't wat of Ticks, je vindt je vindt ileep Cherokee komt standaard zonder verfijning Goeie ruimte wordt duur betaald in de B-klasse 't niks Particulier leasen let de nieuwkomer B-klasse begeeft Merce- ies-Benz zich in de vechtklasse van de lenault Scénic, Ford Focus C-Max, Volkswa an Touran en Toyota Corolla Verso. Alleen: fc bieden hun ruimte veel voordeliger aan. oor Mario Vos Mercedes-techneut kijkt op van het gebrek aan en- housiasme als hij tijdens de unchinformeèrt naar onze me- ling over de B-ldasse. De klacht tot de auto een stuk duurder is ton zijn concurrenten heeft hij neer gehoord. En dat de B-klas- i enkele tekortkomingen van A-klasse heeft overgenomen took niet nieuw voor hem. Hij tompelt nog wat over betere aligheid dan de concurrentie 1 glipt dan weg. iet is dan ook behoorlijk drnkken. als je de prijslijst van de B-klasse ziet: 26.490 eu ro voor een middenklasse ruim teauto met een 1,5 liter motor, de B 150. Wetend datje zo'n in stapmodel doorgaans beter kunt laten staan, moet je dus op minstens 28.825 euro reke nen voor de B 170 met 116 pk. Zelf speelde Mercedes bij de in troductie liever op safe. want de 'minste' B-broeder die we konden rijden was een B 200 met 136 pk tweeliter motor. Prijs: vanaf 31.225 euro. Dan heb je wel een ruime auto, dat moeten we toegeven. Merce des heeft het sandwich-concept van de A-klasse overgenomen voor dit model en dat betekent dat motor en transmissie deels in de dubbele bodem van de au to zitten - en daar bij een fronta le botsing ook inschuiven, van daar die betere veiligheid. Dat schept ruimte voor de inzitten den, al begint de bodem van de auto net als bij de A-klasse wel erg hoog. Daardoor zitten je knieën idioot hoog tenzij je de benen strekt. Dat kan gelukkig ook achterin en de bagageruim te is met 544 liter heel royaal. Je kunt uitgebreid variëren met het meubilair, als je tenminste 411 euro overhebt voor het Easy-vario-systeem. Binnen een paar minuten staan alle stoelen buiten en kun je een student verhuizen, want er past 2.245 li ter aan lading in. De naam mi- di-mpv maakt hij dus wel waar. Rumoerig Mercedes biedt naast genoem de benzinemotoren nog een ste vige tweeliter turbomotor met 193 pk aan, maar die heeft in dit autotype weinig te zoeken. En er zijn nog twee turbodie sels: de B 180 CDI met 109 pk en de B 200 CDI met 140 pk. Met hun prijzen van respectie velijk 32.675 euro en 37.375 eu ro zijn het ook niet bepaald prijspakkers. Met een paar leu ke extra's als leren bekleding, navigatie, audio, airco, xenon-lampen en mooie wielen schiet je in ouderwetse guldens heel dik over de ton heen. De sterkste diesel weet goed weg met de ruim 1.400 kilo we gende auto, maar net als in de 'A' is hij behoorlijk rumoerig. Anders dan de A-klasse is het comfort nu wel in orde. De ve ring slikt hobbels in alle maten en soorten goed en je kunt hem redelijk vlot over een bochtig parcours sturen. Opkikker Het totaalplaatje van deze B: een mooi ruime midi-mpv met De Mercedes B-klasse: je kunt hem ontruimen tot alleen de be stuurdersstoel overblijft. goede rijeigenschappen en en kele tekortkomingen zoals de A-klasse, tegen een fors prijs kaartje. Mercedes-Benz Nederland denkt er in een jaar 3.500 te ver kopen, bijna twee keer zo veel als A-klasses. Die opkikker zou het merk nu goed kunnen ge bruiken. a lejeep Grand Cherokee was een beetje de ■fetvader van alle luxe terreinauto's. Maar de Mcurrentie is hem links en rechts gepas- eerd. De Amerikanen hebben hem dus in een ieuw pak gestoken, maar of dat genoeg is? jöf Mario Vos merikanen waren trendset- bij de ontwikkeling van de utility vehicle, tegenwoor- kortweg suv's genoemd, jtff aar het zijn de Europeanen -e type auto's verfijning, rkj Dnif0It en sP°rtiviteit hebben erschaft. Met de jongste gene- be van de Grand Cherokee SPeert Jeep de achterstand F te maken. Om te begin- f met een massiever uiter- fk- maar dat zie je pas echt P™ als er een oud model naast staat. Belangrijker is het compleet nieuwe onderstel met onafhankelijke wielophanging voor, in plaats van de tot nu toe gebruikte starre as. Het com fort verbetert daar van, maar het weggedrag is deinerig geble ven. M-klasse Jeep had er verstandiger aan ge daan om meer componenten te lenen van zustermerk Merce des-Benz. In de Grand Cherokee zitten al stoelen van Mercedes - die in het origineel overigens prettiger zitten - en een 3.0 liter turbodiesel motor. Waarom niet nog meer overgenomen van de recent geïntroduceerde Mercedes M-klasse? Die wordt immers ook in Amerika ge bouwd, en rijdt bovendien com fortabeler en sportiever. De hoge taille geeft de nieuwe, maar nog altijd deinende Grand Cherokee een stoerder uiterlijk. Die vergelijking met de M-klas- se is niet vreemd, want de Grand Cherokee is met een lengte van 4,75 meter bijna even groot. De meeste concur renten - BMW X5, Land Rover Discovery, Lexus RX300, Por sche Cayenne en VW Touareg - zitten trouwens rond die leng te. De Grand Cherokee heeft wel een iets kortere wielbasis, vermoedelijk de reden waarom de binnenruimte wat tegenvalt. De kunststoffen in het volledig vernieuwde interieur doen goedkoop aan. Afwerking is so wieso geen sterk punt van de Grand Cherokee - bij veel exem plaren die wij zagen waren de carrosserienaden ongelijk en hingen de portieren niet goed in de carrosserie. En onderweg kregen we rare foutmeldingen van de boordcomputer. Trekkracht De Grand Cherokee maakt weer wat goed met de motoren. De 'eenvoudigste' 4,7 liter V8-motor blinkt weliswaar niet uit door zijn vermogen, maar hij heeft wel veel trekkracht pa raat: 410 Nm bij 3.600 toeren. Het topmodel heeft een 5,7 li ter V8-motor met 326 pk en 500 Nm trekkracht. Vier cilinders worden onmerkbaar uitgescha keld als er weinig kracht nodig is, en dat helpt het verbruik be perken. Toch gaat onze voorkeur uit naar de 3.0 V6-turbodiesel van Mercedes. Die is met 218 pk op papier de zwakste, maar hij le vert zelfs nog meer trekkracht dan de grote V8. In de praktijk is de diesel daarom niet veel tra ger, terwijl hij met tweederde van de brandstof toe kan. Kie zen wordt helemaal makkelijk als je de prijzen bekijkt. De Grand Cherokee 4.7 Laredo mag weg vanaf 59.400 euro, de 3.0 V6 CRD Laredo vanaf 61.300 euro en de 5.7 V8 Limited moet 81.600 opbrengen. Q) Fiat Panda 1.1 Active je meeste particulie- ren financieren hun :jj ïieuwe heilige koe. looi die mensen is er iueen lease-systeem, iet heet Ticks en het iaakt de autokosten ichtelijk. orRien van der Steen p de afgelopen AutoRai was het druk op de stand van LeaseDeal, een nieuwe on- die behalve bedrij- probeert vooral ook de par- consument warm te voor leasen. Jan-Willem Koudstaal een zelfbedacht sys- dat hij Ticks noemt. Het er op neer dat je je abon neert op een auto en de gere- kilometers apart afrekent, oals met een gsm-abonne- De Ticks, dat zijn de kilo- Het abonnementsgeld e vooruit, de kilometers (39), via de autovak school Iva, een kopieermachine- en topfuncties bij lease- voor zichzelf legonnen: „We werken met Nieuwprijs 9.395 euro Opgegeven kilometrage 20.000 p/jr Abonnement 24 mnd 132,24 euro p/mnd Abonnement 48 mnd 95,67 euro p/mnd TICK Prijs per km 8,92 c In een leasecontract zitten alle kosten (onderhoud, reparaties, verzekering, belasting etc.) behalve brandstof. Via de site van leasedeal.com kan iedere particulier voor elke auto de leasekosten berekenen. Q1 Opel Astra 1.6 Elegance Nieuwprijs 23.595 euro Opgegeven kilometrage 25.000 p/jr Abonnement 24 mnd 204,76 euro p/mnd Abonnement 48 mnd 129,30 euro p/mnd TICK Prijs per km 18,23 ct VOOR inzichtelijke kosten geen kopzorg BTW-addertje Bij particulier leasen zit een btw-addertje onder het gras. Iedere consument betaalt normaal gesproken bij koop of finan ciering van goederen btw over afschrijving, onderhoud, banden, reparaties enzovoort. Bij lease komt daar nog eens btw over ren te en de cascopremie bij, die voor particulieren niet aftrekbaar is. TEGEN hogere autokosten auto geen eigendom Daar staat tegenover dat de rente in verhouding tot een financiering lager is en er geen assurantiebelas ting over de Cascopremie betaald hoeft te worden. Ten opzichte van financiering of koop blijf je evenwel duurder uit. een zwarte doos die volautoma tisch de afgelegde kilometers via de satelliet registreert en aan ons doorzendt. Die black box is ook handig bij het terugvin den van de auto wanneer die onverhoopt gestolen is." Het systeem van LeaseDeal maakt de autokosten volgens Koudstaal inzichtelijk. En dat zou particuliere autorijders moeten aanspreken, denkt hij. Als een klant zijn contract wil aanpassen, kan hij dat gemak kelijk via internet. Nieuw is het idee voor particu liere lease niet. Samen met ING kwam de Postbank'enige tijd ge leden met een soortgelijk idee, maar dat stierf een stille dood. Volgens Koudstaal ontbrak de belangstelling omdat de metho de nauwelijks afweek van die voor bedrijven: „Alle leasemaat schappijen doen eigenlijk het zelfde. In tachtig procent van de gevallen moet een contract gaandeweg opengebroken wor den, omdat iemand veel meer of minder rijdt dan aangeno men. Maar nietje telefoonprovi- der spreek je toch ook niet af dat je precies 300 minuten gaat bellen? Daarom heb ik looptijd en kilometrage gesplitst. Je neemt een abonnement op alle vaste kosten en voor de variabe le kosten betaal je dus je Ticks. Wij zijn daarmee de enige." Bewuster Om het systeem meer bekend heid te geven en verder uit te bouwen denkt de onderneming aan samenwerken met een ste vige partner. Sinds september 2004 is LeaseDeal met zes mede werkers aan de slag en het heeft intussen ruim vijfhon derd auto's in het bestand. Ook de overheid heeft zich al gemeld, zegt de Ticks-beden- ker. „Logisch, want dit is reke ningrijden op een commerciële manier. Wij kunnen via ons sys teem uitdraaien wie er gisteren tussen 09.00 en 22.00 uur op de Al2 reed. Of welke auto hoe laat en waar bij een pompsta tion stond. Bovendien zal dit systeem mensen bewuster met hun autokilometers laten om gaan. Als ze minder rijden beta len ze ook minder. Terwijl het voor gewone leaseauto's nooit uitmaakt hoeveel ermee gere den wordt. Dat zie je aan het ge drag van de leaserijder, want die hoeft toch pas na vier jaar af te rekenen. Bij ons gebeurt dat elke maand, en dat is dus veel inzichtelijker." Vrouwen Van de ruim vijfhonderd auto's die LeaseDeal nu beheert - het denkt dit jaar op een bestand van duizend auto's uit te ko men - is negentig procent van bedrijven. Van de overige tien procent, de particulieren, is het gros van het vrouwelijk ge slacht en hoog opgeleid. Waar om dat zo is weet Koudstaal niet. „Misschien snappen vrou wen beter wat een auto kost." LeaseDeal wil dat aandeel parti culieren flink omhoog krijgen. Goedkoper is de consument met Ticks niet uit. „Er worden in Nederland elk jaar 250.000 auto's door particulieren ge kocht, in tachtig procent nog gefinancierd ook. Dat is interes sant voor ons. Want al willen sommige onderzoeken anders doen geloven, de consument wil erg graag weten wat zijn au to precies kost. Met ons sys teem sta je nooit voor verrassin gen." Het komt kort gezegd hier op neer met Ticks: je vindt 't wat, of je vindt 't niks. vrijdag 13 mei 2005 23 Vraag antwoord Ik hoorde over het bestaan van airbagtraining. Wat moet ik me daar bij voorstellen? Initiatiefnemer Mart Hoogmoet: „Als ambulancehulp verlener en brandweerman heb ik ervaren dat airbags di rect gevaar kunnen opleveren als ze onverwacht wor den geactiveerd. Ze springen uit met een gigantische kracht. Daarom heb ik onder de noemer Airbagtraining cursussen ontwikkeld die hulpverleners en particulie ren leren rekening te houden met airbags na een onge luk. Geïnteresseerden kunnen volgende week (18 tot en met 21 mei) de hulpverleningsbeurs in Autotron Rosma len bezoeken. Daar geef ik elke dag demonstraties met als motto: zien is geloven." Info- www.airbagtraining.nl en www.ivic.nl Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia nl Meer vragen en antwoorden vindt u op de site van de krant, rubriek Auto. 40 jaar Ford Transit is toeval De Britse band The Tremeloes toerde vanaf 1966 in een Ford Transit. De Ford Transit bestaat 40 jaar. Dat wordt gevierd met speciale uitvoeringen van deze meest verkoch te lichte bedrijfsauto ter wereld. Ford geeft veertig pro cent korting op fabrieksopties voor een nieuwe Transit. Volgens de Nederlandse importdirecteur René Roggen wordt de Ford Transit gebruikt door de loodgieter die voorrijdt, de hulpverlener op de snelweg en de aanne mer. Ford heeft de Transit in totaal vijf miljoen keer ge maakt. De naam werd toevallig gekozen, toen een Tau- nus-bus uit de Duitse fabriek naar Engeland moest en het label 'Transit' kreeg... Racetechniek voor de weg Michelin lanceert eind deze maand een opvallende 'Power Race' band voor motoren. Die is afgeleid van het 'schoeisel' zoals dat in MotoGP races wordt ge bruikt. De schouders zijn van zachter rubber gemaakt dan het loopvlak. Dit levert veel meer grip op in boch ten, ook bij koude banden. De motorrijder kan kiezen uit combinaties van rubbersoorten, net als een coureur. De maatwerkband is zo'n tien procent duurder dan een gewoon exemplaar. Citroen C4 beste trekker Op het testcentrum van Daf in Sint-Oedenrode is de Citroën C4 1.6 16V uitgekozen tot Trekauto van het Jaar. De Franse auto maakte de meeste indruk tij dens een test van twee dagen. Eervolle vermeldingen gaan naar de Volvo V50 2.0D, de Hyundai Sonata 2.4 en de Citroën C5 1.6 HDI. De deelnemende auto's werden getest met een caravan, waarvan het gewicht was afge stemd op dat van de trekkende auto. Duizend-mijls Chryslers De Chrysler 77 Roadster die meedoet aan de komende Mille Miglia. Chrysler doet weer mee aan de befaamde oldtimer rally Mille Miglia (Duizend Mijlen), vanaf volgende week donderdag in Italië. Het merk verschijnt aan de start met een Saratoga Carrera Panamericana en een 77 Roadster. De Mille Miglia is alleen toegankelijk voor au to's die aan een van de originele races hebben deelgeno men. De zescilinder Chrysler 77 Roadster won de rally in zijn klasse in 1929 en 1930. De Saratoga Coupé be haalde een elfde plaats in de fameuze Carrera Panameri- cana-race van 1953. Pinksteren met Porsches 928 Komend weekeinde houdt de Porsche 928 Club Ne derland een internationaal evenement. Hoogtepunt is een poging zondag in Raamsdonksveer zoveel moge lijk Porsches 928 bij elkaar te brengen. Morgen start van af hotel De Gouden Leeuw in Voorschoten 's middags een toerrit in de omgeving. Zondag rijden de deelne mers naar Raamsdonksveer, naar museum Louwman Collection. Info: www porschedub928.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23