Veel variaties, maar altijd jazzy PZC dike The Mellotones zoekt nieuwe blues Spoorboekje Schelde Jazz 2005 19 Schelde Jazz in Terneuzen kampt met tegenvallende sponsorinkomsten New Cool Collective combineert latin met dj-beats en energieke jazz Voor eerst sinds jaren weer boot Brunch tussen kerkdienst en acts Arno Krijger komt weer even thuis in Terneuzen Met trompetten en zo vrijdag 20 mei 2005 door Frank van Cooten TERNEUZEN - Art Blakey's Jazz Messengers komt tot leven in de muziek van New Cool Col lective. De muziek is een ideale combinatie van latinritmes, dj- beats en energieke jazz. New Cool Collective is oorspron kelijk een initiatief van saxofo nist Benjamin Herman. Invloe den uit de dansbare jazz van de jaren zestig (zoals Art Blakey en Horace Silver), Latin jazz, Easy Tune en Trip Hop Beats geven de band een hedendaags geluid. De groep trad maandelijks op in het Amsterdamse Paradiso. Naar aanleiding hiervan volg den optredens op diverse festi vals waaronder concerten tij dens het North Sea Jazzfestival en Beach Bop. De band tourde in 1997 door Duitsland en de Be nelux. Een jaar later volgde een optreden in het Concertgebouw in Amsterdam en een korte reeks van optredens door het Verenigd Koninkrijk langs clubs in Leeds, Londen en het Edinburgh Fringe Festival. In oktober 1999 verscheen de der de cd met als titel 'Big'. Deze cd is op het North Sea Jazzfestival 2000 onderscheiden met een Edison Jazz Award. Diverse be kende zangers en zangeressen verleenden hun medewerking aan dit project, onder wie Geor gië Fame en Trijntje Oosterhuis. De New Cool Collective won in 2001 'De Gouden Notenkraker', een aanmoedingsprijs van de Ne derlandse Toonkunstenaars Bond. Voor pure gekkigheid speelde de New Cool Collective Big Band, het muzikale verleng stuk van de acht-mans bezet ting, op het Lowlands festival, samen met'Danny Malando. Het nieuwe vierde album is inmid dels verschenen. 'Bring it On' haalde een notering in de album top 100. New Cool Collective: zaterdag op het podium op de Markt van 17.00 tot 19.00 uur TERNEUZEN - Voor het eerst sinds jaren vaart er weer een jazzboot tijdens het festival. „Het heet toch niet voor niets Schelde Jazz. Dan moet je het water erbij betrekken", zegt Alexander de Vries van rederij Denick uit Terneuzen. De 'Stad Terneuzen' van rederij Denick doet dienst als jazzboot. De jazzboot ligt tijdens het festi val in de oude veerhaven. The Blue Rhythm Four speelt van avond vanaf 21.00 uur aan boord. De 'Stad Terneuzen' vaart zater dagavond vanaf 19.00 uur op de Schelde. Aan boord wordt gege ten. De jazzboot is om 21.00 uur weer terug in de oude veerhaven voor het optreden van Boo's Jaz- zoo's, een twaalfkoppige forma tie. De optredens op vrijdag en zaterdag aan boord van de jazz boot zijn gratis toegankelijk. TERNEUZEN - Voor de eerste keer wordt zondag tijdens het jazzfestijn de jazzbrunch geser veerd, om zo de tijd tussen de jazzdienst in de Grote Kerk en de eerste acts op de verschillen de podia te overbruggen. „We dachten eerst aan een ont bijt maar dat kwam met de dienst in de Grote Kerk wat las tig uit. Daarom is voor een brunch gekozen", zegt Bram Stoffels van de organiserende koepelorganisatie Coördinatie en Management. Kok Patrick de Letter van zorgcentrum Bach- ten Dieke bereidt de jazzbrunch voor. De keuze is ruim: van soep tot broodjes, hartig- en zoet beleg tot gekookte en gebakken eie ren, uitgebakken spekjes en ba con, pasteitjes met ragout en ver schillende salades. Verder is er koffie/thee, melk en jus d'oran ge verkrijgbaar. Deelname aan de jazzbrunch kost vier euro. De brunch is van 12.00 tot 14.00 door Raymond de Frel TERNEUZEN - Beetje bij beet je verovert Arno Krijger de in ternationale jazzwereld. Optre den in New York, plaatje opne men met een Zuid-Afrikaan, het kan niet op. Maar zaterdag keert hij net zo graag terug naar de plek waar het voor hem alle maal begon: Porgy Bess. De 32-jarige profmuzikant uit Til burg beklimt dan met zijn Le winsky Quartet het podium waarop hij als kleine jongen hammond-orgel leerde spelen. Krijger groeide op in Terneuzen en nam eigenlijk al in zijn wieg de eerste jazzklanken tot zich. Vader Tonnie was jazzgitarist en hammondorgelfreak en der halve werd Krijger junior al in zijn vroege jaren besmet met het jazzvirus. Via het TEburgse con servatorium schopte Krijger het tot profmuzikant. Twaalf uur per week geeft hij les, om een fi nanciële basis te hebben, maar langzamerhand nemen de optre dens en opnames van cd's de overhand. „Ik treed steeds va ker op, maar dat is natuurlijk ook mijn bedoeling. Sinds ik een plaatje heb gemaakt met de Zuid-Afrikaanse gitarist James Scholfield en befaamde Ameri kaanse drummer Billy Hart (die met Miles Davis en Herbie Han cock speelde) is alles in een stroomversnelling geraakt. Echt, dat is een belangrijk punt geweest in mijn carrière. Je komt daardoor veel makkelijker op bepaalde podia terecht, puur omdat mensen weten dat je met dit soort mensen hebt ge speeld", vertelt Krijger. Anderhalf jaar geleden deed Krijger Porgy Bess ook al aan met zijn Unity-kwartet, dat zich volledig richt op blue note. Met The Lewinsky Quartet gaat het er volgens hem een stuk heftiger aan toe. Krijger: „Met Lewinsky speel ik niet al te zware soul jazz. We brengen voornamelijk eigen werk, dat het goed doet op festivals. Naar Unity moet je echt luisteren, bij het Lewinsky Quartet hoef je niet stil te blij ven zitten. Dansen mag, we zijn op de bühne zelf ook behoorlijk energiek. We proberen onze mu ziek op een niet al te moeilijke wijze te brengen, wat het ook voor jazzleken interessant maakt." Krijger komt zaterdag naar Ter neuzen met drummer Pascal Ver meer en saxofonist Rolf Delfos. Het optreden voelt als even thuiskomen, ook al is het maar een tussenstop in een stampvol weekend. Een dag eerder treedt Lewinsky immers op tijdens het jazzfestival in Amersfoort. En een dag later reist Krijger op nieuw naar die plaats, om er met zijn B&W kwintet te spelen. Krijger: „Ja, een lekker druk weekend, maar zaterdagmiddag heb ik helemaal niets te doen. Dan is er dus nog lekker even tijd om de Terneuzense podia af te struinen." Arno Krijger met hel Lewinsky Quartet, zaterdag 20.30 uur, Por gy Bess Arno Krijger (rechts) met een lid van het Lewinsky Quartet. Mike The Mellotones Vrijdag 20 mei Podium, Markt 17.30 uur The Bandox; 19.00 uur Last Call; 21.30 uur The Mellotones Porgy Bess, Noordstraat 21.00 uur - Opening; 21.30 uur Soo Cho Trio met Angelo Ver- ploegen; 23.30 uur Domagoy Ralasic Jazz Quartet met Ra chel Gould Graanbeurs, Nieuwstraat 21.30 uur The Flying Dixies Q Dansclub, Nieuwstraat 23.00 uur Mdungu Jazzboot 21.00 uur The Blue Rhythm Four Zaterdag 21 mei Podium, Markt 13.00 uur Toonbeeld; 14.00 uur Jeroen Zijlstra; 16.00 uur New Cool Collective; 18.30 uur New Groove Habits; 21.00 uur Mar- jon van Iwaarden The Jazz Connection Porgy Bess, Noordstraat 20.30 uur Lewinsky Quartet met Arno Krijger; 22.30 uur Ugene The Liquid Session; 00.30 uur Brenda Joan Graanbeurs, Nieuwstraat 14.00 uur Fapy Lafertin Quar tet Tim Kliphuis; 16.30 uur Swing Club met Steve Jocum Podium Grote Kerk, Noord straat 14.00 uur Westerschelde Big Band; 16.00 uur The Big Swing Band Jazzboot 21.00 uur Boo's Jazzoo's Podium, Nieuwstraat 14.00 uur The Blue Rhythm Four; 16.30 uur Porgy Jam Collective Winkelstraten, Nieuwstraat en terras Westkant Vanaf 13.00 uur The N.O. Longfield Jazz Crackers, The Flying Dixies, The Honkers Brass Band, Happy Feet Brass- band Kroegentocht 21.30* uur The Scat Cats (Graanbeurs), Red Green Jazz- band (Du Commerce); 23.00 uur The Flying Dixies (Bier- winkeltje), Champagne Char lie (Ter Nose) Zondag 22 mei Grote Kerk, Noordstraat 11.00 uur Jazzdienst met Car- menians Gospelkoor en N.O. Longfield Jazz Crackers Terras, Markt 12.00 uur Jazzbrunch Podium, Markt 14.00 uur Fabian; 16.00 uur Fruta Nueva Porgy Bess, Noordstraat 17.00 uur Joep Peeters The Gumbo Gabbers, speciale gas ten The Peeters Sisters en Ste ve Jocum Graanbeurs, Nieuwstraat 14.00 uur The Scat Cats; 16.00 uur The Fondy Riverside Bul- let Band Podium, Nieuwstraat 15.00 uur The Blue Rhythm Four Winkelstraten, Nieuwstraat en terras Westkant Vanaf 14.00 uur Streetpara- des met onder andere: The Amazing Dixie Bro thers, The N.O. Longfield Jazz Crackers en South West Dutch Dixie Jazz Pa- raders jdoor Frank van Cooten en gayrnonddefre! LrNEUZEN - Programmeur Guido Verstraeten wedt tijdens )ie 33e editie van Schelde Jazz Wederom niet op één muzikaal iard. De lijn van de afgelopen jen is doorgezet; het is diversi- jil troef. Het gaat vandaag, ,orgen en zondag van traditio- jazz tot stevige blues en salsa tot een vleugje soul en .hop. Op één voorwaarde: de jazz tussen de regels door jaar een voorname rol speelt. halen we niet. We begeven ons dit jaar aardig op glad ijs." Toch is de organisatie van Schel de Jazz niet van plan entreeprij zen te vragen voor de buitencon certen om meer geld binnen te halen. „De openheid van bijvoor beeld de tent op de Markt is ons visitekaartje geworden. Ik hoop daarom op meer financiële steun van de gemeente Terneu zen. Schelde Jazz is toch van grote promotionele waarde voor de stad. Het gemeentebestuur mag zeker niet bezuinigen op de bijdrage." Burgemeester Lonink is voor stander van een structurele fi nanciële steun van de gemeente Terneuzen voor Schelde Jazz. „Ik voel veel voor een beleid waarin we evenementen op het gebied van sport en cultuur die van bijzondere waarde zijn, structureel financieel steunen. Dan zijn incidentele discussies over bijvoorbeeld wel of geen geld voor het Festival van Zeeuws-Vlaanderen niet nodig. Het jaar 2006 is een mooie datum om met dit beleid te beginnen. Het is dan immers verkiezingsjaar", aldus Lonink. Schelde Jazz 2005 heeft een aan tal nieuwe ingrediënten zoals de jazzboot, de jazzbrunch op zon dag en de braderie op zaterdag in de Axelsestraat. Maar uiter aard ook vertrouwde elementen zoals de kroegentocht en de streetparades in de winkelstra ten, de Nieuwstraat en op het terras van paviljoen Westkant. Ondanks de financiële hoofdbre kens is Guido Verstraeten con tent over het programma. „Het biedt wederom voor elk wat wils. Van luisterjazz op de ope ning vanavond in Porgy Bess tot uitbundige muziek op zater- Latin-stijl Verstraeten heeft uiteraard zelf ook zijn voorkeuren. „Jeroen Zijlstra zie ik weer helemaal zit ten. Pure jazz met Nederlandse teksten. Maar ook de New Cool Collective, Marjon van Iwaar den The Jazz Connection en het Fapy Lafertin Quintet zul len veel mensen enthousiast ma ken. Dat geldt ook voor de zon- dag op de Markt. De zondagmid dag is geheel in Latin-stijl. Fabi an is een opkomende Cubaanse ster en Fruta Nueva is pure Sal sa. En The Scat Cats zijn al ze ker 26 jaar verbonden aan de Graanbeurs." Buitenpodia zijn te vinden in de Nieuwstraat, voor de Grote Kerk in de Noordstraat en op de Markt. De jazzboot ligt in de voormalige veerhaven. Schelde Jazz opent vanavond offi cieel om 21.00 uur in Porgy Bess. Om 17.30 uur bestijgt echter de eerste band - The Bandox - al het podium op de Markt. jm is niet in één hokje te stop- to, Met een divers programma lereiken we een breed publiek, at'is dan ook de kracht van het stival. Daarom ook vind ik het lijvoorbeeld leuk dat de Q Dansclub meedoet (vrijdaga- 0nd 23.00 uur, optreden van Idungu) met het festival. Dat êtekent weer een stukje verbre- [ing, want op deze manier ördt de jeugd ook wat meer bij Inheide Jazz betrokken. Waar I Bgt mijn gi*ens? Is moeilijk aan ïgeven. In ieder geval geen top eertig en ook geen Frans Bau- por Raymond de Frel ERNEUZEN - Je moet van- aag de dag natuurlijk een beet- hip zijn om bij het grote pu- iliek bekend te raken, maar hoe loe je dat in vredesnaam als je juziekstijlen speelt die hun oor- prong ver voor je eigen geboor- edatum hebben? 5zz, blues, het wordt door veel ïensen als een stoffige, ouder- letse materie gezien. Waar de ae act zich er juist op toelegt de muziek van hun helden tol geen schade aan te doen, I ïobeert het merendeel het wiel 'P zijn manier opnieuw uit te inden. Zo ook Mike The Mel- itones, de headliner op de luesavond (vrijdag) van Schei- ik Jazz op de Terneuzense iarkt. Deden ze dat eerst nog «scheiden door hun muziek aan te duiden als Blues Beyond, nu trekken ze feller van leer. Want als de metalbeukers van Limp Bizkit hun muziek nu-me- tal noemen, als countrypopper Shania Twain haar muziek nu-country noemt en Eiykah Ba- duh als nu-soul-artiest door het leven gaat, dan mogen Mike The Mellotones zich best een nu-bluz-groep noemen. Eens temeer omdat zij niet schu wen hun blues met een portie van zus en een portie van zo te doorspekken. De term 'puristen' komt niet in het vocabulaire van dit Nederlandse kwartet voor: nieuwe muzikale ontwik kelingen zijn broodnodig om je zelf telkens weer opnieuw uit te vinden. Mike The Mellotones begon nen twaalf jaar geleden als trio en baande zich door een energie ke live-presentatie gestaag een weg naar de vaderlandse blues top. Sinds 2003 gaan The Mello tones door het leven als kwartet. De komst van bassist Mike Se- dee en gitarist Ruben Klabbers maakte het voor zanger en gita rist Mike Donkers en drummer Lorenzo Hardijzer mogelijk hun liefde voor Texas-blues en clas sic rock tot een comfortabel zit tend jasje te naaien. Reden voor Donkers om zijn naam niet meer los van de band te noemen: het is vanaf nu The Mellotones, niets meer en niets minder. Het viertal laat zich leiden door onder andere de Texaanse blues van Stevie Ray en Jimmy Vaug- han, de jump jive en rockabil ly van The Paladins, en rock van Cream, Free, Jimmy Hendrix en Led Zeppelin. Saai, uitge kauwd? Mag je vinden, maar het zal The Mellotones er zeker niet van weerhouden om telkens weer met een fikse kracht een flinke laag stof te blazen van muziekstijlen, die hun opa's on getwijfeld als toppers in de kast hadden staan. Mike The Mellotones, vrijdaga vond 21.30 uur, Podium op de Markt jorRaymond de Frel ïRNEUZEN - Jongeren n het is en blijft een lastig «haal. Stoffig, saai, oubollig... ïer het algemeen vindt de !"g(l trompetten, saxen en con ussen maar niets. Verkeerde zei Chris Edwards jan Muyen van de Schelde te-organisatie een paar jaar Weden al eens. Ook jongeren "Men deze muziek ondergaan, te het alleen maar omdat er zo- 'I aan jazz gerelateerde stij- izijn. fogerencentrum Kalashnikov practeerde de voorbije aren het festival vaak bands, vleugje jazz in hun Dat kan dit jaar -- optreden van rockband anKatoen niet worden gezegd, ftt Schelde Jazz heeft een an- petroef in handen: discotheek P'deNieuwstraat. Daar moet P Rotterdamse band Mdungu ^Jdagavond vanaf 23.00 uur ?erfn laten ruiken aan mu- JMie het gros thuis niet in c^'reh heeft staan. Saxofo- s- Thijs van Milligen vormde jtecskoppige band in 2003, om a mix van eigen werk en inter nes van West-Afrikaanse gootheden als afrobeatgrond- Jger Fela Kuti (Nigeria), The Band (Mali) en Bembeya National (Guinee) te ma- in een melo dieus geheel met een hoog dans- gehalte. Perfect dus voor in een dansclub, zou je zeggen. Een willekeurig rondje aan schuiven bij leerlingen op het Zeldenrust-Steelantcollege in Terneuzen leert echter dat het nog maar de vraag is of de jeugd zich vanavond en masse naar discotheek Q begeeft. In de eer ste plaats is er een gala voor scholieren in het Scheldethea- ter, maar bovendien lijkt de term 'jazz' nog altijd niet van zijn stoffige imago te zijn ver lost. „Het zijn toch vooral oude ren die naar jazz luisteren? Zo'n band zou ik echt niet in Q ver wachten. Ik ga dit weekend wel even in de binnenstad kijken, maar dat is niet per se vanwege de muziek. Het gaat mij meer om de sfeer, want die vind ik op het jazzfestival altijd gewel dig", zegt Laura Lexmond (15). Giechelen Karlijn Agten (17) denkt er net zo over. „Op een festival vind ik jazz wel leuk, maar thuis zal ik het nooit opzetten." Een tafeltje verder giechelen een stel veer tienjarige meiden als ze wordt gevraagd wat zij van jazz vin den. Eén van hen neemt het voortouw. „Jazz? Wat is dat? O, met trompetten en zo. Komt dat in Q? Echt? Daar kwam laatst Ali B nog! Nee, ik ga niet. Jazz muziek is mij veel te ouder wets." ïots i erstraeten kijkt met gepaste lots naar de programma's van odere jazzfestivals zoals in Bre- ja en Bergen op Zoom. „Deze festivals bieden inmiddels ook li verscheidenheid aan muziek- Üjlen. Zij hebben toch een beet- de ingezette lijn van Temeu- 3i overgenomen." Verstraeten et het indirect als een compli- aent aan het Terneuzense festi- al, zeker omdat het in finan- eel opzicht de laatste jaren leeds lastiger werd om een vol- aardig programma samen te lellen. „Ook Schelde Jazz heeft ast van de economische reces- e. Zo is het bedrag van de jofdsponsor gehalveerd. Dat is sst lastig. Het is gelukkig niet leen maar kommer en kwel, laar er is geen sprake van een ijgende lijn. De sponsoring lateen lichte daling zien. Ik re- tde op een exploitatie van ertigduizend euro, maar dat Programmeur Guido Verstraeten: „Jazz is niet in één hokje te stoppen." foto Wim Kooyman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 19