PZC Het gaat om het zingen Komedie over midlifecrisis Keesen haalt humor van Handke boven woensdag 27 april 2005 Wat doe je als de logica van het dagelijks leven je ont glipt? Vooral hard lachen, zegt regisseur Willibrord Keesen. Zijn nieuwste voorstelling De laatste der onverstandigen geeft daartoe ook alle aanleiding. „Het dagelijks leven is een vreemd proces dat aan elkaar hangt van sociale codes. Wie zich daar niet aan houdt, zet zichzelf buitenspel. Zelfs het twijfelen aan die conventies kan funest zijn. Of je pleegt dan zelf moord of je krijgt de slappe lach", zegt Willibrord Keesen van de Arnhemse theatergroep Keesen Co. Keesen maakte een bewerking van het toneelstuk De laatste der onverstandigen van de Oos tenrijkse auteur Peter Handke. „Dat gaat over iemand die twij felt aan de verhoudingen in het dagelijks leven. Hij begrijpt niet meer hoe de dingen functione ren. Hij twijfelt, maar zit vast in het patroon van zijn omgeving van topondernemers. De stem ming waarin je dan zit, lijkt veel op wat er gebeurt als er iemand in je naaste omgeving dood gaat. De wereld om je heen lijkt dan totaal anders, waardoor je gedrag verandert. Daarmee haal je anderen uit balans. Omdat je niet voldoet aan de geldende pa tronen." Het stuk van Handke, zo bena drukt Keesen, is een komedie. Dat wil hij in zijn regie ook dui delijk maken. „Bij elke versto ring probeert je omgeving zich te redden. Dat is grotesk om te zien, want het gaat om een con flict tussen gevoel en instinct. Handke schreef een gecompli ceerd stuk. Wij leggen het ac cent op de verstoring van het ge drag. Iedereen heeft dat gevoel wel eens: waar zijn we mee be zig? Dat is geen depressie, eer der een totale verwondering over hoe mensen zich gedra gen." De hoofdpersoon in De laatste der onverstandigen wil de be staande conventies doorbreken. Maar hij ontdekt dat hij dat niet kan; dat hij vast zit aan de rol die hij in het dagelijks leven speelt. „Iedereen weet dat er geen hout klopt van hoe het in het leven aan toe gaat, maar toch gaat het altijd door zoals de conventies voorschrijven. Heel absurdistisch eigenlijk. Je maakt een clown van jezelf wan neer je uit die conventies wil bre ken." Handke biedt geen oplossingen - in zijn stuk. „Je kunt ook niet la ten zien hoe het anders kan", zegt Keesen. „Handke maakt al leen duidelijk hoe de mechanis- mes functioneren. Daarmee houdt hij ons een spiegel voor. Handke is eigenlijk een ontzet tende rotvent. Hij heeft een he kel aan conventies, ook aan die van het theater. Er zit veel som berte en zwaarte in zijn werk. Dat maakt het een enorme klus om de humor te laten werken." Niet dat Keesen een hekel heeft aan de recalcitrante toneelschrij ver. „Ik bewonder hem om de wijze waarop hij onze manier van kijken door elkaar schudt. Hij deed dat ook tijdens de oor log in Joegoslavië. Hij werd er van beschuldigd dat hij heulde met de Serviërs. Maar als je goed leest wat hij schreef, praat te hij die oorlog niet goed. Hand ke haalde destijds de conventies van een oorlog onderuit. Maar dat heeft bijna niemand begre pen." Martin Hermens Keesen Co speelt De laatste der on verstandigen, vrijdag in Vestzak99 in Vlissingen, aanvang 20.15 uur. Jazz-zangeres Lydia van Dam: „Je moet je eigen weg vinden." foto Ruud Gosse/GPD ydia van Dam zingt ruim twintig jaar. En haar passie voor zang en de jazz groeit alleen maar. „Het wordt alleen maar leuker", vindt ze. „Het is ook interessant om te zien hoe je eigen expressie steeds meer lagen krijgt op verschillende gebieden. Je komt er steeds meer in. Jules Deel- der dichtte het al: 'Hoe verder men keek, hoe groter het leek'." De jazzvocaliste is op tournee met de 'bevrijdingsrevue' Hap py Days Are Here Again. Dinsdag doet de show Bergen op Zoom aan. Lydia van Dam: „Het is puur een kwestie van persoonlij ke invulling van het vak. Ik be gon op het conservatorium van Hilversum. Klassieke muziek was niet mijn stijl, dus ik deed lichte muziek. Maar ik had toen nog heel wat angsten te overwin nen. Er is niets zo raar om jezelf te zijn in een situatie waar dat ge woon niet normaal is: op het po dium. Je moet je eigen weg vin den en jezelf worden. Je komt van alles tegen. Ik ben een ze nuwlijder geweest, maar ik wil de kennelijk wel graag verder in het vak." Lydia van Dam (41) doceert zang (lichte muziek) aan conser vatoria in Amsterdam en Utrecht en ziet studenten af en toe afhaken. „Zij willen de span ning niet elke keer voelen. Maar de drive moet er wel zijn. Die is er bij mij wel. Ik zoek. het elke keer weer op. Dat zal de passie zijn." En ook een behoefte. „Het kriebelt vaak. Ik vind het leuk om te delen, met de muzikanten en het publiek. Na een optreden ben ik vaak opgelucht. Ik heb het dan weer over veel dingen kunnen hebben en heb dat ge deeld." Na al die jaren is ze op het podium steeds meer wie ze werkelijk is. „Dat is net als met het leven zelf. Je begint iets en trekt het steeds meer naar jezelf toe. De blokkades overwin je." Lydia van Dam is in veel stijlen thuis. „Dat begon al in mijn jeugd. Ik was geïnteresseerd in de muziek uit die tijd. Al Jar- reau, Joan Armetrading en Joni Mitchell. Al vroeg had ik ver wantschap met jazz en singer/ songwriters. En nog steeds rom mel ik in dat gebied. Ik vind het leuk om te weten waar het van daan komt, ik zoek verbanden." Ze heeft een cd gewijd aan de door haar bewonderde Joni Mitchell en voelt zich tegelijker tijd als een vis in het water van de jazz. Ze treedt regelmatig op in Duitsland, waar veel jazz clubs zijn en een geïnteresseerd publiek. Maar ze staat ook weer op het podium met de show Hap py Days, waarin ze tien jaar ge leden ook heeft gezongen. „Toen was het vijftig jaar na de bevrij- dag van de Tweede Wereldoor log. Nu zestig jaar." Het is een programma met bigband-mu- ziek uit de oorlogstijd en van er na. Roots „Daarin zoeken we de roots van de jazz op. Ontzettend leuk om te doen. Ik treed op met Josee Koning, Floor van Zutphen, Ted Koninkx en Hans Cassa. Natuur lijk ben ik dan de frontvrouw, maar het gaat uiteindelijk om het samen zingen. Dat is heer lijk om met elkaar te doen." Hoe langer ze zingt, hoe meer ze ontdekt. „Er valt ook zoveel te ontdekken. Hoe meer je ergens in gaat, hoe meer kanten, wegen en mogelijkheden je zien. Het verdiept zich. Dat is inherent aan creativiteit, aan interesse. Zo ben ik zelf gaan schrijven, zo wel tekst als muziek. De behoef te werd sterker en dat krijgt steeds meer ruimte. Binnenkort ga ik met Jeroen Zijlstra en Rut- ger Molenkamp een programma maken op teksten van Karei Eijkman. Wij componeren mu ziek bij zijn teksten." Hoe ouder, hoe persoonlijker. „En hoe persoonlijker, hoe be ter"', zegt ze. „Dan houd je het ook het langst vol. Jezelf ontwik kelen, daar gaat altijd alles over. Ik zoek altijd naar dichter bij. Wie zit nu te wachten op iets wat niet persoonlijk is? Je gaat naar iemand toe of je wilt iets zien wat eigen is. Dat kan ook met muziek van een ander zijn, als het maar eerlijk is. Mu ziek moet je raken, of het nu hu moristisch is of melancholisch. En eigen muziek zingen is bij zonder en heeft een extra waar de. Als je er maar iets mee hebt. Je trekt dingen naar je toe en gaat in op dat wat je iets zegt. Als je die impuls volgt, komt het wel goed." Madeleine Rood Lydia van Dam zingt in Happy Days are here again, dinsdag in De Maagd in Bergen op Zoom, aanvang 20.15 uur. Happy Hour' is een komedie over een midlifecrises. De oorspronkelijke versie is van de Engelse schrijver Willy Russell (1947) en dateert van 1976. Aan vankelijk heette het stuk 'The Tupperware man', maar nadat de fabrikant daartegen protes teerde, kreeg het de titel 'One for the Road'. Ruud de Graaf Theaterproduc ties zorgde voor een vertaling en een update naar de huidige Nederlandse situatie. De Tupperwareparties van de jaren zeventig zijn vervangen door karaokefeestjes en golfen, waaraan de hoofdpersonage Jeroen ook mee moet doen. Maar Jeroen moet daar niets van hebben -en op zijn veertig ste verjaardag dient zich een midlifecrisis aan. Zijn keurige leven met vrouw Kim in een chique buurt en hun vrienden Fred en Viola, be nauwt hem. Hij wil weer de vrij heid. Daardoor krijgt het feest je een andere wending. 'Happy Hour' is een komedie die laat zien dat een verhaal niet per se diepgang hoeft te hebben, om toch te kunnen boeien. De midlifecrisis van Jeroen wordt niet uitgediept, maar de ontwikkelingen in het verhaal zijn zo verrassend dat het stuk moeiteloos de aandacht vast houdt. De vier acteurs hebben dan ook geen moeite om hun rollen op een tot de verbeelding spreken de wijze in te vullen. Met ple zier zetten ze de tamelijke eendi mensionale karakters, toch heel overtuigend neer. Hans Comelissen als Jeroen heeft een jongensachtige recalci- trantie. Bart Oomen is de jovia le vriend. Kiki Classen en Maris- ka van Kolck spelen de twee vrouwen als twee uitersten: Classen is de lieve maar naïeve vrouw van Jeroen. Van Kolck is Viola, vrouw van Fred en de har de dame die waakt over de waarden en normen van hun rij ke buurt. Met een decor dat ongeveer let terlijk zo uit een woonwinkel komt, is 'Happy Hour' heel her kenbaar. Maar het blijft vooral de komedie van de verrassin gen. Mare Couwenberg Happy hour is vrijdag te zien in het Terneuzense Scheldetheater vanaf 20.00 uur Bruse Nacht van Oranje De Bruse Nacht van Oranje biedt muziek, entertainment disco. De Nacht begint met een disco voor basisschoolkinderen, met als thema piraten. Op het podium in 't Durps'uus sta; vervolgens de entertainer Jerrick bekend als rastafarana in het radioprogramma Stenders) en de coverband Bost® met muziek van onder anderen De Dijk, Kane, Queen en!( rose. De optredens worden afgewisseld met de Pul Music andi's deo Drive-in show. 't Durps 'uus Bruinisse, 18.00 en 21.00 uur Het Groot Niet Te Vermijden Het Groot Niet Te Vermijden brengt het muzikale prognj ma Wonderful Live. Zie donderdag Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Avond van 't kloppend hart Muziek staat centraal tijdens de Avond van 't kloppend hart. Op het podium staan achtereenvolgens: Euphonia, Grysl. Peter en Everdina, Piet Hein Donner, Experiënce, Vals Alarm, Punt-Uit en My generation. Café Baarends, Goes, 20.00 uur Last Supper Garbitch en Last Supper geven een rockconcert. De lokale band Garbitch speelt covers uit de Top 100 alle tijden, met de nadruk op rock. De tweede band komt uit Canada. Last Supper, opgerichi 1994, brengt turbulente en kleurrijke rock. •'t Wagenhuis, Nieuw Vossemeer, 20.00 uur Happy Hour Vier Nederlandse acteurs brengen de relatiekomedie Happ Hour. Hans Cornelissen, Kiki Classen, Mariska van Kolck enB- Oomen laten in deze komedie van Willy Russell de keerzij zien van het veilig uitgestippelde leven van een stel en dei ren. Tijdens het verjaardagsfeestje van een van de echtelieden, Jeroen, komen de frustraties naar boven. Jeroen heeft last van een midlife crisis en wil terug naar zijn avontuurlijke ventje van twintig jaar geleden. Scheldetheater, Terneuzen, 20.00 uur A 58 Het koor A 58 brengt een avondvullend programma. Het Zeeuws-Brabantse koor heeft een repertoire met liet! muziek. Een medley van Abba gaat daarin samen metch se-harmony, vocal jazz en wat meer traditionele koorzelli gen. Op het programma staan ook nummers van het jubileum gramma Eurosong A 58. De Wellevaete, Sint Annaland, 20.15 uur Keesen Co Het toneelgezelschap Keesen Co speelt de tragi-komeilii De laatste der onverstandigen. In het stuk wordt een vlijmscherp portret geschetst vanea aantal topmanagers dat door het lint gaat. De toneelgroei geformeerd rond artistiek leider en regisseur Willibrord Keesen. De tragikomedie werd geschreven door Peter Hat ke. Vestzak '99, Vlissingen, 20.15 uur Armand De Nederlandse zanger Armand treedt op met werk vam dvd. De zanger heeft een dvd opgenomen met als titel Hoezo,2 te min. Op de dvd staat nieuw werk op Armand's eigent kende wijze. Bar Americain, Middelburg, 20.30 uur Strijkersensemble Plan B Het Strijkersensemble Plan B geeft een concert. Het ensemble staat onder leiding van Rien Plillebrand.H; madrigaalkoor van de Zeeuwse Muziekschool verleent es werking. Op het programma staan werken van Sibelius, Mendel® en Svendsen. Koorkerk, Middelburg, 20.30 uur Koninginnenach De vierde editie van de 's Heerenhoekse Koninginnenacb staat op het programma. In de feesttent treden drie bands op. De Deurdouwersspï Nederlandstalige covers. Surrender brengt zijn bekende Zeeuwse dialectrockenG: The Buldoze Band spelen Engelstalig coverwerk. Feesttent, Kerkplein 's Heerenhoek, 20.30 uur Punkavond Drie bands treden op tijdens een punkavond. Drie bands geven acte.de présence: Sensa Yuma metouöi wetse rechttoe-rechtaan-punk; Redflag 77 met echte pud en tot slot Jay a the Cat. Deze laatste band wordt ook wel omschreven als 'de mis link tussen The Clash en Rancid'. Podium 't Beest, Goes 21.00 uur ANTWERPEN Caligula. Theaterstuk over de absurditeit van het bestaan, naar Camus, door Antigo ne. vvo. Bourla 20.00 uur Valse vouw. Theatermonoloog over afhan kelijkheid en liefde door Griet De Wolf. do. vr. en za. Theater Het Appeltje 20.30 uur Hij Zij heeft alles, zelfs een lief. Theater stuk van Jef van Gestel over de gelukkigen onder ons, gespeeld door Karen Claes. do. vr. en za. Rataplan 20.30 uur Voorstellingen in het Fakkeltheater: Fuck You (50 Jaar en dan?!), muzikale theatervoorstelling, tevens verjaardags feest van en door An Nelissen, vr. en za. ro de zaal 20.30 uur; Patatje, theatervoorstel ling, waarin verhalen en maatschappijkri tische situaties tot leven worden gewekt; authentiek Antwerps theater door Theater Zeemanshuis, vr. en za. keldertheater 20.30 uur; De Babydans* toneelstuk naar de auteur Jane Anderson over het dilem ma van een straatarm zwanger meisje door De Woord Speling, vr. en za. zwarte zaal 20.30 uur Voorstellingen in het Raamtheater: Een Spaans stuk, komedie van Yasmina Reza, vertaald door Hugo Claus, over jon geren en hun relatie tot de tijd, wo. t/m za, Raamtheater op 't Zuid 20.00 uur Voorstellingen in de Arenberg: De Kleine Kant, cabaretvoorstelling door Dirk Denoyelle m.m.v. Kris De Jean op piano, vr. 20.15 uur; Grijze Garnalen, thea terstuk door Amforateejater, vr. en za. 20.00 uur; Humo's Rock Rally, Final on Tour: pop en rockconcert, za. vanaf 19.00 uur; La bour Day: concert met Sioen, DeLaVega, Tom Helsen en Satelitte City, zo. vanaf 17.30 uur; Het gaat toch rap!, conference met Ralf Coppens, di. 20.15 uur Voorstellingen in De Singel: Artis Quartet, concert met strijkkwartet ten van French, Janacek en Zemlinsky, wo. blauwe zaal 20.00 uur; Trisha Brown Dance Company, Hedendaagse dansvoor stelling met choreografieën van Trisha Brown, do, vr. en za. rode zaal 20.00 uur; Schönberg Ensemble Reinberg de Leeuw, concert met werk van Olivier Mes- siaen, vr. blauwe zaal 20.00 uur; Klassiek concert met werk van Rimsky Korsakov en Stravinsky door DeFilharmonie o.l.v. Daniele Callegari, za. 20.00 uurMathilde Monnier Centre Choréographique Natio nal de Montpellier, Lanquedoc - Roussil- lon, hedendaagse dansvoorstelling Publi- que, di. rode zaal 20.00 uur; Q-02 Chris tian Wolff, pianoconcert met werk van Wolff, di. blauwe zaal 20.00 uur Voorstellingen in het Zuiderper,shuis: Literaire ontmoeting met Maryse Condé uit Guadeloupe; interview door Betty Mel- laerts en voorlezen door Hilde Uitterlin- den, wo. 20.30 uur; Rroma Nadara, gypsv swing uit Transsylvanië, do. 20.30 uur; Mi Tango en Buenos Aires, concert met o.a. Daniel Astor Piazzolla (Argentinië), Villu Veski en Tiit Kalluste (Estland), vr. 20.30 Concerten in de Kon. Elisabethzaal: The Kelly Family, do. 20.00 uur; The Three Degrees The Supremes, vr. 20.00 uur Boublut jinski, Dansconcept en engage ment van zang, taal en dans in choreogra fie van Pé Vermeersch; ode aan de Russi sche sterdanser Vaslaw Nijinski. do. vr. en za. Zuidpool 20.00 uur GENT Cellofaan, Theatermonoloog door Sarah Van Hoezen over de verschillende rollen van de vrouw. vr. en za. Backstage 20.00 uur Voortstellingen in de Tinnenpot: Cor één van de drie broers, die andere Van Gogh, theaterstuk in het Afrikaans door studenten van de Bloemfontein Universi teit n.a.v. de Van Gogh week wo. en vr. 20.00 uur; Vincent Van Gogh, toneelconcept van Jo Gevers over de brieven van Vincent aan zijn broer Theo, zijn moeder, Paul Gauguin; Pissarro e.a., do. 20.00 uur The King and I, Musical, wo. en do. Capitole 19.30 uur Concerten in de Vlaamse Opera: In het kader Grote Stemmen: liederen van Schumann en Liszt door de Duitse so praan Ruth Ziesak m.m.v. Helmut Deutsch, piano, wo. 20.00 uur; A Child of our Time, koorconcert met werk van Tippett, Alain, Weill, Distler, Britten en Martin o.l.v. Kurt Bikkembergs en verteller Kurt Van Eeghem, do. Lully- zaal 20.00 uur Concerten in de Vooruit: Jazzlab Series: Lucas Niggli Big Zoom met jazzconcert Trycicle, wo. 20.00 uur; Concert door 't Hof van Commerce, do. 21.00 uur; Shibusashirazu Orchestra uit Japan, concert met Jazz, Japanse Big Band, dansers, acteurs en video, za. 20.00 uur; Amon Tobin 5.1. Surround Sound, concert met Dj set Brazilië Uk Dance en elektro, di. 21.00 uur Concerten in de Rode Pomp: pianoconcert door Hédy Saheb-Ettaba, met eigen werk en werk van Handel, Mo zart, Beethoven, Brahms en Liszt, za. 20.30 uur Concerten in de Bijloke: Strijkkwartetten van Myaskovski, Debus sy, Schubert en Mozart door het Borodin Quartet, do. 20.00 uur; East of Eden, con cert door Mohamed El Amin, vr. Kapel 20.00 uur Concerten in de Handelsbeurs: Route 05, concerten met reis doorheen West-Europa en Noord-Amerika met fo cus op songwriting, roots- en folkmuziek; wo. 20.15 uur; Concert met Harmonies naar Frescobal- di's Canzona's van Cage door Blindman Orkest en Goeyvaerts Consort, do. 20.15 uur Jacob Obrechtdag Beiaardconcert, dans, voorstelling en lezing mmv.kamerkoor El grillo. za. Sint-Baafskathedraal vanaf 15.00 uur Jubileumconcert, Een brug tussen Bach en Mendelssohn door Vivente Voce. za. Marti- nuskerk 20.00 uur BRUGGE Cockamany, Cabaretvoorstelling door Jummoo. do. Stadsschouwburg 20.00 uur Zeg het maar, of heb je liever dat wij het zeggen? Theatermonoloog door Tom Jan sen. do. vr. en za. Het Net 20.30 uur De Vreemdeling, Theaterstuk naar Camus, over Meursault door Braakland Zhebil- ding. vr. De Werf 20.30 uur Pas de Deux, toneelstuk naar de roman van Hugo Claus door Theater Plari ma. en di. Stadsschouwburg 20.00 uui Philharmonia Orchestra Viktoria ova. Concert met tweede vioolconi van Barok en zevende symfonie Bruckner. wo. Concertgebouw 20.00 uur Cosi Fan Tute, door de Opera van! kow. do. Concertgebouw 20.00 uur Gerry Hemingway Quartet, Jazzconi ma. De Werf 20.30 uur Body Stroke, inleiding op het Dans Performancefestival (8 voorstellingen dendaagse dans) door Gloria CarlieT de hand van videoprojecties, wo. SU schouwburg 20.00 uur Naharin's Virus, hedendaagse dansfl stelling door de Batsheba Dance Comp uit Israël, in een choreografie van dels lische choreograaf Ohad Naharinniel ziek van de Palestijnse componistI Alia Jamei naar Handke's "Publiek schimping", di. Concertgebouw 2Ö.OO« KNOKKE N A G T, kunstenfestival met theater, ziek, klassiek, film, electro, video, op verschillende podia, door Collectief D» nair en andere artiesten, vr. Scharpoord 19.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 54