Madurodam op de camping
Tobbers in de showroom
27
Nieuwe Sonata heeft nog
een lange weg te gaan
vrijdag 6 mei 2005
Vraag antwoord
Tabbert zette de trend met zijn kleine kogel-
0
ronde T@b en Adrei lanceert deze maand de
0
opvallende eironde Action. Maar als het om
0 compact kamperen gaat is er maar één kam
pioen: de Camptrailer. We koppelden hem
0 achter een Panda.
0
Door Rob van Ginneken
o
0 et wordt secon-
o den lang stil aan
de andere kant
van de lijn. „Een
o Panda met trek-
o haak?" Onze telefonisch gestel-
0 de vraag moet bij Fiat Auto Ne-
o derland kennelijk langdurig be-
0 zinken. Nee, die hebben ze niet
in de testvloot. Nog nooit naar
gevraagd ook. De kittige Fiat
kar heeft veel gezichten, maar
Ij op de reclamekreet 'Noem me
een trekauto' waren ze nog niet
gekomen.
i Er zit dus niets anders op dan
een kogel onder het kittige Fiat-
je te laten bouwen. Uiteindelijk
3 moet onze testcaravan een pas
sende kompaan hebben.
Nou ja. caravan? Dat is een
groot woord. De Camptrailer is
een soort kruising tussen aan
hanger en caravan. Manhoog,
ruim drie meter lang en met
een gewicht van 370 kilo. Zie
hem als een alternatief voor
een vouwwagen. Sneller dan
zijn eigen schaduw bij opbou
wen en afbreken. En geschikt
voor elke trekauto. Nooit weg
in deze tijd van compacte mo
dellen. Ook voor jongere auto
mobilisten die nog geen 'E-
stempel' op hun rijbewijs heb
ben staan, lijkt de Camptrailer
een ideale oplossing. Ze mogen
immers geen zware combinatie
rijden. Nog een doelgroep zijn
de mensen die in hun vrije tijd
met zijn tweetjes van de ene
naar de andere kampeerplek
willen trekken.
Klinkt allemaal leuk, maar
werkt het in de praktijk ook?
We gaan het testen. En zo komt
het dat onze buren op een zon
nige zaterdag naar buiten ko
men snellen om onze wel heel
bijzondere combinatie té bekij
ken. Doorgaans gebeurt dat al
leen wanneer er een testbolide
van het slag Corvette of Ferrari
voor de deur staat. Maar een
Panda met caravan, dat willen
ze allemaal van nabij aanschou
wen.
Aandacht
Ook onderweg hebben we over
aandacht niet te klagen. De ver
bijstering is groot wanneer we
met de Panda en Camptrailer
sneller optrekken dan veel an
dere auto's. En op de grote weg
soepeitjes inhalen. De hoge Pan
da houdt de aanhanger zo goed
uit de wind dat je de snelheid
goed in de gaten moeten hou
den. Voor je het weet, rij je veel
te hard. Bij lagere snelheden
merk je nauwelijks dat er iets
achter de auto hangt en ook op
de autoweg heeft onze Panda
1.3 JTD geen enkele moeite met
het gewicht op de trekhaak.
Op onze kampeerplek aangeko
men, klikken we de achterklep
van de Camptrailer in zijn hoog
ste stand vast, draaien we de
beide pootjes omlaag en begin
nen te puzzelen met de voor
tent. Of bever gezegd: achter-
tent. Hij is één geheel met een
gesloten bodem en (dus) maar
een open zijde. Je schuift het ge
heel tot op het dak over de ach
terklep heen, klikt de onder
kant met drukkers aan de rand
van de trailer vast, drukt een
handvol haringen in de grond,
jongleert wat met twee stokken
en de klapstoelen kunnen al
worden gepakt. Madurodam op
de camping.
Lattenbodem
Daarbij maak je meteen kennis
met zijn 'trailer' talenten. Zo
mag hij 380 kilo lading meene
men en die kun je kwijt in de
laadruimte onder de lattenbo
dem van het bed. 'Dat kun je
met hulp van een gasveer om
hoog klappen. Wij legden de
grote spullen plat op de vloer
en deden losse spulletje in enke
le vouwkratten.
Wanneer je er een beetje bedre
ven in bent, staat de Camptrai
ler in een kwartier kampeer ge
reed en rij je de volgende mor
gen binnen tien minuten weg.
Ook voor de nacht vallen de mo
gelijkheden niet eens tegen. Ca
ra vancomfort mag je niet ver
wachten, daarvoor is de ruimte
te bekrompen. Toch is het bed
uitstekend voor elkaar. Je kunt
riant met zijn tweetjes op een
volwaardige matras van 195 bij
135 centimeter terecht. De tent
ruimte is te klein om in te zit
ten, maar biedt een bescherm
de plek om je aan te kleden en
te koken. Er is een koelbox aan
boord, plus een keukenblokje
met een uitklapbaar werkblad,
twee kookpitten en een wasbak-
je. We noteren ook drie ramen
met rolhor en bchtdichte rolg
ordijnen. Naast twee lampen
zijn er ook 220 volt en 12 volt
stopcontacten present om op
de camping van de 'stroom-
paal' te kunnen profiteren.
In de praktijk verraste de Camp
trailer positief. Hij kan niet tip
pen aan een gangbare caravan,
maar zijn slaapcomfort is uitste
kend en wie met zijn tweetjes
avontuurlijk wil kamperen,
heeft er een uitstekend maatje
aan. Alle basiselementen zijn
aan boord.
Details
Een aantal details verdient nog
aandacht. Zoals de wel heel ieli-
ge schuifjes waarmee de koel
box vaststaat. Een deurrits die
alleen van buitenaf open ging.
En een luik in de achterklep
dat bij een opgezette tent he
laas niet open kon. De eerlijk
heid gebiedt te melden dat on
ze Camptrailer het allereerste
productie exemplaar was.
De Camptrailer is er vanaf
4.995 euro. De geteste uitvoe
ring met Comfort pakket en
koelbox (gas of elektriciteit)
kost 790 euro meer. Wie meer
zitruimte wil, kan een koepel
tent bestellen. De Fiat Panda
1.1 is er vanaf 8 mille, de Panda
1.3 JTD dieselversie kost 14 mil
le. Beide kunnen de Camptrai
ler probleemloos trekken. Sail
lant detail: de hele combinatie
heb je voor minder geld dan
menig middenklasse caravan.
Panda en Camptrailer trekken op de weg veel bekijks.
Foto's GPD Binnen een kwartiertje kunnen de klapstoelen worden neergezet.
Groot bed met daaronder bagageruimte. Koelbox en kookblok aan
het voeteneind.
Meer diesels met roetfilter
Q) De grootste
miskleunen
Bij de introductie van de
ze modellen was iedereen
enthousiast. Vooral de af
deling marketing. Alleen
waren deze 'tobbers' niet
uit de showroom te bran
den.
Renault Avantime
2001-2003
Ford Puma 1997-2002 smart roadster 2002-2005
Edsel 1957-1960
Uitlevering liet dermate lang op
zich wachten dat menig koper
inmiddels slecht ter been begon
te raken. En toch nog
kinderziekten...
Zeer amusante revival van
Triumph Spitfire, MG Midget
e.d. Daarvan ging driekwart
naar Amerika. Foutje: de smart
is daar niet aangeboden.
Nieuw Ford submerk. Diverse
modellen, waarbij de catastrofe
steeds groter werd. Nu zeer
gezocht, dat geeft hoop.
Audi A2 sinds 1999 VW Phaeton sinds 2002 Opel Sintra 1997-2000
Combinatie van luxe mpv en
sportieve comfortabele coupé.
Doelgroep kocht die liever
allebei apart.
Zeer zuinig, vooruitstrevende
lichtgewicht constructie,
markante vorm... Koper:
Prachtigkan het ook voor de
helft?"
Marktonderzoek bij slechts één
persoon: toenmalig VW Audi
Groep baas Ferdinand Pièch.
Sublieme auto, met het
verkeerde embleem.
Opel met Amerikaanse genen.
Moest Espace beconcurreren. De
lachsalvo's bij Renault waren tot
in Detroit te horen.
Het ontwikkelen van een nieuwe auto kost
miljoenen. Marktonderzoeken zijn daarom
onmisbaar. Al zitten ze er soms ook hopeloos
naast.
1| Door Gert te Linteloo
Bij een gedurfd concept is con
sumentenonderzoek extra be
langrijk. Zo'n auto komt beslist
niet de showroom in als bij
voorbaat duidelijk is dat er niet
genoeg kopers voor zullen zijn.
Dat is ook de mening van Peter
Plevier van Renault Nederland:
.-..Autofabrikanten willen geld
verdienen, ook met zogenaam
de niche-modellen, anders be
ginnen ze er niet aan."
'-"Uiteraard doelt hij op de
Renault Avantime, bij de intro-
ductie alom bejubeld, maar
niet de showroom uit te bran
den. „Tja, de Avantime. Ieder
een was er enthousiast over, be
halve degenen die hem moes
ten kopen. Kopers in het duur
dere segment blijken behoor
lijk conservatief te zijn, daar
hebben de marktonderzoeken
kennelijk gefaald. Renault is
een merk met een eigen identi
teit, niet bang zijn nek uit te
steken met opvallende auto's.
Dat heeft vaak succes opgele
verd. denk maar aan de 4, de
16, de 25, de Espace en nu weer
de Mégane. Dan kan het ook
best een keer mis gaan."
Diane Kilian van Daimler-
Chrysler draait er ook niet om
heen wanneer we naar de te
leurstellende resultaten van de
smart roadster en de forfour
vragen: „De roadster is ontwik
keld in een tijd van een groeien
de conjunctuur. Toen hij een
maal te koop was, ging het een
stuk slechter. Dan geef je min
der gauw geld uit aan zo'n stuk
je pure luxe, want dat is zo'n
kleine tweezitter toch."
Oorzaken
Bij de forfour liggen de oorza
ken volgens Kilian anders: „De
smart forfour haakt in op de
huidige verkeers- en milieupro
blematiek: compact, technisch
vooruitstrevend, zuinig, duur
zaam en met veel aandacht
voor veiligheid. Niet goedkoop,
maar volgens de onderzoekers
zou dat geen probleem zijn.
Dat viel tegen: mensen willen
daar niet extra voor betalen.
Vandaar dat er nu een goedko
pere forfour is met minder voor
zieningen."
Moeder Aarde
Kopers die niet willen betalen
voor veiligheid en milieu, een
spijtige ontdekking voor een au
tofabrikant die het goed voor
heeft met de mensheid en Moe
der Aarde? Bij DaimlerChrysler
hadden ze het kunnen vermoe
den. Met een vergelijkbare mo
tivatie presenteerde Audi im
mers in 1999 de revolutionaire
A2, ook geen model dat tot ex
plosief stijgende aandelenkoer
sen bij de Volkswagen Audi
Groep heeft geleid. Misschien is
het echter op lange termijn een
leuk gokje om niet in aandelen
maar in de A2 zelf te investe
ren. Auto's die commercieel fa
len worden namelijk af en toe
gezochte klassiekers.
Door Rien van der Steen
De Hyundai Sonata heeft het
nog niet helemaal. Oogt aardi
ger dan ooit, maar is alles bij el
kaar onder de maat tussen zijn
Europese concurrenten.
Jammer, dat die aandrijflijn al
door een beetje trilt. En dat de
motor met die viertraps auto
maat tamelijk indringend loeit.
Een auto van dit kaliber zou
toch een automaat met vijf ver
snellingen moeten hebben. Ver
der heeft de Hyundai Sonata
een wel érg direct stuurgedrag
en is het gewoonweg ridicuul,
dat de rails voor de stoelverstel-
ling veel te kort zijn. Als je iets
langer bent dan de eerste de
beste Koreaan, kun je eigenlijk
niet achter het stuur zitten.
Verder niets dan goeds over de
grootste Hyundai? Bij dat merk
hebben ze maar één ding voor
ogen. Zo snel mogelijk heel
groot worden. Eind deze maand
arriveert de 3.3 liter V6 met 235
pk, dezelfde die het nieuwe top
model Grandeur aandrijft.
Stationwagons
Hyundai doet de laatste tijd
niet meer in stationwagons,
maar daar komt snel verande
ring in, belooft manager pro
duct planning Europa Hans van
Gent, afkomstig uit Nuenen. De
Sonata is voor en van opzij nog
al gewoontjes, maar vooral ach
ter ziet hij er prettig uit. Verder
een beetje saai, ook aan de bin
nenkant. Wel knap ruim en
daar moet hij het dus vooral
van hebben. Want veel andere
argumenten biedt hij niet om
af te zien van een Passat, Lagu-
na, Mondeo, de komende Cro-
ma of Altea/Toledo.
Je kunt achterin ruim zitten. Al
les werkt wel, maar het ziet er
achter het stuur gezeten alle
maal net niet goed genoeg uit.
Plastic voor en achter, maar
dan ook nog van een kleur en
kwaliteit die weinig'hoop biedt
op een fraaie toekomst.
Zeventraps
Dan die vierversnellingsauto-
maat. In een tijd, waarin top
merken naar zeventraps auto
maten gaan houdt Hyundai
vast aan minstens een versnel
ling te weinig. Hij schakelt best
trouwens, maar de sprongen
zijn gewoonweg te groot. De
motor houdt van veel toeren,
maar laat zich veel te nadrukke
lijk horen dan. Hij zou in boch
ten iets minder moeten rollen.
In het algemeen kan het rijge
drag er wel mee door en opval
lend is, dat carrosserie en ban
den stil zijn. Geen auto om jui
chend mee naar Rome te toe
ren. Dat brengt ons op het meu
bilair, dat in het algemeen wei
nig steun biedt. Vooral de zit
ting van de voorstoelen is daar
voor veel te kort. En zuinig is
hij ook al niet.
De Hyundai Sonata heeft nog een aantal 'aandachtspunten'.
Er komen steeds meer dieselauto's op de markt die
een roetfilter hebben. Bij de zogeheten Ecotest van
de ANWB en de Duitse zusterorganisatie Adac zijn 27
van de 106 geteste auto's voorzien van zo'n roetfilter.
Daarmee wordt de uitstoot van roet teruggebracht tot
vrijwel het niveau van de voor 2010 verwachte Euro5
emissie-eisen. De meest milieuvriendelijke auto is geen
diesel, maar de Toyota Prius hybride. Tweede is de Volvo
V70 Bifuel op aardgas nog niet in Nederland verkrijg
baar.) Na de hybride Honda Ima is de Skoda Octavia FSI
de beste benzineauto. Beste diesel is de Toyota Avensis
D-CAT met roetfilter en NOx -katalysator. Op het gebied
van emissie van schadelijke stoffen zijn de benzinemo
dellen iets beter, de diesels bij de C02-uitstoot. De hybri
detechnologie is wat invloed op het milieu betreft nog
het beste.
Gelfilm houdt band heel
Het Enschedese bedrijf Vogel Nederland denkt dat
Tyre Protector een uniek middel is dat lekke ban
den voorkomt. Het is een gelachtige oplossing en het
heet Tyre Protector. Volgens Vogel hebben nieuwe en
oude banden die je ermee vol spuit een langer leven. De
hele politievloot in Oslo zou al aan de gel zijn en Vogel
hoopt ook de KLPD en andere veelrijders te overtuigen.
Tyre Protector legt een vloeibare film van onder meer
propyleenglycol en rubbervezels over de binnenkant
van de band waardoor poreuze gaatjes maar ook lekken
tot 6 mm (personenwagens) of 12 mm (bedrijfswagens)
worden afgedicht. De banden blijven bovendien beter
op spanning. In een personenautoband gaat 1,5 tot 2 li
ter tegen 21 euro per liter ex. btw, in die van een shovel
een veelvoud. Het vullen vergt enige deskundigheid.
www.tyreprotector.nl
Route 66 met oude Volvo's
De Volvo V44 vereniging bestaat 35 jaar en gaat met
93 klassieke Volvo's deze zomer dwars door de VS
via de legendarische Route 66. De complete vloot oude
Volvo's wordt vanaf Zeebrugge verscheept naar de VS.
De route voert de klassiekers door zeventien staten en
in vier weken tijd gaan de Nederlandse klassiekers zo'n
9.500 km afleggen.
Lexus klantvriendelijk
Voor het vijfde opeenvolgende jaar staat Lexus aan
de top bij de enquête naar klanttevredenheid die
J.D. Power in Groot-Brittannië verricht heeft. Daarmee
sleepte Lexus de 2005 Gold Award in de wacht. Het luxe
merk behaalde een score van 848 op 1000 in de
tevredenheidsenquête bij eigenaren en dat was heel wat
beter dan het gemiddelde voor die sector (786 punten).
De enquête is gebaseerd op reacties van meer dan
23.000 eigenaren die hun auto gemiddeld twee jaar in
hun bezit hebben. Zij geven een gedetailleerde beoorde
ling van hun voertuigen en dealers.
Waar en hoe kan ik een onveilige verkeerssituatie melden?
Irene Bloemink van verkeersveiligheidorganisatie
3VO: „Uw melding doet u telefonisch bij de verantwoor
delijke wegbeheerder. Binnen de bebouwde kom en van
een groot deel van de plattelandswegen buiten de be
bouwde kom is dat de gemeente. De provincie is verant
woordelijk voor veel doorgaande 80 km-wegen buiten
de bebouwde kom en tot slot gaat het rijk over autowe
gen en autosnelwegen. We raden aan om de melding
van een onveilige verkeerssituatie ook altijd bij de loka
le afdeling van 3VO te doen. In vrijwel elke gemeente en
provincie zijn we vertegenwoordigd."
Voor info over lokale 3VO-afdelingen bel: 035 - 5248800. Voor
onveilige situaties op auto(snel)wegen bel: 0800 - 8002.
Ook een vraag? Mail dan naar
vraagenantM'oord@wegenermultimedia.nl
Subaru Legacy AWD winnaar
Lezers van Europa's grootste 4x4-tijdschrift, het Duit
se Auto Bild Alles Allrad, hebben de Subaru Legacy
gekozen tot de beste middenklasser. De Audi A4 Quattro
kreeg een tweede plek, de Mitsubishi Lancer Evo werd
derde. Ruim 34.000 lezers stemden over 102 genomi
neerde auto's. De Subaru Legacy AWD bestaat sinds eind
1988 en sindsdien zijn drie miljoen exemplaren gepro
duceerd als vierdeurs sedan en vijfdeurs Touring Wa
gon, beide met vier- of zescilinder boxermotoren.
Tussen mpv en stationwagon
De drie modellen van Skoda krijgen er een vierde
bij: in maart 2006 wordt de Roomster gepresen
teerd op de show van Genève. De auto zal gebouwd wor
den in dezelfde fabriek waar de grote Skoda Superb ge
produceerd wordt, in Kvasiny in Tsjechië. De nieuwe
Skoda houdt duideüjk het midden tussen een stationwa
gon en een mpv.
ïx*-
De Skoda Roomster