Hulst zoekt alternatief Tivoliweg
PZC
PZC
Opa's laatste ritje met de trein
Hebbes!
Clinge krijgt opfrisbeurt
pretti
Nieuw bestuur
Hontenissehal
life garden
gemeente broedt op maatregelen om verkeer te remmen
13
MARGRIET DE MOOR
KEES SLAGER
'DE VERDRONKENE'
Boekhandel
DE VRIES ZIERIKZEE
OPEN WEEK
AAZET
Vragen over regels speelzalen
Zorgen om industrie Stampershoek
Aandacht en geld Sas nodig
Diefstal van portemonnee
agenda
Koninginnedag Middelburg
oor Sheila van Doorsselaer
vrijdag 29 april 2005
ULST - Het om en om parke-
tn van auto's in de Tivoliweg
Hulst om zo een verkeersrem-
ier te vormen, is van de baan.
oewel een grote meerderheid
de bewoners dit voorstel
in de gemeente wel zag zitten,
iat het niet door. De gemeente
roedt op andere maatregelen.
et aan weerszijden van de weg
ffkeren. en niet slechts aan
in kant zoals nu het geval is,
een idqe van A. Thoen en G.
epauw, twee bewoners van de
ivoliweg.
e optie werd door wethouder
de Deckere omarmd en hij
et een enquête uitgaan naar al-
bewoners van de straat om
in de weet te komen hoe de
aatregel zou vallen.
Advertentie
(Advertentie)
Lit. Samenwerkingsverband
Schouwen-Duiveland
organiseert:
In gesprek met
over haar nieuwe roman:
Lok. Nieuwe Kerk Zierikzee
Dinsdag 3 mei 20.00 uur
Toegang: 5 euro
Kaartverkoop bij:
Tel: 0111-412674
Of aan de kerk
voor aanvang lezing
Bezorgklachten:
0-0231231
op maandag t/m vrijdag ge
durende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur
REDACTIE
ZEEUWS-VLA AN DEREN
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
«30 AC TERNEUZEN
Tel: 0115-645769
fax: 0115-645742
E-maïl: redtern@pzc.nl
René Hoonhorst (chef)
Wout Bareman
Raymond de Frel
René van Stee
Trits Bakker (sport)
Baudeloo 16
Postbus 62
«60 AB HULST
Tel: (0114)372776
[ax: (0114)372771
Email: redhulst@pzc.nl
[Sheila van Doorsselaer
CENTRALE REDACTIE
Stationspark 28
Postbus 31
<460 AA GOES
Tel: (0113)315500
Tax: (0113)315669
'Email: redactie@pzc.nl
INTERNET
www.pzc.nl
Email: web@pzc.nl
Tweederde van de bewoners
was voor de maatregel, maar
desondanks vinden zowel Thoen
en Depauw als de gemeente dit
niet genoeg om de maatregel in
te voeren.
„Er verdwijnt door de maatre
gel een aantal parkeerplaatsen.
Niet iedereen kan meer voor de
deur parkeren. Wij begrijpen
dat dit vervelend is en willen
geen mot veroorzaken in de
buurt", zegt Depauw.
De twee bewoners laten het er
niet bij zitten. Ze klagen al ja
ren bij de gemeente over de snel
heden waarmee het verkeer
door de straat raast en de trillin
gen die voornamelijk bussen en
vrachtwagens veroorzaken. De
ze trillingen veroorzaken aan
toonbaar scheuren in de muren.
Hoewel Thoen en Depauw eer
der niet tevreden waren over de
medewerking van de gemeente,
vinden ze nu dat de gemeente
wel de moeite doet om construc
tief mee te denken.
De Deckere heeft nieuwe voor
stellen gedaan om de overlast in
te perken. Zo heeft hij geopperd
om met verf een optische ver
smalling of drempel aan te bren
gen op het wegdek. Depauw en
Thoen zien dit als een goed idee,
mits het daar niet bij blijft.
Thoen: „Want als bestuurders
doorhebben dat er niet écht een
drempel ligt, rijden ze de twee
de keer weer net zo hard."
In de tweede optie zien Thoen
en Depauw meer heil: het weren,
van vrachtwagens, met uitzonde
ring van bestemmingsverkeer.
De Deckere was eerder altijd
van mening dat het zoveel moge
lijk vrachtwagenvrij maken van
de Tivoliweg niet mogelijk was,
maar nu wil hij deze optie toch
onderzoeken. Hulst moet hier
voor om de tafel met Rijkswater
staat, dat nieuwe verkeersbor
den moet plaatsen aan de N60
om de verkeersmaatregel be
kend te maken.
De bewoners kregen vorig jaar
al de toezegging dat er geen bus
sen meer via de Tivoliweg zou
den rijden. Deze toezegging is
echter slechts gedeeltelijk waar
gemaakt. Depauw: „Lijnbussen
rijden hier inderdaad niet meer,
maar als ze geen dienst hebben,
dus leeg zijn, rijden de buschauf
feurs gewoon wel door de
straat. En hard ook."
De bewoners willen dat de poli
tie weer meer op snelheid gaat
controleren. Een paar jaar gele
den werd dit nog geregeld ge
daan, sindsdien niet meer.
De Deckere heeft de bewoners
twee weken tijd gevraagd om de
niéuwe verkeersmaatregelen te
onderzoeken.
Machinist Karei van de Bilt met z'n kleinkinderen in de cabine van zijn locomotief,
door Jan van Zuilen
AXEL - Machinist bij het spoor; als Ka-
rel van de Bilt uit Axel vertelt dat hij
treinbestuurder is, oogst hij meestal ver
bazing. „Jij, bij het spoor? Maar waar
dan?"
Logisch eigenlijk wel, die verbazing. Zo
veel treinen rijden er niet in Zeeuws-
Vlaanderen en al helemaal geen perso
nentreinen. Enkel af en toe een goede
rentrein. Hoewel, die rijden er meer dan
menigeen denkt. Gemiddeld, zo schat
Karei van de Bilt, rijdt hij toch wel een
keer of vijf per dag op en neer van Ter-
neuzen naar de grens, de ene keer naar
Zelzate, de andere keer niet verder dan
Sas van Gent en incidenteel een keer
tot aan de haven van Gent.
Gisteren nam hij afscheid. Na 47 jaar
arbeidzaam leven, waarvan 38,5 jaar
bij de Nederlandse Spoorwegen en haar
erfopvolgers, in zijn geval Railion. gaat
hij op zestigjarige leeftijd met ver
vroegd pensioen. „Ik ben daar ook wel
aan toe. Het begon me best zwaar te val
len, ook lichamelijk. Een buitenstaan
der ziet dat niet zo, maar dit werk is fy
siek behoorlijk zwaar. Je moet iedere
keer op en uit de locomotief, als het te
genzit wel honderd keer op een dag en
dat is toch een hele klim. Van de andere
kant: werken op een trein is een levens
wijze. Dat zal ik best missen."
Gisteren maakte Van de Bilt zijn laatste
ritje, niet met een sliert wagons achter
zijn locomotief, maar met zijn kinderen
en kleinkinderen als passagiers.
De laatste jaren had Van de Bilt een vas
te locomotief, in jargon de 204. Dat is
een locomotief van Oost-Duitse makelij
met een machtige twaalfcylinderdiesel-
motor van ruim 1400 pk. De kracht van
die machine, die voel je, zegt Van de
Bilt:, „Die stroomt als het ware in je.
Het idee dat je de kracht van de locomo
tief en het gewicht van de wagons ach
ter je helemaal beheerst, dat is de kick
van dit werk. Daar doe je het voor, daar
droomde je als kind al van."
Voor Van de Bilt in 1967 in dienst trad
bij wat toen nog de NS heette, had hij
verschillende andere baantjes gehad, on
der meer bij de suikerfabriek in Sas van
Gent en was hij een tijdje kachelsmid.
Hij begon als overwegwachter in het
Westbrabantse Lage Zwaluwe, waar hij
toen ook moest gaan wonen, maar na
twee jaar was hij alweer terug in zijn ge
boorteplaats Sas van Gent. Daar werk
te hij eerst als stationsbeambte en later
als rangeerder. Nog weer later werd hij
machinist. „Dat is uiteindelijk waar
voor de meeste mensen bij het spoor
gaan werken", aldus Van de Bilt.
Nu is machinist zijn in Zeeuws-Vlaande-
ren heel wat anders dan elders in Neder
land. Daar rij je kris-kras door het
land, zijn de afstanden veel groter en
mogen de treinen veel harder rijden. Op
foto Peter Nicolai
het goederenlijntje van Terneuzen naar
de Belgische grens mag niet harder wor
den gereden dan dertig km/u en is het
ritje altijd hetzelfde.
„Natuurlijk heb ik ook wel eens nage
dacht over de mogelijkheden om elders
te gaan werken, maar toen dat speelde,
zaten we met opgroeiende kinderen en
dan verhuis je niet zo makkelijk naar
een ander deel van het land. En uitein
delijk ben ik hier ook altijd met een te
vreden gevoel naar mijn werk gegaan.
Het enige wat me de laatste jaren wel
wat tegenstond was dat er steeds meer
regels kwamen. Maar ja, dat is overal
zo."
Hoewel er op het goederenspoor niet
hard mag worden gereden, heeft Van de
Bilt regelmatig gevaarlijke situaties
meegemaakt, bijvoorbeeld van mensen
die nog net voor de trein proberen over
te steken. Maar de nachtmerrie van iede
re machinist, een dodelijk ongeluk al of
niet door zelfmoord, is hem bespaard
gebleven. „Gelukkig wel ja. Ik denk dat
dat ook komt omdat het voor een zelf
moord niet hard genoeg gaat."
(Advertentie)
Vandaag in de Open Week van de Archlpelscholen:
Piramideschool Ravensteln. Vlissingen.
's morgens een rondleiding door de school.
Kijk voor het volledige programma op: www.archlpelscholen.nl.
(Advertentie)
Prijspakker!
draagtas met 6
hanggeraniums ïfr
div. zomerse kleuren.
van 5.9? <3
voor M
op op!
Tuincentrum Life Garden Hulst
Absdaalseweg 70 4561 RE Hulst 0114-313738
Like zondag open van 13 tot l~
Geldig t/m één week na plaatsing zolang de voorraad strekt
door Harold de Puysseleijr
CLINGE - Nooit eerder reden
er zoveel (vracht-)autootjes van
de gemeente Hulst door Clinge
als gisteren. Daar was een bij
zondere reden voor, want kinde
ren van basisschool Sint Bernar-
dus, leden van de dorpsraad en
andere vrijwilligers assisteer
den de gemeentewerkers tijdens
de Opplusdag.
Ze hielpen onder meer bij het
plaatsen van blikvangers, het
schoonmaken van het kapelletje
en het opruimen van zwerfvuil.
Ook werden hier en daar bloe
menmanden opgehangen om het
(Advertentie)
www.autovermeulen.nl
dorp een fleuriger aanblik te bie
den. Het ambachtelijke straten-
makerswerk werd evenmin ge
schuwd. Laura. Rick, Harold,
Dominique, Robin, Manuel en
Renate uit groep zeven hielpen
twee gemeentewerkers met de
reparatie van een verzakt stuk
trottoir in de Molenstraat.
'Neeee', roepen de kinderen in
koor op de vraag of zé later alle
maal in de buitendienst van de
gemeente willen gaan werken.
Niettemin vinden ze het leuker
om een ochtend in de buiten-
(Advertentie)
vr)7UNFM7nMWERIN«
et.nl
33flrt3
KOZIJNEN - ZONWERING
www. aazet. i
Kapelle -Tel. 0113-3
DEN HAAG - Het Tweede-Kamerlid Hamer (PvdA) wil
dat de ministers Hoogervorst (Volksgezondheid, Welzijn
en Sport), De Geus (Sociale Zaken) en Donner (Justitie)
zo snel mogelijk met eenduidige en duidelijke regelgeving
komen voor de veiligheid van kinderen in kinderopvang,
peuterspeelzalen en de voorschool. Hamer heeft schrifte
lijke vragen gesteld naar aanleiding van het recente von
nis van de rechtbank in Middelburg over de dood van het
Goese meisje Janice Slosse dat vorig jaar in peuterspeel
zaal De Polderrakkertjes overleed toen ze bleef haken op
de glijbaan van een speelhuisje. Het Kamerlid wil van
Hoogervorst weten wat hij doet met de kritiek van de
rechtbank aan zijn adres dat er geen Nederlandse richtlij
nen zijn over veiligheid van speeltoestellen. Hamer
vraagt of het mogelijk is de Europese regelgeving als
richtlijn te nemen, deze in het Nederlands te vertalen en
duidelijke regels te maken voor de naleving daarvan.
OOSTBURG - De bewoners van de Maaidijk nabij de
rondweg in Oostburg maken zich zorgen over de uitbrei
ding van het industrieterrein Stampershoek. Zij vrezen
overlast door de komst van zware industrie. M. Godijn
maakte tijdens een bezoek van het Sluise college van bur
gemeester en wethouders aan Oostburg namens de bewo
ners van de Maaidijk- de zorgen over de uitbreiding van in
dustrieterrein Stampershoek in noordelijke en zuidelijke
richting kenbaar. „Als wij in de tuin zitten, hebben wij
veel geluidsoverlast door passerend verkeer. Volgens de
gegevens die we bij de gemeente mochten inzien, is de ko
mende uitbreiding van Stampershoek Noord geschikt
voor zware industrie. We verwachten dus meer overlast."
Burgemeester J. Sala stelde de bewoners gerust. „De plan
nen voor Stampershoek liggen nog steeds ter inzage. Wij
halen zeker geen milieuvervuilende bedrijven of zware in
dustrie naar deze plaats. De aanwezigheid van een de
pot van het waterschap Zeeuws-Vlaanderen binnen de be
bouwde kom zat ook veel toehoorders dwars. „De wagens
met aanvoer worden steeds groter en zwaarder. Het pas
niet meer in een woonwijk", wist T. de Bakker. Wethou
der J. Provoost was het eens met de vraagsteller.
SAS VAN GENT - De kern Sas van Gent moet meer aan
dacht en geld krijgen van het Temeuzense gemeentebe
stuur, vindt C. Freeke (LCF). Het raadslid wil dat burge
meester en wethouders in overleg met de Stichting Vitaal
Sas de wensenlijst aan investeringen voor het centrum be
spreken. Volgens Freeke zit Sas van Gent in 'het hoekje
waar de klappen vallen'. Hij herinnert het dagelijks be
stuur onder meer aan de recent voorgestelde woonwagen
verhuizing 'met overvaltechniek', de geluidsnormen voor
Cerestar, het rangeerterrein in het centrum en vrachtver
keer dat schade aan huizen toebrengt.
GOES - Een 62-jarige vrouw uit Goes is gistermiddag in
een supermarkt aan de Marconistraat bestolen van haar
portemonnee. Na het afrekenen stak de vrouw haar porte
monnee naast haar tas, waardoor die op de grond viel. Op
videobeelden was later te zien dat een onbekende vrouw
de portemonnee opraapte en meenam.
STREEKACTIVITEITEN
AXEL - Gregoriuscentrum, 13.30 uur:
Biljarten Kanaalzone, kaarten; Trefpunt,
10.00 uur: Koersbal; 13.00 uur: Kaarten
en biljarten; De Halle, 13.30 uur: Kaar
ten, biljarten; 13.45 uur: Bingo; 16.00
uur: Zitgymnastiek; De Boemerang,
20.00 uur: Bingo;
CLINGE - Malpertuus, 13.30 uur: KBO
kaarten bieden en jokeren; 13.30 uur:
Koersbal;
GRAAUW Gemeenschapshuis, 13.45
uur: Koersbal;
GROEDE - De Drie Koningen, 22.00
uur: Nacht van Oranje met Shamrock li
ve;
HEIKANT - t Heike, 13.00 uur; Biljarten
en pieren;
HENGSTDIJK - Horecacentrum De Vo
gel, 20,00 uur: Kaarten;
HOEK - De Lovenhoek, 9.30 uur: Biljar
ten, kaarten; 13.30 uur: Volksdansen,
lijndansen; 19.30 uur: Gezelschapsdan
sen;
HULST - De Lieve, 9.00 uur: Fysio gym,
vrij biljarten, computeren; 10.00 uur: Fy
sio gym; 13.00 uur: Biljarten Kanaalzo
ne; 13.30 uur; Bridge, jeu de boules;
KBO jaarvergadering en viering 55 jaar
KBO; 14.00 uur: Internetcafé; 18.00 uur:
KBO feestbuffet;
KLOOSTERZANDE - Café De Kastan
je, 20.00 uur: Bingo carnavalsstichting
de Kloorianen;
KOEWACHT - De Vlaschaard, 10.00
uur: Volksdansen; 13.00 uur: Biljarten;
SINT - JANSTEEN - Café de Kroon,
14.00 uur: Kaarten; De Warande, 13.00
uur: Biljart prijskamp; 19.00 uur: Schie
ting op de liggende wip;
SPUI - De Drie Gehughten, 21.00 uur:
Open huis;
TERNEUZEN - De Veste, 13.30 uur:
Soos voor mindervaliden Ons Verzetje,
biljarten en klaverjassen; Sporthal 't
Zwaantje, 9.00 uur: Bowls; 't Schelpen
hoekje, 15.00 - 18.00 uur: Jeugdcen
trum Meetpoint.
lucht te werken, dan in de
schoolbanken te zitten. „Alleen
moeten we van die stomme hes
jes en handschoenen aan", zegt
Laura. Volgens Mailrits Ivens,
die het groepje schoolkinderen
onder zijn hoede heeft, zit er
voor de basisschooljeugd ook
nog een opvoedkundig tintje
aan de klusdag in het dorp.
„Ze knappen nu misschien din
gen op die ze eerder zelf ge
sloopt hebben. Op deze manier
kunnen ze daar eens over naden
ken."
KLOOSTERZANDE - De Stich
ting Sport- en Evenementenhal
Hontenisse krijgt een nieuw be
stuur. Wethouder F. van Dries-
sche en het hoofd financiën van
de gemeente Hulst treden af van
wege een 'knellende functiecom
binatie'. Zij worden opgevolgd
door twee leden van verenigin
gen die gebruik maken van de
Hontenissehal.
Sinds de opening van de Honte
nissehal, in oktober 2001, waren
het beheer en de exploitatie van
de hal in handen van een parti
culiere stichting met daarin on
der andere twee raadsleden,
twee wethouders en een ambte
naar als leden. Deze constructie
werd destijds om BTW-redenen
opgezet. De stichting zou vol
gens A. Sponselee (voorzitter
van de stichting en tevens raads
lid van het CDA) aan het eind
van het jaar worden opgeheven.
Desondanks duurt de situatie
nu nog voort.
Sponselee: „Het was echt de be
doeling om er na een jaar mee te
stoppen. Dat is niet gebeurd om
dat de condities voor de stich
ting ten goede zijn aangepast."
Volgens Sponselee had de stich
ting het eerste jaar geen budget
en kon er weinig worden georga
niseerd.
„Daarna kregen we een werk-
budget waarvan we de boel
goed draaiend kunnen houden.
De stichting functioneert prima
en er is dus geen reden om die
op te heffen. Het is goed dat
Van Driessche en het hoofd fi
nanciën van onze gemeente er
mee gestopt zijn, omdat dit toch
een ietwat knellende functie
combinatie voor hen was."
(Advertentie)
Harold van den Berghen (10) als stratenmaker aan het werk tijdens
de opplusdag in Clinge. foto Peter Nicolai
met diverse optredens op de markt, o.a.
Kabouter Klus (middagprogramma)
Big Black en Beautiful (avondprogramma)
George Baker (avondprogramma)
Boney M (avondprogramma)
Toegang gratis
Organisatie: Stichting Evenementen Middelburg
i.s.m. Uit het volk voor het volk.