>ZC
Auto
eslaagde transfer uit Brazilië
9
GRATIS!
f
1 imVt MilifM1
mte kleur, fout type, fout merk
in samenwerking met AutoTrack.nl
ANTI-RAIN kit
1
Studie: Motorrijder moet zich wapenen
jclie bijlagen: 0113-315680
kpzc.nl/auto
|jil: redactie@pzc.nl
bus 31, 4460 AA Goes
tentie-exploitatie:
j-en Midden-Zeeland: 0113-315520
vs-Vlaanderen: 0114-372770
pnaal: 020-4562500
jdag 29 april 2005
GRATIS
t.w.v. 22,75 bij reparatie van
uw Volkswagen of Audi ruit
(P) AUTO POPPE
www.autopoppe.nl
Vlissingen Terneuzen Hulst
Tel. (0118)424000 Tel. {0118) 647333 Tel. (0114) 370100
a carrière begon in
izilië. maar de
trsteek naar Euro-
is veelbelovend.
11 stuurbekrachti-
fig kost de Fox
1 555 euro. Voor dat
d biedt de nieuwe
jiior-VW verbluf-
i id veel talenten.
ENNISMAKING
De Braziliaanse Volkswagen Fox, een ongekend veelzijdige speler in zijn klasse.
Fotobewerking: Ronald Visser/Albert van den Boomen
r Rob van Ginneken
e schrik slaat je
om het hart wan-
neer je een bro-
chure doorbla-
Idert voor een
we auto. De gemiddelde
oopprijs ligt inmiddels op
iiille en voor een beschei-
gezinsauto tik je niet veel
Ier geld af. Daar word je
vrolijk van als je enige
isor de huishoudportemon-
s. Het is dus logisch dat de
Iculiere autokoper zijn
(steeds vaker voorbij laat
Toch maar een jaartje
rijden.
leze wereld van vraag en
bod kun je op je klompen
Delen hoe de autofabrikan-
daar op reageren. Inder-
er komen nieuwe model
aan de onderkant van de
ellenlij n. En waar anders
'je die als modem bedrijf
n landen met lage loonkos-
Zo kunnen autofabrikan
ten toch nog een gezinsmodel
leveren in een prijsklasse rond
de tien mille. Nog altijd geen
kattenpis, maar de klap valt te
overleven. Binnenkort is de
beurt aan de Dacia Logan, een
low budget Renault uit Roeme
nië, maar het bal wordt geo
pend door de Volkswagen Fox.
In feite is de Fox niet helemaal
nieuw, want hij speelt al een
poosje op de Braziliaanse
markt. Daar bouwt VW hem al
enige tijd, op basis van VW Po
lo-techniek. Vorig jaar raakten
we tijdens een reis naar Sao
Paulo al behoorlijk onder de in
druk van die Zuid-Amerikaanse
Fox. De grote vraag was toen
hoe goed VW de vertaalslag zou
maken van de ietwat grofstoffe-
lijke Braziliaanse samba-afwer
king naar de mate van fox-
trot-raffinement die de verwen
de Europeaan eist.
Strakker
Welnu, we kunnen er kort over
zijn: de transfer is geslaagd. De
verschillen zijn subtiel, maar
Fox
het resultaat mag er zijn. Het
neusje en de achterkant zijn
een tikje strakker gemaakt en -
belangrijker nog - in het interi
eur vind je net iets fraaiere ma
terialen en vooral minder glim
mende kunststoffen. Eenvoud
overheerst, maar het ziet er
best aardig uit allemaal.
Daar komt bij dat de Fox ver
bluffend veelzijdig is. Met een
lengte van 383 centimeter
komt hij op papier onder de
aanzienlijk duurdere VW Polo,
maar in feite biedt hij door zijn
extra hoge dak juist méér ruim
te.. Zelfs boomlange Nederlan
ders kunnen achterin nog fat
soenlijk zitten. Oudere kopers
zullen de makkelijke instap
waarderen. De deuropening is
hoog en ook de stoelen zijn een
handbreedte omhoog geplaatst.
Ruimtewagen-trekjes
De Fox is een 'driedeurs', dus
achter instappen vergt wat be
hendigheid. Behalve de aange
naam grote cabine biedt hij op
merkelijk genoeg ook een heel
bruikbare bagageruimte. Ster
ker: voor 120 euro koop je een
verschuifbare en uitneembare
achterbank. Die geeft de Fox
zelfs ruimtewagen-trekjes mee.
Je kunt de zit- en bagageruimte
naar behoefte aanpassen.
Wel even opletten: de alterna
tieve achterbank bestaat in fei
te uit twee stoelen met daartus
senin bekerhouders en een
bergbakje. Wie vijf personen
wil vervoeren kan dus beter
voor de standaard (vast gemon
teerde) zitbank kiezen. Beide
achterbanken hebben een lek
ker groot formaat.
Uitgeknepen
De rijeigenschappen mogen er
zijn. De plezierig hoge zitmeu
bels bieden een goed zitcom
fort en zorgen voor een beter
overzicht op het verkeer rond
om. De Fox laat zich heel goed
moedig dirigeren. Op snelheid
is deze nieuwkomer in de bud
getcompetitie niet gebouwd, je
voelt bijvoorbeeld goed dat de
auto met het oog op het ruwe
Braziliaanse straatwerk iets ho
ger op de benen staat, maar een
kniesoor die daar op let.
Uiteindelijk hebben we het
hier over een auto die in zijn ba
sisuitvoering 9.995 euro kost.
Naar onze smaak moet je daar
zeker stuurbekrachtiging bij be
stellen. Bij het 1.2-liter basismo
del vermeldt het prijskaartje
dan 10.555 euro.
Een zwaardere motor hoeft
niet, want met de 55 pk sterke
driecilinder valt best te leven.
Hij is geen wondertje van trek
kracht, maar je kunt prima
meekomen en de driepitter
ronkt opvallend stil voort. Zijn
top ligt tegen de 150 kilometer
per uur. Wie meer tempera
ment wenst, kan de 1.4-liter
viercilinder kiezen (75 pk). Die
kost wel meteen 11.995 euro.
Voor de kilometervreters is er
de Fox 1.4 TDI. Niet de stilste,
maar wel enorm soepel en zui
nig. Hij kost 14.995 euro.
De Fox is vanaf volgende
maand leverbaar en zal met
zijn talenten - uitgeknepen
prijs, verbluffend grote ruimte
en makkelijke instap - een pu
bliek van jong tot oud aanspre
ken.
Ook is het denkbaar dat hij het
einde van die andere kleine, de
VW Lupo, zal inleiden, ook al
ontkent VW dat ten stelligste.
Fox overtroeft oer-Colf
Vergeleken met de nieuwe Fox lijkt de
VW Golf van 25 jaar geleden wel uit
het stenen tijdperk te stammen. De
budget-auto van 2005 overtroeft het
Golfje van toen op vrijwel alle fronten.
De Fox is iets langer, een slag breder en liefst 13 centimeter hoger.
Door een langere wielbasis en een slimmere cabinevorm biedt de Bra
ziliaan veel meer ruimte en comfort.
De 1.2 driecilinder basis-Fox rijdt ongeveer even hard als de Golf 1.5
uit het begin van de jaren tachtig.
De Fox zou wel 'ns de helft zuiniger kunnen rijden, terwijl hij dik 220
kilo meer op de schaal brengt.
In 1982 kostte een Golf CL 1.5 omgerekend 8.170 euro. Dat is goedko
per, maar de inflatie meegerekend, wint de Fox ook dié vergelijking.
Het Fox-interieur.
rzijn nogal wat dingen
waar ik niet dol op ben.
Tandsteenverwijdering
wrbeeld. Onweersvliegje in
tijdens lange fietstocht met
i tegen. Of opengebarsten
melk in overvolle bood-
■ppentas.
rhet allerergste erg dat er
&t in een mensenleven is
wel het fenomeen Inruil
önschaf van een nieuwe of
mikte auto. Daar heb ik nog
it ook maar een vermoeden
plezier aan beleefd. Bij In-
itrijgt iets watje jarenlang
i«ar is geweest opgelegd
"toer een slecht rapport,
os blijk je al die tijd rondge-
n te hebben in een automa
ton de foute kleur, het fou-
ipe, de foute uitvoering en
hoppen buiten de deur ook
tens het foute merk. Ter
hij aanschaf alles state of the
ms. mag het nu een wonder
n dat je überhaupt nog so-
contacten hebt met zo'n
tl onder je billen. Althans,
!°et de hoofdschuddende en
tt zijn tanden sissende ver
koper het voorkomen. Wil je
een automaat inruilen dan is
schakelen je-van-hèt voor de
moderne automobilist, staat er
een soepel schakelende vijfbak
voor zijn neus dan blijkt een au
tomaat ineens het neusje van
de zalm voor de verwende reizi
ger anno nu.
Doodziek word ik van zulke
praatjes. Want eind van het
liedje is steevast datje ruim
moet betalen voor een nieuw
ding dat later weer niet in te
ruilen zal blijken terwijl je
geen drol terugkrijgt voor een
oud vertrouwd karretje. De ver
halen van zo'n verkoper te moe
ten aanhoren terwijl hij n' im-
porte welke auto je hem voor
schotelt tot in het chassis staat
af te breken, vergt het allerui
terste van me.
Om mezelf te wapenen ga ik er
inmiddels gemakshalve van uit
dat ik waarschijnlijk de helft
van het absolute minimum ga
terugkrijgen. Maar zelfs dan
lukt het sommigen nog om
daar zonder blikken of blozen
ruimschoots onder te gaan zit
ten. Waarbij ze je aankijken als
of je zojuist het aanbod van je
leven hebt gekregen.
Er moet ergens iets heel erg
mis zijn gegaan in het leven
van autoverkopers dat ze je,
zonder schaamrood op de ka
ken, zoiets ergs kunnen aan
doen. NU EXTRA HOGE INRU1L-
KORTING! Ja, ja. Hebben ze de oc
casions gewoon dubbel zo duur
gemaakt. Extra hoge Inruilkor-
ting is niets meer dan een pleis
ter op de wonde.
Met de plakkant extra stevig
over de zere plek.
Door Rob van Ginneken
Het is bekend dat motorrijden
tamelijk riskant is. Je loopt veel
meer risico dan binnen de be
schermde kooi van een auto.
Een Europese studie wijst uit
dat het grootste gevaar juist
komt van die automobilist.
Er zijn in ons land 6 miljoen au
to's in gebruik en pakweg
500.000 motoren. De verhou
ding van fatale ongevallen ligt
rond de één op vijfenhalf. Ter
wijl auto's ook nog meer kilo
meters maken.
Maar betekent dit automatisch
dat motorrijden gevaarlijk is?
En klopt de borrelpraat dat mo
torrijders het allemaal aan zich
zelf te wijten hebben, omdat ze
als dollen door het verkeer ra
cen? Een recente Europese stu
die, MAIDS geheten, levert wat
dat aangaat verrassende resulta
ten op. Je kunt stellen dat op
beide vragen het antwoord
'nee' luidt. De studie van dui
zenden ongelukken wijst uit
dat hoge snelheid nauwelijks
een rol speelt. Die ligt gemid-
De motor wordt niet gezien.
deld genomen bij wijze van
spreken op bromfietstempo.
Ook eenzijdige ongevallen we
gen niet zwaar mee. Wat gaat
er dan wel mis? Je zou kunnen
zeggen dat niet het motorrij
den gevaarlijk is, maar dat het
gevaar juist in de automobilist
schuilt. In pakweg tweederde
van de gevallen rijdt die auto
mobilist de motorrijder name
lijk domweg ondersteboven. De
verklaring achteraf luidt dan
dat hij hem gewoon niet gezien
heeft. Bij de rest van de onge
lukken is de motorrijder zelf
oorzaak.
Vervolgopleidingen
In een reactie op de nieuwe cij
fers vragen motorrijders-belan
genorganisaties als de KNMV
aan de overheid om bij de rijop
leiding van automobilisten
meer aandacht te besteden aan
voorlichting over die andere
verkeersdeelnemers. Het advies
aan motorrijders luidt zich op
de weg zichtbaar te maken, de
fensief te rijden en vooral ook
regelmatig vervolg-rijopleidin-
gen te volgen. Een betere voer-
tuigbeheersing, maar vooral be
wustwording van je kwetsbaar
heid staan met stip genoteerd.
De automobilist ziet de motor
en brommerrijder immers vaak
niet eens, of schat hun snelheid
verkeerd in.
Volgende pagina: 'De motor praat
met je via je kont'
De Peilstok
Nederlanders ervaren verkeerslawaai als
grootste geluidshinder. Zelfs de herrie
van vliegtuigen, buren en bedrijven is minder
irritant. Hoe dat verkeerslawaai nu het beste
aan te pakken? Betere geluidsschermen, stil
ler asfalt of geluidsarme uitlaten? Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
De auto als filmster
i N Er zijn nogal wat films waarin de auto
een hoofdrol vertolkt. We vroegen u vo
rige week naar uw favoriete autofilm. De me
ningen zijn verdeeld, maar toch is The Italian
Job een duidelijke winnaar. Wellicht heeft het
feit dat er van deze film een origineel en een
remake bestaan, daar iets mee te maken.
Wat is
de beste
autofilm
ooit?
O The Italian Job
O Gone in 60 seconds
O Christine
Herbie
O The Fast and the Furious
O The Cannonball Run
O Bullitt
Q The Car
Q Tucker
Days of Thunder
27%
19%
14%
12%
10%
8%
4%
3%
2%
i Filmexpert René Mioch: „Ik kan
me goed voorstellen dat The Ita
lian Job als hoogste is geëindigd. Zeker
de tweede versie is erg spectaculair, met
veel mooie achtervolgingen in Rome.
Jammer dat zo weinig mensen Tucker
waarderen. Die film is gemaakt door
George Lucas en Francis Ford Coppola, alleen omdat ze
zelf helemaal gek zijn van die auto's en ze ook zelf verza
melen. Mijn eigen favoriet staat niet in de lijst. Dat is No
Man's Land uit 1987, met Charlie Sheen. Die film gaat over
het stelen van Porsches in Beverly Hills. Behalve dat er veel
fantastische achtervolgingen in te zien zijn, wordt vooral
de rijkdom van die auto's heel goed uitgemeten."
Kia kijkt vooruit
Kia heeft onlangs bekend gemaakt de Sportage met
brandstofcel, de Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV), in pro
ductie te nemen. De serieproductie start volgens plan
ning in 2010 met een aantal van circa 10.000 stuks per
jaar. In september vorig jaar werd de Sportage met
brandstofcel onthuld op de autoshow van Parijs. Voor de
ze versie van de Sportage maakt Kia gebruik van de
tweede generatie brandstofcel.
Gel-film houdt je band heel
Het is een gel-achtige op
lossing en het heet Tyre
Protector. Volgens importeur
Vogel in Enschede hebben
nieuwe en oude banden die
je ermee vol spuit een langer
leven. De hele politievloot in
Oslo zou al aan de gel zijn,
en Vogel hoopt ook de KLPD
en andere veelrijders te over
tuigen. Tyre Protector legt
een vloeibare film van onder
meer propyleenglycol en rubbervezels over de binnen
kant van de band waardoor poreuze gaatjes maar ook
lekken tot 6 mm (personenwagens) of 12 mm (transport)
worden afgedicht. De banden blijven bovendien beter
op spanning. Vogel mikt vooralsnog op vlooteigenaren
maar ook op bedrijven in bijvoorbeeld het grondverzet.
In een personenautoband gaat 1,5 tot 2 liter tegen 21 eu
ro per liter ex. btw, in die van een shovel een veelvoud.
Het vullen vergt enige deskundigheid.
Info. www.tyreprotector.nl
Chinese Chevrolet op komst
De nieuwe Chevrolet Aveo beleeft momenteel zijn
werelddebuut op Auto Shanghai 2005, China's be
langrijkste autoshow. De auto is door het Koreaanse GM
Daewoo ontwikkeld, wordt gebouwd in China en komt
in meer dan 120 landen op de markt. De auto komt vol
gend jaar hierheen. De Aveo is een sédan van 4.30 meter
lang, ongeveer even lang als een Opel Astra. Hij komt er
met een 1.4 of 1.6 liter benzinemotor, een diesel is niet
voorzien.
Spijkers kunnen een
band met Tyre Protector
niet deren, aldus de fir
ma Vogel.
De in China gebouwde Chevrolet komt volgend jaar naar
Europa.