Het gaat om het zingen
Komedie over midlifecrisis
PZC
Keesen haalt
humor van
Handke boven
woensdag 27 april 2005
Wat doe je als de logica van
het dagelijks leven je ont
glipt? Vooral hard lachen, zegt
regisseur Willibrord Keesen.
Zijn nieuwste voorstelling De
laatste der onverstandigen geeft
daartoe ook alle aanleiding.
„Het dagelijks leven is een
vreemd proces dat aan elkaar
hangt van sociale codes. Wie
zich daar niet aan houdt, zet
zichzelf buitenspel. Zelfs het
twijfelen aan die conventies kan
funest zijn. Of je pleegt dan zelf
moord of je krijgt de slappe
lach", zegt Willibrord Keesen
van de Arnhemse theater-groep
Keesen Co.
Keesen maakte een bewerking
van het toneelstuk De laatste
der onverstandigen van de Oos
tenrijkse auteur Peter Handke.
„Dat gaat over iemand die twij
felt aan de verhoudingen in het
dagelijks leven. Hij begrijpt niet
meer hoe de dingen functione
ren. Hij twijfelt, maar zit vast in
het patroon van zijn omgeving
van topondernemers. De stem
ming waarin je dan zit, lijkt veel
op wat er gebeurt als er iemand
in je naaste omgeving dood
gaat. De wereld om je heen lijkt
dan totaal anders, waardoor je
gedrag verandert. Daarmee haal
je anderen uit balans. Omdat je
niet voldoet aan de geldende pa
tronen."
Het stuk van Handke, zo bena
drukt Keesen, is een komedie.
Dat wil hij in zijn regie ook dui
delijk maken. „Bij elke versto
ring probeert je omgeving zich
te redden. Dat is grotesk om te
zien, want het gaat om een con
flict tussen gevoel en instinct.
Handke schreef een gecompli
ceerd stuk. Wij leggen het ac
cent op de verstoring van het ge
drag. Iedereen heeft dat gevoel
wel eens: waar zijn we mee be
zig? Dat is geen depressie, eer
der een totale verwondering
over hoe mensen zich gedra
gen."
De hoofdpersoon in De laatste
der onverstandigen wil de be
staande conventies doorbreken.
Maar hij ontdekt dat hij dat niet
kan; dat hij vast zit aan de rol
die hij in het dagelijks leven
speelt. „Iedereen weet dat er
geen hout klopt van hoe het in
het leven aan toe gaat, maar
toch gaat het altijd door zoals
de conventies voorschrijven.
Heel absurdistisch eigenlijk. Je
maakt een clown van jezelf wan
neer je uit die conventies wil bre
ken."
Handke biedt geen oplossingen
in zijn stuk. „Je kunt ook niet la-
ten zien hoe het anders kan",
zegt Keesen. „Handke maakt al
leen duidelijk hoe de mechanis-
mes functioneren. Daarmee
houdt hij ons een spiegel voor.
Handke is eigenlijk een ontzet
tende rotvent. Hij heeft een he
kel aan conventies, ook aan die
van het theater. Er zit veel som
berte en zwaarte in zijn werk.
Dat maakt het een enorme klus
om de humor te laten werken."
Niet dat Keesen een hekel heeft
aan de recalcitrante toneelschrij
ver. „Ik bewonder hem om de
wijze waarop hij onze manier
van kijken door elkaar schudt.
Hij deed dat ook tijdens de oor
log in Joegoslavië. Hij werd er
van beschuldigd dat hij heulde
met de Serviërs. Maar als je
goed leest wat hij schreef, praat
te hij die oorlog niet goed. Hand
ke haalde destijds de conventies
van een oorlog onderuit. Maar
dat heeft bijna niemand begre
pen."
Martin Hermens
Keesen Co speelt De laatste der on
verstandigen, vrijdag in Vestzak99
in Vlissingen, aanvang 20.15 uur.
Jazz-zangeres Lydia van Dam: „Je moet je eigen weg vinden."
foto Ruud Gosse/GPD
ydia van Dam zingt .ruim twintig jaar. En haar passie
voor zang en de jazz groeit alleen maar. „Het wordt
alleen maar leuker", vindt ze. „Het is ook interessant
om te zien hoe je eigen expressie steeds meer lagen krijgt op
verschillende gebieden. Je komt er steeds meer in. Jules Deel-
der dichtte het al: 'Hoe verder men keek, hoe groter het leek'."
De jazzvocaliste is op tournee met de 'bevrijdingsrevue' Hap
py Days Are Here Again. Dinsdag doet de show Bergen op
Zoom aan.
Lydia van Dam: „Het is puur
een kwestie van persoonlij
ke invulling van het vak. Ik be
gon op het conservatorium van
Hilversum. Klassieke muziek
was niet mijn stijl, dus ik deed
lichte muziek. Maar ik had toen
nog heel wat angsten te overwin
nen.
Er is niets zo raar om jezelf te
zijn in een situatie waar dat ge
woon niet normaal is: op het po
dium. Je moet je eigen weg vin
den en jezelf worden. Je komt
van alles tegen. Ik ben een ze
nuwlijder geweest, maar ik wil
de kennelijk wel graag verder in
het vak."
Lydia van Dam (41) doceert
zang (lichte muziek) aan conser
vatoria in Amsterdam en
Utrecht en ziet studenten af en
toe afhaken. „Zij willen de span
ning niet elke keer voelen. Maai
de drive moet er wel zijn. Die is
er bij mij wel. Ik zoek het elke
keer weer op. Dat zal de passie
zijn." En ook een behoefte. „Het
kriebelt vaak. Ik vind het leuk
om te delen, met de muzikanten
en het publiek. Na een optreden
ben ik vaak opgelucht. Ik heb
het dan weer over veel dingen
kunnen hebben en heb dat ge
deeld." Na al die jaren is ze op
het podium steeds meer wie ze
werkelijk is. „Dat is net als met
het leven zelf. Je begint iets en
trekt het steeds meer naar jezelf
toe. De blokkades overwin je."
Lvdia van Dam is in veel stijlen
thuis. „Dat begon al in mijn
jeugd. Ik was geïnteresseerd in
de muziek uit die tijd. Al Jar-
reau, Joan Armetrading en Joni
Mitchell. Al vroeg had ik ver
wantschap met jazz en singer/
songwriters. En nog steeds rom
mel ik in dat gebied. Ik vind het
leuk om te weten waar het van
daan komt, ik zoek verbanden."
Ze heeft een cd gewijd aan de
door haar bewonderde Joni
Mitchell en voelt zich tegelijker
tijd als een vis in het water van
de jazz. Ze treedt regelmatig op
in Duitsland, waar veel jazz
clubs zijn en een geïnteresseerd
publiek. Maar ze staat ook weer
op het podium met de show Hap
py Days, waarin ze tien jaar ge
leden ook heeft gezongen. „Toen
was het vijftig jaar na de bevrij-
dag van de Tweede Wereldoor
log. Nu zestig jaar." Het is een
programma met bigband-mu-
ziek uit de oorlogstijd en van er
na.
Roots
„Daarin zoeken we de roots van
de jazz op. Ontzettend leuk om
te doen. Ik treed op met Josee
Koning, Floor van Zutphen, Ted
Koninkx en Hans Cassa. Natuur
lijk ben ik dan de frontvrouw,
maar het gaat uiteindelijk om
het samen zingen. Dat is heer
lijk om met elkaar te doen."
Hoe langer ze zingt, hoe meer ze
ontdekt. „Er valt ook zoveel te
ontdekken. Hoe meer je ergens
in gaat, hoe meer kanten, wegen
en mogelijkheden je zien. Het
verdiept zich. Dat is inherent
aan creativiteit, aan interesse.
Zo ben ik zelf gaan schrijven, zo
wel tekst als muziek. De behoef
te werd sterker en dat krijgt
steeds meer ruimte. Binnenkort
ga ik met Jeroen Zijlstra en Rut-
ger Molenkamp een programma
maken op teksten van Karei
Eijkman. Wij componeren mu
ziek bij zijn teksten."
Hoe ouder, hoe persoonlijker.
„En hoe persoonlijker, hoe be
ter", zegt ze. „Dan houd je het
ook het langst vol. Jezelf ontwik
kelen, daar gaat altijd alles
over. Ik zoek altijd naar dichter
bij. Wie zit nu te wachten op
iets wat niet persoonlijk is? Je
gaat naar iemand toe of je wilt
iets zien wat eigen is. Dat kan
ook met muziek van een ander
zijn, als het maar eerlijk is. Mu
ziek moet je raken, of het nu hu
moristisch is of melancholisch.
En eigen muziek zingen is bij
zonder en heeft een extra waar
de. Als je er maar iets mee hebt.
Je trekt dingen naar je toe en
gaat in op dat wat je iets zegt.
Als je die impuls volgt, komt het
wel goed."
Madeleine Rood
Lydia van Dam zingt in Happy Days
are here again, dinsdag in De Maagd
in Bergen op Zoom, aanvang 20.15
uur.
Happy Hour' is een komedie
over een midlifecrises. De
oorspronkelijke versie is van de
Engelse schrijver Willy Russell
(1947) en dateert van 1976. Aan
vankelijk heette het stuk 'The
Tupperware man', maar nadat
de fabrikant daartegen protes
teerde, kreeg het de titel 'One
for the Road'.
Ruud de Graaf Theaterproduc
ties zorgde voor een vertaling
en een update naar de huidige
Nederlandse situatie.
De Tupperwareparties van de
jaren zeventig zijn vervangen
door karaokefeestjes en golfen,
waaraan de hoofdpersonage
Jeroen ook mee moet doen.
Maar Jeroen moet daar niets
van hebben en op zijn veertig
ste verjaardag dient zich een
midlifecrisis aan.
Zijn keurige leven met vrouw
Kim in een chique buurt en hun
vrienden Fred en Viola, be
nauwt hem. Hij wil weer de vrij
heid. Daardoor krijgt het feest
je een andere wending.
'Happy Hour' is een komedie
die laat zien dat een verhaal
niet per se diepgang hoeft te
hebben, om toch te kunnen
boeien.
De midlifecrisis van Jeroen
wordt niet uitgediept, maar de
ontwikkelingen in het verhaal
zijn zo verrassend dat het stuk
moeiteloos de aandacht vast
houdt.
De vier acteurs hebben dan ook
geen moeite om hun rollen op
een tot de verbeelding spreken
de wijze in te vullen. Met ple
zier zetten ze de tamelijke eendi
mensionale karakters, toch heel
overtuigend neer.
Hans Comelissen als Jeroen
heefteen jongensachtige recalci-
trantie. Bart Oomen is de jovia
le vriend. Kiki Classen en Maris-
ka van Kolck spelen de twee
vrouwen als twee uitersten:
Classen is de lieve maar naïeve
vrouw van Jeroen. Van Kolck is
Viola, vrouw van Fred en de har
de dame die waakt over de
waarden en normen van hun rij
ke buurt.
Met een decor dat ongeveer let
terlijk zo uit een woonwinkel
komt, is 'Happy Hour' heel her
kenbaar. Maar het blijft vooral
de komedie van de verrassin
gen.
Mare Couwenberg
Happy hour is vrijdag te zien in het
Terneuzense Scheldetheater vanaf
20.00 uur
Bruse Nacht van Oranje
De Bruse Nacht van Oranje biedt muziek, entertainn*
disco.
De Nacht begint met een disco voor basisschoolkindg
met als thema piraten. Op het podium in 't Durps'uusj
vervolgens de entertainer Jerrick bekend als rastafaj
in het radioprogramma Stenders) en de coverband Bcj
met muziek van onder anderen De Dijk, Kane, Queenj
rose.
De optredens worden afgewisseld met de Pul Music a
deo Drive-in show.
't Durps 'uus Bruinisse, 18.00 en 21.00 uur
Het Groot Niet Te Vermijden
Het Groot Niet Te Vermijden brengt het muzikale prq
ma Wonderful Live.
Zie donderdag
Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur
Avond van 't kloppend hart
Muziek staat centraal tijdens de Avond van 't kloppen
hart.
Op het podium staan achtereenvolgens: Euphonia, Gij
Peter en Everdina, Piet Hein Donner, Experiënce, Vali|
Alarm, Punt-Uit en My generation.
Café Baarends, Goes, 20.00 uur
Last Supper
Garbitch en Last Supper geven een rockconcert.
De lokale band Garbitch speelt covers uit de Top lOOij
tijden, met de nadruk op rock.
De tweede band komt uit Canada. Last Supper, opgeijj
1994, brengt turbulente en kleurrijke rock.
•'t Wagenhuis, Nieuw Vossemeer, 20.00 uur
Happy Hour
Vier Nederlandse acteurs brengen de relatiekomedie li
Hour.
Hans Cornelissen, Kiki Classen, Mariska van Kolck en!
Oomen laten in deze komedie van Willy Russell de kee
zien van het veilig uitgestippelde leven van een stel enl
ren.
Tijdens het verjaardagsfeestje van een van de echtelied
Jeroen, komen de frustraties naar boven. Jeroen hêeftlj
van een midlife crisis en wil terug naar zijn avontuurlij
ventje van twintig jaar geleden.
Scheldetheater, Terneuzen, 20.00 uur
A 58
Het koor A 58 brengt een avondvullend programma.
Het Zeeuws-Brabantse koor heeft een repertoire metü
muziek. Een medley van Abba gaat daarin samen metd
se-harmony, vocal jazz en wat meer traditionele kooraj
gen.
Op het programma staan ook nummers van het jubilea
gramma Eurosong A 58.
De Wellevaete, Sint Annaland, 20.15 uur
Keesen Co
Het toneelgezelschap Keesen Co speelt de tragi-komi
De laatste der onverstandigen.
In het stuk wordt een vlijmscherp jaortret geschetst
aantal topmanagers dat door het lint gaat. De toneelgn
geformeerd rond artistiek leider en regisseur Willibroi
Keesen. De tragikomedie werd geschreven door PeterB
ke.
Vestzak '99, Vlissingen, 20.15 uur
Armand
De Nederlandse zanger Armand treedt op met werk vi
dvd.
De zanger heeft een dvd opgenomen met als titel Hoe»
te min. Op de dvd staat nieuw werk op Armand's eigen
kende wijze.
Bar Americain, Middelburg, 20.30 uur
Strijkersensemble Plan B
Het Strijkersensemble Plan B geeft een concert.
Het ensemble staat onder leiding van Rien Hillebrandi
madrigaalkoor van de Zeeuwse Muziekschool verleentl
werking.
Op het programma staan werken van Sibelius, Mendels
en Svendsen.
Koorkerk, Middelburg, 20.30 uur
Koninginnenach
De vierde editie van de 's Heerenhoekse Koninginnenatl
staat op het programma.
In de feesttent treden drie bands op. De Deurdouwerss
Nederlandstalige covers.
Surrender brengt zijn bekende Zeeuwse dialectrocker
The Buldoze Band spelen Engelstalig coverwerk.
Feesttent, Kerkplein 's Heerenhoek, 20.30 uur
Punkavond
Drie bands treden op tijdens een punkavond.
Drie bands geven acte de présence: Sensa Yuma met oud
wetse rechttoe-rechtaan-punk; Redflag 77 met echte pc
en tot slot Jaya the Cat.
Deze laatste band wordt ook wel omschreven als 'de mis
link tussen The Clash en Rancid'
Podium 't Beest, Goes 21.00 uur
ROTTERDAM
Grote Liedzangers. Schumann - Nachtlied
op. 108; Chorlieder op. 141; Schubert - Im
promptu nr.l D899:l; Nachthelle D892,
Standchen D920, Die Nacht D983;
Brahms - Chorlieder op.42;
Klavierstücke op. 117; Gesang zum Lieb-
ehen op.31 nr.3; Abend op.64 nr.2; O
schone Nacht op.92 nr.l; Abendlied op.92
nr.3; Nachtens op.112 nr.2. Concert- en
congresgebouw de Doelen, wo 20.15 uur.
Rotterdams Philharmonisch: Berlioz en
Dukas. Rotterdams Philharmonisch Or
kest o.l.v. Mare Soustrot m.m.v. Anne Hu-
ser, altviool. Om 19.15 uur inleiding door
Tan Crone (entree 2,50) Concert- en con
gresgebouw de Doelen, wo, do en vrij
20.15 uur.
Elvis, The Concert. De muzikale erfenis El-
vis gaat nooit verloren in beeld en muziek
met een 16-koppig orkest en een levens
groot scherm. Ahoy' Rotterdam wo 20.00
uur.
Lunchconcert Rotterdams Philharmo
nisch. Rotterdams Philharmonisch Orkest
o.l.v. Mare Soustrot. Berlioz- Ouverture
Béatrice et Bénédict, Dukas - L'apprenti
sorcier. Concert- en congresgebouw de
Doelen, wo 12.45-13.15 uur.
Meiskes en Jongens, ro theater. Ih een frag
mentarische vertelling zijn we getuige van
de schrijnende vivisectie van een archety
pische familie. Rotterdamse Schouwburg,
wo, do en vrij 20.15; zondag 14.30 uur.
De familie Schroffenstein, door 't Barre
Land, catastrofale familieverwikkelingen
over erfenissen, liefde en bloedverwant
schap doorkruisen een ontluikende liefde.
Rotterdamse Schouwburg, do en vrij 20.30
Tango seduccion. Authentieke elementen
en moderne vormen in een spetterende tan
go-ervaring. vri. Theater Zuidplein, vri
20.00 uur.
Chicago Night, met dans- en muziekoptre-
dens. Holland Casino Rotterdam, vri 19.00
250 jaar na Pisendel - spiegel voor Bach,
Vivaldi en Albinoni. Giuliano Carmignola,
barokviool en Andrea Marcon, clavecim-
bel. Concert- en congresgebouw de Doe
len, vri. 20.15 uur.
Jazz Double Bill: 'From big band to big
voice', The Millennium Jazz Orchestra.
Concert- en congresgebouw de Doelen,
zat. 20.15 uur.
Koninginnedagconcert. The Soul Cat-
schers, Hans Dulfer (i.s.m. Rotterdams
Conservatorium en Doelencafé). Concert
en congresgebouw de Doelen, zat.14 en
21.00 uur.
Reinbert de Leeuw brengt met het Schönberg Ensemble een Messiaen-programma in De Sin
gel in Antwerpen.
Meesterlijke barokmuziek. Musica Florea,
Sub oleo pacis et palma virtutis (Melodra
ma de Sancto Wenceslao, 1723). Concert
en congresgebouw de Doelen, di 20.15 uur.
Naar Moskou, Moskou. Drie actrices halen
herinneringen op aan hun tijd in Tsjecho-
vs 'Drie Zusters Rotterdamse Schouw
burg, di 20.15 uur.
ANTWERPEN
Caligula Theaterstuk over de absurditeit
van het bestaan, naar Camus, door Antigo
ne. wo. Bourla 20.00 uur
Valse vouw. Theatermonoloog over afhan
kelijkheid en liefde door Griet De Wolf.
do. vr. en za. Theater Het Appeltje 20.30
uur
Hij Zij heeft alles, zelfs een lief. Theater
stuk van Jef van Gestel over de gelukkigen
onder ons, gespeeld door Karen Claes. do.
vr. en za. Rataplan 20.30 uur
Voorstellingen in het Fakkeltheater:
Fuck You (50 Jaar en dan?!), muzikale
theatervoorstelling, tevens verjaardags
feest van en door An Nelissen, vr. en za. ro
de zaal 20.30 uur; Patatje, theatervoorstel
ling, waarin verhalen en maatschappijkri
tische situaties tot leven worden gewekt;
authentiek Antwerps theater door Theater
Zeemanshuis, vr. en za. keldertheater
20.30 uur; De Babydans, toneelstuk naai
de auteur Jane Anderson over het dilem
ma van een straatarm zwanger meisje
door De Woord Speling, vr. en za. zwarte
zaal 20.30 uur
Voorstellingen in het Raamtheater:
Een Spaans stuk, komedie van Yasmina
Reza, vertaald door Hugo Claus, over jon
geren en hun relatie tot de tijd, wo. t/m za.
Raamtheater op 't Zuid 20.00 uur
Voorstellingen in de Arenberg:
De Kleine Kant, cabaretvoorstelling door
Dirk Denoyelle m.m.v. Kris De Jean op
piano, vr. 20.15 uur; Grijze Garnalen, thea
terstuk door Amforateejater, vr. en za.
20.00 uur;
Humo's Rock Rally, Final on Tour: pop
en rockconcert, za. vanaf 19.00 uur; La
bour Day: concert met Sioen, DeLaVega,
Tom Helsen en Satelitte City, zo. vanaf
17.30 uur; Het gaat toch rap!, conference
met Ralf Coppens, di. 20.15 uur
Voorstellingen in De Singel:
Artis Quartet, concert met strijkkwartet
ten van French, Janacek en Zemlinsky,
wo. blauwe zaal 20.00 uur; Trisha Brown
Dance Company, Hedendaagse dansvoor
stelling met choreografieën van
Brown, do. vr. en za. rode zaal 200.
Schönberg Ensemble Reinbel
Leeuw, concert met werk van Olivia!
siaen, vr. blauwe zaal 20.00 uur;
Klassiek concert met werk van B
Korsakov en Stravinsky door DeFüfcü
nie o.l.v. Daniele Callegari, za. 20.00
Mathilde Monnier Centre Choréogn
que National de Montpellier, Lanq®
Roussillon, hedendaagse dansvoorste
Publique, di. rode zaal 20.00 uur;Q-"
Christian Wolff, pianoconcert met*
van Wolff, di. blauwe zaal 20.00 uur
Voorstellingen in het Zuiderpershuis:
Literaire ontmoeting met Maryse Cg
uit Guadeloupe; interview door Betty
laerts en voorlezen door Hilde UitW
den, wo. 20.30 uur; Rroma Nadara.?
swing uit Transsylvanië, do. 20.30 uur
Tango en Buenos Aires, concert met
Daniel Astor Piazolla (Argentinië).
Veski en Tiit Kalluste (Estland), vr
uur
Concerten in de Kon. Elisabethzaal
The Kelly Family, do. 20.00 uur.
Three Degrees The Supremes, vr.
uur
Boublut jinski, Dansconcept enen#
ment van zang, taal en dans in c'
fie van Pé Vermeersch; ode aan
sche sterdanser Vaslaw Nijinski.
do. vr. en za. Zuidpool 20.00 uur