De motor praat met je via je kont' :iat Croma is alle bakbotergrappen voorbij 25 Vraag antwoord Bijdehand KENNISMAKING eeld van de rijvaardigheidstraining in Assen. Achter op de motor de transponder voor de tijdopname. De spiegels zijn ingeklapt zodat de bestuurder niet wordt afgeleid. Bi Foto's Ad Kievit vrijdag 29 april 2005 Voor bumperkleveri kun je tegenwoordig een forse bekeuring krij gen. Toch valt er in de wet niets over te lezen. Hoe zit dat pre cies? Frans Zuiderhoek van het Korps Landelijke Politie diensten (KLPD): ,,Als een politieagent iemand bekeurt voor bumperkleven doet hij dat op basis van Artikel 19 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RW). Dat luidt: 'De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waar over hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is'. Behalve bumperkleven verbiedt artikel 19 het te kort op de voorganger rijden bij gladheid en mist. Omdat het ar tikel meerdere overtredingen omvat noemen we het een kapstokartikel. Een ander bekend kapstokartikel is ar tikel 5, dat zegt dat je jezelf en medeweggebruikers niet in gevaar mag brengen." Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Meer vragen en antwoorden op de site van de krant, rubriek Auto Bar-verlichting en Europese studie wees onlangs uit dat auto- i nobilisten motorrijders vaak over het hoofd ien. Logisch dat een Voortgezette Rijoplei- !ing voor die motorrijders vooral gaat over ijken en uitkijken, zo ondervonden we. Dat >eldt trouwens in verhoogde mate voor rijden ip een circuit. tor Ronald Visser aterdagmorgen half zeven, de wekker gaat. Shit het re gent! Wie weet klaart het op tegen tijd dat ik in Oirschot ben >r de Voortgezette Rijoplei- (VRO). Mooi niet dus. Na korte introductie gaan we natte 'baan' op. De slalom: instant gas en doseren met de hterrem. Lukt natuurlijk loit met die sportmotor van ij. Die reageert veel te giftig het gas. Ik probeer het door et de koppeling te spelen, n, valt dat even tegen. Dan ch maar de (ooit) aangeleerde anier. Eigenlijk best makke- Ie. Er schiet me een commer- al door het hoofd met die da- e die een gamalenpelster lekt. „Hèje gin hcr-en-treuj-der tl?" Inderdaad, met name lor de motorrijder die na een aantal jaar weer opstapt, is zo'n VRO interessant. De herintre dende motorrijder zeg maar. De volgende slalom is lastiger. De paaltjes zijn in de breedte uit elkaar geschoven. Daardoor lijkt de slalom nu wat weg te hebben van opeenvolgende hairpins. Bij pylon één kijk ik alweer naar nummer drie. O ja, kijken! Het zal de rode draad blijken vandaag. Trucjes We rijden over obstakels: een autoband, een balk. Gewoon de koppeling intrekken, geen pro bleem! Dan mogen we over een wip rijden. Ook hier weer dat kijken. Ver vooruit deze keer. De wip lijkt een opstapje naar rijden op en van een helling. Op weg naar de lunch doe ik wat trucjes op de motorfiets. Al thans, de instructeur doet ze voor en ik mag ze nadoen. Even later hang ik naast mijn motor- naam auteur: Ronald Visser leeftijd: 30 jr. beroep: beeldredacteur rijbewijs sincfr 2000 type rijder: recreatief motor: Honda Fireblade fiets en step ik mee met een been. Na de lunch komt het remmen. De noodstop. Niet zoals gebrui kelijk met voor- en achterrem, maar-alleen met de voorrem. Terugschakelen is nergens voor nodig, dat lijdt de aandacht al leen maar af. De uitwijkproef is de logische volgende oefening, gevolgd door remmen op ver vuild wegdek: beginnen met remmen, dan rem los en koppe ling in, en opnieuw remmen. Nu komt (voor mij tenminste) het leukste gedeelte: bochten rijden. Want daar doet de mo torrijder het toch voor. Eerst nog even wat theorie. Bocht- en kijktechniek met doorkijken in het bijzonder. Dus kijken naar het einde van een bocht en ei genlijk nog verder... Ineens ben ik blij dat het regent. Want wat blijk je enorm veel grip te heb ben, ook bij nat wegdek. Er wordt me zelfs verteld dat ik op nat wegdek zeker zo hard kan remmen als op een droge weg. VRO(EM!) Om het geleerde eens duchtig in de praktijk te brengen, mag ik een dagje op het TT Circuit van Assen rijden, voor een Cir cuit Rijvaardigheids Training van CRT Holland. Dat gaat meer van VR0(EM!). Nu komt dat kijken van pas. Niet voor niets lijkt het of een racekam pioen als Rossi compleet de an dere kant op kijkt als hij in een bocht 'ligt'. Ilc ga vier sessies rij den waarvan de laatste met tijd opname. Je krijgt daarvoor een zogenaamde transponder mee. „Daarvoor boren we een gat in je tank",, hoor ik Hennie Len- tinlc, manager CRT Apeldoorn zeggen. Geintje natuurlijk. Nadat met name de gedragsre gels op en rond het circuit zijn uitgelegd gaat de ervaren groep de baan op. „Zij denken te we ten wat ze kunnen... Jullie wé ten wat je kunt!", krijgen wij, de onervaren groep, te horen. Ik rijd samen met zes anderen achter een marshall aan. Hij be paalt het tempo. Na twee ron den laten de voorste twee zich terugzakken en komen de vol gende twee achter de marshall rijden. Het rijden van de 'ideale lijn' wordt hier voorgedaan. De snelheid ligt die eerste sessie niet veel hoger dan 130 km per uur. Hiervoor word je op de openbare weg nog niet aange houden, besef ik (dan) nog. Dat is ook het leuke van circuitrij den: iedereen met een motorrij- bewijs kan meedoen. En in zijn of haar eigen tempo. Na elke sessie geeft de groeps- marshall theorieles. „Kijk dóór 'n bocht." Kijken, kijken, kij ken. Ook wordt gesproken over je zitpositie. En de feeling. „Je motor praat met je via je kont." En je leert dat elke centimeter van het circuit benut dient te worden. Dat is wel anders wan neer ik naar huis rijd. Keurig rechts van de weg en mijn mo tor houdt zijn klep(pen). Die grote M lonkt nu wel erg snel, doordat ik hem eerder op merk... Mijn frietjes eet ik trou wens op het terras, want deze dag is het wél schitterend weer! O; Tips en opleidingen Aandachtig luisteren tijdens de VRO-cursus. Ga staan als 'n botsing met een auto dreigt: je knieën blijven dan niet onder het stuur hangen. Motorrijders benutten gemid deld maar 60-70 procent van het totale remvermogen. Zelfs bij nat wegdek kan dat theoretisch 90 procent zijn. De voorrem is de belangrijkste stopper. KNMV biedt er ook enkele aan. De meest populaire, VRO 1, wordt op drie locaties gegeven: in Oirschot, Lelystad en Assen. De kosten bedragen 199 euro (179 voor leden). Er zijn ook twee ver volgopleidingen in Lelystad en zelfs een lesdag voor zijspanrij- ders. Info: www.knmv.nl Voortgezette Rijopleiding (VRO) Circuit Rijvaardigheids Training VRO's zijn er in soorten, maar er bestaan eigenlijk geen normen voor. Iedere rijschool kan er een beginnen. Motorrijdersborid Een CRT-cursus in Assen kost 180 euro inclusief ongevallenverzeke ring, certificaat en lunch. Info: www.crtholland.nl Ie opvolger van de iat Croma, die elf lar geleden ver- ween, heet Croma. t weer is het een on- erwacht grote auto, ie vooral imponeert net zijn comfort en ij-eigenschappen. tor Rien van der Steen i houden bij Fiat bepaald niet an grapjes over de naam van «Croma. En toch is het opval- üd hoe de nieuwe, grote Fiat bet denken aan het oude mo- feluit 1985, dat veel last had een gelijknamig bak- en raadproduct. Het nieuwe ont- ïeip is behoudens zijn diklce '«us niet spectaculair, maar als 5 er mee gaat rijden bevalt hij andeweg beter. Hij is vooral aim en uiterst comfortabel, 'at heeft zijn Croma - de naam 'Italiaans voor chroom - laten fenen door het designhuis aldesign van Giugiaro. Onge- le«r 30 procent van alle onder en komt uit het magazijn dat Fiat deelt met General Mo tors. Zo zijn de ophanging en de dure bodemplaat een afgelei de van de vloer van de Opel Sig num. Hij lijkt er ook wel wat op, trouwens. En dat contact slot tussen de voorstoelen is rechtstreeks afkomstig van GM-dochter Saab. De Croma doet het dus nog niet met een startknop, zoals zijn Italiaanse neef de Alfa 159. Door het ge meenschappelijk gebruik van al die onderdelen heeft Fiat de ontwikkelingskosten van zijn nieuwe grote auto weten te drukken. Dat is verstandig ook, als je weet dat de Croma nog al tijd 500 miljoen euro heeft ge kost. Hoge instap De Croma is een zogeheten crossover die het midden houdt tussen een mpv en een station wagon. Hij kost met 2.2 benzi nemotor evenveel als een VW Passat 1.6. Hij is met zijn 4.75 meter ook even groot. In die grote middenklasse hoort hij dus thuis: tussen Mondeo's, La- guna's en 407's. De instapper heeft een 1.8/140 plc-motor van Opel, de sterkste heeft een fijne en oer-potente 2.4-liter JTD-die- sel van Fiat aan boord. Zijn ontwerper praat over een De nieuwe Fiat Croma: geen spannende lijn, wel veel comfort en ruimte. Comfortwagon en ver bezijden de waarheid zit hij niet: de auto heeft een hoge instap, hetgeen steeds meer op prijs lijkt te wor den gesteld. Mensen van een meter of twee zitten zelden lek ker in een moderne midden klasser. In de Croma vinden ze plaats zat. De stoelen zijn pri ma van maat en achterin is de beenruimte riant. De schakel- poolc is prettig hoog geplaatst. Er heerst rust in de auto, hij heeft veel glas rondom, een vlakke laadvloer met eventueel een verborgen bagagevak ach terin en een bagageruim van 500 liter, met de bank plat 1.610 liter. Was de vorige Croma een rui me vijfdeurs, het nieuwe model heeft alles van een dikke sta tionwagon met mpv-neigingen. Door zijn hoge bouw lijkt de Fiat kleiner en vooral smaller dan hij in werkelijkheid is. Wel licht is de nieuwe grote Fiat daardoor niet de mooiste, maar hij biedt in elk geval wat an ders. Cassino De afwerking is opvallend dege lijk. Groot, gerieflijk en betaal baar was de vorige Croma ook, en daar zijn er bijna een half miljoen van verkocht. De auto wordt gebouwd in Cas sino, zuid-oostelijk van Rome, waar ook de Fiat Stilo vandaan komt. Per dag leveren de 425 ro bots in het complex zo'n dui zend auto's af. Fiat wil er dit jaar 60.000 Croma's maken, waarvan tweederde voor Italië zelf. Een voorzichtige start dus. Maar directeur Luca De Meo van Fiat Auto denkt met de Cro ma weer geld te gaan verdie nen. De autopoot is de enige binnen het gigantische Italiaan se Fiat-concern met enorme fi nanciële problemen. FIAT CROMA Standaard o.a. zeven airbags (w.o. een voor de knieën), airco, portierver grendeling op afstand, mistlampen, radio/cd, elektrohydraulische stuurbe krachtiging, verstelbaar stuur, elektri sche raambediening Motoren: 1.8/140 pk en 2.2/147 pk van Opel, JTD-diesels van 1.9/120 of 150 en 2 4/200 pk van Fiat. Prijzen: de 1.8 zal minder dan 25 mil le kosten. De 2 2 kost 27.500 euro. Met 120 pk diesel kost hij 30.500 eu ro, met 150 pk 33.800 euro, met 200 pk (inclusief automaat) 41 mille. Alle diesels hebben een roetfilter. De verkoop begint eind juni, de 1.8 komt pas begin 2006. Sidebars met led's. Ukent ze vast wel; sidebars van roestvrij staal of ge borsteld aluminium, een soort fraaie trapleuningen die par- keerschade helpen voorkomen aan de flanken van een be- drijfsbus of mpv. Ze staan voor al stoer. De sidebars zijn nu te koop met ingebouwde led-verlichting. Of het verstandig is om ze aan te schaffen? Zeker is de auto van opzij 's avonds beter zichtbaar, maar een woordvoerder van de KLPD waarschuwt dat zelfstandig aangebrachte verlich ting in principe verboden is. Dus ook sidebars met leds. Info www.progresseurope.nl Borculo wordt even NSU-stad Hun merk is lang ter ziele maar dat zal liefhebbers uit de hele wereld niet weerhouden om van 5 tot en met 8 mei neer te strijken in de Achterhoek. In Borcu lo zet de NSU Club Nederland het 25ste internationale NSU-Treffen op touw. In een tent wordt een gelegen heidsmuseum ingericht niet historische auto's, motoren en bromfietsen. Ze worden geleend van het Zweiradmu- seum in Neckarsulm, de collectie Audi Tradition en van clubleden. Op zaterdag 7 mei is er een concours d'élégan- ce met aansluitend een rondrit. NSU-Treffen, 5 t/m 8 mei, Buitencentrum Kerkemeijer, Borculo. Toe gangsprijs 7,50 euro. Info. www.nsu.nl De NSU Ro 80, gebouwd van 1967 tot 1977. Sprinter viert een feestje Tien jaar geleden kwam Mercedes-Benz met de bestel bus Sprinter. Het was een schot in de roos, want vijf jaar na de introductie waren er al een half miljoen ver kocht. Sinds 1995 zijn er meer dan 1,2 miljoen geprodu ceerd. Momenteel rollen in de bestelwagenfabrielc in Düsseldorf dagelijks bijna 600 nieuwe Sprinters van de band. In China is een fabriek in aanbouw, die vanaf vol gend jaar nog eens 40.000 Sprinters, Vito's en Viano's gaat produceren. In Nederland zijn ruim 50.000 Sprin ters verkocht. In ons land werden ooit Kamervragen ge steld over de snelheid waarmee veel van deze potente Sprinters zich over de snelwegen spoeden. Seat Leon is gegroeid Seat laat op de autoshow van Barcelona vanaf 5 mei de nieuwe Leon zien. In september staat hij in de Ne derlandse showrooms. Hij ziet eruit als een coupé, maar is in werkelijkheid een vijfdeurs hatchback. Net als de Seat Altea lijkt hij geen ruitenwissers te hebben. Die zit ten verticaal verscholen in de voorste dakstijlen. De Leon is wat groter geworden: hij meet 4.32 meter en is daarmee ruim 13 centimeter gegroeid. Standaard heeft hij elektromechanische stuurbekrachtiging en zes air bags. De nieuwe Seat Leon Peugeot 407 lease-kampioen De Peugeot 407 is gekozen tot Leaseauto van het Jaar 2005. De Renault Modus won in de klasse economy, de BMW 1 was de beste in de categorie business en de Au di A6 ging overtuigend voor in de afdeling executive. De wedstrijd wordt jaarlijks op touw gezet door ING Car Lease in Breda, dat 76.000 auto's beheert. Eerder won voorganger Peugeot 406 de titel al eens. De 407 zal het wellicht brengen tot meest geleasde auto in Nederland en hij onttroont dan stalgenoot 307.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 47