Auto I jaar in samenwerking met (2) AutoTrack.nl Mijn Funniest Home Broer Sprokkelnieuws op de show in Barcelona Bijdehand Schade aan uw auto? 75 De garage anno 1930 doet sterk denken aan een smidse. Slijpen aan een krukas, hameren op een drijfstang, het heetstoken van lagermateriaal. I Door Rob van Ginneken e productie van Europese automo bielen was in de jaren dertig nog maar net zover dat de auto's van de lopende band rolden. De werkplaats van de reparateur ademde een bij passend ambachtelijke sfeer. 'Garages' op foto's uit die tijd doen sterk denken aan smede rijen. Er wordt met de hand aan een krukas geslepen, ter wijl iemand op een aambeeld met een kloeke hamer krachtig op een drijfstang timmert. Op de achtergrond gloeit een vuur voor de bewerking van zogehe ten babbitt, het witmetaal dat destijds als güjmateriaal in la gers werd toegepast. |De automobielindustrie stond nog in de kinderschoenen. Te- elke honderd auto's nu reed er in 1930 één, bij elkaar zon 68.000 in heel Nederland. Een rijwiel was immers het gangbare vervoermiddel en de ANWB was gewoon de wielrij- dersbond. Een groepje onderne mers vond het niettemin tijd worden voor 'een bond van auto handelaren en garagehouders'. Daarin ziet de oplettende lezer de letters Bovag terug. De naam van een der oprichters - Nef- kens - vind je nog steeds op de gevel van 32 dealerbedrijven in alle hoeken van ons land terug. Wanneer we in Amersfoort met enkele garageveteranen om ta fel zitten om de verschillen tus sen 'toen en nu' naast elkaar te houden, rollen de verhalen over de naoorlogse periode al snel over tafel. De monteur: „Hefbruggen had je toen natuurlijk niet. De auto stond op steunen en daar lag je de hele dag op je rug op een rol- kar onder te klooien. Als je maz zel had was er een smeerput. Ideaal om je snor te drukken trouwens, want niemand zag je nog. Maar als je in de winter on der een net binnengebrachte auto lag, vielen de klompen sneeuw van de spatlappen in je gezicht." Brievenwegertje „Tegenwoordig beginnen ze al zenuwachtig te doen als iets een paar uur duurt, maar des tijds wasje een dag met een ser vicebeurt bezig. Alles ging uit elkaar, tot de ontsteking aan toe. Je controleerde de vlotter van de carburateur zelfs met een brievenwegertje. Bij 100.000 kilometer gingen dyna mo en startmotor compleet uit elkaar. In de zestiger jaren moesten we regelmatig een ka chel in een Opel bouwen. Dat was toen nog een accessoire. Een nachtmerrie. Een ongeloof lijk gepriegel achter het motor blok. En dan waren wij voor toenmalige begrippen nog een modem bedrijf waar alles voor handen was." De autoverkoper uit het verle den? „Heel vroeger kwam de vertegenwoordiger veelal bij de klant langs. Niet zelden werd er dan in de kroeg afgesproken. Een hapje, een drankje. Onvoor stelbaar, vergeleken met de za kelijke aanpak van nu." Stethoscoop En de automobilist? Die wil de moderne techniek niet meer missen, maar voor oudere mon teurs is er veel van de charme verloren gegaan. Het geheim van de autosmid bestaat nog steeds, maat het schuilt allang De Bovag is het meest bekend van de baanbrekende Bovag-garantie op gebruikte auto's, ingevoerd in 1965. In de jaren zeventig kwam daar de garantie op reparaties en onderhoud bij. Met dit gevoel van zeker- heid verwierven Bovag-be- drijven onder de consu- afl menten V Vergeten De Bovag-dausule uit 1933 die 'verantwoordelijkheid voor reparaties en schade tijdens het verblijf van het voertuig in een garagebe- drijf' uitsloot is vergeten. De regel werd in 1963 geschrapt. 11.000 leden Van veertig bedrijven in 1930 groeide de Bovag uit tot een branche-organisatie van ruim 11.000 ondernemers. Dealers maar ook auto-, tweewieler-, caravan-, aanhangwagen-, revisie- en autowasbe drijven, verkeersopleidingen, autover huurders en tankstations. De branche zet jaarlijks zo'n 52 miljard euro om. In de moderne werkplaats draagt de monteur nog nét geen witte jas wanneer hij met computer diagnose en stethoscoop in de weer is. niet meer in het smidsvuur of een duister hoekje van de smeerput. „Het is een beetje een computergebeuren gewor den. Een automonteur is nu een soort IT-er met een laptop computer op zijn schoot. Als een auto vroeger inhield, ging je een paar uur aan de gang met sproeiers en boortjes. Nu moet je naar de fabriek kijken om een software-aanpassing in het elektronische brein van de auto te kunnen installeren. Het ontbreekt er nog maar net aan dat de monteur een witte dok- tersjas aantrekt. Je gelooft het niet, maar in de gereedschap- kist zit tegenwoordig ook al een stethoscoop om aan het mo torblok te luisteren. En zelfs zo'n minuscuul cameraatje zo als je die wel eens in zieken huisseries ziet, alleen kijk je er in dit geval mee door het bou giegat in de motor." „Wat gaat er tegenwoordig nou nog kapot? Bougies worden niet eens meer vervangen en bougiekabels - vroeger toch een klassiek probleemgeval - zitten er niet in. Zelfs de servicebeur ten liggen tienduizenden kilo meters uit elkaar. Oké, zo nu en dan sneuvelt er een sensor- tje misschien, maar dan neemt een noodprogramma van het motormanagement het gewoon over." Er is in 75 jaar een boel veran derd. Maar wie zei daar dat vroeger alles beter was? nedactie bijlagen: 0113-315680 nnv.pzc.nl/auto email: redacties pzc.nl J Wbus31,4460AAGoes JSïïKSénSiand: 0113-315520 veuns-Waanderen: 0114-372770 Eonaat 020-4562500 wijdag 13 mei 2005 !aj] De Bovag bestaat deze maand 75 jaar. Mooie a gelegenheid om met enkele garagevetera nen terug te blikken in de smeerput. „Lag it) je 's winters onder een auto te sleutelen, vielen de klompen sneeuw van de spat- 4 lappen in je gezicht.' TV-legendes geveild Altijd al achter het stuur wil- Te koop: Flintmobile. len kruipen van KITT uit de tv-serie KnightriderDan is nu de kans. Vei linghuis Bonhams brengt morgen in Los Angeles een groot deel van de spectaculaire autocollectie van George Barris onder de hamer. Barris vervaardigde vele beroem de auto's voor films en tv-series. Naast KITT zullen ook de Ford Gran Torino uit Starsky Hutch, de General Lee (Dodge) uit The Dukes of Hazzard en de DeLorean uit Back to the Future hun opwachting maken. De meest opvallen de creaties zijn de twee Flintmobiles uit de film The Flint- stones. Bonhams schat de verkoopprijs van de prehistori sche loopauto's op 65.000 dollar per stuk. Natuurrijk kan er ook via internet een bod uitgebracht worden. Info: www bonhams.com Tijdreizen met Peugeots Niks leuker dan leedver maak. Horen dat een an der iets is overkomen Katje alleen je ergste vijand toewenst. Per ongeluk gaatje ge- toord in de waterleiding. Bij ge- hek aan cadeau-inspiratie staatslot gekocht voor suffe kennis waar de Super Mega Extra- roganza Jubileumklapper op valt. Van die dingen. Plus alle din gen die je in en rond auto's kun nen overkomen. En dan bedoel 'kniet benzine tanken in een dieselgestookte voiture of vice versa. Een lekke band op de al- 'erlinkste baan tijdens het spits er, Of een afgebroken sleutel "t het contactslot terwijl je nét de overvolle parkeergarage uit- Kil. Heb ik allemaal aan den lij ve ondervonden maar be schouw ik toch als meer alle ge voorvalletjes. Kan ieder een overkomen. Nee, voor het leveren van onver st autoleed heb ik al jaren een trouwe leverancier, mijn oudere broer. Zijn automobiele leven is een permanente aan- van fiasco's, mis- Door Maks Mulder kopen, onwaarschijnlijke erva ringen met constant een zweem van levensgevaar erom heen. Kortom: bijna te leuk voor woorden. Zou een Simca 1100 kopen waarvan de peil stok met ijzerdraad om het mo torblok geknoopt zat? Hij wél! En dat heeft niet een beetje grappige problemen opgele verd maar echt een heleboel. Ja renlang reed hij in een Renault Estafette. Zo'n bestelbusje met kikkeroogjes en een schuifdeur voor de bestuurder. In zijn ge val erg handig want omdat het ding vaak remproblemen had sprong hij voor een stoplicht re gelmatig uit de wagen om die handmatig tot stilstand te dwin gen. Niet verzonnen, écht ge beurd. Ietsje daarna had hij een Renault 4 Bestel. Met een han dig extra klepje voor lange voor werpen. Wat in de stromende regen, tijdens inladen, spon taan tegen zijn voorhoofd viel. Met gutsend, regen vermengd, bloed tot gevolg. Juist op dat moment werd hij op de rug ge tikt door een argeloze voorbij ganger die de weg wilde vra gen. Toen mijn broer zich om draaide heeft die iemand offi cieus het wereldrecord 'van schrik achteruit springen' gebro ken. Maar het allerergste dat hem overkomen is, is een impe riaal met drie fietsen erop ver liezen op de A2 Amster dam-Utrecht. Tijdens heel erg druk. Wonder boven wonder liep het goed af, op een ellenlan ge file na die het nieuws nog ge haald heeft. Zo'n broer hebben is een zegen. Daar kan geen Fun niest Home Video's tegenop. Door Rien van der Steen Naar de autoshow van Barcelo na reis je niet vanwege de niet te missen primeurs. Want het is er sprokkelen voor echt nieuws, meer nog dan op de Amsterdamse AutoRai. Toyota koos Barcelona voor de première van de HiLux pickup, alweer de zesde generatie van de best verkopende Toyota na de Corolla. Sinds 1967 zijn er in Japan meer dan 12 miljoen van gemaakt. De HiLux pickup, nu met sterker ladderchassis en nieuwe wielophanging, dateert al van 1967 en sindsdien zijn er in Japan meer dan 12 miljoen van gemaakt. Thuiswedstrijd Voor Seat is de 33ste Spaanse show een thuiswedstrijd, per fect om de nieuwe Leon te laten zien. In de prachtige paleizen van de Fira Barcelona slaat de ele gante lijn van Seats nieuwste model geen gek figuur. De vijf- deurs opvolger van de Leon uit 1999 is dertien centimeter ge- De jongste Toyota HiLux, leverbaar in oktober. groeid en kreeg een zes centi meter langere wielbasis. Hij deelt zijn scherpe rijnen met de Altea en Toledo, maar heeft meer het silhouet van een coupé. De ruitenwissers rusten net als bij die twee andere Span jaarden verticaal in de dakstij len. De Leon komt in septem ber naar ons land en kost dan zo'n 21.000 euro. Renault verwacht veel van de in Roemenië gebouwde Dacia Logan. Nu is deze budget-gezins auto er voor de Spaanse markt, in september komt hij in Neder land te koop voor zo'n tien mil le. Barcelona biedt verder po dium aan een gefacelifte Ford Mondeo en een Jaguar X-type die voor het eerst is uitgerust met 2.2 liter turbodiesel. Een 403 Cabriolet uit de jaren vijftig. Met Pinksteren verzamelen zo'n tweehonderd klas sieke Peugeots uit heel Europa zich in Nederland voor de 14e editie van de Rassemblement International de l'Aventure Peugeot. Ze rijden een toeristische route tussen grofweg Breukelen, de Betuwe en Zeewolde. Zondag is het evenemententerrein aan het Kluunpad in Zeewolde uitgekozen voor een lange stop. Lees: Peugeot openlucht museum van 12.00 tot 15.00 uur. De mighty dots komen! Ze heten mighty dots: duizenden minieme stipjes die op onzichtbare plekken van auto, motor of boot worden gespoten. Ze worden met lasertechniek voor zien van een chassisnummer en kunnen hun dienst be wijzen bij het traceren van de ware eigenaar als voer tuig of boot gestolen zijn. Want er is geen beginnen aan om de talloze stippen te verwijderen. Met een speciale sticker wordt duidelijk gemaakt dat het voertuig 'gedot' is. Info: www.mightydot.nl Daihatsu's uit Indonesië Daihatsu en moederbedrijf Toyota gaan meer auto's maken in Indonesië. De productie groeit van 158.000 naar 224.000 auto's. In Indonesië worden vooral minivans en dieselmotoren gemaakt. wij nemen u alle 24 uurs-diensl Gratis vervongend vervoer h|dens de reporoüe Kwalileitserkenningen: Focwo, Eurogorar.t en ISO 9002 gecertificeerd Auto Poppe werkt voor olie verzekerings- on vele leasemaatschappijen Aangesloten bij Schadegarant en ZIM zorg uit handen! MW® POPPE www.autopoppe.nl Vlissingen Tel (0118)424000 Terneuzen Tel. (0118) 647333 Hulst Tel. (0114)370100 De Peilstok O De Nederlandse overheid heeft de aan leg van snelwegen, woonwijken en in dustrieterreinen geschorst omdat de Euro pese milieunorm is overschreden. Vooral de uitstoot van dieselauto's is hier debet aan. Hoe in te grijpen? Vervuilende auto's van de straat halen? Roetfilters verplichten? Of die selauto's dubbel gaan belasten? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Sloopregeling Hoe het groeiend aantal gevallen van autovandalisme een halt toe te roepen, luidde de vraag van vorige week. Laat de veroorzaker zelf de schade vergoeden, was veruit het meest gehoorde antwoord. De blaag moet dan wel eerst gepakt worden, tekenden enkele stemmers terecht aan. De inzet van speciale bewaking won een kwart van alle stemmen. Wat te doen tegen autovandalisme? O Diana Wezenberg van politieregio Haaglanden: „Het is enorm lastig om autovandalisme structureel aan te pakken. Het gebeurt vaak in een fractie van een seconde en in een vlaag van dronkenschap, woede of ver standsverbijstering. We merken wel dat auto's die in het licht en in drukke woonwijken zijn geparkeerd minder vaak doelwit zijn van vernielingen. Soms kunnen we da ders oppakken na tips van getuigen, maar een pasklare oplossing, die kunnen we niet geven." terug laten betalen Inzet van politieteams O Inzet van buurtteams --È Q Voorlichting op scholen Meer camerabewaking Q De boetes verdubbelen 59% 14% 12% 7% 5% 3% I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 45