Hoe vrijheid werd geketend Zeeuws Slavernij Moment Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl E-mail:redactie@ pzc.nl Postbus 31, 4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; -Nationaal: 020-4562500. woensdag 4 mei 2005 De comeback van de coverband Senegalese danseres, met de hoogaars in restauratie en de voormalige timmerfabriek als decor. foto's Mechteld Jansen Konmakandra-koor, met in het midden Misi Bethania. et wordt een bijzondere voorstelling op een bijzondere plek. Tot eind deze maand wordt vrijwel dagelijks in de voormalige timmerfabriek op het Scheldeterrein in Vlissingen de voorstel ling Zeeuws Slavernij Moment opgevoerd, een theaterproductie die de bezoeker op indringende wijze confronteert met een te vaak verloochend hoofdstuk in de geschiedenis. Gids Anansi (Sergio IJssel) bungelt boven het danspodium, dat een wereldkaart van de slavernij is. "fen'i lirflT Het beeld is intrigerend. Vijf Sene galese dansers in kleurrijke kle dij vormen een levend sculptuur. Ze gaan uiteen en dansen hun passen, machtig en krachtig. De sierlijke be wegingen worden echter ineens inge toomd door de boeien die denkbeeldig om hun handen worden geslagen. Langzaam maar zeker dooft de geest drift. De vrijheid is geketend. De hoogaars die in de timmerfabriek wordt gerestaureerd, vormt het onge- regisseerde maar toch volmaakte de cor van deze openingsscène van Zeeuws Slavernij Moment. Het va rend verleden wordt opnieuw vormge geven, zoals op het podium een wrang maar onvervreemdbaar deel van de historie artistiek gestalte krijgt, in een gebouw dat verval ademt, ruikt naar andere tijden en industrieel erf goed is geworden. Aan een takel hangt Anansi (Sergio IJssel), 'uw gids'. Hij neemt de bezoe kers mee naar november 1596, als een schip dat op de Portugezen is buitge maakt de haven van Middelburg in vaart. Aan boord zijn ongeveer hon derd gevangen genomen Afrikaanse mannen, vrouwen en kinderen. De sla vernij bestaat formeel nog niet en dus mogen ze niet worden verkocht. Wel komt er een 'kijkdag'. „Je bent een neger aan het eind van de middeleeuwen en je wordt gedropt in Middelburg, wat zou er dan gebeu ren?", vraagt Anansi, die bungelt bo ven een wereldkaart van de slavernij, waarop begrippen zoals tolerantie, sla vernij, armoede en rijkdom de wind richtingen bepalen. „Je wordt tentoon gesteld, mishandeld, verkracht. Je bent nog minder dan een dier. Vermen ging mocht niet plaatsvinden. Heeft het Zeeuws Meisje soms een kroes kop?" Theatrale bazaar Zeeuws Slavernij Moment is vooral theater om te ondergaan, te beleven en te ontdekken. Als vooraf te veel wordt verklapt over de inhoud en vormgeving, gaat onvermijdelijk een deel van het effect verloren. Het is geen traditionele voorstelling maar een 'theatertentoonstelling', waarbij muziek, dans, acteren, vertelkunst, nieuwe media, poppenspel en beelden de kunst in elkaar grijpen, evenals he den en verleden. Theatre Embassy, de initiatiefnemer van de productie, spreekt zelf van een 'theatrale bazaar' en een 'hedendaags exposé' over het slavernij verleden Theatre Embassy is niet zozeer een theatergroep maar in de eerste plaats een stichting die theater en ontwikke lingssamenwerking met elkaar ver bindt. Zij zet projecten op waarin theatermakers uit Azië, Afrika en La- tijns-Amerika samenwerken, zodat ontmoetingen ontstaan tussen kunste naars met uiteenlopende achtergron den. De producties die eruit voortko men gaan over wezenlijke sociale kwesties. De opvoeringen op de Vlissingse scheepswerf komen voort uit de voor stelling SlavernijMomentNu, die Thea tre Embassy in 2003 op de verlaten NDSM-werf in Amsterdam-Noord maakte. Toch is het zeker geen herha lingsoefening. „Het is een verdieping van de vorige voorstelling", zegt thea termaker Berith Danse, beide keren verantwoordelijk voor de regie. „We hebben er veel meer uitgehaald." De omstandigheden zijn ook totaal an ders. „In Amsterdam moesten we een locatie bouwen. Hier stond al de oude timmerfabriek. Die maakt de situatie heel bijzonder en zorgt ervoor dat de atmosfeer van de voorstelling veel di- verseris." Zeeland Op een aantal onderdelen is de produc tie ook specifiek toegesneden op Zee land, door bijvoorbeeld te verwijzen naar de eerste aankomst van Afrika nen in de provincie en door vooral de geschiedenis van de Middelburgsche Commercie Compagnie aan te halen. In het informatieboekje dat bezoekers ontvangen, samengesteld door Dienke Hondius, worden meer Zeeuwse histo rische achtergronden van de slavernij belicht. Ook voor de bezetting van de voorstelling is voor een deel gezocht naar een regionale invulling. Vrijwilli gers - waar nog een groot tekort aan is - leveren in en rondom de voorstel ling een bijdrage. Een opvallende rol is weggelegd voor de Surinaamse toneelvereniging Ama zone uit Vlissingen. „We zijn ge vraagd door Theatre Embassy", zegt Herbert Veira. De groep heeft een be langrijk aandeel in een ontroerende scène, geschreven en geregisseerd door de bekende Surinaamse auteur Thea Doelwijt. Daarin gaat een meisje, opgegroeid in Nederland, op zoek naar haar diepge legen Surinaamse wortels en belandt bij de vrouwen uit een ver verleden met wie zij zich toch nauw verbonden weet, in het bijzonder Misi Bethania. Er worden prachtige oude slavenliede- ren gezongen, maar ook nieuwe liede ren van Doelwijt over de herwonnen vrijheid „Voor mij is het niet vreemd om met zo'n productie mee te doen, aangezien ik al sinds mijn veertiende met thea ter bezig ben", zegt Veira (45). „Voor de jongere mensen in de groep is dit wel een hele ervaring. Het wordt een bijzondere, indrukwekkende voorstel ling, waar heel veel in zit. Het stuk gaat over samenleven en daarmee niet alleen over het verleden, maar ook over het heden en de toekomst." Zeeuws Slavernij Moment bevat een veelheid aan scènes, verspreid over het gehele complex, die allemaal ra ken aan memorabele momenten uit het slavernijverleden, aan verhalen die zich diep in de cultuur hebben ge nesteld, veelal op de grens van waar heid en mythe. Zo komt de achttien- de-eeuwse plantagehoudster Susanna du Plessis aan, die vele slaven gruwe lijk zou hebben mishandeld en ver moord. De scène wordt gecombineerd met een Miss Alida-verkiezing. Terrorist Heel anders is, bijvoorbeeld, de ver beelding van een verdedigingswerk dat in een moeras werd gebouwd door de marrons, de bosnegers, slaven die op de vlucht waren geslagen. „Dat wa ren toen vrijheidsstrijdei's, mensen die nu terrorist zouden worden ge noemd", zegt Berith Danse. Cynisch daarentegen is het Spel van de Gou den Eeuw. „Grijp uw kans, vul uw zakken", sneert de regisseuse. Danse wil met Zeeuws Slavernij Mo ment 'de beladen geschiedenis een nieuw gezicht' geven. Zij vindt dat die zwarte bladzijde onder ogen moet wor den gezien en wie dat aandurft, merkt ook welke culturele rijkdom er onmis kenbaar uit voort is gekomen. „De voorstelling spreekt niet in termen van schuldig of niet-schuldig. Ik wil het juist open laten en hoop dat men sen de nieuwsgierigheid hebben om er onbevooroordeeld en onbevangen naar te kijken." Tegelijkertijd wordt er telkens, direct of indirect, een verband gelegd met het heden. Nog steeds worden vrou wen en kinderen verkocht en elders uitgebuit, de armoedeproblematiek is onverminderd actueel en racisme frus treert en ontwricht permanent samen levingen, zegt Danse. „Het is belang rijk te weten hoe oneerlijk de wereld nog steeds verdeeld is." Rolf Bosboom Zeeuws Slavernij Moment, in de oude timmerfabriek op het Scheldeterrein in Vlissingen (ingang Glacisstraat). Vanavond try-out, morgen première, daarna dagelijks voorstellingen tot en met 29 mei, behalve op maandagen. Aanvang: 20.30 uur. Regie: Berith Danse. Acteurs: Caroli ne van Leerdam, Naomi Antonius, Ser gio IJssel, lzaira Kersten en Joseph To- jo. Verder metPape Assane Sow (cho reografie), dansgroep Yaay Naffi, Kon makandra-koor en theatergroep Ama zone. Kaartverkoop: 0900-3300033. www.theaterverkoopzeeland.nl, aan de kassa van de schouwburgen in Vlis singen, Middelburg en Goes én op loca tie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23