Het is leuk dat anderen mijn gedichten lezen Noddy in Speelgoedland Nummers met blije koortjes Comeback van I.O.S.? Weer op het ruige pad Uitgebalanceerde popliedjes Z@ppelin wordt Z@pp zaterdag 14 mei 2005 W19 Anna de Bruyckere: „Aan de reacties merk ik dat ik inmiddels wel een bepaald niveau heb bereikt." foto Ruben Oreel Ze is inmiddels een be kende verschijning tij dens poëziewedstrijden, waar ze een groot aantal ere plaatsen heeft behaald. Vo rige week vrijdag kwam daar een hoofdprijs bij, tij dens de Kunstbende in Vlis- singen, waar Anna de Bruyc kere (17) uit Vlissingen de eerste plaats behaalde in de categorie taal. Ze somt haar erelijst van de afgelopen jaren moeiteloos op: twee derde plaatsen, een tweede plaats en - nu dus - een eerste plaats bij de Kunstbende, een aanmoedigingsprijs bij de schrijfwedstrijd Write Now en een tweede plaats (Zilveren Flits) bij de Gouden Flits-jeugd- poëzieprijzen. Dit jaar hoort An na, net als vorig jaar, bij de hon derd beste deelnemers (van de 6500 inzendingen) aan de wed strijd Doe Maar Dicht Maar, zo dat ze vanavond aanwezig mag zijn bij de slotmanifestatie in De Oosterpoort in Groningen. Dat de jury van de Kunstbende haar een groot talent noemde, wekt dan ook geen verbazing. Anna, 6 vwo-leerlinge op de Christelijke Scholengemeen schap Walcheren, doet graag mee aan de competities. „Ik schrijf voor mezelf, ben mijn eer ste lezer, maar ik vind het wel leuk dat anderen mijn gedichten lezen en vertellen wat ze ervan vinden. Aan de reacties merk ik (Naar M. Vasalis) Niet eens spartelend lag ze op het strand, haar ademen nog maar zo zwak dat vlak haar ranke vrouwentorso zich nauwelijks aan het scherpe zand verschuurde. Zelfs haar ogen vroegen om verkoeling in de opkomende vloed - het was haar afgaand tij - Pas toen verstond ik haar 'Speel door, Pali', een oproep aan de zigeunerman, deze oproep tot het klaaggezang dat zij, gespleten eenheid, niet meer luidkeels zingen kon voor haar eigen ondergang. Schub na schub vervlogen haar sirenenwoorden. dat ik inmiddels wel een be paald niveau heb bereikt." De drang om te dichten is een jaar of vijf geleden ontstaan. „Met een vriendin deden we iets voor een soort bonte avond op school. Zij maakte de muziek en ik zou voor de tekst zorgen. Ik was altijd wel met taal bezig ge weest, maar dat was de aanlei ding om echt te gaan schrijven." De songteksten waren nog in het Engels, maar later ging ze zich toeleggen op poëzie in haar moedertaal. Sindsdien heeft ze voor haar gevoel een duidelijke ontwikkeling gemaakt. „Ik ben gegroeid van egodocumenten naar meer abstracte gedichten. Dat zie je vaak bij jonge men sen. In het begin schrijven ze vooral hun gevoelens van zich af, met grote woorden en weidse gebaren. Ik ga nog steeds uit van mijn gevoel, maar ik pro beer ook wat verder te gaan, zo dat het gedicht op zichzelf kan staan." Voor de winnende inzending van de Kunstbende van dit jaar liet Anna zich inspireren door M. Vasalis (1909-1998), een van haar favoriete dichteressen. Dat gebeurde naar aanleiding van een uitgebreid artikel in dag blad Trouw over de thematiek van de zeemeermin. „Ik was ver baasd dat daarin ook een ver band werd gelegd met Vasalis. Ik had die thematiek bij haar ei genlijk nog niet echt opge merkt." Ze nam het gedicht 'De kleine zeemeermin' van Vasalis als uit gangspunt. Daarin wordt Pali, de naam die vaak wordt ge bruikt voor de eerste violist in een zigeunerorkest, gevraagd vooral door te spelen. In het sprookje van de kleine zeemeer min zal zij om vrouw te worden haar prachtige stem moeten ver liezen. Anna verwoordde het beeld op haar eigen manier, in haar eigen taal. „Over het resultaat ben ik best wel tevreden, al is het nooit per fect. 'Vrouwentorso' vind ik bij voorbeeld niet echt een mooi woord. Maar als het idee er een maal is, kun je alleen nog maar kleine zaken aanpassen. Als je grote zaken wijzigt, dan zou de geest van het hele gedicht veran deren." De landelijke finale van de Kunstbende is op 15 oktober, op het terrein van de Westergasfa briek in Amsterdam. Dat stelt Anna voor een probleem. „Na de vakantie ga ik studeren in Amerika, het liberal arts-jaar in Kent, Ohio. Uiteindelijk wil ik een mengeling gaan doen van fi losofie, politicologie en mis schien Spaans. Het is wel jam mer, want nu heb ik eindelijk de landelijke finale gehaald en dan kan ik er niet bij zijn! Misschien kunnen ze iets doen met een webcam ofzo." Rolf Bosboom Het tekenfilmfiguurtje Nod dy is oorspronkelijk En gels. Noddy is echter als Oui- Oui enorm populair in Frank rijk. Reden waarom het spel Noddy in Speelgoedland veel Franse namen in de aftiteling heeft. Het is in Frankrijk geper fectioneerd. Noddy in Speelgoedland is voor kinderen van 3-6 jaar een aar dig spel, omdat het veel herken bare tekenfilmfragmenten be vat. En er zijn twee niveaus, ge makkelijk en moeilijk. Te kie zen aan de hand van een of meer ballonnen. Alle opdrachten en keuzes worden goed uitgelegd. Er is echter een nadeel. Het spel wordt direct vanaf de cd-rom gespeeld. En dat kan zelfs in de nieuwste laptop een traag spel- verloop opleveren. De cd-rom wordt verkocht met de aanbeve ling dat de originele Nederland se stemmen erop staan. Dat zijn dan wel de stemmen die nu op Nickelodeon te horen zijn. Niet die van een paar jaar geleden, toen Noddy populair was in KRO's Kindertijd en er bij Ka rakter Uitgevers ook een Nod- dy-spel uitkwam. Juffrouw Ro ze Poes is nu ook ineens Juf frouw Roze Kat... Peter Otte Noddy in Speelgoedland: Mind- scape, €14,99, zie ook www.mindscape.nl. A R K U Als zoon van de Amerikaan se folklegende Jim Croce bewandelt pianist, gitarist en zanger Adrian James een eigen weg. Dat is op zich al heel wat, want kinderen van beroemde ouders hebben het niet gemakke lijk uit hun voetspoi'en te tre den. Afgaande op Adrian James Croce hoeft vaderlief (1943- 1973) niet te vrezen dat zijn ta lentvolle zoon hem in zeggings kracht overvleugelt. Op zijn vijf de cd toont de 34-jarige A.J. zich weliswaar een bekwame en volwassen songsmid, maar te ge woontjes om nadrukkelijk een plek op te eisen in de categorie mainstream-pop. Croce refe reert daarbij aan het werk van zowel John Lennon als Elvis Costello. Het zijn lichtvoetige en toegankelijke nummers, in clusief blije koortjes, die de toon zetten. En hoewel zorgvul dig gearrangeerd, mist zowel het materiaal als de stem venij nige scherpe randjes. Croce is in juni voor vier optredens in Ne derland: Den Haag (19), Amster dam (20), Tilburg (22) en Gronin gen (26). Peter van der Heide A.J. Croce: Adrian James Croce (Seedling/Sonic Rendezvous), speelduur: 46.48 min. De aanhouder wint. Al thans, volgens het spreek woord. In het geval van IsOok- Schitterend - inmiddels afge kort tot I.O.S. - is het nog even afwachten of het album 4 de zo gewenste comeback zal inlei den. De Groningse band heeft de laatste jaren zoveel tegen wind gehad, dat het geen verba zing hoeft te wekken als ook dit sterke album weer tussen wal en schip belandt. Op 4 vallen met name de stevige nummers onmiddellijk op: van de opener 'Hou Je Vast' tot het hoogtepunt 'Slowmotion'. De veel gemaakte vergelijking met Blof gaat in die nummers nauwelijks op. Boven dien zijn de teksten van zanger Joost Marsman per definitie minder hoogdravend dan die van Blof. Met Gordon Groothed- de (o.a. Intwine, Rich Wyman) achter de knoppen is I.O.S. weer vooral een gitaarband gewor den. Juist daardoor vallen klei nere liedjes als 'Zo Dichtbij' en 'Ik Mis Je' nog beter op hun plaats. Martin Groenewold I.O.S.: '4' (CNR), speelduur 45.01 min. Het is mooi hoe levendig mu ziek je kan terugbrengen naar vervlogen tijden. Een paar tonen en niet alleen de herinne ring, maar ook het gevoel is er weer. Luister naar Limp Bizkit anno 2005 en je ziet Zack de la Rocha van Rage Against The Machine in het begin van de jaren negen tig over het podium stuiteren. Je hoort zijn woede, je voelt zijn overtuiging. Dat veel nu-metal bands beïnvloed zijn door de mix van hiphop, rock en metal van Rage Against The Machine was al duidelijk, maar zo expli ciet als Limp Bizkit de verwant schap maakt op The Unquestio nable Truth (Part 1) was het nog nooit. De vraag is waarom. Na het slappe en geflopte 'Results May Vary' (2003) moest het roer om en met de terugkeer van gita rist Wes Borland koos Limp Biz kit weer voor een ruiger pad. Na tuurlijk: dat ligt de band het bes te. Maar van zo'n prestigieuze titel van een ambitieuze band mag je toch meer verwachten dan een bevlogen hommage aan een illustere voorganger. Maaike Borst Limp Bizkit: The Unquestiona ble Truth (Part 1) (Geffen/- Universal), speelduur 29.44 De charme van 'Mother Mot her', de hit waarvan Tracy Bonham nooit los zal komen, was de ongepolijste wispelturig heid van een oprecht en gefrus treerd meisje. Een typische ja ren negentig-hit, met een inge houden couplet en een uitbar stend refrein. Van subtiele op bouw is geen sprake, maar de spontaniteit werkt aanstekelijk. Typisch een hit van een debuut plaat ook, zo kaal ën naïef klin ken gevestigde artiesten zelden. Ook Bonham niet. Op Blink The Brightest, haar derde album, maakt ze uitgebalanceerde pop liedjes. Liedjes die zo nu en dan wel een sneer uitdelen, maar vooral radiovriendelijkheid uit stralen. Toch is het geen hitpara depop. Bonham heeft haar nie mendalletjes, maar schrijft ook pakkende nummers als 'Some thing Beautiful' en 'I Was Born Without You'. Ze speelt piano, viool en gitaar en zingt zonder de overdreven stembuigingen van ambitieuze popsterretjes. Zelfverzekerd en zonder poes pas toont Tracy Bonham zich op Blink The Brightest een weinig vernieuwende maar sympa thieke en bekwame singer-song writer. Donderdag 26 mei speelt ze in Paradiso, Amsterdam. Maaike Borst Tracy Bonham: Blink The Brigh test (Rounder/Munich), speel duur 45.44 min. Z@ppelin, het jeugdnet van de publieke omroep, krijgt met ingang van 4 september een nieuwe naam. De nieuwe zender- naam wordt Z@pp. De programma's voor kinderen van 2 tot 5 jaar blijven wel on der de naam Z@ppelin uitgezon den worden. Het jeugdnet wil met de naamsverandering beter inspelen op het veranderd me diagebruik van de doelgroep. „De naam symboliseert het zap pen tussen verschillende media en stimuleert kinderen tot inter activiteit", aldus een woordvoer der.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 49