>ZC Auto eslaagde transfer uit Brazilië 9 GRATIS! f 1 imVt MilifM1 mte kleur, fout type, fout merk in samenwerking met AutoTrack.nl ANTI-RAIN kit 1 Studie: Motorrijder moet zich wapenen jclie bijlagen: 0113-315680 kpzc.nl/auto |jil: redactie@pzc.nl bus 31, 4460 AA Goes tentie-exploitatie: j-en Midden-Zeeland: 0113-315520 vs-Vlaanderen: 0114-372770 pnaal: 020-4562500 jdag 29 april 2005 GRATIS t.w.v. 22,75 bij reparatie van uw Volkswagen of Audi ruit (P) AUTO POPPE www.autopoppe.nl Vlissingen Terneuzen Hulst Tel. (0118)424000 Tel. {0118) 647333 Tel. (0114) 370100 a carrière begon in izilië. maar de trsteek naar Euro- is veelbelovend. 11 stuurbekrachti- fig kost de Fox 1 555 euro. Voor dat d biedt de nieuwe jiior-VW verbluf- i id veel talenten. ENNISMAKING De Braziliaanse Volkswagen Fox, een ongekend veelzijdige speler in zijn klasse. Fotobewerking: Ronald Visser/Albert van den Boomen r Rob van Ginneken e schrik slaat je om het hart wan- neer je een bro- chure doorbla- Idert voor een we auto. De gemiddelde oopprijs ligt inmiddels op iiille en voor een beschei- gezinsauto tik je niet veel Ier geld af. Daar word je vrolijk van als je enige isor de huishoudportemon- s. Het is dus logisch dat de Iculiere autokoper zijn (steeds vaker voorbij laat Toch maar een jaartje rijden. leze wereld van vraag en bod kun je op je klompen Delen hoe de autofabrikan- daar op reageren. Inder- er komen nieuwe model aan de onderkant van de ellenlij n. En waar anders 'je die als modem bedrijf n landen met lage loonkos- Zo kunnen autofabrikan ten toch nog een gezinsmodel leveren in een prijsklasse rond de tien mille. Nog altijd geen kattenpis, maar de klap valt te overleven. Binnenkort is de beurt aan de Dacia Logan, een low budget Renault uit Roeme nië, maar het bal wordt geo pend door de Volkswagen Fox. In feite is de Fox niet helemaal nieuw, want hij speelt al een poosje op de Braziliaanse markt. Daar bouwt VW hem al enige tijd, op basis van VW Po lo-techniek. Vorig jaar raakten we tijdens een reis naar Sao Paulo al behoorlijk onder de in druk van die Zuid-Amerikaanse Fox. De grote vraag was toen hoe goed VW de vertaalslag zou maken van de ietwat grofstoffe- lijke Braziliaanse samba-afwer king naar de mate van fox- trot-raffinement die de verwen de Europeaan eist. Strakker Welnu, we kunnen er kort over zijn: de transfer is geslaagd. De verschillen zijn subtiel, maar Fox het resultaat mag er zijn. Het neusje en de achterkant zijn een tikje strakker gemaakt en - belangrijker nog - in het interi eur vind je net iets fraaiere ma terialen en vooral minder glim mende kunststoffen. Eenvoud overheerst, maar het ziet er best aardig uit allemaal. Daar komt bij dat de Fox ver bluffend veelzijdig is. Met een lengte van 383 centimeter komt hij op papier onder de aanzienlijk duurdere VW Polo, maar in feite biedt hij door zijn extra hoge dak juist méér ruim te.. Zelfs boomlange Nederlan ders kunnen achterin nog fat soenlijk zitten. Oudere kopers zullen de makkelijke instap waarderen. De deuropening is hoog en ook de stoelen zijn een handbreedte omhoog geplaatst. Ruimtewagen-trekjes De Fox is een 'driedeurs', dus achter instappen vergt wat be hendigheid. Behalve de aange naam grote cabine biedt hij op merkelijk genoeg ook een heel bruikbare bagageruimte. Ster ker: voor 120 euro koop je een verschuifbare en uitneembare achterbank. Die geeft de Fox zelfs ruimtewagen-trekjes mee. Je kunt de zit- en bagageruimte naar behoefte aanpassen. Wel even opletten: de alterna tieve achterbank bestaat in fei te uit twee stoelen met daartus senin bekerhouders en een bergbakje. Wie vijf personen wil vervoeren kan dus beter voor de standaard (vast gemon teerde) zitbank kiezen. Beide achterbanken hebben een lek ker groot formaat. Uitgeknepen De rijeigenschappen mogen er zijn. De plezierig hoge zitmeu bels bieden een goed zitcom fort en zorgen voor een beter overzicht op het verkeer rond om. De Fox laat zich heel goed moedig dirigeren. Op snelheid is deze nieuwkomer in de bud getcompetitie niet gebouwd, je voelt bijvoorbeeld goed dat de auto met het oog op het ruwe Braziliaanse straatwerk iets ho ger op de benen staat, maar een kniesoor die daar op let. Uiteindelijk hebben we het hier over een auto die in zijn ba sisuitvoering 9.995 euro kost. Naar onze smaak moet je daar zeker stuurbekrachtiging bij be stellen. Bij het 1.2-liter basismo del vermeldt het prijskaartje dan 10.555 euro. Een zwaardere motor hoeft niet, want met de 55 pk sterke driecilinder valt best te leven. Hij is geen wondertje van trek kracht, maar je kunt prima meekomen en de driepitter ronkt opvallend stil voort. Zijn top ligt tegen de 150 kilometer per uur. Wie meer tempera ment wenst, kan de 1.4-liter viercilinder kiezen (75 pk). Die kost wel meteen 11.995 euro. Voor de kilometervreters is er de Fox 1.4 TDI. Niet de stilste, maar wel enorm soepel en zui nig. Hij kost 14.995 euro. De Fox is vanaf volgende maand leverbaar en zal met zijn talenten - uitgeknepen prijs, verbluffend grote ruimte en makkelijke instap - een pu bliek van jong tot oud aanspre ken. Ook is het denkbaar dat hij het einde van die andere kleine, de VW Lupo, zal inleiden, ook al ontkent VW dat ten stelligste. Fox overtroeft oer-Colf Vergeleken met de nieuwe Fox lijkt de VW Golf van 25 jaar geleden wel uit het stenen tijdperk te stammen. De budget-auto van 2005 overtroeft het Golfje van toen op vrijwel alle fronten. De Fox is iets langer, een slag breder en liefst 13 centimeter hoger. Door een langere wielbasis en een slimmere cabinevorm biedt de Bra ziliaan veel meer ruimte en comfort. De 1.2 driecilinder basis-Fox rijdt ongeveer even hard als de Golf 1.5 uit het begin van de jaren tachtig. De Fox zou wel 'ns de helft zuiniger kunnen rijden, terwijl hij dik 220 kilo meer op de schaal brengt. In 1982 kostte een Golf CL 1.5 omgerekend 8.170 euro. Dat is goedko per, maar de inflatie meegerekend, wint de Fox ook dié vergelijking. Het Fox-interieur. rzijn nogal wat dingen waar ik niet dol op ben. Tandsteenverwijdering wrbeeld. Onweersvliegje in tijdens lange fietstocht met i tegen. Of opengebarsten melk in overvolle bood- ■ppentas. rhet allerergste erg dat er &t in een mensenleven is wel het fenomeen Inruil önschaf van een nieuwe of mikte auto. Daar heb ik nog it ook maar een vermoeden plezier aan beleefd. Bij In- itrijgt iets watje jarenlang i«ar is geweest opgelegd "toer een slecht rapport, os blijk je al die tijd rondge- n te hebben in een automa ton de foute kleur, het fou- ipe, de foute uitvoering en hoppen buiten de deur ook tens het foute merk. Ter hij aanschaf alles state of the ms. mag het nu een wonder n dat je überhaupt nog so- contacten hebt met zo'n tl onder je billen. Althans, !°et de hoofdschuddende en tt zijn tanden sissende ver koper het voorkomen. Wil je een automaat inruilen dan is schakelen je-van-hèt voor de moderne automobilist, staat er een soepel schakelende vijfbak voor zijn neus dan blijkt een au tomaat ineens het neusje van de zalm voor de verwende reizi ger anno nu. Doodziek word ik van zulke praatjes. Want eind van het liedje is steevast datje ruim moet betalen voor een nieuw ding dat later weer niet in te ruilen zal blijken terwijl je geen drol terugkrijgt voor een oud vertrouwd karretje. De ver halen van zo'n verkoper te moe ten aanhoren terwijl hij n' im- porte welke auto je hem voor schotelt tot in het chassis staat af te breken, vergt het allerui terste van me. Om mezelf te wapenen ga ik er inmiddels gemakshalve van uit dat ik waarschijnlijk de helft van het absolute minimum ga terugkrijgen. Maar zelfs dan lukt het sommigen nog om daar zonder blikken of blozen ruimschoots onder te gaan zit ten. Waarbij ze je aankijken als of je zojuist het aanbod van je leven hebt gekregen. Er moet ergens iets heel erg mis zijn gegaan in het leven van autoverkopers dat ze je, zonder schaamrood op de ka ken, zoiets ergs kunnen aan doen. NU EXTRA HOGE INRU1L- KORTING! Ja, ja. Hebben ze de oc casions gewoon dubbel zo duur gemaakt. Extra hoge Inruilkor- ting is niets meer dan een pleis ter op de wonde. Met de plakkant extra stevig over de zere plek. Door Rob van Ginneken Het is bekend dat motorrijden tamelijk riskant is. Je loopt veel meer risico dan binnen de be schermde kooi van een auto. Een Europese studie wijst uit dat het grootste gevaar juist komt van die automobilist. Er zijn in ons land 6 miljoen au to's in gebruik en pakweg 500.000 motoren. De verhou ding van fatale ongevallen ligt rond de één op vijfenhalf. Ter wijl auto's ook nog meer kilo meters maken. Maar betekent dit automatisch dat motorrijden gevaarlijk is? En klopt de borrelpraat dat mo torrijders het allemaal aan zich zelf te wijten hebben, omdat ze als dollen door het verkeer ra cen? Een recente Europese stu die, MAIDS geheten, levert wat dat aangaat verrassende resulta ten op. Je kunt stellen dat op beide vragen het antwoord 'nee' luidt. De studie van dui zenden ongelukken wijst uit dat hoge snelheid nauwelijks een rol speelt. Die ligt gemid- De motor wordt niet gezien. deld genomen bij wijze van spreken op bromfietstempo. Ook eenzijdige ongevallen we gen niet zwaar mee. Wat gaat er dan wel mis? Je zou kunnen zeggen dat niet het motorrij den gevaarlijk is, maar dat het gevaar juist in de automobilist schuilt. In pakweg tweederde van de gevallen rijdt die auto mobilist de motorrijder name lijk domweg ondersteboven. De verklaring achteraf luidt dan dat hij hem gewoon niet gezien heeft. Bij de rest van de onge lukken is de motorrijder zelf oorzaak. Vervolgopleidingen In een reactie op de nieuwe cij fers vragen motorrijders-belan genorganisaties als de KNMV aan de overheid om bij de rijop leiding van automobilisten meer aandacht te besteden aan voorlichting over die andere verkeersdeelnemers. Het advies aan motorrijders luidt zich op de weg zichtbaar te maken, de fensief te rijden en vooral ook regelmatig vervolg-rijopleidin- gen te volgen. Een betere voer- tuigbeheersing, maar vooral be wustwording van je kwetsbaar heid staan met stip genoteerd. De automobilist ziet de motor en brommerrijder immers vaak niet eens, of schat hun snelheid verkeerd in. Volgende pagina: 'De motor praat met je via je kont' De Peilstok Nederlanders ervaren verkeerslawaai als grootste geluidshinder. Zelfs de herrie van vliegtuigen, buren en bedrijven is minder irritant. Hoe dat verkeerslawaai nu het beste aan te pakken? Betere geluidsschermen, stil ler asfalt of geluidsarme uitlaten? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. De auto als filmster i N Er zijn nogal wat films waarin de auto een hoofdrol vertolkt. We vroegen u vo rige week naar uw favoriete autofilm. De me ningen zijn verdeeld, maar toch is The Italian Job een duidelijke winnaar. Wellicht heeft het feit dat er van deze film een origineel en een remake bestaan, daar iets mee te maken. Wat is de beste autofilm ooit? O The Italian Job O Gone in 60 seconds O Christine Herbie O The Fast and the Furious O The Cannonball Run O Bullitt Q The Car Q Tucker Days of Thunder 27% 19% 14% 12% 10% 8% 4% 3% 2% i Filmexpert René Mioch: „Ik kan me goed voorstellen dat The Ita lian Job als hoogste is geëindigd. Zeker de tweede versie is erg spectaculair, met veel mooie achtervolgingen in Rome. Jammer dat zo weinig mensen Tucker waarderen. Die film is gemaakt door George Lucas en Francis Ford Coppola, alleen omdat ze zelf helemaal gek zijn van die auto's en ze ook zelf verza melen. Mijn eigen favoriet staat niet in de lijst. Dat is No Man's Land uit 1987, met Charlie Sheen. Die film gaat over het stelen van Porsches in Beverly Hills. Behalve dat er veel fantastische achtervolgingen in te zien zijn, wordt vooral de rijkdom van die auto's heel goed uitgemeten." Kia kijkt vooruit Kia heeft onlangs bekend gemaakt de Sportage met brandstofcel, de Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV), in pro ductie te nemen. De serieproductie start volgens plan ning in 2010 met een aantal van circa 10.000 stuks per jaar. In september vorig jaar werd de Sportage met brandstofcel onthuld op de autoshow van Parijs. Voor de ze versie van de Sportage maakt Kia gebruik van de tweede generatie brandstofcel. Gel-film houdt je band heel Het is een gel-achtige op lossing en het heet Tyre Protector. Volgens importeur Vogel in Enschede hebben nieuwe en oude banden die je ermee vol spuit een langer leven. De hele politievloot in Oslo zou al aan de gel zijn, en Vogel hoopt ook de KLPD en andere veelrijders te over tuigen. Tyre Protector legt een vloeibare film van onder meer propyleenglycol en rubbervezels over de binnen kant van de band waardoor poreuze gaatjes maar ook lekken tot 6 mm (personenwagens) of 12 mm (transport) worden afgedicht. De banden blijven bovendien beter op spanning. Vogel mikt vooralsnog op vlooteigenaren maar ook op bedrijven in bijvoorbeeld het grondverzet. In een personenautoband gaat 1,5 tot 2 liter tegen 21 eu ro per liter ex. btw, in die van een shovel een veelvoud. Het vullen vergt enige deskundigheid. Info. www.tyreprotector.nl Chinese Chevrolet op komst De nieuwe Chevrolet Aveo beleeft momenteel zijn werelddebuut op Auto Shanghai 2005, China's be langrijkste autoshow. De auto is door het Koreaanse GM Daewoo ontwikkeld, wordt gebouwd in China en komt in meer dan 120 landen op de markt. De auto komt vol gend jaar hierheen. De Aveo is een sédan van 4.30 meter lang, ongeveer even lang als een Opel Astra. Hij komt er met een 1.4 of 1.6 liter benzinemotor, een diesel is niet voorzien. Spijkers kunnen een band met Tyre Protector niet deren, aldus de fir ma Vogel. De in China gebouwde Chevrolet komt volgend jaar naar Europa.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23