Schermen langs spoorlijn Goes
Praathuisje weg na serie vernielingen
Zeiler onderkoeld
Rechter schrapt
dwangsom
tegen ProRail
Supermarkt in
Lewedorp heropend
vindt verdiepte aanleg ondoelmatig en te duur
O AutoTrack.nl
^akantieXpertse
"MIDDELBURG ros*
Beunschip in
problemen
voor Hansweert
zeeuwse almanak
Logica
editie Bevelanden-Tholen
Speciale Four
Freedoms
Wards
iNDEN - De jongste en enige
levende dochter van Sir
iston Churchill, Lady Mary
lames, en de BBC World Servi
ce in de persoon van directeur
iigel Chapman, hebben giste-
èn in Londen een speciale Four
freedoms Award ontvangen,
lat gebeurde tijdens een bijeen-
omst in het Churchill Museum
nd Cabinet War Rooms.
Bedactie: 0113-315649
uyww.pzc.nl
tmail:redaotie@ pzc.nl
postbus 31, 4460 AA Goes
I Advertentie-exploitatie:
Woord- en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770;
I Wationaal: 020-4562500.
dinsdag 10 mei 2005
foor Harmen van der Werf
GOES - Het spoor door Goes
"i wordt over een lengte van ruim
""[tweeënhalve kilometer ingepakt
in geluidschermen van één tot
twee meter hoog. Ook in Lewe-
dorp. Eindewege, Kapelle, Krab-
bendijke en Stationsbuurt bij
Rilland wil spoorwegbeheerder
ProRail geluidschermen aan
brengen.
Volgens ProRail is er alles aan
gedaan om met zo weinig moge
lijk geluidschermen te moeten
werken. Ze zijn 'het sluitstuk'
van het pakket maatregelen dat
allereerst bestaat uit het vervan
gen van houten door betonnen
dwarsliggers over een lengte
van ruim 32 kilometer en het
aanbrengen van raildempers
over ruim 5,5 kilometer.
ProRail denkt niet alleen aan
maatregelen aan het spoor. Het
bedrijf voorziet dat er in 2010
'hoofdzakelijk' stillere treinen
zullen rijden. ProRail wil ook de
snelheid verlagen van gemid
deld 90 naar 80 kilometer per
uur. Eind 2007 moet dat het ge
val zijn. Kapelle en Goes heb
ben eerder aangedrongen op een
snelheidsbeperking door de be
bouwde kom van 60 kilometer
per uur.
De werken aan en langs de lijn,
zoals het plaatsen van raildem
pers en geluidschermen, moeten
1 januari 2009 grotendeels zijn
afgerond. Die datum is gekozen,
omdat vanaf 1 januari 2009 een
geluidsgrens van kracht wordt
voor het spoor, waarop ook ge
controleerd gaat worden. Nieu
we vervoersaanvragen moeten
erop worden beoordeeld. Met de
veel bekritiseerde autotreinen
van rederij Cobelfret die sinds
mei 2003 rijden, is dat niet ge
beurd.
Zware tegenvaller
Opmerkelijk is dat ProRail afre
kent met plannen om het spoor
door Goes verdiept aan te leg
gen of overkappingen te maken.
In verhouding tot de kosten zijn
die maatregelen 'onvoldoende'
doelmatig, staat in de planbe
schrijving Zeeuwse lijn. Voor
Goes moet dat een zware tegen
valler zijn.
Tot en met 20 juni kan worden
gereageerd op de voorstellen
van ProRail die vanaf vandaag
ter inzage liggen.
Het plaatsen van geluidscher
men is één van de maatregelen
die ProRail wil nemen om de ge-
fmdoverlast van met name het
[toenemende goederenvervoer op
het Zeeuwse spoor te beperken.
ffroRail houdt er alvast reke-
'ning mee dat er een Westerschel-
de Container Terminal (WCT) in
Ïlissingen-Oost komt. Afgezien
tan de WCT, het goederenver
voer over het spoor in Zeeland
•Zit al in de lift en de verwach
ting is dat dit ook zonder WCT
jblijft groeien.
IroRail heeft alles op een rijtje
(gezet om het transport binnen
de wettelijke normen te kunnen
blijven afhandelen. Dat is ge
leurd in de planbeschrijving
leeuwse lijn, met het oog op de
ipening eind 2007 van een
nieuw goederenspoor van Vlis-
ingen-Oost naar het hoofd
spoor tussen Arnemuiden en Le-
redorp. De lijn langs Heinkens-
Zand vervalt.
)at er over een grote lengte ge-
uidschermen nodig zijn, aldus
ProRail, is het opvallendste ele
ment uit de planbeschrijving.
De gemeenten Goes, Kapelle en
Iteimerswaal hebben namens de
bewoners altijd aangegeven dit
ïelemaal niet te willen. Ze zijn
egen obstakels die het zicht be-
emmeren.
BROUWERSHAVEN - Een jongen is gistermiddag zwaar onderkoeld uit het Gre-
velingenmeer gehaald. De jongen zat samen met vier meisjes in een gehuurd zeil
bootje en is door onbekende oorzaak overboord geslagen. De meisjes zijn vervol
gens met het bootje aan lagerwal geraakt bij Brouwershaven en te voet naar de
jachthaven gegaan. De jongen lag toen nog steeds in het Grevelingenmeer.
Hij is na een uur uit het water gehaald door de gealarmeerde reddingsboot Griend
uit Ouddorp. „Die jongen heeft geluk gehad dat hij een oranje zwemvest aan had,
anders hadden wij hem nooit gevonden", zegt W. van Siegem van de KNRM. „In
eerste instantie was helemaal niet duidelijk dat er nog iemand in het water lag.
De allergrootste autosite van Nederland. Ook voor nieuwe auto's.
We troffen een lege boot aan en hoorden dat de opvarenden naar de kant waren
gelopen. Pas daarna hoorden we dat er iemand overboord was geslagen. We had
den hem geen kwartier later moeten vinden, want dan had het er slechter uitge
zien." De jongen is naar ziekenhuis in Goes gebracht, het bootje is door de red
dingsmaatschappij naar Port Zélaude gesleept. De zeilers maakten deel uit van
een groep die op pad was met Juventa, een bedrijf wat zeilvakanties voor groepen
en scholen organiseert vanaf Port Zélande. Het is niet bekend waar het slachtoffer
vandaan komt, Juventa was gisteravond niet bereikbaar voor commentaar.
foto Eric Noordermeer
ommissaris van de koningin
van Gelder was daar namens
eland bij aanwezig. Van Gel-
5r is voorzitter van de Roose-
Ötstichting. De dochter van
burchill heeft zich enorm inge-
annen voor de realisatie van
it museum. Dat is mede de re
in om de speciale Four
teedoms Award aan haar te
ferhandigen. De BBC World
srvice kreeg de onderscheiding
Is stem van de vrijheid tijdens
e oorlogsjaren'. De BBC was
sstig jaar geleden niet alleen
nor Britten, maar juist voor
6el mensen die zuchtten onder
fit juk van de nazi's het geluid
®n de hoop. Ieder jaar worden
ijl Four Freedoms Awards uit-
Pfiikt. afwisselend in Middel-
Wgen in New York. In oktober
al de ceremonie weer in New
'°rk zijn. Af en toe wordt een
pficiale award uitgereikt, ,zoals
Baandag in Londen. In 1995
iel die eer te beurt aan Ruud
libbers.
door Freek Janssen
COLIJNSPLAAT - Tot vorige
weck was nog één ruit van het
praathuisje in Colijnsplaat
heel. Afgelopen weekeinde sneu
velde ook de laatste en daarmee
is voor wethouder C. Schippers
van de gemeente Noord-Beve
land de maat vol. „Ik sta op het
standpunt om ermee te stoppen.
Afbreken en klaar."
Het is niet voor het eerst dat
het praathuisje op de dijk bij
het havenplateau aan de Haven
weg is vernield. Vorig jaar stak
de gemeente nog zesduizend eu
ro in het vernieuwen van het
glas en het houtwerk. „We heb
ben toen overleg gehad met de
jongeren van Colijnsplaat en
dorpsraad", zegt Schippers.
„We zouden het nog één keer op
knappen. Dat hebben we ge
daan en nu krijg je dit weer. Ik
vind het bijzonder jammer dat
de jeugd zich zo gedraagt."
Want hoewel het praathuisje be
doeld is voor ouderen, komen
die er al sinds een jaar niet
meer. Nu zijn het vooral toeris
ten en jongeren uit het dorp die
er rondhangen. De laatste
groep is verantwoordelijk voor
de vernielingen, zegt de wethou
der. Hij weet zelfs om welke
groep het gaat. „De groep is be
kend, maar niet welke personen
het zijn geweest."
In het plafond van het huisje
staan met brandplekken de na
men 'Polm de Koster', 'Philip'
en 'Blow Hammed' geschreven.
„We weten niet zeker of zij het
ook gedaan hebben", aldus
Schipper. Het woordje 'Honk',
dat ook in het dak gebrand is,
geeft aan wat de oorzaak is van
de vernielingen. De jeugd in Co
lijnsplaat verveelt zich en wil
een eigen plek.
PvdA-raadslid C. Quinten
denkt dat de beste oplossing is
om zo spoedig mogelijk ergens
een jeugdhonk neer te zetten.
De gemeente wil die het liefst
op het havenplateau, maar be
woners hebben daar bezwaar te
gen gemaakt. Quinten: „Het is
natuurlijk niet goed te praten,
maar als de jongeren niets te
doen hebben, dan worden ze
ballorig." Hij begrijpt dat de
wethouder geen zin heeft om
weer geld te steken in het op
knappen van het huisje, maar
zou het ook erg jammer vinden
als het daarom moet verdwij
nen: „Het staat er al sinds de ja
ren zeventig. We moeten ge
woon een jeugdhonk neerzetten
en tegen die gasten zeggen: 'Nu
mogen jullie niet meer in het
praathuisje komen.'"
Wethouders Schippers heeft
aangifte gedaan bij de politie
van de vernieling. De schade,
geschat op zo'n vierduizend eu
ro, probeert de gemeente te ver
halen op de daders. Het college
beslist binnenkort definitief of
het praathuisje echt wordt weg
gehaald.
Segeerestraat 24, tel. 0110-650100
rosa.middelburg@vakantiexperts.nl
Ook vestigingen in Goes,
Heinkenszand en Kapelle.
voor ieder wat wils!
door Jan van Ommen
en Harmen van der Werf
DEN HAAG - De gemeenten Ka
pelle en Goes hebben fouten ge
maakt met een dwangsom tegen
railbeheerder ProRail om de toe
genomen herrie van goederen
treinen tussen Roosendaal en
Vlissingen terug te dringen.
In een gisteren gepubliceerde
uitspraak stelt de Raad van Sta
te de dwangsom buiten wer
king. Het gevolg is dat op het
traject Roosendaal-Vlissingen
treinen harder dan 60 km per
uur mogen blijven rijden.
De Raad van State stelt vast dat
de gemeenten een formele fout
hebben gemaakt. De onderbou
wing van de dwangsommen
deugt niet. De gemeenten heb
ben de dwangsommen opgelegd
op grond van het Besluit geluid
hinder spoorwegen (Bgs). Maar
het Bgs is op 22 april 2005 gewij
zigd waardoor de gemeenten
niet langer dwangsommen aan
ProRail kunnen opleggen.
Om iets aan de heme te kunnen
doen zullen Goes en Kapelle
eerst bij het ministerie van
Vrom moeten aankloppen. De
gemeenten moeten met een on
derzoek vanaf 1987 de geluidso
verlast van de spoorweg in
kaart brengen. Een dergelijk on
derzoek moet uiterlijk 1 januari
2007 bij de minister zijn inge
diend. Die kan in voorkomende
gevallen maatregelen nemen.
De uitspraak is een tegenvaller
voor Goes en Kapelle. Zij wil
den ProRail met een dwangsom
van maximaal 250.000 euro
dwingen een maximumsnelheid
van 60 km per uur in te stellen
voor goederentreinen op het tra
ject Vlissingen-Roosendaal. Ze
deden dat op verzoek van Belan
genvereniging Aanwonende
Spoorlijn (BAS). ProRail wei
gert de treinen van en naar de
autoterminal in Vlissingen-
Oost, de zogeheten Cobelfrettrei-
nen langzamer te laten rijden;
de geluidsoverlast voor de om
wonenden kan volgens ProRail
op andere, minder ingrijpende
wijzen worden opgelost. De ge
meenten Goes en Kapelle vin
den dat ProRail wel ingrijpende
maatregelen moet nemen. Sinds
de opening in mei 2003 van de
roll-on-roll-terminal in de Vlis-
singse haven is het aantal goede
rentreinen bijna verdubbeld.
Na mislukt overleg meenden de
gemeenten dat ProRail alleen
met een forse dwangsom tot ac
tie is te bewegen. De BAS vond
de dwangsommen nog niet ver
genoeg gaan. De Raad van State
stelt evenwel vast dat de ge
meenten niet veel meer tegen
ProRail kunnen ondernemen.
De gemeente Kapelle is teleurge
steld over de uitspraak. „We
zijn feitelijk terug bij af ,en dat
geldt ook voor BAS." Of Kapel
le nu actie gaat ondernemen
richting het ministerie van
Vrom om alsnog ProRail te
dwingen tot een snelheidsbeper
king, kon de woordvoerder nog
niet aangeven. Burgemeester S.
Kramer heeft eerder gezegd
'spoorslags' naar Den Haag af te
reizen, als het vraagstuk (weer)
op het bordje van Vrom zou ko
men. Secretaris T. Richel van ac
tiegroep BAS spreekt van een
'ongelooflijk vonnis' van de
Raad van State. BAS gaat zich
beraden op nieuwe stappen.
door Freek Janssen
LEWEDORP - Als de inwoners
van Lewedorp in net zo'n grote
getale hun boodschappen ko
men doen in hun supermarkt als
dat ze gisteravond bij de ope
ning aanwezig waren, zit het
met het voortbestaan van de
winkel wel snor. Burgemees
ter J. Gelok knipte het lintje
door, samen met dochtertje
Esmee van de nieuwe eigenaar
A. Hoek.
Dat half Lewedorp was uitgelo
pen om het echtpaar Hoek te ko
men feliciteren, heeft te maken
met het feit dat de Attent-super-
markt er bijna niet meer was ge
weest.
De vorige eigenaar, K. Verbeek,
kon het hoofd niet meer boven
water houden. Hij kocht de win
kel vijf jaar geleden om twee
personeelsleden van zijn andere
supermarkt in Kwadendamme
een werkplek te bieden. Door de
prijzenoorlog tussen de super
markten en doordat veel Lewe-
dorpers hun boodschappen el
ders doen, kon hij het niet meer
rooien.
Veel heeft Hoek niet veranderd
aan de winkel. Op de gevel
prijkt nu zijn naam, al zie je op
de achtergrond nog vaag de om
trekken van de naam Verbeek
staan.
Ook de indeling heeft hij zoveel
mogelijk onaangeraakt gelaten:
„Mensen zijn eraan gewend dat
alles staat, waar het staat. Ik
heb wel het brood een andere
plek gegeven en een oven neerge
zet, zodat ik ook saucijzenbrood
jes en stokbrood kan verkopen."
Wat blijft, is de boodschappen-
service. Mensen die slecht ter
been zijn, kunnen hun bood
schappen thuis laten bezorgen.
Hoek is niet bang dat ook hij te
weinig omzet gaat draaien om
open te kunnen blijven. „Het
was bij Verbeek vooral een per
soneelskwestie. Ik verwacht dat
we hier met minder personeel
kunnen draaien. Bovendien was
hij er zelf bijna nooit. Je moet er
zelf echt bovenop zitten. Dan
heb je veel meer kennis van za
ken dan wanneer je twintig kilo
meter verderop zit."
Burgemeester Gelok grapte over
het feit dat hij een lintje moest
doorknippen. „Openingshande
lingen zijn voor een burgemees
ter een belangrijke zaak. Als er
een kern is, waar een super
markt heropend wordt, dan
voelt een burgemeester zich ver
eerd."
HANSWEERT - Het beunschip
Quosego van zandzuigbedrijf Ce-
pri is gistermorgen voor Hans-
weert in problemen gekomen.
De beun (het open ruim) van het
schip was lek. Het water liep on
der meer de machinekamer in.
De schipper heeft om erger te
voorkomen zijn vaartuig tegen
een plaat gezet.
Twee slepers van het Hansweert-
se bergingsbedrijf Polderman
schoten te hulp, pompten de
beun leeg en hebben de zandzui
ger naar de steiger aan de Wes-
terscheldekant bij Hansweert ge
bracht. Het incident deed zich
even na tien uur voor.
„Het was even kritiek", aldus
een medewerker van Polder
man.
Deze week viel bij dat stel in
Ritthem een uitnodiging op
de mat voor een lang iveek-
endje weg in de Ardennen. Of
ze, net als vorig jaar, weer
meewilden?
„De kosten voor dit fantas
tische weekend bedraaen van
af donderdag 75 euro", meld
de de tekst.
„Kom je op vrijdagmiddag of
-avond aan? Dan is het duur
der, namelijk ook 75 euro. De
prijs is wel hetzelfde, maar je
krijgt minder waar voor je
aeld. Dus duurder.