Aftakeling openbaar busvervoer IJS 1 Zeeland moet inzetten op kustvaart CDA en PvdA eisen opheldering over salaris directeur Delta Zeeland zoekt samenwerking met West-Brabant Heeste dorpen raken verstoken van geregelde lijndiensten Simons wordt voorzitter raad van toezicht Hogeschool [rovincie steunt leristisch veer jestersehelde ■0Q.Nl JJAR.M Zeelandbrug nacht dicht Aandeelhouders kerncentrale Subsidie voor jonge boeren Meer dan vijfhonderd taakstraffen Winkelier voelt zich in kwaad daglicht gesteld zaterdag 16 april 2005 swb 15 IISSINGEN - Hans Simons |Lrl|t de nieuwe voorzitter jeraad van toezicht van de -school Zeeland. Hij volgt i Ginjaar op die deze functie juni neerlegt. „as temt naar Zeeland om- i hij met ingang van 1 mei jailer wordt van de raad van bestuur van de Oosterschel- deziekenhuizen. Zijn nieuwe woonplaats is Vlissingen. Henri Johan Simons werd op 20 december 1947 geboren in het Friese YVitmarsum. Zijn jeugd bracht hij onder meer in Renes- se door, waar zijn vader arts was. Hij volgende de HBS-b aan de Prof. Zeemanschool in Zierik- zee. Verder deed hij aan de Vrije Universiteit te Amsterdam poli ticologie (kandidaats) en be drijfssociologie. Simons was van 1974 tot 1977 voor de PPR lid van de Rotter damse gemeenteraad. Van 1979 tot 1982 was hij fractievoorzit ter, maar dan voor de PvdA. In 1982 werd hij wethouder en van 1989 tot 1994 staatssecretaris Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur, belast met volksgezond heid en gehandicaptenbeleid. Vervolgens werd hij weer wet houder in Rotterdam tot 1 april 2001. Daarna was hij voorzitter van de raad van bestuur van het Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn te Utrecht, pagina 25 Nell Ginjaar wil niet van fraude horen orRinusAntonisse DDELBURG - Alleen op (dbezette lijnen rijden in de iomst nog geregelde husdien- a in Zeeland. Inwoners van meeste kernen zijn dan aange- zen op lijntaxi of flexbus (bij iroep)- pr afgelegen kernen beneden inwoners resteert straks al- a zogenaamd 'vraagafhanke- vervoer.' Daarvoor moeten gemeenten zorgen, in combi ne met het gehandicaptenver- r. Deze uitgangspunten voor .nieuwe Beleidsplan Open er Vervoer legden Provinciale sten gisteren na een chaotisch bat vast. Het openbaar ver- wordt een combinatie van ïgelde en ongeregelde ('op- jjgestuurde') verbindingen, motie van de CDA'er Iijmbach (niet gesteund door mLinks en PvdA) bepaal de Staten dat komende te jaar een proef moet wor- oitgevoerd met het zogehe- oproepgestuurd openbaar voer, waarvoor in beginsel al- iemen in Zeeland in aanmer- ingkomen. diezelfde motie sprak een erderheid zich uit voor een om via.de nog in te voeren ipkaart (waarschijnlijk op ïvioegst in 2007) tegen een itrekkelijk tarief openbaar roer aan te bieden, motie van GroenLinks en i om vanaf 2006 voor plussers en WAO'ers gratis noer mogelijk te maken (in daluren negen tot drie uur en sum- 's avonds) trok PvdA' Ollebek in, nadat gedepu- rde G. de Kok (PvdA, ver- si die dringend had ontra- poenLinks steunde als eni- lELBURG - Provinciale ten trekken bijna 290.000 eu- it voor een recreatieveer tus- Perkpolder en Hansweert. grootste deel is voor het ma- van havenvoorzieningen, nklein als driejarige bijdrage een eventueel exploitatiete- R als tegenstemmers SGP en jristenUnie, juichten de Sta- B 3gisteren de komst van de toe- i Stische veerdienst toe. Een be- Fj Qgrijke aanwinst voor het re latieve fietsverkeer, positief k Oost-Zeeuws-Vlaanderen een rondje met een pontje riï nu een echt rondje', wa ll belangrijke overwegingen. Visser (CU) vond dat de bij- Sge in een tekort verplichtin- asehept ten opzichte van an- pontjes. C. Polderman p) berekende dat de provin ce steun voor 35 vaardagen ir jaar neerkomt op 1500 euro er vaartocht en dat vond hij te A. Luijben (SP) hoopte dat recreatieve veerdienst alsnog 1 uitgroeien tot een vast f-voetveer tussen Oost- uws-Vlaanderen en Mid- i-Zeeland. Ook J. Hageman 'Z)zagdatwel zitten, deputeerde G. de Kok (PvdA. Creatie) drukte hoop op een s'e verbinding Perkpol- Hansweert meteen de kop ^Het is geen opstap voor een 5®baar vervoervoorziening, een toeristische verbin- ~yOok Hulst en Reimers- £«Wl«i beide een garantie- "J"i van ruim zesduizend eu- r,"-o°hikbaar. Hulst neemt w het onderhoud van de aan- tegsteiger voor haar rekening. ge een eigen motie om onder zoek te doen naar oprichting van een eigen openbaar vervoer bedrijf van de provincie. De partij kreeg alleen steun van PvdA en SP voor een (verwor pen) motie om in Zeeuws-Vlaan deren het openbaar vervoer te stroomlijnen door toepassing van het model van de Vlaamse vervoermaatschappij De Lijn. Dat pakt ook gunstig uit voor grensoverschrijdend vervoer. Een motie van PvdA en Groen Links om de flexbus of lijntaxi in te zetten in kernen vanaf 200 inwoners (en niet pas vanaf 400) werd alleen door de SP mee on derschreven. Eensgezind waren de Staten in de conclusie dat de provincie niet steeds meer geld uit de alge mene kas moet halen om gaten in het openbaar vervoer te dich ten (die ontstaan doordat het Rijk voortdurend minder af schuift). Wel vonden ze dat er in elk geval een goed basislijnen- net in stand moet blijven, aange vuld met oproepgestuurd ver voer. Verbindingen moeten goed op elkaar aansluiten. De CDA'er Lijnibach en D. Vis ser (ChristenUnie) spraken zich nadrukkelijk uit tegen gratis openbaar vervoer, om 'funrij- den' te voorkomen. Visser wilde onderzoeken of ziekenhuizen en bedrijven die belang hebben bij openbaar vervoer, daaraan mee kunnen betalen. G. van dei- Gies- sen (D66) en A. Luijben (SP) pleitten ervoor om eindelijk eens goed de wensen van de Zeeuwen te onderzoeken. In zijn laatste Statenvergadering toon de gedeputeerde De Kok (per 25 april burgemeester van Dnmme- len) zich bereid te bekijken of verschillende tarieven (en ook gratis vervoer) voor bepaalde doelgroepen mogelijk zijn. Met invoering van speciale tarieven wilde hij wachten tot de chip kaart wordt ingevoerd. De gewone lijndienst dreigt een zeldzaam verschijnsel te worden op het platteland. foto Marijke Folkertsma door Rinus Antonisse MIDDELBURG - De toekomst voor de Zeeuwse havens, met na me in het Sloegebied, ligt in de kleine kustvaart. Het is veel be ter in te zetten op voorzieningen voor deze zogenaamde 'short sea shipping' dan op een Wester- schelde Container Terminal (WCT). Het betekent dat binnen het havengebied een kade van 1000 meter volstaat. Dit bepleit de Zeeuwse Milieu Federatie (ZMF) in het rapport De haven verdient meer, dat gis teren in Middelburg werd over handigd aan gedeputeerde H. van Waveren (CDA, ruimtelij ke ordening). Die zegde toe dat het rapport betrokken wordt bij het onderzoek naar de kosten en baten van een WCT, dat binnen kort wordt uitgevoerd. Kleine Europese kustvaart is één van de drie mogelijkheden die worden bekeken, naast aan leg van een WCT'en gewoon doorgaan op de huidige manier. Het ZMF-rapport. opgesteld door bureau KPMG, is een ver volg op de visie Licht op Zee land van de milieufederatie. Daarin wordt bepleit om bij eco nomische groei niet voluit in te zetten op transport en logistiek, maar juist op de kansen die de groen-blauwe oase biedt (recrea tie, aquacultuur, nieuwe land bouwgewassen, wonen en zorg). Daarin past geen WCT „Die ver nietigt direct en indirect een deel van het Zeeuwse kapitaal: de rust, de ruimte, het land schap en de natuur, en ver dringt een andere voor Zeeland belangrijke sector, toerisme en recreatie", aldus de ZMF in het nieuwe rapport. „De WCT is een voor Zeeland wezensvreemde voorziening." Volgens het rapport heeft een WCT nagenoeg geen positieve door Jeffrey Kutterink DELTA - Deltadirecteur D. Lu- teijn doet mee aan de graaicul tuur van Nederlandse topbe stuurders. CDA en PvdA eisen daarom volledige opheldering over de beloning van de top van het energiebedrijf. CDA-Statenlid K. van Beveren zei dat gisteren tijdens een ver gadering van Provinciale Sta ten. CDA en PvdA stelden daar het inkomen van Luteijn. Delta betaalde haar algemeen di recteur in 2004 ruim 333.000 eu ro betaalde (salaris, pensioen premie en bonus); een stijging van vijf procent. Van Beveren stelde vast dat de hoogte van de vergoedingen van de topbestuur ders van energiebedrijven niet meer in verhouding staan tot de prestaties. CDA en PvdA vinden het onverantwoord om de sala rissen van topbestuurders te la ten stijgen terwijl iedereen op de nul wordt gehouden, zei Van Beveren. Hij constateerde dat de vergoe dingen bij Delta 'aanzienlijk la ger' liggen dan bij Nuon en Es- sent. Desondanks vroegen de partijen aan Gedeputeerde Sta ten inzicht te geven in het sala ris van de Delta-directie over de afgelopen vijf jaar. Ook willen ze weten of GS het verantwoord vinden dat de verdiensten zijn gestegen, terwijl iedereen moest matigen én er bij het bedrijf zelf een administratieve chaos heerst. Ze vragen GS of het uit keren van een bonus verant woord is bij een niet echt markt gericht bedrijf, 'terwijl er een bijzonder riant salaris wordt uit gekeerd'. CDA en PvdA willen volledig inzicht in de opbouw van Luteijns bonus. Het verwijt aan het adres van Luteijn (pro minent VVD-lid) schoot de WD-Statenfractie totaal in het verkeerde keelgat. Het salaris van Luteijn is aan de lage kant als je dat vergelijkt met dat van de andere energiebedrijven, be toogde I. Vogelaar. Hij stelde de rol van CD A-gedeputeerde T. Poppelaars - namens de provin cie lid van de raad van commis sarissen van Delta - ter discus sie. „Heeft de vertegenwoordi ger van Gedeputeerde Staten in direct dan ook meegedaan aan de graaicultuur?" Gedeputeerde J. Suurmond (energie) antwoordde eerst met het college van Gedeputeerde Staten te willen overleggen voor dat hij op de vragen van CDA en PvdA wilde ingaan. De dis cussie wordt volgende week vrij dag voortgezet. uitstraling voor de belangrijkste Zeeuwse economische sector, de industrie. De kleine kustvaart heeft dat wel, stellen de onderzoekers. Waar voor een WCT een bedrag van zeker 400 miljoen euro nodig is, kan voor een short-seakade met 50 miljoen euro worden volT staan. Van het geld dat zo wordt 'be spaard' kan een deel (circa 40 miljoen euro) prima worden ge bruikt voor investeringen in de groen-blauwe economie, menen de onderzoekers. Zo'n beperkte bijdrage van de overheid leidt al tot ruim 260 nieuwe banen. Ook kost de kleine kustvaart veel minder ruimte dan een WCT (180 hectare), terwijl geen grote re druk ontstaat op de zoge heten achterlandverbindingen (weg, spoor, water). Nu al ligt in de Zeeuwse haven de nadruk op de aan- en afvoer van bulkgoederen: de havens zijn specialist in het overslaan van dit type goederen. Ze heb ben vooral betrekking op land bouw, brandstoffen, aardolie en chemie. Dat kan via kleine kust vaart verder worden uitge bouwd. De onderzoekers consta teren dat de huidige groei van de Zeeuwse haven al is te dan ken aan de kleine kustvaart, vooral gekoppeld aan de indus trie. COR DE JONGE ÈTEKA) 'BlWTóew&C VIWIKEEHlAST/óé* ■WArHlPseeH BUx?KTW£H Ati BUVJ7? WJ MG» MPePeH NIBTLASV6Wl ?m£N6eiuzH l£Kks£- in eer j SAuHA r MFMMn ZM AANSTOOTAAN ONS NFMfH' J W' -TTeejoH.' ner6AM 83>n c*T k 6v Moer IK Meur pAteKKo°f&t p*r\ Ktep opkeez ec*4ira>Leeen..VKrw&KT\ TOCH pier Me HOUDJS pee im /N M I/kkwhw TchjÏcUzhs !>Vj 'fl Kuesne l/Av een ktez h& Acees £OEO HtneeeH.eH li 1 ZIERIKZEE - De Zeelandbrug is in de nacht van maan dag 18 op dinsdag 19 april gestremd voor alle verkeer. Tussen middernacht en vijf uur 's ochtends wordt ge werkt aan het herstel van de zogeheten laagwerker, die over het fietspad staat. Deze constructie stelt onderhouds medewerkers in staat onder de brug te komen. Het ver keer wordt omgeleid via de stormvloedkering. In noodge vallen is de brug wel toegankelijk voor ambulances. DEN HAAG - De provincies en gemeenten zijn geen aan deelhouders van de kerncentrale in Borssele. Dat schrijft staatssecretaris Van Geel (Milieu) in antwoord op vragen van de Tweede-Kamerleden Duyvendak (GroenLinks) en Van Velzen (SP). De aandeelhouders van EPZ, de exploi tant van de centrale, zijn Delta Energy BV en Essent Ener gie BV. Dat zijn private rechtspersonen, dus is er geen sprake van dat een eventuele schadevergoeding bij slui ting van de kerncentrale in 2013 door het Rijk wordt uit betaald aan lagere overheden, zoals GroenLinks en SP stellen. Van Geel meldt verder dat hij noch minister De Geus (Sociale Zaken) reden ziet het overleg dat maandag met de energiebedrijven wordt gevoerd over de topinko mens uit te breiden naar de problematiek rond Borssele. Daarop had Duyvendak aangedrongen. MIDDELBURG - Jonge boeren die een bedrijf willen overnemen en niet in aanmerking komen voor een lande lijke subsidie, kunnen voortaan een beroep doen op de provincie. In navolging van Utrecht, Limburg en Gelder land, krijgt Zeeland een investeringsregeling voor jonge boeren. Daartoe heeft een grote meerderheid van Provinciale Sta ten gisteren besloten. Op Zeeuws Belang na, steunden al le partijen de motie van de CDA-fractie. Reden voor de motie is dat bedrijfsovernames sterk onder druk staan en dat jonge boeren vaak hoge schulden maken om een be drijf over te nemen. Daardoor krijgen ze geen geld meer van de bank om te investeren. Per jaar worden in Zeeland ongeveer vijftig agrarische bedrijven overgenomen. Vol gens het Zeeuws Agrarisch Jongeren Kontakt hebben zes tig bedrijven belangstelling om deel te nemen aan de in vesteringsregeling. Aan de landelijke regeling kunnen waarschijnlijk vijfen veertig jonge Zeeuwse boeren meedoen. De overige be langstellenden kunnen nu aanspraak maken op de provin ciale regeling. MIDDELBURG - 537 minderjarigen hebben vorig jaar een taakstraf uitgevoerd, blijkt uit een overzicht van de Raad voor de Kinderbescherming in Zeeland. Het gaat om 405 werkstraffen en 132 leerstraffen. Dat zijn er in totaal iets meer dan het jaar ervoor toen 506 taakstraffen door minderjarigen werden uitgevoerd. Slechts in 28 gevallen werden de taakstraffen niet uitge voerd. Vergeleken met volwassenen is deze uitval zeer klein. Taakstraffen worden opgelegd door de kinderrech ter en uitgevoerd onder toezicht van de Kinderbescher ming. Een taakstraf neemt in de regel maximaal veertig uren in beslag. door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - Zeeland zoekt samenwerking met West-Bra bant. Door economische krach ten te bundelen, wil Zuid west-Nederland zich bij het Rijk voor het voetlicht brengen, zodat niet al het geld gaat naar Amsterdam, Rotterdam en Eind hoven. Dat bleek gisteren tijdens de ver gadering van Provinciale Sta ten. Zeeland en West-Brabant vinden dat ze er bekaaid van af komen. Het Rijk wil vooral in vesteren in de regio's Rotterdam (havens), Amsterdam (Schiphol) en Eindhoven (concentratie ken nisinstituten en bedrijven). Dat staat in de kabinetsnota Pieken in de Delta. Dat beschrijft de economische agenda voor zes re gio's in Nederland. Zeeland en West-Brabant we zen dat ze in de vergetelheid ra ken en trekken daarom gezamen lijk aan de bel. Daarbij zijn be trokken: de gedeputeerden eco nomie van Brabant en Zeeland, de voorzitters van de beide Ka mers van Koophandel, en ge meenten (Goes. Temeuzen, Vlis singen en Middelburg, Breda, Bergen op Zoom. Etten-Leur, Moerdijk en Oosterhout). Ver der is er overleg met scholen (on der andere Hogeschool Zee landen werkgevers. Zeeland en West-Brabant zien mogelijkhe den op het vlak van kusttoeris me, logistiek en proces-indus trie. Ook kijken ze of ze geza menlijk kunnen stimuleren dat bedrijven naar het gebied ver huizen. In mei gaat een delega tie naar staatssecretaris K. van Gennip om het belang van de twee regio's te bepleiten. Gede puteerde G. de Kok (economie: „We willen zorgen dat we als re gio beter in beeld komen. Uiter aard hopen we dan ook dat het Rijk de regio financieel beter gaat ondersteunen." Op de SP na gingen gisteren alle partijen akkoord met het het Provinciaal Sociaal Economisch Beleidsplan 2005-2008. Een plan om te zorgen dat er voor zo veel mogelijk Zeeuwen een baan is en dat de economie met in het slop raakt.Dat betekent tegelij kertijd investeren in en ruimte bieden aan ontwikkeling van ha vens, landbouw, visserij, toeris me, midden- en kleinbedrijf en gezondheidszorg. Er zijn 41 con crete projecten in opgenomen. Een beetje te veel van het goede, oordeelden verschillende politie ke partijen. Gedeputeerde De Kok zegde toe een volgorde van belangrijkheid toe te kennen. Als eerste op dat lijstje komt te staan de oprichting van een be drijf dat grootschalige projecten kan ontwikkelen en bedrijven van buiten kan overhalen in Zee land te investeren. Mogelijk dat een dergelijke regionale ontwik kelingsmaatschappij samen met West Brabant kan worden opge zet. Daar zijn de Brabantse Ont wikkelingsmaatschappij (BOM) en het Rewin actief. Dat bete kent overigens het einde van de Stichting Economische Promo tie en Acquisitie Zeeland (Se- paz). Dat is te klein om het werk goed te kunnen doen, aldus De Kok. HEIKANT - Green Mile aan de Julianastraat in Heikant is be slist geen growshop, maar een winkel die artikelen voor de tuinbouw en de agrarische sec tor verkoopt, aldus eigenaar Ri- ni Heynen. De vestiging van Green Mile heeft de nodige beroering ver oorzaakt. De dorpsraad denkt, dat de winkel materialen ver koopt ten behoeve van de kweek van hennep. „Wij verkopen spuL len voor de agrarische sector-, die je ook bij tuincentra kunt ko pen. Wat de mensen daarmee doen, kunnen wij niet zien"', zegt Heynen. Hoewel hij niet ontkent, dat ook hennepkwekers bij hem materia len kunnen kopen, wil de Bra bander absoluut niet geassoci eerd worden met een 'grow shop', die zich specifiek richt op de verkoop van alle benodigdhe den voor de softdrugsproductie. „Wij hebben niets te verbergen; Ik wil niet in een kwaad dag licht worden geplaatst", aldus Heynen. Green Mile richt zich volgens Heynen op mensen die zich bezighouden met de kweek van tomaten en aardbeien.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 61