Bleekveld schrikt van plannen K lebbes! PZC Eerlijk is eerlijk, druk is het hier zelden m m W PZC Uitstel eerste rit boodschappenbus Klokken luiden start verbouwing kerk in Schrappen regeling minima ontstemt Kapelse cliëntenraad ewoners Ganzestaete in Goes willen geen pand voor hun neus «.w-j]..miraxn 1AZET Agenda Grote politiecontrole Oesterdam Gemeente wil veersteiger afstoten Verzet tegen dubbele Tractaatweg Schizofrene man krijgt tbs Kats viert alvast Koninginnedag gifoeUanssen «•ffDORP - Me' hel luiden ^kerkklokken gaf wethou- Vermue-Vernme van de Borsele gisteren het „in voor de verbouwing d, kerk in Nieuwdorp. In "j,louw komen vijf apparte- nïrn. -jue-Vermue vertelde over donderdag 21 april 2005 bil de bijzondere geschiedenis van de kerk. Hoewel het normaal was dat een dorp rondom een kerk werd gebouwd, was de oor spronkelijke opzet van Nieuw dorp dat er helemaal geen kerk zou komen. Daardoor ligt het ge bouw niet in het echte centrum van het dorp. Ook is het bijzon der dat de gereformeerde kerk aan een dorpsplein werd ge bouwd: ze is daarmee de enige in Zuidwest-Nederland. Het heeft een tijdje geduurd voordat de verbouwing van de leegstaande kerk tot apparte mentengebouw kon beginnen. Architect T. Tuinhof vertelde dat het project het langstduren- de is van zijn bureau, Rothuizen Van Doome 't Hooft. „Toen ik er in 1989 kwam wer ken, waren we al bezig met schetsen." Aanvankelijk wilde het ook met de verkoop van de vijf apparte menten niet zo vlotten. Lange tijd was er maar één verkocht. Projectontwikkelaar Van Garde ren en Dekker uit Goes wilde wachten met de start van de ver bouwing tot de helft was ver kocht, C. Dekker: „Toen we toch eerder besloten te begin nen, ging het ineens heel snel. Nu zijn er al vier verkocht." De verbouwing duurt ongeveer een jaar. De kerktoren moet ook worden opgeknapt. De kerkklok krijgt een compu tergestuurd uurwerk. Ongeveer tegelijkertijd wordt ook het plein rondom de kerk onder han den genomen. jfftank Balkenende SOES - Bewoners van het ap- utementengebouw Ganzestae- anhet Bleekveld in Goes vre- hun woongenot te verliezen Me gemeente vasthoudt aan plannen om het plein te ver- Itinen. In die opzet krijgen de Uiers een complex met twee plagen en aan de zijkanten «bouwlagen voor hun neus. Advertentie Advertentie (OZIJNEN- ZONWERING I WWW.AAZET.Np' fapel'e -Tel. 0113-33^8^3 (Advertentie) j }R0T€ K€RK V€€R€ jterdag 23 april 20.00 uur MBANTS KAMERKOOR HBARATETENBERG mezzosopraan SLAGWERKENSEMBLE I ;i» FOKKO 0LDEIMHUIS Francis Poulenc Un soir de neige Darius Miihaud Cantate de la Paix ïm Eisenga Een naam voor de stilte Josquin des Prés Delen uit de Missa l'homme arme Sinta Wullur Orealby Fire weld première 1 iWEKACTIVITEITEN JES-Ter Valcke, 10.00 uur: Diamor- roverWest-Zuid Beveland; INSWEERT - Kaj Munk, 13.00 uur: tiorensoos; PELLE Complex Groenewoud, pmbad, 9.00 - 10.00 uur: Sport en 155-plussers; 12.00 - 13.00 uur: Be an voor carapatienten, ITGENE - Gymzaal Bernhardstraat, ndvierdaagse, ABBENDIJKE Zorgcentrum Ter 1900 uur: Alzheimercafé met ver- videofilm 'Wat is er aan de hand?'; IININGEN - Zwembad Den Inkel, 14.00 uur: Meer bewegen voor «en, 55-plus; böerk. 19.30 uur: Afsluitende 'imuziekgroep Calvijn College: tBBENDIJKE De Meiboom, 9.15 ankoffieochtend; DAM ME - Berkenhof, Lange- És 10a. 10.00 - 17.00 uur: Vlinder- Wandeltuinen met orangerieplan- mwaterpartijen geopend voor pu- MELDINGE - Dorpshuis De Wemel, Kuur: Sociëteit en sjoelen; IHELMINADORP - Wilhelminahuis, Vertrek fietstocht voor senio- ÜBSEKE et Trefpunt, 13.00 - 17.00 Sferten Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstij- den;zaterdags tot 12.00 uur REDACTIE BEVELANDEN/THOLEN Stationspark 28 Postbus31 W60AAGOES lel: 0113-315670 hx: 0113-315669 S-mail: redgoes@pzc.nl Rank Balkenende (chef) 'egrid Huibers M|ekevan der Jagt freek Janssen RobPaardekam de Vries (sport) ^rmen van der Werf CENTRALE redactie «ationspark 28 T \AGOES Iel: 10113)315500 ax: <0113)315669 "•"ail: redactie@pzc.nl 'NTERNET jww.pzc.nl "Rail: web@pzc.nl ,,We worden helemaal opgeslo ten", zegt bewoner D. Reijn- hout. De bewoners uitten gisteren hun kritiek tijdens een informa tieavond in theater De Mythe, waar wethouder C. Linssen en B. Westenburger van architec tenbureau Rothuizen Van Doorn 't Hooft de plannen voor het Bleekveld en Kolveniershof toelichtten. Als onderdeel van het Masterplan Binnenstad wil de gemeente de twee pleinen ver kleinen, overeenkomstig de maat die ze vroeger hadden. Ze worden beide autovrij. In het hart komt een parkeergarage met ruim vijfhonderd plaatsen, die wordt ingepakt met een schil van ondiepe appartemen ten. Rond het Bleekveld, nu een ongezellig, rommelig geheel, moeten aan de noord, oost- en zuidrand drie appartementenge bouwen verrijzen, met op de be gane grond winkel- en atelier ruimtes en boven woningen. De aanbouwtjes van het gemeen tearchief verdwijnen, zodat het monumentale pand tevoorschijn komt. Goes wil daarin een res taurant onderbrengen. Bedoe ling is er een serre aan te bou wen, inclusief een terras. Zo ont staat een kleiner, intiemer en ge zelliger plein. Bewoners van de appartemen ten boven electronicazaak It's juichen op zich verfraaiing van het plein toe, maar zijn tegen het geplande gebouw dat op achttien meter van Ganzestaete komt te staan. Alleen een bin nentuin scheidt de twee com plexen. Voorzitter H. Zevenbergen van de Vereniging van Eigenaren van Ganzestaete, die op de eer ste etage woont, vindt het vreemd dat de gemeente ener zijds afwil van de 'achterkan ten' aan het Bleekveld door er nieuwbouw voor te zetten, maar juist een nieuwe achterkant schept tegenover Ganzestaete. „Ik ben geschrokken van de plannen. We worden als het wa re opgesloten achter een muur." Reijnhout vult aan: „Straks kun nen we alleen tegen de was van de overburen aankijken. De lich tinval wordt vermoedelijk ook een stuk minder. Daarvoor heb ik mijn appartement niet ge kocht. Ik denk ook dat It's zal vertrekken, want die zaak wil evenmin opgesloten worden. En wat komt er dan in?" Voor Reijnhout en Zevenbergen hoeft het idee niet geheel te sneuvelen. „Maar laat de ge meente met alternatieven ko men. bijvoorbeeld één bouw- laag." Volgens wethouder C. Linssen is het een enorme opgave om het plein zo in te richten dat het kwaliteit uitstraalt. Hij spreekt van een stedebouwkundig goed plan. „We zitten hier echter om uw opmerkingen en gevoelens te inventariseren. Ik zal onze advi seurs vragen of nog eens te kij ken naar bouwvolume, hoogte en afstand." Het voorontwerp-bestemmings plan voor het Bleekveld ligt van 28 april tot en met 25 mei ter in zage op het stadskantoor. In die periode kunnen schriftelijke be denkingen worden ingediend. Het bouwplan, de inspraak in cluis, komt waarschijnlijk na de zomer in procedure. Veel reizigers snappen best dat de NS op station Kruiningen-Yerseke minder treinen wil laten stoppen. door Rob Paardekam KRUININGEN - Hoe lang is Kruinin gen-Yerseke nog een intercitystation? Het zou zomaar kunnen dat de Neder landse Spoorwegen op korte termijn be sluiten om er alleen nog stoptreinen te laten komen. Dat betekent niet alleen dat er minder treinen stoppen (in elke richting nog maar één per uur), maar ook dat de rechtstreekse verbinding met de Randstad wegvalt. Enkele ge sprekjes op het station leren dat de men sen over het algemeen laconiek reage ren op dat nieuws. 6.00 uur: Station Kruiningen-Yerseke is klaar voor een nieuwe dag. De groene Metrobak is gevuld, de eerste taxi staat al klaar en het perron stroomt lang zaam vol. Al is vol misschien niet echt het goede woord, want echt druk is het maar zelden op het afgelegen station. Rein Nouwen uit Kapelle is er als één van de eersten. Hij rijdt vaak met de au to naar Kruiningen om daar op de inter city te stappen. „Ik kan ook opstappen in Kapelle, maar dan zit ik in de stop trein en moet ik overstappen. Nu kan ik in één keer door naar Rotterdam." De Kapellenaar kan begrip opbrengen voor het feit dat de NS twijfelen aan de inter- citystatus van het station. „Eigenlijk verbaast het me dat hier nog twee trei nen per uur stoppen, want er stappen nooit echt veel mensen in. Ik ga gewoon naar Goes als ik hier niet meer op de rechtstreekse trein naar Rotterdam kan stappen. Dat is voor mij niet verder. Dat ik nu naar Kruiningen rij, komt om dat ik hier zo lekker kan parkeren. Er is altijd plaats, pal voor het station." 6.15 uur: De intercity trein doemt op uit de mist. Niet meer dan negen mensen stappen in, nul mensen stappen uit. Kennelijk heeft niemand van buitenaf op dit tijdstip al iets in Kruiningen of Yerseke te zoeken. 6.35 uur: Marieke, studente uit Kruinin gen, heeft nog niets gehoord of gelezen over de ontwikkelingen rond het sta tion. „Ik lees alleen de Metro." Het maakt haar allemaal niet zoveel uit. „Ik rij meestal maar twee keer per week met de trein. Maandag heen en donderdag of vrijdag weer terug. Het is toeval dat ik hier nu op een woensdag sta. Straks nog maar één trein per uur? Prima, ik pas me wel aan. Dat er alleen maar stoptreinen rijden, deert me niet. Ik moet naar Tilburg en dus sowieso overstappen in Roosen daal." 6.50 uur: Ruim tien mensen stappen in de intercity richting Brabant (Weer een intercity, want de eerste stoptrein rijdt pas om tien voor half negen). 6.55: Ook Joost uit Yerseke, die op de foto Willem Mieras fiets naar het station is gekomen, snapt het allemaal wel. „Dat hier in het verle den intercity's stopten heeft volgens mij maar één reden: het veer naar Perkpol- der. Dat is er niet meer, dus trek je con clusies. Ik vind het niet leuk hoor, om straks met de stoptrein te moeten rei zen, maar het is niet anders." Plaatsgenoot Nadien laat een ander ge luid horen. „Ik vind het schandalig", zegt ze. „De service van de NS loopt steeds verder terug. Een paar jaar gele den kon je hier nog kaartjes aan het lo ket kopen. Straks stoppen er nog maar nauwelijks treinen." Joost: „Ja, maar de overheid heeft lang geleden besloten dat de NS moesten pri vatiseren, Dan krijg je dit soort dingen. Het is gewoon een bedrijf dat op de cen ten moet letten. Als het niet meer loont om hier vaak te stoppen, doen ze dat niet meer, dat is logisch. En eerlijk is eerlijk, druk is het hier zelden." 7.15: Joost krijgt gelijk. Ook in de trein van kwart over zeven stapt niet meer dan een handjevol mensen. door Luc Opgei KAPELLE - De Cliëntenraad Kapelle/Reimerswaal heeft het Kapelse college en de raad opge roepen af te zien van het schrap pen van de vergoeding aan mini ma voor sociale en culturele acti viteiten. De cliëntenraad vreest dat mensen die gebruik maken van de regeling de dupe worden. De gemeenteraad nam in de raadsvergadering van 22 maart jongstleden, waarin het nieuwe minimabeleid werd vastgesteld, een amendement aan van CDA, WD en Gemeentebelang om de vergoeding te schrappen. Vol gens de drie coalitiepartijen staan de uitvoeringskosten van de regeling (10.000 euro op jaar basis) niet in verhouding tot het bedrag dat maximaal wordt uit gekeerd (19.200 euro). De hoge kosten worden vooral veroor zaakt door de eis van het Rijk dat elke aanvraag door een amb tenaar moet worden gecontro leerd. Hoewel de cliëntenraad die uitleg vanuit besparingsoog punt wel kan volgen, voelt ze zich toch 'onaangenaam overval len door het besluit', zo schrijft waarnemend voorzitter W. Ver mont in een brief aan het colle ge en de raad. 'Natuurlijk kun nen mensen individueel bijzon dere bijstand aanvragen, maar u weet ook heel goed dat deze groep mensen slecht bereikbaar- is'. Ontstemd Vermont is ook ontstemd over het feit dat de cliëntenraad, een door het college geïnstalleerd ad viesorgaan, nooit een officiële bevestiging van het besluit heeft ontvangen en de detalis 'uit de media moet vernemen'. Hij wijst in dat opzicht op de Verorde ning Cliëntenparticipatie, waar in staat dat 'onderwerpen waar op de cliëntenraad adviesbe voegdheid heeft, worden opge schort zolang de gemeenteraad de aanbevelingen van de cliën tenraad niet heeft ontvangen'. Wethouder G. Burger (CDA, so ciale zaken), die in tegenstelling tot zijn eigen partij voor handha ving van de vergoeding is, er kent dat de cliëntenraad is ge passeerd. „Dat hebben we inder daad over het hoofd gezien en daar zullen we onze excuses voor aanbieden. Wel is het or gaan volgens hem ingelicht over het besluit. Burger verwacht overigens met dat de beslissing nog zal worden teruggedraaid. THOLEN - Op de Oesterdam zijn gisteren van acht uur 's ochtends tot vier uur 's middags 843 wagens gecontro leerd door de politie. Vooral voor het niet-dragen van de autogordel (22 keer), geen rijbewijs kunnen tonen (vijf keer), overbelading (vier keer) en het overtreden van de rijtijdenwet (ook vier keer) zijn boetes uitgedeeld. Eén au tomobilist met een radardetector liep tegen de lamp. De oogst aan boetes was tijdens een brommercontrole op Tho- len verhoudingsgewijs groter. Twintig brommers zijn geïnspecteerd en vijftien keer is een boete gegeven voor onder meer te hoge snelheid, teveel vermogen en het ont breken van de gele plaat. KAMPERLAND - De gemeente Noord-Beveland wil de oude veersteiger bij Kamperland afstoten. Het college van B en W heeft dit besloten, omdat het aldus wethouder K. Schippers (VVD) geen gemeentelijke taak is een veer steiger te onderhouden. Noord-Beveland wil de steiger overdoen aan rederij Dijkhuizen uit Middelburg die 's zo mers tussen Kamperland en Veere vaart. Het bedrijf is 'in' voor overname, laat H. Dijkhuizen weten. De steiger is een rijksmonument en 'er komt achterstallig onder houd aan', meldt wethouder Schippers. Noord-Beveland is bij overname niet van plan een bruidsschat te geven om de steiger te kunnen onderhouden. „Althans", laat Schip pers weten, „wij gaan daar niet vanuit." De veersteiger is 31 oktober 1961 voor het laatst gebruikt voor de dagelijk se veerdienst Kamperland-Veere, na de opening van de Veersedam. ZELZATE - Verdubbeling van de Tractaatweg tussen Ter- neuzen en Zelzate leidt tot een verkeerschaos. Omdat de aansluitende Kennedylaan op Vlaams grondgebied juist wordt versmald, ontstaat ter hoogte van de grens een fles senhals, voeren tegenstanders van de ingreep aan. De Tractaatweg, nu nog tweebaans, krijgt binnen enkele jaren twee extra rijbanen. Die uitbreiding wordt gefinan cierd met 'compensatiegeld' voor de verdieping van de Westerschelde. De aanpassing houdt direct verband met de groeiende verkeersstroom sinds de ingebruikname van de Westerscheidetunnel. Ook de Sloeweg, benoorden de Westerschelde, wordt vierbaans. De aanpassing van de Tractaatweg stuit in grensgemeen te Zelzate op verzet. MIDDELBURG - Een 23-jarige Axelaar is gisteren in Middelburg door de rechtbank veroordeeld tot tbs met dwangverpleging. Ook kreeg hij nog een maand gevange nisstraf, omdat hij in zijn proeftijd zat toen hij de delic ten beging. De man, die schizofreen is, mishandelde op 6 december vorig jaar zijn moeder in haar woning. Ook had hij bedrei gingen geuit. Gedragsdeskundigen hadden geconcludeerd dat de kans op herhaling van het plegen van ernstige misdrijven aan wezig blijft. De officier van justitie had daarom tbs met dwangverpleging geëist, zodat de veiligheid van andere mensen gewaarborgd wordt, maar ook zodat de man te gen zichzelf in bescherming wordt genomen. door Noortje van Manen SINT-MAARTENSDIJK - De eerste rit van de boodschappen bus in Sint-Maartensdijk voor ouderen die slecht ter been zijn, is wegens gebrek aan belangstel ling uitgesteld naar volgende week donderdag. Het eerste tochtje naar de plaat selijke Spar stond gepland op 14 april, maar geen enkele oude re heeft zich voor die rit opgege ven. Toch maakt Jacqueline Heij- boer van de Vrijwillige Thuis zorg Tholen en Meldpunt Man telzorg zich geen zorgen. „In Tholen-stad begonnen we ook met één deelnemer en inmiddels hebben we twaalf vaste klan ten." Diensten Haar organisatie verzorgt de fa cilitaire diensten als kopieer werk en het opnemen van de te lefoon. Vrijwilligers van het Ro de Kruis rijden de ouderen en begeleiden ze tijdens het bood schappen doen. Heijboer zegt genoeg geluiden opgevangen te hebben in Sint-Maartensdijk dat er wel de gelijk animo is voor een bood schappenbus. „Het gaat om het spreekwoorde lijke schaap. Als er eenmaal een over de dam is, volgen er meer Zoiets moet gewoon groeien. Het is voor ouderen een goede manier om eens het huis uit te komen in plaats van een briefje mee te geven aan een bekende voor de wekelijkse bood schappen. Zeker voor mensen die zich soms eenzaam voelen Op die manier kom je tijdens het winkelen gezellig in contact met elkaar en met de vrijwilli gers." Belangstelling De bussen rijden in Sint-Maar tensdijk voorlopig eens in de twee weken op donderdagmid dag vanaf 13.30 uur, maar bij voldoende belangstelling wordt dat wekelijks. In Tholen-stad rijdt de boodschappenbus elke donderdagochtend vanaf 9.30 uur. Alle werkdagen kunnen belang stellenden in beide kernen zich opgeven tussen 10.00 en 12.00 uur via telefoonnummer 0166- 663784. KATS - Met een popcorn-wan- deltocht en een oranjebal neemt Kats komende zaterdag alvast een voorproefje op Koninginne dag. De popcorn-wandeltocht met volgens de organisatie 'leuke tus senstops' begint tussen 14.00 en 14.30 uur bi] het dorpshuis De Vriendschap. De afstand is zo'n drie kilometer. Bij terugkeer bij het dorpshuis staat er een friet- kar klaar, van 15.30 tot 19.30 uur. 's Avonds is er vanaf 20.30 uur een oranjebal in De Vriend schap, met dansen op muziek van Ballroomblitz en een partij tje bingo. (Advertentie) Een Bevelandse boerenschuur. Riet- gedekt, witomrande mendeuren, een raampje en klinket. Zwart potdeksel- werk. Traditie. Functioneel. Een zee van ruimte, Staat in het landschap. Tijdloos mooi!!! De kast die we er voor hebben gezet hoort daar niet. Die hoort in een huis. Die is flexibel in dieptes en hoogtes met een keuze uit kleuren. Die voegt zich in een interieur naar de wens van de bewoner. Modern. Functioneel. Zeeën II li. .t Noordweg 125 Serooskerke, 0118-593030 www keesdenherder.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 29