Bleekveld schrikt van plannen
K
lebbes!
PZC
Eerlijk is eerlijk, druk is het hier zelden
m
m
W
PZC
Uitstel eerste rit
boodschappenbus
Klokken luiden start verbouwing kerk in
Schrappen regeling
minima ontstemt
Kapelse cliëntenraad
ewoners Ganzestaete in Goes willen geen pand voor hun neus
«.w-j]..miraxn
1AZET
Agenda
Grote politiecontrole Oesterdam
Gemeente wil veersteiger afstoten
Verzet tegen dubbele Tractaatweg
Schizofrene man krijgt tbs
Kats viert alvast
Koninginnedag
gifoeUanssen
«•ffDORP - Me' hel luiden
^kerkklokken gaf wethou-
Vermue-Vernme van de
Borsele gisteren het
„in voor de verbouwing
d, kerk in Nieuwdorp. In
"j,louw komen vijf apparte-
nïrn.
-jue-Vermue vertelde over
donderdag 21 april 2005
bil
de bijzondere geschiedenis van
de kerk. Hoewel het normaal
was dat een dorp rondom een
kerk werd gebouwd, was de oor
spronkelijke opzet van Nieuw
dorp dat er helemaal geen kerk
zou komen. Daardoor ligt het ge
bouw niet in het echte centrum
van het dorp. Ook is het bijzon
der dat de gereformeerde kerk
aan een dorpsplein werd ge
bouwd: ze is daarmee de enige
in Zuidwest-Nederland.
Het heeft een tijdje geduurd
voordat de verbouwing van de
leegstaande kerk tot apparte
mentengebouw kon beginnen.
Architect T. Tuinhof vertelde
dat het project het langstduren-
de is van zijn bureau, Rothuizen
Van Doome 't Hooft.
„Toen ik er in 1989 kwam wer
ken, waren we al bezig met
schetsen."
Aanvankelijk wilde het ook met
de verkoop van de vijf apparte
menten niet zo vlotten. Lange
tijd was er maar één verkocht.
Projectontwikkelaar Van Garde
ren en Dekker uit Goes wilde
wachten met de start van de ver
bouwing tot de helft was ver
kocht, C. Dekker: „Toen we
toch eerder besloten te begin
nen, ging het ineens heel snel.
Nu zijn er al vier verkocht."
De verbouwing duurt ongeveer
een jaar. De kerktoren moet ook
worden opgeknapt.
De kerkklok krijgt een compu
tergestuurd uurwerk. Ongeveer
tegelijkertijd wordt ook het
plein rondom de kerk onder han
den genomen.
jfftank Balkenende
SOES - Bewoners van het ap-
utementengebouw Ganzestae-
anhet Bleekveld in Goes vre-
hun woongenot te verliezen
Me gemeente vasthoudt aan
plannen om het plein te ver-
Itinen. In die opzet krijgen de
Uiers een complex met twee
plagen en aan de zijkanten
«bouwlagen voor hun neus.
Advertentie
Advertentie
(OZIJNEN- ZONWERING
I WWW.AAZET.Np'
fapel'e -Tel. 0113-33^8^3
(Advertentie)
j }R0T€ K€RK V€€R€
jterdag 23 april 20.00 uur
MBANTS KAMERKOOR
HBARATETENBERG mezzosopraan
SLAGWERKENSEMBLE
I ;i» FOKKO 0LDEIMHUIS
Francis Poulenc Un soir de neige
Darius Miihaud Cantate de la Paix
ïm Eisenga Een naam voor de stilte
Josquin des Prés Delen uit de
Missa l'homme arme
Sinta Wullur Orealby Fire
weld première
1
iWEKACTIVITEITEN
JES-Ter Valcke, 10.00 uur: Diamor-
roverWest-Zuid Beveland;
INSWEERT - Kaj Munk, 13.00 uur:
tiorensoos;
PELLE Complex Groenewoud,
pmbad, 9.00 - 10.00 uur: Sport en
155-plussers; 12.00 - 13.00 uur: Be
an voor carapatienten,
ITGENE - Gymzaal Bernhardstraat,
ndvierdaagse,
ABBENDIJKE Zorgcentrum Ter
1900 uur: Alzheimercafé met ver-
videofilm 'Wat is er aan de hand?';
IININGEN - Zwembad Den Inkel,
14.00 uur: Meer bewegen voor
«en, 55-plus;
böerk. 19.30 uur: Afsluitende
'imuziekgroep Calvijn College:
tBBENDIJKE De Meiboom, 9.15
ankoffieochtend;
DAM ME - Berkenhof, Lange-
És 10a. 10.00 - 17.00 uur: Vlinder-
Wandeltuinen met orangerieplan-
mwaterpartijen geopend voor pu-
MELDINGE - Dorpshuis De Wemel,
Kuur: Sociëteit en sjoelen;
IHELMINADORP - Wilhelminahuis,
Vertrek fietstocht voor senio-
ÜBSEKE et Trefpunt, 13.00 - 17.00
Sferten
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstij-
den;zaterdags tot 12.00 uur
REDACTIE
BEVELANDEN/THOLEN
Stationspark 28
Postbus31
W60AAGOES
lel: 0113-315670
hx: 0113-315669
S-mail: redgoes@pzc.nl
Rank Balkenende (chef)
'egrid Huibers
M|ekevan der Jagt
freek Janssen
RobPaardekam
de Vries (sport)
^rmen van der Werf
CENTRALE redactie
«ationspark 28
T \AGOES
Iel: 10113)315500
ax: <0113)315669
"•"ail: redactie@pzc.nl
'NTERNET
jww.pzc.nl
"Rail: web@pzc.nl
,,We worden helemaal opgeslo
ten", zegt bewoner D. Reijn-
hout.
De bewoners uitten gisteren
hun kritiek tijdens een informa
tieavond in theater De Mythe,
waar wethouder C. Linssen en
B. Westenburger van architec
tenbureau Rothuizen Van
Doorn 't Hooft de plannen voor
het Bleekveld en Kolveniershof
toelichtten. Als onderdeel van
het Masterplan Binnenstad wil
de gemeente de twee pleinen ver
kleinen, overeenkomstig de
maat die ze vroeger hadden. Ze
worden beide autovrij. In het
hart komt een parkeergarage
met ruim vijfhonderd plaatsen,
die wordt ingepakt met een
schil van ondiepe appartemen
ten. Rond het Bleekveld, nu een
ongezellig, rommelig geheel,
moeten aan de noord, oost- en
zuidrand drie appartementenge
bouwen verrijzen, met op de be
gane grond winkel- en atelier
ruimtes en boven woningen. De
aanbouwtjes van het gemeen
tearchief verdwijnen, zodat het
monumentale pand tevoorschijn
komt. Goes wil daarin een res
taurant onderbrengen. Bedoe
ling is er een serre aan te bou
wen, inclusief een terras. Zo ont
staat een kleiner, intiemer en ge
zelliger plein.
Bewoners van de appartemen
ten boven electronicazaak It's
juichen op zich verfraaiing van
het plein toe, maar zijn tegen
het geplande gebouw dat op
achttien meter van Ganzestaete
komt te staan. Alleen een bin
nentuin scheidt de twee com
plexen.
Voorzitter H. Zevenbergen van
de Vereniging van Eigenaren
van Ganzestaete, die op de eer
ste etage woont, vindt het
vreemd dat de gemeente ener
zijds afwil van de 'achterkan
ten' aan het Bleekveld door er
nieuwbouw voor te zetten, maar
juist een nieuwe achterkant
schept tegenover Ganzestaete.
„Ik ben geschrokken van de
plannen. We worden als het wa
re opgesloten achter een muur."
Reijnhout vult aan: „Straks kun
nen we alleen tegen de was van
de overburen aankijken. De lich
tinval wordt vermoedelijk ook
een stuk minder. Daarvoor heb
ik mijn appartement niet ge
kocht. Ik denk ook dat It's zal
vertrekken, want die zaak wil
evenmin opgesloten worden. En
wat komt er dan in?"
Voor Reijnhout en Zevenbergen
hoeft het idee niet geheel te
sneuvelen. „Maar laat de ge
meente met alternatieven ko
men. bijvoorbeeld één bouw-
laag."
Volgens wethouder C. Linssen is
het een enorme opgave om het
plein zo in te richten dat het
kwaliteit uitstraalt. Hij spreekt
van een stedebouwkundig goed
plan. „We zitten hier echter om
uw opmerkingen en gevoelens te
inventariseren. Ik zal onze advi
seurs vragen of nog eens te kij
ken naar bouwvolume, hoogte
en afstand."
Het voorontwerp-bestemmings
plan voor het Bleekveld ligt van
28 april tot en met 25 mei ter in
zage op het stadskantoor. In die
periode kunnen schriftelijke be
denkingen worden ingediend.
Het bouwplan, de inspraak in
cluis, komt waarschijnlijk na de
zomer in procedure.
Veel reizigers snappen best dat de NS op station Kruiningen-Yerseke minder treinen wil laten stoppen.
door Rob Paardekam
KRUININGEN - Hoe lang is Kruinin
gen-Yerseke nog een intercitystation?
Het zou zomaar kunnen dat de Neder
landse Spoorwegen op korte termijn be
sluiten om er alleen nog stoptreinen te
laten komen. Dat betekent niet alleen
dat er minder treinen stoppen (in elke
richting nog maar één per uur), maar
ook dat de rechtstreekse verbinding
met de Randstad wegvalt. Enkele ge
sprekjes op het station leren dat de men
sen over het algemeen laconiek reage
ren op dat nieuws.
6.00 uur: Station Kruiningen-Yerseke is
klaar voor een nieuwe dag. De groene
Metrobak is gevuld, de eerste taxi staat
al klaar en het perron stroomt lang
zaam vol. Al is vol misschien niet echt
het goede woord, want echt druk is het
maar zelden op het afgelegen station.
Rein Nouwen uit Kapelle is er als één
van de eersten. Hij rijdt vaak met de au
to naar Kruiningen om daar op de inter
city te stappen. „Ik kan ook opstappen
in Kapelle, maar dan zit ik in de stop
trein en moet ik overstappen. Nu kan ik
in één keer door naar Rotterdam." De
Kapellenaar kan begrip opbrengen voor
het feit dat de NS twijfelen aan de inter-
citystatus van het station. „Eigenlijk
verbaast het me dat hier nog twee trei
nen per uur stoppen, want er stappen
nooit echt veel mensen in. Ik ga gewoon
naar Goes als ik hier niet meer op de
rechtstreekse trein naar Rotterdam kan
stappen. Dat is voor mij niet verder.
Dat ik nu naar Kruiningen rij, komt om
dat ik hier zo lekker kan parkeren. Er is
altijd plaats, pal voor het station."
6.15 uur: De intercity trein doemt op uit
de mist. Niet meer dan negen mensen
stappen in, nul mensen stappen uit.
Kennelijk heeft niemand van buitenaf
op dit tijdstip al iets in Kruiningen of
Yerseke te zoeken.
6.35 uur: Marieke, studente uit Kruinin
gen, heeft nog niets gehoord of gelezen
over de ontwikkelingen rond het sta
tion. „Ik lees alleen de Metro."
Het maakt haar allemaal niet zoveel
uit. „Ik rij meestal maar twee keer per
week met de trein. Maandag heen en
donderdag of vrijdag weer terug.
Het is toeval dat ik hier nu op een
woensdag sta. Straks nog maar één
trein per uur? Prima, ik pas me wel aan.
Dat er alleen maar stoptreinen rijden,
deert me niet. Ik moet naar Tilburg en
dus sowieso overstappen in Roosen
daal."
6.50 uur: Ruim tien mensen stappen in
de intercity richting Brabant (Weer een
intercity, want de eerste stoptrein rijdt
pas om tien voor half negen).
6.55: Ook Joost uit Yerseke, die op de
foto Willem Mieras
fiets naar het station is gekomen, snapt
het allemaal wel. „Dat hier in het verle
den intercity's stopten heeft volgens mij
maar één reden: het veer naar Perkpol-
der. Dat is er niet meer, dus trek je con
clusies. Ik vind het niet leuk hoor, om
straks met de stoptrein te moeten rei
zen, maar het is niet anders."
Plaatsgenoot Nadien laat een ander ge
luid horen. „Ik vind het schandalig",
zegt ze. „De service van de NS loopt
steeds verder terug. Een paar jaar gele
den kon je hier nog kaartjes aan het lo
ket kopen. Straks stoppen er nog maar
nauwelijks treinen."
Joost: „Ja, maar de overheid heeft lang
geleden besloten dat de NS moesten pri
vatiseren, Dan krijg je dit soort dingen.
Het is gewoon een bedrijf dat op de cen
ten moet letten. Als het niet meer loont
om hier vaak te stoppen, doen ze dat
niet meer, dat is logisch. En eerlijk is
eerlijk, druk is het hier zelden."
7.15: Joost krijgt gelijk. Ook in de trein
van kwart over zeven stapt niet meer
dan een handjevol mensen.
door Luc Opgei
KAPELLE - De Cliëntenraad
Kapelle/Reimerswaal heeft het
Kapelse college en de raad opge
roepen af te zien van het schrap
pen van de vergoeding aan mini
ma voor sociale en culturele acti
viteiten. De cliëntenraad vreest
dat mensen die gebruik maken
van de regeling de dupe worden.
De gemeenteraad nam in de
raadsvergadering van 22 maart
jongstleden, waarin het nieuwe
minimabeleid werd vastgesteld,
een amendement aan van CDA,
WD en Gemeentebelang om de
vergoeding te schrappen. Vol
gens de drie coalitiepartijen
staan de uitvoeringskosten van
de regeling (10.000 euro op jaar
basis) niet in verhouding tot het
bedrag dat maximaal wordt uit
gekeerd (19.200 euro). De hoge
kosten worden vooral veroor
zaakt door de eis van het Rijk
dat elke aanvraag door een amb
tenaar moet worden gecontro
leerd. Hoewel de cliëntenraad
die uitleg vanuit besparingsoog
punt wel kan volgen, voelt ze
zich toch 'onaangenaam overval
len door het besluit', zo schrijft
waarnemend voorzitter W. Ver
mont in een brief aan het colle
ge en de raad. 'Natuurlijk kun
nen mensen individueel bijzon
dere bijstand aanvragen, maar u
weet ook heel goed dat deze
groep mensen slecht bereikbaar-
is'.
Ontstemd
Vermont is ook ontstemd over
het feit dat de cliëntenraad, een
door het college geïnstalleerd ad
viesorgaan, nooit een officiële
bevestiging van het besluit heeft
ontvangen en de detalis 'uit de
media moet vernemen'. Hij wijst
in dat opzicht op de Verorde
ning Cliëntenparticipatie, waar
in staat dat 'onderwerpen waar
op de cliëntenraad adviesbe
voegdheid heeft, worden opge
schort zolang de gemeenteraad
de aanbevelingen van de cliën
tenraad niet heeft ontvangen'.
Wethouder G. Burger (CDA, so
ciale zaken), die in tegenstelling
tot zijn eigen partij voor handha
ving van de vergoeding is, er
kent dat de cliëntenraad is ge
passeerd. „Dat hebben we inder
daad over het hoofd gezien en
daar zullen we onze excuses
voor aanbieden. Wel is het or
gaan volgens hem ingelicht over
het besluit. Burger verwacht
overigens met dat de beslissing
nog zal worden teruggedraaid.
THOLEN - Op de Oesterdam zijn gisteren van acht uur 's
ochtends tot vier uur 's middags 843 wagens gecontro
leerd door de politie. Vooral voor het niet-dragen van de
autogordel (22 keer), geen rijbewijs kunnen tonen (vijf
keer), overbelading (vier keer) en het overtreden van de
rijtijdenwet (ook vier keer) zijn boetes uitgedeeld. Eén au
tomobilist met een radardetector liep tegen de lamp. De
oogst aan boetes was tijdens een brommercontrole op Tho-
len verhoudingsgewijs groter. Twintig brommers zijn
geïnspecteerd en vijftien keer is een boete gegeven voor
onder meer te hoge snelheid, teveel vermogen en het ont
breken van de gele plaat.
KAMPERLAND - De gemeente Noord-Beveland wil de
oude veersteiger bij Kamperland afstoten. Het college
van B en W heeft dit besloten, omdat het aldus wethouder
K. Schippers (VVD) geen gemeentelijke taak is een veer
steiger te onderhouden. Noord-Beveland wil de steiger
overdoen aan rederij Dijkhuizen uit Middelburg die 's zo
mers tussen Kamperland en Veere vaart. Het bedrijf is
'in' voor overname, laat H. Dijkhuizen weten. De steiger
is een rijksmonument en 'er komt achterstallig onder
houd aan', meldt wethouder Schippers. Noord-Beveland
is bij overname niet van plan een bruidsschat te geven om
de steiger te kunnen onderhouden. „Althans", laat Schip
pers weten, „wij gaan daar niet vanuit." De veersteiger is
31 oktober 1961 voor het laatst gebruikt voor de dagelijk
se veerdienst Kamperland-Veere, na de opening van de
Veersedam.
ZELZATE - Verdubbeling van de Tractaatweg tussen Ter-
neuzen en Zelzate leidt tot een verkeerschaos. Omdat de
aansluitende Kennedylaan op Vlaams grondgebied juist
wordt versmald, ontstaat ter hoogte van de grens een fles
senhals, voeren tegenstanders van de ingreep aan.
De Tractaatweg, nu nog tweebaans, krijgt binnen enkele
jaren twee extra rijbanen. Die uitbreiding wordt gefinan
cierd met 'compensatiegeld' voor de verdieping van de
Westerschelde. De aanpassing houdt direct verband met
de groeiende verkeersstroom sinds de ingebruikname van
de Westerscheidetunnel. Ook de Sloeweg, benoorden de
Westerschelde, wordt vierbaans.
De aanpassing van de Tractaatweg stuit in grensgemeen
te Zelzate op verzet.
MIDDELBURG - Een 23-jarige Axelaar is gisteren in
Middelburg door de rechtbank veroordeeld tot tbs met
dwangverpleging. Ook kreeg hij nog een maand gevange
nisstraf, omdat hij in zijn proeftijd zat toen hij de delic
ten beging.
De man, die schizofreen is, mishandelde op 6 december
vorig jaar zijn moeder in haar woning. Ook had hij bedrei
gingen geuit.
Gedragsdeskundigen hadden geconcludeerd dat de kans
op herhaling van het plegen van ernstige misdrijven aan
wezig blijft. De officier van justitie had daarom tbs met
dwangverpleging geëist, zodat de veiligheid van andere
mensen gewaarborgd wordt, maar ook zodat de man te
gen zichzelf in bescherming wordt genomen.
door Noortje van Manen
SINT-MAARTENSDIJK - De
eerste rit van de boodschappen
bus in Sint-Maartensdijk voor
ouderen die slecht ter been zijn,
is wegens gebrek aan belangstel
ling uitgesteld naar volgende
week donderdag.
Het eerste tochtje naar de plaat
selijke Spar stond gepland op
14 april, maar geen enkele oude
re heeft zich voor die rit opgege
ven.
Toch maakt Jacqueline Heij-
boer van de Vrijwillige Thuis
zorg Tholen en Meldpunt Man
telzorg zich geen zorgen. „In
Tholen-stad begonnen we ook
met één deelnemer en inmiddels
hebben we twaalf vaste klan
ten."
Diensten
Haar organisatie verzorgt de fa
cilitaire diensten als kopieer
werk en het opnemen van de te
lefoon. Vrijwilligers van het Ro
de Kruis rijden de ouderen en
begeleiden ze tijdens het bood
schappen doen.
Heijboer zegt genoeg geluiden
opgevangen te hebben in
Sint-Maartensdijk dat er wel de
gelijk animo is voor een bood
schappenbus.
„Het gaat om het spreekwoorde
lijke schaap. Als er eenmaal een
over de dam is, volgen er meer
Zoiets moet gewoon groeien.
Het is voor ouderen een goede
manier om eens het huis uit te
komen in plaats van een briefje
mee te geven aan een bekende
voor de wekelijkse bood
schappen. Zeker voor mensen
die zich soms eenzaam voelen
Op die manier kom je tijdens
het winkelen gezellig in contact
met elkaar en met de vrijwilli
gers."
Belangstelling
De bussen rijden in Sint-Maar
tensdijk voorlopig eens in de
twee weken op donderdagmid
dag vanaf 13.30 uur, maar bij
voldoende belangstelling wordt
dat wekelijks. In Tholen-stad
rijdt de boodschappenbus elke
donderdagochtend vanaf 9.30
uur.
Alle werkdagen kunnen belang
stellenden in beide kernen zich
opgeven tussen 10.00 en 12.00
uur via telefoonnummer 0166-
663784.
KATS - Met een popcorn-wan-
deltocht en een oranjebal neemt
Kats komende zaterdag alvast
een voorproefje op Koninginne
dag.
De popcorn-wandeltocht met
volgens de organisatie 'leuke tus
senstops' begint tussen 14.00 en
14.30 uur bi] het dorpshuis De
Vriendschap. De afstand is zo'n
drie kilometer. Bij terugkeer bij
het dorpshuis staat er een friet-
kar klaar, van 15.30 tot 19.30
uur. 's Avonds is er vanaf 20.30
uur een oranjebal in De Vriend
schap, met dansen op muziek
van Ballroomblitz en een partij
tje bingo.
(Advertentie)
Een Bevelandse boerenschuur. Riet-
gedekt, witomrande mendeuren, een
raampje en klinket. Zwart potdeksel-
werk. Traditie. Functioneel. Een zee
van ruimte, Staat in het landschap.
Tijdloos mooi!!!
De kast die we er voor hebben gezet
hoort daar niet. Die hoort in een huis.
Die is flexibel in dieptes en hoogtes met
een keuze uit kleuren. Die voegt zich
in een interieur naar de wens van de
bewoner. Modern. Functioneel. Zeeën
II
li.
.t
Noordweg 125
Serooskerke, 0118-593030
www keesdenherder.nl