Omvallen is geen weven De zak bepaalt de stofzuiger Loodgieten Afzuigkap Kleurtjes Badtextiel Radiatorlak zaterdag 16 april 2005 W3 Een beetje doe-het-zelver laat zich niet afschrikken wanneer er problemen zijn met de water leiding. Solderen, reinigen, sme ren, kitten, de doorgewinterde klusser doet het zelf. Speciaal voor deze fanaten komt Bison met Griffon, een lijn die bestaat uit producten voor aanleg en on derhoud van sanitair. Naast loodgietersoldeer bestaat het as sortiment uit drinkwaterleiding- soldeer en reparatiekit (epoxy). Informatie: www.griffon.nl Handig nieuwtje van AEG; een afzuigkap die zichzelf automa tisch in- en uitschakelt. De Au to Sensor Schouwafzuigkap is uitgerust met warmte-, tempera tuur- en dampsensoren. Daar door reageert de kap als er te veel dampontwikkeling is of als het te warm wordt. De kap is verkrijgbaar in een uitvoering van 60 (949 euro) en 90 centime ter (1249 euro). AEG heeft overi gens niet de primeur. Van het merk Axiair verscheen eerder een soortgelijke kap. Ook Sie mens heeft een afzuigkap in het assortiment die zichzelf automa tisch uitschakelt. Samen met kinderwoonwinkel Kids Factory heeft Flexa een kleurenlijn voor kinderen ont wikkeld. Deze bestaat uit tien kleuren die de namen van die ren dragen. Dat is volgens de be denkers niet gek. Kinderen asso ciëren kleuren vaak met dieren en natuur. Volgens Flexa reageren kinde ren bovendien anders op kleu ren dan volwassenen. Zo hou den jonge kinderen van felle kleurtjes, maar hebben oude kin deren juist een voorkeur voor één of twee kleuren. De Flexa Kids Factory Collectie bestaat uit onder ander Dolfijn (licht blauw), Big (roze) en Tijger (oranje). Als het aan Aquanova ligt, domi neren vrolijke kleurtjes dit jaar in het interieur. De producent van bad- en bedtextiel komt daarom met de nieuwe kleurlijn Paintbox. Die is samengesteld door de Deense styliste Mette Ditmer. Opvallende kleurcombi naties zijn rood-oranje en li- me-turkoois. Voor wie niet van uitgesproken kleuren hout lan ceert Aquanova Good Morning/ Goodnight, een lijn die een klas sieke uitstraling heeft. De kleu ren zijn ingetogen: wit, ivoor, grijs, lavendelblauw en zwart. Informatie: www.aquanova.com De donkere Geranium sylvaticum. Maar een zekere mate van scha duw wordt toch verdragen. De bekendste variëteit van Gera nium sylvaticum heet 'Mayflo wer'; in catalogi wordt deze meestal beschreven als 'blauw met een wit oog'. Dat witte oog is correct, maar echt blauw komt bij ooievaarsbekken niet voor; het neigt altijd naar lila of paars, zoals in de donker-paars- blauwe variëteit 'Meran'. Daar naast zijn er roze en witte vor men. Het loont om ook Gera nium sylvaticum na de bloei tot aan de grond toe terug te knip pen. Als je dat doet kun je de plant twee keer in bloei krijgen: eerst in mei of juni en daarna nog een tweede keer in oktober. Romke van de Ka a Nu ziet men een border liever als een wandtapijt waarin kleu ren en vormen naadloos in el kaar overgaan. En voor een wandtapijt zul je moeten weven, vandaar de opkomst van de weefplant. De kampioen van de weefplan- ten is de Geranium, en daarmee bedoel ik niet de geranium van vensterbank en bloembak die ei genlijk Pelargonium heet, maar de tuingeranium, de ooievaars- bek. Veel van die tuingera- niums, zoals Geranium praten- se, de beemdooievaarsbek, en Geranium psilostemon, een fa milielid uit de Kaukasus met meer dan een meter lang kun nen worden. Geranium 'Ann Fol- kard', met paarsrode bloemen en de zachtroze Geranium 'Rus sell Pritchard' zijn geborqp we vers; zij zoeken hun weg door en over hun buurplanten zonder ook maar een poging te doen om rechtop te groeien. Veel geraniums groeien het liefst in de volle zon, maar er zijn ook soorten die schaduw verdragen. Zo'n schaduwmin- naar is Geranium maculatum, een ooievaarsbek uit Noord-Amerika die het gera niumseizoen opent in de laatste weken van april of - in een koud seizoen - de eerste van mei. Ge ranium maculatum bloeit met lilaroze bloemen; een enkele keer zie je de zeldzame wit bloeiende vórm. Een tweede bos- liefhebber is Geranium sylvati cum, de bosooievaarsbek, die in het wild niet in donkere bossen groeit, maar meer aan de rand van het bos of op open plekken. In tuinboeken en catalogi kom je het woord steeds vaker te gen: weefplant. Met een weef plant bedoelt men een plant die niet op zijn eigen plaats blijft staan, maar die zich met ranken als tentakels door zijn buren weet te vlechten. Die buren rea geren heel verschillend op zo'n invasie; er zijn planten die on middellijk het loodje leggen, maar er zijn er ook die een zeke re mate van overwoekering wel tolereren. De taak van de tui nier is dan om een labiel even wicht van co-existentie in stand te houden. Vroeger moest men van die weef- planten niets hebben. Het ideaal in de tuin was een plant die een ordentelijke pol vormde waar omheen met behulp van de schoffel een zone van kale, zwar te grond in stand werd gehou den. Een border was een zee van aarde met eilandjes van planten erin. Maar in de laatste paar de cennia is de smaak veranderd. fel-paarsrode bloemen, groeien van nature in hooiland. Ze groeien in hetzelfde tempo om hoog als het omringende gras en ze worden door dat gras over eind gehouden. Zou je dat steunende gras weg halen, dan zouden die planten uit elkaar vallen. En dat is pre cies wat er in de tuin gebeurt; daar staan die geraniums niet in het gras en daar vallen ze dan ook als een bos mikadostokjes uit elkaar, tenzij je ze klem zet tussen omringende planten. Dat omvallen moet niet verward worden met weven; zo'n uiteen gevallen geranium kun je maar het beste tot aan de grond toe terugknippen. Dat gebeurt in het hooiland tenslotte ook als het gras wordt gemaaid. Twee weken na het terugknip pen is zo'n plant dan al weer uit gegroeid tot een mooie ronde pol. Een echte wever groeit van uit één punt met rankende, lig gende stengels die soms wel Muren en kozijn krijgen gere geld een likje verf, maar volgens verfproducent Hammerite wor den radiatoren meestal overge slagen. Daarom presenteert het bedrijf onder de naam Radiator Shades een assortiment radiator- lakken in acht eigentijdse kleu ren. De verf is watergedragen en reukarm. Vanzelfsprekend is de lak hittebestendig. Opval lend is de silver metallic design radiatorlak, waarmee de radia tor een uitstraling krijgt van ge borsteld staal. De lak is verkrijg vanaf 7,35 euro. Informatie: www.hammerite.nl Geen kwaad woord meer over de stofzui- gerzak. Want hij draagt flink bij aan een goede at mosfeer in huis. Over de kos ten moeten we ook niet meer zeuren. Maar waarom is er geen standaard-zak? Stofzuigerzak, een saai pro duct? Niet voor niks hebben ze het bij Miele over stofcasset- te. Klinkt een stuk sjieker. Di recteur Eric Millenaar van stof- zakkenfabriek Stevens in Et- ten-Leur weet goed wat er aan schort. „Stofzuigen behoort tot de top vijf van vervelende huis houdelijke werkjes. Het wordt ervaren als een noodzakelijk kwaad. Als je acht, negen euro neer moet tellen voor een ver pakking, vind je dat duur. De stofzuigzak is saai, niet-sexy. En dan moet je hem na gebruik nog weggooien ook." De hedendaagse zak is vernuftig opgebouwd uit fijnmazige vlie zen van vezels. Die laten de lucht goed passeren, maar hou den veel stof tegen. Want dat is de grote truc, de essentie van de perfecte stofzuigerzak. „Stop er een plastic zak in, dan zou die alles tegenhouden, maar dan zuigt-ie ook niet. Eigenlijk be paalt de zak de performance van de stofzuiger. Vergelijk het met longen. Als je goede longen hebt, kun je lang hard lopen", stelt Millenaar. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de schone lucht die de stofzui ger (met die moderne zak) zo het huis inblaast. Sinds de jaren'60, pakweg sinds de fameuze draaitopstofzuiger van Philips, zitten we opge scheept met wegwerpzakken. Opgescheept, want loop een wil lekeurige elektrozaak binnen, en daar hangen zestig verschil lende zakken. Dan moet je maar net weten welk merk en type je nodig hebt. Bij die zaak staat el ke dag wel iemand te stoethaspe len. Uit onderzoek blijkt de helft van de ondervraagden er soms of vaak moeite mee te heb ben het merk en model stofzui ger te onthouden. En dan is zes tig nog niet alles. Het assorti ment van Stevens bevat honder den zakken. „Voor het oude Ne derlandse merk Holland Electro bijvoorbeeld maken we nog steeds zakken", wijst Millenaar in een oude catalogus, die hij 'mijn Bijbel' noemt. Standaard Eén standaard-zak zou mooi zijn, net zoals koffiefilters en ko pieerpapier. Waarom die er niet gekomen is, weten ze bij Miele en Philips (de nummers één en twee van Nederland) eigenlijk ook niet goed te vertellen. Alle producenten hebben zo'n beetje hun eigen plan getrokken. Ont- foto's GPD centen zouden zuinige stofzui gers mooi kunnen promoten." Daar hebben ze bij Miele moeite mee. „Zo lang de consument denkt dat het wattage staat voor zuigkracht, kan dat niet. Het is moeilijk uit te leggen", reageert Bakker. Ondertussen mengen ook LG, Samsung en Philips zich in de strijd met zakloze stofzuigers. Van de miljoen in Nederland verkochte apparaten was acht procent 'bagless', dus 80.000 stuks. Er zit groei in. Dyson heeft het eerste kwartaal in Ne derland al drie keer zoveel ver kocht als vorig jaar. Philips' Ar- nout Noteboom voorziet dat er over vijf tot tien jaar evenveel stofzuigers met als zonder zak worden verkocht. Bij Miele zien ze de 'zakloze' he lemaal niet zitten. Want ze wil len niet tornen aan hygiëne. „Een op de drie mensen heeft last van huisstofallergie. Dan moet je geen stofzuiger hebben waarvan je de afvalbak moet le gen", verklaart Robert Bakker. „Zolang dat niet is opgelost, ko men wij niet met een zakloze stofzuiger. Dat stof cassettes geld kosten, weegt niet op tegen de hygiëne." En zo duur zijn die zakken ook weer niet, een kwart je per week voor een doorsnee huishouden, rekent Millenaar voor. „Dyson heeft met een knap marketingverhaal een gi gantisch succes geboekt. Nu Phi lips zich ermee gaat bemoeien en er beter betaalbare varianten op de markt komen, baart ons dat zorgen. Dat zullen we zeker voelen. Maar in wezen is het na tuurlijk terug naar af met zo'n opvangbak die je om moet kiepe ren en die steeds viezer wordt." Een standaardzak zou al mooi zijn. stopt. „Dan kreeg je buiten als het waaide alles over je heen. Nee, dat was geen gezonde be zigheid", constateert Arnout No teboom, marketingmanager van Philips. Uit Amerika kwamen stofzuigers met papieren weg werpzakken ons land binnen. Naarmate de zakken zich bij ge bruik vulden, zoog het apparaat minder, want de poriën raakten verstopt. De industrie stopte daarop meer watt in de stofzui gers, met als gevolg dat stofdeel tjes door de poriën van het pa pier werden getrokken. Toen kregen we zakken met lagen pa pier, als een soort tissue. Vijf tien jaar geleden volgde een 'aar dige stap voorwaarts'. Door de zakken te voeren met een synthe tisch vliesje, houden ze meer stof vast. „Toen kwam Dyson", zegt Mille naar onheilspellend. Uitvinder James Dyson introduceerde in 1993 de zakloze stofzuiger. Voor al in Engeland scoorde hij enorm met de argumenten 'geen stofzakken nodig' en 'behoud van zuigkracht'. Dat er dure fil ters vervangen moesten worden, zei hij er niet bij. Ook in Et- ten-Leur zijn ze gaan nadenken over zuigkrachtverlies; Uit de bus kwam een microvezelzak van diverse lagen synthetische vezels. De lucht dwarrelt langer tussen die lagen en raakt meer vuil kwijt. Een stofzuiger met zo'n Kleenair-zak houdt zijn zuigkracht tot wel vier keer zo lang vast en stoot tot wel vier keer minder stofdeeltjes uit. Zo wordt de lucht in de huiskamer zelfs schoner dan voor het stof zuigen. Daar kunnen de Dysons niet aan tippen. Zo'n zak gaat anderhalf of twee keer langer mee dan een papie ren zak. Frappant detail: Miele gebruikt hetzelfde microvezelmateriaal voor haar eigen zakken. In 2001 stapte Miele als eerste helemaal over op de synthetische zak, die beter is voor de hygiëne in huis. Een logisch volgende stap zou volgens Millenaar zijn het watta ge weer te verminderen, want de moderne zakken hebben dat grof geweld niet meer nodig. „Energieprijzen rijzen alleen maar verder de pan uit. Produ wierpen stofzuigers en vervol gens de bijbehorende zak. Cón- sumenten-gemak speelde kenne lijk geen rol. Mede daarom, zo meldt Miele, hebben wij voor taan nog maar twee soorten zak ken. Een medium en een large. Bij Philips wijzen ze op de s-bag, de universele stofzuiger zak die ze samen met Electrolux in 2001 op de markt brachten. Fijn voor de consument en de handel. Volgens de marketing manager wordt de s-bag goed verkocht. Helaas haakte er nog geen andere producent in. „Dat zou ook lastig worden", rea geert Robert Bakker namens Miele. „Qua interieur is geen en kele stofzuiger gelijk. Boven dien willen wij er zeker van zijn dat zo'n standaardzak voldoet aan onze normen." Eén unifor me verpakking blijkt overigens alweer een stap te ver voor Phi lips en Electrolux. In het verleden hadden stofzui gers een katoenen stofzak, die na gebruik werd uitgeklopt in de vuilnisemmer en terugge- Er zit groei in de zakloze stofzuiger.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 31