De tolwegen van minister Peijs PZC D: 1 Met grondwet betere controle op bevoegdheden Europese Unie PZC Poolse premier moet met frisse tegenzin verder Strijdbijlen Bewindsvrouwe wil privaat stelsel naar Amerikaans model te gast 10 mei 1955 F dinsdag 10 mei 2005 door Ans Bouwmans Publieke tolwegen zijn ge meengoed in de Verenigde Staten. Van Californië tot New Jersey zoeven auto's voorbij poortjes die elektronisch tol in nen, of ze stoppen bij tolwach- ters die het geld handje contant- je in ontvangst nemen. Het is een alledaags gezicht, dat in drukke delen van de VS nóg ge woner gaat worden. In enkele Amerikaanse staten wordt geëx perimenteerd met 'snelle tolba- nen' tijdens de spits, de zogehe ten 'hot-lanes'. En naarmate de geldnood toeneemt, begint 'pri vate financiering' zowel de fede rale overheid als lokale bestuur ders steeds aantrekkelijker in de oren te klinken. De staat Virginia heeft vorige week een projectcontract geslo ten met een particulier bedrijf voor de aanleg van extra tolba- nen, naast een stuk van de be staande rondweg om Washing ton. Wie voorbij de file wil rij den, moet straks betalen. De stad Chicago heeft een 12,5 kilometer lange tolbrug - de Skyway - voor 1,8 miljard dol lar geleasd aan een Spaans-Au stralisch consortium, dat de ko mende 99 jaar de exploitatie op zich neemt. Indiana en New Jer sey denken er nu ook over hun tolwegen te gelde te maken. Texas heeft een ambitieus pro ject opgezet voor een nieuwe snelweg, geheel en al te financie ren door private investeerders. Creatief Het zijn voorbeelden van de creatieve manier waarop in het land wordt gezocht naar manie ren om wegen aan te leggen, meent verkeersminister Karla Peijs, die recentelijk op werkbe zoek was in de VS. „Dat willen we in Nederland ook", zegt ze. „Wij gaan wegen in de markt zetten." De vraag naar asfalt is niet te stoppen, en „we zijn opge houden te proberen mensen uit de auto te pesten. Want dat werkt toch niet", zegt ze. Aangezien de Nederlandse over heid zelf niet genoeg geld heeft om alle fileproblemen het hoofd te bieden, deed Peijs vorig jaar bij de presentatie van haar nota Mobiliteit de A4 tussen Rotter dam en Antwerpen in de aanbie ding. Als het bedrijfsleven die weg wilde, dan konden ze 'm „Wat is daar op tegen? Zelf kan ik hem niet aanleggen voor 2020. We hebben wel delen opge nomen in het meerjarenplan, maar de rest kan uit de markt komen", zegt Peijs enthousiast. Samen met een delegatie van haar ministerie heeft ze de voor bije week een bezoek gebracht aan de 'Greenway', een stuk tol weg in de agglomeratie Washing ton dat door private financiers is aangelegd. Daar heeft ze ook te horen gekre gen dat er 'valkuilen' zijn. Ze waren heel eerlijk, zegt Peijs. In het begin bleek de opbrengst le lijk tegen te vallen, omdat het gebruik te optimistisch inge schat werd. Er werd gerekend op 40.000 auto's per dag, maar dat waren er na de start in 1995 maar 8000. Uiteindelijk is het goed gekomen, omdat er tal van woonwijken langs de tolweg ver rezen Hekel Maar het is een gegeven dat men sen een universele hekel hebben aan tol. Als er een gratis alterna tief is, dan nemen ze dat. Het blijkt dat je een marketing plan moet maken voor zo'n weg, zegt een topambtenaar van Ver keer. Je moet het aantrekkelijk maken de weg te gebruiken, met lage tarieven bij de start en een lagere tol voor mensen met een elektronische sensor. Zo'n plan moet ook passen in de Nederlandse cultuur, is het idee op het departement. Er wordt in Nederland al een tijdje nage dacht over rekeningrijden. Je zou de tarieven kunnen laten af hangen van tijdstip, plaats en het soort auto. Kilometerheffing Dat is ook het uitgangspunt van een werkgroep onder leiding van oud-ANWB-voorman Paul Nouwen. Die stelde vorige week voor om de vaste lasten van au torijden (wegen- en aanschafbe- lasting) te verlagen en in ruil daarvoor een variabele kilome terheffing in te voeren. Het Centraal Plan Bureau bere kende de afgelopen week dat dit miljarden zou besparen door minder files. Niet aan de spits gebonden automobilisten zou den uitwijken naar minder druk ke - en dus goedkopere - tijdstip pen. De Amerikaanse 'hot-lanes' be tekenen in wezen ook een vorm van 'rekeningrijden'. In de Vere nigde Staten is het aantal knel punten op de snelweg de afgelo pen vijf jaar met 40 procent toe genomen. Er zijn nu naar schat ting 233 plekken waar dagelijks files ontstaan. In Los Angeles wordt op een van de snelwegen geprobeerd voor verlichting van het leed te zorgen met 'expresbanen'waar van de tol van uur tot uur kan verschillen, omdat de hoogte af hankelijk is van de files op de ge wone banen. Wie carpoolt mag de 'hot-lanes' voor niets gebruiken. Wie alleen rijdt, betaalt een tol van tussen de een en zeven dollar (enkele reis). In Minneapolis wordt nog deze maand begonnen met zo'n zelfde concept, in Denver aan het eind van het jaar. In de VS zijn carpoolbanen een populaire maatregel om te pro beren de files te verminderen, maar Peijs toonde zich daarover niet zo enthousiast. Overigens zoeken ook de Amerikanen naar stig naar nieuwe mogelijkheden om toekomstige investeringen in de infrastructuur veilig te stellen. Het Amerikaanse wegen net is, zo bleek vorig jaar uit na tionaal onderzoek, jarenlang verwaarloosd en verkeert mo menteel in zeer slechte staat. Ook het spoorwegennet, de nuts voorzieningen en het onderwijs stelsel zullen de komende jaren fors gemoderniseerd moeten worden. Per jaar wordt per Ame rikaan 257 dollar uitgegeven voor onderhoud aan wegen. Op jaarbasis is dit volstrekt onvol doende. Voor een upgrade van het wegenstelsel - staatover- schrijdend - zou 200 miljard dol lar nodig zijn. De federale over heid ontbeert dit geld. Reden voor de Amerikaanse overheid om vaker bij het bedrijfsleven aan te kloppen. GPD do< f BA krc ten de j vol - staatssecretaris vd f v'anl L nieuwe Britse I Noord-Ierland, Peter Hain, heeft van-r Britse premier Blair de schier onmogelijk! taak gekregen om de Britse provincie binnen 2 zienbare tijd weer aan een eigen bestuur te helpt Blair wil de Londense greep op de roerige provi cie weer losser maken, maar gelijk welt dan vraag op of de Noord-Ierse politici bij machte len zijn oude strijdbijlen te begraven en onderö grond te houden. De laatste nationale verkieza gen hebben in Noord-Ierland een kleine politici aardverschuiving veroorzaakt. De gematigde -tionalistische partij (UUP) van de oud-Noord-fe se premier David Trimble is door de kiezers uit j politieke arena verbannen. De Ulster Unionist» hielden van hun zes zetels in het Britse Lagerhn nog eentje over. Ook in de gemeenteraden in li ster werden de gematigde Unionisten zowat weg; vaagd. De andere gematigde partij - van kathol; ken huize -, de SDLP, hield stand met drie zetel De radicale partijen in Noord-Ierland (Ian Pas leys DUP en Gerry Adams' Sinn Fein) boekten all; bei zetelwinst. Dat de protestanten van Paisley zetels zouden wit nen, stond al voor de verkiezingen vast. Ookbijg laatste stemronde voor het regionale parleme wonnen de radicale Unionisten zetels. De groots! verrassing vormde de zetelwinst (van vier na? vijf) van Sinn Fein. De Ierse nationalisten hadde zich de voorbije maanden in grote problemeng bracht door te weigeren de moord op de kathofi ke barbezoeker Robert McCartney te veroordela de bij de moord betrokken leden van het IRA in be scherming te nemen en de campagne van de zie sen van McCartney te bagatelliseren. Ook de grot bankroof in januari in Belfast bracht Sinn Feinü problemen. Partijleider Gerry Adams probeen voor de verkiezingen de IRA-top zover te krijgt dat die daadwerkelijk zou meewerken aan een on1 wapening van de paramilitaire organisatie, ma? een antwoord op de oproep bleef uit. Hain moeto:; Adams en Paisley op één lijn zien te krijgen. H moet proberen de twee bereid te vinden een reg ring voor de provincie te vormen en samen het lx stuur van Ulster op te pakken. Paisley zal data) he leen doen als Noord-Ierland Brits blijft en del be daadwerkelijk ontwapend én ontbonden is. Sii^ Fein kan bij de ontbinding van de terreurorganis tie een sleutelrol spelen en moet dat ook doen. Ti, e meer, omdat het gros van de republikein^ so Noord-Ieren genoeg heeft van het verboden len da Republikeinse Leger. Tien jaar vrede went. sc de De door Runa Hellinqa Toen de Poolse premier Ma- rek Belka een jaar gele den de uiterst impopulaire Leszek Miller opvolgde, zei hij dat zijn nieuwe functie moeilijker zou worden dan zijn vorige. Het was duidelijk dat de man, die tot dan belast was geweest met de wederop bouw van Irak, maar weinig vertrouwen had in de Poolse politiek. Toch had Belka destijds nog wel enige hoop dat hij iets voor elkaar zou krijgen. Dat het hem, ondanks zijn geringe verwachtingen, toch nog te genviel, werd twee maanden geleden al duidelijk. Premier Belka zei toen dat hij begin mei zou aftreden om vervroeg de parlementsverkiezingen in juni mogelijk te maken. Die verkiezingen zijn meer dan nodig, daar zijn alle waar nemers het over eens. Belka's regering is volslagen machte loos, de Democratische Link se Alliantie (SLD) waar het kabinet op steunt, heeft een minderheid in het parlement en kan bovendien nauwelijks nog op steun van de bevol king rekenen. Machteloos De regering laten voortleven betekent dat Polen nog langer gebukt gaat onder een situa tie waarin belangrijke beslui ten op de lange baan moeten worden geschoven. Maar na vier jaar van zwak en machteloos regeringsbe leid heeft het land dringend behoefte aan een besluitvaar dig kabinet met een stevige meerderheid in het parle ment. De huidige regering steunt al enkele jaren op een minder heid en is voor ieder besluit afhankelijk van steun van op positiepartijen. Dat is geen basis voor goed be leid, en dat ziet Belka ook zo. Maar toen hij vrijdag zijn ont slag aan president Alexander Kwas- niewski aanbood, wist hij al dat dat vergeefse moei te was. De president, zelf afkomstig uit de SLD, had de afgelopen weken al herhaaldelijk ge zegd dat hij dat ontslag niet zou aanvaarden. „We hebben een premier en we hebben een regering en tot de verkie zingen moeten die hun ver plichtingen zo goed als moge lijk nakomen." Voor Belka zit er dus niets an ders op dan - tegen zijn zin - aan te blijven tot de verkiezin gen die, aldus Kwasniewski, ergens tussen half september en half oktober zullen plaats vinden. Op vragen van journalisten zei Belka gisteren overigens dat hij zich geen 'politieke ge gijzelde' voelt en dat hij voort zal gaan met de voorberei ding van de begroting voor 2006 en met privatisering van staatsbedrijven. Waardering Binnen zijn beperkte speel ruimte heeft Belka afgelopen jaar waardering weten te oog sten van politieke en economi sche analisten. Zijn kabinet bestaat voornamelijk uit spe cialisten en hij heeft zelfs be zuinigingen door weten te voe ren. In tegenstelling tot zijn voor ganger bleef hij bovendien van politieke schandalen ver schoond. Maar de vrees bestaat dat zijn regering de komende tijd onder druk komt te staan om in de aanloop naar de verkie zingen 'leuke dingen voor de mensen' te doen. De SLD staat er in de opinie peilingen buitengewoon slecht voor en partijpolitici hopen dat dat soort cadeau tjes de kiezers alsnog over de streep zal trekken. Of Belka zich veel van die druk zal aantrekken, is overi gens de vraag. Hij heeft de afgelopen maan den openlijk zijn voorkeur uit gesproken voor de nieuwe, li berale Democratische Partij en zei gisteren al dat hij ko mende maanden de oppositie wil betrekken bij het ontwer pen van een nieuw belasting stelsel. GPD Het Europees grondwette lijk verdrag is een lijvig boekwerk van 382 paginas. Wat staat er in en waar gaat het over? Wat bete kent de nieuwe Europese Grondwet voor de gewone burger. De PZC zoekt de komende weken, in de aan loop naar het referendum op 1 juni, in een artikelen reeks naar antwoorden. Vandaag: het gelijk van Joost Lagendijk. EUROPESE GRONDWET door Joost Lagendijk De Europese grondwet geeft 'Brussel' geen nieuwe be voegdheden, maar zorgt ervoor dat bestaande bevoegdheden be ter worden gecontroleerd. Juist critici van de Europese Unie hebben baat bij de nieuwe grondwet. De grondwet schept een Europe se superstaat, roepen Geert Wil- ders en Jan Marijnissen in koor. Vervolgens komen ze steevast met de verkeerde voorbeelden. Zoals abortus, euthanasie en het homohuwelijk. Daar gaat Brus sel helemaal niet over. Of asiel en migratie. Daarmee houdt de EU zich nu al bezig. Dat is ook logisch in een Europa zonder binnengrenzen. Zowel asielzoe kers als Nederlanders hebben belang bij afspraken waardoor elk EU-land z'n steentje bij draagt aan de opvang van vluch telingen. Arbeidsmigratie is een ander verhaal: elk land blijft zelf bepalen hoeveel werkzoe kenden van buiten de EU het toelaat, zo zegt de grondwet. Misdaadbestrijding is weer wél een typische EU-taak: crimine len en terroristen houden zich immers niet aan landsgrenzen. De grondwet legt vast dat de EU zich alleen mag bezighou den met 'bijzonder zware crimi naliteit met een grensoverschrij dende dimensie'. De verkoop van wat grammetjes wiet per klant in koffieshops valt daar niet onder. Kortom: de Europe se grondwet bakent de bevoegd heden van de EU scherper af dan nu het geval is. Over onder werpen als sociale zekerheid, on derwijs, gezondheidszorg, volks huisvesting, cultuur en de veilig heid op straat blijft Nederland zelf beslissen. Brussel mag hoog stens een aanvullende rol spe len. Nieuwe bevoegdheden mag de EU zich alleen toe-eigenen als alle lidstaten daarmee instem men. Het is merkwaardig dat de genen die waarschuwen voor een Europese superstaat tegelij kertijd klagen dat de EU niet al le dierenleed kan verhelpen. 'Stierenvechten mag gewoon door blijven gaan', zo pruilde SP-europarlementariër Erik Meijer. De EU is niet bevoegd om 'culturele tradities' te verbie den. Zolang de Spanjaarden vin den dat de corrida hun zaak is. Op dezelfde manier kan Neder land tegenhouden dat de EU zich met onze abortus- of eutha nasiewetgeving bemoeit. Hoezo superstaat? Tegen het misselijke stierenvechten kan en mag Brus sel helaas niets ondernemen, te gen het dierenleed in de bio-in- dustrie des te meer, als de grond wet wordt goedgekeurd. Een nieuw dierenwelzijnsartikel ver plicht de Europese instellingen om op beleidsterreinen als land bouw en vervoer 'ten volle reke ning te houden met het welzijn van dieren als wezens met ge voel'. Dat schept nieuwe kansen om de landbouw diervriendelijker te maken. Temeer omdat de grondwet het Europees Parle ment eindelijk controle geeft over de landbouwwetten en -be groting. Ook burgers krijgen een nieuw instrument in handen om de Eu ropese instellingen tot actie aan te zetten: het burgerinitiatief: Eén miljoen handtekeningen vol staan om een wetsvoorstel op de Brusselse agenda te zetten. GroenLinks is, samen met ande re groene partijen in Europa, nu al een burgerinitiatief gestart te gen beestachtig lange veetrans porten. De Raad van Ministers, die samen met het Europarle ment de Europese wetten maakt, moet hierover in het openbaar gaan vergaderen en stemmen. Daardoor kunnen bur gers, journalisten en nationale parlementen beter controleren GEDENKSTEEN - Aan de ge vel van rustoord St. Joseph in Beverwijk is een gedenksteen onthuld voor Betje Wolff en Aagje Deken. Op die plek stond ooit het buiten Lommer- lust, waar de twee schrijfsters van 1782 tot 1788 woonden. Ze schreven er onder meer hun boek Sara Burgerhart. VERPLEEGHUIS - Op het ter rein van Der Boede in Koude- kerke moet een nieuwe ver pleeginrichting komen vóór licht-geestelijk gestoorden. Volgens de ontwerpschetsen komen er twee gebouwen: het verpleeghuis met 128 bedden en een zusterhuis met 70 bed-" den. De bouw is noodzakelijk y omdat de inrichting Overduir. in Oostkapelle wordt gesloten.' De kosten worden geraamd op tweeënhalf miljoen gulden. MANSHOLT - Minister S Mansholt van Landbouw, Vis serij en Voedselvoorzienn;; komt spreken op de zomerver gadering van de ZLM, die 2! A( juni in Hulst wordt gehouden IJSJES - Koningin Juliars heeft in Amersfoort de rijden de Prinses Beatrixschool voot: kermiskinderen bezocht, h trakteerde er op ijsjes. GroenLinks-europarlementariër Joost Lagendijk vindt dat met de nieuwe wetgeving de critici van de Europese Unie juist op hun wenken bediend worden. foto Mangnus Johansson/EPA of het spel eerlijk gespeeld wordt. Kortom: de grondwet geeft burgers en volksvertegen woordigers veel meer mogelijk heden om fout beleid te corrige ren en goed beleid af te dwin gen. Als milieu- en vredespartij beseft GroenLinks terdege dat we Europa nodig hebben voor het oplossen van grensover schrijdende problemen. Neem de luchtvervuiling, waardoor elk jaar duizenden Nederlan ders vroegtijdig sterven. De vui le lucht boven Nederland komt voor tweederde uit onze buur landen. We zijn dus gebaat bij strenge Europese normen voor schone lucht. Sommige Neder landers zijn verbaasd dat zulke Europese wetten boven nationa le wetten gaan. Maar dat is al veertig jaar zo. Een stem tegen de grondwet doet daar niets aan af. De grondwet verplicht de EU niet alleen het milieu en de ge zondheid van haar eigen bur gers te beschermen, maar ook om meer te doen tegen armoede en conflicten elders in de we reld, onder 'strikte eerbiediging van het internationaal recht'. Joost Lagendijk is lid van het Europees Parlement voor Groen Links. Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Lezersredacteur: A. J. Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax: (0113)315669 E-mail: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: 8uitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax: (0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax:(0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (0111)454651 Fax- (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30 tot 17.00 uur Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur Abonnementen: 0800-0231231 autom. afschrijving acceptgiro per maand: 19.95 n.v.t per kwartaal: 58,00 60.25 per jaar: 222.50 226.50 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voorlid einde van de betaalperiode. PZC, t.a.v. lezersservice, Postbus 314460 AA Goes Losse nummers per stuk maandag t/m vrijdag: 1,25 zaterdag: 1,75 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgevoei overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en vo!^ de Regelen voor het Advertentiewezen. Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0113)315555 Fax. (0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel: (0113)315540 Fax:(0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tel. (0113)315550 Fax. (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord-en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax:(0114)372771 Business to Business/Onroerend gow Tel: (076)5312277 Fax: (076)5312274 Internet: v w.pzc.nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van hot Wegener-concern Dodc^ aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in oen bestand dat wordt gebruikt vooror-- (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relovante diensten MP^ ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig 9ese'5! de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk molden bij: Postbus 314460 AA Goes. Behoort tot *j1* WGGGNGR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 4