Auto
I
jaar
in samenwerking met (2) AutoTrack.nl
Mijn Funniest Home Broer
Sprokkelnieuws op de show in Barcelona
Bijdehand
Schade aan
uw auto?
75
De garage anno 1930 doet sterk denken aan een smidse. Slijpen aan een krukas, hameren op een drijfstang, het heetstoken van lagermateriaal.
I
Door Rob van Ginneken
e productie van
Europese automo
bielen was in de
jaren dertig nog
maar net zover
dat de auto's van de lopende
band rolden. De werkplaats van
de reparateur ademde een bij
passend ambachtelijke sfeer.
'Garages' op foto's uit die tijd
doen sterk denken aan smede
rijen. Er wordt met de hand
aan een krukas geslepen, ter
wijl iemand op een aambeeld
met een kloeke hamer krachtig
op een drijfstang timmert. Op
de achtergrond gloeit een vuur
voor de bewerking van zogehe
ten babbitt, het witmetaal dat
destijds als güjmateriaal in la
gers werd toegepast.
|De automobielindustrie stond
nog in de kinderschoenen. Te-
elke honderd auto's nu
reed er in 1930 één, bij elkaar
zon 68.000 in heel Nederland.
Een rijwiel was immers het
gangbare vervoermiddel en de
ANWB was gewoon de wielrij-
dersbond. Een groepje onderne
mers vond het niettemin tijd
worden voor 'een bond van auto
handelaren en garagehouders'.
Daarin ziet de oplettende lezer
de letters Bovag terug. De naam
van een der oprichters - Nef-
kens - vind je nog steeds op de
gevel van 32 dealerbedrijven in
alle hoeken van ons land terug.
Wanneer we in Amersfoort met
enkele garageveteranen om ta
fel zitten om de verschillen tus
sen 'toen en nu' naast elkaar te
houden, rollen de verhalen
over de naoorlogse periode al
snel over tafel.
De monteur: „Hefbruggen had
je toen natuurlijk niet. De auto
stond op steunen en daar lag je
de hele dag op je rug op een rol-
kar onder te klooien. Als je maz
zel had was er een smeerput.
Ideaal om je snor te drukken
trouwens, want niemand zag je
nog. Maar als je in de winter on
der een net binnengebrachte
auto lag, vielen de klompen
sneeuw van de spatlappen in je
gezicht."
Brievenwegertje
„Tegenwoordig beginnen ze al
zenuwachtig te doen als iets
een paar uur duurt, maar des
tijds wasje een dag met een ser
vicebeurt bezig. Alles ging uit
elkaar, tot de ontsteking aan
toe. Je controleerde de vlotter
van de carburateur zelfs met
een brievenwegertje. Bij
100.000 kilometer gingen dyna
mo en startmotor compleet uit
elkaar. In de zestiger jaren
moesten we regelmatig een ka
chel in een Opel bouwen. Dat
was toen nog een accessoire.
Een nachtmerrie. Een ongeloof
lijk gepriegel achter het motor
blok. En dan waren wij voor
toenmalige begrippen nog een
modem bedrijf waar alles voor
handen was."
De autoverkoper uit het verle
den? „Heel vroeger kwam de
vertegenwoordiger veelal bij de
klant langs. Niet zelden werd er
dan in de kroeg afgesproken.
Een hapje, een drankje. Onvoor
stelbaar, vergeleken met de za
kelijke aanpak van nu."
Stethoscoop
En de automobilist? Die wil de
moderne techniek niet meer
missen, maar voor oudere mon
teurs is er veel van de charme
verloren gegaan. Het geheim
van de autosmid bestaat nog
steeds, maat het schuilt allang
De Bovag is het meest bekend van de baanbrekende Bovag-garantie op gebruikte
auto's, ingevoerd in 1965. In de jaren zeventig kwam daar de garantie op reparaties
en onderhoud bij.
Met dit gevoel van zeker-
heid verwierven Bovag-be-
drijven onder de consu- afl
menten V
Vergeten
De Bovag-dausule uit 1933
die 'verantwoordelijkheid
voor reparaties en schade
tijdens het verblijf van het
voertuig in een garagebe-
drijf' uitsloot is vergeten.
De regel werd in 1963
geschrapt.
11.000 leden
Van veertig bedrijven in 1930 groeide de
Bovag uit tot een branche-organisatie
van ruim 11.000 ondernemers. Dealers
maar ook auto-, tweewieler-, caravan-,
aanhangwagen-, revisie- en autowasbe
drijven, verkeersopleidingen, autover
huurders en tankstations. De branche zet
jaarlijks zo'n 52 miljard euro om.
In de moderne
werkplaats
draagt
de monteur
nog nét geen
witte jas
wanneer
hij met
computer
diagnose en
stethoscoop
in de weer is.
niet meer in het smidsvuur of
een duister hoekje van de
smeerput. „Het is een beetje
een computergebeuren gewor
den. Een automonteur is nu
een soort IT-er met een laptop
computer op zijn schoot. Als
een auto vroeger inhield, ging
je een paar uur aan de gang
met sproeiers en boortjes. Nu
moet je naar de fabriek kijken
om een software-aanpassing in
het elektronische brein van de
auto te kunnen installeren. Het
ontbreekt er nog maar net aan
dat de monteur een witte dok-
tersjas aantrekt. Je gelooft het
niet, maar in de gereedschap-
kist zit tegenwoordig ook al
een stethoscoop om aan het mo
torblok te luisteren. En zelfs
zo'n minuscuul cameraatje zo
als je die wel eens in zieken
huisseries ziet, alleen kijk je er
in dit geval mee door het bou
giegat in de motor."
„Wat gaat er tegenwoordig nou
nog kapot? Bougies worden
niet eens meer vervangen en
bougiekabels - vroeger toch een
klassiek probleemgeval - zitten
er niet in. Zelfs de servicebeur
ten liggen tienduizenden kilo
meters uit elkaar. Oké, zo nu
en dan sneuvelt er een sensor-
tje misschien, maar dan neemt
een noodprogramma van het
motormanagement het gewoon
over."
Er is in 75 jaar een boel veran
derd. Maar wie zei daar dat
vroeger alles beter was?
nedactie bijlagen: 0113-315680
nnv.pzc.nl/auto
email: redacties pzc.nl
J Wbus31,4460AAGoes
JSïïKSénSiand: 0113-315520
veuns-Waanderen: 0114-372770
Eonaat 020-4562500
wijdag 13 mei 2005
!aj] De Bovag bestaat deze
maand 75 jaar. Mooie
a gelegenheid om met
enkele garagevetera
nen terug te blikken
in de smeerput. „Lag
it) je 's winters onder
een auto te sleutelen,
vielen de klompen
sneeuw van de spat-
4 lappen in je gezicht.'
TV-legendes
geveild
Altijd al achter
het stuur wil- Te koop: Flintmobile.
len kruipen van
KITT uit de tv-serie KnightriderDan is nu de kans. Vei
linghuis Bonhams brengt morgen in Los Angeles een
groot deel van de spectaculaire autocollectie van George
Barris onder de hamer. Barris vervaardigde vele beroem
de auto's voor films en tv-series. Naast KITT zullen ook
de Ford Gran Torino uit Starsky Hutch, de General Lee
(Dodge) uit The Dukes of Hazzard en de DeLorean uit Back
to the Future hun opwachting maken. De meest opvallen
de creaties zijn de twee Flintmobiles uit de film The Flint-
stones. Bonhams schat de verkoopprijs van de prehistori
sche loopauto's op 65.000 dollar per stuk. Natuurrijk
kan er ook via internet een bod uitgebracht worden.
Info: www bonhams.com
Tijdreizen met Peugeots
Niks leuker dan leedver
maak. Horen dat een an
der iets is overkomen
Katje alleen je ergste vijand
toewenst. Per ongeluk gaatje ge-
toord in de waterleiding. Bij ge-
hek aan cadeau-inspiratie
staatslot gekocht voor suffe
kennis waar de Super Mega Extra-
roganza Jubileumklapper op valt.
Van die dingen. Plus alle din
gen die je in en rond auto's kun
nen overkomen. En dan bedoel
'kniet benzine tanken in een
dieselgestookte voiture of vice
versa. Een lekke band op de al-
'erlinkste baan tijdens het spits
er, Of een afgebroken sleutel
"t het contactslot terwijl je nét
de overvolle parkeergarage uit-
Kil. Heb ik allemaal aan den lij
ve ondervonden maar be
schouw ik toch als meer alle
ge voorvalletjes. Kan ieder
een overkomen.
Nee, voor het leveren van onver
st autoleed heb ik al jaren
een trouwe leverancier, mijn
oudere broer. Zijn automobiele
leven is
een permanente aan-
van fiasco's, mis-
Door Maks Mulder
kopen, onwaarschijnlijke erva
ringen met constant een
zweem van levensgevaar erom
heen. Kortom: bijna te leuk
voor woorden. Zou een Simca
1100 kopen waarvan de peil
stok met ijzerdraad om het mo
torblok geknoopt zat? Hij wél!
En dat heeft niet een beetje
grappige problemen opgele
verd maar echt een heleboel. Ja
renlang reed hij in een Renault
Estafette. Zo'n bestelbusje met
kikkeroogjes en een schuifdeur
voor de bestuurder. In zijn ge
val erg handig want omdat het
ding vaak remproblemen had
sprong hij voor een stoplicht re
gelmatig uit de wagen om die
handmatig tot stilstand te dwin
gen. Niet verzonnen, écht ge
beurd. Ietsje daarna had hij een
Renault 4 Bestel. Met een han
dig extra klepje voor lange voor
werpen. Wat in de stromende
regen, tijdens inladen, spon
taan tegen zijn voorhoofd viel.
Met gutsend, regen vermengd,
bloed tot gevolg. Juist op dat
moment werd hij op de rug ge
tikt door een argeloze voorbij
ganger die de weg wilde vra
gen. Toen mijn broer zich om
draaide heeft die iemand offi
cieus het wereldrecord 'van
schrik achteruit springen' gebro
ken. Maar het allerergste dat
hem overkomen is, is een impe
riaal met drie fietsen erop ver
liezen op de A2 Amster
dam-Utrecht. Tijdens heel erg
druk. Wonder boven wonder
liep het goed af, op een ellenlan
ge file na die het nieuws nog ge
haald heeft. Zo'n broer hebben
is een zegen. Daar kan geen Fun
niest Home Video's tegenop.
Door Rien van der Steen
Naar de autoshow van Barcelo
na reis je niet vanwege de niet
te missen primeurs. Want het
is er sprokkelen voor echt
nieuws, meer nog dan op de
Amsterdamse AutoRai.
Toyota koos Barcelona voor de
première van de HiLux pickup,
alweer de zesde generatie van
de best verkopende Toyota na
de Corolla. Sinds 1967 zijn er in
Japan meer dan 12 miljoen van
gemaakt. De HiLux pickup, nu
met sterker ladderchassis en
nieuwe wielophanging, dateert
al van 1967 en sindsdien zijn er
in Japan meer dan 12 miljoen
van gemaakt.
Thuiswedstrijd
Voor Seat is de 33ste Spaanse
show een thuiswedstrijd, per
fect om de nieuwe Leon te laten
zien. In de prachtige paleizen
van de Fira Barcelona slaat de ele
gante lijn van Seats nieuwste
model geen gek figuur. De vijf-
deurs opvolger van de Leon uit
1999 is dertien centimeter ge-
De jongste Toyota HiLux, leverbaar in oktober.
groeid en kreeg een zes centi
meter langere wielbasis.
Hij deelt zijn scherpe rijnen
met de Altea en Toledo, maar
heeft meer het silhouet van een
coupé. De ruitenwissers rusten
net als bij die twee andere Span
jaarden verticaal in de dakstij
len. De Leon komt in septem
ber naar ons land en kost dan
zo'n 21.000 euro.
Renault verwacht veel van de
in Roemenië gebouwde Dacia
Logan. Nu is deze budget-gezins
auto er voor de Spaanse markt,
in september komt hij in Neder
land te koop voor zo'n tien mil
le. Barcelona biedt verder po
dium aan een gefacelifte Ford
Mondeo en een Jaguar X-type
die voor het eerst is uitgerust
met 2.2 liter turbodiesel.
Een 403 Cabriolet uit de jaren vijftig.
Met Pinksteren verzamelen zo'n tweehonderd klas
sieke Peugeots uit heel Europa zich in Nederland
voor de 14e editie van de Rassemblement International de
l'Aventure Peugeot. Ze rijden een toeristische route tussen
grofweg Breukelen, de Betuwe en Zeewolde. Zondag is
het evenemententerrein aan het Kluunpad in Zeewolde
uitgekozen voor een lange stop. Lees: Peugeot openlucht
museum van 12.00 tot 15.00 uur.
De mighty dots komen!
Ze heten mighty dots: duizenden minieme stipjes die
op onzichtbare plekken van auto, motor of boot
worden gespoten. Ze worden met lasertechniek voor
zien van een chassisnummer en kunnen hun dienst be
wijzen bij het traceren van de ware eigenaar als voer
tuig of boot gestolen zijn. Want er is geen beginnen aan
om de talloze stippen te verwijderen. Met een speciale
sticker wordt duidelijk gemaakt dat het voertuig 'gedot'
is.
Info: www.mightydot.nl
Daihatsu's uit Indonesië
Daihatsu en moederbedrijf Toyota gaan meer auto's
maken in Indonesië. De productie groeit van
158.000 naar 224.000 auto's. In Indonesië worden vooral
minivans en dieselmotoren gemaakt.
wij nemen u alle
24 uurs-diensl
Gratis vervongend vervoer h|dens de reporoüe
Kwalileitserkenningen: Focwo, Eurogorar.t
en ISO 9002 gecertificeerd
Auto Poppe werkt voor olie verzekerings-
on vele leasemaatschappijen
Aangesloten bij Schadegarant en ZIM
zorg uit handen!
MW® POPPE
www.autopoppe.nl
Vlissingen Tel (0118)424000
Terneuzen Tel. (0118) 647333
Hulst Tel. (0114)370100
De Peilstok
O De Nederlandse overheid heeft de aan
leg van snelwegen, woonwijken en in
dustrieterreinen geschorst omdat de Euro
pese milieunorm is overschreden. Vooral de
uitstoot van dieselauto's is hier debet aan.
Hoe in te grijpen? Vervuilende auto's van de
straat halen? Roetfilters verplichten? Of die
selauto's dubbel gaan belasten?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
Sloopregeling
Hoe het groeiend aantal gevallen van
autovandalisme een halt toe te roepen,
luidde de vraag van vorige week. Laat de
veroorzaker zelf de schade vergoeden, was
veruit het meest gehoorde antwoord. De
blaag moet dan wel eerst gepakt worden,
tekenden enkele stemmers terecht aan. De
inzet van speciale bewaking won een kwart
van alle stemmen.
Wat te doen tegen autovandalisme?
O Diana Wezenberg van politieregio Haaglanden:
„Het is enorm lastig om autovandalisme structureel
aan te pakken. Het gebeurt vaak in een fractie van een
seconde en in een vlaag van dronkenschap, woede of ver
standsverbijstering. We merken wel dat auto's die in het
licht en in drukke woonwijken zijn geparkeerd minder
vaak doelwit zijn van vernielingen. Soms kunnen we da
ders oppakken na tips van getuigen, maar een pasklare
oplossing, die kunnen we niet geven."
terug laten betalen
Inzet van politieteams
O Inzet van buurtteams
--È Q Voorlichting op scholen
Meer camerabewaking
Q De boetes verdubbelen
59%
14%
12%
7%
5%
3%
I