PZC Waterschap lokt glasaaltjes WAO? Geef mij liever een geschikte baen! U kunt nü iets doen voor de Zonnebloem!. Bunkerroute over Walcheren ANGO maak(t) beter leven mogelijk! Project om jonge paling naar Schouws Prunjegebied te leiden Hond dood na verkeersongeval Colijnsplaat Geen obstakels meer voo windmolens Koegorspoli Open dagen openbare basisscholen Presentatie va nieuw katholi|ur;| pastoraal teai P Bouw mee aan ons nieuwe vakantieschip. Doneer uw bijdrage op giro 145. donderdag 12 mei 2005 oor Piet Kleemans KERKWERVE - De paling komt terug in de Prunjepolder. Water schap Zeeuwse Eilanden pro beert glasaal - die via de aalgoot bij Prommelsluis de Schouwse polder intrekt - met behulp van een 'omleiding' naar het Prunje gebied te lokken. Vroeger was het lage land van Schouwen beroemd om de enor me hoeveelheid paling. In de loop der tijden liep de aal populatie steeds verder terug, onder meer omdat sluizen ver vangen werden door gemalen. Omdat de glasaaltjes niet meer via de sluizen naar binnen kon den. namen de intrekmogelijkhe- den fors af. Het waterschap be sloot in samenwerking met de provincie de glasaaltjes een handje te helpen en te proberen de palingstand in het Schouwse binnenwater op te vijzelen. Toen in het kader daarvan in 1995 de aalgoot bij Prommel sluis werd aangelegd, was dat COLIJNSPLAAT - Bij een ver keersongeval op de Noordlange- weg in Colijnsplaat verloor giste ren een hond het leven en raakte een bestuurder gewond. Een 62-jarige automobiliste uit Noord-Beveland verleende rond kwart voor zes 's middags op het kruispunt van de Noordlan- geweg-Klaverweg geen voor rang aan een 29-jarige automo bilist uit diezelfde gemeente. De 29-jarige is voor behande ling aan zijn schouder met de ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Goes, de vrouw kwam met dé schrik vrij. Twee honden van de 29-jarige automobilist zijn door het perso neel van de dierenambulance be handeld. Een van de honden was er ernstig aan toe en is aan zijn verwondingen overleden. de eerste in Nederland. Over de zeedijk werd een kunststof goot met een lengte van 35 meter ge legd, gestoffeerd met kokosmat. Via de goot laat men zoet water in de Oosterschelde stromen om de glasaaltjes te lokken. Eenmaal in de goot 'klimt' de glasaal via de kokosmat omhoog om vervolgens via een dichte lei ding in een verzamelbak aan de andere kant van de zeedijk te recht te komen. Medewerkers van het waterschap tellen de glasaaltjes en zorgen er vervol gens voor dat de diertjes hun weg kunnen vervolgen richting binnenwater, waar ze tot volle wasdom kunnen komen. Tot voor kort was het Prunjege bied onaantrekkelijk voor de beestjes. Het waterpeil is er ho ger dan in het omliggende ge bied, wat betekent dat de glasaal tegen de stroming in moet zwemmen en dat werkt niet echt motiverend. Een tweede mini-aalgoot bij de stuw die het peil voor de Prunje regelt, in combinatie met een zoetwaterstroom, moet de glasaal over de streep trekken. De mini-aalgoot is inmiddels aangelegd, maar volgens het wa terschap is nu nog niet te zeggen of de 'omleiding' effectief is. De aalgoten hebben inmiddels al wel overduidelijk hun waarde bewezen. Naast de aalgoot bij Prommelsluis zijn inmiddels aal- goten aangelegd bij Ouwerkerk, Kattendijke, Borssele en Hoede- kenskerke. In het eerste jaar kwamen tienduizenden glasaal tje over de dijk. Hoogtepunt was 1997 toen liefst 40.00 glasaaltjes zich lieten verleiden de dijk over te steken. In 2001 kelderde dat aantal naar onge veer 7000, een jaar later steeg het weer naar dik 12.000. Het waterschap vindt het be langrijk mee te kunnen werken aan betere intrekmogelijkheden voor de glasaal,t omdat het op die manier een bijdrage kan le veren aan de aanwezigheid van paling in het binnenwater. Bovendien sluit het beheer van aalgoten aan bij het visstandbe- heer en de zorg voor een gezond en schoon oppervlaktewater. De fietsroute leidt ook langs de Höckerhindernisse bij Valkenisse. Obstakels die tanks van de geallieerden tegen moesten houden. foto Lex de Meester door Nadia Berkelder MIDDELBURG - Het bunkermuseum in Zoutelande staat dit jaar in het teken van Liberty-ships, bevoorradingsschepen van de geallieerden die in hoog tempo werden geproduceerd. In de bunker in Vlissingen is een expositie te zien over mini-duikbootjes en het loodswezen in de Tweede Wereldoor- Tegelijkertij d is een folder verschenen over de bunkerroute, een fietstocht langs Duitse verdedigingswerken tussen Dishoek en Westkapelle. Op de route zijn bunkers te zien, maar ook Höckerhindernisse bij Valke nisse, obstakels die tanks van de geallieer den tegen moesten houden. Libertyships werden door de Amerikanen gebouwd voor de bevoorrading van Groot-Brittannië, zegt C. Heijkoop, voorzit ter van de stichting Bunkerbehoud, die het museum exploiteert. „De Duitsers probeer den dat te saboteren. In het begin van de oorlog waren ze daar redelijk succesvol in." Omdat er meer schepen tot zinken werden gebracht dan er gebouwd konden worden, werd besloten om schepen te maken zoals Ford auto's bouwde: in serieproductie. In to taal werden er 2710 gebouwd en hoewel de schepen voor vijf jaar werden gebouwd, voe ren er in 1970 nog 170. In het bunkermu seum is een model van een libertyship te zien. In de bunker bij de Oranjemolen is in formatie te zien over miniduikboten, zeemij- nen en het loodswezen en over de vaart op de Westerschelde in oorlogstijd. „Antwer pen was belangrijk voor de geallieerden", al dus Heijkoop. „De Franse havens waren al lemaal vernield. De vaart op de Schelde was eind november '44 vrijmaar konvooien wer den nog steeds aangevallen door mijnen en miniduikbootjes." Nederlandse loodsen, waarvan er bij het begin van de bezetting ve len naar Engeland waren uitgeweken, bege leidden de konvooien. Het bunkermuseum is een groot succes. Het trekt jaarlijks 15.000 bezoekers. Heijkoop: „Met maar twee middagen open, zonder sub sidie en alleen met vrijwilligers." Ook Duit sers brengen regelmatig een bezoek aan het museum. „Opvallend is dat mensen tussen de veertig en zeventig jaar er weinig over weten. Het blijkt dat er nauwelijks over is gesproken. Jongeren weten er veel meer van." Oud-strijders heeft hij nog niet vaak gezien, maar vorig jaar had Heijkoop een bijzondere ontmoeting. „Die man herkende een foto van zijn vader in een boek. Hij wist alleen dat zijn vader ergens in Nederland of België was gesneuveld, hij had hem nooit ge kend." De bunker bij de Oranjemolen in Vlissingen is dit jaar voor het eerst het hele seizoen open, voorlopig alleen op wij dag middag van 13.00 tot 16.00 uur. Het bunker museum in de duinen bij Zoutelande is open op woensdag- en zaterdagmiddag van 13.00-17.00 uur. De folder met de fietsroute is daar te koop voor vijftig cent. eaa WW •ma istt -idve oor eea door Jan van Ommen DEN HAAG - De Raad van Sta te ziet geen reden om de milieu vergunning voor een nog aan te leggen park met 22 windturbi nes in de Koegors- en NieuweZe- venaarpolder in Terneuzen bui ten werking te stellen. Bezwaarmakers tegen het wind molenpark, waaronder de Stich ting Houdt Woonomgeving Koe- gorspolder Leefbaar (HWKL), hadden daar vorige maand om gewaagd. De stichting vertegen woordigt een aantal omwonen den van de Koegorspolder. Overlast De omwonenden zien het wind molenpark niet zitten en wezen onder meer geluidsoverlast van de draaiende wieken en turbi nes. De Raad van State stelt op basis van beschikbare onderzoeken GOES - De openbare basisscho len in Goes en Noord-Beveland houden maandag 23 en donder dag 26 mei open dagen. De scholen zijn beide dagen te bezoeken van half twee tot half vijf. Maandag zijn er open da gen op de Prof. Dr. Kohnstamm- school in Goes, De Zuidwest hoek in Goes, het Schengehof in 's-Heer Arendskerke, De Katten- schulp in Kattendijke, De Kloe- tingse school in Kloetinge, de Stamperiusschool in Wilhelmi- nadorp en De Vliete in Wissen- kerke. Donderdag zijn er open dagen op De Tweemaster in Goes, De Achthoek in Wol- phaartsdijk, De Zuidvliet in Kortgene, de Prinses Magriet- school in Kats en Het Stelleplan- kier in Colijnsplaat. De open dagen vallen samen met de actieweek van de Vereni ging voor Openbaar Onderwijs (VOO). Deze vereniging wil het openbaar onderwijs in het zon netje zetten, nu steeds meer kin deren voor het bijzonder onder wijs kiezen. en documenten vast windmolenpark hi schijnlijk aan alle landi lieuvoorschriften volt. niet meer herrie maakt toegestaan. Later dit jaar, na beha van de bodemzaak, zal 5 van State een definitie! over de vergunning velL rigens heeft Windenerp wikkelaar WinWind ee gezegd dat ze niet met van een molenpark dat het bedrijf een onheil ke milieu- en bouwverc heeft. Het kan zeker n» duren voordat de boei, over de milieuvergunni» gehouden. WinWind wil absolute heid dat de vergunninAr meer kunnen sneuvelen drijf heeft afspraken mt |zc teerders gemaakt dat hf: ijl bouw begint als er zeker Het gaat immers om een: ring van 60 miljoen ec WinWind een milieuverp heeft, krijgt het aut® Er een bouwvergunning van: meente. oor IEI out esti óm KWADENDAMME - Der pv( katholieke kerk in de regiil orr landen en Schouwen-Duh iee heeft een nieuw paste P en dat presenteert zich 1 e 22 mei in de parochieM eld Kwadendamme. Wek )aa De presentatie begint r eucharisatieviering vana: uur met als thema 'Godsl ging in veelheid'. Nader.["1 is het mogelijk kennis te: met het vernieuwde pas team, want helemaal mi het niet. a II Het team telt vijf leden va i er twee pas zijn aangeti pastoraal werkster Ineke: Par en priester Erick vaii kei. De andere, al langeriii gio werkzame leden zijn*- raai werkster Ria Ombeleg toraal werker Johan Git en pastoraal projectmedej Nico Bulter. "Ten onrechte zijn honderdduizenden arbeidsgehandicapten afgeschreven. Ze kunnen werken en willen werken. Maar dan moet er wel passend werk voor ze zijn. Plus inkomenszekerheid als het echt niet langer lukt. Ik wil zeggenschap over mijn leven. Ik sta niet graag aan de kant. Dus ben ik ANCO-lid. De Algemene Nederlandse Gehandicap ten Organisatie (ANGO) is de grootste belangenorganisatie van, voor en door mensen met een functiebeperking of chronische ziekte. Of het nu gaat om juridische ondersteuning, belastingterug- gave, uitkeringen, zorg en hulp, woning aanpassingen, vervoer of lotgenoten contact... Kom op voor je belangen! Word nu lid! Postbus 850, 3800 AW Amersfoort Tel. (033) 465 43 43 Fax (033) 465 43 53 Internet: www.ango.nl E-mail: info@ango.nl (Handicap.nl is de fondsenwervingsorganisatie van ANGO, kijk op www.handicap.nl voor meer informatie) Op het Zonnebloem vakantieschip beleven jaarlijks bijna 3.000 ernstig zieke of gehandicapte passagiers een week lang de vakantie van hun leven. Na 20 jaar intensieve vaart is ons schip echter dringend aan vervanging toe. Een nieuw vakantieschip kost 14 miljoen euro. Een gigantisch bedrag, waarvoor we een beroep doen op alle inwoners van Nederland. Samen kunnen we dit schip bouwen! Doe mee! Namens onze passagiers: hartelijk dank. www.ietsdoenvoordezonnebloem.ni

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 32