Ik ben niet milder geworden Platenindustrie is de killer van jong talent Paul de Leeuw Alanis Morissette heeft rust en balans gevonden Kasper van Kooten Paul de Leeuw: „Een paus moet conservatief zijn en homoseksualiteit niet goedkeuren." foto Mark van der Zouw/GPD ij heeft er een jaar of vijf simpelweg geen zin in gehad; in het schrijven van teksten voor een nieuw album. Wel verzamelde hij - voorname lijk Italiaanse en Spaanse- liedjes die hij bewaarde op 'een speciaal discje'. Onder het mom van 'voor het geval dat'. En dat geval is er nu, in de vorm van het album Dui zel mij. Als de gemoedstoestand van Paul de Leeuw is als de sfeer die zijn album uitademt, dan moet hij een gelukkig mens zijn. Dat is hij ook, knikt hij te vreden, maar voor hemzelf drukt Duizel mij eerder uit dat hij weer precies weet wat hij wil. Want er was een periode dat hij dat even niet wist. Hij duidt op zijn avontuur bij de NCRV, de zender waar hij in 2000 naar uitweek omdat het Nederland 3 - volgens hem - aan een gezicht ontbrak. Hij kreeg echter onenigheid met de om roep na onder meer een parodie op Anneke Grönloh. „Nee, daar heb ik nog steeds geen spijt van. Ik heb haar als een typetje neer gezet en daarmee heb ik haar ge kwetst, maar ik heb nooit de kans gekregen om het goed te maken; om uit te leggen dat een typetje nu eenmaal een uitver groting is van bepaalde eigen schappen van iemand. Het 'NCRV-debacle' achter hem latend vond De Leeuw zijn weg weer bij de VARA. „Het eerste seizoen van PaPaul was voor mij experimenteren om te zien met welke vorm ik weer op tele visie zou kunnen." De gëmatig- de kritieken die hij kreeg en de tegenvallende kijkcijfers brach ten hem niet van zijn stuk. „Ie dereen heeft magere en vette ja ren in zijn leven", relativeert hij. „Kijk, als je niet goed in je vak bent, moet je na zeventien magere jaren toch eens gaan denken dat het er tien te veel zijn geweest." Met een grijns: „Maar tot nu toe duurden die pe rioden bij mij nooit zo heel lang." Op televisie behaalt hij inmid dels weer succes met PaPaul Li ve en hij hervond zichzelf als tekstschrijver en zanger. Niet alle liedjes op het album zijn van zijn hand. Het bestaat deels uit vertaalde covers en deels uit bestaand Nederlands werk. Dit keer heeft hij zelf een aantal mensen gevraagd een tekst te schrijven. Hij kreeg schrijver Arthur Japin zover een tekst te maken op muziek van Claudio Baglioni ('Jouw kracht'). Kinder boekenschrijver Edward van denVendel leverde teksten, even als Daniël Lohues (Skik) en Jo ris Rasenberg (Abel) - en natuur lijk was er ruimte voor zijn 'huis schrijfster' Coot van Does- burgh. Van Theo Nijland covert hij het gevoelige 'De pijn is weg'. „Dat is een gevaarlijk keuze ge weest", meent hij. „Het is ontzet tend moeilijk een nummer te brengen dat je bewondert. Het is een mooi verhaaltje over dat je denkt dat de pijn weg is na het verbreken van een relatie, maar diep van binnen zit het nog. Het is heel erg het gevoel dat je kunt navoelen." Voelbaar De emotie voelbaar overbren gen met zijn liedjes. Dat vindt hij belangrijk. „Nee, ik weet niet hoe ik dat doe. Ik heb er geen bepaalde techniek voor. Of ik een goede zanger ben, weet ik ook niet. Ik heb ooit een Edison gekregen voor beste Nederland se zanger, maar dat wordt niet door iedereen begrepen. Kijk, je kunt er niet van houden van wat ik doe, maar ik zing niet vals. Er staat géén valse noot op dit al bum." De Leeuw vindt alle nummers op Duizel mij - die gaan over de liefde in al haar uiteenlopende verschijningsvormen - bij hem passen. „Een liedje is voor mij pas goed als ik er wat mee heb. Als de tekst goed bekt. Bij 'Als de liefde maar blijft winnen' van Daniël Lohues zat het met een goed. Die tekst is simpel, eer lijk en recht uit het hart. Daar heb ik niet lang over na hoeven denken of ik dat nummer op mijn album wilde." Het is vooral de herkenbaarheid die Duizel mij zo aantrekkelijk maakt. „Ik weet dat ik niet slecht ben in het neerzetten van zulke tekstjes." 'Hartsboeme- rang', dat hij schreef op muziek van Jostein Hasselgard, is vol gens hem ook een nummer waar mensen hun eigen leven in her kennen. „Je laat iemand bij je weggaan, maar je hoopt dat-ie terugkomt. Maar ja, als het een hartsboemerang is dan kan hij ook verkeerd worden gegooid." Maatschappijkritischer is hij met 'Multiculti' dat hij brengt met de Nederlandse-Marokkaan se Kasba, en 'De grote copyret- te' waarin hij aangeeft dat de ge schiedenis zich herhaalt. Dat het steeds dreigender wordt. On danks de angst voor de islam, die hij begrijpt, begint hij toch steeds meer te wennen aan 'onze islamitische vriendjes en vrien dinnetjes'. „Integreren zal nooit lukken, naast elkaar leven wel", is zijn overtuiging. Verder in de wereld kijkend, geeft hij aan dat hij het ook pri ma vindt dat de katholieke kerk gekozen heeft voor een conserva tieve paus. En dan niet alleen omdat hij Joseph Ratzinger 'een geweldig typetje' vindt. „Een paus moet conservatief zijn en homoseksualiteit niet goedkeu ren. Anders wordt 't een rare we reld. Dan krijgen we problemen met theologen en de bijbel. Kijk, ik vind niet dat we met on ze neus naar beneden van een flatgebouw moeten worden ge gooid, maar als de geloofsleer zegt dat het geen toegankelijke levensvorm is dan moeten we ons daar maar bij neerleggen." Is hij milder geworden? „Nee, wel ouder. En dan maak je je steeds minder druk om de din gen. Ik heb nog wel een opvlie gend karakter." Toch weet hij dat onder contro le te houden, zo blijkt als hem wordt gewaagd of het weer zo lang gaat duren eerdat hij met een nieuw album komt? Hij vreest van wel. Zijn iPod met daarop vierduizend nummers is deze ochtend gecrasht. „Al mijn voor-het-geval-dat-muziek is weg." Geen back-up? „Dat vroeg mijn vriend ook... en toen ben ik nogal pissig geworden." Sandra Put woensdag 27 april 2005 Alanis Morissette foto GPD Een album als Jagged Little Pill maak je als artiest één keer in je leven. Het is zo'n plaat waaraan alles klopt. Songs, sound, intensiteit en bo venal was het de juiste plaat op het juiste moment. Kortom, een onvervalste klassieker. Dertig miljoen keer ging Jagged Little Pill wereldwijd over de toon bank. Verkoopaantallen die Ala nis Morissette daarna nooit meer zou halen. Maar daar maalt ze niet om. Tien jaar na dato voelt Morissette zich beter dan ooit. De ergste boosheid en onrust, die op Jagged Little Pill voel baar aanwezig zijn, heeft ze ach ter zich gelaten. De rockdiva is tegenwoordig vooral vriendelijk en opgeruimd. Zo zag een uitver kochte Ahoy' in Rotterdam haar onlangs, klinkt ze op haar recen te album So Called Chaos en zo klinkt ze ook wanneer ze tussen de drukke tour-bedrijven door tijd heeft om een interview te doen. Ondanks alle hectiek rondom haar persoon is Morissette opge togen over de huidige toer. „Het is de beste en leukste tournee die ik tot nu toe heb gedaan. Waarom? Omdat niemand mij heeft verplicht om te gaan toe ren. Ik wilde zelf graag. Boven dien wisselen we iedere avond van setlijst. Dat houdt het fris en spannend." Dat het publiek anno 2005 een andere Alanis Morissette ziet dan tien jaar geleden, wordt door de in Canada geboren en te genwoordig in Los Angeles woonachtige zangeres volmon dig beaamd. „Ten tijde van Jag ged Little Pill was ik nog erg op zoek naar mezelf. Ik maakte me snel kwaad over van alles, was wat onrustig. Door het plotselin ge succes gebeurde er bovendien ineens van alles met me. In de ja ren daarna ben ik enorm goed begeleid door diverse mentors en coaches. Ze hebben me veel feedback gegeven, me enorm geïnspireerd. Het was in al die hectiek inderdaad niet makke lijk om tijd en rust voor mezelf te vinden, maar ik heb dat heel bewust wel zoveel mogelijk ge probeerd." Spiritualiteit is sindsdien een be langrijk element in Morissettes leven, „Ik ben heel diep bij me zelf gekomen en heb m'n eigen definitie van spiritualiteit ont dekt. Dat is de basis van de rust en de balans die ik in m'n leven gevonden heb." Het immense succes van Jagged Little Pill schuilt volgens Alanis am Morissette zeker in het feit dat de plaat precies op het goede mo ment kwam. „Mensen waren blijkbaar toe aan heel autobio grafische rockmuziek. De plaat gaat over mezelf, over mijn emo ties van dat moment, maar toont ook affiniteit met de we reld en de mensheid in zijn alge meen. Het album is op een per fect tijdstip uitgebracht, hoewel dat soort dingen natuurlijk on mogelijk te plannen is." Dat blijkt wel uit het relatief ge ringe succes van Morissettes re cente album So Called Chaos. Ook een uitstekende cd, maar qua impact en verkoopcijfers haalt dit vorig jaar verschenen album het niet bij Jagged Litlle Pill. De zangeres kan er niet zo mee zitten. Het gaat haar aller eerst om het creatieve proces. Bovendien is ze blij dat ze de grote druk, die ze aanvankelijk voelde, nu los heeft kunnen la ten. „Na Jagged Little Pill heb ik aanvankelijk wel veel druk ge voeld om met goede nieuwe songs te komen. Ik haat die druk, kan er slecht mee omgaan, het is dodelijk voor m'n inspira tie. Een deadline daarentegen kan geen kwaad, dan weet ik dat ik aan de slag moet. Anders schuif ik het werk voor me uit. Aan So Called Chaos heb ik in een ontspannen sfeer gewerkt. Ik ben erg blij met die plaat. Ver koopcijfers vind ik daarbij min der belangrijk. Ik ben daar niet zo mee bezig, nu niet en tien jaar geleden ook niet." Tijdens de huidige tournee speelt Alanis Morissette iedere avond een andere set. Zowel de nummers als de volgorde waar in ze worden gespeeld, wisselt telkens. Fans hoeven echter niet huiverig te zijn. Krakers als Tro nic' en 'You oughta know' ko men uiteraard elke show weer langs. Songs die Morissette nog altijd met evenveel overtuiging en intensiteit brengt als tien jaar geleden. „Ik kan me nog precies herinne ren hoe ik me voelde toen ik die nummers schreef en kan me ook makkelijk in dat gevoel verplaat sen. Het is voor mij geen enkel probleem om het met evenveel gevoel te brengen als toen. Ik doe het ook nog steeds graag, het zijn geweldige songs en ze zijn natuurlijk heel belangrijk geweest voor mijn carrière." Han Neijenhuis Alanis Morissette speelt donderdag 5 mei op Dauiopop Hellendoorn. Jiop het illegaal downloaden! Weg met )het eigenbelang! Het hart van Kasper Kooten is bepaald geen moordkuil. Br de 33-jarige cabaretier en muzikant ook lyrisch worden van lammetjes in Bei. „Ik ben een vertolker van gevoe- iheeft ze flink de oren gewassen, de man- 5 in pak. Kasper van Kooten geniet na !de donderpreek die hij als gastspreker ftn bijeenkomst van de platenbranche 6 Het moet anders, betoogde Van Koot- tölvuur. „Voor iedereen in de-muziekin- s,ne,hoe klein of groot je ook bent, geldt ije de mogelijkheid moet krijgen je pu- te bereiken." Hij verkoopt zelf zijn s- „Via mijn website en na mijn optre- omdat ze in de winkels van de grote niet te koop zijn. Die willen mijn "we plaat niet afnemen, omdat het vori- 'ibum niet goed verkocht." I^ote winkelketens zitten enorm in de weet Van Kooten. „Ze vroegen jaren- te veel geld voor een cd. En zien met opkomst van internet alles instorten. Ze i?® nu naar de laatste strohalm en g alleen nog maar Britney Spears of 50 :'in. De houding van de handel is funest -iedere artiest. De platenindustrie is de fr van jong talent. Ik weet dat ik geen '"tigduizend cd's verkoop. Maar het gaat dat de mensen die 't willen het kun- 1 krijgen. Ik bepaal zelf de prijs, er zit Kasper van Kooten foto Phil Nijhuis/GPD geen winkel tussen. Ik heb de mazzel dat ik honderd voorstellingen per jaar speel en ze na de shows kan verkopen. Maar popband jes die niet zo vaak optreden, hoe moeten die hun cd slijten?" In februari won Van Kooten de Zilveren Harp, de grootste aanmoedigingsprijs in de popmuziek. Maar qua cd-verkoop heeft de Harp hem niet op weg geholpen. „Totaal niet, eigenlijk. Dat is een strijd die ik apart voer en die ik zal blijven voeren. Maar het winnen van deze prijs geeft mij wel meer mogelijkheden mijn standpunten verder uit te dragen." Boodschap Zijn tirade op het congres wiei-p vruchten af. „Sommige platenbonzen wisten niet eens dat ik niet in hun winkels te koop ben en gaven me hun visitekaartje." Maar niet iedereen heeft een boodschap aan Van Koot- en. Laatst kwam er een vrouw na de show naar hem toe, die zijn album wilde kopen. Haar zoon kwam tussenbeide. Het hoefde niet, hij had hem al gedownload. Illegaal downloaden? Hij heeft het zelf nooit ge daan. Hand op het hart. „Ik was er ook lan ge tijd te onhandig voor. Ik stond een keer op het punt het te doen, toen ik de muziek nodig had van 'Stuck In The Middle With You', waarvan ik de cover Gevangen Met U wilde maken. Ik kon het origineel nergens vinden, maar een van mijn bandleden had al een MP3-tje naar me gemaild. Ik heb het bestand toch maar verwijderd. Uit princi pe." Op zijn vijfde kreeg hij van zijn opa zijn eerste plastic drumstelletje. Dat had hij binnen tien minuten volledig aan gort geslagen, hetgeen volgens Van Kooten meer zegt over de kwaliteit van de drumkit dan over zijn aanleg als slagwerker. Vanaf zijn dertiende noemt hij zich muzikant. „Sinds die tijd speel ik in bandjes." Cabaretier is hij pas sinds zijn eerste show Lijfspreuk. Typetjes zijn een vast onderdeel van zijn voorstellingen. In Lijfspreuk imi teerde hij bijvoorbeeld soapie Chris Zegers en de interviewer Martin Simek. „Een imi tatie is gelukt als ik zelf denk dat ik die an der ben. Als ik schrik van mijn verdraaide stem en als ik voel dat ik beweeg zoals die ander. Maar er zijn er die het beter doen, Paul Groot bijvoorbeeld." Hij zit nu middenin de uitprobeerfase van zijn tweede solovoorstelling Geestdrift. „Ik vraag me daarin af wat me beweegt bij de dingen die ik doe. Maar ik onderzoek ook wat ons Nederlanders überhaupt bezig houdt. Waar wij nog warm van lopen, geest driftig van worden. Het is een zoektocht langs emoties." Hij wordt zelf geestdriftig van muziek. „Als ik een goed concert bijwoon, bijvoor beeld. Dan wil ik het liefst voor het einde van de show al weg, om zelf achter het drumstel te gaan zitten. Maar ook word ik enthousiast van sommige beelden: een meis je dat fietst, lammetjes in de wei op een mooie lentedag. Dan krijg ik zin om te ren nen. Een soort ongestuurde geestdriftig heid." Hij richt zich in zijn voorstelling ook tegen hypes. „In hoeverre doe je iets omdat je vindt dat je het moet deen. Of laat je je lei den door de mode? Een hype is bijvoorbeeld de mensen aan de deur van een club die be palen of je er hip genoeg uitziet of niet. Dat fascineert me. Veel mensen zijn werkloos of 'in between jobs' zoals dat tegenwoordig heet, maar ze hebben wel alle tijd en geld over om zich zo bonton mogelijk te kle den." SMS, ook zo'n hype. „Er gaat zo wei nig gevoel van uit. Ik noem SMS ook wel het Stomme Misverstanden Systeem, om- dat je nooit het gevoel leest uit zo'n bericht je. Er kan alleen maar onbegrip door ont staan." Natuurlijk is niets menselijks Van Kooten vreemd, hij is ook niet ongevoelig voor hy pes. „De skateboardrage, ik deed er aan mee. Ik zit nu volop in de iPod-hype. Eén grote marketingstunt en ik vlieg er met bei de benen in. Maar het is zo'n verrot handig systeem. Je kunt er tenminste legaal liedjes mee downloaden." Het is woede, zegt hij, maar ook verbazing die hem drijft bij het maken van een show. „Én de wil om iets in een liedje van drie mi nuten duidelijk te maken. Ik denk dat ik ie mand ben die een missie heeft in het zo mooi of grappig mogelijk reproduceren van de dingen die ik zie. Ik ben een harlekijn. Of een paljas. Een vertolker van gevoelens, een vertolker van gekte." Kwaad maakt hij zich om het eigenbelang dat de mensen stuurt. „Mijzelf incluis. De Nederlander wordt in de eerste plaats gedreven door eigenbelang. Of het nou in het verkeer is, of op financieel terrein of op sociaal gebied. Ik kan bijvoor beeld verschrikkelijk woedend worden om het gedrag van taxichauffeurs, met name Amsterdamse. Ik kan ook woedend worden als een ouder iemand iets laat vallen en het niet eens gezien wordt, laat staan opge raapt. Mensen kijken niet meer naar ande ren. Alleen naar zichzelf. Dat drijft mij dan wel tot een liedtekst." Het grootste misverstand over Kasper van Kooten volgens Kasper van Kooten is dat hij wordt gezien als een artistieke duizend poot. „Het is niet meer zo dat ik alles aan pak. Dat ik tegelijk wil presenteren, acte ren, films wil maken. Op een gegeven mo ment deed ik vier dingen in één zomer. Dat ging ten koste van de kwaliteit van elk van die vier dingen." Lacht: „Trouwens... het al lergrootste misverstand over Kasper van Kooten is dat zijn cd's in de winkel verkrijg baar zijn." Peter Kuijt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25