Mooi achterland is ook voor toerist van belang Het echte probleem zijn de fietsers PZC Laat maar komen, die drukte Voorzieningen in kleine kernen W3 Fietsroutes voor iedereen zaterdag 21 mei 2005 Ambulancechauffeur Kees van der Meule manoeuvreert zijn auto door het centrum van Zierikzee. foto Marijke Folkertsma De zomer een rottijd voor een Schouwen-Duiveland- se ambulancechauffeur? Kees van der Meule haalt zijn schou ders op. „Laat maar komen die drukte. Je kunt er toch geen pijl op trekken." Het grootste knel punt op de weg zit 'm wat hem betreft niet in de kleur van de kentekenplaten of het aantal daarvan. „Maar mensen zijn on voorspelbaar. Je weet nooit wat ze zullen doen." Ze hebben inmiddels al heel wat gekkigheid op de weg gezien; Van der Meule (bijna dertien jaar ambulancechauffeur) en ambulanceverpleegkundige Rei- nald Bakker. Vet; weggebrui kers raken volledig in paniek als ze een ambulance zien nade ren. „Je maakt de gekste dingen mee", constateert het tweetal. Zoals radicaal op de rem stam pen of de - zachte en dus gevaar lijke - berm invliegen. Van de winter nog, haalt Van der Meule aan. Rijden ze richting Goes, komt er net een auto op de korte invoegstrook ter hoogte van Co- lijnsplaat rijden. Tot Van der Meules stomme verbazing zet de chauffeur zijn voertuig, bij het zien van de ambulance, in zijn achteruit. Nee, dan vrachtwagenchauf feurs. „Die hebben je goed in de peiling. Geven even een signaal dat ze je gezien hebben of hou den zelfs de weg voor je vrij." En eerlijk is eerlijk, ook Duit sers blijken op dat punt 'gedisci plineerde' rijders. Die gaan niet onverwacht op de rem staan, maar gaan uiterst rechts rijden. En laten weten - via spiegel of licht - dat ze de ambulance heb ben gezien. Daar zou in de rijop leiding best wat meer aandacht aan besteed kunnen worden, vin den Bakker en Van der Meule. Dat scheelt paniek op de weg, omdat chauffeurs weten wat hen te doen staat. De huidige aandacht voor het juiste rijge drag als er een hulpverlenings voertuig nadert, is minimaal. Maar onverwachte manoeuvres of niet: de Zierikzeese hulpverle ners laten zich daardoor niet gek maken. In het begin bete kent elke rit een flinke dosis adrenaline. Later leer je dat je je rust moet zien te bewaren, zegt Van der Meule. „Je bent na melijk niet alleen verantwoorde lijk voor jezelf, maar ook voor je collega, de pal iënt, andere weg gebruikers en de auto." De zo mer is voor de ambulancechauf feur dan ook zeker geen stress- verhogende factor. „Laat mij maar gewoon rijden. Dat is mijn beroep." Esme Soesman sif- fckelin Renesse. foto Dirk-Jan Gjeltema De recreatiesector op Schouwen-Duiveland had zich de afgelopen jaren wel wat meer als maatschap pelijk ondernemer mogen manifesteren, zegt Philip van Doome, tot voor kort di recteur van woningbouwver eniging Zeeuwland. „Sinds de ontsluiting van het ei land in 1965 met bruggen en dammen is het aantal re creatieve verblijfplaatsen hier enorm toegenomen. Er is een grote economische kracht op het eiland afgeko men. Dat zie ik niet terug in de voorzieningen in de klei ne kernen. Daar is het al leen maar minder gewor den." Maatschappelijk onderne men? Hoezo dan?, luidt de eerste reactie van Willem van den Akker, penningmeester van de regionale VW en voorzitter van de Ondernemersvereniging Burgh-Haamstede. „Dan zullen we toch eerst de vraag eens moe ten beantwoorden of dat wel een taak is van de recreatiesec tor. Die is er toch bijvoorbeeld niet om de dorpshuizen in de kleine kernen open te houden?" Van den Akker wil best eens even kauwen op dat statement van Van Doome, maar dan graag in wat breder verband. Daartoe schuiven VW-voorzit- ter Peter Grinwis en VW-direc- teur Jurgen Klapwijk, evenals voorzitter Ed Troost van de Re- cron en voorzitter Anneke Smits van de Vekabo (kampeerboeren) ook even aan. Van Doorne nuanceert: „Natuur lijk is er verschil tussen de speci fieke recreatiekemen en de an dere dorpen. In Renesse en Haamstede zijn natuurlijk heel wat voorzieningen als gevolg van de recreatie, maar de onder nemers zouden moeten beseffen dat ze ook gebaat zijn bij het be houd van levendige ringdorpen. Een mooi achterland is ook voor de toeristen van belang. Nie mand is gebaat bij spookdor- pen. En dan bedoel ik dorpen waar geen winkels of andere voorzieningen meer zijn en waaruit steeds meer bewoners op den duur wegtrekken. De re creatieondernemer zou kunnen overwegen: ik verdien hier, dus investeer ik ook in de leefbaar heid van dit schitterende ge bied." Van den Akker kiest in eerste in stantie voor de tegenaanval: „Ik denk dat de ondernemers het be ter doen voor de maatschappij dan de woningcorporaties. Lees de dagbladen er maar op na." Hij heeft bewust het stapeltje kranten bewaard, waarin ver slag wordt gedaan van het re cent uitgevoerde landelijk on derzoek door bureau RIGO naar het functioneren van de woning bouwcorporaties. 'Ze bouwen te weinig, slopen te veel, potten hun vermogen op en leggen ge brekkig verantwoording af', vat De Volkskrant de conclusies van het onderzoek samen. In de de winter in de regen op een glij baan wil zitten." Van Troost mag Van Doome be weren wat hij wil. Zelf heeft de Recron-voorzitter tal van voor beelden waarin de recreatiesec tor zich wel degelijk opwerpt als maatschappelijk onderne mer. Het sponsoren van een dweilbandfestival straks in sep tember bijvoorbeeld. „En re ken maar dat de terrasjes vol zullen zitten met sen uit de regio hoor", voorspelt Smits. 1 Troost gaat verder met zijn opsomming: „62 ga leries in de Westhoek. Die zouden er niet zijn zonder de recreatie. De Kunstschouw ook niet. De recreatie biedt toch de kurk voor de economie en de werkge legenheid op Schouwen-Duive land. Ik heb zelf 32 mensen in het seizoen in dienst, allemaal mensen vanuit de regio." Troost verwijst ook naar het jaar- rond-aanbod van live-muziekop- tredens van grand-café Helder in Renesse en restaurant Westen wind in Scharendijke. Op dit punt blijkt Van Doome het ove rigens met hem eens te zijn. Ook hij noemt Helder als voorbeeld van een bedrijf dat met een goe de programmering buiten het toeristenseizoen investeert in de eigen bevolking. Van den Ak ker: „In Burgh-Haamstede zor gen de ondernemers voor de in tocht van Sint-Nicolaas en voor de viering van Koninginnedag leggen ze een groot deel van het benodigde budget op tafel." Smits trekt het nog wat breder: „Recreatieondernemers zijn vaak bereid zich vrijwillig in te zetten voor verenigingen op het dorp. Kijk eens naar Ellemeet. Daar zitten vijf recreatieonder nemers in het bestuur van de dorpsraad." Ook verwijst ze naar de boeren, al of niet met re creatieve nevenactiviteiten, als inrichters van het platteland. „Zij zorgen dat het landschap er hier netjes en goed verzorgd uit ziet." Grinwis benadrukt dat belang. Hij signaleert in dit verband zo wel op Goeree als op Schou wen-Duiveland de dwarsverban den tussen de VW en de agrari sche sector: Boerendagen, een boerenmarkt, fietstochten langs de akkers gecombineerd met be drijfsbezoeken worden als voor beelden aangevoerd. VW-directeur Klapwijk die zich even wat afzijdig heeft ge houden: „De VW biedt van ja nuari tot en met december acti viteiten aan. Daar wordt vanuit de eigen bevolking volop ge bruik van gemaakt. Vooral bij de programma's zomers van het recreatieteam zie ik heel veel kinderen uit Schouwen-Duive land zelf." „En voor de ouderen is het toch ook leuk dat er hier wat leven in de brouwerij is", vult Troost hem aan. „Ik sprak laatst nog een 78-jarige bewoner op een terrasje. Die ziet hier ook graag wat mooie meiden rondlopen in plaats van dat hij alleen maar naar omaatjes van 80 moet kij ken." Ali Pankow aanbevelingen schrijft RIGO dat de corporaties voortaan ook maar ziekenhuizen en scholen moeten gaan bouwen om te voor komen dat ze jaarlijks miljar den euro's overhouden. Troost schudt even het hoofd en zegt dan bedachtzaam: „Er is hier al zoveel dankzij de recrea tie. En dan gaat het niet alleen om horeca en winkels. Kijk bij voorbeeld eens naar Renesse. Daar draait een uitgebreide huisartsenpost, want die oude Duitsers hier worden soms ziek en moeten weer worden opge knapt. De campingwinkels en de zwembaden op de campings zijn zeven maanden per jaar ze ven dagen per week geopend. Kijk eens naar al die fietspaden. Er is nergens een gebied waar ze met zo weinig inwoners zoveel voorzieningen hebben. Ook klei ne kernen als Serooskerke, Elle meet en Noordwelle profiteren van die faciliteiten." Van den Akker vult hem aan: „Alleen dankzij de recreatie staat hier in de Westhoek zo'n uitgebreide AH-vestiging." Smits: „Wat die voorzieningen in de kleine kernen betreft: de meeste toeristen vinden het juist leuk, die stille dorpjes. Ik hoor altijd enthousiaste reacties van de vele mensen die daar op de fiets komen. Die mensen zoeken geen ten-as, maar rust en een mooie Ring midden in het dorp." In de optiek van Van Doome gaat het overigens niet per se om grootscheepse investeringen. „In sommige gevallen is het een kwestie "van beter organiseren. Een kampwinkel bijvoorbeeld zou ten behoeve van een kleine kern waar geen winkelvoorzie ning meer is, ook het hele jaar kunnen openblijven met een pakket aan dagelijksè levens middelen." Van den Akker zucht eens diep: „We kunnen toch niet Martin de Jong van de SRV-wagen het brood uit de mond stoten?" En Grinwis ziet het al voor zich hoe ten behoeve van de leefbaarheid in de kleine kernen de pakken melk in de kampwinkel staan te verzuren. Speeltuinen De woningbouwvereniging doet het op het gebied van maat schappelijk ondernemen in elk geval beter dan de recreatiesec tor op het eiland, vindt de voor malig directeur. Hij voegt er meteen een simpel voorbeeld aan toe. „Zeeuwland investeert nog steeds in de enige bewaakte speeltuin voor de bevolking, de Mr. Breetveltspeeltuin in de wijk Malta. Volgens mij zijn er veel meer speeltuinen op de cam pings. Die zou je buiten het sei zoen toch voor de eigen bewo ners ook met toezicht kunnen openstellen. Dat is één investe ring die je voor meerdere doelen kunt inzetten." Van den Akker vindt dit een voorbeeld dat duidt op onbekendheid met de situatie. „Het is toch niet te doen zo'n speeltuin open te hou den voor die ene bewoner die in foto Marijke Folkertsma wielen, daar word je niet blij van. Maar, zegt Van der Maas: er is wat aan te doen. De eigenaar van het loonbedrijf pleit voor de aanleg van extra fietspaden langs de parallelweg van de N59. Of desnoods een bredere parallelweg aan de ene kant be stemd voor langzaam verkeer en een fietspad aan de andere zij de. Mét uiteraard een oplossing voor de boeren die aan die kant hun land hebben liggen. „Maar goed, dan heb je het niet over geld." Fietsers en zwaar verkeer moe ten in ieder geval uit elkaar, is Van der Maas zijn visie. Kijk maar naar de Bredeweg bij Sir- jansland, waarlangs sinds kort een apart fietspad ligt. „Dat is fantastisch. Daarmee zijn alle problemen gelijk opgelost." Esme Soesman foto Dirk-Jan Gjeltema De populariteit van het fietsen is de laatste ja ren fors toegenomen. De fietsroutes gaan als warme broodjes over de toonbank en ze zijn er in alle soorten en maten. De Stichting Natuur- en Re creatieinformatie stippelde zes fietsroutes uit, ver spreid over heel Schouwen-Duiveland en in leng te variërend van 26 tot 34 kilometer. Een hand zaam kaartje wordt bij het routeboekje geleverd. Anyway Productions biedt een Kop van Schou- wen-fietsroute van 30 kilometer lengte. Natuur- gids en ondernemer Jan Midavaine is geestelijk vader van een heel pakket aan fietsroutes. Wie len tekriebels heeft, kan de in de Kop van Schouwen uitgezette Bloesemfietstocht volgen. Midavaine doet uitgebreid uit de doeken wat de fietsers on derweg tijdens de 35 kilometer lange fietstocht al lemaal tegenkomen aan natuur. Fietsen combine ren met een vaartochtje kan ook en wel via 'Fiets een rondje met het pontje'. Vanuit Den Osse, Zie rikzee, Bruinisse en Burghsluis varen pontjes. De routes worden in een rijk geïllustreerd boekje om schreven. Landbouwvoertuig op de weg bij Oosterland. zijn te voeren op de tijd van paard en wagen. Dat levert fric tie op, dat kan niet anders. Niet zozeer met toeristen, al zijn som migen niet vooruit te branden. Maar het echte probleem zijn de fietsers - al dan niet ver van huis. „Die zijn zo kwetsbaar", benadrukt Van der Maas het contrast. „Dan hou ik mijn hart wel eens vast." Hij wordt af en toe op snelheid aangesproken, als er ergens aan een klus wordt gewerkt. Dat is echter het probleem niet, zegt de Oosterlander. „De grootte van de machines doet het 'm ge woon." Moet er worden uitgewe ken dan rijdt een beetje voer tuig de bermen zo kapot. Is de bodem hartje zomer goed stevig dan gaat het nog wel. Maar is het drassig, dan is het andere koek. Fietsers zien achter zich zo'n gevaarte aankomen, schrik ken en rijden zo de berm in. Slin gerende scholieren voor je grote Ze zitten dagelijks op de weg; de dertien medewer kers van loonbedrijf Van der Maas uit Oosterland. In voertui gen die steeds groter worden, op wegen die door de jaren heen in breedte niet of nauwelijks zijn aangepast. Dat kan in combina tie met fietsers tot levensgevaar lijke situaties leiden, stelt eige naar van het loonbedrijf Wilco van der Maas. Zijn firma wordt ingehuurd door boeren en aannemers. Het familiebedrijf werkt hoofdzake lijk op Duiveland, met af en toe een uitstapje naar de rest van Schouwen-Duiveland, Tholen en Goeree-Overflakkee. Dus worden er dagelijks vele kilo meters gemaakt, het hele jaar rond. Met combines, graafma chines en ander spul. Machi nes die almaar groter wor- den, terwijl sommige polder wegen qua grootte nog terug

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 35