Het gaat om het zingen Komedie over midlifecrisis PZC Keesen haalt humor van Handke boven woensdag 27 april 2005 Wat doe je als de logica van het dagelijks leven je ont glipt? Vooral hard lachen, zegt regisseur Willibrord Keesen. Zijn nieuwste voorstelling De laatste der onverstandigen geeft daartoe ook alle aanleiding. „Het dagelijks leven is een vreemd proces dat aan elkaar hangt van sociale codes. Wie zich daar niet aan houdt, zet zichzelf buitenspel. Zelfs het twijfelen aan die conventies kan funest zijn. Of je pleegt dan zelf moord of je krijgt de slappe lach", zegt Willibrord Keesen van de Arnhemse theater-groep Keesen Co. Keesen maakte een bewerking van het toneelstuk De laatste der onverstandigen van de Oos tenrijkse auteur Peter Handke. „Dat gaat over iemand die twij felt aan de verhoudingen in het dagelijks leven. Hij begrijpt niet meer hoe de dingen functione ren. Hij twijfelt, maar zit vast in het patroon van zijn omgeving van topondernemers. De stem ming waarin je dan zit, lijkt veel op wat er gebeurt als er iemand in je naaste omgeving dood gaat. De wereld om je heen lijkt dan totaal anders, waardoor je gedrag verandert. Daarmee haal je anderen uit balans. Omdat je niet voldoet aan de geldende pa tronen." Het stuk van Handke, zo bena drukt Keesen, is een komedie. Dat wil hij in zijn regie ook dui delijk maken. „Bij elke versto ring probeert je omgeving zich te redden. Dat is grotesk om te zien, want het gaat om een con flict tussen gevoel en instinct. Handke schreef een gecompli ceerd stuk. Wij leggen het ac cent op de verstoring van het ge drag. Iedereen heeft dat gevoel wel eens: waar zijn we mee be zig? Dat is geen depressie, eer der een totale verwondering over hoe mensen zich gedra gen." De hoofdpersoon in De laatste der onverstandigen wil de be staande conventies doorbreken. Maar hij ontdekt dat hij dat niet kan; dat hij vast zit aan de rol die hij in het dagelijks leven speelt. „Iedereen weet dat er geen hout klopt van hoe het in het leven aan toe gaat, maar toch gaat het altijd door zoals de conventies voorschrijven. Heel absurdistisch eigenlijk. Je maakt een clown van jezelf wan neer je uit die conventies wil bre ken." Handke biedt geen oplossingen in zijn stuk. „Je kunt ook niet la- ten zien hoe het anders kan", zegt Keesen. „Handke maakt al leen duidelijk hoe de mechanis- mes functioneren. Daarmee houdt hij ons een spiegel voor. Handke is eigenlijk een ontzet tende rotvent. Hij heeft een he kel aan conventies, ook aan die van het theater. Er zit veel som berte en zwaarte in zijn werk. Dat maakt het een enorme klus om de humor te laten werken." Niet dat Keesen een hekel heeft aan de recalcitrante toneelschrij ver. „Ik bewonder hem om de wijze waarop hij onze manier van kijken door elkaar schudt. Hij deed dat ook tijdens de oor log in Joegoslavië. Hij werd er van beschuldigd dat hij heulde met de Serviërs. Maar als je goed leest wat hij schreef, praat te hij die oorlog niet goed. Hand ke haalde destijds de conventies van een oorlog onderuit. Maar dat heeft bijna niemand begre pen." Martin Hermens Keesen Co speelt De laatste der on verstandigen, vrijdag in Vestzak99 in Vlissingen, aanvang 20.15 uur. Jazz-zangeres Lydia van Dam: „Je moet je eigen weg vinden." foto Ruud Gosse/GPD ydia van Dam zingt .ruim twintig jaar. En haar passie voor zang en de jazz groeit alleen maar. „Het wordt alleen maar leuker", vindt ze. „Het is ook interessant om te zien hoe je eigen expressie steeds meer lagen krijgt op verschillende gebieden. Je komt er steeds meer in. Jules Deel- der dichtte het al: 'Hoe verder men keek, hoe groter het leek'." De jazzvocaliste is op tournee met de 'bevrijdingsrevue' Hap py Days Are Here Again. Dinsdag doet de show Bergen op Zoom aan. Lydia van Dam: „Het is puur een kwestie van persoonlij ke invulling van het vak. Ik be gon op het conservatorium van Hilversum. Klassieke muziek was niet mijn stijl, dus ik deed lichte muziek. Maar ik had toen nog heel wat angsten te overwin nen. Er is niets zo raar om jezelf te zijn in een situatie waar dat ge woon niet normaal is: op het po dium. Je moet je eigen weg vin den en jezelf worden. Je komt van alles tegen. Ik ben een ze nuwlijder geweest, maar ik wil de kennelijk wel graag verder in het vak." Lydia van Dam (41) doceert zang (lichte muziek) aan conser vatoria in Amsterdam en Utrecht en ziet studenten af en toe afhaken. „Zij willen de span ning niet elke keer voelen. Maai de drive moet er wel zijn. Die is er bij mij wel. Ik zoek het elke keer weer op. Dat zal de passie zijn." En ook een behoefte. „Het kriebelt vaak. Ik vind het leuk om te delen, met de muzikanten en het publiek. Na een optreden ben ik vaak opgelucht. Ik heb het dan weer over veel dingen kunnen hebben en heb dat ge deeld." Na al die jaren is ze op het podium steeds meer wie ze werkelijk is. „Dat is net als met het leven zelf. Je begint iets en trekt het steeds meer naar jezelf toe. De blokkades overwin je." Lvdia van Dam is in veel stijlen thuis. „Dat begon al in mijn jeugd. Ik was geïnteresseerd in de muziek uit die tijd. Al Jar- reau, Joan Armetrading en Joni Mitchell. Al vroeg had ik ver wantschap met jazz en singer/ songwriters. En nog steeds rom mel ik in dat gebied. Ik vind het leuk om te weten waar het van daan komt, ik zoek verbanden." Ze heeft een cd gewijd aan de door haar bewonderde Joni Mitchell en voelt zich tegelijker tijd als een vis in het water van de jazz. Ze treedt regelmatig op in Duitsland, waar veel jazz clubs zijn en een geïnteresseerd publiek. Maar ze staat ook weer op het podium met de show Hap py Days, waarin ze tien jaar ge leden ook heeft gezongen. „Toen was het vijftig jaar na de bevrij- dag van de Tweede Wereldoor log. Nu zestig jaar." Het is een programma met bigband-mu- ziek uit de oorlogstijd en van er na. Roots „Daarin zoeken we de roots van de jazz op. Ontzettend leuk om te doen. Ik treed op met Josee Koning, Floor van Zutphen, Ted Koninkx en Hans Cassa. Natuur lijk ben ik dan de frontvrouw, maar het gaat uiteindelijk om het samen zingen. Dat is heer lijk om met elkaar te doen." Hoe langer ze zingt, hoe meer ze ontdekt. „Er valt ook zoveel te ontdekken. Hoe meer je ergens in gaat, hoe meer kanten, wegen en mogelijkheden je zien. Het verdiept zich. Dat is inherent aan creativiteit, aan interesse. Zo ben ik zelf gaan schrijven, zo wel tekst als muziek. De behoef te werd sterker en dat krijgt steeds meer ruimte. Binnenkort ga ik met Jeroen Zijlstra en Rut- ger Molenkamp een programma maken op teksten van Karei Eijkman. Wij componeren mu ziek bij zijn teksten." Hoe ouder, hoe persoonlijker. „En hoe persoonlijker, hoe be ter", zegt ze. „Dan houd je het ook het langst vol. Jezelf ontwik kelen, daar gaat altijd alles over. Ik zoek altijd naar dichter bij. Wie zit nu te wachten op iets wat niet persoonlijk is? Je gaat naar iemand toe of je wilt iets zien wat eigen is. Dat kan ook met muziek van een ander zijn, als het maar eerlijk is. Mu ziek moet je raken, of het nu hu moristisch is of melancholisch. En eigen muziek zingen is bij zonder en heeft een extra waar de. Als je er maar iets mee hebt. Je trekt dingen naar je toe en gaat in op dat wat je iets zegt. Als je die impuls volgt, komt het wel goed." Madeleine Rood Lydia van Dam zingt in Happy Days are here again, dinsdag in De Maagd in Bergen op Zoom, aanvang 20.15 uur. Happy Hour' is een komedie over een midlifecrises. De oorspronkelijke versie is van de Engelse schrijver Willy Russell (1947) en dateert van 1976. Aan vankelijk heette het stuk 'The Tupperware man', maar nadat de fabrikant daartegen protes teerde, kreeg het de titel 'One for the Road'. Ruud de Graaf Theaterproduc ties zorgde voor een vertaling en een update naar de huidige Nederlandse situatie. De Tupperwareparties van de jaren zeventig zijn vervangen door karaokefeestjes en golfen, waaraan de hoofdpersonage Jeroen ook mee moet doen. Maar Jeroen moet daar niets van hebben en op zijn veertig ste verjaardag dient zich een midlifecrisis aan. Zijn keurige leven met vrouw Kim in een chique buurt en hun vrienden Fred en Viola, be nauwt hem. Hij wil weer de vrij heid. Daardoor krijgt het feest je een andere wending. 'Happy Hour' is een komedie die laat zien dat een verhaal niet per se diepgang hoeft te hebben, om toch te kunnen boeien. De midlifecrisis van Jeroen wordt niet uitgediept, maar de ontwikkelingen in het verhaal zijn zo verrassend dat het stuk moeiteloos de aandacht vast houdt. De vier acteurs hebben dan ook geen moeite om hun rollen op een tot de verbeelding spreken de wijze in te vullen. Met ple zier zetten ze de tamelijke eendi mensionale karakters, toch heel overtuigend neer. Hans Comelissen als Jeroen heefteen jongensachtige recalci- trantie. Bart Oomen is de jovia le vriend. Kiki Classen en Maris- ka van Kolck spelen de twee vrouwen als twee uitersten: Classen is de lieve maar naïeve vrouw van Jeroen. Van Kolck is Viola, vrouw van Fred en de har de dame die waakt over de waarden en normen van hun rij ke buurt. Met een decor dat ongeveer let terlijk zo uit een woonwinkel komt, is 'Happy Hour' heel her kenbaar. Maar het blijft vooral de komedie van de verrassin gen. Mare Couwenberg Happy hour is vrijdag te zien in het Terneuzense Scheldetheater vanaf 20.00 uur Bruse Nacht van Oranje De Bruse Nacht van Oranje biedt muziek, entertainn* disco. De Nacht begint met een disco voor basisschoolkindg met als thema piraten. Op het podium in 't Durps'uusj vervolgens de entertainer Jerrick bekend als rastafaj in het radioprogramma Stenders) en de coverband Bcj met muziek van onder anderen De Dijk, Kane, Queenj rose. De optredens worden afgewisseld met de Pul Music a deo Drive-in show. 't Durps 'uus Bruinisse, 18.00 en 21.00 uur Het Groot Niet Te Vermijden Het Groot Niet Te Vermijden brengt het muzikale prq ma Wonderful Live. Zie donderdag Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Avond van 't kloppend hart Muziek staat centraal tijdens de Avond van 't kloppen hart. Op het podium staan achtereenvolgens: Euphonia, Gij Peter en Everdina, Piet Hein Donner, Experiënce, Vali| Alarm, Punt-Uit en My generation. Café Baarends, Goes, 20.00 uur Last Supper Garbitch en Last Supper geven een rockconcert. De lokale band Garbitch speelt covers uit de Top lOOij tijden, met de nadruk op rock. De tweede band komt uit Canada. Last Supper, opgeijj 1994, brengt turbulente en kleurrijke rock. •'t Wagenhuis, Nieuw Vossemeer, 20.00 uur Happy Hour Vier Nederlandse acteurs brengen de relatiekomedie li Hour. Hans Cornelissen, Kiki Classen, Mariska van Kolck en! Oomen laten in deze komedie van Willy Russell de kee zien van het veilig uitgestippelde leven van een stel enl ren. Tijdens het verjaardagsfeestje van een van de echtelied Jeroen, komen de frustraties naar boven. Jeroen hêeftlj van een midlife crisis en wil terug naar zijn avontuurlij ventje van twintig jaar geleden. Scheldetheater, Terneuzen, 20.00 uur A 58 Het koor A 58 brengt een avondvullend programma. Het Zeeuws-Brabantse koor heeft een repertoire metü muziek. Een medley van Abba gaat daarin samen metd se-harmony, vocal jazz en wat meer traditionele kooraj gen. Op het programma staan ook nummers van het jubilea gramma Eurosong A 58. De Wellevaete, Sint Annaland, 20.15 uur Keesen Co Het toneelgezelschap Keesen Co speelt de tragi-komi De laatste der onverstandigen. In het stuk wordt een vlijmscherp jaortret geschetst aantal topmanagers dat door het lint gaat. De toneelgn geformeerd rond artistiek leider en regisseur Willibroi Keesen. De tragikomedie werd geschreven door PeterB ke. Vestzak '99, Vlissingen, 20.15 uur Armand De Nederlandse zanger Armand treedt op met werk vi dvd. De zanger heeft een dvd opgenomen met als titel Hoe» te min. Op de dvd staat nieuw werk op Armand's eigen kende wijze. Bar Americain, Middelburg, 20.30 uur Strijkersensemble Plan B Het Strijkersensemble Plan B geeft een concert. Het ensemble staat onder leiding van Rien Hillebrandi madrigaalkoor van de Zeeuwse Muziekschool verleentl werking. Op het programma staan werken van Sibelius, Mendels en Svendsen. Koorkerk, Middelburg, 20.30 uur Koninginnenach De vierde editie van de 's Heerenhoekse Koninginnenatl staat op het programma. In de feesttent treden drie bands op. De Deurdouwerss Nederlandstalige covers. Surrender brengt zijn bekende Zeeuwse dialectrocker The Buldoze Band spelen Engelstalig coverwerk. Feesttent, Kerkplein 's Heerenhoek, 20.30 uur Punkavond Drie bands treden op tijdens een punkavond. Drie bands geven acte de présence: Sensa Yuma met oud wetse rechttoe-rechtaan-punk; Redflag 77 met echte pc en tot slot Jaya the Cat. Deze laatste band wordt ook wel omschreven als 'de mis link tussen The Clash en Rancid' Podium 't Beest, Goes 21.00 uur ROTTERDAM Grote Liedzangers. Schumann - Nachtlied op. 108; Chorlieder op. 141; Schubert - Im promptu nr.l D899:l; Nachthelle D892, Standchen D920, Die Nacht D983; Brahms - Chorlieder op.42; Klavierstücke op. 117; Gesang zum Lieb- ehen op.31 nr.3; Abend op.64 nr.2; O schone Nacht op.92 nr.l; Abendlied op.92 nr.3; Nachtens op.112 nr.2. Concert- en congresgebouw de Doelen, wo 20.15 uur. Rotterdams Philharmonisch: Berlioz en Dukas. Rotterdams Philharmonisch Or kest o.l.v. Mare Soustrot m.m.v. Anne Hu- ser, altviool. Om 19.15 uur inleiding door Tan Crone (entree 2,50) Concert- en con gresgebouw de Doelen, wo, do en vrij 20.15 uur. Elvis, The Concert. De muzikale erfenis El- vis gaat nooit verloren in beeld en muziek met een 16-koppig orkest en een levens groot scherm. Ahoy' Rotterdam wo 20.00 uur. Lunchconcert Rotterdams Philharmo nisch. Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Mare Soustrot. Berlioz- Ouverture Béatrice et Bénédict, Dukas - L'apprenti sorcier. Concert- en congresgebouw de Doelen, wo 12.45-13.15 uur. Meiskes en Jongens, ro theater. Ih een frag mentarische vertelling zijn we getuige van de schrijnende vivisectie van een archety pische familie. Rotterdamse Schouwburg, wo, do en vrij 20.15; zondag 14.30 uur. De familie Schroffenstein, door 't Barre Land, catastrofale familieverwikkelingen over erfenissen, liefde en bloedverwant schap doorkruisen een ontluikende liefde. Rotterdamse Schouwburg, do en vrij 20.30 Tango seduccion. Authentieke elementen en moderne vormen in een spetterende tan go-ervaring. vri. Theater Zuidplein, vri 20.00 uur. Chicago Night, met dans- en muziekoptre- dens. Holland Casino Rotterdam, vri 19.00 250 jaar na Pisendel - spiegel voor Bach, Vivaldi en Albinoni. Giuliano Carmignola, barokviool en Andrea Marcon, clavecim- bel. Concert- en congresgebouw de Doe len, vri. 20.15 uur. Jazz Double Bill: 'From big band to big voice', The Millennium Jazz Orchestra. Concert- en congresgebouw de Doelen, zat. 20.15 uur. Koninginnedagconcert. The Soul Cat- schers, Hans Dulfer (i.s.m. Rotterdams Conservatorium en Doelencafé). Concert en congresgebouw de Doelen, zat.14 en 21.00 uur. Reinbert de Leeuw brengt met het Schönberg Ensemble een Messiaen-programma in De Sin gel in Antwerpen. Meesterlijke barokmuziek. Musica Florea, Sub oleo pacis et palma virtutis (Melodra ma de Sancto Wenceslao, 1723). Concert en congresgebouw de Doelen, di 20.15 uur. Naar Moskou, Moskou. Drie actrices halen herinneringen op aan hun tijd in Tsjecho- vs 'Drie Zusters Rotterdamse Schouw burg, di 20.15 uur. ANTWERPEN Caligula Theaterstuk over de absurditeit van het bestaan, naar Camus, door Antigo ne. wo. Bourla 20.00 uur Valse vouw. Theatermonoloog over afhan kelijkheid en liefde door Griet De Wolf. do. vr. en za. Theater Het Appeltje 20.30 uur Hij Zij heeft alles, zelfs een lief. Theater stuk van Jef van Gestel over de gelukkigen onder ons, gespeeld door Karen Claes. do. vr. en za. Rataplan 20.30 uur Voorstellingen in het Fakkeltheater: Fuck You (50 Jaar en dan?!), muzikale theatervoorstelling, tevens verjaardags feest van en door An Nelissen, vr. en za. ro de zaal 20.30 uur; Patatje, theatervoorstel ling, waarin verhalen en maatschappijkri tische situaties tot leven worden gewekt; authentiek Antwerps theater door Theater Zeemanshuis, vr. en za. keldertheater 20.30 uur; De Babydans, toneelstuk naai de auteur Jane Anderson over het dilem ma van een straatarm zwanger meisje door De Woord Speling, vr. en za. zwarte zaal 20.30 uur Voorstellingen in het Raamtheater: Een Spaans stuk, komedie van Yasmina Reza, vertaald door Hugo Claus, over jon geren en hun relatie tot de tijd, wo. t/m za. Raamtheater op 't Zuid 20.00 uur Voorstellingen in de Arenberg: De Kleine Kant, cabaretvoorstelling door Dirk Denoyelle m.m.v. Kris De Jean op piano, vr. 20.15 uur; Grijze Garnalen, thea terstuk door Amforateejater, vr. en za. 20.00 uur; Humo's Rock Rally, Final on Tour: pop en rockconcert, za. vanaf 19.00 uur; La bour Day: concert met Sioen, DeLaVega, Tom Helsen en Satelitte City, zo. vanaf 17.30 uur; Het gaat toch rap!, conference met Ralf Coppens, di. 20.15 uur Voorstellingen in De Singel: Artis Quartet, concert met strijkkwartet ten van French, Janacek en Zemlinsky, wo. blauwe zaal 20.00 uur; Trisha Brown Dance Company, Hedendaagse dansvoor stelling met choreografieën van Brown, do. vr. en za. rode zaal 200. Schönberg Ensemble Reinbel Leeuw, concert met werk van Olivia! siaen, vr. blauwe zaal 20.00 uur; Klassiek concert met werk van B Korsakov en Stravinsky door DeFüfcü nie o.l.v. Daniele Callegari, za. 20.00 Mathilde Monnier Centre Choréogn que National de Montpellier, Lanq® Roussillon, hedendaagse dansvoorste Publique, di. rode zaal 20.00 uur;Q-" Christian Wolff, pianoconcert met* van Wolff, di. blauwe zaal 20.00 uur Voorstellingen in het Zuiderpershuis: Literaire ontmoeting met Maryse Cg uit Guadeloupe; interview door Betty laerts en voorlezen door Hilde UitW den, wo. 20.30 uur; Rroma Nadara.? swing uit Transsylvanië, do. 20.30 uur Tango en Buenos Aires, concert met Daniel Astor Piazolla (Argentinië). Veski en Tiit Kalluste (Estland), vr uur Concerten in de Kon. Elisabethzaal The Kelly Family, do. 20.00 uur. Three Degrees The Supremes, vr. uur Boublut jinski, Dansconcept enen# ment van zang, taal en dans in c' fie van Pé Vermeersch; ode aan sche sterdanser Vaslaw Nijinski. do. vr. en za. Zuidpool 20.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 28