PZC
Waterschap lokt glasaaltjes
WAO? Geef mij liever
een geschikte baen!
U kunt nü iets doen
voor de Zonnebloem!.
Bunkerroute over Walcheren
ANGO maak(t) beter leven mogelijk!
Project om jonge paling naar Schouws Prunjegebied te leiden
Hond dood na
verkeersongeval
Colijnsplaat
Geen obstakels meer voo
windmolens Koegorspoli
Open dagen
openbare
basisscholen
Presentatie va
nieuw katholi|ur;|
pastoraal teai P
Bouw mee aan ons nieuwe vakantieschip.
Doneer uw bijdrage op giro 145.
donderdag 12 mei 2005
oor Piet Kleemans
KERKWERVE - De paling komt
terug in de Prunjepolder. Water
schap Zeeuwse Eilanden pro
beert glasaal - die via de aalgoot
bij Prommelsluis de Schouwse
polder intrekt - met behulp van
een 'omleiding' naar het Prunje
gebied te lokken.
Vroeger was het lage land van
Schouwen beroemd om de enor
me hoeveelheid paling. In de
loop der tijden liep de aal
populatie steeds verder terug,
onder meer omdat sluizen ver
vangen werden door gemalen.
Omdat de glasaaltjes niet meer
via de sluizen naar binnen kon
den. namen de intrekmogelijkhe-
den fors af. Het waterschap be
sloot in samenwerking met de
provincie de glasaaltjes een
handje te helpen en te proberen
de palingstand in het Schouwse
binnenwater op te vijzelen.
Toen in het kader daarvan in
1995 de aalgoot bij Prommel
sluis werd aangelegd, was dat
COLIJNSPLAAT - Bij een ver
keersongeval op de Noordlange-
weg in Colijnsplaat verloor giste
ren een hond het leven en raakte
een bestuurder gewond.
Een 62-jarige automobiliste uit
Noord-Beveland verleende rond
kwart voor zes 's middags op
het kruispunt van de Noordlan-
geweg-Klaverweg geen voor
rang aan een 29-jarige automo
bilist uit diezelfde gemeente.
De 29-jarige is voor behande
ling aan zijn schouder met de
ambulance overgebracht naar
het ziekenhuis in Goes, de
vrouw kwam met dé schrik vrij.
Twee honden van de 29-jarige
automobilist zijn door het perso
neel van de dierenambulance be
handeld. Een van de honden
was er ernstig aan toe en is aan
zijn verwondingen overleden.
de eerste in Nederland. Over de
zeedijk werd een kunststof goot
met een lengte van 35 meter ge
legd, gestoffeerd met kokosmat.
Via de goot laat men zoet water
in de Oosterschelde stromen om
de glasaaltjes te lokken.
Eenmaal in de goot 'klimt' de
glasaal via de kokosmat omhoog
om vervolgens via een dichte lei
ding in een verzamelbak aan de
andere kant van de zeedijk te
recht te komen. Medewerkers
van het waterschap tellen de
glasaaltjes en zorgen er vervol
gens voor dat de diertjes hun
weg kunnen vervolgen richting
binnenwater, waar ze tot volle
wasdom kunnen komen.
Tot voor kort was het Prunjege
bied onaantrekkelijk voor de
beestjes. Het waterpeil is er ho
ger dan in het omliggende ge
bied, wat betekent dat de
glasaal tegen de stroming in
moet zwemmen en dat werkt
niet echt motiverend.
Een tweede mini-aalgoot bij de
stuw die het peil voor de Prunje
regelt, in combinatie met een
zoetwaterstroom, moet de
glasaal over de streep trekken.
De mini-aalgoot is inmiddels
aangelegd, maar volgens het wa
terschap is nu nog niet te zeggen
of de 'omleiding' effectief is.
De aalgoten hebben inmiddels
al wel overduidelijk hun waarde
bewezen. Naast de aalgoot bij
Prommelsluis zijn inmiddels aal-
goten aangelegd bij Ouwerkerk,
Kattendijke, Borssele en Hoede-
kenskerke. In het eerste jaar
kwamen tienduizenden glasaal
tje over de dijk. Hoogtepunt
was 1997 toen liefst 40.00
glasaaltjes zich lieten verleiden
de dijk over te steken. In 2001
kelderde dat aantal naar onge
veer 7000, een jaar later steeg
het weer naar dik 12.000.
Het waterschap vindt het be
langrijk mee te kunnen werken
aan betere intrekmogelijkheden
voor de glasaal,t omdat het op
die manier een bijdrage kan le
veren aan de aanwezigheid van
paling in het binnenwater.
Bovendien sluit het beheer van
aalgoten aan bij het visstandbe-
heer en de zorg voor een gezond
en schoon oppervlaktewater.
De fietsroute leidt ook langs de Höckerhindernisse bij Valkenisse. Obstakels die tanks van de geallieerden tegen moesten houden.
foto Lex de Meester
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - Het bunkermuseum in
Zoutelande staat dit jaar in het teken van
Liberty-ships, bevoorradingsschepen van
de geallieerden die in hoog tempo werden
geproduceerd. In de bunker in Vlissingen is
een expositie te zien over mini-duikbootjes
en het loodswezen in de Tweede Wereldoor-
Tegelijkertij d is een folder verschenen over
de bunkerroute, een fietstocht langs Duitse
verdedigingswerken tussen Dishoek en
Westkapelle. Op de route zijn bunkers te
zien, maar ook Höckerhindernisse bij Valke
nisse, obstakels die tanks van de geallieer
den tegen moesten houden.
Libertyships werden door de Amerikanen
gebouwd voor de bevoorrading van
Groot-Brittannië, zegt C. Heijkoop, voorzit
ter van de stichting Bunkerbehoud, die het
museum exploiteert. „De Duitsers probeer
den dat te saboteren. In het begin van de
oorlog waren ze daar redelijk succesvol in."
Omdat er meer schepen tot zinken werden
gebracht dan er gebouwd konden worden,
werd besloten om schepen te maken zoals
Ford auto's bouwde: in serieproductie. In to
taal werden er 2710 gebouwd en hoewel de
schepen voor vijf jaar werden gebouwd, voe
ren er in 1970 nog 170. In het bunkermu
seum is een model van een libertyship te
zien. In de bunker bij de Oranjemolen is in
formatie te zien over miniduikboten, zeemij-
nen en het loodswezen en over de vaart op
de Westerschelde in oorlogstijd. „Antwer
pen was belangrijk voor de geallieerden", al
dus Heijkoop. „De Franse havens waren al
lemaal vernield. De vaart op de Schelde was
eind november '44 vrijmaar konvooien wer
den nog steeds aangevallen door mijnen en
miniduikbootjes." Nederlandse loodsen,
waarvan er bij het begin van de bezetting ve
len naar Engeland waren uitgeweken, bege
leidden de konvooien.
Het bunkermuseum is een groot succes. Het
trekt jaarlijks 15.000 bezoekers. Heijkoop:
„Met maar twee middagen open, zonder sub
sidie en alleen met vrijwilligers." Ook Duit
sers brengen regelmatig een bezoek aan het
museum. „Opvallend is dat mensen tussen
de veertig en zeventig jaar er weinig over
weten. Het blijkt dat er nauwelijks over is
gesproken. Jongeren weten er veel meer
van." Oud-strijders heeft hij nog niet vaak
gezien, maar vorig jaar had Heijkoop een
bijzondere ontmoeting. „Die man herkende
een foto van zijn vader in een boek. Hij wist
alleen dat zijn vader ergens in Nederland of
België was gesneuveld, hij had hem nooit ge
kend." De bunker bij de Oranjemolen in
Vlissingen is dit jaar voor het eerst het hele
seizoen open, voorlopig alleen op wij dag
middag van 13.00 tot 16.00 uur. Het bunker
museum in de duinen bij Zoutelande is open
op woensdag- en zaterdagmiddag van
13.00-17.00 uur. De folder met de fietsroute
is daar te koop voor vijftig cent.
eaa
WW
•ma
istt
-idve
oor
eea
door Jan van Ommen
DEN HAAG - De Raad van Sta
te ziet geen reden om de milieu
vergunning voor een nog aan te
leggen park met 22 windturbi
nes in de Koegors- en NieuweZe-
venaarpolder in Terneuzen bui
ten werking te stellen.
Bezwaarmakers tegen het wind
molenpark, waaronder de Stich
ting Houdt Woonomgeving Koe-
gorspolder Leefbaar (HWKL),
hadden daar vorige maand om
gewaagd. De stichting vertegen
woordigt een aantal omwonen
den van de Koegorspolder.
Overlast
De omwonenden zien het wind
molenpark niet zitten en wezen
onder meer geluidsoverlast van
de draaiende wieken en turbi
nes.
De Raad van State stelt op basis
van beschikbare onderzoeken
GOES - De openbare basisscho
len in Goes en Noord-Beveland
houden maandag 23 en donder
dag 26 mei open dagen.
De scholen zijn beide dagen te
bezoeken van half twee tot half
vijf. Maandag zijn er open da
gen op de Prof. Dr. Kohnstamm-
school in Goes, De Zuidwest
hoek in Goes, het Schengehof in
's-Heer Arendskerke, De Katten-
schulp in Kattendijke, De Kloe-
tingse school in Kloetinge, de
Stamperiusschool in Wilhelmi-
nadorp en De Vliete in Wissen-
kerke. Donderdag zijn er open
dagen op De Tweemaster in
Goes, De Achthoek in Wol-
phaartsdijk, De Zuidvliet in
Kortgene, de Prinses Magriet-
school in Kats en Het Stelleplan-
kier in Colijnsplaat.
De open dagen vallen samen
met de actieweek van de Vereni
ging voor Openbaar Onderwijs
(VOO). Deze vereniging wil het
openbaar onderwijs in het zon
netje zetten, nu steeds meer kin
deren voor het bijzonder onder
wijs kiezen.
en documenten vast
windmolenpark hi
schijnlijk aan alle landi
lieuvoorschriften volt.
niet meer herrie maakt
toegestaan.
Later dit jaar, na beha
van de bodemzaak, zal 5
van State een definitie!
over de vergunning velL
rigens heeft Windenerp
wikkelaar WinWind ee
gezegd dat ze niet met
van een molenpark
dat het bedrijf een onheil
ke milieu- en bouwverc
heeft. Het kan zeker n»
duren voordat de boei,
over de milieuvergunni»
gehouden.
WinWind wil absolute
heid dat de vergunninAr
meer kunnen sneuvelen
drijf heeft afspraken mt |zc
teerders gemaakt dat hf: ijl
bouw begint als er zeker
Het gaat immers om een:
ring van 60 miljoen ec
WinWind een milieuverp
heeft, krijgt het aut® Er
een bouwvergunning van:
meente.
oor
IEI
out
esti
óm
KWADENDAMME - Der pv(
katholieke kerk in de regiil orr
landen en Schouwen-Duh iee
heeft een nieuw paste P
en dat presenteert zich 1 e
22 mei in de parochieM eld
Kwadendamme. Wek
)aa
De presentatie begint r
eucharisatieviering vana:
uur met als thema 'Godsl
ging in veelheid'. Nader.["1
is het mogelijk kennis te:
met het vernieuwde pas
team, want helemaal mi
het niet. a II
Het team telt vijf leden va i
er twee pas zijn aangeti
pastoraal werkster Ineke:
Par en priester Erick vaii
kei. De andere, al langeriii
gio werkzame leden zijn*-
raai werkster Ria Ombeleg
toraal werker Johan Git
en pastoraal projectmedej
Nico Bulter.
"Ten onrechte zijn honderdduizenden
arbeidsgehandicapten afgeschreven. Ze
kunnen werken en willen werken. Maar
dan moet er wel passend werk voor ze
zijn. Plus inkomenszekerheid als het echt
niet langer lukt. Ik wil zeggenschap over
mijn leven. Ik sta niet graag aan de kant.
Dus ben ik ANCO-lid.
De Algemene Nederlandse Gehandicap
ten Organisatie (ANGO) is de grootste
belangenorganisatie van, voor en door
mensen met een functiebeperking of
chronische ziekte. Of het nu gaat om
juridische ondersteuning, belastingterug-
gave, uitkeringen, zorg en hulp, woning
aanpassingen, vervoer of lotgenoten
contact... Kom op voor je belangen!
Word nu lid!
Postbus 850, 3800 AW Amersfoort
Tel. (033) 465 43 43 Fax (033) 465 43 53
Internet: www.ango.nl E-mail: info@ango.nl
(Handicap.nl is de fondsenwervingsorganisatie van ANGO, kijk op www.handicap.nl
voor meer informatie)
Op het Zonnebloem vakantieschip beleven jaarlijks bijna 3.000 ernstig zieke of gehandicapte
passagiers een week lang de vakantie van hun leven. Na 20 jaar intensieve vaart is ons schip
echter dringend aan vervanging toe. Een nieuw vakantieschip kost 14 miljoen euro.
Een gigantisch bedrag, waarvoor we een beroep doen op alle inwoners van Nederland.
Samen kunnen we dit schip bouwen! Doe mee! Namens onze passagiers: hartelijk dank.
www.ietsdoenvoordezonnebloem.ni