't wat of
Ticks,
je vindt
je vindt
ileep Cherokee komt standaard zonder verfijning
Goeie ruimte wordt duur
betaald in de B-klasse
't niks
Particulier leasen
let de nieuwkomer B-klasse begeeft Merce-
ies-Benz zich in de vechtklasse van de
lenault Scénic, Ford Focus C-Max, Volkswa
an Touran en Toyota Corolla Verso. Alleen:
fc bieden hun ruimte veel voordeliger aan.
oor Mario Vos
Mercedes-techneut kijkt
op van het gebrek aan en-
housiasme als hij tijdens de
unchinformeèrt naar onze me-
ling over de B-ldasse. De klacht
tot de auto een stuk duurder is
ton zijn concurrenten heeft hij
neer gehoord. En dat de B-klas-
i enkele tekortkomingen van
A-klasse heeft overgenomen
took niet nieuw voor hem. Hij
tompelt nog wat over betere
aligheid dan de concurrentie
1 glipt dan weg.
iet is dan ook behoorlijk
drnkken. als je de prijslijst
van de B-klasse ziet: 26.490 eu
ro voor een middenklasse ruim
teauto met een 1,5 liter motor,
de B 150. Wetend datje zo'n in
stapmodel doorgaans beter
kunt laten staan, moet je dus
op minstens 28.825 euro reke
nen voor de B 170 met 116 pk.
Zelf speelde Mercedes bij de in
troductie liever op safe. want
de 'minste' B-broeder die we
konden rijden was een B 200
met 136 pk tweeliter motor.
Prijs: vanaf 31.225 euro.
Dan heb je wel een ruime auto,
dat moeten we toegeven. Merce
des heeft het sandwich-concept
van de A-klasse overgenomen
voor dit model en dat betekent
dat motor en transmissie deels
in de dubbele bodem van de au
to zitten - en daar bij een fronta
le botsing ook inschuiven, van
daar die betere veiligheid. Dat
schept ruimte voor de inzitten
den, al begint de bodem van de
auto net als bij de A-klasse wel
erg hoog. Daardoor zitten je
knieën idioot hoog tenzij je de
benen strekt. Dat kan gelukkig
ook achterin en de bagageruim
te is met 544 liter heel royaal.
Je kunt uitgebreid variëren met
het meubilair, als je tenminste
411 euro overhebt voor het
Easy-vario-systeem. Binnen een
paar minuten staan alle stoelen
buiten en kun je een student
verhuizen, want er past 2.245 li
ter aan lading in. De naam mi-
di-mpv maakt hij dus wel waar.
Rumoerig
Mercedes biedt naast genoem
de benzinemotoren nog een ste
vige tweeliter turbomotor met
193 pk aan, maar die heeft in
dit autotype weinig te zoeken.
En er zijn nog twee turbodie
sels: de B 180 CDI met 109 pk
en de B 200 CDI met 140 pk.
Met hun prijzen van respectie
velijk 32.675 euro en 37.375 eu
ro zijn het ook niet bepaald
prijspakkers. Met een paar leu
ke extra's als leren bekleding,
navigatie, audio, airco,
xenon-lampen en mooie wielen
schiet je in ouderwetse guldens
heel dik over de ton heen.
De sterkste diesel weet goed
weg met de ruim 1.400 kilo we
gende auto, maar net als in de
'A' is hij behoorlijk rumoerig.
Anders dan de A-klasse is het
comfort nu wel in orde. De ve
ring slikt hobbels in alle maten
en soorten goed en je kunt hem
redelijk vlot over een bochtig
parcours sturen.
Opkikker
Het totaalplaatje van deze B:
een mooi ruime midi-mpv met
De Mercedes B-klasse: je kunt
hem ontruimen tot alleen de be
stuurdersstoel overblijft.
goede rijeigenschappen en en
kele tekortkomingen zoals de
A-klasse, tegen een fors prijs
kaartje.
Mercedes-Benz Nederland
denkt er in een jaar 3.500 te ver
kopen, bijna twee keer zo veel
als A-klasses. Die opkikker zou
het merk nu goed kunnen ge
bruiken.
a lejeep Grand Cherokee was een beetje de
■fetvader van alle luxe terreinauto's. Maar de
Mcurrentie is hem links en rechts gepas-
eerd. De Amerikanen hebben hem dus in een
ieuw pak gestoken, maar of dat genoeg is?
jöf Mario Vos
merikanen waren trendset-
bij de ontwikkeling van de
utility vehicle, tegenwoor-
kortweg suv's genoemd,
jtff aar het zijn de Europeanen
-e type auto's verfijning,
rkj Dnif0It en sP°rtiviteit hebben
erschaft. Met de jongste gene-
be van de Grand Cherokee
SPeert Jeep de achterstand
F te maken. Om te begin-
f met een massiever uiter-
fk- maar dat zie je pas echt
P™ als er een oud model
naast staat. Belangrijker is het
compleet nieuwe onderstel met
onafhankelijke wielophanging
voor, in plaats van de tot nu toe
gebruikte starre as. Het com
fort verbetert daar van, maar
het weggedrag is deinerig geble
ven.
M-klasse
Jeep had er verstandiger aan ge
daan om meer componenten te
lenen van zustermerk Merce
des-Benz. In de Grand Cherokee
zitten al stoelen van Mercedes -
die in het origineel overigens
prettiger zitten - en een 3.0 liter
turbodiesel motor. Waarom
niet nog meer overgenomen
van de recent geïntroduceerde
Mercedes M-klasse? Die wordt
immers ook in Amerika ge
bouwd, en rijdt bovendien com
fortabeler en sportiever.
De hoge taille geeft de nieuwe,
maar nog altijd deinende Grand
Cherokee een stoerder uiterlijk.
Die vergelijking met de M-klas-
se is niet vreemd, want de
Grand Cherokee is met een
lengte van 4,75 meter bijna
even groot. De meeste concur
renten - BMW X5, Land Rover
Discovery, Lexus RX300, Por
sche Cayenne en VW Touareg -
zitten trouwens rond die leng
te. De Grand Cherokee heeft
wel een iets kortere wielbasis,
vermoedelijk de reden waarom
de binnenruimte wat tegenvalt.
De kunststoffen in het volledig
vernieuwde interieur doen
goedkoop aan. Afwerking is so
wieso geen sterk punt van de
Grand Cherokee - bij veel exem
plaren die wij zagen waren de
carrosserienaden ongelijk en
hingen de portieren niet goed
in de carrosserie. En onderweg
kregen we rare foutmeldingen
van de boordcomputer.
Trekkracht
De Grand Cherokee maakt
weer wat goed met de motoren.
De 'eenvoudigste' 4,7 liter
V8-motor blinkt weliswaar niet
uit door zijn vermogen, maar
hij heeft wel veel trekkracht pa
raat: 410 Nm bij 3.600 toeren.
Het topmodel heeft een 5,7 li
ter V8-motor met 326 pk en 500
Nm trekkracht. Vier cilinders
worden onmerkbaar uitgescha
keld als er weinig kracht nodig
is, en dat helpt het verbruik be
perken.
Toch gaat onze voorkeur uit
naar de 3.0 V6-turbodiesel van
Mercedes. Die is met 218 pk op
papier de zwakste, maar hij le
vert zelfs nog meer trekkracht
dan de grote V8. In de praktijk
is de diesel daarom niet veel tra
ger, terwijl hij met tweederde
van de brandstof toe kan. Kie
zen wordt helemaal makkelijk
als je de prijzen bekijkt. De
Grand Cherokee 4.7 Laredo
mag weg vanaf 59.400 euro, de
3.0 V6 CRD Laredo vanaf 61.300
euro en de 5.7 V8 Limited moet
81.600 opbrengen.
Q) Fiat Panda 1.1 Active
je meeste particulie-
ren financieren hun
:jj ïieuwe heilige koe.
looi die mensen is er
iueen lease-systeem,
iet heet Ticks en het
iaakt de autokosten
ichtelijk.
orRien van der Steen
p de afgelopen
AutoRai was het
druk op de stand
van LeaseDeal,
een nieuwe on-
die behalve bedrij-
probeert vooral ook de par-
consument warm te
voor leasen.
Jan-Willem Koudstaal
een zelfbedacht sys-
dat hij Ticks noemt. Het
er op neer dat je je abon
neert op een auto en de gere-
kilometers apart afrekent,
oals met een gsm-abonne-
De Ticks, dat zijn de kilo-
Het abonnementsgeld
e vooruit, de kilometers
(39), via de autovak
school Iva, een kopieermachine-
en topfuncties bij lease-
voor zichzelf
legonnen: „We werken met
Nieuwprijs
9.395 euro
Opgegeven kilometrage
20.000 p/jr
Abonnement 24 mnd
132,24 euro p/mnd
Abonnement 48 mnd
95,67 euro p/mnd
TICK
Prijs per km 8,92 c
In een leasecontract zitten alle kosten (onderhoud, reparaties, verzekering, belasting etc.) behalve brandstof.
Via de site van leasedeal.com kan iedere particulier voor elke auto de leasekosten berekenen.
Q1 Opel Astra 1.6 Elegance
Nieuwprijs
23.595 euro
Opgegeven kilometrage
25.000 p/jr
Abonnement 24 mnd
204,76 euro p/mnd
Abonnement 48 mnd
129,30 euro p/mnd
TICK
Prijs per km
18,23 ct
VOOR
inzichtelijke kosten
geen kopzorg
BTW-addertje
Bij particulier leasen zit een btw-addertje onder het gras.
Iedere consument betaalt normaal gesproken bij koop of finan
ciering van goederen btw over afschrijving, onderhoud, banden,
reparaties enzovoort. Bij lease komt daar nog eens btw over ren
te en de cascopremie bij, die voor particulieren niet aftrekbaar is.
TEGEN
hogere autokosten
auto geen eigendom
Daar staat tegenover dat de rente in verhouding tot
een financiering lager is en er geen assurantiebelas
ting over de Cascopremie betaald hoeft te worden.
Ten opzichte van financiering of koop blijf je evenwel
duurder uit.
een zwarte doos die volautoma
tisch de afgelegde kilometers
via de satelliet registreert en
aan ons doorzendt. Die black box
is ook handig bij het terugvin
den van de auto wanneer die
onverhoopt gestolen is."
Het systeem van LeaseDeal
maakt de autokosten volgens
Koudstaal inzichtelijk. En dat
zou particuliere autorijders
moeten aanspreken, denkt hij.
Als een klant zijn contract wil
aanpassen, kan hij dat gemak
kelijk via internet.
Nieuw is het idee voor particu
liere lease niet. Samen met ING
kwam de Postbank'enige tijd ge
leden met een soortgelijk idee,
maar dat stierf een stille dood.
Volgens Koudstaal ontbrak de
belangstelling omdat de metho
de nauwelijks afweek van die
voor bedrijven: „Alle leasemaat
schappijen doen eigenlijk het
zelfde. In tachtig procent van
de gevallen moet een contract
gaandeweg opengebroken wor
den, omdat iemand veel meer
of minder rijdt dan aangeno
men. Maar nietje telefoonprovi-
der spreek je toch ook niet af
dat je precies 300 minuten gaat
bellen? Daarom heb ik looptijd
en kilometrage gesplitst. Je
neemt een abonnement op alle
vaste kosten en voor de variabe
le kosten betaal je dus je Ticks.
Wij zijn daarmee de enige."
Bewuster
Om het systeem meer bekend
heid te geven en verder uit te
bouwen denkt de onderneming
aan samenwerken met een ste
vige partner. Sinds september
2004 is LeaseDeal met zes mede
werkers aan de slag en het
heeft intussen ruim vijfhon
derd auto's in het bestand.
Ook de overheid heeft zich al
gemeld, zegt de Ticks-beden-
ker. „Logisch, want dit is reke
ningrijden op een commerciële
manier. Wij kunnen via ons sys
teem uitdraaien wie er gisteren
tussen 09.00 en 22.00 uur op de
Al2 reed. Of welke auto hoe
laat en waar bij een pompsta
tion stond. Bovendien zal dit
systeem mensen bewuster met
hun autokilometers laten om
gaan. Als ze minder rijden beta
len ze ook minder. Terwijl het
voor gewone leaseauto's nooit
uitmaakt hoeveel ermee gere
den wordt. Dat zie je aan het ge
drag van de leaserijder, want
die hoeft toch pas na vier jaar
af te rekenen. Bij ons gebeurt
dat elke maand, en dat is dus
veel inzichtelijker."
Vrouwen
Van de ruim vijfhonderd auto's
die LeaseDeal nu beheert - het
denkt dit jaar op een bestand
van duizend auto's uit te ko
men - is negentig procent van
bedrijven. Van de overige tien
procent, de particulieren, is het
gros van het vrouwelijk ge
slacht en hoog opgeleid. Waar
om dat zo is weet Koudstaal
niet. „Misschien snappen vrou
wen beter wat een auto kost."
LeaseDeal wil dat aandeel parti
culieren flink omhoog krijgen.
Goedkoper is de consument
met Ticks niet uit. „Er worden
in Nederland elk jaar 250.000
auto's door particulieren ge
kocht, in tachtig procent nog
gefinancierd ook. Dat is interes
sant voor ons. Want al willen
sommige onderzoeken anders
doen geloven, de consument
wil erg graag weten wat zijn au
to precies kost. Met ons sys
teem sta je nooit voor verrassin
gen."
Het komt kort gezegd hier op
neer met Ticks: je vindt 't wat,
of je vindt 't niks.
vrijdag 13 mei 2005 23
Vraag antwoord
Ik hoorde over het bestaan van airbagtraining. Wat moet ik me
daar bij voorstellen?
Initiatiefnemer Mart Hoogmoet: „Als ambulancehulp
verlener en brandweerman heb ik ervaren dat airbags di
rect gevaar kunnen opleveren als ze onverwacht wor
den geactiveerd. Ze springen uit met een gigantische
kracht. Daarom heb ik onder de noemer Airbagtraining
cursussen ontwikkeld die hulpverleners en particulie
ren leren rekening te houden met airbags na een onge
luk. Geïnteresseerden kunnen volgende week (18 tot en
met 21 mei) de hulpverleningsbeurs in Autotron Rosma
len bezoeken. Daar geef ik elke dag demonstraties met
als motto: zien is geloven."
Info- www.airbagtraining.nl en www.ivic.nl
Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia nl
Meer vragen en antwoorden vindt u op de site van de krant, rubriek
Auto.
40 jaar Ford Transit is toeval
De Britse band The Tremeloes toerde vanaf 1966 in een
Ford Transit.
De Ford Transit bestaat 40 jaar. Dat wordt gevierd
met speciale uitvoeringen van deze meest verkoch
te lichte bedrijfsauto ter wereld. Ford geeft veertig pro
cent korting op fabrieksopties voor een nieuwe Transit.
Volgens de Nederlandse importdirecteur René Roggen
wordt de Ford Transit gebruikt door de loodgieter die
voorrijdt, de hulpverlener op de snelweg en de aanne
mer. Ford heeft de Transit in totaal vijf miljoen keer ge
maakt. De naam werd toevallig gekozen, toen een Tau-
nus-bus uit de Duitse fabriek naar Engeland moest en
het label 'Transit' kreeg...
Racetechniek voor de weg
Michelin lanceert eind deze maand een opvallende
'Power Race' band voor motoren. Die is afgeleid
van het 'schoeisel' zoals dat in MotoGP races wordt ge
bruikt. De schouders zijn van zachter rubber gemaakt
dan het loopvlak. Dit levert veel meer grip op in boch
ten, ook bij koude banden. De motorrijder kan kiezen
uit combinaties van rubbersoorten, net als een coureur.
De maatwerkband is zo'n tien procent duurder dan een
gewoon exemplaar.
Citroen C4 beste trekker
Op het testcentrum van Daf in Sint-Oedenrode is de
Citroën C4 1.6 16V uitgekozen tot Trekauto van
het Jaar. De Franse auto maakte de meeste indruk tij
dens een test van twee dagen. Eervolle vermeldingen
gaan naar de Volvo V50 2.0D, de Hyundai Sonata 2.4 en
de Citroën C5 1.6 HDI. De deelnemende auto's werden
getest met een caravan, waarvan het gewicht was afge
stemd op dat van de trekkende auto.
Duizend-mijls Chryslers
De Chrysler 77 Roadster die meedoet aan de komende
Mille Miglia.
Chrysler doet weer mee aan de befaamde oldtimer
rally Mille Miglia (Duizend Mijlen), vanaf volgende
week donderdag in Italië. Het merk verschijnt aan de
start met een Saratoga Carrera Panamericana en een 77
Roadster. De Mille Miglia is alleen toegankelijk voor au
to's die aan een van de originele races hebben deelgeno
men. De zescilinder Chrysler 77 Roadster won de rally
in zijn klasse in 1929 en 1930. De Saratoga Coupé be
haalde een elfde plaats in de fameuze Carrera Panameri-
cana-race van 1953.
Pinksteren met Porsches 928
Komend weekeinde houdt de Porsche 928 Club Ne
derland een internationaal evenement. Hoogtepunt
is een poging zondag in Raamsdonksveer zoveel moge
lijk Porsches 928 bij elkaar te brengen. Morgen start van
af hotel De Gouden Leeuw in Voorschoten 's middags
een toerrit in de omgeving. Zondag rijden de deelne
mers naar Raamsdonksveer, naar museum Louwman
Collection.
Info: www porschedub928.nl.