Gestrande tijdmachine maakt doorstart Vraag antwoord KLASSIEKER Domweg gelukkig met je kinderen in de bak vrijdag 20 mei 2005 Na Digitenne komt nu ook KPN met digitale televisie voor in de auto. Wat zijn de verschillen? Domenique Mulder van Ron de Vries Car Entertain ment: „Er zijn vrijwel geen verschillen. KPN biedt een eigen zenderpakket aan op hetzelfde netwerk als Digi tenne. Beide tuners zijn technisch geüjk en leveren de zelfde beeldkwaliteit. Zowel KPN als Digitenne kan al leen dekking in en rondom de Randstad bieden. Daarbui ten kan (nog) geen televisie in de auto worden gekeken. Wie thuis ook digitale tv van KPN heeft, kan kosteloos een extra smartcard voor in de auto aanschaffen. Digi tenne rekent voor extra smartcards, die nodig zijn voor tv-ontvangst, wel meerkosten. Door acties en kortingen kunnen de pakketten en prijzen tijdelijk flink verschil len." Info: www.dlgitenne.nl en www.kpn.com Heeft u ook een vraag? Mail die dan naar: vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Zafira scoort vijf sterren De nieuwe Opel Zafira krijgt de maximale score van vijf sterren voor debescherming van de inzitten den in de Euro NCAP crashtests. De architectuur van de Zafira van de tweede generatie is gebaseerd op die van de Opel Astra, die eveneens vijf sterren in de wacht sleepte. De nieuwe Zafira kreeg bovendien een score van vier sterren voor de bescherming van kinderen. Bijna iedere scholier Beeft een poster van een droomauto boven zijn bed hangen. Bij Mart Renders was dat een DeLorean. Meest al eindigt zo'n poster in de prullenbak. Niet bij Renders. Coppa Bella Macchina Het concours d'élégance Coppa Bella Macchina beleeft dit jaar zijn twaalfde editie. Op zondag 12 juni zijn er rond kasteel Renesse bij Oostmalle, gelegen in de drie hoek Tumhout-Antwerpen-Breda, ongeveer zeshonderd fraaie klassieke auto's van dertig jaar en ouder te zien. Van Aston Martin tot Fiat 500, vooroorlogse Bentley en Facel Vega. Coppa Bella Macchina, 12 juni Inschrijven tot eind mei per fax op 0032 14591614. Het concours begint om 9.30 uur. Uitlatenfusie De Bosal Groep en Delphi Corporation gaan onder de naam Bosal-Delphi Complete Exhaust Systems een sa menwerking aan op het gebied van uitlaten. De uitlaat systemen worden steeds complexer en binnen de au to-industrie wordt het aantal toeleveranciers zoveel mo gelijk beperkt. Delphi heeft sinds 1975 veel ervaring met emissiebeheersing en heeft ruim 200 miljoen kata lysatoren en uitlaatspruitstukken geproduceerd. Bosal maakt behalve uitlaatsystemen ook katalysatoren en trekhaken. De omzet in 2004 was 835 miljoen euro met 6.200 werknemers in over meer dan 20 landen. Volvo bouwt al jaren auto's voor twee soorten brandstof Biogas-Volvo verkent grenzen Volvo breidt haar biogasproject uit van Zweden naar andere Europese landen. In het thuisland rijden drieduizend auto's op biogas en zijn er 19 pompstations waar deze brandstof kan worden getankt. Daardoor wordt elke maand meer dan een half miljoen liter benzi ne bespaard. De emissie van kooldioxide is met 630 ton afgenomen. Volvo wil nu Biogas Cities opzetten om bio gas als brandstof voor auto's te promoten. De gemeente Göteborg biedt bijvoorbeeld gratis parkeerplekken aan voor auto's op biogas en taxi's op biogas worden gesubsi dieerd. Volvo heeft bi-fuel auto's, die op biogas of benzi ne kunnen rijden. Biogas wordt geproduceerd uit orga nisch afval. ABT-dag Bij de Haagse Audi- en VW-dealer Wittebrug staat za terdag alles in het teken van de Duitse tuner ABT, die zich heeft gespecialiseerd in de auto's van het VW-concern. Onder meer is de nieuwe Golf GTI ABT te bewonderen. Wittebrug is te vinden aan de Donau 120, Industrieterrein Forecast (A12, afrit 5 Nootdorp, komen de vanuit Utrecht). I Door Gert te Lintelo 8 Mart wilde de auto al heel lang, I dus hij had tijd genoeg om zich goed 'in te lezen' over zijn ge- staalde droom. Geen overbodi- 3 ge luxe, want een slecht onder- 3 houden DeLorean verteert 3 bankbiljetten sneller dan een 3 gasvlam. Op 21-jarige leeftijd 3 werd hij eigenaar. Ondanks de 3 grondige studie viel er volgens - Mart op de particulier aange- jj- schafte DMC 12, zoals de type- - aanduiding officieel luidt, nog - wel het een en ander aan te - merken. „De vorige eigenaar had veel geld en zorg besteed 3 aan de auto, maar was aan de techniek niet toegekomen. Ik had 'm net toen de koppakking 3 lek raaide. De injectie was ook q niet helemaal in orde. o Ellende Gelukkig is de techniek niet o zo'n probleem. De zescilinder is afkomstig van Renault en werd o ook door Volvo gebruikt, al kun Voor Waardevast en exclusief - Uitstekend weggedrag Simpele techniek Geen spuitwerk Tegen Dure onderdelen Matige prestaties Plaatwerk lastig repareren Aandachtspunten Roest op chassis Deurversteviging in dak los Conditie interieur Elektrisch circuit Techniek en prestaties 2.8 liter Renault V6 voor achteras, 132 pk/5.500 tpm, vijfbak of drietraps automaat, gewicht 1.245 kg, top 209 km/u, 0-100 km/u in 9,5 sec., verbruik 8-12,5 1/100 km. De feiten Productie: maart 1981 - december 1982: 8.583 stuks. In Nederland: circa 75 stuks. Rond 1990 import van zo'n 30 nieuwe auto's uit restvoorraad van de fabriek. Waarde in goede staat: circa 25.000 euro. Club: www.delorean.nl De DeLorean werd wereldberoemd door de Back To The future-filmtrilogie (zie inzet linksboven.) je niet zomaar alles klakkeloos omwisselen. Vaak heeft DeLore an kleine aanpassingen doorge voerd, bijvoorbeeld bij de water pomp. Monteer je dan zomaar Renault- of Volvo-spullen, kun je wachten op ellende." Technische onderdelen zijn vol gens Mart niet duur, zolang ze maar niet speciaal voor deze au to gemaakt zijn. Bij echte DeLo- rean-onderdelen kan het enorm uit de hand lopen. Hoe wel de onderdelenvoorziening veel beter is dan enkele jaren geleden - er zijn tegenwoordig zelfs twee Nederlandse specia listen - zijn sommige dingen nauwelijks of helemaal niet meer verkrijgbaar. Als voor beeld noemt Mark de torsie- staaf waarmee de vleugeldeu ren omhoog worden gehouden, die vind je bijna niet meer. Dof fe ellende wordt het wanneer je linker voorspatbord een deuk oploopt. Zo'n scherm is derma te lastig te krijgen dat er al gauw 4.000 euro voor wordt ge vraagd en dan mag je nog van geluk spreken dat je er een hebt gevonden. Leg dat maar eens uit aan die aardige oude mevrouw die bij de supermarkt de macht over haar winkelwa gentje is kwijtgeraakt... Tot overmaat van ramp is uitdeu ken bijna onmogelijk - je blijft het altijd zien. Bij het horen van dit soort berichten vragen we ons af of Renders zijn gelief de dan maar niet beter veilig in de garage kan laten staan, maar daar wil de inmiddels 25-jarige Boxtelaar niets van weten. „Geen denken aan, ik rij er elk jaar zeker 3.000 kilometer mee. Komende zomer ga ik er mee naar Italië op vakantie. Ik kan me nu al verheugen op de reac ties die ik daar zal krijgen." Maar ook in het minder auto- gekke Nederland heeft de DeLo- rean-fanaat niet over belangstel ling te klagen: „Het rare is dat iedereen de au to kent van de Back to the Fut- ure-films, alleen weet bijna nie mand dat DeLorean een echt merk is geweest." Maar dat is niet zo gek bij een auto die er uitziet alsof de tijdmachine hem een kwart eeuw in de toe komst heeft geschoten. Ooit bood hij goed koop transport van brood of oude meta len. Nu beleeft de bak fiets een comeback als gezinskarretje. Er zijn opvallende mo dellen te koop, en Ne derlanders vinden ze prachtig. Door Maarten van den Hurk Maarten van Andel verkoopt zo'n twintig cargobikes per week. De Amsterdammer is hiermee marktleider bij de on geveer zeven bakfietsbouwers. Zijn tweewieler kreeg vorig jaar de wind in de zeilen nadat prinses Marilène en andere be kende Nederlanders er met hun kroost op waren gesigna leerd - én vooral door de roddel pers gefotografeerd. „Mensen kunnen zich er geen voorstelling van maken wat zo'n fiets met je doet", zegt Van Andel. „Ze zijn best afwach tend, wat logisch is want het gaat toch om een heel bedrag. Maar als ze zo'n fiets dan heb ben, gaan ze er zóveel meer mee doen dan ze vooraf ge dacht hadden." Al testend en trappend ontdek ken wij, met ons gezin van drie jonge koters, de meerwaarde ook. De eerste dagen over heerst de lol. De kinderen vin den het geweldig vóór in de bak. En hun pret lijkt over te slaan op omstanders: de bak vol kids tovert op zijn minst een glimlach op de gezichten van automobilisten, zelfs als ze chagrijnig in een lange rij voor het stoplicht staan. Geen gevecht De bakfiets biedt in het lokale verkeer voortdurend tijdwinst. De kinderen naar school bren gen wordt weer écht naar school brengen, tot aan het hek. Geen parkeerellende, geen opstoppingen, geen gevecht met zitjes en gordeltjes. De rest van de dag blijft dat zo, wat het een stuk makkelijker maakt om tussendoor even een bood schap te doen of een brief op de bus te doen. Even snel en spon taan van huis kunnen: de bak fiets geeft een deel van de vrij heid terug die bij de komst van de kinderen verdwenen was. Onverwacht handig is de bak fiets voor tochtjes naar super markt, bouwmarkt en zelfs de milieustraat. Die bak is er niet voor kinderen alleen. Houten bankjes Het voornaamste nadeel is het parkeerprobleem thuis. Niet ie dereen heeft zo maar plaats voor een karretje van ruim twee meter lang en soms wel een meter breed. Maar dit ongemakje zal de groei van de bakfietsenhandel niet stuiten, weet Wieger Red- dingius van de Eerste Hazers- woudse Bakfietsbouwerij De Red ding: „De verkoop van de bak fietsen is gestart in Amsterdam, waar jé ze het moeilijkst kunt stallen." De Cargobike (1390 euro) van Bakfiets.nl biedt in de verlengde versie (Cargobike Long, 1445 eu ro) met gemak plaats aan vier kinderen. Foto Joep Lennarts Het standaardmodel van Red- dingius kwam slecht uit de de ze maand door de Fietsersbond gepubliceerde bakfietsentest. Volgens Reddingius is naar ver keerde zaken gekeken. „Ze klagen bijvoorbeeld bij alle modellen over de harde houten bankjes. Nou vraag ik je: onze kinderen zitten van hun vierde tot hun achttiende op houten stoeltjes op school, moet je dan gaan zeuren over een bakfiets waar ze een paar minuten per dag in zitten?" De bakfietsen kosten globaal tussen de 1100 en 2500 euro. Info: www.fietsersbond.nl www.dekleineaarde.nl DeTandemtransporter (1395 euro) van Wen van bakfiets tot kindertandem. Onder de bak zit al een extra tra- Pas, v Eigenaar Mart Renders bij zijn klassieke DeLorean. 'Een botsing met een winkelkarretje kost gauw 4000 euro' Foto Mare Bolsius tend. Bij deze hippe Deense fiets (2195 euro) sturen de voorwielen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 29