>zc De toerist dreigt te vertrekken Cijfers Wandelaar kan zich uitleven Redactie bijlagen: 0113-31568° Sus31,4460 AA Goes advertentie-exploitatie: uïnrd- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Sws-Vlaanderen: 0114-372770; Snaai: 020-4562500. rdaq 21 mei 2005 Je moet soms van elders komen om het bijzonde re nog te herkennen. Voor de echte Schouwena- ren en Duivelanders is het allemaal zo gewoon. Zon, zee en strand binnen handbereik, zonder daar urenlang voor in de file te moeten staan. Af gewisseld met weidse polders, nieuwe natuur en monumentale stadjes en dorpen. Water rondom voor rust, recreatie en als rijke voedselbron. Het economisch belang van het toerisme is groot voor de eilanders. Aan alle belanghebbenden dus de taak die be drijfstak te koesteren en te behoeden voor de be ruchte duikeling in een negatieve spiraal. Wat is er nu zo bijzonder aan Schouwen-Duiveland en hoe wordt er omgesprongen met de voor- en na delen van het toerisme? Dat komt aan bod in de ze speciale bijlage over het eiland, zijn bezoekers en zijn bewoners. foto Dirk-Jan Gjeltema De tijd dat de toerist zijn biezen pakt en zonder meer naar Zeeland rijdt, lijkt definitief voor bij Folders lonken met vliegreizen van 99 euro naar zonnig Turkije. En voor de korte trips drin gen ook andere regio's zich op. Gevolg: vorig jaar twintig procent minder toeristen naar Schou wen-Duiveland. De neer gang zet dit jaar door.Al jaren vinden de Zeeuwse toeristenindustrie en de overheden dat er 'iets moet gebeuren', maar blij ven naar elkaar wijze. Hoe lonk je toeristen? Dat is een vraag die vooral op komt in een tijd dat ze niet meer vanzelfsprekend vakantie vie ren op de Zeeuwse eilanden. Campinghouders zoeken het on der meer in het vergroten van kampeerplekken. „Dat is voor een deel terecht", vindt Diana Korteweg Maris van Bureau Toe risme Zeeland (BTZ). „Een cara van van vier meter was een jaar of vijftien geleden groot, nu zijn ze vijf of zes meter lang. Dan komt er nog een voortent aan en vervolgens een luifel met zijstuk ken. Ondernemers moeten hun plaatsen dus wel vergroten." Maar daarbij lopen ze op tegen grenzen, tegen regels. Gemeen ten staan uitbreiding veelal niet toe omwille van het landschap en dus 'verdampen' er plaatsen. Daarom moet de zogenoemde nullijn van tafel, vindt re gio-voorzitter Ed Troost van de Recron. Over de afgelopen tien jaar heeft Schouwen-Duiveland tweeduizend kampeerplaatsen ingeleverd. Met de sanering van een aantal campings in de na tuurgebieden langs de kust, ver dwijnen er nog eens tweedui zend plaatsen, al komt dat aan deel grotendeels terug in de zo geheten compensatielocaties bij Renesse en Burgh-Haamstede. „Wanneer je niks doet, raak je hier bij elkaar zomaar vierdui zend plekken kwijt. Honderd twintig hectare! Als je in Renes se geen toerisme had, was het net zo'n dorpje als Serooskerke: doods!" Vijftigplusser De toekomst voor het toerisme op Schouwen-Duiveland ligt volgens de eigenaar- van de Julia- nahoeve in Renesse en zijn colle ga Peter van Oost van De Wijde Bliek vooral in de grotere kwali teitscampings: vier tot vijf ster ren met minimaal 250 plaatsen. Toekomst zien beiden ook in de vijftigplusser, de naoorlogse ge neratie met een goed gevulde beurs en veel vrije tijd, in het zo genoemde schaduwseizoen. Troost: „Een camping van nu is op geen enkele manier meer te vergelijken met vroeger. Halver wege de jaren zestig, toen het toerisme hier in opkomst was, had je twee maanden per jaar- gasten: in juli en augustus - één maand Duitsers, de andere maand Nederlanders - de rest van het jaar was de camping ge woon dicht. In die tijd stond er net zo makkelijk tienduizend man op de Julianahoeve; als ha ren op de rug van een hond. Te genwoordig zijn de plaatsen veel ruimer van opzet. De men sen boeken ook niet meer stan daard een half jaar vooruit, ze wachten het weerbericht af en besluiten tot een lang weekeind je Renesse. Het schaduwseizoen is sterk in de markt gekomen, de echte piek is er af. Vanaf Pasen tot en met de herfstvakantie is iedereen open. Bijkomend voor deel is dat daarmee ook de over last voor de lokale bevolking veel minder wordt." Samenwerking, als recreatie-on dernemers onderling en met an dere branches, is volgens de Re- cronbestuurders het grote tover woord voor de toekomst. Net als investeringen in 'nieuwighe den', want wat dat betreft is er te lang sprake geweest van stil stand in die ooit fameuze Schouwse Westhoek. De ge plande invoering van de toeris tenpas door de gemeente Schou wen-Duiveland, kan daarin een belangrijke rol spelen, verwacht Van Oost. De kaart moet niet al leen toegang geven tot de cam ping en verschillende facilitei ten op het terrein, de houder krijgt tevens korting bij diverse attracties en bezienswaardighe den in de omgeving en kan er gratis mee op de bus. Het voor deel voor de gemeente is dat met de uitgifte van de passen makke lijker en directer toeristenbelas ting kan worden geïncasseerd. Het aantal toeristische over nachtingen levert de gemeente Schouwen-Duiveland dit jaar z'n 3,6 miljoen euro aan inkom sten op. Van dat geld moet meer in de sector worden geïnves teerd, vinden Troost en Van foto Peter Nicolai Wie graag een stevig stukje wandelt kan zich op Schouwen-Duiveland helemaal uitle ven. In de Boswachterij Westerschouwen zijn wan delroutes van diverse afstanden uitgezet. Aan wie de voorkeur geeft om tijdens het wandelen de zil te zeelucht op te snuiven is ook gedacht. Rondom Nationaal Park Oosterschelde zijn zes wandelrou tes - in lengte variërend van 3,7 tot 5,2 kilometer lengte - uitgestippeld. Bij Serooskerke en het kre- kengebied van Ouwerkerk zijn natuur-wandelpa- den te vinden. Wie het wandelen wil combineren met geschiedenis en cultuur kan kiezen voor het 42 kilometer lange Mondragon-pad; wandelaars worden uitgedaagd in de voetsporen van de Spaanse veroveraar te treden en te ontdekken wat er zoal in het landschap is veranderd. De route voert door het oostelijk deel van Schouwen-Duive land en is in verschillende etappes te knippen. Het Mondragon-pad werd ontwikkeld door Socië teit De Vereeniging ter gelegenheid van het twee honderdjarig bestaan. Oost. Van de 27 bedrijfsplannen voor meer ruimte rond de cara vans, modernisering van het sa nitair en speelvoorzieningen die de afgelopen negen jaar door de gemeente zijn goedgekeurd, zijn er slechts zes ook daadwerkelijk uitgevoerd. Van Oost: „Op de Wijde Bliek zijn we acht jaar be zig geweest. Dat is veel te lang. Kun je binnen drie jaar niet aan de slag, dan stappen onderne mers eruit en haken financiers af, omdat het eigenlijke plan in tijd is achterhaald." Toch is het zeker niet alleen de omvang van de campings die be palend is voor het behoud en ver sterken van het toerisme op Schouwen-Duiveland, bena drukt Troost. De kracht van het eiland schuilt met name in een gevarieerd aanbod. „De nota Schouwen-Duiveland kiest voor toerisme steekt best aardig in elkaar, maar wanneer de ge meente het vertikt daar serieus geld voor uit te trekken, blijft het een papieren verhaal. Je kunt niet alle kosten afwentelen op de ondernemers. De toerist kost geen geld, per saldo brengt hij geld op. Zo'n 25 procent van de totale inkomsten is te danken aan het toerisme. Daar profite ren we in de regio allemaal van mee." Oppepper Zeeland zag het verblijfstoeris- me vorig jaar met zo'n twintig procent teruglopen in vergelij king met het voorgaande sei zoen. Schouwen-Duiveland liet naar verhouding de sterkste da ling zien. Een slechte zaak voor de eilandelij ke economie, consta teert Troost dan ook en dus kan een belangrijke (financiële) op pepper niet uitblijven. De toeris tenbelasting is daarvoor hét mid del, zo wreef hij de gemeente raad onlangs nog eens flink in. De grote vraag is of het toerisme in Zeeland en dus ook op Schou wen-Duiveland op een keerpunt is aanbeland. Korteweg Maris van het BTZ denkt van wel. De oorzaken zijn bekend en gelden voor alle recreatieondernemers in Zeeland: een slechte (Duitse) economie en goedkope vliegrei zen naar zonnige bestemmingen zoals Turkije en Egypte, vreten marktaandeel van Nederlandse recreatiebedrijven. „Ik zag laatst een advertentie waarin je voor 99 euro naar Tur kije kon. Dat je daarvoor niet heen-en- weer reist, weet ik ook. Want er komen nog allerlei kosten bij. Maar het gaat om de psychologie. Als je die prijs ver gelijkt met wat je betaalt voor een huisje in Zeeland, kies je al snel voor die zogenaamd goedko pe reis. Ook al is die uiteindelijk niet zo goedkoop." Een andere manier van presenta tie is een deel van de oplossing. „Center Pares adverteert met ta rieven per nacht. Dat is weer eens iets anders. Het antwoord om de neergang tegen te gaan, ligt ook een deel in de communi catie. Dus: psychologie, net als met die vliegreizen." Het vergroten van staanplaat sen alleen is niet voldoende, vindt Korteweg-Maris. Of een alternatievere inrichting (meer langs water) een oplossing is, weet ze niet. Ze vindt samenwerking in elk geval een deel van het ant woord. Die wordt ook al jaren bepleit, maar komt slechts mondjesmaat van de grond. Een toeristenpas is een duw in de rug. „Een bijpassend boekje met een overzicht van de kleine be zienswaardigheden laat mensen kennis maken met dingen die ze nu over het hoofd zien." Zeeland is meer dan zon, zee en strand. Maar wat dan? Weten schapper Gerard van Keken, ver bonden aan het BTZ doet er naar onderzoek en presenteert zijn bevindingen volgend jaar. Daaruit zal blijken dat onderne mers veel creatiever en actiever moeten worden om het tij te ke- ren. Want de tijd dat de toerist uit zichzelf komt, is voorbij. Marcel Modde en Jeffrey Kutterink De vraag hoe beroerd toenstisch Zeeland en in het bijzonder Schou wen-Duiveland ei*voor staat, is lastig te beantwoor den. „Er bestaat in het toe ristisch bedrijfsleven geen eenheid in het registreren van gegevens", legt Diana Korteweg Maris van het Bu reau voor Toei'isme Zeeland de vinger op de zere plek. Zo zijn daar de cijfei's van het Continu Vakantie Onder zoek, het CBS, de VW's en de Bureaus voor Toerisme. „Duidelijk is wel wat de bin nenlandse toeristen doen, maar we hebben geen zicht op de buitenlandse toeristen die een stacax*avan of een tweede huisje hebben." Het Bureau voor Toerisme Zeeland pi-obeert er meer grip op te krijgen. Zo werkt het samen met Brabant en Limburg en hanteren de drie bureaus in elk geval de zelfde methodieken. Maar voorlopig is het behel pen. De provincie, die in 1997 nog een uitgebreide inventa risatie van het accommoda tie-aanbod in Zeeland heeft gedaan, loopt ook niet erg hard. Er was al enkele keren sprake van een herhaling van het onderzoek, maar tot op heden heeft dit nog niet plaatsgevonden De cijfers zijn inmiddels al dik acht jaar oud en achterhaald. In de loop van 2006 moet er een herziening beschikbaar zijn. Wat opvalt uit de cijfers over de afgelopen jaren, is dat het aantal vakanties van Nederlanders in Zeeland zich door de jaren heen gril lig heeft ontwikkeld, geken merkt door sterke stijgingen en dalingen. In 2004 be droeg het aantal Nederland se vakantiegangers in Zee land 1,56 miljoen, ongeveer hetzelfde aantal als in 1998 en in 2000. Voor wat betreft het aantal overnachtingen kende de ontwikkeling in Zeeland eveneens uitersten. Topjaar was 2003 met 12,1 miljoen overnachtingen, in 2004 bleef de teller steken op 10,6 miljoen vakan tie-overnachtingen van Ne- derlandei-s. Schouwen-Dui veland en Walcheren trek ken de meeste Nederlandse vakantiegangers met een ge lijk marktaandeel van 28 procent. De Bevelanden en Tholen volgen met 25 pro cent, hekkensluiter is Zeeuws-Vlaanderen met 19 procent.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 33