PZC Vliegincidenten blijven geheim Kamer tevreden over spitsheffing Justitie ziet af van vervolgen marinier kngst voor wegblijvende passagiers IhIPHOL - De meeste inciden- en met Nederlandse vliegtui- en blijven geheim. De Inspectie 'erkeer en Waterstaat verstrekt een informatie meer over ge- eurtenissen als motorstorin- en, vogelbotsingen en brand leidingen. Op jaarbasis melden [ederlandse luchtvaartmaat- bappijen honderden van der- rpaj lijke voorvallen. Slechte staat van kindergebit noopt tot terugkeer schooltandarts Kritiek op condoomverbod van paus Benedictus XVI riHSHlHHHt St m i erdachte m leeld voor brand n Catshuis NS voeren omstreden boetebeleid in Kraanmachinist rijdt meisje dood Slapend onderzoek Diergaarde Blijdorp protesteert Politie scant kenteken auto Gevangenis weert scholeksters AMC informeert over legionella Excuus in zaak Karimi Justitie eist boetes en cel in bouwfraudeproces donderdag 12 mei 2005 f^rRiohard Mooyman beschrijving van minder jge veiligheidsincidenten '3as tot 2003 te vinden op de ebsite van de inspectie. Deze igevens zijn niet meer open- iar. Volgens de inspectie wor- 3nc" en de meldingen de laatste tijd ^Vertrouwelijk behandeld als uit- van een nieuwe iKilU-richtlijn, die vliegmaat- >orte chappijen geheimhouding be- ioft. Over de veiligheid van en- ;ele buitenlandse prijsvechters jjn twijfels ontstaan na inciden- en met Onur Air, waaronder en motorstoring en een afgebro- start. Een meerderheid van je Tweede Kamer pleit zelfs een vliegverbod. Maar ook ederlandse toestellen kampen ims met technische storingen andere onregelmatigheden. 12 - het laatste jaar met are gegevens - werden 500 incidenten gemeld, laaronder veertig 'vogelaan- anngen'. Verder werden blik- inslagen, hevige turbulen- en brandjes in de vliegtuig- euken gerapporteerd. Een pas- igier ontdekte tijdens de lucht dat een dop van een randstoftank ontbrak en een lestel kampte na de landing jet haperende remmen. kopschuw recente geheimhouding van ncidenten is vooral bedoeld om voorkomen dat luchtvaart- laatschappijen kopschuw wor- 1C' i, aldus een woordvoerder. Dit uit angst voor negatieve pu bliciteit en wegblijvende passa giers. De inspectie probeert zo veel mogelijk meldingen te ver zamelen. „We kunnen het toe zicht dan nog gerichter doen en en waar nodig ingrijpen." De veiligheid van de Nederlandse luchtvaart staat volgens de in spectie op een hoog niveau. Ernstige tekortkomingen bij vei ligheidscontroles worden wel openbaar gemaakt. Zo werd vo rig jaar een verlopen luchtwaar- digheidsbewijs ontdekt bij (het inmiddels failliet verklaarde) Air Holland. Een toestel van HollandExel (ook al failliet) bleek een zwaar afgesleten band te hebben door een geblokkeer de rem. GPD pagina 4 passagiers Onur Air tikje nerveus door Saskia Gaster WOERDEN - Het is zo slecht gesteld met de gebitten van de kinderen dat er een soort schooltandarts terug moet ko men in het standaardpakket van de jeugdzorg. Dat is een wens die het Nationaal Insti tuut voor Gezondheidsbevor dering en Ziektepreventie (NIGZ) gisteren opstelde in een brief aan minister Hooger- vorst (Volksgezondheid). Een Kamermeerderheid van PvdA en CDA schaart zich ach ter dit pleidooi. Wat het CDA betreft is goede tandheelkundi ge preventie voor de school gaande jeugd noodzakelijk. Hoe dat geregeld moet worden is CDA-Kamerlid Buijs nog niet duidelijk, maar het moet gebeuren. „Nu worden de ge bitten van slechts 10 procent van de 5-jarigen gecontro leerd", dat is voor het CDA te- weinig. Het NIGZ verwijst in de brief naar een onderzoek van het College van Zorgverze keringen waaruit bleek dat in 2003 bijna de helft van de gaat jes van kinderen tot de tien jaar niet gevuld bleek. De schooltandarts is in bijna heel Nederland verdwenen. Slechts op twaalf plaatsen in het land kunnen kinderen nog terecht bij een jeugdtandarts. De gebitten van de kinderen die daar heen gaan, zien er ge middeld beter uit, constateer de het college. Het NIGZ sluit zich aan bij het advies van het college om de zorg voor de ge bitten van kinderen weer col lectief aan te pakken en onder te brengen bij de gewone jeugdgezondheidszorg van ge meenten en provincies. Hier voor moeten er ook weer pre ventiemedewerkers voor de tandheelkunde bij de GGD'en aan de slag. Nu wordt deze functie vaak door geldgebrek wegbezuinigd. ANP EN HAAG - Het Openbaar Mi- sterie heeft een verdachte op 23sigtöög vanwege de brand in het 23,51 atshuis in Den Haag, die vorig 12.ü iar ontstond bij schilderswerk- 12s. aamheden. Eén schilder kwam mhet leven. Het OM weigert te wat de verdenkingen te- En de verdachte zijn. brand in de ambtswoning w premier Balkenende had laats op zaterdag 15 mei. Twee folders waren bezig met werk- lamheden aan de vloer toen de ontstond. De brandweer fermoedt dat gebruik is ge- 12,s laakt van thinner, een giftige, ttliftplosieve en brandbare stof die irboden is bij binnenwerk lamheden. Bij de brand kwam a 49-jarige schilder om het le men werd het pas gerenoveer- Catshuis zwaar beschadigd, f schade beliep 30 miljoen eu- Cn woordvoerder van het OM alleen kwijt dat het straf- ichtelijk onderzoek naar de rand al enige tijd is afgerond dat er een verdachte is. GPD DEN BOSCH - Kunstenaar Ralph Posset legt met vierduizend condooms de woorden doorns verbiedt. De vierduizend condooms staan voor de ruim vier miljoen mensen Aids Kills voor de Bossche Kathedraal Sint Jan. Met deze actie wilde hij gisteren een die aids of hiv hebben. De condooms mag de kerk houden voor hun katholieke hulpor- statement maken tegen de nieuwe paus Benedictus XVI die het gebruik van con- ganisatie Mensen in Nood. foto Rick Nederstigt/ANP door Lianne Sleutjes DEN HAAG - De regeringspar tijen VVD en CDA en de opposi tiepartij PvdA vinden het prima als de opbrengst van een toe komstige spitsheffing in de Randstad ten goede komt aan extra wegen. Indien files op be paalde trajecten gemakkelijker worden bestreden met extra openbaar vervoer, mag dat geld van hen ook daar naartoe. De commissie-Nouwen advi seert minister Peijs van Verkeer volgende week automobilisten vanaf 2009 een kilometerheffing te laten betalen bij vier verkeers knelpunten in de Randstad en mogelijk twee elders. Een paar jaar later komt er een landelijk heffingensysteem. Als compensa tie zal de motorrijtuigenbelas- ALZ-ik-, NOG E E.IW CO CS-VWO Wit VAN AI££M Moe; CLOo'fV/lc. ting worden verlaagd. Niet het bezit maar het gebruik van een auto wordt zo belast. Van het heffingsgeld moeten volgens de commissie verkeersknelpunten worden aangepakt. De commis sie is het dinsdagavond laat hier over eens geworden. WD en CDA hebben wel oren naar dit advies maar zij willen er niet veel over zeggen. Het moet immers nog naar de minis ter toe. Van WD'er Hofstra mag er ook geld naar het open- UTRECHT - Ondanks heftige kritiek van het personeel en con sumentenorganisaties voeren de Nederlandse Spoorwegen per 1 oktober een nieuw boetebeleid in. Elke betrapte treinreiziger zonder kaartje moet dan een boete van 35 euro en de kosten van het kaartje betalen. Nu kan een passagier nog een vervoerbewijs bij de conducteur kopen tegen een iets hoger ta rief dan op het station. Het strenge beleid geldt ook voor ie mand die geen kaartje kon ko pen, omdat het automaat kapot was of omdat hij te laat was. Rei zigers die met een geldige reden zonder vervoerbewijs in de trein zitten, kunnen achteraf wel de boete kwijt laten schelden, al dus de NS gisteren. Volgens de NS stapt een kleine groep mensen in de trein zonder kaartje in de hoop gratis te kun nen reizen. Dit kost het bedrijf jaarlijks enkele miljoenen eu ro's. Bovendien zorgen zwartrij ders voor ergernissen bij andere klanten. De consumentenorgani saties vinden dat de NS notoire zwartrijders en goedwillende reizigers niet over een kam mo gen scheren. De machinisten en conducteurs vrezen extra agres sie. Ook goedwillende reizigers kunnen straks boos worden, om dat zij een boete moeten beta len. Vooral conducteurs zien de bui al hangen. ANP baar vervoer. „Als het geld maar naar het verkeer toe gaat en niet naar een grote algemene pot zoals eerst de bedoeling leek." Ook de PvdA vindt dat het geld gebruikt moet worden om de be reikbaarheid te verbeteren. „Je moet niet direct vastleggen dat het naar asfalt óf naar openbaar vervoer toe moet. Waar nodig leg je asfalt aan en als het er gens aantoonbaar is dat een goe de busverbinding de verkeers drukte oplost, doe je dat", aldus PvdA-Kamerlid Verdaas. GroenLinks-Kamerlid Duyven- dak vindt echter dat het advies van Nouwen alleen leidt tot meerwegen. „Files worden zo al leen dikker en langer." Plij ziet meer heil in heffing die op korte termijn in het hele land wordt ingevoerd en niet pas vanaf 2014 zoals Nouwen voorstaat. Bij welke knelpunten de automo bilist over vier jaar zou moeten gaan betalen, is nog niet be kend. Werkgeversorganisaties MKB-Nederland en VNO-NCW opperen de Tweede Coentunnel bij Amsterdam, de verlengde A4 tussen Delft en Schiedam en de Utrechtse ring. Het midden- en kleinbedrijf denkt ook aan de rondweg om Eindhoven, terwijl VNO-NCW bij elkaar acht (nieuwbouw)projecten opsomt. Het gaat bij voorbeeld ook om de A2 door Maastricht en de A15 tussen Maasvlakte en Vaan plein-Rotterdam. GPD LUTTEN - Bij een ongeluk op de Zwarte Dijk in het Overijssel se Lutten is gistermiddag een 17-jarig meisje uit Slagharen om het leven gekomen. Het meis je stond met haar bromfiets te wachten achter een kraanwa gen, die achteruit reed en haar overreed. Zij was vrijwel op slag dood. Het drama was het gevolg van AMSTERDAM - In het sciencecenter Nemo in Amsterdam voeren leerlingen van de Montesso rischool uit Hoofddorp, onder begeleiding van slaapwetenschappers, een slaapexperiment uit. De leerlingen leren laboratoriumvaardigheden, voeren het experiment uit, zijn proefpersoon, le zen de grafieken en trekken conclusies. Het Grote Slaapexperiment wordt gedaan door on der meer de Nederlandse Organisatie voor We tenschappelijk Onderzoek en het Nederlands In stituut voor Hersenonderzoek. foto Olaf Kraak/ANP ROTTERDAM - Diergaarde Blijdorp protesteert volgen de week woensdag op ludieke wijze tegen de bezuinigings voorstellen van de gemeente Rotterdam. Door de bezuini gingen staat het voortbestaan van de dierentuin op het spel, zeiden medewerkers gisteren. De kosten voor het onderhoud van de dieren zijn niet meer op te brengen, zo vreest het bezorgde personeel. Om daar de aandacht op te vestigen, houden ze 18 mei een boedelkijkdag waarop bezoekers kunnen uitzoeken wat ze na het faillissement zouden willen aanschaffen. ANP ROTTERDAM - De politie Rotterdam-Rijnmond gaat voortaan automatisch kentekenplaten scannen om te con troleren of de auto gestolen is of dat de eigenaar nog open staande boetes heeft of eerder is aangehouden voor rijden onder invloed. Het korps werkt nu met één auto waarin de apparatuur is ingebouwd, maar breidt dat aantal uit naar drie. Als de computer een kenteken herkent, wordt de auto aan de kant gezet. Het is volgens de politie een voordeel dat de agenten gerichter kunnen werken. „We hoeven willekeuri ge burgers niet meer onnodig te controleren", aldus een woordvoerder. ANP ZWOLLE - De gevangenis in Zwolle heeft gisteren maat regelen genomen tegen scholeksters die de auto's op het parkeerterrein beschadigen. De Penitentiaire Inrichting Overijssel plaatste een spiegel aan de buitenmuur om de aanvallen van de vogels mee af te weren. De eksters zien in de spiegeling van de auto's hun evenbeeld en denken dat ze aangevallen worden. In een reactie hierop pikken ze in de autolak. ANP AMSTERDAM - Het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam heeft 190 patiënten ingelicht, omdat zij moge lijk met de legionellabacterie in aanraking zijn gekomen. De bacterie is het afgelopen weekeinde aangetroffen in het ziekenhuis. Volgens een woensdag verstrekte medede ling van het AMC is de kans op besmetting zeer gering. Uit voorzorg zijn alle patiënten die sinds 25 april opgeno men waren, geïnformeerd. ANP DEN HAAG - Ambassadeur B. Ziaran van Iran heeft gis teren zijn spijt betuigd over de manier waarop Iraanse mi litairen GroenLinks-Kamerlid Karimi hebben behandeld. Hij deed dat tijdens een gesprek op het ministerie van Bui tenlandse Zaken.Ziaran legde uit dat de behandeling van Karimi maandagavond op de luchthaven van Teheran geen beleid van de Iraanse overheid is. Iran onderzoekt het incident en zal Nederland hier over inlichten. Groen- Links-fractievoorzitter Halsema noemt de excuses een eerste stap. Karimi zelf is nog niet overtuigd. „Dit is nog een beetje te mager. Suggereren dat dit een eenmansactie was van militairen is belachelijk. Het was een gecoördi neerde actie, waarbij ook het ministerie van Informatie was betrokken.ANP een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Het meisje stond dicht achter de kraan, omdat die linksaf zou slaan. De machinist ontdekte echter dat hij te ver was gereden. Nadat hij eerst nog twee achteropko mende auto's had laten passe ren reed hij achteruit, onwe tend van het meisje achter hem,GPD van onze redactie binnenland ROTTERDAM - In het bouw fraudeproces zijn gisteren in Rotterdam geldboetes geëist tot 2 miljoen euro tegen vier grote bouwbedrijven. Twaalf ver dachte (ex-)directeuren van deze aannemers hoorden straffen tegen zich eisen tot één jaar, met aftrek van voorar rest. De hoogste straf wil het OM op leggen aan de topman van de Groningse wegenbouwer Koop Tjuchem. De topman hoorde een celstraf van een jaar tegen zich eisen. Tegen zijn directeur werd een eis van tien maanden on voorwaardelijke gevangenis straf neergelegd. De man die de fraudegelden regelde moet wat justitie betreft zeven maanden zitten. Koop Tjuchem en zijn me dewerkers worden beschuldigd van het grootste aantal misstap pen in deze omvangrijke fraude zaak. Volgens officier van justitie M. Koelewijn heeft Koop Tjuchem 'geen middel ge schuwd om de eigen continuiteit te waarborgen'. De wegenbou wer was niet alleen betrokken bij alle verdachte bouwprojec ten die het OM heeft onder zocht, maar ook wordt het be drijf als enige beticht van cor ruptie en omkoping van ambte naren. Dat kost de voormalige werkgever van klokkenluider Ad Bos volgens de aanklagers een geldboete van 2 miljoen eu ro. De drie andere aannemers die zich voor de rechter moesten verantwoorden, Heijmans, BAM en KWS, moeten van het OM elk 1,8 miljoen euro betalen. Vier hooggeplaatste medewerkers van wegenbouwer KWS hoor den met ieder negen maanden eveneens een zware strafeis. Ook zij waren betrokken bij een groot aantal illegale afspraken die het OM in zijn ruim 3,5 jaar durende onderzoek onder de loep heeft genomen. Directeuren De eisen tegen de managers van Heijmans en BAM waren lager, omdat zij van minder mis stappen worden beticht. De drie directeuren van Heijmans en de twee van BAM moeten ieder zes maanden zitten. ANP van onze redactie binnenland ARNHEM - Het Openbaar Mi nisterie gaat niet in cassatie te gen de vrijspraak van een mari nier. De 44-jarige sergeant-ma joor werd verdacht van het over treden van de geweldsinstruc- ties voor Nederlandse militairen in Irak waardoor volgens het OM in december 2003 een Ira kees onnodig werd gedood. Dat heeft persadvocaat-gene raal A. Welschen van het OM in Arnhem gisteren bekendge maakt. Volgens G. Knoops, de raadsman van de marinier, rea geerde zijn cliënt blij op het nieuws. Ook minister Kamp van Defensie was 'verheugd dat het boek eindelijk gesloten kan wor den'. „Het streven van het Openbaar Ministerie was om helderheid te krijgen over de omstandigheden waaronder een uitgezonden mili tair geweld mag plegen. Die hel derheid is nu bereikt doordat de rechter ook in hoger beroep geoordeeld heeft dat de Rules of Engagement (de internationale geweldsinstructies) van toepas sing zijn op het optreden van uit gezonden militairen", aldus de verklaring van het OM. „Nu is duidelijk geworden dat het het OM op zich niet om mijn cliënt was te doen, maar om het alge meen belang. Dat is heel spijtig. In die zin is het een overbodig proces geweest dat veel leed heeft veroorzaakt. Een trieste conclusie", aldus advocaat Knoops. Wijs Wat minister Kamp betreft is de marinier 'volledig inzetbaar' voor toekomstige militaire ope raties. Kamp bezocht hem af gelopen vrijdag in diens huis waar de twee een 'goed en ver trouwelijk' gesprek hadden. VVD-Tweede-Kamerlid Van Baaien noemt het besluit van het OM af te zien van cassatie 'wijs'. ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 3