Auto Seoul: gala van groot en luxe ÉSÏÏB nul 'Mijn mobieltje zoeken en blond kijken' AutoTeam! in samenwerking met Q AutoTrack.nl Bijdehand Begin dit jaar schreven we nog over de introductie van Car TV in Nederland, digitale televisie voor in de auto. In de VS zijn ze vanzelfsprekend weer een stap je verder. Daar biedt Cadillac, als optie bij de peperdure Escalade, satelliettelevisie aan. Wie bij de aanschaf van een Escalade 2.695 dollar extra neerlegt kan in de auto genieten van maar liefst 135 tv-kanalen. Haarscherpe ontvangst via de satelliet beslaat niet alleen de hele VS, maar ook een groot deel van Canada. Cadillac-dealer Pie- tersen BV in Rotterdam laat weten dat - door het ontbre ken van een frequentie - zij voorlopig nog geen satel- liet-tv als accessoire gaan aanbieden. Redactie bijlagen: 0113-315680 vvww.pzc.nl/auto 'i f-mail: redactie@pzc.nl postbus 31.4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 vrijdag 6 mei 2005 AutoTeam Meer dan Hilltop-occasions GIGAKORTINGEN TOT Natuurlijk bij ij willen blije klanten wwwMutoteam.nl De autoshow van Seoul maakt meer dan ooit duidelijk dat de Aziatische indus trie in beweging is. En in een hoog tem po. Hyundai heeft zelfs buurman Toyota c2 op de korrel. Bij de nieuwe Hyundai Grandeur kregen de Koreaanse dames meer aandacht dan de auto. Foto's Jeffrey van der Vaart Rien van der Steen "lant gK- wal Wei' irö Door t.* Ze hebben namen als Chairman, President en Statesman, de gro te auto's in Zuid-Ko- rea. Soms zijn het zelfs schaamteloze kopieën van de grootste Mercedes. Dat de vijf Koreaanse autofabrikanten enorme ambities hebben was al langer duidelijk. Het concern van Hyundai/Kia heeft al langer flinke concurren- tie van GM Daewoo, maar krijgt nu ook te maken met Samsung. Want het door Renault gesteun- i de bedrijf gaat naast de tele- foontjes, camera's en elektroni- •j ca apparaten zich ook met vier ■1 wielen bezig houden. Ook het vorig jaar door de Chinezen in- gelijfde SsangYong zit bij lange B na niet stil. B In Zuid-Korea is deze week de vijfde autoshow van Seoul. De stad met elf miljoen inwoners J biedt riant plek aan de vijf loka- le producenten, maar dit keer j is ook de internationale auto-in dustrie nadrukkelijk present. Tijdens vorige shows werd nog alles wat niet-Koreaans was, weggestopt in achter-af-tentjes. Op de huidige autoshow krij gen BMW/Mini (ook met motor fietsen), Cadillac en Lincoln, Proto Motors onthulde in Seoul de Spirra. Made in Japan. De Rolls-kloon Mitsuoka. SsangYong presenteerde een nieuwe Korando. VW en Audi, Chrysler/Dodge, Volvo, Peugeot, Mercedes (met topmodellen CLS en Maybach), Rolls-Royce, Saab, de Indiase gi gant Tata en het Japanse Hon da, Lexus en Nissan (met zijn topmerk Infinti) ook promi nent aandacht. Grandeur Hyundai nam de kans waar de nieuwe Grandeur het podium op te slepen. De grote auto heeft alle denkbare luxe en is vanaf september in Nederland te zien. De auto heeft een dikke V6 krachtbron. Hyundai be weert luidkeels dat het tegen 2008 de zo geroemde kwaliteit van Toyota zal evenaren. Het merk fabriceert rond de drie miljoen auto's, het merendeel voor de export. Met de grote modellen liep het nooit zo. Maar de Grandeur, opvolger van de XG, heeft het misschien in zich om een plaatsje te vero veren in het lucratieve topseg ment. De auto gaat 38.000 euro kosten en dat is interessant. Op de testbaan van Hyundai zoefden we enkele kilometers met deze ruime auto. Een Lexus-killer, zoals ze dat bij Hyundai ventileren, zal het niet worden. Maar hij lijkt aardig in elkaar te zitten, oogt aanzien lijk minder oriëntaals dan we gewend zijn en scoort qua aan kleding. Op het afgeschermde fabrieks terrein reden Koreanen met BMW's 7 en een enkele Peugeot 307CC rond, zodat we mogen verwachten dat Hyundai bin nen afzienbare tijd ook met een cabriolet met stalen vouw- dak op de proppen komt. Overi gens wil het merk vanaf 2006 ook weer met stationwagons de markt op. Korea heeft zijn eigen Pininfari- na: het plaatselijke designbu reau Proto Motors onthulde in Seoul de topsporter Spirra met Ford V8. Ernaast de stand van Samsung waar de uit de kluiten gewassen modem getekende SM pronkte. De voorbode van de mondiale ambities van de door Renault/Nissan geadop teerde autopoot van Samsung. Volgend jaar wil het merk ook met een suv de wereldmarkt op. Lokale markt Bij SsangYong waren behalve de nieuwe limousine Chair man, met veel Mercedes-trekjes en techniek, de opvolger van de grote Musso en een hoekig vormgegeven nieuwe Korando de blikvangers. GM Daewoo, dat ginds nog ge woon de oude naam houdt, had vier nieuwe modellen waaron der de eerste limo die om de lo kale smaak te behagen States man gedoopt is. Natuurlijk stond er ook de S3X. een leuke suv die hier als Chevrolet en Opel Frontera op de markt komt. Leuke showauto is de Daewoo T2X, een sport utility coupé die mogelijk de kleine broer van de S3X kan worden. Toch was een van de blikvan gers op de Koreaanse autoshow een Japans model, de Mitsuoka. Met de hand gemaakt en geluk kig uitsluitend bedoeld voor Ja pan en de VS. De Mitsuoka, gestoeld op Nissan/Infiniti-techniek, bracht de beginjaren van de Japanse auto-industrie in herinnering. Want de vroege Toyota's en Datsuns werden ook geïnspi reerd door Engelse modellen. De Mitsuoka is de Japanse kloon van verdwenen Rolls-Roy- ces. „Maar is veel goedkoper", zoals een Koreaan op de stand monter meldde. Op één enkele kran- tenadvertentie van de VW-dealer reageer den 180 vrouwen. Ja, zo'n sleutelles voor niet-mannen wilden ze wel. Ladies Night in de garage: met slag room en smeer naar Automobiele Zelfred zaamheid. Door Joop van der Pol Het zou zomaar een onschuldig bridgeavondje kunnen zijn, of een tupperwareparty. In de knusse clubfauteuiltjes, voor zien van koffie en Bossche bol len met slagroom, zitten vrou wen. Sommigen in tuinbroek of klusjeskloffie, anderen on danks het kledingadvies toch in besmettelijk roze of lichtblauw. Ze luisteren gefronst naar de uitleg van instructeur Michel Cardol. Aan de glimmende nachtblauwe Passats en grijze Golfjes om hen heen is te zien dat hier een hoger doel wordt beoogd: vanavond is het Ladies Night, een elementaire sleutel- cursus voor dames. Cardol zet tenenkrommend laag in: waar vinden wij in onze auto het instructieboekje? De meeste aanwezigen zouden hiervoor het dashboardkastje raadplegen. Gelukkig, aldus de leermeester, want dat boekje is misschien wel het belangrijkste accessoire wanneer de auto zich plots niet erg lekker voelt. Stilte Nee. menens wordt het pas als de deelneemsters naar de werk plaats gaan. Onderweg maakt de stilte hier en daar plaats voor gegiechel en nerveuze grappen. „Mijn Huub zegt al tijd: wat zou je doen als je in je eentje met autopech komt te staan? Nou, zeg ik, mijn mobiel tje zoeken en heel blond kij ken. Dan stopt er allicht wel een vent om te helpen." Duo's van steeds een verkoper en een monteur nemen het on derricht over. Eerst maar eens 'n wiel verwisselen. Nadat diver se cursisten slechts met hun volle honderd pond en twee voeten erop de wielsleutel tot bewegen weten te brengen, geeft de verkoper uitleg over iets nieuws: de tyre mobility kit. De eyelines gaan meer dan belangstellend de hoogte in als hij vertelt dat je een lekke band kunt volspuiten met het spul. Q) Ladies Night Zorg dat je altijd de groene kaart bij je hebt. Vul persoonsgegevens op het schadeformulier alvast in. Houd na een aanrijding met blikschade getuigen aan voordat je naar de andere partij gaat. Waxinelichtjes houden de warmte langer vast als het koud wordt in de auto. Neem altijd een zaklamp en reservelampjes mee, een ge varendriehoek en een stevig plankje voor onder de krik. Let op de juiste samenstelling van olie en koelvloeistof. Kijk bij het oppompen van banden naar de druk in bar, niet in pascal. Uitleg over de onderkant van een auto. waarna je zomaar weer een stuk kunt doorrijden. Enthou siasme alom. Dat je de band daarna weg kunt gooien, ver telt hij ook. Maar och, dat zien ze dan wel weer." Deelneemster Tineke loopt al een poosje met besmeerde han den in de lucht alsof er 220 volt op staat. „Ginds kunt u ze was sen mevrouw." Een excursie langs de onder kant van een auto op de brug brengt een groepje via de benzi netank, de katalysator en de draagarmen bij de carterpan. .„Eindelijk, pannen! Daar heb ben wij tenminste verstand van, he meiden?", flapt eentje eruit. De grap wordt gewaar deerd, maar de nightladies ne men hun missie ook serieus. Er valt genoeg te leren. Waar je het sleepoog vindt en hoe je dat onder de bumper schroeft: niet rechtsom maar linksom. En zo Foto's Mare Bolsius leren ze dat het nuttig is om al tijd ruitensproeiervloeistof te nemen in plaats van water - 'an ders komen er ijsklontjes uit je sproeiers' - en een werkende zaklamp in de kofferbak te heb ben, maar geen staaflantaarn want die beschouwt de politie als slagwapen. Kapotte koplampen en achter lichtjes kun je nauwelijks meer eigenhandig vervangen, legt een ander instructieteam uit. „Zorg toch dat je een set lamp jes in de auto hebt - het scheelt je een bekeuring." Olie en koel vloeistof moet je niet zomaar bij Trekvat of Kruidpleister in slaan, waarschuwt een mon teur. Daarvoor zijn de moderne motoren veel te fijngevoelig. „In een lelijke eend kon dat nog", zegt hij. Waarop een van de leerlingen hardop denkt: „Je kunt geloof ik onderhand veel beter een ouwe auto hebben..." De Peilstok O Politiekorpsen melden steeds vaker ge vallen van autovandalisme. Afgetrapte spiegels, krassen in de lak, afgebroken anten nes. Veel Nederlanders kunnen er inmiddels over meepraten. Hoe het aantal autovernie- lingen af te stoppen? Vandalen de schade zelf laten betalen, meer cameratoezicht of specia le politieteams inzetten? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. FluisterasfaK O Vorige week vroegen we u naar de bes te oplossing tegen verkeerslawaai. Bijna de helft van alle stemmers gelooft het meest in stiller asfalt Vrijwel de andere helft van de kiezers ziet het meest in aanpassingen aan de auto zelf, zoals het stiller maken van moto ren, banden en uitlaten. Het verbeteren van geluidsschermen leeft daarentegen niet erg. Hoe verkeerslawaai beter aan te pakken? O Stiller asfalt 45% 0 Stillere motoren 21% 0 Geruisloze banden 14% O Geluidsarme uitlaten 12% 0 Betere geluidsschermen 8% O Jan Kramer van de Nederlandse Stichting Geluids hinder: „Verwacht niet teveel van stiller asfalt. Het brengt het lawaai maximaal zeven decibel naar beneden. Beter is om het geluid dichtbij de bron aan te pakken, bij de auto zelf dus. Vergeet niet dat auto's de afgelopen decennia nauwelijks stiller zijn geworden, op dat vlak is er dus nog veel winst te halen." Tv kijken via de satelliet. Satellietbeelden Van Turijn naar Beijing Danilo Elia (32) en Fabrizio Bonserio (33) en hun Fiatje. Twee Italianen zijn begonnen aan een tamelijk bij zonder avontuur: ze rijden meer dan 20.000 kilome ter tussen de twee aankomende Olympische steden Tu rijn (winterspelen 2006) en Beijing in China (zomerspe len 2008). Als de tocht al zeldzaam is, is de auto het in elk geval: een pico bello gerestaureerde Fiat 500 R uit 1973. De 20.000 km monsterrit wordt een uitputtings slag voor de Fiat 500 en uiteraard zijn twee inzittenden. De ruim dertig jaar oude Fiat heeft al een heel autoleven in Rome achter de rug. De tocht startte vorige week van uit het hoofdkantoor van Fiat in Turijn en loopt via Slo venië, Hongarije, Oekraïne en Rusland. Dan gaat het langs de zijderoute richting China door het Tien Shan ge bergte, in het spoor van de eeuwenoude handelskarava nen. Na het passeren van de Chinese Muur hoopt de Fiat 500-equipe over negen weken het eindpunt van de reis te bereiken: het plein van de Hemelse Vrede, aan de voet van de klok die aftelt tot de Olympische Spelen in 2008. Dit is de eerste keer dat een Fiat 500 vanuit Italië, over land, het Chinese Beijing aandoet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25