De motor praat met je via je kont'
:iat Croma is alle bakbotergrappen voorbij
25
Vraag antwoord
Bijdehand
KENNISMAKING
eeld van de rijvaardigheidstraining in Assen. Achter op de motor de transponder voor de tijdopname. De spiegels zijn ingeklapt zodat de bestuurder niet wordt afgeleid.
Bi
Foto's Ad Kievit
vrijdag 29 april 2005
Voor bumperkleveri kun je tegenwoordig een forse bekeuring krij
gen. Toch valt er in de wet niets over te lezen. Hoe zit dat pre
cies?
Frans Zuiderhoek van het Korps Landelijke Politie
diensten (KLPD): ,,Als een politieagent iemand bekeurt
voor bumperkleven doet hij dat op basis van Artikel 19
van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens
(RW). Dat luidt: 'De bestuurder moet in staat zijn zijn
voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waar
over hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is'.
Behalve bumperkleven verbiedt artikel 19 het te kort op
de voorganger rijden bij gladheid en mist. Omdat het ar
tikel meerdere overtredingen omvat noemen we het
een kapstokartikel. Een ander bekend kapstokartikel is ar
tikel 5, dat zegt dat je jezelf en medeweggebruikers niet
in gevaar mag brengen."
Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Meer vragen en antwoorden op de site van de krant, rubriek Auto
Bar-verlichting
en Europese studie wees onlangs uit dat auto-
i
nobilisten motorrijders vaak over het hoofd
ien. Logisch dat een Voortgezette Rijoplei-
!ing voor die motorrijders vooral gaat over
ijken en uitkijken, zo ondervonden we. Dat
>eldt trouwens in verhoogde mate voor rijden
ip een circuit.
tor Ronald Visser
aterdagmorgen half
zeven, de wekker
gaat. Shit het re
gent! Wie weet
klaart het op tegen
tijd dat ik in Oirschot ben
>r de Voortgezette Rijoplei-
(VRO). Mooi niet dus. Na
korte introductie gaan we
natte 'baan' op. De slalom:
instant gas en doseren met de
hterrem. Lukt natuurlijk
loit met die sportmotor van
ij. Die reageert veel te giftig
het gas. Ik probeer het door
et de koppeling te spelen,
n, valt dat even tegen. Dan
ch maar de (ooit) aangeleerde
anier. Eigenlijk best makke-
Ie. Er schiet me een commer-
al door het hoofd met die da-
e die een gamalenpelster
lekt. „Hèje gin hcr-en-treuj-der
tl?" Inderdaad, met name
lor de motorrijder die na een
aantal jaar weer opstapt, is zo'n
VRO interessant. De herintre
dende motorrijder zeg maar.
De volgende slalom is lastiger.
De paaltjes zijn in de breedte
uit elkaar geschoven. Daardoor
lijkt de slalom nu wat weg te
hebben van opeenvolgende
hairpins. Bij pylon één kijk ik
alweer naar nummer drie. O ja,
kijken! Het zal de rode draad
blijken vandaag.
Trucjes
We rijden over obstakels: een
autoband, een balk. Gewoon de
koppeling intrekken, geen pro
bleem! Dan mogen we over een
wip rijden. Ook hier weer dat
kijken. Ver vooruit deze keer.
De wip lijkt een opstapje naar
rijden op en van een helling.
Op weg naar de lunch doe ik
wat trucjes op de motorfiets. Al
thans, de instructeur doet ze
voor en ik mag ze nadoen. Even
later hang ik naast mijn motor-
naam auteur: Ronald Visser
leeftijd: 30 jr.
beroep: beeldredacteur
rijbewijs sincfr 2000
type rijder: recreatief
motor: Honda Fireblade
fiets en step ik mee met een
been.
Na de lunch komt het remmen.
De noodstop. Niet zoals gebrui
kelijk met voor- en achterrem,
maar-alleen met de voorrem.
Terugschakelen is nergens voor
nodig, dat lijdt de aandacht al
leen maar af. De uitwijkproef is
de logische volgende oefening,
gevolgd door remmen op ver
vuild wegdek: beginnen met
remmen, dan rem los en koppe
ling in, en opnieuw remmen.
Nu komt (voor mij tenminste)
het leukste gedeelte: bochten
rijden. Want daar doet de mo
torrijder het toch voor. Eerst
nog even wat theorie. Bocht- en
kijktechniek met doorkijken in
het bijzonder. Dus kijken naar
het einde van een bocht en ei
genlijk nog verder... Ineens ben
ik blij dat het regent. Want wat
blijk je enorm veel grip te heb
ben, ook bij nat wegdek. Er
wordt me zelfs verteld dat ik op
nat wegdek zeker zo hard kan
remmen als op een droge weg.
VRO(EM!)
Om het geleerde eens duchtig
in de praktijk te brengen, mag
ik een dagje op het TT Circuit
van Assen rijden, voor een Cir
cuit Rijvaardigheids Training
van CRT Holland. Dat gaat
meer van VR0(EM!). Nu komt
dat kijken van pas. Niet voor
niets lijkt het of een racekam
pioen als Rossi compleet de an
dere kant op kijkt als hij in een
bocht 'ligt'. Ilc ga vier sessies rij
den waarvan de laatste met tijd
opname. Je krijgt daarvoor een
zogenaamde transponder mee.
„Daarvoor boren we een gat in
je tank",, hoor ik Hennie Len-
tinlc, manager CRT Apeldoorn
zeggen. Geintje natuurlijk.
Nadat met name de gedragsre
gels op en rond het circuit zijn
uitgelegd gaat de ervaren groep
de baan op. „Zij denken te we
ten wat ze kunnen... Jullie wé
ten wat je kunt!", krijgen wij,
de onervaren groep, te horen.
Ik rijd samen met zes anderen
achter een marshall aan. Hij be
paalt het tempo. Na twee ron
den laten de voorste twee zich
terugzakken en komen de vol
gende twee achter de marshall
rijden. Het rijden van de 'ideale
lijn' wordt hier voorgedaan. De
snelheid ligt die eerste sessie
niet veel hoger dan 130 km per
uur. Hiervoor word je op de
openbare weg nog niet aange
houden, besef ik (dan) nog. Dat
is ook het leuke van circuitrij
den: iedereen met een motorrij-
bewijs kan meedoen. En in zijn
of haar eigen tempo.
Na elke sessie geeft de groeps-
marshall theorieles. „Kijk dóór
'n bocht." Kijken, kijken, kij
ken. Ook wordt gesproken over
je zitpositie. En de feeling. „Je
motor praat met je via je kont."
En je leert dat elke centimeter
van het circuit benut dient te
worden. Dat is wel anders wan
neer ik naar huis rijd. Keurig
rechts van de weg en mijn mo
tor houdt zijn klep(pen). Die
grote M lonkt nu wel erg snel,
doordat ik hem eerder op
merk... Mijn frietjes eet ik trou
wens op het terras, want deze
dag is het wél schitterend weer!
O; Tips en opleidingen
Aandachtig luisteren tijdens de VRO-cursus.
Ga staan als 'n botsing met een
auto dreigt: je knieën blijven dan
niet onder het stuur hangen.
Motorrijders benutten gemid
deld maar 60-70 procent van het
totale remvermogen. Zelfs bij nat
wegdek kan dat theoretisch 90
procent zijn.
De voorrem is de belangrijkste
stopper.
KNMV biedt er ook enkele aan.
De meest populaire, VRO 1,
wordt op drie locaties gegeven:
in Oirschot, Lelystad en Assen. De
kosten bedragen 199 euro (179
voor leden). Er zijn ook twee ver
volgopleidingen in Lelystad en
zelfs een lesdag voor zijspanrij-
ders.
Info: www.knmv.nl
Voortgezette Rijopleiding (VRO) Circuit Rijvaardigheids Training
VRO's zijn er in soorten, maar er
bestaan eigenlijk geen normen
voor. Iedere rijschool kan er een
beginnen. Motorrijdersborid
Een CRT-cursus in Assen kost 180
euro inclusief ongevallenverzeke
ring, certificaat en lunch.
Info: www.crtholland.nl
Ie opvolger van de
iat Croma, die elf
lar geleden ver-
ween, heet Croma.
t weer is het een on-
erwacht grote auto,
ie vooral imponeert
net zijn comfort en
ij-eigenschappen.
tor Rien van der Steen
i houden bij Fiat bepaald niet
an grapjes over de naam van
«Croma. En toch is het opval-
üd hoe de nieuwe, grote Fiat
bet denken aan het oude mo-
feluit 1985, dat veel last had
een gelijknamig bak- en
raadproduct. Het nieuwe ont-
ïeip is behoudens zijn diklce
'«us niet spectaculair, maar als
5 er mee gaat rijden bevalt hij
andeweg beter. Hij is vooral
aim en uiterst comfortabel,
'at heeft zijn Croma - de naam
'Italiaans voor chroom - laten
fenen door het designhuis
aldesign van Giugiaro. Onge-
le«r 30 procent van alle onder
en komt uit het magazijn
dat Fiat deelt met General Mo
tors. Zo zijn de ophanging en
de dure bodemplaat een afgelei
de van de vloer van de Opel Sig
num. Hij lijkt er ook wel wat
op, trouwens. En dat contact
slot tussen de voorstoelen is
rechtstreeks afkomstig van
GM-dochter Saab. De Croma
doet het dus nog niet met een
startknop, zoals zijn Italiaanse
neef de Alfa 159. Door het ge
meenschappelijk gebruik van
al die onderdelen heeft Fiat de
ontwikkelingskosten van zijn
nieuwe grote auto weten te
drukken. Dat is verstandig ook,
als je weet dat de Croma nog al
tijd 500 miljoen euro heeft ge
kost.
Hoge instap
De Croma is een zogeheten
crossover die het midden houdt
tussen een mpv en een station
wagon. Hij kost met 2.2 benzi
nemotor evenveel als een VW
Passat 1.6. Hij is met zijn 4.75
meter ook even groot. In die
grote middenklasse hoort hij
dus thuis: tussen Mondeo's, La-
guna's en 407's. De instapper
heeft een 1.8/140 plc-motor van
Opel, de sterkste heeft een fijne
en oer-potente 2.4-liter JTD-die-
sel van Fiat aan boord.
Zijn ontwerper praat over een
De nieuwe Fiat Croma: geen
spannende lijn, wel veel comfort
en ruimte.
Comfortwagon en ver bezijden
de waarheid zit hij niet: de auto
heeft een hoge instap, hetgeen
steeds meer op prijs lijkt te wor
den gesteld. Mensen van een
meter of twee zitten zelden lek
ker in een moderne midden
klasser. In de Croma vinden ze
plaats zat. De stoelen zijn pri
ma van maat en achterin is de
beenruimte riant. De schakel-
poolc is prettig hoog geplaatst.
Er heerst rust in de auto, hij
heeft veel glas rondom, een
vlakke laadvloer met eventueel
een verborgen bagagevak ach
terin en een bagageruim van
500 liter, met de bank plat
1.610 liter.
Was de vorige Croma een rui
me vijfdeurs, het nieuwe model
heeft alles van een dikke sta
tionwagon met mpv-neigingen.
Door zijn hoge bouw lijkt de
Fiat kleiner en vooral smaller
dan hij in werkelijkheid is. Wel
licht is de nieuwe grote Fiat
daardoor niet de mooiste, maar
hij biedt in elk geval wat an
ders.
Cassino
De afwerking is opvallend dege
lijk. Groot, gerieflijk en betaal
baar was de vorige Croma ook,
en daar zijn er bijna een half
miljoen van verkocht.
De auto wordt gebouwd in Cas
sino, zuid-oostelijk van Rome,
waar ook de Fiat Stilo vandaan
komt. Per dag leveren de 425 ro
bots in het complex zo'n dui
zend auto's af. Fiat wil er dit
jaar 60.000 Croma's maken,
waarvan tweederde voor Italië
zelf. Een voorzichtige start dus.
Maar directeur Luca De Meo
van Fiat Auto denkt met de Cro
ma weer geld te gaan verdie
nen. De autopoot is de enige
binnen het gigantische Italiaan
se Fiat-concern met enorme fi
nanciële problemen.
FIAT CROMA
Standaard o.a. zeven airbags (w.o.
een voor de knieën), airco, portierver
grendeling op afstand, mistlampen,
radio/cd, elektrohydraulische stuurbe
krachtiging, verstelbaar stuur, elektri
sche raambediening
Motoren: 1.8/140 pk en 2.2/147 pk
van Opel, JTD-diesels van 1.9/120 of
150 en 2 4/200 pk van Fiat.
Prijzen: de 1.8 zal minder dan 25 mil
le kosten. De 2 2 kost 27.500 euro.
Met 120 pk diesel kost hij 30.500 eu
ro, met 150 pk 33.800 euro, met 200
pk (inclusief automaat) 41 mille. Alle
diesels hebben een roetfilter.
De verkoop begint eind juni, de 1.8
komt pas begin 2006.
Sidebars met led's.
Ukent ze vast wel; sidebars
van roestvrij staal of ge
borsteld aluminium, een soort
fraaie trapleuningen die par-
keerschade helpen voorkomen
aan de flanken van een be-
drijfsbus of mpv. Ze staan voor
al stoer. De sidebars zijn nu te
koop met ingebouwde led-verlichting. Of het verstandig
is om ze aan te schaffen? Zeker is de auto van opzij 's
avonds beter zichtbaar, maar een woordvoerder van de
KLPD waarschuwt dat zelfstandig aangebrachte verlich
ting in principe verboden is. Dus ook sidebars met leds.
Info www.progresseurope.nl
Borculo wordt even NSU-stad
Hun merk is lang ter ziele maar dat zal liefhebbers
uit de hele wereld niet weerhouden om van 5 tot
en met 8 mei neer te strijken in de Achterhoek. In Borcu
lo zet de NSU Club Nederland het 25ste internationale
NSU-Treffen op touw. In een tent wordt een gelegen
heidsmuseum ingericht niet historische auto's, motoren
en bromfietsen. Ze worden geleend van het Zweiradmu-
seum in Neckarsulm, de collectie Audi Tradition en van
clubleden. Op zaterdag 7 mei is er een concours d'élégan-
ce met aansluitend een rondrit.
NSU-Treffen, 5 t/m 8 mei, Buitencentrum Kerkemeijer, Borculo. Toe
gangsprijs 7,50 euro. Info. www.nsu.nl
De NSU Ro 80, gebouwd van 1967 tot 1977.
Sprinter viert een feestje
Tien jaar geleden kwam Mercedes-Benz met de bestel
bus Sprinter. Het was een schot in de roos, want vijf
jaar na de introductie waren er al een half miljoen ver
kocht. Sinds 1995 zijn er meer dan 1,2 miljoen geprodu
ceerd. Momenteel rollen in de bestelwagenfabrielc in
Düsseldorf dagelijks bijna 600 nieuwe Sprinters van de
band. In China is een fabriek in aanbouw, die vanaf vol
gend jaar nog eens 40.000 Sprinters, Vito's en Viano's
gaat produceren. In Nederland zijn ruim 50.000 Sprin
ters verkocht. In ons land werden ooit Kamervragen ge
steld over de snelheid waarmee veel van deze potente
Sprinters zich over de snelwegen spoeden.
Seat Leon is gegroeid
Seat laat op de autoshow van Barcelona vanaf 5 mei
de nieuwe Leon zien. In september staat hij in de Ne
derlandse showrooms. Hij ziet eruit als een coupé, maar
is in werkelijkheid een vijfdeurs hatchback. Net als de
Seat Altea lijkt hij geen ruitenwissers te hebben. Die zit
ten verticaal verscholen in de voorste dakstijlen. De
Leon is wat groter geworden: hij meet 4.32 meter en is
daarmee ruim 13 centimeter gegroeid. Standaard heeft
hij elektromechanische stuurbekrachtiging en zes air
bags.
De nieuwe Seat Leon
Peugeot 407 lease-kampioen
De Peugeot 407 is gekozen tot Leaseauto van het Jaar
2005. De Renault Modus won in de klasse economy,
de BMW 1 was de beste in de categorie business en de Au
di A6 ging overtuigend voor in de afdeling executive. De
wedstrijd wordt jaarlijks op touw gezet door ING Car
Lease in Breda, dat 76.000 auto's beheert. Eerder won
voorganger Peugeot 406 de titel al eens. De 407 zal het
wellicht brengen tot meest geleasde auto in Nederland
en hij onttroont dan stalgenoot 307.