Een kunstenaar moet onaangepast blijven jaudi gaf het even vorm Expositie Kunsthal Rotterdam without negativity m without self? Thomas Hirschhorn 27 pier is minder, meer is meer, is de re- Ipliek van de Zwitserse kunstenaar sas Hirschorn op het minimalistische is more'. Hij laat een hond op Portret van een minister plassen, maar oiet uit te zijn op provocatie of pole- •Het Bonnefantenmuseum in Maas- E Hirschhorn de ruimte voor zijn Overzichtstentoonstelling. 'retrospectief brengt een chronologie hiërarchie aan in mijn werk die ik Dus duldt Thomas Hirschhorn in ooi, de eerste overzichtstentoonstel- onzijn werk, geen curator. Adat de bezoekers zelf verbanden leg oonder tussenkomst van wie dan ook." ^zoveel mogelijk mensen bereiken in *j voorkeur niet-exclusief publiek. Als «jon kan betrekt de in Parijs wonende ®horn dat publiek bij het maken van *erk. Zoals op de Documenta in Kassei waar hij de installatie Bataille Mo to samen met bewoners van een arme ^antenwijk bouwde. Beelden van dat sder werk zijn in het Bonnefanten te °P videozuilen. Wat aan eerdere pro- 65 gereconstrueerd kon worden, zoals tytien meter lange twee verdiepingen poppenhuis Hotel Democracy (Tate to. 2003), staat, hangt en ligt in de dui nkante meter grote expositieruimte, [herinnert hier aan het museum waar boeker zich in bevindt. sgeen ideale plaats voor kunst. Niet in Thomas Hirschhorn in het Bonnefantenmuseum in Maastricht. foto Peter Schols/GPD het museum, niet in de galerie, niet in de straat, niet in de woning van de verzame laar." Die bezoeker moet zich op eigen kompas een weg. banen tussen tafels, stoelen, land kaarten, globes, foto's, dia's, video's, pas poppen, collages, maquettes en podia. Me tershoge stapels teksten ('om mee te ne men') en statements op wanden en flip-overs drukken het kunstenaarschap van Hirschhorn uit in woorden. In deze Maastrichtse museumvleugel heeft Hirschhorn zijn zowel fysieke als spirituele hebben en houwen binnengedragen. Op het eerste, overdonderende gezicht inderdaad zonder hiërarchie, chronologie en themati sche ordening. De vraag naar betekenis is zowel onweerstaanbaar als onbeantwoord baar. Hirschhorn, met zijn zware hoornen bril een bijna look-alike van Elvis Costello, moet een hoge dunk van zichzelf hebben dat hij zijn publiek met dit bombardement van indrukken wil verleiden zich te verdiepen in zijn particuliere preoccupaties. „In kunst en filosofie zijn geen grenzen voor begrip of onbegrip. Zelf begrijp ik kunst en filosofie niet. Maar ik wil ze benaderen, er mee vechten, bereiken en ervan houden." Hirschhorn heeft de Bonnefantenvleugel in gericht als een school, compleet met lino- leumvloeren, stoelen en banken, lambrise ringen en landkaarten. Maar door de tame lijk willekeurige manier waarop hij in die omgeving zijn kunst etaleert, is het tevens een tegenpool van datgene waar school bij uitstek voor staat: hiërarchie. Niet voor niets is Anschool een zelf bedacht woord; het voorvoegsel 'an' kan staan voor 'anders', of 'anarchistisch'. Hirschhorn heeft geen hekel aan school. „Ik heb er een prettige tijd gehad." Wat hem aanspreekt, zijn de moed, de nieuwsgierig heid en de wilskracht die je er nodig hebt - net als in een expositie als deze. „Een school is voor mij een universele ruim te die overal op de wereld als zodanig wordt herkend. Ze wordt ook voor andere doelein den gebruikt, zoals verkiezingen. Eigenlijk is het een publieke ruimte." In Anschool kunnen de werken uit het verle den worden gereactiveerd, zegt Hirschhorn. „Ze moeten zich hier opnieuw bewijzen, in een andere atmosfeer, voor een ander pu bliek." „Als kunstenaar voel ik me soms belache lijk tussen mijn werk. Maar die confrontatie met het belachelijke moet ik aangaan." Thomas Hirschhorn (Bern, 1957) is een van de meest controversiële kunstenaars van het moment. Hij is bekend geworden door zijn ruimtevullende installaties met veel knip- en plakwerk; karton, bruine tape en zilver papier zijn geliefkoosde materialen. Enkele maanden geleden haalde hij de we reldpers met de expositie Swiss Swiss De mocracy in Parijs, waarin hij een hond liet pissen over een portret van de Zwitserse mi nister Blöcher. De rel eindigde met een straf korting van een miljoen franken die de Zwit serse overheid oplegde aan de financier van de tentoonstelling Pro Helvetia, vergelijk baar met de Mondriaan Stichting in Neder land. Over de rel wil hij niet te veel woorden vuil maken. „Het was een misverstand. Als kun stenaar heb je dat voortdurend, dat er mis verstanden ontstaan over je werk." Overi gens had hij in 2003 al besloten niet meer in Zwitserland te exposeren zolang Blöcher in de regering zit. „Als kunstenaar moet ik on gehoorzaam zijn, onaangepast blijven. Ik wil niet kritisch zijn. Ik wil niet polemise ren." Als tegenstander van 'cynisme, negativisme en zelfbevredigende kritiek' beschouwt Hirschhorn zichzelf niet als politiek kunste naar in de klassieke zin. Toch is het maat schappelijk engagement de kurk waar zijn werk op drijft. Neighbours bijvoorbeeld is een enkele vierkante meters grote, gebrand schatte maquette die een bombardement verbeeldt waarbij twee woningen totaal zijn vernield. Tussen het puin liggen restanten van schilderijen van Picasso en Matisse. „Er woonden kunstverzamelaars, maar verder hadden deze buren weinig gemeen. Behalve dat ze zijn omgekomen in een bombarde ment." „Ik wil mijn kunst maken zonder illusies. Ik wil hopen. Niet als een droom, of als ont snapping, maar hoop als dialoog en confron tatie. Hoop als het principe van actie onder nemen." Wido Smeets Expositie: Anschool van Thomas Hirschhorn - t/m 11 september in het Bonnefantenmuseum in Maas tricht. 's Maandags gesloten. Meer info, zie www. bonnefanten iefhebbers uit de hele wereld gaan er speciaal voor naar Barcelona, de stad waar bijna al zijn bouwwer ken staan. Wie dichter bij huis wil wegdromen bij de bontgekleurde mozaïekbank van Park Güell, de zwierige Ju- gendstilramen van Casa Mil en de duizelingwekkende torens van de Sagrada Familia kan nu ook terecht in Rotterdam. Vanaf morgen wijdt de Kunsthal een tentoonstelling aan mis schien wel de beroemdste architect ooit: Antoni Gaudi. Interieur van Casa Batlló, 1927 Sagrada Familia in Barcelona zijn geweest." Behalve met het hangmodel wordt aan de hand van maquet tes, schilderijen, bouwtekenin gen en foto's een beeld geschetst van de architect die Moorse ar chitectuur en Jugendstil ver werkte tot een geheel eigen stijl. Niet alleen voor de gebouwen zelf, maar ook voor hun interi eur. Gaudi liet niets aan het toe val over en ontwierp in zijn wer- Julian Sas in Vlissingen Dak van Casa Batlló ken letterlijk ieder detail. Tem pel: „We laten daarom ook deu ren zien, mozaïeken en meubels. Gaudi was naast architect ook een belangrijk vormgever." Die combinatie komt duidelijk te rug in zijn fascinatie voor schoorstenen en ventilatietoren- tjes. Gaudi maakte er eigenzin nige sculpturen van die vaak doen denken aan mythische figu ren. In de Kunsthal is een origi- neel gipsmodel te zien van de bij zondere schoorstenen bovenop Casa Mil, die lijken op middel eeuwse strijders met maskers op. Hoewel Gaudi al bijna tachtig jaar dood is, wordt zijn werk nog steeds met mysteries omge ven. De Kunsthal belooft er een aantal van te onthullen. Zo wordt nog steeds bediscussieerd waar Gaudi zijn inspiratie van daan haalde. Hoewel het niet kan worden aangetoond, stelt de Kunsthal dat een aantal ge bouwen tot stand kwam dankzij de opera's van Wagner. Tempel: „In de opera 'Parsival' staat de zoektocht naar de heili ge graal centraal. Die wordt uit eindelijk gevonden in een burcht. Op de toneeldoeken uit de tijd van Gaudi, van wie vast staat dat hij naar de opera ging, staat een burcht afgebeeld die erg doet denken aan de Sagrada Familia." Maar misschien is vooral het le ven van Gaudi zelf een mysterie gebleven. Het waren 74 jaren vol tegenstellingen. Hij eindigde weliswaar wereldberoemd, maar toen hij vlak voor zijn dood onder een tram liep, werd hij door niemand herkend. In zijn jonge jaren was de Cata laan overtuigd nationalist, ter wijl hij zich de tweede helft van zijn leven, als een devoot rooms-katholiek, vol overgave wijdde aan de bouw van een ka thedraal. En gedroeg hij zich aanvankelijk nog als verwijfde dandy, aan het einde van zijn le ven stond soberheid juist hoog in het vaandel. In één ding was Gaudi echter zijn leven lang con sequent: vanaf het moment dat hij ging ontwerpen verhief hij architectuur tot kunst. Yvonne Keunen Expositie: Gaudi. Dromen en Bou wen - 28 april t/m 18 september, Kunsthal Rotterdam, Museumpark/ Westzeedijk 341. Tel: 010-4400301. Open dinsdag t/m zaterdag 10.00-17.00, zon- en feestdagen 11.00-17.00 uur. Antoni Gaudi Wat maakt Gaudi (1852- 1926) zo vermaard? De kwantiteit van zijn werk kan het niet zijn: hij bouwde maar twintig panden. Aan één wordt nog steeds gewerkt: de imposan te kathedraal Sagrada Familia. Ook aan de geografie kan het niet liggen, aangezien hij nooit buiten de landsgrenzen van Spanje bouwde en zich vooral concentreerde op de Catalaanse hoofdstad. Kunsthal-conservator Benno Tempel kan de vraag voor zich zelf wel beantwoorden: „Het zijn de constructies. Die vind ik echt geniaal. De organische ge bouwen van Gaudi zijn niet al leen sprookjesachtig mooi, maar zitten ook zeer ingenieus in el kaar." Neem de Sagrada Fami lia. De kathedraal is het voor beeld van Gaudi's ontdekking dat schuine pilaren veel last kunnen dragen: het midden schip staat een eeuw later nog steeds overeind. De architect liet zich ervoor inspireren door een eucalyptusboom. „Maar de enige manier om te begrijpen hoe hij op die manier heeft kun nen bouwen, is het beschouwen van een hangmodel dat uitgaat van de zwaartekracht", zegt Tempel. In de Sagrada Familia staan sommige bezoekers er uren ge fascineerd naar te kijken, maar ook in de Kunsthal is zo'n hang model te zien. „Aan de hand van alleen tekeningen kan het ver haal van Gaudi niet worden ver teld. En de gebouwen staan nu eenmaal niet hier, maar in Span je", aldus Tempel. „Niettemin denk ik dat we een goed beeld van zijn werk kunnen laten zien. Ook aan mensen die nooit

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 21