Aftakeling openbaar busvervoer Za. 23 april - uitverkocht! Zo. 24 april - 15.00 20.00 uur Scheldetheater Terneuzen 0115-695 555 Zeeland zoekt samenwerking met West-Brabant CNklJAgJvl CDA en PvdA eisen opheldering over salaris directeur Delta LOVE ROCK MUSICAL DÉ THEATERHIT VAN DIT SEIZOEN Grijp je kans en reserveer nu kaarten! Zeelandbrug nacht dicht Aandeelhouders kerncentrale Subsidie voor jonge boeren Meer dan vijfhonderd taakstraffen Simons wordt voorzitter raad van toezicht Hogeschool jeeste dorpen raken verstoken van geregelde lijndiensten mssc Zeeland moet inzetten op kustvaart zaterdag 16 april 2005 zl5 r MFMPMn SALAAM STOOT AAN ONS NFMFH1 1 HÊTéAATeB>H PAT weePAAioe MENSEN "HtT" m hetoknbaar n dcèn moe Rnmense DO/HEM OF AAM \\V^ HersTeMP" Met Chaira Borderslee René van Kooten ffjipwaHBi E|D VfROMCA LA$ER (SweekendCompany.nl PARADE TAPIJT COR DE JONGE ZIERIKZEE - De Zeelandbrug is in de nacht van maan dag 18 op dinsdag 19 april gestremd voor alle verkeer. Tussen middernacht en vijf uur 's ochtends wordt ge werkt aan het herstel van de zogeheten laagwerker, dié over het fietspad staat. Deze constructie stelt onderhouds medewerkers in staat onder de brug te komen. Het ver keer wordt omgeleid via de stormvloedkering. In noodge vallen is de brug wel toegankelijk voor ambulances. DEN HAAG - De provincies en gemeenten zijn geen aan deelhouders van de kerncentrale in Borssele. Dat schrijft staatssecretaris Van Geel (Milieu) in antwoord op wagen van de Tweede-Kamerleden Duyvendak (GroenLinks) en Van Velzen (SP). De aandeelhouders van EPZ, de exploi tant van de centrale, zijn Delta Energy BV en Essent Ener gie BV. Dat zijn private rechtspersonen, dus is er geen sprake van dat een eventuele schadevergoeding bij slui ting van de kerncentrale in 2013 door het Rijk wordt uit betaald aan lagere overheden, zoals GroenLinks en SP stellen. Van Geel meldt verder dat hij noch minister De Geus (Sociale Zaken) reden ziet het overleg dat maandag met de energiebedrijven wordt gevoerd over de topinko mens uit te breiden naar de problematiek rond Borssele. Daarop had Duyvendak aangedrongen. MIDDELBURG - Jonge boeren die een bedrijf willen overnemen en niet in aanmerking komen voor een lande lijke subsidie, kunnen voortaan een beroep doen op de provincie. In navolging van Utrecht, Limburg en Gelder land, krijgt Zeeland een investeringsregeling voor jongp boeren. Daartoe heeft een grote meerderheid van Provinciale Sta ten gisteren besloten. Op Zeeuws Belang na, steunden al le partijen de motie van de CD A-fractie. Reden voor dé motie is dat bediijfsovernames sterk onder druk staan en dat jonge boeren vaak hoge schulden maken om een be drijf over te nemen. Daardoor krijgen ze geen geld meer van de bank om te investeren. Per jaar worden in Zeeland ongeveer vijftig agrarische bedrijven overgenomen. Vol? gens het Zeeuws Agrarisch Jongeren Kontakt hebben zes tig bedrijven belangstelling om deel te nemen aan de in--: vesteringsregeling. Aan de landelijke regeling kunnen waarschijnlijk vijfen veertig jonge Zeeuwse boeren meedoen. De overige be langstellenden kunnen nu aanspraak maken op de provin ciale regeling. MIDDELBURG - 537 minderjarigen hebben vorig jaar een taakstraf uitgevoerd, blijkt uit een overzicht van de Raad voor de Kinderbescherming in Zeeland. Het gaat om 405 werkstraffen en 132 leerstraffen. Dat zijn er in totaal iets meer dan het jaar ervoor toen 506 taakstraffen door minderjarigen werden uitgevoerd. Slechts in 28 gevallen werden de taakstraffen niet uitge^ voerd. Vergeleken met volwassenen is deze uitval zeer klein. Taakstraffen worden opgelegd door de kinderrech ter en uitgevoerd onder toezicht van de Kinderbescher ming. Een taakstraf neemt in de regel maximaal veertig uren in beslag. door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - Zeeland zoekt samenwerking met West-Bra bant. Door economische krach ten te bundelen, wil Zuid west-Nederland zich bij het Rijk voor het voetlicht brengen, zodat niet al het geld gaat naar Amsterdam, Rotterdam en Eind hoven. Dat bleek gisteren tijdens de ver gadering van Provinciale Sta ten. Zeeland en West-Brabant vinden dat ze er bekaaid van af komen. Het Rijk wil vooral in vesteren in de regio's Rotterdam (havens), Amsterdam (Schiphol) en Eindhoven (concentratie ken nisinstituten en bedrijven). Zee land en West-Brabant vrezen dat ze in de vergetelheid raken en trekken daarom gezamenlijk aan de bel. Daarbij zijn betrok ken: de gedeputeerden econo mie van Brabant en Zeeland, de voorzitters van de beide Kamers van Koophandel, en gemeenten (Goes, Terneuzen, Vlissingen en Middelburg, Breda, Bergen op Zoom, Etten-Leur, Moerdijk en Oosterhout). Verder is er over leg met scholen en werkgevers. Zeeland en West-Brabant zien mogelijkheden op het vlak van kusttoerisme, logistiek en pro ces-industrie. Ook kijken ze of ze gezamenlijk kunnen stimule ren dat bedrijven naar het ge bied verhuizen. In mei gaat een delegatie naar staatssecretaris K. van Gennip om het belang van de twee regio's te bepleiten. Advertentie Ove&l 'BlaoTóewap VINPIKEENIAST/6Ë? mhiPEREN BUXKTWJPH «J VAUeu AHPEPeH HKTLASV6Wil WT&l LEKKER- /N Og~ J SAvinA KS1N0EN - Hans Simons ,,.,„11 de nieuwe voorzitter raad van toezicht van de „school Zeeland. Hij volgt J Ginjaar op die deze functie iljimi neerlegt. „ri komt naar Zeeland om- Ui met ingang van 1 mei filler wordt van de raad van bestuur van de Oostcrschel- deziekenhuizen. Zijn nieuwe woonplaats is Vlissingen. Henri Jolian Simons werd op 20 december 1947 geboren in het Friese Witmarsum. Zijn jeugd bracht hij onder meer in Rcnes- se door, waar zijn vader arts was. Hij volgende de HBS-b aan de Prof. Zeemanschool in Zierik- zee. Verder deed hij aan de Vrije Universiteit te Amsterdam poli ticologie (kandidaats) en be drijfssociologie. Simons was van 1974 tot 1977 voor de PPR lid van de Rotter damse gemeenteraad. Van 1979 tot 1982 was hij fractievoorzit ter, maar dan voor de PvdA. In 1982 werd hij wethouder en van 1989 tot 1994 staatssecretaris Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur, belast met volksgezond heid en gehandicaptenbeleid. Vervolgens werd hij weer wet houder in Rotterdam tot 1 april 2001. Daarna was hij voorzitter van de raad van bestuur van het Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn te Utrecht, pagina 25 Nell Ginjaar wil niet van fraude horen tegenstemmers SGP en rislenUnie, juichten de Sta dstoren de komst van de toe tte veerdienst toe. Een be- tgrijke aanwinst voor het re lieve fietsverkeer, positief >r Oost-Zeeuws-Vlaanderen 'een rondje met een pontje rolt nu een echt rondje', wa- i belangrijke overwegingen. Visser (CU) vond dat de bij- ge in een tekort verplichtin- schept ten opzichte van an- e pontjes. C. Polderman G?) berekende dat de provin ce steun voor 35 vaardagen -jaar neerkomt op 1500 euro r vaartocht en dat vond hij te tU.Luijben (SP) hoopte dat recreatieve veerdienst alsnog 11 uitgroeien tot een vast ts-voetveer tussen Oost- öiws-'Vlaanderen en Mid- peland. Ook J. Hageman fZ) zag dat wel zitten, deputeerde G. de Kok (PvdA, :i¥atie) drukte hoop op een verbinding Perkpol- f-Hansweert meteen de kop «Het is geen opstap voor een paar vervoervoorziening, eeij toeristische verbin- Ook Hulst en Reimers- een garantie s-die van ruim zesduizend eu- ueschikbaar. Hulst neemt bet onderhoud van de aan- Idciger voor haar rekening. door Rinus Antonisse MIDDELBURG - De toekomst voor de Zeeuwse havens, met na me in het Sloegebied, ligt in de kleine kustvaart. Het is veel be ter in te zetten op voorzieningen voor deze zogenaamde 'short sea shipping' dan op een Wester- schelde Container Terminal (WCT). Het betekent dat binnen het havengebied een kade van 1000 meter volstaat. Dit bepleit de Zeeuwse Milieu Federatie (ZMF) in het rapport De haven verdient meer, dat gis teren in Middelburg werd over handigd aan gedeputeerde H. van Waver.en (CDA, ruimtelij ke ordening). Die zegde toe dat het rapport betrokken wordt bij het onderzoek naar de kosten en baten van een WCT, dat binnen kort wordt uitgevoerd. Kleine Europese kustvaart is één van de drie mogelijkheden die worden bekeken, naast aan leg van een WCT en gewoon doorgaan op de huidige manier. Het ZMF-rapport, opgesteld door bureau KPMG, is een ver volg op de visie Licht op Zee land van de milieufederatie. Daarin wordt bepleit om bij eco nomische groei niet voluit in te zetten op transport en logistiek, maar juist op de kansen die de groen-blauwe oase biedt (recrea tie, aquacultuur, nieuwe land bouwgewassen, wonen en zorg). Daarin past geen WCT. „Die ver nietigt direct en indirect een deel van het Zeeuwse kapitaal: de rust, de ruimte, het land schap en de natuur, en ver dringt een andere voor Zeeland belangrijke sector, toerisme en recreatie", aldus de ZMF in het nieuwe rapport. „De WCT is een voor Zeeland wezensvreemde voorziening." Volgens het rapport heeft een WCT nagenoeg geen positieve door Jeffrey Kutterink DELTA - Deltadirecteur D. Lu- teijn doet mee aan de graaicul tuur van Nederlandse topbe stuurders. CDA en PvdA eisen daarom volledige opheldering over de beloning van de top van het energiebedrijf. CDA-Statenlid K. van Beveren zei dat gisteren tijdens een ver gadering van Provinciale Sta ten. CDA en PvclA stelden daar het inkomen van Luteijn. Delta betaalde haar algemeen di recteur in 2004 ruim 333.000 eu ro betaalde (salaris, pensioen premie en bonus); een stijging van vijf procent. Van Beveren stelde vast dat de hoogte van de vergoedingen van de topbestuur ders van energiebedrijven niet meer in verhouding staan tot de prestaties. CDA en PvdA vinden het onverantwoord om de sala rissen van topbestuurders te la ten stijgen terwijl iedereen op de nul wordt gehouden, zei Van Beveren. Hij constateerde dat de vergoe dingen bij Delta 'aanzienlijk la ger' liggen dan bij Nuon en Es- sent. Desondanks vroegen de partijen aan Gedeputeerde Sta ten inzicht te geven in het sala ris van de Delta-directie over cle afgelopen vijf jaar. Ook willen ze weten of GS het verantwoord vinden dat de verdiensten zijn gestegen, terwijl iedereen moest matigen én er bij het bedrijf zelf een administratieve chaos heerst. Ze vragen GS of het uit keren van een bonus verant woord is bij een niet echt markt gericht bedrijf, 'terwijl er een bijzonder riant salaris wordt uit gekeerd'. CDA en PvdA willen volledig inzicht in de opbouw van Luteijns bonus. Het verwijt aan het adres van Luteijn (pro minent WD-lid) schoot de WD-Statenfractie totaal in het verkeerde keelgat. Het salaris van Luteijn is aan de lage kant als je clat vergelijkt met clat van de andere energiebedrijven, be toogde I. Vogelaar. Hij stelde de rol van CDA-gedeputeerde T. Poppelaars - namens de provin cie lid van de'raad van commis sarissen van Delta - ter discus sie. „Heeft de vertegenwoordi ger van Gedeputeerde Staten in direct dan ook meegedaan aan de graaicultuur?" Gedeputeerde J. Suurmond (energie) antwoordde eerst met het college van Gedeputeerde Staten te willen overleggen voor dat hij op de wagen van CDA en PvdA wilde ingaan. De dis cussie wordt volgende week wij dag voortgezet. uitstraling voor de belangrijkste Zeeuwse economische sector, de industrie. De kleine kustvaart heeft dat wel, stellen de onderzoekers. Waar voor een WCT een bedrag van zeker 400 miljoen euro nodig is, kan voor een short-seakade met 50 miljoen euro worden vol staan. Van het geld dat zo wordt 'be spaard' kan een deel (circa 40 miljoen euro) prima worden ge bruikt voor investeringen in de groen-blauwe economie, menen de onderzoekers. Zo'n beperkte bijdrage van de overheid leidt al tot ruim 260 nieuwe banen. Ook kost de kleine kustvaart veel minder ruimte dan een WCT (180 hectare), terwijl geen grote re druk ontstaat op de zoge heten achterlandverbindingen (weg, spoor, water). Nu al ligt in de Zeeuwse haven de nadruk op de aan- en afvoer van bulkgoederen: de havens zijn specialist in het overslaan van dit type goederen. Ze heb ben vooral betrekking op land bouw, brandstoffen, aardolie en chemie. Dat kan via kleine kust vaart verder worden uitge bouwd. De onderzoekers consta teren dat de huidige groei van de Zeeuwse haven al is te dan ken aan de kleine kustvaart, vooral gekoppeld aan de indus trie. Pcrkpolder en Hansweert. Igrootste deel is voor het ma- w—mi Ti AA 1 A A (en eventueel exploitatiete- fflinus Antonisse DDELBURG - Alleen op dbezette lijnen rijden in de komst nog geregelde busdien- n ill Zeeland. Inwoners van meeste kernen zijn dan aange- penop lijntaxi of flexbus (bij lp). er afgelegen kernen beneden inwoners resteert straks al ii zogenaamd 'vraagafhanke- vervoer.' Daarvoor moeten gemeenten zorgen, in combi- femet het gehandicaptenver- f.Deze uitgangspunten voor l nieuwe Beleidsplan Open- a Vervoer legden Provinciale lien gisteren na een chaotisch st vast. Het openbaar ver- jr wordt een combinatie van ïgeide en ongeregelde ('op gestuurde') verbindingen. motie van de CDA'er Lijmbach (niet gesteund door eiiLinks en PvdA) bepaal- i de Staten dat komende ie jaar een proef moet wor- d uitgevoerd met het zogehe- i oproepgestuurd openbaar roer, waarvoor in beginsel al- temen in Zeeland in aanmer- [komen. diezelfde motie sprak een aiierheid zich uit voor een ei om via de nog in te voeren ikaart (waarschijnlijk op ivroegst in 2007) tegen een [rekkelijk tarief openbaar voer aan te bieden. Emotie van GroenLinks en !A om vanaf 2006 voor plussers en WAO'ers gratis eer mogelijk te maken (in daluren negen tot drie uur en zes uur 's avonds) trok PvdA' C.Ollebek in, nadat gedepu- ÉG. de Kok (PvdA, ver- w) die dringend had ontra- iGroenLinks steunde als eni ge een eigen motie om onder zoek te doen naar oprichting van een eigen openbaar vervoer bedrijf van de provincie. De partij kreeg alleen steun van PvdA en SP voor een (verwor pen) motie om in Zeeuws-Vlaan deren het openbaar vervoer te stroomlijnen door toepassing van het model van de Vlaamse vervoermaatschappij De Lijn. Dat pakt ook gunstig uit voor grensoverschrijdend vervoer. Een motie van PvdA en Groen Links om de flexbus of lijntaxi in te zetten in kernen vanaf 200 inwoners (en niet pas vanaf 400) werd alleen door de SP mee on derschreven. Eensgezind waren de Staten in de conclusie dat de provincie niet steeds meer geld uit de alge mene kas moet halen om gaten in het openbaar vervoer te dich ten (die ontstaan doordat het Rijk voortdurend minder af schuift). Wel vonden ze dat er in elk geval een goed basislijnen- net in stand moet blijven, aange vuld met oproepgestuurd ver voer. Verbindingen moeten goed op elkaar aansluiten. De CDA'er Lijmbach en D. Vis ser (ChristenUnie) spraken zich nadrukkelijk uit tegen gratis openbaar vervoer, om 'funrij- den' te voorkomen. Visser wilde onderzoeken of ziekenhuizen en bedrijven die belang hebben bij openbaar vervoer, daaraan mee kunnen betalen. G. van der Gies- sen (D66) en A. Luijben (SP) pleitten ervoor om eindelijk eens goed de wensen van de Zeeuwen te onderzoeken. In zijn laatste Statenvergadering toon de gedeputeerde De Kok (per 25 april burgemeester van Drimme- len) zich bereid te bekijken of verschillende tarieven (en ook gratis vervoer) voor bepaalde doelgroepen mogelijk zijn. Met invoering van speciale tarieven wilde hij wachten tot de chip kaart wordt ingevoerd. ovincie steunt eristisch veer 'esterschelde DDELBURG - Provinciale «entrekken bijna 290.000 eu- it voor een recreatieveer tus- De gewone lijndienst dreigt een zeldzaam verschijnsel te worden op het platteland. foto Marijke Folkertsma

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 73