Gestrande tijdmachine maakt doorstart
Vraag antwoord
KLASSIEKER
Domweg gelukkig met je kinderen in de bak
vrijdag 20 mei 2005
Na Digitenne komt nu ook KPN met digitale televisie voor in de
auto. Wat zijn de verschillen?
Domenique Mulder van Ron de Vries Car Entertain
ment: „Er zijn vrijwel geen verschillen. KPN biedt een
eigen zenderpakket aan op hetzelfde netwerk als Digi
tenne. Beide tuners zijn technisch geüjk en leveren de
zelfde beeldkwaliteit. Zowel KPN als Digitenne kan al
leen dekking in en rondom de Randstad bieden. Daarbui
ten kan (nog) geen televisie in de auto worden gekeken.
Wie thuis ook digitale tv van KPN heeft, kan kosteloos
een extra smartcard voor in de auto aanschaffen. Digi
tenne rekent voor extra smartcards, die nodig zijn voor
tv-ontvangst, wel meerkosten. Door acties en kortingen
kunnen de pakketten en prijzen tijdelijk flink verschil
len."
Info: www.dlgitenne.nl en www.kpn.com
Heeft u ook een vraag? Mail die dan naar:
vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Zafira scoort vijf sterren
De nieuwe Opel Zafira krijgt de maximale score van
vijf sterren voor debescherming van de inzitten
den in de Euro NCAP crashtests. De architectuur van de
Zafira van de tweede generatie is gebaseerd op die van
de Opel Astra, die eveneens vijf sterren in de wacht
sleepte. De nieuwe Zafira kreeg bovendien een score
van vier sterren voor de bescherming van kinderen.
Bijna iedere scholier
Beeft een poster van
een droomauto boven
zijn bed hangen. Bij
Mart Renders was dat
een DeLorean. Meest
al eindigt zo'n poster
in de prullenbak. Niet
bij Renders.
Coppa Bella Macchina
Het concours d'élégance Coppa Bella Macchina beleeft
dit jaar zijn twaalfde editie. Op zondag 12 juni zijn
er rond kasteel Renesse bij Oostmalle, gelegen in de drie
hoek Tumhout-Antwerpen-Breda, ongeveer zeshonderd
fraaie klassieke auto's van dertig jaar en ouder te zien.
Van Aston Martin tot Fiat 500, vooroorlogse Bentley en
Facel Vega.
Coppa Bella Macchina, 12 juni Inschrijven tot eind mei per fax op
0032 14591614. Het concours begint om 9.30 uur.
Uitlatenfusie
De Bosal Groep en Delphi Corporation gaan onder
de naam Bosal-Delphi Complete Exhaust Systems een sa
menwerking aan op het gebied van uitlaten. De uitlaat
systemen worden steeds complexer en binnen de au
to-industrie wordt het aantal toeleveranciers zoveel mo
gelijk beperkt. Delphi heeft sinds 1975 veel ervaring
met emissiebeheersing en heeft ruim 200 miljoen kata
lysatoren en uitlaatspruitstukken geproduceerd. Bosal
maakt behalve uitlaatsystemen ook katalysatoren en
trekhaken. De omzet in 2004 was 835 miljoen euro met
6.200 werknemers in over meer dan 20 landen.
Volvo bouwt al jaren auto's voor twee soorten brandstof
Biogas-Volvo verkent grenzen
Volvo breidt haar biogasproject uit van Zweden naar
andere Europese landen. In het thuisland rijden
drieduizend auto's op biogas en zijn er 19 pompstations
waar deze brandstof kan worden getankt. Daardoor
wordt elke maand meer dan een half miljoen liter benzi
ne bespaard. De emissie van kooldioxide is met 630 ton
afgenomen. Volvo wil nu Biogas Cities opzetten om bio
gas als brandstof voor auto's te promoten. De gemeente
Göteborg biedt bijvoorbeeld gratis parkeerplekken aan
voor auto's op biogas en taxi's op biogas worden gesubsi
dieerd. Volvo heeft bi-fuel auto's, die op biogas of benzi
ne kunnen rijden. Biogas wordt geproduceerd uit orga
nisch afval.
ABT-dag
Bij de Haagse Audi- en VW-dealer Wittebrug staat za
terdag alles in het teken van de Duitse tuner ABT,
die zich heeft gespecialiseerd in de auto's van het
VW-concern. Onder meer is de nieuwe Golf GTI ABT te
bewonderen. Wittebrug is te vinden aan de Donau 120,
Industrieterrein Forecast (A12, afrit 5 Nootdorp, komen
de vanuit Utrecht).
I Door Gert te Lintelo
8 Mart wilde de auto al heel lang,
I dus hij had tijd genoeg om zich
goed 'in te lezen' over zijn ge-
staalde droom. Geen overbodi-
3 ge luxe, want een slecht onder-
3 houden DeLorean verteert
3 bankbiljetten sneller dan een
3 gasvlam. Op 21-jarige leeftijd
3 werd hij eigenaar. Ondanks de
3 grondige studie viel er volgens
- Mart op de particulier aange-
jj- schafte DMC 12, zoals de type-
- aanduiding officieel luidt, nog
- wel het een en ander aan te
- merken. „De vorige eigenaar
had veel geld en zorg besteed
3 aan de auto, maar was aan de
techniek niet toegekomen. Ik
had 'm net toen de koppakking
3 lek raaide. De injectie was ook
q niet helemaal in orde.
o
Ellende
Gelukkig is de techniek niet
o zo'n probleem. De zescilinder is
afkomstig van Renault en werd
o ook door Volvo gebruikt, al kun
Voor Waardevast en exclusief
- Uitstekend weggedrag
Simpele techniek
Geen spuitwerk
Tegen Dure onderdelen
Matige prestaties
Plaatwerk lastig repareren
Aandachtspunten
Roest op chassis
Deurversteviging in dak los
Conditie interieur
Elektrisch circuit
Techniek en prestaties
2.8 liter Renault V6 voor achteras, 132 pk/5.500 tpm, vijfbak
of drietraps automaat, gewicht 1.245 kg, top 209 km/u,
0-100 km/u in 9,5 sec., verbruik 8-12,5 1/100 km.
De feiten
Productie: maart 1981 - december 1982: 8.583 stuks.
In Nederland: circa 75 stuks.
Rond 1990 import van zo'n 30 nieuwe auto's uit restvoorraad
van de fabriek.
Waarde in goede staat: circa 25.000 euro.
Club: www.delorean.nl
De DeLorean werd wereldberoemd door de Back To The
future-filmtrilogie (zie inzet linksboven.)
je niet zomaar alles klakkeloos
omwisselen. Vaak heeft DeLore
an kleine aanpassingen doorge
voerd, bijvoorbeeld bij de water
pomp. Monteer je dan zomaar
Renault- of Volvo-spullen, kun
je wachten op ellende."
Technische onderdelen zijn vol
gens Mart niet duur, zolang ze
maar niet speciaal voor deze au
to gemaakt zijn. Bij echte DeLo-
rean-onderdelen kan het
enorm uit de hand lopen. Hoe
wel de onderdelenvoorziening
veel beter is dan enkele jaren
geleden - er zijn tegenwoordig
zelfs twee Nederlandse specia
listen - zijn sommige dingen
nauwelijks of helemaal niet
meer verkrijgbaar. Als voor
beeld noemt Mark de torsie-
staaf waarmee de vleugeldeu
ren omhoog worden gehouden,
die vind je bijna niet meer. Dof
fe ellende wordt het wanneer je
linker voorspatbord een deuk
oploopt. Zo'n scherm is derma
te lastig te krijgen dat er al
gauw 4.000 euro voor wordt ge
vraagd en dan mag je nog van
geluk spreken dat je er een
hebt gevonden. Leg dat maar
eens uit aan die aardige oude
mevrouw die bij de supermarkt
de macht over haar winkelwa
gentje is kwijtgeraakt... Tot
overmaat van ramp is uitdeu
ken bijna onmogelijk - je blijft
het altijd zien. Bij het horen
van dit soort berichten vragen
we ons af of Renders zijn gelief
de dan maar niet beter veilig in
de garage kan laten staan, maar
daar wil de inmiddels 25-jarige
Boxtelaar niets van weten.
„Geen denken aan, ik rij er elk
jaar zeker 3.000 kilometer mee.
Komende zomer ga ik er mee
naar Italië op vakantie. Ik kan
me nu al verheugen op de reac
ties die ik daar zal krijgen."
Maar ook in het minder auto-
gekke Nederland heeft de DeLo-
rean-fanaat niet over belangstel
ling te klagen:
„Het rare is dat iedereen de au
to kent van de Back to the Fut-
ure-films, alleen weet bijna nie
mand dat DeLorean een echt
merk is geweest." Maar dat is
niet zo gek bij een auto die er
uitziet alsof de tijdmachine
hem een kwart eeuw in de toe
komst heeft geschoten.
Ooit bood hij goed
koop transport van
brood of oude meta
len. Nu beleeft de bak
fiets een comeback
als gezinskarretje. Er
zijn opvallende mo
dellen te koop, en Ne
derlanders vinden ze
prachtig.
Door Maarten van den Hurk
Maarten van Andel verkoopt
zo'n twintig cargobikes per
week. De Amsterdammer is
hiermee marktleider bij de on
geveer zeven bakfietsbouwers.
Zijn tweewieler kreeg vorig
jaar de wind in de zeilen nadat
prinses Marilène en andere be
kende Nederlanders er met
hun kroost op waren gesigna
leerd - én vooral door de roddel
pers gefotografeerd.
„Mensen kunnen zich er geen
voorstelling van maken wat
zo'n fiets met je doet", zegt Van
Andel. „Ze zijn best afwach
tend, wat logisch is want het
gaat toch om een heel bedrag.
Maar als ze zo'n fiets dan heb
ben, gaan ze er zóveel meer
mee doen dan ze vooraf ge
dacht hadden."
Al testend en trappend ontdek
ken wij, met ons gezin van drie
jonge koters, de meerwaarde
ook. De eerste dagen over
heerst de lol. De kinderen vin
den het geweldig vóór in de
bak. En hun pret lijkt over te
slaan op omstanders: de bak
vol kids tovert op zijn minst
een glimlach op de gezichten
van automobilisten, zelfs als ze
chagrijnig in een lange rij voor
het stoplicht staan.
Geen gevecht
De bakfiets biedt in het lokale
verkeer voortdurend tijdwinst.
De kinderen naar school bren
gen wordt weer écht naar
school brengen, tot aan het
hek. Geen parkeerellende, geen
opstoppingen, geen gevecht
met zitjes en gordeltjes. De rest
van de dag blijft dat zo, wat het
een stuk makkelijker maakt
om tussendoor even een bood
schap te doen of een brief op de
bus te doen. Even snel en spon
taan van huis kunnen: de bak
fiets geeft een deel van de vrij
heid terug die bij de komst van
de kinderen verdwenen was.
Onverwacht handig is de bak
fiets voor tochtjes naar super
markt, bouwmarkt en zelfs de
milieustraat. Die bak is er niet
voor kinderen alleen.
Houten bankjes
Het voornaamste nadeel is het
parkeerprobleem thuis. Niet ie
dereen heeft zo maar plaats
voor een karretje van ruim
twee meter lang en soms wel
een meter breed.
Maar dit ongemakje zal de
groei van de bakfietsenhandel
niet stuiten, weet Wieger Red-
dingius van de Eerste Hazers-
woudse Bakfietsbouwerij De Red
ding: „De verkoop van de bak
fietsen is gestart in Amsterdam,
waar jé ze het moeilijkst kunt
stallen."
De Cargobike (1390 euro) van
Bakfiets.nl biedt in de verlengde
versie (Cargobike Long, 1445 eu
ro) met gemak plaats aan vier
kinderen. Foto Joep Lennarts
Het standaardmodel van Red-
dingius kwam slecht uit de de
ze maand door de Fietsersbond
gepubliceerde bakfietsentest.
Volgens Reddingius is naar ver
keerde zaken gekeken.
„Ze klagen bijvoorbeeld bij alle
modellen over de harde houten
bankjes. Nou vraag ik je: onze
kinderen zitten van hun vierde
tot hun achttiende op houten
stoeltjes op school, moet je dan
gaan zeuren over een bakfiets
waar ze een paar minuten per
dag in zitten?"
De bakfietsen kosten globaal
tussen de 1100 en 2500 euro.
Info: www.fietsersbond.nl
www.dekleineaarde.nl
DeTandemtransporter (1395 euro) van
Wen van bakfiets tot kindertandem. Onder de bak zit al een extra tra-
Pas,
v
Eigenaar Mart Renders bij zijn klassieke DeLorean. 'Een botsing met een winkelkarretje kost gauw 4000 euro'
Foto Mare Bolsius
tend. Bij deze hippe Deense fiets (2195 euro) sturen de voorwielen