Boete na vijf jaar van overdaad Van toilet tot gemeentelijk riool PZC Wegwerkers verlost van vliegende blikjes 23 Nederlanders hebben zwakke economie grotendeels aan zichzelf te wijten ot: Nederlands ee is slecht oor economie E aangeklaagd "egens racisme Een biertje hoort erbij het bedrijf Aantal ambtenaren krimpt Lager resultaat VastNed Groep Hogere winst Grontmij Toyota roept 860.000 auto's terug donderdag 19 mei 2005 Maurice Wilbrink 'iï DEN HAAG - In presentaties 0 de Nederlandse economie git hij vaak de vraag aan zijn «bliek: waaraan wijt de lang- jufigc stagnatie in ons land? Va al die jaren wijst men nog Is steevast naar de euro. De „krijgt de schuld." Yd lait garie Dielen, onderzoeker bij les m Economisch Bureau van Amro verbaast zich er ,Er is toch echt meer aan b ö'hand." Feit is dat de Neder- udse economie al sinds 2001 «elijks groeit. De groeikam- jui fan uit de late jaren '90, zit in lei: moeras en lijkt daar ook dit M ar nog niet uit te komen. Jong- Tij {aanwijzing - een nare verras- se öa voor velen - is de krimp de economie in de eerste ie maanden van dit jaar. Dat abt bij voorbaat het jaarcijfer eel 2005, waardoor er nu potlood vijf slechte jaren jhter elkaar kunnen worden ge- jekt. it is er mis? Hoe afhankelijk Jerland ook is van de wereld- M ladel, we kunnen het nog al- Iook bij ons zelf zoeken. We >n economen een rijtje fac- voorgelegd, die gezamen- §0 ^verklaren hoe de Nederland- economie in de periode 3ft 95-2000 oververhit raakte. ilc (t gebeurde er in de periode Alt Si tot en met 2000: Het Rijk liet de uitgaven eind P° ten'90 structureel te hard op- wat de economie extra 0 injoeg. Daardoor daalde het fi- incieringstekort onvoldoende. Itiishoudens waren zeer opti- h" ttisch, geholpen door een op de huizenmarkt en de aandelenmarkt, de beste- schoten omhoog, net als (schulden. Hernemingen leenden en in- sleerden op grote schaal, naar Ier pas bleek veel te overmoe- mï IM De pensioenpremies werden te sta iggehouden, wat werknemers TY werkgevers miljarden aan Yï ka's opleverde. c V{ De arbeidsmarkt raakte zeer ISW1JK - Als Nederland nee ne" tegen de Europese grond- li kan dat tot gevolg hebben 15 j Ide Nederlandse economie in e)!l a dip terecht komt. Het ver- naven in het Nederlandse ves- jngsklimaat voor bedrijven itdl dan onzeker. ilzei minister Bot gisteren in |nlerview met Het Financiee- Dagblad. Bot, zelf groot voor- isder van de grondwet, is niet Ttj der de indruk van de tegenar- Eienlen die hij tot nu heeft ge- ttd. Dat de euro en de moge- fe toetreding van Turkije in I discussie worden betrokken, fint hij 'klinkklare onzin', scepsis en weerstand hangen "F Jjens Bot 'sterk samen met de as; wizame algemene economi- Situatie. Mensen moeten in- «ren', Ook proeft hij nostal- I 1 «Een soort hunkering naar |laI toude, overzichtelijke Neder- •d waarover Geert Mak ojft. Mensen vragen zich af Nederland niet onder de voet gelopen door Brussel. Ze den er het liefst een hek om S zetten. Ik verzeker ze dan IBlonder het nieuwe verdrag so- Bp zekerheid, belastingen en ■tarele uitingen strikt tot de pBkonale competenties blijven '■toren." De minister heeft goe- fft°0P op een positieve uitslag «het referendum op 1 juni. kis ontzettend veel aandacht die media voor Europa en 'jleggen alles wat we in Brus- 'doen iedere keer uit. We ser- het op als een gehaktbal de mensen alleen nog maar "en op te eten. Het is taaie Mat begrijp ik wel. Omdat izoingewikkeld is, had de re- liever geen referendum I "ANP JKGEPORT - Een hoogge elste werknemer van het Spaanse General Electric Mheeft gisteren bij een recht- F van zijn werkgever een levergoeding geëist van 'miljoen dollar. ^beschuldigt GE van discrimi- Je omdat het bedrijf onder F minder salaris zou betalen zwarte managers en hen ""olijks laat promoveren. j>ps de 43-jarige M. Tho- f ls.de klacht ingediend na- J"5 circa 4500 zwarte mana- ^VanGE .ANP gespannen door de grote investe ringen en lastenverlichtingen. Dat joeg de economie verder aan, maar de prijs was hogere loonkosten en meer inflatie, waardoor de concurrentieposi tie begon te verslechteren. - De euro verloor in 1999 en 2000 snel aan waarde tegenover de dollar, wat de exportpositie ondersteunde. - De olieprijs was relatief laag in de jaren '90, wat de economie extra hielp. Beleven we na vijf buitengewo ne jaren nu het spiegelbeeld? Jo- han Verbruggen, hoofd van de afdeling Conjunctuur bij het Centraal Planbureau, wijst er op dat de omslag samen viel met de crisis op de aandelenmark ten, die eind 2000 begon en tot in 2003 aanhield. Sluipkrach „Sommige mensen verloren heel veel vermogen, en zijn tot op de dag van vandaag bezig om dit met sparen weer wat op peil te brengen. Die spaarzin drukt de economische groei al jaren." De 'sluipkrach' op de aandelen markten legde ook de onderfi nanciering bloot in de pensioen wereld, die zich in de jaren '90 rijk had gerekend met beleg gingswinsten. Om het pensioen systeem te redden, werd de prijs enorm opgeschroefd. Veel gepen sioneerden kregen jaren geen compensatie voor de inflatie, werkenden zien de premie sinds 2003 stijgen, ook dit jaar nog. Dielen (ABN Amro) haalt een studie van De Nederlandsche Bank aan, die uitwees dat de 'boom' op de huizenmarkt men sen zo vermogend maakte, dat ze extra gingen uitgeven. „Dat leverde in 1999 een vol procent extra groei op. Maar toen de hui zenmarkt stabiliseerde, in 2001, draaide dat gunstige bestedings effect om." Joep Rats, ma cro-econoom bij werkgeversor ganisatie MKB Nederland, merkt op dat bedrijven er enke le jaren over hebben gedaan om de over-investeringen van eind jaren '90 te boven te komen. DIEVER - Voorzitter Hans Wiegel overhandigt het eerste exem plaar van het jaarverslag van het Centraal Brouwerij Kantoor aan horecaondernemer Harry Hofsteenge van Café Brinkzicht in Die ver. Uit het jaarverslag van het Centraal Brouwerij Kantoor blijkt dat bier onlosmakelijk verbonden is met de Nederlandse samenleving. Van akkerbouwer tot cafébaas - 'van graan tot kraan' - zijn vele tienduizenden mensen voor hun inkomen afhankelijk van bier. Voor vrijwel iedere Nederlander staat een glas bier gelijk aan gezel lige ontspanning. foto ANP „Die miljarden moesten de afge lopen jaren euro voor euro wor den terugverdiend. Pas nu zie je dat dat voorbij is." Tegelijker tijd kampten bedrijven met de hoge loonkosten, waardoor ze in ternationaal marktaandeel ver loren. Verbruggen: „Dat proces begon al in 1997, maar de pijn werd verzacht omdat de euro weinig waard was tegenover de dollar. Maar met-de stijging van de eurokoers werden de gevol gen van de dure arbeid meer en meer voelbaar." En voordat de lonen weer concurrerender zijn, is er een lange weg afgelegd. Pas in 2006 verbetert de concurren tiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven weer, na acht jaar verslechtering. Ook het uitgavenbeleid van de overheid heeft sterk bijgedra gen aan de lange stagnatie, is al gemeen het gevoel onder econo men. Martin van Oijen, eco noom bij de Rabobank, citeert een politicus die eind jaren '90 zei 'dat het geld tegen de plinten klotste'. De overheid liet miljar den extra stromen, bijvoorbeeld naar de zorgsector. Hij merkt op dat die miljarden lang niet alle maal de structuur van de econo mie versterkten. „En toen de economie in een recessie beland de, moest er bezuinigd worden om het rijkstekort in de hand te houden. Moedeloos Zoveel negatieve factoren in een paar jaar (er was de ziekte sars, er waren boekhoudschandalen, er was de euro die extra inflatie gaf) kreeg de economie te ver werken, dat de consument er moedeloos van werd. Vijf jaar overdaad, vijf jaar boe te? Harrie Dielen ziet wel wat in deze stelling. „Duidelijk is dat alle pijn die is geleden, ook als het gaat om de hervorming van de sociale zekerheid, niet mor gen al resultaat oplevert. De maatregelen om de WW en de WAO te versoberen zorgen pas over twee, drie jaar voor winst. De vrucht van ingrepen in het prepensioen komt pas over acht of tien jaar. Maar we hebben het ergste wel achter de rug." GPD door Henk Postma ZIERIKZEE - Heb je net een huis gekocht, blijkt de riolering verzakt. Of je water stroomt niet weg, omdat de afvoer ver stopt blijkt. „Dan wil het nog wel eens gebeuren," weet Henk de Jong, „dat er getrouwtrek ontstaat over de vraag wie op draait voor de kosten." Hoeft niet. Als ze hem tweehonderd euro betalen, komt hij met de ca mera langs om op voorhand de riolen te inspecteren. Zijn aanbod slaat nog niet aan. „Kopers willen wel weten in wat voor staat de kozijnen ver keren. Wat er onder de grond aan de hand is, daar maken ze zich minder druk om." Hij spreekt uit ervaring. Met zijn be drijf, De Jong Riooltechniek, is hij in Zeeland als geen ander ge specialiseerd in het ontstoppen en repareren van leidingen: van toilet tot aan het gemeenteriool. Met zijn tank-, inspectie- en werkvoertuigen, gestationeerd aan de Industrieweg 12 te Zie- rikzee, bestrijkt De Jong zowat heel Zeeland. Ze rukken aan zienlijk vaker uit dan de wagens van de brandweer. Het bedrijf doet zo'n twintig tot dertig, vaak spoedeisende klussen per dag. Vooral in de zomer, wan neer de campings en bungalow parken dichtbevolkt zijn, is het druk. Vervanger De Jongs bedrijf bestaat nu vijf entwintig jaar. Vier jaar geleden was het nog in hoofdzaak een schoonmaakbedrijf. Hij had zo'n veertig interieurreinigsters in dienst, zes glazenwassers en twee rioolspecialisten. Dat werd hem te veel. „Er waren altijd wel schoonmaaksters die het plotseling - wegens ziekte of om andere redenen - lieten afweten. Op het laatst liep ik met mijn vrouw bijna iedere avond nog kantoren schoon te maken als vervanger van dames die zich afmeldden." De Jong - hij is inmiddels 58 jaar - werd een dagje ouder. Hij besloot de schoonmaaktak van zijn bedrijf af te stoten. Daar heeft hij geen spijt van. Hij kreeg de handen vrij om zich vol ledig te specialiseren in het ont stoppen en repareren van riole ringen. Die activiteiten groeien nu als kool: 20 tot 25 procent per jaar. „De schoonmaak haalde een om De Jong Riooltechniek rukt dagelijks 20 tot 30 keer uit. De camera maakt het mogelijk tot op de centimeter te bepalen waar het probleem zit. foto Lex de Meester zet van meer dan 1,2 miljoen gul den. Dat viel plotseling weg. Maar de groei van de rioolwerk zaamheden heeft dat inmiddels ruimschoots goedgemaakt. We draaien nu alweer 750.000 euro per jaar.Daarvoor is zijn be drijf 7 dagen per week de volle 24 uur paraat. De Jong werkt nu met tien perso neelsleden, onder wie zeven rioolspecialisten. Die werken met de nieuwste apparatuur, zo als met camera's uitgeruste ro bots. Die kunnen afvoerbuizen in van 7 tot 90 centimeter door snee. De gereedschapskisten be vatten ook de nieuwste snufjes voor het weghakken van diep in buizenstelsels vastgekoekte uri- nesteen, of het wegfrezen van binnengedrongen boom- of plan tenwortels. Soms is een verstoppinkje snel verholpen. Maar er kan ook iets grondig mis zijn. Dan moet er- worden gesloopt of gespit. De camera brengt de gebreken gena deloos aan het licht. „We weten vaak ook zo al wel dat een lei ding aan vervanging toe is. Naam: De Jong Riooltechniek Plaats: Zierikzee Opgericht: 1980 Aantal medewerkers: 11 Omzet: 750.000 euro Maar met zo'n camera kunnen klanten zelf ook zien wat er loos is, anders geloven ze misschien niet dat het een hopeloze zaak is. De camera maakt het moge lijk tot op de centimeter te bepa len waar het probleem zit." Het kan gaan om een gescheur de of gebroken leiding, onkun dig aangesloten leidingen, stank overlast, grote hoeveelheden uri- nesteen, verzakkingen, leidin gen die met tegenschot liggen (dat wil zeggen dat ze schuin om hoog zijn gaan lopen, in plaats van schuin naar beneden), ver stoppingen door wortels, achter gebleven pur-schuim of andere ongerechtigheden. Meststoffen „Is er een verstopping, dan hoef je niet altijd precies de oorzaak te weten om het probleem te kunnen verhelpen. Maar dan loop je wel het risico dat het pro bleem zich steeds herhaalt. Wor tels groeien zo weer aan. Mest stoffen genoeg." De Jong Riooltechniek werkt vaak in opdracht van installatie bedrijven, die zelf niet over ge specialiseerde apparatuur be schikken voor rioolwerkzaamhe den. Bij horecabedrijven en an dere professionele voedselver- strekkers zuigt de Jong de vet- putten leeg. Daarvoor zet het be drijf hogedrukreinigers in. Het vet wordt afgevoerd naar bedrij ven die het verwerken tot bio brandstof. De Jong begon zijn bedrijf vijf entwintig jaar geleden toen hij als timmerman moeilijk aan werk kwam. Hij begon als gla zenwasser, kreeg er schoon- maakklusjes bij, en kreeg zo nu en dan ook de vraag een afvoer- leiding te ontstoppen. Eind dit jaar viert hij de groei en bloei van zijn bedrijf met een open dag. Maar eerst moet het gras veld naast zijn bedrijfsgebouw nog worden bestraat. Daarop verrijst een autowasplaats, zo dat De Jong straks zelf zijn rij dend materieel kan reinigen: twee grote tankwagens en acht bedrijfsbusjes. Wit bespoten. „Dus snel vies." En dat kan na tuurlijk niet. De Jong wil er borg voor staan dat Zeeland rein blijft. Daarbij past dat hij er zelf ook smetteloos bij rijdt. DEN HAAG - Door bezuinigingen van het kabinet is het aantal rijksambtenaren vorig jaar met 3400 afgenomen, een daling van 2,7 procent. Ook zijn er nog eens zo'n 3500 ambtenaren verdwenen door de verzelfstandiging van het Centraal Bureau van de Statitistiek (CBS). Dat blijkt uit het sociaal jaarverslag van het Rijk. De af name van het aantal ambtenaren past in de doelstelling van het kabinet om te snijden in het overheidsapparaat. In het hoofdlijnenakkoord van de regering staat niet met hoeveel procent het aantal ambtenaren jaarlijks moet da len. De inkrimping heeft financieel amper effect. Het ver dwijnen van bijna zevenduizend ambtenaren is goed voor een besparing van slechts 0,4 procent op de totale loonsom, ruim tweehonderd miljoen euro. Die tegenval lende bezuiniging is te wijten aan de stijgende werkge verslasten. GPD AMSTERDAM - VastNed Retail heeft in het eerste kwar taal een direct beleggingsresultaat behaald van 15,2 mil joen euro tegen 16,1 miljoen euro een jaar geleden. Dat heeft de vastgoedonderneming gisteren bekendgemaakt. Het totale beleggingsresultaat steeg van 9 miljoen euro ne gatief naar 33,4 miljoen euro positief. De resultaatsverbe tering kwam vooral doordat het vastgoed dat de onderne ming bezit voor meer geld in de boeken kwam te staan. VastNed Retail belegt onder meer in winkelcentra in Ne derland, Spanje, België en Frankrijk. VastNed Offices/Industrial, actief als belegger in onder meef kantoren in Nederland en België, zag zijn directe be leggingsresultaat in de eerste drie maanden eveneens af nemen, van 11,1 miljoen euro naar 8,3 miljoen euro. Ook het totale beleggingsresultaat daalde, van 11,3 miljoen eu ro naar 0,7 miljoen euro. ANP DE BILT - Het ingenieurs- en adviesbureau Grontmij heeft in het eerste kwartaal ten opzichte van een jaar gele den een hogere winst gerealiseerd bij een lagere omzet. De winst steeg van 1,3 miljoen euro naar 2,5 miljoen euro, de omzet daalde van 121 miljoen euro naar 103 miljoen eu ro. Dat heeft het bedrijf gisteren bekendgemaakt. De hogere winst is volgens de onderneming voornamelijk toe te schrijven aan structuele kostenbesparingen. De om zetdaling is vooral het gevolg van een desinvestering van de activiteiten op het gebied van delfstoffenwinning. Voor heel 2005 rekent de onderneming op een verder her stel van de winstgevendheid ten opzichte van 2004. ANP TOKIO - De Japanse autobouwer Toyota roept wereld wijd een kleine 860.000 auto's terug wegens problemen met de wielophanging. Het defect heeft in de Verenigde Staten al twee keer tot een ongeluk geleid. Ook in Japan heeft zich een incident voorgedaan, aldus een woordvoer der van Toyota gisteren. De mechanische problemen doen zich voor bij terreinwa gens en pick-ups van Toyota, zoals de Sequoia-, Tundra- en Tacoma-modellen. In de VS worden 790.000 wagens naar de garage teruggeroepen, in Europa 22.000 stuks en 23.800 auto's in Japan. De overige 24.800 worden in de rest van de wereld teruggehaald voor revisie. ANP/DPA Een complete brug van drie rijstroken breed, waaronder wegwerkers de voegen in het as falt repareren. De A20 bij Rotter dam heeft de Nederlandse pri meur. Een kleine drie weken na de start zijn uitvoerder, vak bond en arbeidsinspectie tevre den. „Ze krijgen nu geen scheld woorden of blikjes naar hun hoofd. door Edwin Wendt ROTTERDAM - Pok...pok...pok. Om de tien seconden klinkt een doffe tik op de A20 ter hoogte van de Straatweg in Hillegers- berg. Op dat moment rijdt een vrachtwagen de tijdelijke brug op die over een lengte van twee honderd meter is aangelegd op de snelweg tussen Terbregse- plein en Kleinpolderplein in Rot terdam. „In metingen vooraf zorgden vrachtwagens voor een geluids belasting van 81 decibel direct langs de weg. Na plaatsing van deze brug is dat 83 decibel ge worden", zegt uitvoerder Jan Jonker. „En onder de brug is het geluid 85 decibel. Gunstig: dat is net de grens waarboven we verplicht zijn gehoorbescher- ming te dragen." Nu hadden de werknemers van aannemer Sal- verda uit 't Harde hun op maat gemaakte oordopjes toch al in, omdat het hakken en breken van het asfalt te veel herrie ople vert. Met elkaar praten op de overkapte werkplek kunnen de wegwerkers nauwelijks. En als er een vrachtwagen over hun hoofden scheert, wordt noodge dwongen met handen en voeten gecommuniceerd. De stalen overkapping, met een totaal gewicht van 450 ton, is op het hoogste punt twee meter, maar op de plekken waar de dra gers zitten, niet hoger dan 1,65 meter. Betonreparateur René Blaak: „Dat ze gebogen zitten, is inherent aan het wegwerk. Veel werk wordt sowieso zit tend, gehurkt of staand gedaan. En de mogelijkheid om de rug te rechten is er altijd, op de vlucht strook die naast de brug nog vrij is." Een ander punt waarover ar- bodiensten en vakbonden de wenkbrauwen fronsten, was de vrees dat de uitlaatgassen onder de brug zouden blijven hangen. „Ik denk dat dat wel meevalt", zegt Jonker. Ook de arbeidsin spectie heeft na onderzoek de conclusie getrokken dat geen ar- bo-richtlijn wordt geschonden. Verkeer richting Hoek van Hol land komt de brug nog tot mor genavond laat tegen. Dan wordt het gevaarte afgebroken. Vanaf zondagmiddag rijdt het verkeer richting Gouda er zes weken overheen. Dat Salverda deze or der in de wacht heeft gesleept, is voor een belangrijk deel te danken aan hun initiatief om zelf, via leveranciers in Oosten rijk, deze brug te laten bouwen. „Wij hadden de beste oplossing voor de klus. In Oostenrijk be stond zo'n type brug, die is daar gebruikt voor de ringweg rond Wenen. Wij hebben er toen een voor onszelf laten maken. Op ba sis daarvan hebben we deze op dracht gekregen." Maar als deze 'pilot' geen vervolg krijgt, zit het bedrijf met een loods vol on bruikbaar staal. Rijkswater staat heeft nog niet beslist. „Wij gaan ervan uit dat Rijkswater staat hier net zo over is te spre ken als wij." En als FNV-regio- bestuurder Hans Crombeen. „Ze hoeven niet steeds op te let ten of er een gek met 150 kilome ter per uur door de afzetting komt rijden. En ze krijgen geen scheldwoorden of blikjes en an dere troep naar hun hoofd." Op de brug zelf, waar een snelheids limiet van 70 kilometer per uur geldt, stroomt het verkeer goed door, constateert Blaak. „Wel hebben we de eerste dagen kijk files gehad op de rijbaan de an dere kant op." De oplossing voor wegwerk zon der verkeershinder lijkt dus bin nen handbereik. Maar met een prijskaartje. „Het systeem is niet voor alle wegwerkzaamhe den toe te passen", tempert woordvoerster Sabine Oomen van Rijkswaterstaat de verwach tingen. „Voor asfalteringswerk is het niet geschikt. Er kan geen asfalteringsmachine onder en bovendien kan het asfalt niet uitharden onder zo'n brug." De uitvoerder is tevreden. Op dat repeterende getik van staal op asfalt na dan. „We kijken de vol gende keer of het helpt om er een stukje rubber onder te leg gen." GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 53