zc Naumans, het is mooi geweest Kunstvisje in de Roosvicee 'ienduizenden begeleiden :rste vlucht jumbo Airbus Kredietregistratie vaker geraadpleegd beidende FNV-bestuurder speelde hoofdrol in behoud Scheldewerf 27 Prijs voor internetpagina Philips Beter Bed boekt weer meer winst Herstel pensioenfondsen vordert Opnieuw verlies voor Sony Meer bestelwagens verkocht profijt donderdag 28 april 2005 AMSTERDAM - De internetpagina van Philips is be loond met de Usability Award 2005. Het elektronicacon cern heeft volgens de jury een enorme stap voorwaarts ge maakt met de introductie van de site. De prijs voor meest gebruiksvriendelijke site werd gisteren uitgereikt. De internetpagina's van Philips zijn overzichtelijk en pro- - ducten zijn makkelijk te vinden ondanks het grote aan bod. Negatief punt was volgens de jury de zoekmachine op de site. Deze werkt minder goed bij vrije zoekopdrach ten. De tweede prijs ging naai" het ministerie van Volksge zondheid, derde werd de site van de Postbank. ANP UDEN - Beter Bed heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een nettowinst geboekt van 4,1 miljoen euro. Dat is 38 procent meer dan in dezelfde periode van 2004. Met de winststijging zet de fabrikant en verkoper van slaapka merproducten het succesverhaal van 2004 voort. Toen ging de winst van 1,8 miljoen naar 8,3 miljoen euro. Beter Bed stelde gisteren de verwachtingen naar boven bij. Het bedrijf denkt dat de winst in de eerste helft van dit jaar met de helft zal stijgen. Eerder was de voorspel ling 12 tot 20 procent. ANP AMSTERDAM - Het herstel bij de Nederlandse pensioen fondsen vordert flink. Eind vorig jaar waren er nog acht instellingen waarvan het vermogen onvoldoende was om de pensioenverplichtingen volledig te dekken. Eind 2003 waren het er nog 46, een jaar eerder zelfs 190. Dat blijkt uit gisteren gepubliceerde cijfers van toezichthouder De Nederlandsche Bank. Voor de berekening van de verplichtingen geldt een reken- rente van 4 procent. De fondsen hebben de verbetering te danken aan maatregelen zoals premieverhoging, verande- ring in het indexatiebeleid of beleggingsbeleid of aanpas sing van de pensioenregeling. ANP TOKIO - Het Japanse elektronicaconcern Sony heeft in het vierde kwartaal van het op 31 maart afgesloten boek jaar een verlies geleden van 56,5 miljard yen (412 miljoen euro). Dat heeft het bedrijf gisteren bekendgemaakt. Het is het slechtste kwartaalresultaat in twee jaar. Analisten gingen uit van een nog groter verlies. In het vierde kwartaal van het vorige boekjaar schreef het Japanse concern ook rode cijfers. Toen bedroeg het verlies 38,2 miljard yen (279 miljoen euro). De omzet kwam uit op 1,7 biljoen yen (12,4 miljard euro). Dat is iets hoger dan verwacht, maar wel minder dan de 1,77 bil- joen van het vierde kwartaal van het voorgaande boek jaar. ANP BRUSSEL - De verkoop van lichte bedrijfsvoertuigen in West-Europa (oude EU plus Noorwegen, IJsland en Zwit- - seriand) lag in maart 2,7 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar, meldde brancheclub van de autobou wers Acea gisteren. Bij de vrachtwagens van meer dan 3,5 ton noteerde Acea een daling met 1,2 procent. ANP fHenk Glimmerveen UJS - Met veel minder ge- kgeweld dan verwacht en een verbazingwekkend 'aanloop' op de startbaan isterochtend om 10.29 uur eerste superjumbo van ks, de A380, de lucht inge- ien jaar voorbereiding is dit voor de burgerlucht- [thistorische moment voor baan. De duizenden werk ers van Airbus op de lucht en van Toulouse-Blagnac en denduizenden nieuwsgieri- die buiten de hekken een elsje hadden gevonden bege ren de start van 's werelds Nste burgervliegtuig met ovatie. weersomstandigheden wa ren dermate gunstig dat de dub beldekker nog minutenlang ge volgd kon worden tot het mo ment dat het een bocht naar links maakte richting Atlan tische Oceaan. Voor deze speciale gelegenheid was alle vliegverkeer van en naar Toulouse vanaf een uur voor de start van de super jumbo verboden. Met militaire precisie werd vervolgens het draaiboek afgewerkt tot het moment dat testpiloot Claude Lelaie de A3 80 in beweging zet te. Proeven In totaal zes experts van Airbus hadden plaats genomen in het toestel. Vier van hen waren ex clusief ingezet voor de begelei ding van de duizenden proeven en onderzoeken die tijdens deze eerste vlucht werden gedaan naar het functioneren van de su perjumbo. Concorde De eerste vlucht van de A380 is een mijlpaal in de burgerlucht vaart, door velen al vergeleken met het vliegen van de Concor de eind jaren tachtig. Lucht vaartexperts waren het er gister ochtend roerend over eens dat de Concorde veel meer geluidso verlast teweegbracht dan de su perjumbo. De A380 kan in theorie ruim 800 passagiers vervoeren. GPD Na de eerste vlucht rijdt het prototype van de Airbus A380 naar zijn standplaats in Tou louse. foto Maurizio Gambarini/EPA et smaakt naar perzik en abri koos, ruikt sterk naar snoep en keen felrode kleur. Er zijn ook an- Lkleuren met andere smaken en Anderhalf miljoen Nederlandse ^en zullen er niet van opkijken, if ik geloofde even niet wat ik zag. onadc voor de vissen. Volgens de wlandse Vereniging van Sportvis- rfederaties, de NWS zijn er meer "anderhalf miljoen sportvissers, "namelijk mannen. Ze zullen vast Allemaal limonade in het water gie- Maar je hebt er die er heilig in gelo nk moest er om lachen en viel uit "on. In de hengelwinkel wordt ''gelachen. Dus ook niet om het apmet twee merken limonadesi- P'n een tiental smaken en kleuren. {nro kost een fles met 400 ml 'Baits "sier' perzik/abrikoos van Star Baits. Wat er in zit staat er niet op en wat er op staat, staat er in het Frans, sterk gesuikerd additief voor lokaas. De hengelwinkelier legt uit hoe het werkt. Je maakt een mengsel van gra nen of een deeg van meel en doet daar een flinke scheut limonadesiroop door. Dit gearomatiseerde mengsel moet gul in het water gegooid worden voor men de haak met aas er in hangt. Een scheut je zo uit de fles in het viswater gieten kan ook. De perzik met abrikozen- smaak verspreidt zich in het water, vis sen die er van proeven denken, dat is lekker zeg, wat een heerlijke combina tie van twee soorten vruchten door el kaar. Waar komt dat vandaan, vragen de vissen zich af, daar moeten we zijn. Zo denken sommige sportvissers dat vissen denken. En ze stellen in de praktijk aan de wa terkant vast dat vissen nukken en gril len hebben en wel eens wat anders wil len. Dus een andere smaak. Of een an dere kleur, je kunt niet elke dag dezelf de limonade te water gooien. En wat te denken van witte maden? Ze vervelen de vissen. Je hebt daarom ook rode. De rode zijn kunstmatig gekleurd. Daar bijten vissen liever in. De NWS heeft eind vorig jaar door TNO laten onderzoeken waarmee ma den die hengelsportwinkeliers verko pen worden geverfd. Het bleek de kleur stof soedanrood te zijn, gemaakt uit koolteer. Van soedanrood kunnen men sen ziek worden en wie weet vissen ook. De kleurstof breekt niet snel af. Een visje dat een rode made at wordt zelf ook rood en blijft dat. De NWS schrok van de bevindingen van TNO en probeert visclubs zo ver te krijgen hun leden rode maden te verbieden. Deze ernstige tekst werd rondgestuurd: 'Hoe wel het voor de hand ligt om slechts het gebruik van met schadelijke stoffen roodgekleurde maden te verbieden, acht de NWS een totaal verbod op het gebruik van alle gekleurde maden nood zakelijk. Dit vanwege het aan de water kant niet te controleren verschil tussen onschadelijke en schadelijke kleurstof fen en gezien de aanwijzingen dat ook andere gebruikte kleurstoffen in ma den verdacht zijn. De NWS verzoekt u met klem dit verbod zo spoedig moge lijk te effectueren. Wij zijn ons ervan bewust dat dit geen eenvoudige opgave is. Wij willen de groothandel en hen gelsportwinkeliers zeer dringend ver zoeken de import en verkoop van ge kleurde maden uiterlijk op 31 maart 2005 te beëindigen.' Maar niets over de loklimonade. En wat daar precies in zit mag de hengelaar van de fabrikant niet weten. Was ik gedreven pleziervisser dan zou ik voor de zekerheid overscha kelen op Roosvicee. Is goedkoper ook. En daar dan het nieuwste kunstaasvis- je in dopen. Dat zou wel eens de onder- watermode 2005 kunnen worden. Het mooiste wat de hengelwinkelier ver koopt zijn de kunstvisjes. Elk jaar ko men er nieuwe bij en telkens van een nog grotere schoonheid. De vissen, de levende in het water, gaan met de mode mee. Volgens een hengelwinkelier in Dordrecht is de hype dit jaar een be weeglijk rood kunstvisje van het merk Berkley Powerbait. Het visje maakt vol gens tekst op de verpakking 'onweer staanbare zwembewegingen'. Wouter Klootwijk door Brenda van Dam Het is alweer veertig jaar geleden dat in Tiel het Bureau Krediet Registratie (BKR) werd opgericht. Door voortaan op één centrale plek leningen te registreren, moest voorkomen worden dat mensen zich al te diep in de schulden zouden steken. Kredietverleners zijn ver plicht bij een aanvraag eerst bij BKR te informeren welke betaalverplichtingen en kre- dietmogehjkheden een klant al heeft. Ook consumenten kunnen hun gegevens inzien. Dat gebeurt steeds vaker: het afgelopen jaar liefst 92.000 keer, een stijging van 37 pro cent. Wie wil weten weten hoe hij in het Centraal Krediet Infor matiesysteem van BKR ver meld staat, kan daarvoor bij elke bank in Nederland te recht. Banken zijn verplicht mee te werken aan de inzage procedure, vertelt Karin Schreuder, woordvoerder van BKR. Bankmedewerker en aanvra ger vullen het aanvraagfor mulier allebei in. De kosten van 4,50 euro moeten ter plek ke worden betaald: daarna stuurt de bank het formulier naar BKR. Het verzoek tot inzage is om kleed met allerlei privacyre gels. Vanzelfsprekend is een geldig legitimatiebewijs no dig, dat ook door de balieme dewerker moet worden gecon troleerd. Verder is het alleen mogelijk om de eigen gege vens op te vragen. Je kunt dus niet de gegevens van je partner opvragen. Na één of twee weken wordt het over zicht thuisgestuurd. Wie zo lang niet kan wach ten, kan de gegevens zelf in Tiel ophalen. Dat blijkt nog wel eens nodig als mensen haast hebben met de financie ring van een koopwoning. BKR adviseert minimaal een dag van te voren te bellen voor een afspraak. De precieze reden waarom mensen hun kredietgegevens willen inzien, is bij de BKR niet bekend. „Want je hoeft je aanvraag niet te motive ren", legt Schreuder uit. „Maar we merken aan de tele foon vaak wel dat het men sen zijn van wie een krediet aanvraag is afgewezen. De kredietverstrekker beslist on der meer op basis van BKR-gegevens en men wil dan graag weten wat er gere gistreerd staat." Betrekkelijk nieuw zijn de consumenten die hun gege vens opvragen op verzoek van een derde partij. „Consu menten noemen in dit ver band vaak een woningcorpo ratie", vertelt Schreuder. Ae- des, de branchevereniging van woningcorporaties, geeft aan dat dit zeker niet op bre de schaal voorkomt, maar kan zich wel voorstellen dat corporaties in bepaalde geval len BKR-gegevens kunnen ge bruiken. „Als er al eens huis uitzetting door huurschulden heeft plaatsgevonden, bij voorbeeld", zegt Paul Drie huis van Aedes. Corporaties mogen die gege vens niet zelf opvragen. „De BKR-gegevens zijn niet be doeld voor derden", licht de BKR-woordvoerster toe. „Maar consumenten hebben het recht om hun gegevens te tonen aan wie zij willen." Op het overzicht staat voor elk contract om welke kre- dietsoort het gaat. Ook staat vermeld wat de verwachte einddatum is en of het kre diet al is beëindigd. Eventue le achterstanden bij het aflos sen en het herstellen daarvan worden ook gemeld. Als er op het overzicht iets niet klopt, kun je het beste contact opne men met de instelling waar je het krediet hebt afgesloten. Niet met BKR dus. „BKR heeft geen zicht op de administratie van de krediet verstrekker", legt Schreuder uit. De kredietverstrekker is verantwoordelijk voor het aanleveren van de juiste in formatie. Het komt wel eens voor dat de kredietverstrek ker nog niet de laatste gege vens heeft doorgestuurd, of dat deze gegevens nog niet zijn verwerkt. Als er echt een fout is gemaakt, moet de kre dietverstrekker de juiste gege vens aan BKR doorgeven. Ook wordt dan de 4,50 euro teruggestort en wordt een cor rect overzicht gestuurd. GPD i Ben Jansen Q] g - Het is een veelgemaak- Srgissing van vakbondsbe- rders. Bij stakingsacties of i re manifestaties zetten ze petje op of trekken een irt aan van het soort dat de en bij dergelijke gelegenhe- net gulle hand aan hun le- verstrekken. Vooral dat irt, zeker als dat wordt aan- kken over trui of over- 1, is absoluut fout, want j e werkgever neemt aan de rhandelingstafel een vak- ^bestuurder serieus wan- die zich ooit zo koddig uitgedost. Paumans, die per 1 mei ver als bestuurder van FNV 1 genoten, heeft zich nooit in onvoordelige uitmonstering i betrappen. „Ik hou niet dat soort verkleedpartijen", r j ij eens. „Ik knoopte alleen eens een vakbondssjaal om, 'eigenlijk alleen maar om- ik een beetje kouwelijk ben I elegd." sjaal heeft Waumans vaak len dragen. Als bestuurder de Industriebond FNV mhij van 1981 tot 1989 vrij- j iagelijks bij de Koninklijke [schappij De Schelde in ingen over de vloer. Hij 1de een belangrijke rol bij' 1 jgingen het bedrijf na de on- :t ang van het Rijn Schelde Ime concern (RSV) in rusti- ïaarwater te loodsen en bij hl eorganisatiegolven die des- nks volgden. Hij trad terug eerst verantwoordelijk be tter van zijn bond bij De ■lde toen hij districtshoofd de Industriebond FNV in and werd. etijd dat hij als vakbondsbe- irder bij De Schelde over de r kwam, wist Waumans 5, Koewacht) waar hij het had. Op de leeftijd van vijf jaar begint hij op de be- sschool van De Schelde in iingen aan een opleiding tot uer. Na enkele jaren bij Phi- ïn Terneuzen stapt hij over rde nieuwe vestiging die De 'lde daar opent. Hij raakt er ikken bij het vakbonds- ontpopt zich in 1973 als ngsleider en wordt door de malig katholieke Industrie- ,NKV gepolst voor de func- an bestuurder van de vak- „Zo hoort het ook", vindt 'Hendriks, tot 1983 vak- Isvoorman bij De Schelde, goede vakbondsbestuurder van de werkvloer." 181 - de Industriebond NKV in inmiddels met die van het gefuseerd tot Industrie- JFNV - krijgt Waumans De elde in zijn pakket. Het zijn ige tijden. Het wankelende 'zuigt de Vlissingse onderne ming leeg, de toekomst is som ber en tot overmaat van ramp ruziën de bestuurders van de In dustriebonden FNV en CNV voortdurend met elkaar Dat kunnen we niet hebben onder deze omstandigheden, oordelen beide bonden, en ze vervangen hun hoofdrolspelers. Wil Wau mans treedt aan voor de FNV-bond; Tjakko Hoekstra voor die van het CNV. Hoeks tra: „We hadden alle twee de op dracht meegekregen dat er wat de verhouding tussen de bonden betreft rust in de tent moest ko men. Dat lukte snel genoeg. Waumans vroeg: wat gaan we doen, elkaar vliegen afvangen of proberen De Schelde te red den? We beseften dat we elkaar hard nodig hadden. De Indus triebond FNV had vier of vijf keer zoveel leden als wij. Dat bracht met zich mee dat Wau mans vaak het voortouw nam. Daar had ik geen moeite mee. Hij heeft me nooit onaangena me verrassingen bezorgd en hij liet me ook de ruimte om me naar mijn eigen leden toe waar te maken." David de Leeuw, voorzitter van de ondememings- raad van De Schelde in de jaren tachtig, noemt Waumans een goede onderhandelaar, die zijn huiswerk steeds had gedaan. „Dat betekende dat hij al had uitgedacht welke oplossingen moesten worden getroffen om de werkgelegenheid waar moge lijk te behouden en om de gevol gen van een reorganisatie te be perken. Maar in besprekingen met de bedrijfsledengroep van de Industriebond FNV wekte hij nooit de indruk dat het voor hem al vast stond welke kant het op zou moeten gaan. Hij kwam niet met voorstellen waar we alleen maar ja op mochten zeggen. Als het erop aan kwam, kon Waumans fel worden. Hij verdedigde zijn standpunten tot het uiterste. Of dat nu in een klein gezelschap was of voor een zaal met achthonderd man. Dan onderstreepte hij zijn be toog wel eens met een kracht term. Ach, een vakbondsbe stuurder is nu eenmaal geen hei lige." In 1985 trad bij De Schel de een nieuwe directievoorzit ter aan: Ton de Smit. Zijn eerste indruk van Waumans was posi tief ('een klein gezellig manne- Vakbondsbestuurder Wil Waumans (midden) tijdens een toelichting op de reorganisatie in 1987. Rob van Beveren (Unie BLHP), Tjakko ondernemingsraadsleden Ton van Gelderen en Tiny Hofman flankeren hem. Hoekstra (Industriebond CNV) en de foto Ruben Oreei v v-, n tje, dat heel stevig op zijn benen stond') en dat beeld is gebleven. Volgens De Smit was de verhou ding tussen de vakbondsbestuur der en hem er een van weder zijds respect. „Waumans had goede argumenten, een prima ge voel voor wat haalbaar was en een groot gevoel voor humor. Je zou bijna moeite krijgen hem iets te weigeren. Hij was ook ab soluut betrouwbaar. Een af spraak was een afspraak. Het kwam dikwijls voor dat we on der vier ogen vertrouwelijke in formatie bespraken. Ik heb hem er nooit op kunnen betrappen dat hij die vertrouwelijkheid schond." Minder had De Smit op met Waumans' neiging om onderhan delingen voort te laten duren tot iedereen was afgemat. „Ik zei dan om tien uur 's avonds: me neer Waumans, het is mooi ge weest; morgen om negen uur gaan we verder. Dat vond -ie maar niets. Hij wilde de zaak af maken." De Smit herinnert zich ook dat bij Waumans soms na af loop van onderhandelingen over afvloeiingsregelingen onzeker heid bleef bestaan, hoe goed de zaken ook besproken waren. „Dan zei hij wel eens bezorgd: als er nu toch nog crepeergeval- len blijken te zijn, dan maken we daar toch wel een uitzonde ring voor." Collega's, oud-werknemers van De Schelde en ook voormalig di recteur De Smit vinden dat Wau mans zich in 1988 uitzonderlijk heeft ingespannen voor het so ciaal plan dat is afgesproken toen bij een reorganisatie dat jaar 500 van de 2300 banen ver vielen. Dat sociaal plan voorzag - dankzij een slimme combina tie van sociale voorzieningen en een toeslag - in een uitkering voor werknemers van 55 jaar en ouder van 87,5 procent van het laatst verdiende inkomen. Wau mans heeft zich er zeer voor in gespannen, bij de directie en bij de leden van de bonden om deze regeling goedgekeurd te krijgen. Dat hij wist te overtuigen kwam mede door het computerpro gramma dat hij in samenspraak met de afdeling personeelsza ken van De Schelde ontwikkel de. Dat programma verschafte voor allen die voor de regeling in aanmerking kwamen inzicht in hun persoonlijke financiële si tuatie en dus ook in de geldelij ke gevolgen voor De Schelde. De toeslag werd uiteindelijk in een door de vakbonden beheerd fonds gestort, waaraan de uitke ringsinstanties ook hun gelden afdroegen. Uit dit reorganisatie fonds kregen de deelnemers hun uitkering. Waumans' rekenpro gramma bleek uiteindelijk, over een periode van tien jaar, tot op bedragen van 1000 a 2000 gul den te kloppen. De Leeuw: „Dat is echt een kunststukje van hem geweest." E-mailtje De vakbond zorgt goed voor zijn eigen werknemers. Daarom gaat Waumans al op de leeftijd van zestig jaar met pensioen. Een vertrek zonder receptie, symposium of vergelijkbare sa menkomst waarop scheidende functionarissen zich plegen te la ten bewieroken. Dat is niets voor Waumans. Hij heeft aan re laties van wie hij vindt dat ze van zijn afmars moeten weten een e-mailtje gestuurd. Met de vage belofte dat hij nog wel eens langs komt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 27