>zc Misschien komt er een wolk vrij Rampenoefening kerncentrale Borssele actie bijlagen: 0113-315680 i*-Pzc-nl i nail:redactie@ pzc.nl -tbus 31,4460 AA Goes Kertentie-exploitatie: L'LirH-en Midden-Zeeland: 0113-315520; DlKivys-Vlaanderen: 0114-372770; ionaal: 020-4562500. aterdag 14 mei 2005 YuKsei unver tr Boeren worstel Tbs-kliniek hee irt in Goes e Flevopolder >te tijd gehad illustratie Cor de Jonge Het is oefenen voor wat zich, als het goed is, nooit zal voordoen. Tijdens de Natio nale Stafoefening Nucleair op woensdag 25 mei reageren be sturen en hulporganisaties op een fictief ongeluk in de kern centrale in Borssele. Iedereen doet mee, 'van brandweerman tot minister', maar de inwoners van Zeeland zullen er weinig van merken. „Behalve dan dat het gemeentehuis hier de hele dag gesloten is", zegt burge meester Jaap Gelok van Borse- le. Nog geen twee maanden na Bonfi re. een fictieve aanslag op de met publiek gevulde Amsterdam Are na, staat de volgende grootschalige rampenoefening voor de deur. Aan de Nationale Stafoefening Nucleair wordt deelgenomen door gemeenten, provincies en het Rijk. Hulporganisa ties van binnen en buiten Zeeland wor den ingeschakeld, de Belgische autori teiten doen mee en organisaties als het Internationaal Atoom Energie Agentschap (IAEA) en de Europese Unie zijn er bij betrokken. Toch zul len geen ziekenauto's en brandweer wagens af en aan rijden. Er zullen we gen worden afgezet en dorpen worden geëvacueerd, maar niemand die daar ter plekke iets van merkt.Dat wordt allemaal gesimuleerd. „De Nationale Stafoefening Nucleair is een giga-operatie", zegt coördina tor crisismanagement Harry van Dae- len van het ministerie van Volkshuis vesting, Ruimtelijke Ordening en Mi lieubeheer (VROM). „Er doen in to taal zo'n zes- tot zevenhonderd men sen aan mee, van minister tot brand weerman. Toch zullen mensen er wei nig van merken, want er zal geen brandweerman ergens staan te blus sen. Het is voornamelijk een bestuur lijke oefening. Anders dan Bonfire zal deze oefening voor de media geen spektakel zijn. De vraag is hoe de zes tig deelnemende partijen gaan samen werken en communiceren. Kent ieder een zijn rol? Weet iedereen wanneer hij wat moet doen?" De oefening is het sluitstuk van tweeënhalf jaar werken aan het pro ject Revitalisatie Nationaal Plan Kern ongevallen (RNPK). Het Nationaal Plan Kernongevallen is in het leven geroepen na de ramp in de kerncentra le in Tsjernobyl in 1986. „Na verloop van tijd was de zaak een beetje inge dut", verklaart Van Daelen. „Besloten is dat het Nationaal Plan Kernonge vallen nieuw leven moest worden inge blazen. Onlangs is het RNPK afge rond en over de resultaten is de Twee de Kamer geïnformeerd. Het is een in tegrale aanpak die zoveel mogelijk aansluit op bestaande procedures voor rampenbestrijding, maar met een specifieke toevoeging voor nucleaire ongevallen. Een kenmerk daarvan is dat ze enorme maatschappelijke on rust veroorzaken. Dat dwingt de be trokken organisaties anders naar zul ke incidenten te kijken en andere maatregelen te nemen." Telefoontje De Nationale Stafoefening Nucleair begint woensdag 25 mei waarschijn lijk met een telefoontje naar burge meester Gelok van Borsele. Ongeluk in de kerncentrale. Hoewel het scena rio geheim is, kan op voorhand wel worden geschetst hoe de fictieve ramp zich ongeveer gaat voltrekken. Waar schijnlijk komt bij de kerncentrale in Borssele een wolk met radio-actieve deeltjes vrij. Zodra duidelijk is dat het incident zich niet tot de grenzen van zijn gemeente zal beperken, roept Gelok als coördinerend burgemeester het regionaal beleidsteam bijeen. Daarin hebben onder meer de burge meesters van Vlissingen, Middelburg, Goes, Temeuzen en Sluis zitting. „Na tuurlijk zitten daar ook onze operatio neel leider in en onze dienst communi catie", zegt Gelok. „Als ik dat wens, kan ik het team nog verder uitbrei den." Oefening Gedurende de zestien uur dat de ram penoefening duurt, zal dit beleids team voor een aantal onaangename verrassingen worden geplaatst. Zo houdt bijvoorbeeld iedereen rekening met het draaien van de wind (Gelok: „Dat gaat vast en zeker gebeuren"), wat gevolgen heeft voor beslissingen over evacuatie en het uitreiken van jo diumpillen. Omdat het een ongeluk met een zogenaamd nucleair A-object betreft, zijn van begin af aan ook de ministeries van Binnenlandse Zaken en VROM betrokken, evenals de pro vincie. Cruciaal is hoe de verschillen de instanties met elkaar gaan samen werken. Tijdens de vergadering van het algemeen bestuur van de Regiona le Brandweer Zeeland werd onlangs de vrees uitgesproken dat de oefening in een chaos ontaardt, omdat er zoveel verschillende instanties aan meedoen. Gelok ziet het niet zo somber in. „Een oefening als deze vergt natuurlijk veel afstemming. De kans dat iets misgaat, is derhalve groot. Maar samenwer king en communicatie, dat is precies waar het in deze oefening om gaat. Dat is de testcase." Regie Dat vindt ook Dick Fundter. Hij is lec tor veiligheid aan de Hogeschool Zee land en nationaal coördinator van de Nationale Stafoefening Nucleair. „Niet alles zal vlekkeloos verlopen. Dit is een oefening, geen demonstra tie. De bedoeling is dat we hier iets van leren." De vrees dat het Rijk binnen de kort ste keren de regie uit handen van de Zeeuwse overheden zal nemen, is on gegrond, aldus Fundter. „Alle deelne mende organisaties als ministeries, provincie, gemeenten en diensten zijn zelf verantwoordelijk voor wat ze doen. Wat wij gedaan hebben is ze bij elkaar brengen binnen de oefening en dit waar nodig faciliteren. Dat bete kent wel dat als een gemeente zich on voldoende heeft voorbereid, dat als een boemerang terugkomt. Met de oe fening houden we iedereen een spiegel voor waarin te zien is hoe iedereen op een mogelijk incident als dit is voorbe reid. Natuurlijk vindt naarmate de oe fening vordert een bepaalde opscha- ling plaats op bestuurlijk en operatio neel niveau. De burgemeesters hoeven niet bang te zijn dat het Rijk alles uit handen neemt. Dat gevoel is mis plaatst. In het RNPK is er juist voor gezorgd dat lokale overheden hun ei gen verantwoordelijkheden en be voegdheden houden. Zaak is alleen om synergie te laten ontstaan tussen alle partijen. In Nederland hebben we een bestuurscultuur van overleg. Het is een kwestie van overleg zoeken. In het geheel moet iedereen zijn eigen rol spelen. Dat betekent geen stalinis tisch systeem met een sturing van bo venaf, maar ook niet dat iedere ge meente of provincie zich terugtrekt in zijn eigen cocon. De coördinerend bur gemeester krijgt alle ruimte om goed te functioneren. Hij krijgt alle moge lijkheden om te overleggen met de coördinerend minister. Alles draait om communicatie. Verloopt die goed, dan is er geen probleem." De Nationale Stafoefening Nucleair duurt zestien uur. Dat is bewust ge daan, zodat ook geoefend kan worden in het overdragen van taken op ver vangende ploegen. „Een incident met een kerncentrale is een langdurig pro ces", legt Fundter uit. „Die zestien uur zijn nog maar een klein stukje uit een veel langer proces. Ovemamemo- menten zijn altijd kwetsbaar en dus cruciaal. Dat zijn de momenten waar op iemand zijn informatie moet over dragen aan een ander. Je kunt alleen iets overgeven als je precies weet waar je mee bezig bent. Vergeet je iets, dan komt de continuïteit van het proces in gevaar." Volgens Fundter gaat het bij de stafoe fening vooral om het beteugelen van de dreiging. Dat beseft ook Gelok. „Op welk moment en op welke manier communiceer je met de bevolking? Dat is voor mij een zeer belangrijk aspect. Ik weet ook al wie dat moet gaan doen. Ondergetekende." Winst Dat de datum van de oefening al gerui me tijd in de agenda staat, alles be dacht wordt in een simulatiecel en al le verloven zijn ingetrokken - anders dan op een dag waarop zich onver wacht iets voordoet - maakt het ge heel niet minder realistisch, aldus de organisatoren. „De waarde van de oe fening zit voor een groot deel in de voorbereiding", meent Van Daelen. „Wat je niet geoefend hebt. doe je niet. In een crisissituatie ga je geen nieuwe netwerken verzinnen Er is nu ontzettend veel in beweging bij de be trokken diensten. Er worden nu aller lei dingen ingehamerd. Die winst is al binnen." Gelok geeft een praktisch voorbeeld: „We zijn al tegen zoveel dingen aange lopen. Het regionaal beleidsteam moet zich verzamelen in de Segeer- straat in Middelburg. Hier in huis wa ren een heleboel mensen die helemaal niet wisten waar dat precies was en wat daar de faciliteiten zijn. Dus heb ben we al een mini-excursie daar naar toe gehouden. Iets andere is de situa tierapportage van EPZ. Die staat zo vol met technische gegevens, dat ik er niets van snap. terwijl ik er wel mee moet werken. Dat soort dingen is al aangepast Daarvoor hebben we nieu we modellen en nieuwe formulieren. Dus inderdaad, de voorbereiding is de helft van de oefening." Er wordt geen spelletje gespeeld, bena drukt Fundter „Mensen worden niet opgetrommeld om een kunstje te ver richten. De kans dat zich een ongeval met een kerncentrale voordoet is mi niem. Dat hebben cijfers uitgewezen. Maar als er iets gebeurt, is het effect enorm. Het is dus een maatschappelij ke verplichting daar goed op voorbe reid te zijn. Daarvan is iedereen door drongen. We doen het ergens voor en dat maakt deze oefening tot een ui terst serieuze zaak." Ernst Jan Rozendaal

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23