zc ersatel gokt op kijkersrevolutie liertje Jupiler verkoopt zichzelf Tijd voor een eigenwijs warenhuis Altijd druk bij de Belastingtelefoon 25 \elecomconcern begint met aanbieden eredivisiewedstrijden via internet Economie bracht in 2001 meer op Nederland in middenmoot iet Aalberts op overnamepad Philips verkoopt pensioenfonds profijt donderdag 21 april 2005 Lper begint Versatel voet- Ldstrijden uit te zenden via 0tEen belangrijke stap jit gebied van technologie, Met ook honderdduizen- Ixtalende kijkers trekken? ^Ellenden Hollander laiimns de Groot [HAAG - Alle competitie- btiijden live kunnen bekij- een droom voor veel echte [ballans én iedereen die pns liever thuis op de oet dan in een zondagmid- uan.Telecomconcem Versa al vanaf half augustus al- ndstrijden in de eredivisie iia internet. speciaal kastje (aan een 50 euro, abonne- 10 euro per maand) is het lijk om de duels recht- 5 te bekijken of op een kozen tijdstip (dat kost 99 ierduel). idee, maar zal het laan? Het is in elk geval een stief dat moet worden toege- ...vindtlrma Borst, consul- jbij automatiseerder Logica 1 (een bedrijf dat onderzoek naar snelle inter- ibindingen. Op de markt is jus Borst momenteel weinig te van vernieuwing. Steeds ^providers komen volgens met steeds lagere prijzen, adelen één taart, maar die wordt wel steeds kleiner, edrijven moeten op zoek nieuwe bronnen van inkom- Het blijft de vraag of con- nassaal voor deze zullen kiezen. De Esder streeft ernaar om in zo'n half miljoen klanten bben. Ter vergelijking: live- alaanbieder Canal+ heeft kdenbestand van 200.000 «dnodig ereen kent het debacle van jt 7 (betaalde sportzender rt na de lancering op tele- failliet ging, red.). Daar het maar om een extra bij- van ongeveer 2,50 euro. succes van Versatel zal ge demonstreerd moeten worden; de markt moet laten zien dat zij er klaar voor is." En succes is broodnodig, want het heeft Ver satel tot dusver een berg geld ge kost. Het concern sleepte eind vorig jaar de exclusieve voetbal rechten voor 91,5 miljoen euro binnen. Het bedrijf, dat sinds de oprichting nog geen winst maak te, investeert bovendien dit jaar nog eens 170 miljoen in de nieu we strategie. Volgens Logica CMG is het met adsl-2, een verbeterde versie van gewone adsl waardoor data verkeer nog sneller mogelijk is, technisch goed mogelijk om over de telefoonverbinding li ve-televisie te verzorgen. Deson danks zijn problemen niet uit te sluiten, want Versatel is een van de eerste op de Europese markt die live-uitzendingen via deze techniek aanbiedt. Alleen het Italiaanse kabelbedrijf Telecom Italia zal het bedrijf in juni voor gaan met de Europese primeur. Versatel richt zich momenteel op inwoners van de grote ste den. Op de website van Versatel zien consumenten aan de hand van een postcode of het live-pak ket kan worden aangesloten (www.versatel.nl). Voor dege nen die het pakket nog niet kun nen aanschaffen, zoekt Versatel nog een oplossing. De kabelbedrijven zien het tele- comconcern met lede ogen aan schuiven. Niet dat er zorgen zijn, zo stelt kabelbedrijf Case- ma - met 1,4 miljoen abonnees rond Den Haag, Utrecht en Bre da - manmoedig. „Er zullen mis schien verschuivingen optre den", relativeert een woordvoer der. „Sommige klanten kiezen voor Versatel, andere komen juist naar ons toe." Casema over weegt zelf ook de mogelijkhe den van 'triple play': een combi natie van internet, televisie en telefoon. Het is volgens de kabel- provider het 'idee van de toe komst'. Toch denkt het bedrijf dat slechts het uitzenden van voetbal niet zaligmakend is. „Ik kan me niet voorstellen dat ge zinnen hun kabelabonnement gaan opzeggen om te kiezen voor Versatel, waarbij alleen Voorzitter van de Raad van Bestuur van Versatel Raj Raithatha in het Olympisch Stadion van Amsterdam bij de aankondiging van de plannen. foto Cor Salverius/WFA maar voetbalwedstrijden te zien zijn." Toch is het een dappere stap, vindt Rob van Esch, directeur van brancheorganisatie Vecai. „Dit geeft maar weer eens aan dat de concurrentie op de terrei nen waarop kabelbedrijven ac tief zijn, heel groot is. Dat zorgt voor heel lage prijzen en dat uit zich ook in enorme innovatie. Wie had een half jaar geleden ge dacht dat Versatel de rechten voor voetbal zou kopen?" Het ge mak van de consument staat voorop, aldus Van Esch. Ook de kabelaars zijn daarop gespitst. „We zien dat de combinatie van internet, radio, tv en telefonie goed scoort. Dat bespaart klan ten veel geld, omdat ze niet meer hun abonnement hoeven te betalen en ook nog eens lage te lefoonkosten hebben." Dwingen Ronduit sceptisch over het voet balidee van Versatel is Jan van Dijk, hoogleraar communicatie wetenschappen, gespecialiseerd in nieuwe media. „Ze hopen mensen binnen te halen met voetbal. Ik denk dat ze zich ver kijken op de omvang van het pu bliek. Ik denk dat er veel voet balliefhebbers zijn die denken: er is al genoeg voetbal op televi sie, ik ga niet betalen om naar die saaie wedstrijden van de Ne derlandse competitie te kijken." Zelf kijkt hij ook graag een pot je voetbal. „Maar ik vertik het om zo'n toestel aan te schaffen. Niet dat hij de voordelen er niet van inziet. „Het is anders dan Canal+. Digitale kwaliteit is be ter op te nemen en je kunt pro gramma's ook later bekijken. Dat is technologie die er eerder nog niet was. Toch, de strijd om honderdduizenden mensen over de streep te trekken, zal zwaar zijn." Versatel zal zeker probe ren om kijkers te 'dwingen', denkt Van Dijk. „Bijvoorbeeld door waardevolle programma's achter de decoder te stoppen. Al leen grote evenementen blijven dan te bekijken voor iedereen." Toch verschraalt straks het te levisieaanbod, vermoedt Van Dijk. „Je krijgt kanalen die pro gramma's uitzenden met veel re clame en daarnaast waardevolle programma's die achter de deco der zitten. Dat kan voetbal zijn, maar later volgen waarschijn lijk ook films en televisieseries." Of Versatel het zo lang kan uit zingen, is de vraag. „Dan heb je het over een ter mijn van tien jaar. Bedrijven zo als Talpa van John de Mol heb ben het kapitaal dat daarvoor nodig is, maar Versatel is dan misschien al verdwenen. "GPD VOORBURG - Het bruto binnenlands product (bbp) is in 2001 ruim 18 miljard euro hoger uitgevallen dan tot nu toe werd aangenomen. De totale waarde van alle geprodu ceerde goederen en diensten kwam uit op 447,7 miljard euro in plaats van 429,3 miljard. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek gisteren bekendgemaakt. De verhoging van het bbp met 4,3 procent is het gevolg van aanpassingen van de definities en ramingsmethoden die de rekenmeesters in Voorburg gebruiken. Het CBS voert elke vijf tot tien jaar veranderingen door in de Na tionale Rekeningen, de statistische beschrijving van de Nederlandse economie. „Wij geven nu een beter inzicht in de stand van de economie", aldus CBS-econoom M. Verg eer. Onduidelijk is nog in hoeverre de aanpassingen gevol gen hebben voor de economische groei in 2001. Vergeer verwacht echter geen grote uitslagen in het groeicijfer, dat over 2001 is vastgesteld op 1,4 procent. ANP AMSTERDAM - Nederland blijft op iet-gebied voorlopig steken in de middenmoot. Uit een onderzoek van het Brit se weekblad The Economist en het Amerikaanse compu terconcern IBM, blijkt dat Nederland op de achtste plek terechtkomt als het gaat om internationale concurrentie positie. „Wij zijn meer trendvolger dan -setter", aldus F. Bentlage, adviseur van IBM voor de overheidssector. Vorig jaar was Nederland ook al de nummer acht, zo blijkt uit het gisteren gepubliceerde onderzoek. De jaren ervoor waren posities in de topdrie weggelegd. Bentlage constateert dat er sinds de vrije val op de rang lijst weinig is veranderd. Een gebrek aan overheidsinves teringen in dienstverlening via digitale loketten voor de bevolking en te weinig wetgeving rondom internet en digi tale transacties, breken Nederland op. Daarnaast zijn de technische vaardigheden van het it-personeel onder de maat. ANP DEN HAAG - Industrieel dienstverlener Aalberts Indus tries uit Doorn heeft een Frans en een Duits bedrijf over genomen. Het Franse SGI is gespecialiseerd in de behan deling van grote oppervlakten, zoals galvaniseren van gro te industriële onderdelen. Het Duitse Kali houdt zich bezig met koeltechniek. Met deze overnames wil Aalberts zich inkopen in grote Euro pese projecten. SGI bewerkt vliegtuigonderdelen van de nieuwe superjumbo A380 van Airbus. Kali levert koelin stallaties aan grote Europese brouwerijen, zoals Hei- neken. GPD AMSTERDAM - Het elektronicaconcern Philips gaat zijn vermogensbeheeractiviteiten verkopen aan Merrill Lynch - Investment Managers (MLIM). Dat hebben beide partijen gisteren bekendgemaakt. De verkoop is onderdeel van een strategische samenwer kingsverband tussen MLIM en het Philips Pensioenfonds. De voorwaarden van de transactie maken partijen niet be kend. MLIM meldde wel dat de transactie een overeen komst omvat met een looptijd van zeven jaar voor het be heer van 12 miljard euro van het pensioenfonds van de Ne derlandse multinational. ANP ruw, mannelijk, Arden- moralvoetbal. Dat is vol- Interbrew de beleving van tr. De stier, het symbool «piler. heeft onlangs een ei- ji$er uitstraling gekregen 'rood is dieper rood gewor- h het merk nog krachti- v. maken in het gevecht op markt. onze redactie economie DH0VEN - Het Belgische ®erk Jupiler heeft een sta- t positie veroverd tussen de inde Nederlandse merken. Ibndne flesje met rood eti- is inmiddels in zestig pro- de supermarkten te 'P> tegen veertig procent pr geleden. als in sportkantines krijgt fe ook stevig voet aan de i in de horeca. De afgelo- Mee jaar is het aantal kroe lt Jupiler schenkt, vervier- ®gd, Per jaar komen daar W honderd cafés bij. cat in een markt die onder t staat. Door vergrijzing it er sinds tien jaar minder pronken. Ouderen consu ls minder bier, mensen minder uit of kopen goed- bier uit de supermarkt. Opende markt heeft er- geleid dat Heineken, Bavaria en Interbrew "Sniet uit het oog verliezen. Möcurrentiestrijd gaat In- «W niet slecht af. De brouwer heeft in Nederland 950 werknemers en bedient een kwart van de Nederlandse hore- camarkt. Het totale marktaandeel, dat rond de 17 procent ligt, neemt jaarlijks iets toe. Wereldwijd is Interbrew de grootste brouwer, in Nederland is alleen Heineken (met een marktaandeel van onge veer 40 procent) machtiger. Jupiler is een succesnummer waar Interbrew veel aan te dan ken heeft. Het Belgische bier is na Dommelsch en Hertog Jan het eigen merk dat het beste ver koopt. „Dat heeft onszelf ook ver baasd", zegt marketingmanager René Bergmans. „Jupiler is een geschenk uit de hemel." Omdat Jupiler zichzelf ver koopt, maakt Interbrew nauwe lijks reclame. Een bewuste keu ze. „Consumenten willen au thenticiteit. Ze willen zelf Jupi ler ontdekken. Mensen hebben minder behoefte aan het expres sieve gedoe van reclamecampag nes. Ze willen niet gefopt wor den, nemen meer aan van beken den." Jupille De naam Jupiler verwijst naar het dorpje Jupille bij Luik waar de brouwerij staat. Het is een Duits gebruik om de letters 'er' aan de naam van een stad of streek toe te voegen. In de zes tiende eeuw telde de gemeente Luik maar liefst 160 brouwe rijen. Daarvan is alleen de brou werij van Jupiler nog over. Van uit Jupille leverde de ketellap persfamilie Piedboeuf rond 1812 ketels aan brouwers in Bel gië en Duitsland. Door de hierbij opgedane erva ring en technische kennis be sloot de familie in 1853 voor zichzelf te beginnen. In 1950 bracht de brouwerij Ju piler Urtyp op de markt, een zwaar bier. Grensstreek In 1966 werd Jupiler 5 geïntro duceerd, waarbij de '5' verwees naar het alcoholpercentage en het aantal ingrediënten. In twee jaar veroverde dit pils een twee de plaats op de Belgische bier markt. Na verloop van tijd verdween de 5 uit de naam. Nu bevat Jupi ler een alcoholpercentage van 5,2. Nederland, vooral het zuiden, raakt bekend met Jupiler door dat Brabanders en Limburgers die op zaterdag regelmatig de grens overgaan om Belgisch bier in te slaan. Reden voor Neder landse slijters in de grensstreek om eind jaren negentig ook Jupi ler in hun assortiment op te ne men. Daarna volgde de horeca en supermarkten. Bergmans: „Meestal presente ren wij een biermerk en zoeken daarna de distributie op. Maar Jupiler is vanuit de vraag ont staan." Volgens Bergmans is de Bel gische afkomst daar debet aan. De brouwerij van Jupiler in het Belgische dorpje Jupille bij Luik. „Belgisch bier heeft een goede naam. De olievlek van Jupiler begint ook horecazaken, slijters en supermarkten boven de rivie ren te bereiken. Vooral in de re gio Amsterdam en Utrecht. Ho- foto GPD reca-ondernemers daar willen graag de eerste in hun gemeente zijn met Jupiler." GPD verlangen is het dat geen naam cft- Of je moet het Vroom ^maun noemen. Het verlangen ^nhuishoudwarenhuis. Waar te P's wat je nodig hebt, een dood- winkel eigenlijk. Eertijds was z°'n winkel. Degelijke naaima- ,s'goede potloden en sterke soep- ;|tn"het begrip design bestond nog D ging heen en weer slinge- 1 Bijenkorf en verblokkering, fijnen berichten dat het met ^arenhuis bergafwaarts gaat. Be- (bedoor het management wor- Jgoogesproken, men zit in een re- jKatie, naar verluidt, it l til en gooi de mode er uit, et management willen advise- dan? Kinderspeelgoed dat nu le'spuuglelijk is. En gietijzeren keukenmachines. Het zijn maar voor beelden van de koopwaar die men in het gedroomde warenhuis zou moeten aantreffen. Alweer een jaar geleden maakte een lezer mij attent op een Tje- chische fabriek van oerdegelijk keuken gerei, Porkert. Ik zocht op het internet de website van het bedrijf en begreep op slag waarom de behulpzame lezer mij op de spullen van Porkert atten deerde. Kwaliteit uit het verleden, geen schroefje uit China er in en geen snoer met een stekker er aan. Als het draait, is het met de hand aangedreven. Din gen met een slinger. Onverwoestbare gehaktmolens, graanmolens en groente- sapmolens in maten en soorten. Alle maal modellen die je verwacht in het museum voor volkenkunde, en die je in derdaad hier en daar ziet aangeboden als antiek gereedschap, maar die nog steeds gemaakt worden. Een nieuw ap paraat van Porkert is een pastamolen tje. Een oud ontwerp dat Porkert op nieuw in productie nam. Het molentje maakt pasta die er uit naar beneden komt te hangen. Hondsnieuwsgierig was ik, hoe dat werkt. Italiaanse pasta walsjes werken horizontaal en dat is ei genlijk erg onhandig. Om te voorko men dat zich onder het walsje op tafel een kluwen pasta ophoopt moeten de slierten met de hand begeleid worden. Na twee keer pasta maken ga je terug naar de kruidenier voor een doos droge uit de fabriek. Het verticaal werkende molentje daagt uit om alsnog verse pas ta te gaan maken. Maar hoe kom je aan een keukenappa raat uit Tsjechië? Het warenhuis waar het hoort bestaat niet. De gehaktmo lens worden hier en daar door kookwin keliers en groothandelaren in keukenge rei geïmporteerd maar van het pastamo lentje had men hier nog niet gehoord. De baas van de Utrechtse keukenwin kel Potten Pannen was zo vriendelijk om een monster van het molentje te be stellen. Hij en ik waren er op slag weg van. Het molentje werkt verbluffend eenvoudig. Een grote slinger draait een wormwiel rond dat deeg door een roos tertje perst. Stille kracht. De winkelier bestelde er meer en verkoopt ze nu vooral aan studenten, zegt hij. Utrecht heeft dus minder dringend een ouder wets degelijke V&D nodig. Maar niet iedereen in Nederland maakt onbekom merd reiskosten op bedevaart naar een droom van een pastamolentje in Utrecht. Ik kocht ook de gietijzeren gehaktmo len waarmee ik runderlappen klein krijg en de complimenten later voor mijn rulle gehaktballen. Met die molen is iets bijzonders. Iedereen die ik hem laat zien kent hem van vroeger thuis. Niemand ouder dan dertig, ziet hem voor het eerst. Heel Nederland heeft er gens in de vorige eeuw zijn eigen vlees gemalen. En wie de molen ziet herin nert weer de goede gehaktballen van weleer, de molen zou zo opnieuw ge meengoed kunnen worden. Maar ver koopadressen zijn er weinig. Vandaar het verlangen naar een heel ander warenhuis. Nog zo iets. Speelgoed. Een bloedmooi blikken landbouwtractortje met op- windmotor en een echte versnellings bak. Kovap is het merk. Ook al uit Tsje chië. Hebt u het genoteerd heren van het management? Wouter Klootwijk door Brenda van Dam Bij de Belastingtelefoon is het eigenlijk het hele jaar door druk. Zo'n acht miljoen telefoontjes worden er op jaarbasis beantwoord. Dat zal zeker niet minder wor den, omdat de Belasting dienst er steeds meer taken bij krijgt. Na alle commotie over de slechte bereikbaar heid heeft staatssecretaris Wijn van Financiën een actie plan opgesteld. Méér mensen moeten in gespecialiseerde callcentra de bereikbaarheid van de Belastingtelefoon naar een acceptabel niveau gaan brengen. Als je het centrale nummer van de Belastingtelefoon belt, word je via een keuzeme nu naar een van de elf callcen tra van de Belastingdienst ge leid. Is het tot nu toe zo dat elke medewerker eigenlijk el ke vraag moet kunnen beant woorden, per 1 januari 2006 zullen callcentra hun eigen specialiteit hebben. Omdat de vraag begin dit jaar te groot was, is per half februari in Eindhoven een tij delijk callcentre uit de grond gestampt. Relatief eenvoudi ge vragen zoals het bestellen van formulieren, de Voorlopi ge Teruggave, Hulp bij aan gifte (Huba) en aanvragen van sofi-nummers komen in Eindhoven terecht. Studenten en herintreders zijn in allerijl opgeleid om juist deze vragen te beant woorden. Als ze dat niet zelf kunnen, sturen ze per e-mail de vraag door naar een belas tingkantoor. Elke medewerker heeft maxi maal drieëneenhalve minuut de tijd om een vraag af te han delen. Er zijn strakke roos ters en strikte pauzes. Er wordt regelmatig meegeluis terd of gesprekken goed verlo pen. Activiteiten van mede werkers en wachttijden van bellers worden via centrale computers geregistreerd. „De lessen die we hier in Eindhoven leren, kunnen we toepassen op de overige call centra", legt manager Tom Heijkoop uit. Hopelijk wordt daarmee de gewenste bereik baarheid ook landelijk ge haald. Dat is nodig, want de stroom telefoontjes gaat het hele jaar door. „Er zijn altijd mensen die een huis kopen en daar de fiscale consequenties van willen weten. Een T-bil- jet of een Verzoek voor Voor lopige Teruggave kun je het hele jaar door indienen. Daar zijn dus ook altijd vragen over." En als de Belastingdienst in 2006 ook de huurtoeslag (huursubsidie) en de zorgtoe- slag (basisverzekering) gaat uitbetalen, zal ook dat weer voor vele telefoontjes zorgen. De verwachting is dan ook dat het aantal telefoontjes bij dé Belastingtelefoon zal stij gen tot maar liefst dertien miljoen per jaar Wat is een handig moment om te bellen? „Je ziet duidelijk pieken en dalen in het aantal telefoon tjes", vertelt Heijkoop. „In het weekend en op vrije da gen zit iedereen kennelijk te broeden op vragen. Direct er na, op maandagen en dinsda gen is het dan ook enorm druk. Dan kun je beter niet bellen." Hetzelfde geldt voor de lunch pauze. Kennelijk zoeken men sen tijdens de lunch eerst zelf informatie op en willen ze dat direct erna verifiëren bij de Belastingtelefoon. Ook geen handig tijdstip dus. Woensdag daarentegen is re latief rustig. Een prima dag dus voor fiscale vragen. Ook vrijdagmiddag, als iedereen het weekend al in z'n hoofd heeft, is een gunstig moment om de Belastingtelefoon te be reiken. Iets vergeten Een veelgestelde vraag is hoe het moet als de belastingbeta ler iets is vergeten te vermel den in de aangifte. Als het om een elektronisch aangifte gaat, kan opnieuw een volle dig ingevulde elektronische aangifte via diskette of mo dem worden ingestuurd. Ging de aangifte schriftelijk, dan kan een brief met de aan vullende informatie worden gestuurd naar het Belasting kantoor in de regio. Meer informatie: Belastingtele foon: 0800 0543 tvww.belasting- dienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25