Madurodam op de camping Tobbers in de showroom 27 Nieuwe Sonata heeft nog een lange weg te gaan vrijdag 6 mei 2005 Vraag antwoord Tabbert zette de trend met zijn kleine kogel- 0 ronde T@b en Adrei lanceert deze maand de 0 opvallende eironde Action. Maar als het om 0 compact kamperen gaat is er maar één kam pioen: de Camptrailer. We koppelden hem 0 achter een Panda. 0 Door Rob van Ginneken o 0 et wordt secon- o den lang stil aan de andere kant van de lijn. „Een o Panda met trek- o haak?" Onze telefonisch gestel- 0 de vraag moet bij Fiat Auto Ne- o derland kennelijk langdurig be- 0 zinken. Nee, die hebben ze niet in de testvloot. Nog nooit naar gevraagd ook. De kittige Fiat kar heeft veel gezichten, maar Ij op de reclamekreet 'Noem me een trekauto' waren ze nog niet gekomen. i Er zit dus niets anders op dan een kogel onder het kittige Fiat- je te laten bouwen. Uiteindelijk 3 moet onze testcaravan een pas sende kompaan hebben. Nou ja. caravan? Dat is een groot woord. De Camptrailer is een soort kruising tussen aan hanger en caravan. Manhoog, ruim drie meter lang en met een gewicht van 370 kilo. Zie hem als een alternatief voor een vouwwagen. Sneller dan zijn eigen schaduw bij opbou wen en afbreken. En geschikt voor elke trekauto. Nooit weg in deze tijd van compacte mo dellen. Ook voor jongere auto mobilisten die nog geen 'E- stempel' op hun rijbewijs heb ben staan, lijkt de Camptrailer een ideale oplossing. Ze mogen immers geen zware combinatie rijden. Nog een doelgroep zijn de mensen die in hun vrije tijd met zijn tweetjes van de ene naar de andere kampeerplek willen trekken. Klinkt allemaal leuk, maar werkt het in de praktijk ook? We gaan het testen. En zo komt het dat onze buren op een zon nige zaterdag naar buiten ko men snellen om onze wel heel bijzondere combinatie té bekij ken. Doorgaans gebeurt dat al leen wanneer er een testbolide van het slag Corvette of Ferrari voor de deur staat. Maar een Panda met caravan, dat willen ze allemaal van nabij aanschou wen. Aandacht Ook onderweg hebben we over aandacht niet te klagen. De ver bijstering is groot wanneer we met de Panda en Camptrailer sneller optrekken dan veel an dere auto's. En op de grote weg soepeitjes inhalen. De hoge Pan da houdt de aanhanger zo goed uit de wind dat je de snelheid goed in de gaten moeten hou den. Voor je het weet, rij je veel te hard. Bij lagere snelheden merk je nauwelijks dat er iets achter de auto hangt en ook op de autoweg heeft onze Panda 1.3 JTD geen enkele moeite met het gewicht op de trekhaak. Op onze kampeerplek aangeko men, klikken we de achterklep van de Camptrailer in zijn hoog ste stand vast, draaien we de beide pootjes omlaag en begin nen te puzzelen met de voor tent. Of bever gezegd: achter- tent. Hij is één geheel met een gesloten bodem en (dus) maar een open zijde. Je schuift het ge heel tot op het dak over de ach terklep heen, klikt de onder kant met drukkers aan de rand van de trailer vast, drukt een handvol haringen in de grond, jongleert wat met twee stokken en de klapstoelen kunnen al worden gepakt. Madurodam op de camping. Lattenbodem Daarbij maak je meteen kennis met zijn 'trailer' talenten. Zo mag hij 380 kilo lading meene men en die kun je kwijt in de laadruimte onder de lattenbo dem van het bed. 'Dat kun je met hulp van een gasveer om hoog klappen. Wij legden de grote spullen plat op de vloer en deden losse spulletje in enke le vouwkratten. Wanneer je er een beetje bedre ven in bent, staat de Camptrai ler in een kwartier kampeer ge reed en rij je de volgende mor gen binnen tien minuten weg. Ook voor de nacht vallen de mo gelijkheden niet eens tegen. Ca ra vancomfort mag je niet ver wachten, daarvoor is de ruimte te bekrompen. Toch is het bed uitstekend voor elkaar. Je kunt riant met zijn tweetjes op een volwaardige matras van 195 bij 135 centimeter terecht. De tent ruimte is te klein om in te zit ten, maar biedt een bescherm de plek om je aan te kleden en te koken. Er is een koelbox aan boord, plus een keukenblokje met een uitklapbaar werkblad, twee kookpitten en een wasbak- je. We noteren ook drie ramen met rolhor en bchtdichte rolg ordijnen. Naast twee lampen zijn er ook 220 volt en 12 volt stopcontacten present om op de camping van de 'stroom- paal' te kunnen profiteren. In de praktijk verraste de Camp trailer positief. Hij kan niet tip pen aan een gangbare caravan, maar zijn slaapcomfort is uitste kend en wie met zijn tweetjes avontuurlijk wil kamperen, heeft er een uitstekend maatje aan. Alle basiselementen zijn aan boord. Details Een aantal details verdient nog aandacht. Zoals de wel heel ieli- ge schuifjes waarmee de koel box vaststaat. Een deurrits die alleen van buitenaf open ging. En een luik in de achterklep dat bij een opgezette tent he laas niet open kon. De eerlijk heid gebiedt te melden dat on ze Camptrailer het allereerste productie exemplaar was. De Camptrailer is er vanaf 4.995 euro. De geteste uitvoe ring met Comfort pakket en koelbox (gas of elektriciteit) kost 790 euro meer. Wie meer zitruimte wil, kan een koepel tent bestellen. De Fiat Panda 1.1 is er vanaf 8 mille, de Panda 1.3 JTD dieselversie kost 14 mil le. Beide kunnen de Camptrai ler probleemloos trekken. Sail lant detail: de hele combinatie heb je voor minder geld dan menig middenklasse caravan. Panda en Camptrailer trekken op de weg veel bekijks. Foto's GPD Binnen een kwartiertje kunnen de klapstoelen worden neergezet. Groot bed met daaronder bagageruimte. Koelbox en kookblok aan het voeteneind. Meer diesels met roetfilter Q) De grootste miskleunen Bij de introductie van de ze modellen was iedereen enthousiast. Vooral de af deling marketing. Alleen waren deze 'tobbers' niet uit de showroom te bran den. Renault Avantime 2001-2003 Ford Puma 1997-2002 smart roadster 2002-2005 Edsel 1957-1960 Uitlevering liet dermate lang op zich wachten dat menig koper inmiddels slecht ter been begon te raken. En toch nog kinderziekten... Zeer amusante revival van Triumph Spitfire, MG Midget e.d. Daarvan ging driekwart naar Amerika. Foutje: de smart is daar niet aangeboden. Nieuw Ford submerk. Diverse modellen, waarbij de catastrofe steeds groter werd. Nu zeer gezocht, dat geeft hoop. Audi A2 sinds 1999 VW Phaeton sinds 2002 Opel Sintra 1997-2000 Combinatie van luxe mpv en sportieve comfortabele coupé. Doelgroep kocht die liever allebei apart. Zeer zuinig, vooruitstrevende lichtgewicht constructie, markante vorm... Koper: Prachtigkan het ook voor de helft?" Marktonderzoek bij slechts één persoon: toenmalig VW Audi Groep baas Ferdinand Pièch. Sublieme auto, met het verkeerde embleem. Opel met Amerikaanse genen. Moest Espace beconcurreren. De lachsalvo's bij Renault waren tot in Detroit te horen. Het ontwikkelen van een nieuwe auto kost miljoenen. Marktonderzoeken zijn daarom onmisbaar. Al zitten ze er soms ook hopeloos naast. 1| Door Gert te Linteloo Bij een gedurfd concept is con sumentenonderzoek extra be langrijk. Zo'n auto komt beslist niet de showroom in als bij voorbaat duidelijk is dat er niet genoeg kopers voor zullen zijn. Dat is ook de mening van Peter Plevier van Renault Nederland: .-..Autofabrikanten willen geld verdienen, ook met zogenaam de niche-modellen, anders be ginnen ze er niet aan." '-"Uiteraard doelt hij op de Renault Avantime, bij de intro- ductie alom bejubeld, maar niet de showroom uit te bran den. „Tja, de Avantime. Ieder een was er enthousiast over, be halve degenen die hem moes ten kopen. Kopers in het duur dere segment blijken behoor lijk conservatief te zijn, daar hebben de marktonderzoeken kennelijk gefaald. Renault is een merk met een eigen identi teit, niet bang zijn nek uit te steken met opvallende auto's. Dat heeft vaak succes opgele verd. denk maar aan de 4, de 16, de 25, de Espace en nu weer de Mégane. Dan kan het ook best een keer mis gaan." Diane Kilian van Daimler- Chrysler draait er ook niet om heen wanneer we naar de te leurstellende resultaten van de smart roadster en de forfour vragen: „De roadster is ontwik keld in een tijd van een groeien de conjunctuur. Toen hij een maal te koop was, ging het een stuk slechter. Dan geef je min der gauw geld uit aan zo'n stuk je pure luxe, want dat is zo'n kleine tweezitter toch." Oorzaken Bij de forfour liggen de oorza ken volgens Kilian anders: „De smart forfour haakt in op de huidige verkeers- en milieupro blematiek: compact, technisch vooruitstrevend, zuinig, duur zaam en met veel aandacht voor veiligheid. Niet goedkoop, maar volgens de onderzoekers zou dat geen probleem zijn. Dat viel tegen: mensen willen daar niet extra voor betalen. Vandaar dat er nu een goedko pere forfour is met minder voor zieningen." Moeder Aarde Kopers die niet willen betalen voor veiligheid en milieu, een spijtige ontdekking voor een au tofabrikant die het goed voor heeft met de mensheid en Moe der Aarde? Bij DaimlerChrysler hadden ze het kunnen vermoe den. Met een vergelijkbare mo tivatie presenteerde Audi im mers in 1999 de revolutionaire A2, ook geen model dat tot ex plosief stijgende aandelenkoer sen bij de Volkswagen Audi Groep heeft geleid. Misschien is het echter op lange termijn een leuk gokje om niet in aandelen maar in de A2 zelf te investe ren. Auto's die commercieel fa len worden namelijk af en toe gezochte klassiekers. Door Rien van der Steen De Hyundai Sonata heeft het nog niet helemaal. Oogt aardi ger dan ooit, maar is alles bij el kaar onder de maat tussen zijn Europese concurrenten. Jammer, dat die aandrijflijn al door een beetje trilt. En dat de motor met die viertraps auto maat tamelijk indringend loeit. Een auto van dit kaliber zou toch een automaat met vijf ver snellingen moeten hebben. Ver der heeft de Hyundai Sonata een wel érg direct stuurgedrag en is het gewoonweg ridicuul, dat de rails voor de stoelverstel- ling veel te kort zijn. Als je iets langer bent dan de eerste de beste Koreaan, kun je eigenlijk niet achter het stuur zitten. Verder niets dan goeds over de grootste Hyundai? Bij dat merk hebben ze maar één ding voor ogen. Zo snel mogelijk heel groot worden. Eind deze maand arriveert de 3.3 liter V6 met 235 pk, dezelfde die het nieuwe top model Grandeur aandrijft. Stationwagons Hyundai doet de laatste tijd niet meer in stationwagons, maar daar komt snel verande ring in, belooft manager pro duct planning Europa Hans van Gent, afkomstig uit Nuenen. De Sonata is voor en van opzij nog al gewoontjes, maar vooral ach ter ziet hij er prettig uit. Verder een beetje saai, ook aan de bin nenkant. Wel knap ruim en daar moet hij het dus vooral van hebben. Want veel andere argumenten biedt hij niet om af te zien van een Passat, Lagu- na, Mondeo, de komende Cro- ma of Altea/Toledo. Je kunt achterin ruim zitten. Al les werkt wel, maar het ziet er achter het stuur gezeten alle maal net niet goed genoeg uit. Plastic voor en achter, maar dan ook nog van een kleur en kwaliteit die weinig'hoop biedt op een fraaie toekomst. Zeventraps Dan die vierversnellingsauto- maat. In een tijd, waarin top merken naar zeventraps auto maten gaan houdt Hyundai vast aan minstens een versnel ling te weinig. Hij schakelt best trouwens, maar de sprongen zijn gewoonweg te groot. De motor houdt van veel toeren, maar laat zich veel te nadrukke lijk horen dan. Hij zou in boch ten iets minder moeten rollen. In het algemeen kan het rijge drag er wel mee door en opval lend is, dat carrosserie en ban den stil zijn. Geen auto om jui chend mee naar Rome te toe ren. Dat brengt ons op het meu bilair, dat in het algemeen wei nig steun biedt. Vooral de zit ting van de voorstoelen is daar voor veel te kort. En zuinig is hij ook al niet. De Hyundai Sonata heeft nog een aantal 'aandachtspunten'. Er komen steeds meer dieselauto's op de markt die een roetfilter hebben. Bij de zogeheten Ecotest van de ANWB en de Duitse zusterorganisatie Adac zijn 27 van de 106 geteste auto's voorzien van zo'n roetfilter. Daarmee wordt de uitstoot van roet teruggebracht tot vrijwel het niveau van de voor 2010 verwachte Euro5 emissie-eisen. De meest milieuvriendelijke auto is geen diesel, maar de Toyota Prius hybride. Tweede is de Volvo V70 Bifuel op aardgas nog niet in Nederland verkrijg baar.) Na de hybride Honda Ima is de Skoda Octavia FSI de beste benzineauto. Beste diesel is de Toyota Avensis D-CAT met roetfilter en NOx -katalysator. Op het gebied van emissie van schadelijke stoffen zijn de benzinemo dellen iets beter, de diesels bij de C02-uitstoot. De hybri detechnologie is wat invloed op het milieu betreft nog het beste. Gelfilm houdt band heel Het Enschedese bedrijf Vogel Nederland denkt dat Tyre Protector een uniek middel is dat lekke ban den voorkomt. Het is een gelachtige oplossing en het heet Tyre Protector. Volgens Vogel hebben nieuwe en oude banden die je ermee vol spuit een langer leven. De hele politievloot in Oslo zou al aan de gel zijn en Vogel hoopt ook de KLPD en andere veelrijders te overtuigen. Tyre Protector legt een vloeibare film van onder meer propyleenglycol en rubbervezels over de binnenkant van de band waardoor poreuze gaatjes maar ook lekken tot 6 mm (personenwagens) of 12 mm (bedrijfswagens) worden afgedicht. De banden blijven bovendien beter op spanning. In een personenautoband gaat 1,5 tot 2 li ter tegen 21 euro per liter ex. btw, in die van een shovel een veelvoud. Het vullen vergt enige deskundigheid. www.tyreprotector.nl Route 66 met oude Volvo's De Volvo V44 vereniging bestaat 35 jaar en gaat met 93 klassieke Volvo's deze zomer dwars door de VS via de legendarische Route 66. De complete vloot oude Volvo's wordt vanaf Zeebrugge verscheept naar de VS. De route voert de klassiekers door zeventien staten en in vier weken tijd gaan de Nederlandse klassiekers zo'n 9.500 km afleggen. Lexus klantvriendelijk Voor het vijfde opeenvolgende jaar staat Lexus aan de top bij de enquête naar klanttevredenheid die J.D. Power in Groot-Brittannië verricht heeft. Daarmee sleepte Lexus de 2005 Gold Award in de wacht. Het luxe merk behaalde een score van 848 op 1000 in de tevredenheidsenquête bij eigenaren en dat was heel wat beter dan het gemiddelde voor die sector (786 punten). De enquête is gebaseerd op reacties van meer dan 23.000 eigenaren die hun auto gemiddeld twee jaar in hun bezit hebben. Zij geven een gedetailleerde beoorde ling van hun voertuigen en dealers. Waar en hoe kan ik een onveilige verkeerssituatie melden? Irene Bloemink van verkeersveiligheidorganisatie 3VO: „Uw melding doet u telefonisch bij de verantwoor delijke wegbeheerder. Binnen de bebouwde kom en van een groot deel van de plattelandswegen buiten de be bouwde kom is dat de gemeente. De provincie is verant woordelijk voor veel doorgaande 80 km-wegen buiten de bebouwde kom en tot slot gaat het rijk over autowe gen en autosnelwegen. We raden aan om de melding van een onveilige verkeerssituatie ook altijd bij de loka le afdeling van 3VO te doen. In vrijwel elke gemeente en provincie zijn we vertegenwoordigd." Voor info over lokale 3VO-afdelingen bel: 035 - 5248800. Voor onveilige situaties op auto(snel)wegen bel: 0800 - 8002. Ook een vraag? Mail dan naar vraagenantM'oord@wegenermultimedia.nl Subaru Legacy AWD winnaar Lezers van Europa's grootste 4x4-tijdschrift, het Duit se Auto Bild Alles Allrad, hebben de Subaru Legacy gekozen tot de beste middenklasser. De Audi A4 Quattro kreeg een tweede plek, de Mitsubishi Lancer Evo werd derde. Ruim 34.000 lezers stemden over 102 genomi neerde auto's. De Subaru Legacy AWD bestaat sinds eind 1988 en sindsdien zijn drie miljoen exemplaren gepro duceerd als vierdeurs sedan en vijfdeurs Touring Wa gon, beide met vier- of zescilinder boxermotoren. Tussen mpv en stationwagon De drie modellen van Skoda krijgen er een vierde bij: in maart 2006 wordt de Roomster gepresen teerd op de show van Genève. De auto zal gebouwd wor den in dezelfde fabriek waar de grote Skoda Superb ge produceerd wordt, in Kvasiny in Tsjechië. De nieuwe Skoda houdt duideüjk het midden tussen een stationwa gon en een mpv. ïx*- De Skoda Roomster

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 27