Schermen langs spoorlijn Goes Praathuisje weg na serie vernielingen Zeiler onderkoeld Rechter schrapt dwangsom tegen ProRail Supermarkt in Lewedorp heropend vindt verdiepte aanleg ondoelmatig en te duur O AutoTrack.nl ^akantieXpertse "MIDDELBURG ros* Beunschip in problemen voor Hansweert zeeuwse almanak Logica editie Bevelanden-Tholen Speciale Four Freedoms Wards iNDEN - De jongste en enige levende dochter van Sir iston Churchill, Lady Mary lames, en de BBC World Servi ce in de persoon van directeur iigel Chapman, hebben giste- èn in Londen een speciale Four freedoms Award ontvangen, lat gebeurde tijdens een bijeen- omst in het Churchill Museum nd Cabinet War Rooms. Bedactie: 0113-315649 uyww.pzc.nl tmail:redaotie@ pzc.nl postbus 31, 4460 AA Goes I Advertentie-exploitatie: Woord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; I Wationaal: 020-4562500. dinsdag 10 mei 2005 foor Harmen van der Werf GOES - Het spoor door Goes "i wordt over een lengte van ruim ""[tweeënhalve kilometer ingepakt in geluidschermen van één tot twee meter hoog. Ook in Lewe- dorp. Eindewege, Kapelle, Krab- bendijke en Stationsbuurt bij Rilland wil spoorwegbeheerder ProRail geluidschermen aan brengen. Volgens ProRail is er alles aan gedaan om met zo weinig moge lijk geluidschermen te moeten werken. Ze zijn 'het sluitstuk' van het pakket maatregelen dat allereerst bestaat uit het vervan gen van houten door betonnen dwarsliggers over een lengte van ruim 32 kilometer en het aanbrengen van raildempers over ruim 5,5 kilometer. ProRail denkt niet alleen aan maatregelen aan het spoor. Het bedrijf voorziet dat er in 2010 'hoofdzakelijk' stillere treinen zullen rijden. ProRail wil ook de snelheid verlagen van gemid deld 90 naar 80 kilometer per uur. Eind 2007 moet dat het ge val zijn. Kapelle en Goes heb ben eerder aangedrongen op een snelheidsbeperking door de be bouwde kom van 60 kilometer per uur. De werken aan en langs de lijn, zoals het plaatsen van raildem pers en geluidschermen, moeten 1 januari 2009 grotendeels zijn afgerond. Die datum is gekozen, omdat vanaf 1 januari 2009 een geluidsgrens van kracht wordt voor het spoor, waarop ook ge controleerd gaat worden. Nieu we vervoersaanvragen moeten erop worden beoordeeld. Met de veel bekritiseerde autotreinen van rederij Cobelfret die sinds mei 2003 rijden, is dat niet ge beurd. Zware tegenvaller Opmerkelijk is dat ProRail afre kent met plannen om het spoor door Goes verdiept aan te leg gen of overkappingen te maken. In verhouding tot de kosten zijn die maatregelen 'onvoldoende' doelmatig, staat in de planbe schrijving Zeeuwse lijn. Voor Goes moet dat een zware tegen valler zijn. Tot en met 20 juni kan worden gereageerd op de voorstellen van ProRail die vanaf vandaag ter inzage liggen. Het plaatsen van geluidscher men is één van de maatregelen die ProRail wil nemen om de ge- fmdoverlast van met name het [toenemende goederenvervoer op het Zeeuwse spoor te beperken. ffroRail houdt er alvast reke- 'ning mee dat er een Westerschel- de Container Terminal (WCT) in Ïlissingen-Oost komt. Afgezien tan de WCT, het goederenver voer over het spoor in Zeeland •Zit al in de lift en de verwach ting is dat dit ook zonder WCT jblijft groeien. IroRail heeft alles op een rijtje (gezet om het transport binnen de wettelijke normen te kunnen blijven afhandelen. Dat is ge leurd in de planbeschrijving leeuwse lijn, met het oog op de ipening eind 2007 van een nieuw goederenspoor van Vlis- ingen-Oost naar het hoofd spoor tussen Arnemuiden en Le- redorp. De lijn langs Heinkens- Zand vervalt. )at er over een grote lengte ge- uidschermen nodig zijn, aldus ProRail, is het opvallendste ele ment uit de planbeschrijving. De gemeenten Goes, Kapelle en Iteimerswaal hebben namens de bewoners altijd aangegeven dit ïelemaal niet te willen. Ze zijn egen obstakels die het zicht be- emmeren. BROUWERSHAVEN - Een jongen is gistermiddag zwaar onderkoeld uit het Gre- velingenmeer gehaald. De jongen zat samen met vier meisjes in een gehuurd zeil bootje en is door onbekende oorzaak overboord geslagen. De meisjes zijn vervol gens met het bootje aan lagerwal geraakt bij Brouwershaven en te voet naar de jachthaven gegaan. De jongen lag toen nog steeds in het Grevelingenmeer. Hij is na een uur uit het water gehaald door de gealarmeerde reddingsboot Griend uit Ouddorp. „Die jongen heeft geluk gehad dat hij een oranje zwemvest aan had, anders hadden wij hem nooit gevonden", zegt W. van Siegem van de KNRM. „In eerste instantie was helemaal niet duidelijk dat er nog iemand in het water lag. De allergrootste autosite van Nederland. Ook voor nieuwe auto's. We troffen een lege boot aan en hoorden dat de opvarenden naar de kant waren gelopen. Pas daarna hoorden we dat er iemand overboord was geslagen. We had den hem geen kwartier later moeten vinden, want dan had het er slechter uitge zien." De jongen is naar ziekenhuis in Goes gebracht, het bootje is door de red dingsmaatschappij naar Port Zélaude gesleept. De zeilers maakten deel uit van een groep die op pad was met Juventa, een bedrijf wat zeilvakanties voor groepen en scholen organiseert vanaf Port Zélande. Het is niet bekend waar het slachtoffer vandaan komt, Juventa was gisteravond niet bereikbaar voor commentaar. foto Eric Noordermeer ommissaris van de koningin van Gelder was daar namens eland bij aanwezig. Van Gel- 5r is voorzitter van de Roose- Ötstichting. De dochter van burchill heeft zich enorm inge- annen voor de realisatie van it museum. Dat is mede de re in om de speciale Four teedoms Award aan haar te ferhandigen. De BBC World srvice kreeg de onderscheiding Is stem van de vrijheid tijdens e oorlogsjaren'. De BBC was sstig jaar geleden niet alleen nor Britten, maar juist voor 6el mensen die zuchtten onder fit juk van de nazi's het geluid ®n de hoop. Ieder jaar worden ijl Four Freedoms Awards uit- Pfiikt. afwisselend in Middel- Wgen in New York. In oktober al de ceremonie weer in New '°rk zijn. Af en toe wordt een pficiale award uitgereikt, ,zoals Baandag in Londen. In 1995 iel die eer te beurt aan Ruud libbers. door Freek Janssen COLIJNSPLAAT - Tot vorige weck was nog één ruit van het praathuisje in Colijnsplaat heel. Afgelopen weekeinde sneu velde ook de laatste en daarmee is voor wethouder C. Schippers van de gemeente Noord-Beve land de maat vol. „Ik sta op het standpunt om ermee te stoppen. Afbreken en klaar." Het is niet voor het eerst dat het praathuisje op de dijk bij het havenplateau aan de Haven weg is vernield. Vorig jaar stak de gemeente nog zesduizend eu ro in het vernieuwen van het glas en het houtwerk. „We heb ben toen overleg gehad met de jongeren van Colijnsplaat en dorpsraad", zegt Schippers. „We zouden het nog één keer op knappen. Dat hebben we ge daan en nu krijg je dit weer. Ik vind het bijzonder jammer dat de jeugd zich zo gedraagt." Want hoewel het praathuisje be doeld is voor ouderen, komen die er al sinds een jaar niet meer. Nu zijn het vooral toeris ten en jongeren uit het dorp die er rondhangen. De laatste groep is verantwoordelijk voor de vernielingen, zegt de wethou der. Hij weet zelfs om welke groep het gaat. „De groep is be kend, maar niet welke personen het zijn geweest." In het plafond van het huisje staan met brandplekken de na men 'Polm de Koster', 'Philip' en 'Blow Hammed' geschreven. „We weten niet zeker of zij het ook gedaan hebben", aldus Schipper. Het woordje 'Honk', dat ook in het dak gebrand is, geeft aan wat de oorzaak is van de vernielingen. De jeugd in Co lijnsplaat verveelt zich en wil een eigen plek. PvdA-raadslid C. Quinten denkt dat de beste oplossing is om zo spoedig mogelijk ergens een jeugdhonk neer te zetten. De gemeente wil die het liefst op het havenplateau, maar be woners hebben daar bezwaar te gen gemaakt. Quinten: „Het is natuurlijk niet goed te praten, maar als de jongeren niets te doen hebben, dan worden ze ballorig." Hij begrijpt dat de wethouder geen zin heeft om weer geld te steken in het op knappen van het huisje, maar zou het ook erg jammer vinden als het daarom moet verdwij nen: „Het staat er al sinds de ja ren zeventig. We moeten ge woon een jeugdhonk neerzetten en tegen die gasten zeggen: 'Nu mogen jullie niet meer in het praathuisje komen.'" Wethouders Schippers heeft aangifte gedaan bij de politie van de vernieling. De schade, geschat op zo'n vierduizend eu ro, probeert de gemeente te ver halen op de daders. Het college beslist binnenkort definitief of het praathuisje echt wordt weg gehaald. Segeerestraat 24, tel. 0110-650100 rosa.middelburg@vakantiexperts.nl Ook vestigingen in Goes, Heinkenszand en Kapelle. voor ieder wat wils! door Jan van Ommen en Harmen van der Werf DEN HAAG - De gemeenten Ka pelle en Goes hebben fouten ge maakt met een dwangsom tegen railbeheerder ProRail om de toe genomen herrie van goederen treinen tussen Roosendaal en Vlissingen terug te dringen. In een gisteren gepubliceerde uitspraak stelt de Raad van Sta te de dwangsom buiten wer king. Het gevolg is dat op het traject Roosendaal-Vlissingen treinen harder dan 60 km per uur mogen blijven rijden. De Raad van State stelt vast dat de gemeenten een formele fout hebben gemaakt. De onderbou wing van de dwangsommen deugt niet. De gemeenten heb ben de dwangsommen opgelegd op grond van het Besluit geluid hinder spoorwegen (Bgs). Maar het Bgs is op 22 april 2005 gewij zigd waardoor de gemeenten niet langer dwangsommen aan ProRail kunnen opleggen. Om iets aan de heme te kunnen doen zullen Goes en Kapelle eerst bij het ministerie van Vrom moeten aankloppen. De gemeenten moeten met een on derzoek vanaf 1987 de geluidso verlast van de spoorweg in kaart brengen. Een dergelijk on derzoek moet uiterlijk 1 januari 2007 bij de minister zijn inge diend. Die kan in voorkomende gevallen maatregelen nemen. De uitspraak is een tegenvaller voor Goes en Kapelle. Zij wil den ProRail met een dwangsom van maximaal 250.000 euro dwingen een maximumsnelheid van 60 km per uur in te stellen voor goederentreinen op het tra ject Vlissingen-Roosendaal. Ze deden dat op verzoek van Belan genvereniging Aanwonende Spoorlijn (BAS). ProRail wei gert de treinen van en naar de autoterminal in Vlissingen- Oost, de zogeheten Cobelfrettrei- nen langzamer te laten rijden; de geluidsoverlast voor de om wonenden kan volgens ProRail op andere, minder ingrijpende wijzen worden opgelost. De ge meenten Goes en Kapelle vin den dat ProRail wel ingrijpende maatregelen moet nemen. Sinds de opening in mei 2003 van de roll-on-roll-terminal in de Vlis- singse haven is het aantal goede rentreinen bijna verdubbeld. Na mislukt overleg meenden de gemeenten dat ProRail alleen met een forse dwangsom tot ac tie is te bewegen. De BAS vond de dwangsommen nog niet ver genoeg gaan. De Raad van State stelt evenwel vast dat de ge meenten niet veel meer tegen ProRail kunnen ondernemen. De gemeente Kapelle is teleurge steld over de uitspraak. „We zijn feitelijk terug bij af ,en dat geldt ook voor BAS." Of Kapel le nu actie gaat ondernemen richting het ministerie van Vrom om alsnog ProRail te dwingen tot een snelheidsbeper king, kon de woordvoerder nog niet aangeven. Burgemeester S. Kramer heeft eerder gezegd 'spoorslags' naar Den Haag af te reizen, als het vraagstuk (weer) op het bordje van Vrom zou ko men. Secretaris T. Richel van ac tiegroep BAS spreekt van een 'ongelooflijk vonnis' van de Raad van State. BAS gaat zich beraden op nieuwe stappen. door Freek Janssen LEWEDORP - Als de inwoners van Lewedorp in net zo'n grote getale hun boodschappen ko men doen in hun supermarkt als dat ze gisteravond bij de ope ning aanwezig waren, zit het met het voortbestaan van de winkel wel snor. Burgemees ter J. Gelok knipte het lintje door, samen met dochtertje Esmee van de nieuwe eigenaar A. Hoek. Dat half Lewedorp was uitgelo pen om het echtpaar Hoek te ko men feliciteren, heeft te maken met het feit dat de Attent-super- markt er bijna niet meer was ge weest. De vorige eigenaar, K. Verbeek, kon het hoofd niet meer boven water houden. Hij kocht de win kel vijf jaar geleden om twee personeelsleden van zijn andere supermarkt in Kwadendamme een werkplek te bieden. Door de prijzenoorlog tussen de super markten en doordat veel Lewe- dorpers hun boodschappen el ders doen, kon hij het niet meer rooien. Veel heeft Hoek niet veranderd aan de winkel. Op de gevel prijkt nu zijn naam, al zie je op de achtergrond nog vaag de om trekken van de naam Verbeek staan. Ook de indeling heeft hij zoveel mogelijk onaangeraakt gelaten: „Mensen zijn eraan gewend dat alles staat, waar het staat. Ik heb wel het brood een andere plek gegeven en een oven neerge zet, zodat ik ook saucijzenbrood jes en stokbrood kan verkopen." Wat blijft, is de boodschappen- service. Mensen die slecht ter been zijn, kunnen hun bood schappen thuis laten bezorgen. Hoek is niet bang dat ook hij te weinig omzet gaat draaien om open te kunnen blijven. „Het was bij Verbeek vooral een per soneelskwestie. Ik verwacht dat we hier met minder personeel kunnen draaien. Bovendien was hij er zelf bijna nooit. Je moet er zelf echt bovenop zitten. Dan heb je veel meer kennis van za ken dan wanneer je twintig kilo meter verderop zit." Burgemeester Gelok grapte over het feit dat hij een lintje moest doorknippen. „Openingshande lingen zijn voor een burgemees ter een belangrijke zaak. Als er een kern is, waar een super markt heropend wordt, dan voelt een burgemeester zich ver eerd." HANSWEERT - Het beunschip Quosego van zandzuigbedrijf Ce- pri is gistermorgen voor Hans- weert in problemen gekomen. De beun (het open ruim) van het schip was lek. Het water liep on der meer de machinekamer in. De schipper heeft om erger te voorkomen zijn vaartuig tegen een plaat gezet. Twee slepers van het Hansweert- se bergingsbedrijf Polderman schoten te hulp, pompten de beun leeg en hebben de zandzui ger naar de steiger aan de Wes- terscheldekant bij Hansweert ge bracht. Het incident deed zich even na tien uur voor. „Het was even kritiek", aldus een medewerker van Polder man. Deze week viel bij dat stel in Ritthem een uitnodiging op de mat voor een lang iveek- endje weg in de Ardennen. Of ze, net als vorig jaar, weer meewilden? „De kosten voor dit fantas tische weekend bedraaen van af donderdag 75 euro", meld de de tekst. „Kom je op vrijdagmiddag of -avond aan? Dan is het duur der, namelijk ook 75 euro. De prijs is wel hetzelfde, maar je krijgt minder waar voor je aeld. Dus duurder.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 29