Auto
Seoul: gala van groot en luxe
ÉSÏÏB
nul
'Mijn mobieltje zoeken en blond kijken'
AutoTeam!
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
Bijdehand
Begin dit jaar schreven we nog over de introductie
van Car TV in Nederland, digitale televisie voor in
de auto. In de VS zijn ze vanzelfsprekend weer een stap
je verder. Daar biedt Cadillac, als optie bij de peperdure
Escalade, satelliettelevisie aan. Wie bij de aanschaf van
een Escalade 2.695 dollar extra neerlegt kan in de auto
genieten van maar liefst 135 tv-kanalen. Haarscherpe
ontvangst via de satelliet beslaat niet alleen de hele VS,
maar ook een groot deel van Canada. Cadillac-dealer Pie-
tersen BV in Rotterdam laat weten dat - door het ontbre
ken van een frequentie - zij voorlopig nog geen satel-
liet-tv als accessoire gaan aanbieden.
Redactie bijlagen: 0113-315680
vvww.pzc.nl/auto
'i f-mail: redactie@pzc.nl
postbus 31.4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 6 mei 2005
AutoTeam
Meer dan Hilltop-occasions
GIGAKORTINGEN TOT
Natuurlijk bij
ij willen blije klanten wwwMutoteam.nl
De autoshow van
Seoul maakt meer
dan ooit duidelijk dat
de Aziatische indus
trie in beweging is.
En in een hoog tem
po. Hyundai heeft
zelfs buurman Toyota
c2 op de korrel.
Bij de nieuwe Hyundai Grandeur kregen de Koreaanse dames meer aandacht dan de auto.
Foto's Jeffrey van der Vaart
Rien van der Steen
"lant
gK-
wal
Wei'
irö Door
t.*
Ze hebben namen als
Chairman, President
en Statesman, de gro
te auto's in Zuid-Ko-
rea. Soms zijn het
zelfs schaamteloze kopieën van
de grootste Mercedes. Dat de
vijf Koreaanse autofabrikanten
enorme ambities hebben was al
langer duidelijk.
Het concern van Hyundai/Kia
heeft al langer flinke concurren-
tie van GM Daewoo, maar krijgt
nu ook te maken met Samsung.
Want het door Renault gesteun-
i de bedrijf gaat naast de tele-
foontjes, camera's en elektroni-
•j ca apparaten zich ook met vier
■1 wielen bezig houden. Ook het
vorig jaar door de Chinezen in-
gelijfde SsangYong zit bij lange
B na niet stil.
B In Zuid-Korea is deze week de
vijfde autoshow van Seoul. De
stad met elf miljoen inwoners
J biedt riant plek aan de vijf loka-
le producenten, maar dit keer
j is ook de internationale auto-in
dustrie nadrukkelijk present.
Tijdens vorige shows werd nog
alles wat niet-Koreaans was,
weggestopt in achter-af-tentjes.
Op de huidige autoshow krij
gen BMW/Mini (ook met motor
fietsen), Cadillac en Lincoln,
Proto Motors onthulde in Seoul de Spirra.
Made in Japan. De Rolls-kloon Mitsuoka.
SsangYong presenteerde een nieuwe Korando.
VW en Audi, Chrysler/Dodge,
Volvo, Peugeot, Mercedes (met
topmodellen CLS en Maybach),
Rolls-Royce, Saab, de Indiase gi
gant Tata en het Japanse Hon
da, Lexus en Nissan (met zijn
topmerk Infinti) ook promi
nent aandacht.
Grandeur
Hyundai nam de kans waar de
nieuwe Grandeur het podium
op te slepen. De grote auto
heeft alle denkbare luxe en is
vanaf september in Nederland
te zien. De auto heeft een dikke
V6 krachtbron. Hyundai be
weert luidkeels dat het tegen
2008 de zo geroemde kwaliteit
van Toyota zal evenaren. Het
merk fabriceert rond de drie
miljoen auto's, het merendeel
voor de export. Met de grote
modellen liep het nooit zo.
Maar de Grandeur, opvolger
van de XG, heeft het misschien
in zich om een plaatsje te vero
veren in het lucratieve topseg
ment. De auto gaat 38.000 euro
kosten en dat is interessant.
Op de testbaan van Hyundai
zoefden we enkele kilometers
met deze ruime auto. Een
Lexus-killer, zoals ze dat bij
Hyundai ventileren, zal het niet
worden. Maar hij lijkt aardig in
elkaar te zitten, oogt aanzien
lijk minder oriëntaals dan we
gewend zijn en scoort qua aan
kleding.
Op het afgeschermde fabrieks
terrein reden Koreanen met
BMW's 7 en een enkele Peugeot
307CC rond, zodat we mogen
verwachten dat Hyundai bin
nen afzienbare tijd ook met
een cabriolet met stalen vouw-
dak op de proppen komt. Overi
gens wil het merk vanaf 2006
ook weer met stationwagons de
markt op.
Korea heeft zijn eigen Pininfari-
na: het plaatselijke designbu
reau Proto Motors onthulde in
Seoul de topsporter Spirra met
Ford V8. Ernaast de stand van
Samsung waar de uit de kluiten
gewassen modem getekende
SM pronkte. De voorbode van
de mondiale ambities van de
door Renault/Nissan geadop
teerde autopoot van Samsung.
Volgend jaar wil het merk ook
met een suv de wereldmarkt
op.
Lokale markt
Bij SsangYong waren behalve
de nieuwe limousine Chair
man, met veel Mercedes-trekjes
en techniek, de opvolger van de
grote Musso en een hoekig
vormgegeven nieuwe Korando
de blikvangers.
GM Daewoo, dat ginds nog ge
woon de oude naam houdt, had
vier nieuwe modellen waaron
der de eerste limo die om de lo
kale smaak te behagen States
man gedoopt is. Natuurlijk
stond er ook de S3X. een leuke
suv die hier als Chevrolet en
Opel Frontera op de markt
komt. Leuke showauto is de
Daewoo T2X, een sport utility
coupé die mogelijk de kleine
broer van de S3X kan worden.
Toch was een van de blikvan
gers op de Koreaanse autoshow
een Japans model, de Mitsuoka.
Met de hand gemaakt en geluk
kig uitsluitend bedoeld voor Ja
pan en de VS.
De Mitsuoka, gestoeld op
Nissan/Infiniti-techniek, bracht
de beginjaren van de Japanse
auto-industrie in herinnering.
Want de vroege Toyota's en
Datsuns werden ook geïnspi
reerd door Engelse modellen.
De Mitsuoka is de Japanse
kloon van verdwenen Rolls-Roy-
ces. „Maar is veel goedkoper",
zoals een Koreaan op de stand
monter meldde.
Op één enkele kran-
tenadvertentie van de
VW-dealer reageer
den 180 vrouwen. Ja,
zo'n sleutelles voor
niet-mannen wilden
ze wel. Ladies Night
in de garage: met slag
room en smeer naar
Automobiele Zelfred
zaamheid.
Door Joop van der Pol
Het zou zomaar een onschuldig
bridgeavondje kunnen zijn, of
een tupperwareparty. In de
knusse clubfauteuiltjes, voor
zien van koffie en Bossche bol
len met slagroom, zitten vrou
wen. Sommigen in tuinbroek of
klusjeskloffie, anderen on
danks het kledingadvies toch in
besmettelijk roze of lichtblauw.
Ze luisteren gefronst naar de
uitleg van instructeur Michel
Cardol. Aan de glimmende
nachtblauwe Passats en grijze
Golfjes om hen heen is te zien
dat hier een hoger doel wordt
beoogd: vanavond is het Ladies
Night, een elementaire sleutel-
cursus voor dames.
Cardol zet tenenkrommend
laag in: waar vinden wij in onze
auto het instructieboekje? De
meeste aanwezigen zouden
hiervoor het dashboardkastje
raadplegen. Gelukkig, aldus de
leermeester, want dat boekje is
misschien wel het belangrijkste
accessoire wanneer de auto
zich plots niet erg lekker voelt.
Stilte
Nee. menens wordt het pas als
de deelneemsters naar de werk
plaats gaan. Onderweg maakt
de stilte hier en daar plaats
voor gegiechel en nerveuze
grappen. „Mijn Huub zegt al
tijd: wat zou je doen als je in je
eentje met autopech komt te
staan? Nou, zeg ik, mijn mobiel
tje zoeken en heel blond kij
ken. Dan stopt er allicht wel
een vent om te helpen."
Duo's van steeds een verkoper
en een monteur nemen het on
derricht over. Eerst maar eens
'n wiel verwisselen. Nadat diver
se cursisten slechts met hun
volle honderd pond en twee
voeten erop de wielsleutel tot
bewegen weten te brengen,
geeft de verkoper uitleg over
iets nieuws: de tyre mobility
kit. De eyelines gaan meer dan
belangstellend de hoogte in als
hij vertelt dat je een lekke band
kunt volspuiten met het spul.
Q) Ladies Night
Zorg dat je altijd de groene
kaart bij je hebt.
Vul persoonsgegevens op het
schadeformulier alvast in.
Houd na een aanrijding met
blikschade getuigen aan
voordat je naar de andere
partij gaat.
Waxinelichtjes houden de
warmte langer vast als het
koud wordt in de auto.
Neem altijd een zaklamp en
reservelampjes mee, een ge
varendriehoek en een stevig
plankje voor onder de krik.
Let op de juiste samenstelling
van olie en koelvloeistof.
Kijk bij het oppompen van
banden naar de druk in bar,
niet in pascal.
Uitleg over de onderkant van een auto.
waarna je zomaar weer een
stuk kunt doorrijden. Enthou
siasme alom. Dat je de band
daarna weg kunt gooien, ver
telt hij ook. Maar och, dat zien
ze dan wel weer."
Deelneemster Tineke loopt al
een poosje met besmeerde han
den in de lucht alsof er 220 volt
op staat. „Ginds kunt u ze was
sen mevrouw."
Een excursie langs de onder
kant van een auto op de brug
brengt een groepje via de benzi
netank, de katalysator en de
draagarmen bij de carterpan.
.„Eindelijk, pannen! Daar heb
ben wij tenminste verstand
van, he meiden?", flapt eentje
eruit. De grap wordt gewaar
deerd, maar de nightladies ne
men hun missie ook serieus. Er
valt genoeg te leren. Waar je
het sleepoog vindt en hoe je dat
onder de bumper schroeft: niet
rechtsom maar linksom. En zo
Foto's Mare Bolsius
leren ze dat het nuttig is om al
tijd ruitensproeiervloeistof te
nemen in plaats van water - 'an
ders komen er ijsklontjes uit je
sproeiers' - en een werkende
zaklamp in de kofferbak te heb
ben, maar geen staaflantaarn
want die beschouwt de politie
als slagwapen.
Kapotte koplampen en achter
lichtjes kun je nauwelijks meer
eigenhandig vervangen, legt
een ander instructieteam uit.
„Zorg toch dat je een set lamp
jes in de auto hebt - het scheelt
je een bekeuring." Olie en koel
vloeistof moet je niet zomaar
bij Trekvat of Kruidpleister in
slaan, waarschuwt een mon
teur. Daarvoor zijn de moderne
motoren veel te fijngevoelig.
„In een lelijke eend kon dat
nog", zegt hij. Waarop een van
de leerlingen hardop denkt: „Je
kunt geloof ik onderhand veel
beter een ouwe auto hebben..."
De Peilstok
O Politiekorpsen melden steeds vaker ge
vallen van autovandalisme. Afgetrapte
spiegels, krassen in de lak, afgebroken anten
nes. Veel Nederlanders kunnen er inmiddels
over meepraten. Hoe het aantal autovernie-
lingen af te stoppen? Vandalen de schade zelf
laten betalen, meer cameratoezicht of specia
le politieteams inzetten? Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
FluisterasfaK
O Vorige week vroegen we u naar de bes
te oplossing tegen verkeerslawaai. Bijna
de helft van alle stemmers gelooft het meest
in stiller asfalt Vrijwel de andere helft van de
kiezers ziet het meest in aanpassingen aan de
auto zelf, zoals het stiller maken van moto
ren, banden en uitlaten. Het verbeteren van
geluidsschermen leeft daarentegen niet erg.
Hoe verkeerslawaai
beter aan te pakken?
O
Stiller asfalt
45%
0
Stillere motoren
21%
0
Geruisloze banden
14%
O
Geluidsarme uitlaten
12%
0
Betere geluidsschermen
8%
O Jan Kramer van de Nederlandse Stichting Geluids
hinder: „Verwacht niet teveel van stiller asfalt. Het
brengt het lawaai maximaal zeven decibel naar beneden.
Beter is om het geluid dichtbij de bron aan te pakken, bij
de auto zelf dus. Vergeet niet dat auto's de afgelopen
decennia nauwelijks stiller zijn geworden, op dat vlak is
er dus nog veel winst te halen."
Tv kijken via de satelliet.
Satellietbeelden
Van Turijn naar Beijing
Danilo Elia (32) en Fabrizio Bonserio (33) en hun Fiatje.
Twee Italianen zijn begonnen aan een tamelijk bij
zonder avontuur: ze rijden meer dan 20.000 kilome
ter tussen de twee aankomende Olympische steden Tu
rijn (winterspelen 2006) en Beijing in China (zomerspe
len 2008). Als de tocht al zeldzaam is, is de auto het in
elk geval: een pico bello gerestaureerde Fiat 500 R uit
1973. De 20.000 km monsterrit wordt een uitputtings
slag voor de Fiat 500 en uiteraard zijn twee inzittenden.
De ruim dertig jaar oude Fiat heeft al een heel autoleven
in Rome achter de rug. De tocht startte vorige week van
uit het hoofdkantoor van Fiat in Turijn en loopt via Slo
venië, Hongarije, Oekraïne en Rusland. Dan gaat het
langs de zijderoute richting China door het Tien Shan ge
bergte, in het spoor van de eeuwenoude handelskarava
nen. Na het passeren van de Chinese Muur hoopt de Fiat
500-equipe over negen weken het eindpunt van de reis
te bereiken: het plein van de Hemelse Vrede, aan de
voet van de klok die aftelt tot de Olympische Spelen in
2008. Dit is de eerste keer dat een Fiat 500 vanuit Italië,
over land, het Chinese Beijing aandoet.