Fort Europa is een publiek avontuur A Kennedy speelt als was de inkt pas droog 2! Laatste stuk ZT Hollandia 1:0113-315680 JS'Saöie® pzc.nl Mtus 31,4460 AA Goes Krtentie-exploitatie: S en Midden-Zeeland: 0113-316520: jwuws-Vlaanderen: 0114-372770; gSl: 0204662500. woensdag 18 mei 2005 Orkater acteert op muziek n Wenen ging het allerlaatste stuk van theatergroep ZT Hollandia in première. Fort Europa is een afscheid in stijl, locatietheater zoals alleen Johan Simons dat kan maken. Temidden van zwervers en treinreizigers. Tijdens de première waren ze er niet. Kaalhoofdige, duis tere Lonsdale-mannen van Oos tenrijkse allure, die vanaf de eer ste Weense repetitie van Fort Europa steeds even kwamen kij ken bij de monoloog van Aus Greidanus Jr. Om vervolgens verder te lopen met de woorden „Wieder so ein Judenstück!" Dat was op de vierde mei. De da gen erna waren er alleen maar zwijgende kale kijkers. Op zater dag één geheven rechterarm in het voorbijgaan. Maar bij de pre mière op zondag 9 mei bleven ze weg. Voorwaar geen slechte sco re voor een monoloog van een half uur waarin een chassidi sche jood oproept tot vrolijk heid in de hitte van de verbran dingsovens. In Oostenrijk zijn toneelstukken wel om minder met drek overgoten. Maar voor Aus Greidanus Jr is het een zware dobber. Tom La- noye, schrijver van Fort Europa, troost hem: „Dat er mensen in Wenen weglopen als je over Pri mo Levi begint, spreekt vanzelf. Het ligt niet aan jou, maar de mensen hier willen dat gewoon niet meer horen." Voor regisseur Johan Simons is Fort Europa een uitroepteken achter twintig jaar 'Hollandia'. Met deze voorstelling neemt hij definitief afscheid van het gezel schap dat hij samen met makker Paul Koek oprichtte en dat de laatste vier jaar bestond als ZT Hollandia. Simons: „Ik ben ooit begonnen omdat ik theater wilde maken voor mensen die nooit in aanra king kwamen met theater. Die doelstelling is totaal mislukt, want in 1995 heeft OCW becij ferd dat we het hoogst opgeleide en meest elitaire publiek van al le Nederlandse theatergezel schappen hadden. En het rijkste ook. Bij een voorstelling in een villa in Velzen schrok ik me rot van alle dure BMW's en Merce- dessen die er geparkeerd ston den." Toch blijft Simons het probe ren. Op deze eerder herfstige dan voorjaarsachtige ochtend bij het Weense Zuidstation, is hij nog aan het nagenieten van de eerste echte doorloop van Fort Europa in de oostelijke ver trekhal van dat bizarre gebouw, Regisseur Johan Simons neemt afscheid van theatergroep ZT Hollandia zijn de repetities indrukwek kend. Fort Europa is een prach tig requiem voor een werelddeel dat, aldus Tom Lanoye, ver voor bij de uiterste houdbaarheidsda tum is. De toekomst mag dan misschien in handen zijn van Eu ropeanen, hun recht op het stuk je land rondom Rijn, Rhone en Donau hebben ze verspeeld. Hier op het station in het mid den van het oude Europa werkt dat. Topacteurs met bij tijden prachtige monologen in een gal mend lege stationshal, terwijl met ijzeren regelmaat treinen uit oorden als Bratislava, Graz of Ljubljana hun reizigers uit spugen, en een enkele supporter van het Slovaakse ijshockey-elf- tal zich plots wat ontheemd voelt met zijn kleurige vlagge tjes. En natuurlijk die enkele verdwaalde fascist. Ondertus sen is er op de achtergrond een strijd gaande met de vaste bewo ners van de stationshal. Een groep van vijftien alcoholisten en psychisch gestoorden, bejaar den en dropouts, moet plotse ling een club acteurs dulden als medebewoner. Het leidt tot een machtsstrijd. Eén van de dappe ren onder de zwervers eigent zich de wijn toe van de eettafel. Wanneer hij betrapt wordt is hij zeker een uur bezig met het aan zetten van het alarm van de rol trap naast de tijdelijke artiesten foyer. De medewerkers van Hol landia ondergaan het gelaten. Anders is het wanneer aan het slot van de voorstelling Chris Nietveld in een prachtige mono loog het definitieve failliet van Europa beschrijft, omdat het al leen in de afgelopen eeuw al 100 miljoen slachtoffers heeft ge maakt. Ook één van de zwervers voelt zich slachtoffer en valt haar luid bij. Hij wordt verwij derd door de bewakingsdienst. Na afloop wordt over het inci dent lang nagepraat. Drama turg Paul Slangen is woedend. De bewakingsdienst had de zwerver nooit mogen verwijde ren: „Wij zijn te gast in het huis van die mensen. Wij komen hier en nu worden ze verdreven uit hun eigen huiskamer. Dat is pre cies waar dit stuk over gaat!" Ook schrijver Tom Lanoye pleit voor een milder beleid. Oosten rijkse uniformen ziet hij hoe dan ook niet graag. Grenzen Simons hakt de knoop door: „Ik wil de acteurs eerst laten ingrij pen. Als het dan echt niet meer kan, als het bedreigend gaat worden voor de acteurs, dan zal ik kijken of een van de technici kan ingrijpen. Want het kan na tuurlijk uit de hand lopen. Hoe mooi ik het ook vindt als zo'n man in discussie gaat met een actrice, je moet ze toch ook de grenzen laten voelen." Het is precies deze interactie met het publiek die Johan Si mons altijd heeft gezocht. En zijn internationale carrière heeft hij mede te danken aan ac teurs als Elsie de Brauw, Betty Schuurman en Jeroen Willems, die als geen ander het vak van het locatietheater beheersen. En Fedja van Huêt natuurlijk, die in Fort Europa een zakenman speelt met plannen voor emigra tie naar Argentinië. Simons: „Daar krijg ik tranen van in mijn ogen. Een weergaloos goed acteur. Die mikt zo'n zaal. Die is niet bang voor het publiek, niet bang voor de zwervers. Hij kan problemen ter plekke oplos sen. Is echt in het hier en nu." Avonturenroman Over Fedja kan hij lyrisch wor den, zegt Simons. „Maar hij kiest op dit moment een ander pad. Hij gaat naar Ivo van Hove bij Toneelgroep Amsterdam. Ik begrijp dat, omdat hij ook in Amsterdam woont. Onze vriend schap gaat er niet van kapot, we blijven ook zeker met elkaar werken. Alleen, hij moet daar niet zijn hele leven blijven, want hij moet ook de grens over. Maar Fedja komt terug, dat weet ik zeker. Niets te na gespro ken over Ivo, hoor. Dat is een goede regisseur, maar het is na tuurlijk geen avonturenroman. Met mij ben je in een avonturen roman." En dan is er de premiè re. De eens zo lege en verlaten stationshal stroomt vol met def tige mensen, 280 genodigden van de Wiener Festwochen en ZT Hollandia, onder wie zeven tig journalisten. Het stuk begint met een mooie monoloog van Ha- dewych Minis, die later nog een schitterend jiddisch lied zal zin gen. De zwervers zijn getemd, Aus Greidanus is over zijn angst heen en speelt de Chassid over tuigend. Fedja van Huêt lijkt echter plots van de aardbodem verdwenen. Weg is de brille waarmee hij eerder de ruimte en zijn reizigers bespeelde. Juist nu laat zijn flair hem in de steek. Toch geïnitimideerd door die stugge Oostenrijkse koppen om hem heen? Het zal wel weer los lopen, wanneer het stuk weer on der de gewone mensen gespeeld kan worden. Maar deze avond is er gewoon te veel echt theaterpu bliek, met te veel andere ver wachtingen, en zonder zin in El sie de Brauws roep om een nieuw lichaam. Publiek ook dat streng kijkt naar Chris Nietvelt wanneer ze smeekt om een res pectabele dood en dat Betty Schuurman gelaten volgt in haar wens om als 68-jarige nog een zoon te mogen baren. Maar de Latijns-Amerikaanse zwerf ster die zich de afgelopen dagen als intermediair tussen spelers en bewoners heeft opgeworpen, is enthousiast. Zoveel mensen om een eurootje aan te vragen zag ze nog nooit bij elkaar. Wijbrand Schaap Fort Europa speelt in Utrecht van 2 t/m 18 juni in het. voormalige ge bouw van de Sociale Dienst. Meer in lichtingen: www.zthollandia.nl in 1958 uit beton gegoten, met rood marmer bekleed en aan zijn lot overgelaten. Na de repe tities in Utrecht, waar Fort Eu ropa vanaf 2 juni te zien is in de hal van het voormalige kantoor van de sociale dienst, werd het stuk voor het eerst in zijn geheel in gespeeld. Alle betrokkenen zijn onder de indruk. Simons: „Je ziet de positie van het theater in de samenleving. Dat vind ik echt, daar kan ik tot tranen toe door geroerd raken. Er zit een publiek. Er is een rei ziger. Die moet naar Boedapest en die ziet hier iets anders ge beuren dan normaal. Die reizi ger wordt aangesproken door ac teurs. Die loopt door, of hij blijft tien minuten hangen om te kijken. Dan komt die reiziger even in een theatrale werkelijk heid. Dat vind ik echt fantas tisch." Requiem Simons koos twee keer eerder voor deze vorm. „Ik heb Pasoli- ni gedaan onder een brug in Ant werpen (Varkensstal in 1996). Dat was drie keer niets. De re gie klopte niet. Het tweede pro ject was KLM-Cargo in 1998. Dat was qua publiciteit en be langstelling geslaagd en ook de pers was enthousiast. Maar als voorstelling was het wederom mislukt. Twee keer het theater onder de mensen gebracht, en nu, de derde keer, lijkt het te gaan lukken. Het verschil tus- sen theaterruimte en publieke ruimte is opgeheven. Je zit daar zonder tribune, tussen de spe lers en het theater is om je heen, in een ruimte die ook een publie ke ruimte is. Ik heb ineens ge vonden hoe je daarmee om moet gaan." Dat blijkt. Vrijdag en zaterdag foto Jurriaan Balke/GPD Johan Simons (links van de camera) en Tom Lanoye (rechts van de camera) in het Weense Zuidstation tijdens de opvoering van Fort Europa. foto Ben van Duin/GPD U'gel Kennedy is een gepassioneerd voet balliefhebber en zelfs vice-voorzitter 12,1 de Britse club Aston Villa. Maar hij rry ptook viool. Komende maand is hij na ^afwezigheid terug in Nederland. |j het uiterlijk van een punker was hij "et opvallende enfant terrible van de I leke muziek, dat spotte met de tradi- van het metier. Met het uiterlijk van ^popartiest veroverde hij een publiek dat gesproken niet over zou denken klassiek vioolspel te luisteren. jUssen blijkt Kennedy toch vooral een in- Jrmusicus te zijn, met een repertoire dat iiC ^oBach tot wereldmuziek, maar zijn n- Pillek van destijds kent hem vooral barge tij den' van Vivaldi. Met dat- viertal vioolconcerten is hij op tour- 'or Europa. Hij speelt ze na de pauze; iï i '°or mag hij schitteren in minder be- .i o, maar zeker zo enerverende andere km van de Rode Priester uit Venetië i,"005 Bach inspireerde. ^Pande op zijn recente cd's met het pro- Uferi3 Van Z^n concerten' kunnen dat ook ^merland boeiende avonden worden, Kennedy speelt met de frisheid als Nigel Kennedy was de inkt pas droog, geïmproviseerd bijna. „De stijl van Vivaldi biedt nu een maal veel vrijheid. Vergelijk het met de jazz: Miles Davis maakt van een bekend stuk als 'Round Midnight' toch zijn eigen verhaal. Dat materiaal is net als dat van Bach, zo goed dat je het zestig, zeventig keer kunt spelen zonder dat je het gevoel krijgt in herhaling te vervallen." In NedeiTand wordt hij begeleid door het Pools Kamer Orkest, waarvan hij sinds een paar jaar de leider is. „Heel eervol, want daarmee ben ik de opvolger van Yehudi Me- nuhin, mijn oude leraar die daar tot zijn dood werkte. Het is een goed orkest met een uitgesproken identiteit. De kracht van deze musici schuilt in hun tomeloze energie. Ze hebben een groot gevoel voor de emotie van het moment, ze spelen dan ook altijd voor minimaal honderd procent." „Daarom probeer ik daarnaast met ze te gaan werken aan de interpretatie van de stukken die ze spelen en het scheppen van een grotere eenheid van het orkest en dat lukt me al aardig. Dat laatste doe ik onder meer door de musici niet meer zittend te la ten spelen met mij als dirigent. In plaats daarvan zijn we teruggekeerd naar de da gen van voor Mozart. Het orkest staat in een kring en ik speel als eerste violist met ze mee. Dat bevordert het naar elkaar luiste ren. Het is echt fijn om zo'n eigen ensemble te hebben, in plaats van steeds weer overal met andere orkesten te moeten werken. We zijn al vergroeid als waren we familie." De Brit Kennedy heeft een bijzondere band met Polen. Met zijn Poolse vrouw en zijn achtjarige zoon woont hij een groot deel van het jaar in het Middeleeuwse centrum van Krakau. „Aan het eind van de Tweede We reldoorlog wilden de Duitsers net als in veel andere Poolse steden dat centrum opblazen, maar het verzet heeft de explosieven on klaar gemaakt. Het is daar nu autovrij, dus kun je er veilig fietsen en met tien minuten zit je op het platteland. Ik kan er lekker met mijn zoon de straat op. Net als in Neder land, waar je in Amsterdam iemand kunt zien fietsen met een contrabas achterop. Waar maak je dat mee? Bovendien heeft Krakau een levendig en enorm gevarieerd cultureel aanbod. Vooral de jazz, heeft zich onder het communisme goed ontwikkeld, het was muziek waar de censuur zich geen raad mee wist." Het artistieke leven van Krakau bracht hem er een paar jaar geleden toe een cd te maken met de groep Kroke, die een mengeling speelt van muziek uit de Balkan, oude jood se klezmer en zigeunermuziek. „Die oude joodse muziek zit zo vol pijn en met de zi geuners merk je zo goed hoe Brahms zich heeft laten inspireren. Zo'n cd-project is goed, want als je openstaat voor andere in vloeden levert dat vaak veel goeds op. Maar shame, shame dat Chopin, de meest typisch Poolse componist, afgezien van een trio nooit iets heeft geschreven waar een viool aan te pas komt." „Mijn zoon wil graag een drumstel hebben. Ik heb daarom een afspraak met hem ge maakt: je krijgt er een als jij twee jaar goed pianolessen volgt. Hij hoeft van mij geen musicus te worden, maar ik wil wel dat hij de principes van het muziekmaken onder de knie krijgt, dat hij noten leert lezen en in ziet wat harmonie is. Zelfs als je later alleen maar naar muziek wilt luisteren is dat al een geweldig hulpmiddel om er meer van te kunnen genieten." Tijdens zijn tournee doet hij ook het Amster damse Concertgebouw aan. „Leuk. Een aan tal jaren geleden speelde ik daar met cellist Lynn Harroll. Hij was nogal nerveus en struikelde op die lange trap naar dat po dium over zijn cello. Hij kon nog net voorko men dat hij er bovenop viel, anders was de ramp niet te overzien geweest. Want het zijn toch bijzondere instrumenten waarop we spelen." „Zelf heb ik een Guarneri uit 1735, de tijd van Bach en Vivaldi. Een heel bijzondere viool. Adolf Brodsky heeft er nog de premiè re van het vioolconcert van Tsjaikovski op gespeeld. Paganini was destijds diep onder de druk van de mooie diepe klank. Het is dan ook een ideaal instrument, waarop je zo wel Bach als grote romantische componis ten als Brahms en Sibelius kunt spelen. Als je er maar goed voor zorgt, rekening houdt met air conditioning en er vooral ook veel op speelt, want dan geeft deze viool je heel veel terug. Ik heb hem nu twaalf jaar maai' hij klinkt steeds beter. Hij is echt een deel van mezelf. Net als bij een voetballer die het lekkerste speelt op een paar oude schoe nen." Hans Visser Nigel Kennedy en hel Pools Kamer Orkest. Tour nee: Rotterdam, Doelen, 13 juni; Utrecht, Vreden- burg, 14 juni; Amsterdam, Concertgebouw, 15uni. CD'sKennedy en de Berliner Philharmoniker, Vi valdi (Vierjaargetijden) en Vivaldi II, EMI.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 21