Hulst zoekt alternatief Tivoliweg PZC PZC Opa's laatste ritje met de trein Hebbes! Clinge krijgt opfrisbeurt pretti Nieuw bestuur Hontenissehal life garden gemeente broedt op maatregelen om verkeer te remmen 13 MARGRIET DE MOOR KEES SLAGER 'DE VERDRONKENE' Boekhandel DE VRIES ZIERIKZEE OPEN WEEK AAZET Vragen over regels speelzalen Zorgen om industrie Stampershoek Aandacht en geld Sas nodig Diefstal van portemonnee agenda Koninginnedag Middelburg oor Sheila van Doorsselaer vrijdag 29 april 2005 ULST - Het om en om parke- tn van auto's in de Tivoliweg Hulst om zo een verkeersrem- ier te vormen, is van de baan. oewel een grote meerderheid de bewoners dit voorstel in de gemeente wel zag zitten, iat het niet door. De gemeente roedt op andere maatregelen. et aan weerszijden van de weg ffkeren. en niet slechts aan in kant zoals nu het geval is, een idqe van A. Thoen en G. epauw, twee bewoners van de ivoliweg. e optie werd door wethouder de Deckere omarmd en hij et een enquête uitgaan naar al- bewoners van de straat om in de weet te komen hoe de aatregel zou vallen. Advertentie (Advertentie) Lit. Samenwerkingsverband Schouwen-Duiveland organiseert: In gesprek met over haar nieuwe roman: Lok. Nieuwe Kerk Zierikzee Dinsdag 3 mei 20.00 uur Toegang: 5 euro Kaartverkoop bij: Tel: 0111-412674 Of aan de kerk voor aanvang lezing Bezorgklachten: 0-0231231 op maandag t/m vrijdag ge durende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur REDACTIE ZEEUWS-VLA AN DEREN Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 «30 AC TERNEUZEN Tel: 0115-645769 fax: 0115-645742 E-maïl: redtern@pzc.nl René Hoonhorst (chef) Wout Bareman Raymond de Frel René van Stee Trits Bakker (sport) Baudeloo 16 Postbus 62 «60 AB HULST Tel: (0114)372776 [ax: (0114)372771 Email: redhulst@pzc.nl [Sheila van Doorsselaer CENTRALE REDACTIE Stationspark 28 Postbus 31 <460 AA GOES Tel: (0113)315500 Tax: (0113)315669 'Email: redactie@pzc.nl INTERNET www.pzc.nl Email: web@pzc.nl Tweederde van de bewoners was voor de maatregel, maar desondanks vinden zowel Thoen en Depauw als de gemeente dit niet genoeg om de maatregel in te voeren. „Er verdwijnt door de maatre gel een aantal parkeerplaatsen. Niet iedereen kan meer voor de deur parkeren. Wij begrijpen dat dit vervelend is en willen geen mot veroorzaken in de buurt", zegt Depauw. De twee bewoners laten het er niet bij zitten. Ze klagen al ja ren bij de gemeente over de snel heden waarmee het verkeer door de straat raast en de trillin gen die voornamelijk bussen en vrachtwagens veroorzaken. De ze trillingen veroorzaken aan toonbaar scheuren in de muren. Hoewel Thoen en Depauw eer der niet tevreden waren over de medewerking van de gemeente, vinden ze nu dat de gemeente wel de moeite doet om construc tief mee te denken. De Deckere heeft nieuwe voor stellen gedaan om de overlast in te perken. Zo heeft hij geopperd om met verf een optische ver smalling of drempel aan te bren gen op het wegdek. Depauw en Thoen zien dit als een goed idee, mits het daar niet bij blijft. Thoen: „Want als bestuurders doorhebben dat er niet écht een drempel ligt, rijden ze de twee de keer weer net zo hard." In de tweede optie zien Thoen en Depauw meer heil: het weren, van vrachtwagens, met uitzonde ring van bestemmingsverkeer. De Deckere was eerder altijd van mening dat het zoveel moge lijk vrachtwagenvrij maken van de Tivoliweg niet mogelijk was, maar nu wil hij deze optie toch onderzoeken. Hulst moet hier voor om de tafel met Rijkswater staat, dat nieuwe verkeersbor den moet plaatsen aan de N60 om de verkeersmaatregel be kend te maken. De bewoners kregen vorig jaar al de toezegging dat er geen bus sen meer via de Tivoliweg zou den rijden. Deze toezegging is echter slechts gedeeltelijk waar gemaakt. Depauw: „Lijnbussen rijden hier inderdaad niet meer, maar als ze geen dienst hebben, dus leeg zijn, rijden de buschauf feurs gewoon wel door de straat. En hard ook." De bewoners willen dat de poli tie weer meer op snelheid gaat controleren. Een paar jaar gele den werd dit nog geregeld ge daan, sindsdien niet meer. De Deckere heeft de bewoners twee weken tijd gevraagd om de niéuwe verkeersmaatregelen te onderzoeken. Machinist Karei van de Bilt met z'n kleinkinderen in de cabine van zijn locomotief, door Jan van Zuilen AXEL - Machinist bij het spoor; als Ka- rel van de Bilt uit Axel vertelt dat hij treinbestuurder is, oogst hij meestal ver bazing. „Jij, bij het spoor? Maar waar dan?" Logisch eigenlijk wel, die verbazing. Zo veel treinen rijden er niet in Zeeuws- Vlaanderen en al helemaal geen perso nentreinen. Enkel af en toe een goede rentrein. Hoewel, die rijden er meer dan menigeen denkt. Gemiddeld, zo schat Karei van de Bilt, rijdt hij toch wel een keer of vijf per dag op en neer van Ter- neuzen naar de grens, de ene keer naar Zelzate, de andere keer niet verder dan Sas van Gent en incidenteel een keer tot aan de haven van Gent. Gisteren nam hij afscheid. Na 47 jaar arbeidzaam leven, waarvan 38,5 jaar bij de Nederlandse Spoorwegen en haar erfopvolgers, in zijn geval Railion. gaat hij op zestigjarige leeftijd met ver vroegd pensioen. „Ik ben daar ook wel aan toe. Het begon me best zwaar te val len, ook lichamelijk. Een buitenstaan der ziet dat niet zo, maar dit werk is fy siek behoorlijk zwaar. Je moet iedere keer op en uit de locomotief, als het te genzit wel honderd keer op een dag en dat is toch een hele klim. Van de andere kant: werken op een trein is een levens wijze. Dat zal ik best missen." Gisteren maakte Van de Bilt zijn laatste ritje, niet met een sliert wagons achter zijn locomotief, maar met zijn kinderen en kleinkinderen als passagiers. De laatste jaren had Van de Bilt een vas te locomotief, in jargon de 204. Dat is een locomotief van Oost-Duitse makelij met een machtige twaalfcylinderdiesel- motor van ruim 1400 pk. De kracht van die machine, die voel je, zegt Van de Bilt:, „Die stroomt als het ware in je. Het idee dat je de kracht van de locomo tief en het gewicht van de wagons ach ter je helemaal beheerst, dat is de kick van dit werk. Daar doe je het voor, daar droomde je als kind al van." Voor Van de Bilt in 1967 in dienst trad bij wat toen nog de NS heette, had hij verschillende andere baantjes gehad, on der meer bij de suikerfabriek in Sas van Gent en was hij een tijdje kachelsmid. Hij begon als overwegwachter in het Westbrabantse Lage Zwaluwe, waar hij toen ook moest gaan wonen, maar na twee jaar was hij alweer terug in zijn ge boorteplaats Sas van Gent. Daar werk te hij eerst als stationsbeambte en later als rangeerder. Nog weer later werd hij machinist. „Dat is uiteindelijk waar voor de meeste mensen bij het spoor gaan werken", aldus Van de Bilt. Nu is machinist zijn in Zeeuws-Vlaande- ren heel wat anders dan elders in Neder land. Daar rij je kris-kras door het land, zijn de afstanden veel groter en mogen de treinen veel harder rijden. Op foto Peter Nicolai het goederenlijntje van Terneuzen naar de Belgische grens mag niet harder wor den gereden dan dertig km/u en is het ritje altijd hetzelfde. „Natuurlijk heb ik ook wel eens nage dacht over de mogelijkheden om elders te gaan werken, maar toen dat speelde, zaten we met opgroeiende kinderen en dan verhuis je niet zo makkelijk naar een ander deel van het land. En uitein delijk ben ik hier ook altijd met een te vreden gevoel naar mijn werk gegaan. Het enige wat me de laatste jaren wel wat tegenstond was dat er steeds meer regels kwamen. Maar ja, dat is overal zo." Hoewel er op het goederenspoor niet hard mag worden gereden, heeft Van de Bilt regelmatig gevaarlijke situaties meegemaakt, bijvoorbeeld van mensen die nog net voor de trein proberen over te steken. Maar de nachtmerrie van iede re machinist, een dodelijk ongeluk al of niet door zelfmoord, is hem bespaard gebleven. „Gelukkig wel ja. Ik denk dat dat ook komt omdat het voor een zelf moord niet hard genoeg gaat." (Advertentie) Vandaag in de Open Week van de Archlpelscholen: Piramideschool Ravensteln. Vlissingen. 's morgens een rondleiding door de school. Kijk voor het volledige programma op: www.archlpelscholen.nl. (Advertentie) Prijspakker! draagtas met 6 hanggeraniums ïfr div. zomerse kleuren. van 5.9? <3 voor M op op! Tuincentrum Life Garden Hulst Absdaalseweg 70 4561 RE Hulst 0114-313738 Like zondag open van 13 tot l~ Geldig t/m één week na plaatsing zolang de voorraad strekt door Harold de Puysseleijr CLINGE - Nooit eerder reden er zoveel (vracht-)autootjes van de gemeente Hulst door Clinge als gisteren. Daar was een bij zondere reden voor, want kinde ren van basisschool Sint Bernar- dus, leden van de dorpsraad en andere vrijwilligers assisteer den de gemeentewerkers tijdens de Opplusdag. Ze hielpen onder meer bij het plaatsen van blikvangers, het schoonmaken van het kapelletje en het opruimen van zwerfvuil. Ook werden hier en daar bloe menmanden opgehangen om het (Advertentie) www.autovermeulen.nl dorp een fleuriger aanblik te bie den. Het ambachtelijke straten- makerswerk werd evenmin ge schuwd. Laura. Rick, Harold, Dominique, Robin, Manuel en Renate uit groep zeven hielpen twee gemeentewerkers met de reparatie van een verzakt stuk trottoir in de Molenstraat. 'Neeee', roepen de kinderen in koor op de vraag of zé later alle maal in de buitendienst van de gemeente willen gaan werken. Niettemin vinden ze het leuker om een ochtend in de buiten- (Advertentie) vr)7UNFM7nMWERIN« et.nl 33flrt3 KOZIJNEN - ZONWERING www. aazet. i Kapelle -Tel. 0113-3 DEN HAAG - Het Tweede-Kamerlid Hamer (PvdA) wil dat de ministers Hoogervorst (Volksgezondheid, Welzijn en Sport), De Geus (Sociale Zaken) en Donner (Justitie) zo snel mogelijk met eenduidige en duidelijke regelgeving komen voor de veiligheid van kinderen in kinderopvang, peuterspeelzalen en de voorschool. Hamer heeft schrifte lijke vragen gesteld naar aanleiding van het recente von nis van de rechtbank in Middelburg over de dood van het Goese meisje Janice Slosse dat vorig jaar in peuterspeel zaal De Polderrakkertjes overleed toen ze bleef haken op de glijbaan van een speelhuisje. Het Kamerlid wil van Hoogervorst weten wat hij doet met de kritiek van de rechtbank aan zijn adres dat er geen Nederlandse richtlij nen zijn over veiligheid van speeltoestellen. Hamer vraagt of het mogelijk is de Europese regelgeving als richtlijn te nemen, deze in het Nederlands te vertalen en duidelijke regels te maken voor de naleving daarvan. OOSTBURG - De bewoners van de Maaidijk nabij de rondweg in Oostburg maken zich zorgen over de uitbrei ding van het industrieterrein Stampershoek. Zij vrezen overlast door de komst van zware industrie. M. Godijn maakte tijdens een bezoek van het Sluise college van bur gemeester en wethouders aan Oostburg namens de bewo ners van de Maaidijk- de zorgen over de uitbreiding van in dustrieterrein Stampershoek in noordelijke en zuidelijke richting kenbaar. „Als wij in de tuin zitten, hebben wij veel geluidsoverlast door passerend verkeer. Volgens de gegevens die we bij de gemeente mochten inzien, is de ko mende uitbreiding van Stampershoek Noord geschikt voor zware industrie. We verwachten dus meer overlast." Burgemeester J. Sala stelde de bewoners gerust. „De plan nen voor Stampershoek liggen nog steeds ter inzage. Wij halen zeker geen milieuvervuilende bedrijven of zware in dustrie naar deze plaats. De aanwezigheid van een de pot van het waterschap Zeeuws-Vlaanderen binnen de be bouwde kom zat ook veel toehoorders dwars. „De wagens met aanvoer worden steeds groter en zwaarder. Het pas niet meer in een woonwijk", wist T. de Bakker. Wethou der J. Provoost was het eens met de vraagsteller. SAS VAN GENT - De kern Sas van Gent moet meer aan dacht en geld krijgen van het Temeuzense gemeentebe stuur, vindt C. Freeke (LCF). Het raadslid wil dat burge meester en wethouders in overleg met de Stichting Vitaal Sas de wensenlijst aan investeringen voor het centrum be spreken. Volgens Freeke zit Sas van Gent in 'het hoekje waar de klappen vallen'. Hij herinnert het dagelijks be stuur onder meer aan de recent voorgestelde woonwagen verhuizing 'met overvaltechniek', de geluidsnormen voor Cerestar, het rangeerterrein in het centrum en vrachtver keer dat schade aan huizen toebrengt. GOES - Een 62-jarige vrouw uit Goes is gistermiddag in een supermarkt aan de Marconistraat bestolen van haar portemonnee. Na het afrekenen stak de vrouw haar porte monnee naast haar tas, waardoor die op de grond viel. Op videobeelden was later te zien dat een onbekende vrouw de portemonnee opraapte en meenam. STREEKACTIVITEITEN AXEL - Gregoriuscentrum, 13.30 uur: Biljarten Kanaalzone, kaarten; Trefpunt, 10.00 uur: Koersbal; 13.00 uur: Kaarten en biljarten; De Halle, 13.30 uur: Kaar ten, biljarten; 13.45 uur: Bingo; 16.00 uur: Zitgymnastiek; De Boemerang, 20.00 uur: Bingo; CLINGE - Malpertuus, 13.30 uur: KBO kaarten bieden en jokeren; 13.30 uur: Koersbal; GRAAUW Gemeenschapshuis, 13.45 uur: Koersbal; GROEDE - De Drie Koningen, 22.00 uur: Nacht van Oranje met Shamrock li ve; HEIKANT - t Heike, 13.00 uur; Biljarten en pieren; HENGSTDIJK - Horecacentrum De Vo gel, 20,00 uur: Kaarten; HOEK - De Lovenhoek, 9.30 uur: Biljar ten, kaarten; 13.30 uur: Volksdansen, lijndansen; 19.30 uur: Gezelschapsdan sen; HULST - De Lieve, 9.00 uur: Fysio gym, vrij biljarten, computeren; 10.00 uur: Fy sio gym; 13.00 uur: Biljarten Kanaalzo ne; 13.30 uur; Bridge, jeu de boules; KBO jaarvergadering en viering 55 jaar KBO; 14.00 uur: Internetcafé; 18.00 uur: KBO feestbuffet; KLOOSTERZANDE - Café De Kastan je, 20.00 uur: Bingo carnavalsstichting de Kloorianen; KOEWACHT - De Vlaschaard, 10.00 uur: Volksdansen; 13.00 uur: Biljarten; SINT - JANSTEEN - Café de Kroon, 14.00 uur: Kaarten; De Warande, 13.00 uur: Biljart prijskamp; 19.00 uur: Schie ting op de liggende wip; SPUI - De Drie Gehughten, 21.00 uur: Open huis; TERNEUZEN - De Veste, 13.30 uur: Soos voor mindervaliden Ons Verzetje, biljarten en klaverjassen; Sporthal 't Zwaantje, 9.00 uur: Bowls; 't Schelpen hoekje, 15.00 - 18.00 uur: Jeugdcen trum Meetpoint. lucht te werken, dan in de schoolbanken te zitten. „Alleen moeten we van die stomme hes jes en handschoenen aan", zegt Laura. Volgens Mailrits Ivens, die het groepje schoolkinderen onder zijn hoede heeft, zit er voor de basisschooljeugd ook nog een opvoedkundig tintje aan de klusdag in het dorp. „Ze knappen nu misschien din gen op die ze eerder zelf ge sloopt hebben. Op deze manier kunnen ze daar eens over naden ken." KLOOSTERZANDE - De Stich ting Sport- en Evenementenhal Hontenisse krijgt een nieuw be stuur. Wethouder F. van Dries- sche en het hoofd financiën van de gemeente Hulst treden af van wege een 'knellende functiecom binatie'. Zij worden opgevolgd door twee leden van verenigin gen die gebruik maken van de Hontenissehal. Sinds de opening van de Honte nissehal, in oktober 2001, waren het beheer en de exploitatie van de hal in handen van een parti culiere stichting met daarin on der andere twee raadsleden, twee wethouders en een ambte naar als leden. Deze constructie werd destijds om BTW-redenen opgezet. De stichting zou vol gens A. Sponselee (voorzitter van de stichting en tevens raads lid van het CDA) aan het eind van het jaar worden opgeheven. Desondanks duurt de situatie nu nog voort. Sponselee: „Het was echt de be doeling om er na een jaar mee te stoppen. Dat is niet gebeurd om dat de condities voor de stich ting ten goede zijn aangepast." Volgens Sponselee had de stich ting het eerste jaar geen budget en kon er weinig worden georga niseerd. „Daarna kregen we een werk- budget waarvan we de boel goed draaiend kunnen houden. De stichting functioneert prima en er is dus geen reden om die op te heffen. Het is goed dat Van Driessche en het hoofd fi nanciën van onze gemeente er mee gestopt zijn, omdat dit toch een ietwat knellende functie combinatie voor hen was." (Advertentie) Harold van den Berghen (10) als stratenmaker aan het werk tijdens de opplusdag in Clinge. foto Peter Nicolai met diverse optredens op de markt, o.a. Kabouter Klus (middagprogramma) Big Black en Beautiful (avondprogramma) George Baker (avondprogramma) Boney M (avondprogramma) Toegang gratis Organisatie: Stichting Evenementen Middelburg i.s.m. Uit het volk voor het volk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 41