingsaan
tal.
Meestal echter - en vooral in de toe
komst - wordt er bij gekwalificeerde
meerderheid beslist. Dat wil zeggen
een minimum van 55 procent van de lid
staten, die bovendien meer dan 65 pro
cent van de Europese bevolking moe
ten omvatten. Daarvoor zijn dus al
gauw vijftien lidstaten nodig, zelfs
twintig als het zaken betreft die niet
door de Europese Commissie zelf zijn
aangedragen. Als Turkije zo'n meerder
heid al ooit zou halen, dan mag je er
toch wel van uitgaan dat onze minis
ters even wakker zullen worden. Ten
slotte zijn er nog beleidsterreinen zoals
Schengen en de eurozone waarin be
paalde lidstaten - een minimum van
acht - voorop willen lopen. Daarover
mag je alleen meebeslissen als je ook
echt meedoet.
Per saldo reikt de invloed van Turkije
dus niet verder dan het veto-recht dat
we allemaal hebben. En daarbij komt
dat de grondwet dat veto-recht wil
gaan beperken.
Zo bezien is het misschien wel omge
keerd: als je bang ben voor Turkije zou
je eigenlijk niet tegen maar juist vóór
moeten stemmen.
En ach, beste Geert, wat die Turken in
je achtertuin betreft: over zo'n vijftien
jaar zullen die toch wel goeddeels geïn
tegreerd zijn. Deels zullen ze - naarma
te Turkije de Europese welvaart op
pikt, daar ziet het nu al naar uit - geen
goede reden meer hebben om hier te
blijven hangen. De mogelijke nieuwko
mers zullen van een heel ander slag
zijn, niet het soort dat je zegt 'rauw te
lusten'.
Geen oude gastarbeiders, geen wande
lende hoofddoeken, nee: jonge, moder
ne, meertalige en goed opgeleide mi
granten die onze verstarde arbeids
markt weer in beweging kunnen zet
ten, precies het soort dat je nodig hebt
om de islamisering van onze polder te
verijdelen. Nee, beste lezer, het voor
gaand is geen stemadvies. Maar als u
het per se wil weten: ik stem vóór en
wel hierom: we zijn allemaal op het ver
keerde been gezet door een discussie
die jammerlijk uit de hand is gelopen.
Om te beginnen is het helemaal geen
grondwet die de onze teniet zou doen.
Het is gewoon - zoals alle voorgaande -
een internationaal verdrag tussen sou-
vereine staten, dat bovendien te gelege
ner tijd geamendeerd kan worden, zo
als dat trouwens in de voorbije vijftig
jaar al vijf keer is gebeurd. Zó groot is
het verschil nou ook weer niet.
Er is ons - als ging het om een Laatste
Oordeel - wijsgemaakt dat je alleen
kunt kiezen tussen een sociaal-liberaal
paradijs of de hel van een Europese Su
perstaat: een schijndilemma dat de
meerderheid in ons middenveld uiteen
gedreven heeft naar één van beide kam
pen, vooral dat van de nee-zeggers.
Vandaar dat gekke verschijnsel dat in
dat kamp zowel de linker- als de rech
terflank van het partijpolitieke spec
trum verenigd zijn: 'Strange bedfel
lows', zoals de Engelsen zeggen.
Daarentegen zeg ik met mijn 'ja' dit:
zo'n verdrag past in de lijn van waar
we nu een halve eeuw mee bezig zijn.
En - zonder de minnen ervan te onder
schatten - lijken de plussen toch te
overwegen.
Arnold van Niekerk
Buitenlanders die in Nederland eenweid
verblijfsvergunning hebben en Nederll
willen worden, moeten minimaal vijf»
in de wachtkamer voor hun aanvraag wordtgi
noreerd. Voor bijzondere gevallen kan een verb
te procedure in werking worden gezet. De R$
wet op het Nederlanderschap bepaalt dat eenscé-
le procedure gerechtvaardigd is, als de verier ;kl
van het Nederlanderschap een cultureel ofd
tief belang dient. Letterlijk zegt de wet: 'Hierr®
kan sprake zijn als de verzoeker na zijn naturals
tie als vertegenwoordiger voor Nederland kande
nemen aan internationale concoursen of sporty h
strijden'. Op grond hiervan konden de Indon^
sche badmintonster Mia Audina (winnares vaci,
ver in Athene) en de Keniaanse hardloopster ij
nah Kiplagat snel Nederlander worden.
Zowel de vijf-jaar-regeling als de voorwal
voor een snelle procedure is een wettelijk n®
strum. Vijf jaar wachten is lang, vooral voorn*
sen die kennelijk wel goed zijn voor een werk-i
verblijfsvergunning. Maar daarnaast valt ooka
uit te leggen waarom sporters en kunstenaars w
rang zouden mogen krijgen boven pakweg vak/
dige artsen of ICT'ers. Dat dit in de praktijk]
tot discutabele beslissingen moet leiden, bleeki
ze week toen minister Verdonk van Vreemde d
genzaken oordeelde dat de Ivoriaanse voetjf
Salomon Kalou (19) niet in aanmerking komtit
de versnelde procedure. Het gevolg is dat Ka
niet kan worden ingezet op het jeugd-WKï
haar argument dat er 'onvoldoende Nederlands'!
lang' is, ging Verdonk op de stoel van de bof
coach zitten. Maar wat wil je ook, met een wett
ke regeling die de minister de mogelijkheid bv,
het Nederlands belang op sportief en cultureel;
bied te beoordelen?
Overigens speelt op de achtergrond een heelal* [f-
motief voor de snelle naturalisatie mee: de huid
werkgever van Kalou, Feyenoord, kan de voetk
Ier momenteel voor vele miljoenen verkopen
clubs uit Engeland en Spanje. Maar die hebbem
leen belangstelling als Kalou Nederlander is, \v:
als Ivoriaan zal hij in die landen moeilijker een\i
blijfsvergunning krijgen.
PvdA en GroenLinks vermoeden dat Verdonki
haar afwijzing weer eens wil laten zien dat zij
harde tante is'. Op zich is er niets tegen een mini
ter van Vreemdelingenzaken die toont over
rechte rug te beschikken. Maar het zou mooir
als er aan het Nederlandse toelatingsbeleidJ on
nog enige logica te ontdekken viel.
De kerken in Nederland willen de gelovigen geen stemadvies geven.
Volgens B. Plaisier, secretaris van de Protestantse Kerken in Neder
land heeft men uit het verleden geleerd. foto Koen Suik/ANP
BOULEVARD - Twee voor
Zeeland belangrijke objecten
worden momenteel bestudeerd
in het Waterloopkundig Labo
ratorium in Delft: de nieuwe
haven van Breskens en de zee
wering van cle boulevard van
Vlissingen. Tijdens het bezoek
van Provinciale Staten aan het
laboratorium zijn daarvan en
kele presentaties gegeven. Op
vallend was dat het model van
de boulevard een soort buiten
talud had gekregen, dat tot
doel had de golfslag te vermin
deren. Het ziet er dus naar uit
dat de boulevard niet ver
hoogd zal hoeven worden om
de golven in toom te houden.
CAPPON - De Zeeuwseas
sche autoriteiten hebben f
Goes afscheid genomen i
A.C. Cappon, secretaris
ningmeester van de Sticht
Provinciale Gezond!
dienst voor Dieren in Zeek£
Cappon gaat met pens
maar blijft wel actief vod
koninklijke vereniging HetXi Ai
derlands Trekpaard.
ATOOMSCHIP - De i
kaanse marine heeft plarre w
voor de bouw van een vli<
schip dat door atoomena
wordt aangedreven. Dat is
senator Henry Jackson beka
gemaakt.
Hoofdredactie:
A. L Oosthoek
D Bosscher (adjunct)
A L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315500
Fax: (0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
Lezersredacteur: A. J. Snel
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315660
Fax. (0113)315669
E-mail: lezersredacteur@pzc.nl
Middelburg:
Buitenruststraat18
Postbus 8070
4330 EB Middelburg
Tel: (0118)493000
Fax. (0118)493009
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen:
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115)645769
Fax. (0115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel: (0114)372776
Fax-(0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel: (0111)454651
Fax:(0111)454657
E-mail redzzee@pzc.nl
Opening kantoren:
Maandag l/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst:
8.30 tot 17.00 uur
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingslijden;
zaterdags tot 12.00 uur.
Abonnementen:
0800-0231231
autom. afschrijving acceptgiro
per maand, 19,95 n.v.l
per kwartaal: 58,00 60,25
per jaar: €222.50 226,50
Voor toezending per post geldt een
toeslag.
E-mail lezorsservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voorhd
einde van de betaalperiode.
PZC, t a v. lezersservice,
Postbus 31, 4460 AA Goes
Losse nummers per stuk:
maandag t/m vri|dag: 1,25
zaterdag: 1,75
Alle bedragen zijn inclusief 6% BW
Bankrelaties:
ABN AMRO 47 70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties:
Alle advertentie-orders worden i
overeenkomstig de Algemene
Voorwaarden van Wegener NV en veef
de Regelen voor het Advertentieweas
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag
tijdens kantooruren
zondag van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (0113) 315555
Fax. (0113)315549
Personeelsadvertenties:
Tel: (0113)315540
Fax:(0113)315549
Rubrieksadvertenties (kleintjes)
Tel. (0113)315550
Fax. (0113)315549
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel. (0113)315520
Fax. (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114)372770
Fax:(0114)372771
Business to B
Tel: (076)5312277
Fax (076)5312274
Internet: www.pzc.
Auteursrechten voorbehouden n»a»i'
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern K
aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen In een bestand dat wordt gebruikt*®*!
(abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante dienste^»
ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig fj/S-j.
de derden. Als u op dete Informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk meidon biprfl* i
:e. Postbus 314460 AA Goes.
Behoort tot WGGGNGR