Soms moetje onderhandelen North Sea Jazz pakt stevig uit Een magazijn vol met malle gekke dingen Programma Parkpop is helemaal rond Popfotograaf Lex van Rossen Toon Hermans op dvd woensdag 18 mei 2005 opfotograaf Lex van Rossen (1950) werd vorig jaar door de ju ry van de Pop Persprijs 'de frontsoldaat van de popjour nalistiek' genoemd. Van Ros sen zelf zou dat nooit 'zo for muleren, maar het is geen on zin. In de galerie van De Melkweg in Amsterdam, pas sende plek voor een tentoon stelling van zijn foto's, ver telt hij dat sommige van die foto's inderdaad fysiek voor de poorten van de hel moes ten worden weggesleept. Van Rossen: „Je moet voor aan staan en vrij zicht heb ben. Daar is niet iedereen het mee eens. Soms moet je onder handelen of anders keihard je plek innemen. Ooit was Paradi- so volgepropt met veel te veel mensen, toen Blondie daar op trad. Het was zo erg dat je to taal geen ruimte meer had om te manoeuvreren. Dan maar ver der weg, maar dat is minder leuk." De beste concertfoto's van Van Rossen zijn van heel dichtbij ge schoten. Zie zijn klassieke, steeds weer opduikende beeld van een gehurkte Bono in De Kuip, afstekend tegen een don kere wolkenlucht, die bij het af drukken zo werd behandeld dat om de zanger een aura hangt. Be ter kan U2 niet in beeld worden gebracht. Het is Van Rossens be kendste werk. Van Rossen, wij zend op de foto: „Als je het ka der hebt gekozen, wacht je op momenten die van belang zijn. Die komen pas als het kader deugt. Alles werkt hier samen. Het is U2; dat heeft iets bezwe- rends. Bono is een echte volks menner. van de goede soort. Je ziet die enorme massa. En Bono is zó groot op de foto, groter dan een mens. Hij stijgt boven het stadion uit. Het dreigende, het Lex van Rossen kerkgevoel van U2 zit er mooi in. Dat zit allemaal in die foto, al heb ik dat natuurlijk pas ach teraf bedacht." Van Rossen is dus tevreden over deze Bono. Maar eigenlijk vindt hij de foto die ernaast hangt nog beter: de band Apocalypta tij dens het Dynamofestival (hard rock). Die speelt nummers van Metallica op cello's. Je ziet twee muzikanten op de rug met glim mende cello's in de hand, terwijl ze buigen voor een juichende massa met de armen in de lucht. De hemel wordt doorsneden door elektricteitsdraden die van een hoogspanningsmast komen. Van Rossen: „Dat klassieke bui gen voor die hardrockers, die elektriciteitsmasten, de plek van de artiesten links en rechts, het publiek in het midden. Prachtig." Inderdaad, maar hij is nooit gepubliceerd. De NRC, die hem naar dat festival had ge stuurd, plaatste een fraaie pu- blieksfoto (ook te zien in De Melkweg). En het is te begrijpen waarom hij is geplaatst. Er staat een man op die een gasmas ker draagt; achter hem op de pu- bliekscamping stijgt een grote rookkolom op. Foto's als die van Bono worden een steeds grotere zeldzaam heid. De beperkingen worden almaar stringenter. „Als je dicht bij komt - en dat kon vroeger bijna altijd - kun je zelfs 'gesto- len' portretten maken. Nu sta je vaak achterin Ahoy' met een 800mm-lens. Daar is niks aan. Als je in De Melkweg geen goe de plek hebt en je drie nummers zijn op, dan ben je weg." Niet alle popartiesten zijn even foto Marco van Hal/GPD gewillig, als ze op de foto moe ten. „Het ergste wat je mee maakt zijn artiesten die niet geïnteresseerd zijn in mensen, in jou. Of als ze demonstratief afwezig zitten doen. Verwende rotjongetjes, zoals de zoon van Bob Dylan. Oudere artiesten hebben geleerd dat je, als het dan toch moet, er maar het bes te iets van kunt maken." Van Rossen heeft nog lang niet genoeg van de popmuziek. Hij is er graag bij. „Zelfs als het niet helemaal mijn muziek is, ver maak ik me nog. Het is geen slechte deal ergens te zijn, want ik hou van muziek en ik hou van kijken." De Gruyter Dertig jaar geleden had Van Ros sen alleen nog maar de wens fo tograaf te worden. Hij had ook reproductiefototgraaf kunnen worden. „Ik vond beeld zo aan trekkelijk omdat het meteen emotie oproept. Mijn vader drukte zelf foto's af in de badka mer. Toen ik een jaar of elf was kreeg ik van Sinterklaas een rood transistorradiootje, mijn jongere broertje kreeg een came raatje. Mijn moeder had die din gen gespaard met zegels van De Gruyter. Die radio was niet stom gedacht, maar ik had toch liever dat cameraatje gehad. Ik ging er al snel foto's mee maken. Mijn vader drukte ze af en klaag de dat hij ze vreemd vond. Ik had van die rare invalshoeken." „Toen ik een tekenwedstrijd van Fanta won, kreeg ik vijftig gulden en daarmee kocht ik mijn eerste toestelletje bij Capi Lux: een Agfa Isoly. Voor mijn eerste popfoto ging ik naar het park in Amstelveen, waar Trea van der Schoot opti'ad. Die had zich toen net Trea Dobbs ge noemd, voor de internationale markt. Zij was beroemd, ik was het publiek en ik wist dat ik die foto moest maken. Alsof ik van God gezonden was, zou je kun nen zeggen." Van Rossen maakte in de jaren zeventig straatfoto's voor onder meer Het Parool, maar hij merk te dat je in de reguliere fotojour- nalistiek moeilijk binnenkwam. Alle plaatsen waren bezet. „In de popfotografie was er maar één actief: Gijsbert Hanekroot. En die had er niet zo'n zin meer in. Ik wist eerst niet eens dat er een markt was voor popfoto's. Als ik naar concerten ging, foto grafeerde ik altijd wel, maar al leen voor de lol. Nou ja, één keer deed ik het niet: bij The Who in de oude RAI. Dat was té opwindend." Dertig jaar popartiesten fotogra feren is geen beperkte bezig heid, zegt Van Rossen. „Ik heb wel eens schrijvers of schilders geprobeerd, maar die missen iets: het ster-zijn, de magie van de popmuziek die erachter zit. Popartiesten weten dat ze niet gewoon zijn en daar gaan ze in mee. Schrijvers hebben dat niet. Ik voel me nog steeds bevoor recht en gelukkig dat ik dit kan doen." Jos Bloemkolk Rock Rossen Roll, foto's van Lex van Rossen, Melkweg Galerie, tot en met 12 juni. The Cramps, in 1990 gefotografeerd door Lex van Rossen Als Toon Hermans de grootste Neder landse artiest was van de afgelopen eeuw, dan is het verschijnen van al zijn voorstellingen op dvd wellicht een van de belangrijkste uitgaven op dit nieuwe me dium. Natuurlijk, er was al een doos vol cd's die een aardige indruk gaf van wat Toon kon, maar wie echt wil ervaren hoe groot hij was moet hem ook zien. Vorige week werd in het Amsterdamse Ko ninklijk Theater Carré, zijn 'huis aan de Amstel' waar hij vanaf 1965 theatergeschie denis schreef, een box gepresenteerd met 22 dvd's, die een vrijwel compleet beeld ge ven van het oeuvre van deze rasartiest. Een project dat werd uitgevoerd door de klein- kunsthistorici Jacques Klöters en Lisa Wa de, het duo dat eerder het materiaal van de cd's bezorgde en dat nu aan de basis staal van de biografie van Toon. „Het lijkt vandaag zo logisch dat een ar tiest in zijn eentje een avondvullend pro gramma speelt, maar het was Toon Her mans die daar in de jaren vijftig mee begon te experimenteren en daarmee veertig jaar Toon Hermans, zelfportret later een nog altijd zelden geëvenaard ni veau bereikte. Toon baande allereerst die weg voor zijn collega's Wim Sonneveld en Wim Kan en zeker voor de generaties na hem, met exponenten als Youp van 't Hek, Freek de Jonge en Hans Teeuwen. De dvd's laten nu zien hoe hij dat toen deed. De eerste show die werd opgenomen da teert van 1958. Niet al te mooi beeld, maar toch goed gerestaureerd, zoals ook de shows tot met 1967 visueel zijn opgeknapt. De eerste toch succesvolle jaren, toen de straten leeg waren als hij op televisie ver scheen, deed hij tijdens een interview in 1997 nog af als een periode van 'Spielerei' en hij zei vervolgens: 'Ik denk dat ik nu pas begin te begrijpen hoe het moet.' Vrolijke chaos Wat hij daarmee bedoelde is nu te zien. De eerste voorstellingen speelde hij nog in een vrolijke chaos van toeters en bellen, in zijn 'holder kolder zolder met een schuiftrom pet, een klarinet, een hemelbed' en nog veel meer 'allerhande dingen van de show'. Want 'voila': dat was zijn wereldje, een 'ma gazijn vol al die malle gekke dingen'. Jac ques Klöters spreekt hier van 'abstracte hu mor'. Maar hij zong toen ook prachtige, diep filosofische en qua vorm verrassende liedjes als Jacqueline. Klöters heeft dan ook gelijk als hij Hermans in al die elemen ten de grote vernieuwer noemt van het Ne derlandse theater. Zijn laatste werk was van een verbazing wekkende eenvoud en een nog grotere zeg- gingskracht. Zijn entree, zijn mimiek, ogen- spel met het publiek en zijn prachtige stem gebruik, spraken boekdelen. Tijdens een feestelijke speech in het Theater Instituut vatte hij in 1999, aan de hand van een quasi wetenschappelijk citaat, zijn kunst van het theater maken kernachtig samen: 'Es könnte weniger sein.' Dankzij de dvd's met elf compleet opgeno men shows is Toon te volgen in zijn ontwik keling van de uitdrager van blije onzin, via de kennelijk zorgeloze aanbidder van het le ven tot en met de gelouterde denker. Hij is te zien in al die bekende komische num mers, maar vooral ook in kleine, minder be kende intieme liedjes waarin hij zich laat kennen als een kleine man uit een kleine stad. Interessant is ook dat de shows zijn aange vuld met fascinerende extraatjes, ze staan op bonus-dvd, die gekoppeld is aan elke show. Zo staan daar nummers op die nooit eerder op televisie kwamen, of juist alterna tieve versies van bekende stukjes uit onder delen van shows. Er zijn ook beelden van zijn optredens in Amerika, waar hij zich uiteindelijk niet thuis zou voelen. In archieven dook een nog oudere Duitse show op en hemelzijdank heeft iemand de opname bewaard van zijn optreden als dirigent bij het Rotterdams Fil harmonisch Orkest: 'Prachtig g' die heren met die violen tussen hunbeM- Verder werd voor dit project geput p' van interviews en reportages die een® geven van hoe hij de artiest werd dis- was. En dan is er nog de grote verrass eindelijk weer te zien voor iedereen. hij als flop in 1959 razendsnel uit dej> scoop verdween: de speelfilm Mouw* Sonaansee, sprekend voorbeeld vanr.L- wat onbeholpen naoorlogse Ned" film maken. Helaas ontbreekt er op al die schijfjes 5» één opname, die van die marktkoopm^ hij als kind in zijn geboorteplaats SiW fluitjes had zien verkopen. Van het 1$ en luisteren naar die man, zo vertel®' ooit op televisie, had hij als kind het vax? leerd. Wie nu dat vak zou willen let®® maar het beste kijken naar al die dvd: dan maar proberen, heel veel prober^1 hopen op een beetje talent. Maar in kijken en genieten mag natuurlij»' Want daar is alle aanleiding toe. HansU Chick Corea (I) tijdens een concert in Valencia foto Kai North Sea Jazz neemt op stijlvolle wijze afscheid van zijn bakermat. Den Haag staat van woensdag 6 tot en met zondag 10 juli een ongekend zwaar geprogrammeerde jubi leumeditie te wachten. Volgens NSJF-directeur Theo van den Hoek is het beschikbare budget zelfs met 30 procent overschre den om de dertigste aflevering alle mogelijke luister bij te kun nen zetten. Volgend jaar wordt het gerenommeerde festival niet meer in Den Haag maar in Rot terdam (Ahoy') gehouden. Het jaar 2005 zal wel eens in de boeken kunnen komen te staan als de editie die het snelst in voorverkoop uitverkocht raak te. Na al eerder gepubliceerde namen als het Keith Jarrett Trio (speciale warming up op 6 juli), een Midsummer Jazz Gala op 7 juli met Buena Vista-ster Ibra him Ferrer en de deelname van soulsensatie Joss Stone, pianole gende Oscar Peterson en van an dere topattracties als Al Green, Jamie Cullum, Steps Ahead, Cristina Branco en Dianne Ree ves, toverde Van den Hoek nog meer moois uit de hoge hoed. Zo neemt bassist en bandleider Dave Holland als 'artist in resi dence' het estafettestokje over van Michael Brecker en Pat Me- theny. Holland komt naar Den Haag met een kwartet met Her- bie Hancock, Chris Potter en Jack DeJohnette, met zijn big band en in duo met de Indiase meester-slagwerker Trilok Gur- tu. Speciale programma's rond Toots Thielemans, Ack van Rooi- jen, Chaka Khan met het Metro- pole Orchestra, Bobby McFerrin het Randy Weston Quintet, Rapper Ali B, een keur aan Haagse muziekveteranen onder de naam Beatnach, de Bel gische band Zita Swoon, de Noorse zanger Thomas Dybdahl en de bands Within Temptation en Relax completeren het pro gramma van Parkpop 2005. Eerder waren al de namen be kend van Killing Joke, Gabriël Rios, Fish, Tokyo Ska Paradise Orchestra, De Dijk en Elvis Cos- tello. Het gratis toegankelijke Parkpop is op zondag 26 juni in het Zuiderpark in Den Haag en wordt dit jaar voor de 25ste keer gehouden. Speciaal onderdeel van Park pop 2005 is de Haagse Beat nach. Er wordt dit jaar een Beat nach deel 2 gehouden, in septem ber in de Uithof, omdat het 25 Youssou N'Dour het Fan lama Orchestra, Candy 1 Seila E., supersessies 1$ orge Duke en Joe Zawinii ken het festival op voorhj memorabel. Op gedurfde wijze zettend grammeurs van het festival chelle Kuypers, Sander Gr» en Chee Yee Tang) in ms speciaal programma dat sion tussen jazz en flamem kaart brengt: meestergitaris S matito kruist de degens met; nist Michel Camillo, Chic'.:; rea zal zich schrap zetten tij j Touchstone (de band van?, l de Lucia), terwijl de a 'gipsy'-aspecten van de Spa rumba door Jerry Gonzala Los Piratos del Flamenco ï:t den behandeld. Ook Birellil grene, de kroonprins van de: ja Club-stilisten, komt naar hei ii tival. Voor fijnproevers is Den-; c dit jaar een absolute müsli s het Charles Stepney Projects zanova, Dox Orchestra, S ji Callier), het Boyd Raeburn! ject van het Dutch Jazz; chestra en het Jimmie La >t ford-tribuut van The 5 Hunks. Elektronica-specialist Mar: Herbert pakt uit met het vee i lovende soloproject van ko-zangeres Roisin Murpb t zijn eigen Plat Du Jour (n het podium live een heusec: j Wie van gedurfd houdt kar der niet om de Detroit-prcc Moodymann, de Tuns oud-speler Anouar Brahaj t het Acoustic Massada Prli van de New-Yorkse trend-a a John Zorn heen. John Om jaar geleden is dat het beros Haagse muziekfeest 'Beats ri in de Houtrusthallen werd' houden. Op Parkpop is een voorpi van Beatnach deel 2 te zier. riska Veres (Shocking 2 Frans Krassenburg (GoldeüB rings), Nicko Christiansens John LaGrand (Livin BS Hans van de Toorn en Fkc' Wilde (Hu and the HillMf Theo van Es (The Shoes).! Bolland (Bolland Bolland)., dy Pijper (Cashmere), ft Eduard (Tee Set, After Tea).i win Schumm (Lichter Laaie)) hnny Lion (Jumping Je« Evert Nieuwstede P Heroes) en Andy Tielman man Brothers) zullen ti" onderdeel op Parkpop te to zijn. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 24