Aftakeling openbaar busvervoer
Za. 23 april - uitverkocht!
Zo. 24 april - 15.00 20.00 uur
Scheldetheater Terneuzen
0115-695 555
Zeeland zoekt
samenwerking met
West-Brabant
CNklJAgJvl
CDA en PvdA eisen opheldering
over salaris directeur Delta
LOVE ROCK MUSICAL
DÉ THEATERHIT VAN DIT SEIZOEN
Grijp je kans en reserveer nu kaarten!
Zeelandbrug nacht dicht
Aandeelhouders kerncentrale
Subsidie voor jonge boeren
Meer dan vijfhonderd taakstraffen
Simons wordt voorzitter raad van toezicht Hogeschool
jeeste dorpen raken verstoken van geregelde lijndiensten
mssc Zeeland moet inzetten op kustvaart
zaterdag 16 april 2005 zl5
r MFMPMn SALAAM STOOT AAN ONS NFMFH1 1
HÊTéAATeB>H PAT
weePAAioe MENSEN "HtT" m hetoknbaar
n dcèn moe Rnmense DO/HEM OF AAM
\\V^ HersTeMP"
Met Chaira Borderslee René van Kooten
ffjipwaHBi E|D VfROMCA LA$ER
(SweekendCompany.nl PARADE TAPIJT
COR DE JONGE
ZIERIKZEE - De Zeelandbrug is in de nacht van maan
dag 18 op dinsdag 19 april gestremd voor alle verkeer.
Tussen middernacht en vijf uur 's ochtends wordt ge
werkt aan het herstel van de zogeheten laagwerker, dié
over het fietspad staat. Deze constructie stelt onderhouds
medewerkers in staat onder de brug te komen. Het ver
keer wordt omgeleid via de stormvloedkering. In noodge
vallen is de brug wel toegankelijk voor ambulances.
DEN HAAG - De provincies en gemeenten zijn geen aan
deelhouders van de kerncentrale in Borssele. Dat schrijft
staatssecretaris Van Geel (Milieu) in antwoord op wagen
van de Tweede-Kamerleden Duyvendak (GroenLinks) en
Van Velzen (SP). De aandeelhouders van EPZ, de exploi
tant van de centrale, zijn Delta Energy BV en Essent Ener
gie BV. Dat zijn private rechtspersonen, dus is er geen
sprake van dat een eventuele schadevergoeding bij slui
ting van de kerncentrale in 2013 door het Rijk wordt uit
betaald aan lagere overheden, zoals GroenLinks en SP
stellen. Van Geel meldt verder dat hij noch minister De
Geus (Sociale Zaken) reden ziet het overleg dat maandag
met de energiebedrijven wordt gevoerd over de topinko
mens uit te breiden naar de problematiek rond Borssele.
Daarop had Duyvendak aangedrongen.
MIDDELBURG - Jonge boeren die een bedrijf willen
overnemen en niet in aanmerking komen voor een lande
lijke subsidie, kunnen voortaan een beroep doen op de
provincie. In navolging van Utrecht, Limburg en Gelder
land, krijgt Zeeland een investeringsregeling voor jongp
boeren.
Daartoe heeft een grote meerderheid van Provinciale Sta
ten gisteren besloten. Op Zeeuws Belang na, steunden al
le partijen de motie van de CD A-fractie. Reden voor dé
motie is dat bediijfsovernames sterk onder druk staan en
dat jonge boeren vaak hoge schulden maken om een be
drijf over te nemen. Daardoor krijgen ze geen geld meer
van de bank om te investeren. Per jaar worden in Zeeland
ongeveer vijftig agrarische bedrijven overgenomen. Vol?
gens het Zeeuws Agrarisch Jongeren Kontakt hebben zes
tig bedrijven belangstelling om deel te nemen aan de in--:
vesteringsregeling.
Aan de landelijke regeling kunnen waarschijnlijk vijfen
veertig jonge Zeeuwse boeren meedoen. De overige be
langstellenden kunnen nu aanspraak maken op de provin
ciale regeling.
MIDDELBURG - 537 minderjarigen hebben vorig jaar
een taakstraf uitgevoerd, blijkt uit een overzicht van de
Raad voor de Kinderbescherming in Zeeland. Het gaat
om 405 werkstraffen en 132 leerstraffen.
Dat zijn er in totaal iets meer dan het jaar ervoor toen 506
taakstraffen door minderjarigen werden uitgevoerd.
Slechts in 28 gevallen werden de taakstraffen niet uitge^
voerd. Vergeleken met volwassenen is deze uitval zeer
klein. Taakstraffen worden opgelegd door de kinderrech
ter en uitgevoerd onder toezicht van de Kinderbescher
ming. Een taakstraf neemt in de regel maximaal veertig
uren in beslag.
door Jeffrey Kutterink
MIDDELBURG - Zeeland zoekt
samenwerking met West-Bra
bant. Door economische krach
ten te bundelen, wil Zuid
west-Nederland zich bij het
Rijk voor het voetlicht brengen,
zodat niet al het geld gaat naar
Amsterdam, Rotterdam en Eind
hoven.
Dat bleek gisteren tijdens de ver
gadering van Provinciale Sta
ten. Zeeland en West-Brabant
vinden dat ze er bekaaid van af
komen. Het Rijk wil vooral in
vesteren in de regio's Rotterdam
(havens), Amsterdam (Schiphol)
en Eindhoven (concentratie ken
nisinstituten en bedrijven). Zee
land en West-Brabant vrezen
dat ze in de vergetelheid raken
en trekken daarom gezamenlijk
aan de bel. Daarbij zijn betrok
ken: de gedeputeerden econo
mie van Brabant en Zeeland, de
voorzitters van de beide Kamers
van Koophandel, en gemeenten
(Goes, Terneuzen, Vlissingen en
Middelburg, Breda, Bergen op
Zoom, Etten-Leur, Moerdijk en
Oosterhout). Verder is er over
leg met scholen en werkgevers.
Zeeland en West-Brabant zien
mogelijkheden op het vlak van
kusttoerisme, logistiek en pro
ces-industrie. Ook kijken ze of
ze gezamenlijk kunnen stimule
ren dat bedrijven naar het ge
bied verhuizen. In mei gaat een
delegatie naar staatssecretaris
K. van Gennip om het belang
van de twee regio's te bepleiten.
Advertentie
Ove&l 'BlaoTóewap VINPIKEENIAST/6Ë?
mhiPEREN BUXKTWJPH
«J VAUeu AHPEPeH HKTLASV6Wil
WT&l LEKKER- /N Og~ J
SAvinA
KS1N0EN - Hans Simons
,,.,„11 de nieuwe voorzitter
raad van toezicht van de
„school Zeeland. Hij volgt
J Ginjaar op die deze functie
iljimi neerlegt.
„ri komt naar Zeeland om-
Ui met ingang van 1 mei
filler wordt van de raad
van bestuur van de Oostcrschel-
deziekenhuizen. Zijn nieuwe
woonplaats is Vlissingen.
Henri Jolian Simons werd op 20
december 1947 geboren in het
Friese Witmarsum. Zijn jeugd
bracht hij onder meer in Rcnes-
se door, waar zijn vader arts
was. Hij volgende de HBS-b aan
de Prof. Zeemanschool in Zierik-
zee. Verder deed hij aan de Vrije
Universiteit te Amsterdam poli
ticologie (kandidaats) en be
drijfssociologie.
Simons was van 1974 tot 1977
voor de PPR lid van de Rotter
damse gemeenteraad. Van 1979
tot 1982 was hij fractievoorzit
ter, maar dan voor de PvdA. In
1982 werd hij wethouder en van
1989 tot 1994 staatssecretaris
Welzijn, Volksgezondheid en
Cultuur, belast met volksgezond
heid en gehandicaptenbeleid.
Vervolgens werd hij weer wet
houder in Rotterdam tot 1 april
2001. Daarna was hij voorzitter
van de raad van bestuur van het
Nederlands Instituut voor Zorg
en Welzijn te Utrecht,
pagina 25
Nell Ginjaar wil niet van
fraude horen
tegenstemmers SGP en
rislenUnie, juichten de Sta
dstoren de komst van de toe
tte veerdienst toe. Een be-
tgrijke aanwinst voor het re
lieve fietsverkeer, positief
>r Oost-Zeeuws-Vlaanderen
'een rondje met een pontje
rolt nu een echt rondje', wa-
i belangrijke overwegingen.
Visser (CU) vond dat de bij-
ge in een tekort verplichtin-
schept ten opzichte van an-
e pontjes. C. Polderman
G?) berekende dat de provin
ce steun voor 35 vaardagen
-jaar neerkomt op 1500 euro
r vaartocht en dat vond hij te
tU.Luijben (SP) hoopte dat
recreatieve veerdienst alsnog
11 uitgroeien tot een vast
ts-voetveer tussen Oost-
öiws-'Vlaanderen en Mid-
peland. Ook J. Hageman
fZ) zag dat wel zitten,
deputeerde G. de Kok (PvdA,
:i¥atie) drukte hoop op een
verbinding Perkpol-
f-Hansweert meteen de kop
«Het is geen opstap voor een
paar vervoervoorziening,
eeij toeristische verbin-
Ook Hulst en Reimers-
een garantie
s-die van ruim zesduizend eu-
ueschikbaar. Hulst neemt
bet onderhoud van de aan-
Idciger voor haar rekening.
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - De toekomst
voor de Zeeuwse havens, met na
me in het Sloegebied, ligt in de
kleine kustvaart. Het is veel be
ter in te zetten op voorzieningen
voor deze zogenaamde 'short
sea shipping' dan op een Wester-
schelde Container Terminal
(WCT). Het betekent dat binnen
het havengebied een kade van
1000 meter volstaat.
Dit bepleit de Zeeuwse Milieu
Federatie (ZMF) in het rapport
De haven verdient meer, dat gis
teren in Middelburg werd over
handigd aan gedeputeerde
H. van Waver.en (CDA, ruimtelij
ke ordening). Die zegde toe dat
het rapport betrokken wordt bij
het onderzoek naar de kosten en
baten van een WCT, dat binnen
kort wordt uitgevoerd.
Kleine Europese kustvaart is
één van de drie mogelijkheden
die worden bekeken, naast aan
leg van een WCT en gewoon
doorgaan op de huidige manier.
Het ZMF-rapport, opgesteld
door bureau KPMG, is een ver
volg op de visie Licht op Zee
land van de milieufederatie.
Daarin wordt bepleit om bij eco
nomische groei niet voluit in te
zetten op transport en logistiek,
maar juist op de kansen die de
groen-blauwe oase biedt (recrea
tie, aquacultuur, nieuwe land
bouwgewassen, wonen en zorg).
Daarin past geen WCT. „Die ver
nietigt direct en indirect een
deel van het Zeeuwse kapitaal:
de rust, de ruimte, het land
schap en de natuur, en ver
dringt een andere voor Zeeland
belangrijke sector, toerisme en
recreatie", aldus de ZMF in het
nieuwe rapport. „De WCT is een
voor Zeeland wezensvreemde
voorziening."
Volgens het rapport heeft een
WCT nagenoeg geen positieve
door Jeffrey Kutterink
DELTA - Deltadirecteur D. Lu-
teijn doet mee aan de graaicul
tuur van Nederlandse topbe
stuurders. CDA en PvdA eisen
daarom volledige opheldering
over de beloning van de top van
het energiebedrijf.
CDA-Statenlid K. van Beveren
zei dat gisteren tijdens een ver
gadering van Provinciale Sta
ten. CDA en PvclA stelden daar
het inkomen van Luteijn.
Delta betaalde haar algemeen di
recteur in 2004 ruim 333.000 eu
ro betaalde (salaris, pensioen
premie en bonus); een stijging
van vijf procent. Van Beveren
stelde vast dat de hoogte van de
vergoedingen van de topbestuur
ders van energiebedrijven niet
meer in verhouding staan tot de
prestaties. CDA en PvdA vinden
het onverantwoord om de sala
rissen van topbestuurders te la
ten stijgen terwijl iedereen op
de nul wordt gehouden, zei Van
Beveren.
Hij constateerde dat de vergoe
dingen bij Delta 'aanzienlijk la
ger' liggen dan bij Nuon en Es-
sent. Desondanks vroegen de
partijen aan Gedeputeerde Sta
ten inzicht te geven in het sala
ris van de Delta-directie over cle
afgelopen vijf jaar. Ook willen
ze weten of GS het verantwoord
vinden dat de verdiensten zijn
gestegen, terwijl iedereen moest
matigen én er bij het bedrijf zelf
een administratieve chaos
heerst. Ze vragen GS of het uit
keren van een bonus verant
woord is bij een niet echt markt
gericht bedrijf, 'terwijl er een
bijzonder riant salaris wordt uit
gekeerd'. CDA en PvdA willen
volledig inzicht in de opbouw
van Luteijns bonus. Het verwijt
aan het adres van Luteijn (pro
minent WD-lid) schoot de
WD-Statenfractie totaal in het
verkeerde keelgat. Het salaris
van Luteijn is aan de lage kant
als je clat vergelijkt met clat van
de andere energiebedrijven, be
toogde I. Vogelaar. Hij stelde de
rol van CDA-gedeputeerde T.
Poppelaars - namens de provin
cie lid van de'raad van commis
sarissen van Delta - ter discus
sie. „Heeft de vertegenwoordi
ger van Gedeputeerde Staten in
direct dan ook meegedaan aan
de graaicultuur?"
Gedeputeerde J. Suurmond
(energie) antwoordde eerst met
het college van Gedeputeerde
Staten te willen overleggen voor
dat hij op de wagen van CDA
en PvdA wilde ingaan. De dis
cussie wordt volgende week wij
dag voortgezet.
uitstraling voor de belangrijkste
Zeeuwse economische sector, de
industrie. De kleine kustvaart
heeft dat wel, stellen de
onderzoekers. Waar voor een
WCT een bedrag van zeker
400 miljoen euro nodig is, kan
voor een short-seakade met
50 miljoen euro worden vol
staan.
Van het geld dat zo wordt 'be
spaard' kan een deel (circa 40
miljoen euro) prima worden ge
bruikt voor investeringen in de
groen-blauwe economie, menen
de onderzoekers. Zo'n beperkte
bijdrage van de overheid leidt al
tot ruim 260 nieuwe banen. Ook
kost de kleine kustvaart veel
minder ruimte dan een WCT
(180 hectare), terwijl geen grote
re druk ontstaat op de zoge
heten achterlandverbindingen
(weg, spoor, water).
Nu al ligt in de Zeeuwse haven
de nadruk op de aan- en afvoer
van bulkgoederen: de havens
zijn specialist in het overslaan
van dit type goederen. Ze heb
ben vooral betrekking op land
bouw, brandstoffen, aardolie en
chemie. Dat kan via kleine kust
vaart verder worden uitge
bouwd. De onderzoekers consta
teren dat de huidige groei van
de Zeeuwse haven al is te dan
ken aan de kleine kustvaart,
vooral gekoppeld aan de indus
trie.
Pcrkpolder en Hansweert.
Igrootste deel is voor het ma- w—mi Ti AA 1 A A
(en eventueel exploitatiete-
fflinus Antonisse
DDELBURG - Alleen op
dbezette lijnen rijden in de
komst nog geregelde busdien-
n ill Zeeland. Inwoners van
meeste kernen zijn dan aange-
penop lijntaxi of flexbus (bij
lp).
er afgelegen kernen beneden
inwoners resteert straks al
ii zogenaamd 'vraagafhanke-
vervoer.' Daarvoor moeten
gemeenten zorgen, in combi-
femet het gehandicaptenver-
f.Deze uitgangspunten voor
l nieuwe Beleidsplan Open-
a Vervoer legden Provinciale
lien gisteren na een chaotisch
st vast. Het openbaar ver-
jr wordt een combinatie van
ïgeide en ongeregelde ('op
gestuurde') verbindingen.
motie van de CDA'er
Lijmbach (niet gesteund door
eiiLinks en PvdA) bepaal-
i de Staten dat komende
ie jaar een proef moet wor-
d uitgevoerd met het zogehe-
i oproepgestuurd openbaar
roer, waarvoor in beginsel al-
temen in Zeeland in aanmer-
[komen.
diezelfde motie sprak een
aiierheid zich uit voor een
ei om via de nog in te voeren
ikaart (waarschijnlijk op
ivroegst in 2007) tegen een
[rekkelijk tarief openbaar
voer aan te bieden.
Emotie van GroenLinks en
!A om vanaf 2006 voor
plussers en WAO'ers gratis
eer mogelijk te maken (in
daluren negen tot drie uur en
zes uur 's avonds) trok PvdA'
C.Ollebek in, nadat gedepu-
ÉG. de Kok (PvdA, ver-
w) die dringend had ontra-
iGroenLinks steunde als eni
ge een eigen motie om onder
zoek te doen naar oprichting
van een eigen openbaar vervoer
bedrijf van de provincie.
De partij kreeg alleen steun van
PvdA en SP voor een (verwor
pen) motie om in Zeeuws-Vlaan
deren het openbaar vervoer te
stroomlijnen door toepassing
van het model van de Vlaamse
vervoermaatschappij De Lijn.
Dat pakt ook gunstig uit voor
grensoverschrijdend vervoer.
Een motie van PvdA en Groen
Links om de flexbus of lijntaxi
in te zetten in kernen vanaf 200
inwoners (en niet pas vanaf 400)
werd alleen door de SP mee on
derschreven.
Eensgezind waren de Staten in
de conclusie dat de provincie
niet steeds meer geld uit de alge
mene kas moet halen om gaten
in het openbaar vervoer te dich
ten (die ontstaan doordat het
Rijk voortdurend minder af
schuift). Wel vonden ze dat er in
elk geval een goed basislijnen-
net in stand moet blijven, aange
vuld met oproepgestuurd ver
voer. Verbindingen moeten goed
op elkaar aansluiten.
De CDA'er Lijmbach en D. Vis
ser (ChristenUnie) spraken zich
nadrukkelijk uit tegen gratis
openbaar vervoer, om 'funrij-
den' te voorkomen. Visser wilde
onderzoeken of ziekenhuizen en
bedrijven die belang hebben bij
openbaar vervoer, daaraan mee
kunnen betalen. G. van der Gies-
sen (D66) en A. Luijben (SP)
pleitten ervoor om eindelijk
eens goed de wensen van de
Zeeuwen te onderzoeken. In zijn
laatste Statenvergadering toon
de gedeputeerde De Kok (per 25
april burgemeester van Drimme-
len) zich bereid te bekijken of
verschillende tarieven (en ook
gratis vervoer) voor bepaalde
doelgroepen mogelijk zijn. Met
invoering van speciale tarieven
wilde hij wachten tot de chip
kaart wordt ingevoerd.
ovincie steunt
eristisch veer
'esterschelde
DDELBURG - Provinciale
«entrekken bijna 290.000 eu-
it voor een recreatieveer tus-
De gewone lijndienst dreigt een zeldzaam verschijnsel te worden op het platteland. foto Marijke Folkertsma