Aftakeling openbaar busvervoer
PZC
Zeeland moet inzetten op kustvaart
CDA en PvdA eisen opheldering
over salaris directeur Delta
Zeeland zoekt
samenwerking met
West-Brabant
15
Simons wordt voorzitter raad van toezicht Hogeschool
Meeste dorpen raken verstoken van geregelde lijndiensten
Zeelandbrug nacht dicht
Aandeelhouders kerncentrale
Subsidie voor jonge boeren
Meer dan vijfhonderd taakstraffen
Provincie steunt
toeristisch veer
ïïesterschelde
Winkelier voelt
zich in kwaad
daglicht gesteld
zaterdag 16 april 2005
swb
«JSSINGEN - Hans Simons
JU «ordt de nieuwe voorzitter
L, de raad van toezicht van de
«school Zeeland. Hij volgt
J Ginjaar op die deze functie
#p24juni neerlegt.
Simons kom! naar Zeeland om-
j,l bij met ingang van l mei
voorzitter word! van de raad
van bestuur van de Oosterschel-
deziekenhuizen. Zijn nieuwe
woonplaats is Vlissingen.
Henri Johan Simons werd op 20
december 1947 geboren in het
Friese Witmarsum. Zijn jeugd
bracht hij onder meer in Renes-
se door, waar zijn vader arts
was. Hij volgende de HBS-b aan
de Prof. Zeemanschool in Zierik-
zee. Verder deed hij aan de Vrije
Universiteit te Amsterdam poli
ticologie (kandidaats) en be
drijfssociologie.
Simons was van 1974 tot 1977
voor de PPR lid van de Rotter
damse gemeenteraad. Van 1979
tot 1982 was hij fractievoorzit
ter, maar dan voor de PvdA. In
1982 werd hij wethouder en van
1989 tot 1994 staatssecretaris
Welzijn. Volksgezondheid en
Cultuur, belast met volksgezond
heid en gehandicaptenbeleid.
Vervolgens werd hij weer wet
houder in Rotterdam tot 1 april
2001. Daarna was hij voorzitter
van de raad van bestuur van het
Nederlands Instituut voor Zorg
en Welzijn te Utrecht,
pagina 25
Nell Ginjaar wil niet van
fraude horen
Ito Rinus Antonisse
MIDDELBURG - Alleen op
coedbezette lijnen rijden in de
toekomst nog geregelde busdien-
ijen in Zeeland. Inwoners van
ijemeeste kernen zijn dan aange-
#ezen op lijntaxi of flexbus (bij
oproep).
Voor afgelegen kernen beneden
Uö inwoners resteert straks al
leen zogenaamd 'vraagafhanke
lijk vervoer.' Daarvoor moeten
je gemeenten zorgen, in combi
ne met het gehandicaptenver-
voer. Deze uitgangspunten voor
het nieuwe Beleidsplan Open
baar Vervoer legden Provinciale
Staten gisteren na een chaotisch
debat vast. Het openbaar ver
der wordt een combinatie van
geregelde en ongeregelde ('op-
oepgestuurde') verbindingen.
Bij motie van de CDA'er
Uijmbach (niet gesteund door
GroenLinks en PvdA) bepaal
den de Staten dat komende
twee jaar een proef moet wor
den uitgevoerd met het zogehe
ten oproepgestuurd openbaar
vervoer, waarvoor in beginsel al
le kernen in Zeeland in aanmer
king komen.
In diezelfde motie sprak een
meerderheid zich uit voor een
proef om via de nog in te voeren
chipkaart (waarschijnlijk op
Ejn vroegst in 2007) tegen een
aantrekkelijk tarief openbaar
vervoer aan te bieden.
Een motie van GroenLinks en
PvdA om vanaf 2006 voor
60-plussers en WAO'er s gratis
vervoer mogelijk te maken (in
fedaluren negen tot drie uur en
na zes uur 's avonds) trok PvdA'
er C. Ollebek in, nadat gedepu
teerde G. de Kok (PvdA, ver
voer) die dringend had ontra-
len. GroenLinks steunde als eni
ge een eigen motie om onder
zoek te doen naar oprichting
van een eigen openbaar vervoer
bedrijf van de provincie.
De partij kreeg alleen steun van
PvdA en SP voor een (verwor
pen) motie om in Zeeuws-Vlaan
deren het openbaar vervoer te
stroomlijnen door toepassing
van het model van de Vlaamse
vervoermaatschappij De Lijn.
Dat pakt ook gunstig uit voor
grensoverschrijdend vervoer.
Een motie van PvdA en Groen
Links om de flexbus of lijntaxi
in te zetten in kernen vanaf 200
inwoners (en niet pas vanaf 400)
werd alleen door de SP mee on
derschreven.
Eensgezind waren de Staten in
de conclusie dat de provincie
niet steeds meer geld uit de alge
mene kas moet halen om gaten
in het openbaar vervoer te dich
ten (die ontstaan doordat het
Rijk voortdurend minder af
schuift). Wel vonden ze dat er in
elk geval een goed basislijnen-
net in stand moet blijven, aange
vuld met oproepgestuurd ver
voer. Verbindingen moeten goed
op elkaar aansluiten.
De CDA'er Lijmbach en D. Vis
ser (Christenunie) spraken zich
nadrukkelijk uit tegen gratis
openbaar vervoer, om 'funrij-
den' te voorkomen. Visser wilde
onderzoeken of ziekenhuizen en
bedrijven die belang hebben bij
openbaar vervoer, daaraan mee
kunnen betalen. G. van der Gies-
sen (D66) en A. Luijben (SP)
pleitten ervoor om eindelijk
eens goed de wensen van de
Zeeuwen te onderzoeken. In zijn
laatste Statenvergadering toon
de gedeputeerde De Kok (per 25
april burgemeester van Drimme-
len) zich bereid te bekijken of
verschillende tarieven (en ook
gratis vervoer) voor bepaalde
doelgroepen mogelijk zijn. Met
invoering van speciale tarieven
wilde hij wachten tot de chip
kaart wordt ingevoerd.
ZIERIKZEE - De Zeelandbrug is in de nacht van maan
dag 18 op dinsdag 19 april gestremd voor alle verkeer.
Tussen middernacht en vijf uur 's ochtends wordt ge
werkt aan het herstel van de zogeheten laagwerker, die
over het fietspad staat. Deze constructie stelt onderhouds
medewerkers in staat onder de brug te komen. Het ver
keer wordt omgeleid via de stormvloedkering. In noodge
vallen is de brug wel toegankelijk voor ambulances.
DEN HAAG - De provincies en gemeenten zijn geen aan
deelhouders van de kerncentrale in Borssele. Dat schrijft
staatssecretaris Van Geel (Milieu) in antwoord op vragen
van cle Tweede-Kamerleden Duyvendak (GroenLinks) en
Van Velzen (SP). De aandeelhouders van EPZ, de exploi
tant van de centrale, zijn Delta Energy BV en Essent Ener
gie BV. Dat zijn private rechtspersonen, dus is er geen
sprake van dat een eventuele schadevergoeding bij slui
ting van de kerncentrale in 2013 door het Rijk wordt uit
betaald aan lagere overheden, zoals GroenLinks en SP
stellen. Van Geel meldt verder dat hij noch minister De
Geus (Sociale Zaken) reden ziet het overleg dat maandag
met de energiebedrijven wordt gevoerd over de topinko
mens uit te breiden naar de problematiek rond Borssele.
Daarop had Duyvendak aangedrongen.
MIDDELBURG - Jonge boeren die een bedrijf willen
overnemen en niet in aanmerking komen voor een lande
lijke subsidie, kunnen voortaan een beroep doen op de
provincie. In navolging van Utrecht, Limburg en Gelder
land, krijgt Zeeland een investeringsregeling voor jonge
boeren.
Daartoe heeft een grote meerderheid van Provinciale Sta
ten gisteren besloten. Op Zeeuws Belang na, steunden al
le partijen de motie van de CDA-fractie. Reden voor de
motie is dat bedrijfsovernames sterk onder druk staan en
dat jonge boeren vaak hoge schulden maken om een be
drijf over te nemen. Daardoor krijgen ze geen geld meer
van de bank om te investeren. Per jaar worden in Zeeland
ongeveer vijftig agrarische bedrijven overgenomen. VoL-
gens het Zeeuws Agrarisch Jongeren Kontakt hebben zes
tig bedrijven belangstelling om deel te nemen aan de in
vesteringsregeling
Aan de landelijke regeling kunnen waarschijnlijk vijfen
veertig jonge Zeeuwse boeren meedoen. De overige be
langstellenden kunnen nu aanspraak maken op de provin
ciale regeling.
MIDDELBURG - 537 minderjarigen hebben vorig jaar
een taakstraf uitgevoerd, blijkt uit een overzicht van de
Raad voor de Kinderbescherming in Zeeland. Het gaat
om 405 werkstraffen en 132 leerstraffen.
Dat zijn er in totaal iets meer dan het jaar ervoor toen 506
taakstraffen door minderjarigen werden uitgevoerd.
Slechts in 28 gevallen werden de taakstraffen niet uitge
voerd. Vergeleken met volwassenen is deze uitval zeer
klein. Taakstraffen worden opgelegd door de kinderrech
ter en uitgevoerd onder toezicht van de Kinderbescher
ming. Een taakstraf neemt in de regel maximaal veertig
uren in beslag.
MIDDELBURG - Provinciale
Staten trekken bijna 290.000 eu
ro uit voor een recreatieveer tus
sen Perkpolder en Hansweert.
Het grootste deel is voor het ma
ken van havenvoorzieningen,
een klein als driejarige bijdrage
in een eventueel exploitatiete
kort.
Met als tegenstemmers SGP en
ChnstenUnie, juichten de Sta
ten gisteren de komst van de toe
ristische veerdienst toe. Een be
langrijke aanwinst voor het re
creatieve fietsverkeer, positief
vwr Oost-Zeeuws-Vlaanderen
een rondje met een pontje
*ordt nu een echt rondje', wa
ren belangrijke overwegingen.
D. Visser (CU) vond dat de bij-
drage in een tekort verplichtin
gen schept ten opzichte van an
dere pontjes. C. Polderman
(SGP) berekende dat de provin
ciale steun voor 35 vaardagen
pet'jaar neerkomt op 1500 euro
per vaartocht en dat vond hij te
veel. A. Luijben (SP) hoopte dat
de recreatieve veerdienst alsnog
kan uitgroeien tot een vast
fieis-voetveer tussen Oost-
Zeeuws-Vlaanderen en Mid
den-Zeeland. Ook J. Hageman
'fr'Z) zag dat wel zitten.
Gedeputeerde G. de Kok (PvdA,
recreatie) drukte hoop op een
saste verbinding Perkpol-
der-Hansweert meteen de kop
f- "Het is geen opstap voor een
openbaar vervoervoorziening,
een toeristische verbin-
- Ook Hulst en Reimers-
p*l stellen beide een garantie
subsidie van ruim zesduizend eu-
10 beschikbaar. Hulst neemt
ook het onderhoud van de aan-
rger voor haar rekening.
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - De toekomst
voor de Zeeuwse havens, met na
me in het Sloegebied, ligt in de
kleine kustvaart. Het is veel be
ter in te zetten op voorzieningen
voor deze zogenaamde 'short
sea shipping' dan op een Wester-
schelde Container Terminal
(WCT). Het betekent dat binnen
het havengebied een kade van
1000 meter volstaat.
Dit bepleit de Zeeuwse Milieu
Federatie (ZMF) in het rapport
De haven verdient meerdat gis
teren in Middelburg werd over
handigd aan gedeputeerde
H. van Waveren (CDA, ruimtelij
ke ordening). Die zegde toe dat
het rapport betrokken wordt bij
het onderzoek naar de kosten en
baten van een WCT, dat binnen
kort wordt uitgevoerd.
Kleine Europese kustvaart is
één van de drie mogelijkheden
die worden bekeken, naast aan
leg van een WCT en gewoon
doorgaan op de huidige manier.
Het ZMF-rapport, opgesteld
door bureau KPMG, is een ver
volg op de visie Licht op Zee
land van de milieufederatie.
Daarin wordt bepleit om bij eco
nomische groei niet voluit in te
zetten op transport en logistiek,
maar juist op de kansen die de
groen-blauwe oase biedt (recrea
tie, aquacultuur, nieuwe land
bouwgewassen, wonen en zorg).
Daarin past geen WCT. „Die ver
nietigt direct en indirect een
deel van het Zeeuwse kapitaal:
de rust, de ruimte, het land
schap en de natuur, en ver
dringt een andere voor Zeeland
belangrijke sector, toerisme en
recreatie", aldus de ZMF in het
nieuwe rapport. „De WCT is een
voor Zeeland wezensvreemde
voorziening."
Volgens het rapport heeft een
WCT nagenoeg geen positieve
door Jeffrey Kutterink
DELTA - Deltadirecteur D. Lu-
teijn doet mee aan cle graaicul
tuur van Nederlandse topbe
stuurders. CDA en PvdA eisen
daarom volledige opheldering
over de beloning van de top van
het energiebedrijf.
CD A-Statenlid K. van Beveren
zei dat gisteren tijdens een ver
gadering van Provinciale Sta
ten. CDA en PvdA stelden daar
het inkomen van Luteijn.
Delta betaalde haar algemeen di
recteur in 2004 ruim 333.000 eu
ro betaalde (salaris, pensioen
premie en bonus); een stijging
van vijf procent. Van Beveren
stelde vast dat de hoogte van de
vergoedingen van de topbestuur
ders van energiebedrijven niet
meer in verhouding staan tot de
prestaties. CDA en PvdA vinden
het onverantwoord om de sala
rissen van topbestuurders te la
ten stijgen terwijl iedereen op
de nul wordt gehouden, zei Van
Beveren.
Hij constateerde dat de vergoe
dingen bij Delta 'aanzienlijk la
ger' liggen dan bij Nuon en Es-
sent. Desondanks vroegen de
partijen aan Gedeputeerde Sta
ten inzicht te geven in het sala
ris van de Delta-directie over de
afgelopen vijf jaar. Ook willen
ze weten of GS het verantwoord
vinden dat de verdiensten zijn
gestegen, terwijl iedereen moest
matigen én er bij het bedrijf zelf
een administratieve chaos
heerst. Ze vragen GS of het uit
keren van een bonus verant
woord is bij een niet echt markt
gericht bedrijf, 'terwijl er een
bijzonder riant salaris wordt uit
gekeerd'. CDA en PvdA willen
volledig inzicht in de opbouw
van Luteijns bonus. Het verwijt
aan het adres van Luteijn (pro
minent VVD-licl) schoot de
WD-Statenfractie totaal in het
verkeerde keelgat. Het salaris
van Luteijn is aan de lage kant
als je dat vergelijkt met dat van
de andere energiebedrijven, be
toogde I. Vogelaar. Hij stelde de
rol van CDA-gedeputeerde T.
Poppelaars - namens de provin
cie lid van de raad van commis
sarissen van Delta - ter discus
sie. „Heeft de vertegenwoordi
ger van Gedeputeerde Staten in
direct dan ook meegedaan aan
de graaicultuur?"
Gedeputeerde J. Suurmoncl
(energie) antwoordde eerst met
het college van Gedeputeerde
Staten te willen overleggen voor
dat hij op de vragen van CDA
en PvdA wilde ingaan. De dis
cussie wordt volgende week vrij
dag voortgezet.
uitstraling voor de belangrijkste
Zeeuwse economische sector, de
industrie. De kleine kustvaart
heeft dat wel, stellen de
onderzoekers. Waar voor een
WCT een bedrag van zeker
400 miljoen euro nodig is, kan
voor een short-seakade met
50 miljoen euro worden vol
staan.
Van het geld dat zo wordt 'be
spaard' kan een deel (circa 40
miljoen euro) prima worden ge
bruikt voor investeringen in de
groen-blauwe economie, menen
de onderzoekers. Zo'n beperkte
bijdrage van de overheid leidt al
tot ruim 260 nieuwe banen. Ook
kost de kleine kustvaart veel
minder ruimte dan een WCT
(180 hectare), terwijl geen grote
re druk ontstaat op de zoge
heten achterlandverbindingen
(weg, spoor, water).
Nu al ligt in de Zeeuwse haven
de nadruk op de aan- en afvoer
van bulkgoederen: de havens
zijn specialist in het overslaan
van dit t}rpe goederen. Ze heb
ben vooral betrekking op land
bouw, brandstoffen, aardolie en
chemie. Dat kan via kleine kust
vaart verder worden uitge
bouwd. De onderzoekers consta
teren dat de huidige groei van
de Zeeuwse haven al is te dan
ken aan de kleine kustvaart,
vooral gekoppeld aan de indus
trie.
COR DE JONGE
ffc Tew 'BiwTóewap vind ik een tast/cÈ^
akandezen bu&kteueh aan &lc017?
wj vauen audoeeh nkt lasnó, wi
7/7W11 A-LsTC—P /NI >=-
r niamnjn za!. aanstoot aan ons alfmfh' 1
.-•»// wct/£y\ at arrzi-i* ria-t-
r'. ehmoerlk,a&e<t fw&ero°f&t pat1
/towfo /^.w>,/r!7c4l ni-r
door Jeffrey Kutterink
MIDDELBURG - Zeeland zoekt
samenwerking met West-Bra
bant. Door economische krach
ten te bundelen, wil Zuid
west-Nederland zich bij het
Rijk voor het voetlicht brengen,
zodat niet al het geld gaat naar
Amsterdam, Rotterdam en Eind
hoven.
Dat bleek gisteren tijdens de ver
gadering van Provinciale Sta
ten. Zeeland en West-Brabant
vinden dat ze er bekaaid van af
komen. Het Rijk wil vooral in
vesteren in de regio's Rotterdam
(havens), Amsterdam (Schiphol)
en Eindhoven (concentratie ken
nisinstituten en bedrijven). Dat
staat in de kabinetsnota Pieken
in de Delta. Dat beschrijft de
economische agenda voor zes re
gio's in Nederland.
Zeeland en West-Brabant vre
zen dat ze in de vergetelheid ra
ken en trekken daarom gezamen
lijk aan de bel. Daarbij zijn be
trokken: de gedeputeerden eco
nomie van Brabant en Zeeland,
de voorzitters van de beide Ka
mers van Koophandel, en ge
meenten (Goes, Terneuzen, Vlis
singen en Middelburg, Breda,
Bergen op Zoom, Etten-Leur,
Moerdijk en Oosterhout). Ver
der is er overleg met scholen (on
der andere Hogeschool Zee
landen werkgevers. Zeeland en
West-Brabant zien mogelijkhe
den op het vlak van kusttoeris
me, logistiek en proces-indus
trie. Ook kijken ze of ze geza
menlijk kunnen stimuleren dat
bedrijven naar het gebied ver
huizen. In mei gaat een delega
tie naar staatssecretaris K. van
Gennip om het belang van de
twee regio's te bepleiten. Gede
puteerde G. de Kok (economie:
„We willen zorgen dat we als re
gio beter in beeld komen. Uiter
aard hopen we dan ook dat het
Rijk de regio financieel beter
gaat ondersteunen."
Op de SP na gingen gisteren alle
partijen akkoord met het het
Provinciaal Sociaal Economisch
Beleidsplan 2005-2008. Een
plan om te zorgen dat er voor zo
veel mogelijk Zeeuwen een baan
is en dat de economie niet in het
slop raakt.Dat betekent tegelij
kertijd investeren in en ruimte
bieden aan ontwikkeling van ha
vens, landbouw, visserij, toeris
me, midden- en kleinbedrijf en
gezondheidszorg. Er zijn 41 con
crete projecten in opgenomen.
Een beetje te veel van het goede,
oordeelden verschillende politie
ke partijen. Gedeputeerde De
Kok zegde toe een volgorde van
belangrijkheid toe te kennen,
Als eerste op dat lijstje komt te
staan de oprichting van een be
drijf dat grootschalige projecten
kan ontwikkelen en bedrijven
van buiten kan overhalen in Zee
land te investeren. Mogelijk dat
een dergelijke regionale ontwik
kelingsmaatschappij samen met
West Brabant kan worden opge
zet. Daar zijn de Brabantse Ont
wikkelingsmaatschappij (BOM)
en het Rewin actief. Dat bete
kent overigens het einde van de
Stichting Economische Promo
tie en Acquisitie Zeeland (Se-
paz). Dat is te klein om het werk
goed te kunnen doen, aldus De
Kok.
HEIKANT - Green Mile aan de
Julianastraat in Heikant is be
slist geen growshop, maar een
winkel die artikelen voor de
tuinbouw en de agrarische sec
tor verkoopt, aldus eigenaar Ri-
ni Heynen.
De vestiging van Green Mile
heeft de nodige beroering ver
oorzaakt. De dorpsraad denkt,
dat de winkel materialen ver
koopt ten behoeve van de kweek
van hennep. „Wij verkopen spul
len voor de agrarische sector,
die je ook bij tuincentra kunt ko
pen. Wat de mensen daarmee
doen, kunnen wij niet zien",
zegt Heynen.
Hoewel hij niet ontkent, dat ook
hennepkwekers bij hem materia
len kunnen kopen, wil de Bra
bander absoluut niet geassoci
eerd worden met een 'grow
shop', die zich specifiek richt op
de verkoop van alle benodigdhe
den voor de softdrugsproductie.
„Wij hebben niets te verbergen.
Ik wil niet in een kwaad dag
licht worden geplaatst", aldus
Heynen. Green Mile richt zich
volgens Heynen op mensen die
zich bezighouden met de kweek
van tomaten en aardbeien.
foto Marijke Folkertsma
De gewone lijndienst dreigt een zeldzaam verschijnsel te worden op het platteland.