Veel variaties, maar altijd jazzy
PZC
dike The Mellotones zoekt nieuwe blues
Spoorboekje Schelde Jazz 2005
19
Schelde Jazz in Terneuzen kampt met tegenvallende sponsorinkomsten
New Cool Collective
combineert latin met
dj-beats en energieke jazz
Voor eerst sinds jaren weer boot
Brunch tussen kerkdienst en acts
Arno Krijger komt weer
even thuis in Terneuzen
Met trompetten en zo
vrijdag 20 mei 2005
door Frank van Cooten
TERNEUZEN - Art Blakey's
Jazz Messengers komt tot leven
in de muziek van New Cool Col
lective. De muziek is een ideale
combinatie van latinritmes, dj-
beats en energieke jazz.
New Cool Collective is oorspron
kelijk een initiatief van saxofo
nist Benjamin Herman. Invloe
den uit de dansbare jazz van de
jaren zestig (zoals Art Blakey en
Horace Silver), Latin jazz, Easy
Tune en Trip Hop Beats geven
de band een hedendaags geluid.
De groep trad maandelijks op in
het Amsterdamse Paradiso.
Naar aanleiding hiervan volg
den optredens op diverse festi
vals waaronder concerten tij
dens het North Sea Jazzfestival
en Beach Bop. De band tourde
in 1997 door Duitsland en de Be
nelux. Een jaar later volgde een
optreden in het Concertgebouw
in Amsterdam en een korte
reeks van optredens door het
Verenigd Koninkrijk langs
clubs in Leeds, Londen en het
Edinburgh Fringe Festival. In
oktober 1999 verscheen de der
de cd met als titel 'Big'. Deze cd
is op het North Sea Jazzfestival
2000 onderscheiden met een
Edison Jazz Award. Diverse be
kende zangers en zangeressen
verleenden hun medewerking
aan dit project, onder wie Geor
gië Fame en Trijntje Oosterhuis.
De New Cool Collective won in
2001 'De Gouden Notenkraker',
een aanmoedingsprijs van de Ne
derlandse Toonkunstenaars
Bond. Voor pure gekkigheid
speelde de New Cool Collective
Big Band, het muzikale verleng
stuk van de acht-mans bezet
ting, op het Lowlands festival,
samen met'Danny Malando. Het
nieuwe vierde album is inmid
dels verschenen. 'Bring it On'
haalde een notering in de album
top 100.
New Cool Collective: zaterdag op
het podium op de Markt van 17.00
tot 19.00 uur
TERNEUZEN - Voor het eerst
sinds jaren vaart er weer een
jazzboot tijdens het festival.
„Het heet toch niet voor niets
Schelde Jazz. Dan moet je het
water erbij betrekken", zegt
Alexander de Vries van rederij
Denick uit Terneuzen.
De 'Stad Terneuzen' van rederij
Denick doet dienst als jazzboot.
De jazzboot ligt tijdens het festi
val in de oude veerhaven. The
Blue Rhythm Four speelt van
avond vanaf 21.00 uur aan
boord.
De 'Stad Terneuzen' vaart zater
dagavond vanaf 19.00 uur op de
Schelde. Aan boord wordt gege
ten. De jazzboot is om 21.00 uur
weer terug in de oude veerhaven
voor het optreden van Boo's Jaz-
zoo's, een twaalfkoppige forma
tie. De optredens op vrijdag en
zaterdag aan boord van de jazz
boot zijn gratis toegankelijk.
TERNEUZEN - Voor de eerste
keer wordt zondag tijdens het
jazzfestijn de jazzbrunch geser
veerd, om zo de tijd tussen de
jazzdienst in de Grote Kerk en
de eerste acts op de verschillen
de podia te overbruggen.
„We dachten eerst aan een ont
bijt maar dat kwam met de
dienst in de Grote Kerk wat las
tig uit. Daarom is voor een
brunch gekozen", zegt Bram
Stoffels van de organiserende
koepelorganisatie Coördinatie
en Management. Kok Patrick de
Letter van zorgcentrum Bach-
ten Dieke bereidt de jazzbrunch
voor.
De keuze is ruim: van soep tot
broodjes, hartig- en zoet beleg
tot gekookte en gebakken eie
ren, uitgebakken spekjes en ba
con, pasteitjes met ragout en ver
schillende salades. Verder is er
koffie/thee, melk en jus d'oran
ge verkrijgbaar. Deelname aan
de jazzbrunch kost vier euro. De
brunch is van 12.00 tot 14.00
door Raymond de Frel
TERNEUZEN - Beetje bij beet
je verovert Arno Krijger de in
ternationale jazzwereld. Optre
den in New York, plaatje opne
men met een Zuid-Afrikaan, het
kan niet op. Maar zaterdag
keert hij net zo graag terug naar
de plek waar het voor hem alle
maal begon: Porgy Bess. De
32-jarige profmuzikant uit Til
burg beklimt dan met zijn Le
winsky Quartet het podium
waarop hij als kleine jongen
hammond-orgel leerde spelen.
Krijger groeide op in Terneuzen
en nam eigenlijk al in zijn wieg
de eerste jazzklanken tot zich.
Vader Tonnie was jazzgitarist
en hammondorgelfreak en der
halve werd Krijger junior al in
zijn vroege jaren besmet met het
jazzvirus. Via het TEburgse con
servatorium schopte Krijger het
tot profmuzikant. Twaalf uur
per week geeft hij les, om een fi
nanciële basis te hebben, maar
langzamerhand nemen de optre
dens en opnames van cd's de
overhand. „Ik treed steeds va
ker op, maar dat is natuurlijk
ook mijn bedoeling. Sinds ik
een plaatje heb gemaakt met de
Zuid-Afrikaanse gitarist James
Scholfield en befaamde Ameri
kaanse drummer Billy Hart (die
met Miles Davis en Herbie Han
cock speelde) is alles in een
stroomversnelling geraakt.
Echt, dat is een belangrijk punt
geweest in mijn carrière. Je
komt daardoor veel makkelijker
op bepaalde podia terecht, puur
omdat mensen weten dat je met
dit soort mensen hebt ge
speeld", vertelt Krijger.
Anderhalf jaar geleden deed
Krijger Porgy Bess ook al aan
met zijn Unity-kwartet, dat zich
volledig richt op blue note. Met
The Lewinsky Quartet gaat het
er volgens hem een stuk heftiger
aan toe. Krijger: „Met Lewinsky
speel ik niet al te zware soul
jazz. We brengen voornamelijk
eigen werk, dat het goed doet op
festivals. Naar Unity moet je
echt luisteren, bij het Lewinsky
Quartet hoef je niet stil te blij
ven zitten. Dansen mag, we zijn
op de bühne zelf ook behoorlijk
energiek. We proberen onze mu
ziek op een niet al te moeilijke
wijze te brengen, wat het ook
voor jazzleken interessant
maakt."
Krijger komt zaterdag naar Ter
neuzen met drummer Pascal Ver
meer en saxofonist Rolf Delfos.
Het optreden voelt als even
thuiskomen, ook al is het maar
een tussenstop in een stampvol
weekend. Een dag eerder treedt
Lewinsky immers op tijdens het
jazzfestival in Amersfoort. En
een dag later reist Krijger op
nieuw naar die plaats, om er
met zijn B&W kwintet te spelen.
Krijger: „Ja, een lekker druk
weekend, maar zaterdagmiddag
heb ik helemaal niets te doen.
Dan is er dus nog lekker even
tijd om de Terneuzense podia af
te struinen."
Arno Krijger met hel Lewinsky
Quartet, zaterdag 20.30 uur, Por
gy Bess
Arno Krijger (rechts) met een lid van het Lewinsky Quartet.
Mike The Mellotones
Vrijdag 20 mei
Podium, Markt
17.30 uur The Bandox; 19.00
uur Last Call; 21.30 uur The
Mellotones
Porgy Bess, Noordstraat
21.00 uur - Opening; 21.30 uur
Soo Cho Trio met Angelo Ver-
ploegen; 23.30 uur Domagoy
Ralasic Jazz Quartet met Ra
chel Gould
Graanbeurs, Nieuwstraat
21.30 uur The Flying Dixies
Q Dansclub, Nieuwstraat
23.00 uur Mdungu
Jazzboot
21.00 uur The Blue Rhythm
Four
Zaterdag 21 mei
Podium, Markt
13.00 uur Toonbeeld; 14.00 uur
Jeroen Zijlstra; 16.00 uur New
Cool Collective; 18.30 uur New
Groove Habits; 21.00 uur Mar-
jon van Iwaarden The Jazz
Connection
Porgy Bess, Noordstraat
20.30 uur Lewinsky Quartet
met Arno Krijger; 22.30 uur
Ugene The Liquid Session;
00.30 uur Brenda Joan
Graanbeurs, Nieuwstraat
14.00 uur Fapy Lafertin Quar
tet Tim Kliphuis; 16.30 uur
Swing Club met Steve Jocum
Podium Grote Kerk, Noord
straat
14.00 uur Westerschelde Big
Band; 16.00 uur The Big Swing
Band
Jazzboot
21.00 uur Boo's Jazzoo's
Podium, Nieuwstraat
14.00 uur The Blue Rhythm
Four; 16.30 uur Porgy Jam
Collective
Winkelstraten, Nieuwstraat en
terras Westkant
Vanaf 13.00 uur The N.O.
Longfield Jazz Crackers, The
Flying Dixies, The Honkers
Brass Band, Happy Feet Brass-
band
Kroegentocht
21.30* uur The Scat Cats
(Graanbeurs), Red Green Jazz-
band (Du Commerce); 23.00
uur The Flying Dixies (Bier-
winkeltje), Champagne Char
lie (Ter Nose)
Zondag 22 mei
Grote Kerk, Noordstraat
11.00 uur Jazzdienst met Car-
menians Gospelkoor en N.O.
Longfield Jazz Crackers
Terras, Markt
12.00 uur Jazzbrunch
Podium, Markt
14.00 uur Fabian; 16.00 uur
Fruta Nueva
Porgy Bess, Noordstraat
17.00 uur Joep Peeters The
Gumbo Gabbers, speciale gas
ten The Peeters Sisters en Ste
ve Jocum
Graanbeurs, Nieuwstraat
14.00 uur The Scat Cats; 16.00
uur The Fondy Riverside Bul-
let Band
Podium, Nieuwstraat
15.00 uur The Blue Rhythm
Four
Winkelstraten, Nieuwstraat en
terras Westkant
Vanaf 14.00 uur Streetpara-
des met onder andere:
The Amazing Dixie Bro
thers, The N.O. Longfield
Jazz Crackers en South
West Dutch Dixie Jazz Pa-
raders
jdoor Frank van Cooten en
gayrnonddefre!
LrNEUZEN - Programmeur
Guido Verstraeten wedt tijdens
)ie 33e editie van Schelde Jazz
Wederom niet op één muzikaal
iard. De lijn van de afgelopen
jen is doorgezet; het is diversi-
jil troef. Het gaat vandaag,
,orgen en zondag van traditio-
jazz tot stevige blues en
salsa tot een vleugje soul en
.hop. Op één voorwaarde:
de jazz tussen de regels door
jaar een voorname rol speelt.
halen we niet. We begeven ons
dit jaar aardig op glad ijs."
Toch is de organisatie van Schel
de Jazz niet van plan entreeprij
zen te vragen voor de buitencon
certen om meer geld binnen te
halen. „De openheid van bijvoor
beeld de tent op de Markt is ons
visitekaartje geworden. Ik hoop
daarom op meer financiële
steun van de gemeente Terneu
zen. Schelde Jazz is toch van
grote promotionele waarde voor
de stad. Het gemeentebestuur
mag zeker niet bezuinigen op de
bijdrage."
Burgemeester Lonink is voor
stander van een structurele fi
nanciële steun van de gemeente
Terneuzen voor Schelde Jazz.
„Ik voel veel voor een beleid
waarin we evenementen op het
gebied van sport en cultuur die
van bijzondere waarde zijn,
structureel financieel steunen.
Dan zijn incidentele discussies
over bijvoorbeeld wel of geen
geld voor het Festival van
Zeeuws-Vlaanderen niet nodig.
Het jaar 2006 is een mooie
datum om met dit beleid te
beginnen. Het is dan immers
verkiezingsjaar", aldus Lonink.
Schelde Jazz 2005 heeft een aan
tal nieuwe ingrediënten zoals de
jazzboot, de jazzbrunch op zon
dag en de braderie op zaterdag
in de Axelsestraat. Maar uiter
aard ook vertrouwde elementen
zoals de kroegentocht en de
streetparades in de winkelstra
ten, de Nieuwstraat en op het
terras van paviljoen Westkant.
Ondanks de financiële hoofdbre
kens is Guido Verstraeten con
tent over het programma. „Het
biedt wederom voor elk wat
wils. Van luisterjazz op de ope
ning vanavond in Porgy Bess
tot uitbundige muziek op zater-
Latin-stijl
Verstraeten heeft uiteraard zelf
ook zijn voorkeuren. „Jeroen
Zijlstra zie ik weer helemaal zit
ten. Pure jazz met Nederlandse
teksten. Maar ook de New Cool
Collective, Marjon van Iwaar
den The Jazz Connection en
het Fapy Lafertin Quintet zul
len veel mensen enthousiast ma
ken. Dat geldt ook voor de zon-
dag op de Markt. De zondagmid
dag is geheel in Latin-stijl. Fabi
an is een opkomende Cubaanse
ster en Fruta Nueva is pure Sal
sa. En The Scat Cats zijn al ze
ker 26 jaar verbonden aan de
Graanbeurs."
Buitenpodia zijn te vinden in de
Nieuwstraat, voor de Grote
Kerk in de Noordstraat en op de
Markt. De jazzboot ligt in de
voormalige veerhaven.
Schelde Jazz opent vanavond offi
cieel om 21.00 uur in Porgy
Bess. Om 17.30 uur bestijgt echter
de eerste band - The Bandox - al
het podium op de Markt.
jm is niet in één hokje te stop-
to, Met een divers programma
lereiken we een breed publiek,
at'is dan ook de kracht van het
stival. Daarom ook vind ik het
lijvoorbeeld leuk dat de Q
Dansclub meedoet (vrijdaga-
0nd 23.00 uur, optreden van
Idungu) met het festival. Dat
êtekent weer een stukje verbre-
[ing, want op deze manier
ördt de jeugd ook wat meer bij
Inheide Jazz betrokken. Waar
I Bgt mijn gi*ens? Is moeilijk aan
ïgeven. In ieder geval geen top
eertig en ook geen Frans Bau-
por Raymond de Frel
ERNEUZEN - Je moet van-
aag de dag natuurlijk een beet-
hip zijn om bij het grote pu-
iliek bekend te raken, maar hoe
loe je dat in vredesnaam als je
juziekstijlen speelt die hun oor-
prong ver voor je eigen geboor-
edatum hebben?
5zz, blues, het wordt door veel
ïensen als een stoffige, ouder-
letse materie gezien. Waar de
ae act zich er juist op toelegt
de muziek van hun helden
tol geen schade aan te doen,
I ïobeert het merendeel het wiel
'P zijn manier opnieuw uit te
inden. Zo ook Mike The Mel-
itones, de headliner op de
luesavond (vrijdag) van Schei-
ik Jazz op de Terneuzense
iarkt. Deden ze dat eerst nog
«scheiden door hun muziek
aan te duiden als Blues
Beyond, nu trekken ze feller van
leer.
Want als de metalbeukers van
Limp Bizkit hun muziek nu-me-
tal noemen, als countrypopper
Shania Twain haar muziek
nu-country noemt en Eiykah Ba-
duh als nu-soul-artiest door het
leven gaat, dan mogen Mike
The Mellotones zich best een
nu-bluz-groep noemen.
Eens temeer omdat zij niet schu
wen hun blues met een portie
van zus en een portie van zo te
doorspekken. De term 'puristen'
komt niet in het vocabulaire
van dit Nederlandse kwartet
voor: nieuwe muzikale ontwik
kelingen zijn broodnodig om je
zelf telkens weer opnieuw uit te
vinden.
Mike The Mellotones begon
nen twaalf jaar geleden als trio
en baande zich door een energie
ke live-presentatie gestaag een
weg naar de vaderlandse blues
top. Sinds 2003 gaan The Mello
tones door het leven als kwartet.
De komst van bassist Mike Se-
dee en gitarist Ruben Klabbers
maakte het voor zanger en gita
rist Mike Donkers en drummer
Lorenzo Hardijzer mogelijk hun
liefde voor Texas-blues en clas
sic rock tot een comfortabel zit
tend jasje te naaien. Reden voor
Donkers om zijn naam niet
meer los van de band te noemen:
het is vanaf nu The Mellotones,
niets meer en niets minder.
Het viertal laat zich leiden door
onder andere de Texaanse blues
van Stevie Ray en Jimmy Vaug-
han, de jump jive en rockabil
ly van The Paladins, en rock van
Cream, Free, Jimmy Hendrix en
Led Zeppelin. Saai, uitge
kauwd? Mag je vinden, maar het
zal The Mellotones er zeker niet
van weerhouden om telkens
weer met een fikse kracht een
flinke laag stof te blazen van
muziekstijlen, die hun opa's on
getwijfeld als toppers in de kast
hadden staan.
Mike The Mellotones, vrijdaga
vond 21.30 uur, Podium op de
Markt
jorRaymond de Frel
ïRNEUZEN - Jongeren n
het is en blijft een lastig
«haal. Stoffig, saai, oubollig...
ïer het algemeen vindt de
!"g(l trompetten, saxen en con
ussen maar niets. Verkeerde
zei Chris Edwards
jan Muyen van de Schelde
te-organisatie een paar jaar
Weden al eens. Ook jongeren
"Men deze muziek ondergaan,
te het alleen maar omdat er zo-
'I aan jazz gerelateerde stij-
izijn.
fogerencentrum Kalashnikov
practeerde de voorbije aren
het festival vaak bands,
vleugje jazz in hun
Dat kan dit jaar
-- optreden van rockband
anKatoen niet worden gezegd,
ftt Schelde Jazz heeft een an-
petroef in handen: discotheek
P'deNieuwstraat. Daar moet
P Rotterdamse band Mdungu
^Jdagavond vanaf 23.00 uur
?erfn laten ruiken aan mu-
JMie het gros thuis niet in
c^'reh heeft staan. Saxofo-
s- Thijs van Milligen vormde
jtecskoppige band in 2003, om
a mix van eigen werk en inter
nes van West-Afrikaanse
gootheden als afrobeatgrond-
Jger Fela Kuti (Nigeria), The
Band (Mali) en Bembeya
National (Guinee) te ma-
in een melo
dieus geheel met een hoog dans-
gehalte. Perfect dus voor in een
dansclub, zou je zeggen.
Een willekeurig rondje aan
schuiven bij leerlingen op het
Zeldenrust-Steelantcollege in
Terneuzen leert echter dat het
nog maar de vraag is of de jeugd
zich vanavond en masse naar
discotheek Q begeeft. In de eer
ste plaats is er een gala voor
scholieren in het Scheldethea-
ter, maar bovendien lijkt de
term 'jazz' nog altijd niet van
zijn stoffige imago te zijn ver
lost. „Het zijn toch vooral oude
ren die naar jazz luisteren? Zo'n
band zou ik echt niet in Q ver
wachten. Ik ga dit weekend wel
even in de binnenstad kijken,
maar dat is niet per se vanwege
de muziek. Het gaat mij meer
om de sfeer, want die vind ik op
het jazzfestival altijd gewel
dig", zegt Laura Lexmond (15).
Giechelen
Karlijn Agten (17) denkt er net
zo over. „Op een festival vind ik
jazz wel leuk, maar thuis zal ik
het nooit opzetten." Een tafeltje
verder giechelen een stel veer
tienjarige meiden als ze wordt
gevraagd wat zij van jazz vin
den. Eén van hen neemt het
voortouw. „Jazz? Wat is dat? O,
met trompetten en zo. Komt dat
in Q? Echt? Daar kwam laatst
Ali B nog! Nee, ik ga niet. Jazz
muziek is mij veel te ouder
wets."
ïots
i erstraeten kijkt met gepaste
lots naar de programma's van
odere jazzfestivals zoals in Bre-
ja en Bergen op Zoom. „Deze
festivals bieden inmiddels ook
li verscheidenheid aan muziek-
Üjlen. Zij hebben toch een beet-
de ingezette lijn van Temeu-
3i overgenomen." Verstraeten
et het indirect als een compli-
aent aan het Terneuzense festi-
al, zeker omdat het in finan-
eel opzicht de laatste jaren
leeds lastiger werd om een vol-
aardig programma samen te
lellen. „Ook Schelde Jazz heeft
ast van de economische reces-
e. Zo is het bedrag van de
jofdsponsor gehalveerd. Dat is
sst lastig. Het is gelukkig niet
leen maar kommer en kwel,
laar er is geen sprake van een
ijgende lijn. De sponsoring
lateen lichte daling zien. Ik re-
tde op een exploitatie van
ertigduizend euro, maar dat Programmeur Guido Verstraeten: „Jazz is niet in één hokje te stoppen."
foto Wim Kooyman