Wij meten om veel te weten PZC PZC Verras een familielid of een vriend(in) met een cadeau-abonnement op de PZC A het alfabet van Zeeland vrijdag 15 april 2005 Lezersredacteur A. J. Snel is bereikbaar per post op het adres van de Centrale Redactie van de PZC, Stationspark 28, Postbus 31, 4460 AA Goes. Telefonisch: 0113 - 315660. E-mail:Lezersredacteur@pzc.nl Het forum waarop lezers zich kunnen uiten over actuele zaken is bereikbaar via internet: vnow.pzc.nl. De wereld is vol geheimenissen en de journalist heeft het voor recht met vele daarvan in aanra king te komen. En als hij ze niet weet te ontsluieren, dan zijn daar altijd lezers op wie men staat kan maken. Ziet de ver slaggever geen kans een raadsel te ontwarren, dan wordt hem de helpende hand gereikt. Bijvoorbeeld door F. M. Witte uit Burgh-Haamstede, die in de ze krant een stuk las over de Zeeuwse muziekschool en die voor eens en altijd helderheid wenste over de verschillen tus sen de brassband, de fanfare en de harmonie. Koper en hout De brassband bestaat alleen uit koperen muziekinstrumenten. De fanfare wordt, zo meldde hij, gevormd door muzikanten die koperen muziekinstrumenten en saxofoons bespelen. En de har monie kent koperen muziekin strumenten plus saxofoons, kla rinetten, dwarsfluiten enzo voort. Koper en hout dus. Soms heeft de harmonie ook de be schikking over een strijkbas. De Witte voegde op milde toon toe dat orkesten vaker achteloos door elkaar worden gehusseld. En ik voeg, na raadpleging van enkele woordenboeken, toe dat De Witte in alle gevallen het slagwerk is vergeten. Dat is jammer, maar het zal de harmonie niet verstoren. door A.J. Snel Lezers die mij benaderen omdat ze het oneens zijn met enig redactio neel handelen, beroepen zich vaak op de aanwezigheid van onzichtbare hulp troepen. „Ik ben heus niet de enige die kritiek heeft; uit mijn omgeving weet ik dat heel veel mensen er net zo over den ken", zeggen ze dan. Soms laten ze, om een koerswijziging van de redactie te be werkstelligen, de aantallen gelijkgezin den ontzagwekkend aanzwellen. Op de momenten dat ik door die argu mentatie overweldigd dreig te raken, kan ik mij wenden tot Ruud van der Ha ve, die voor de uitgeverij BN/De Stem PZC marketinginformatie bijeenbrengt. Van der Have meet en weet. Als een abonnee mij toeroept dat de bijlage Au to, die iedere vrijdag in de Provinciale Zeeuwse Courant verschijnt, geen hond kan interesseren, dan kan Van der Have onmiddellijk cijfers produceren waar uit het volgende blijkt: van onze abon nees heeft 53 procent belangstelling voor de bijlage Auto. Een nadere uit splitsing laat zien dat van de mannelij ke abonnees 72 procent geïnteresseerd en slechts 33 procent van de vrouwelij ke abonnees geïnteresseerd is in de bijla ge Auto. Voor de bijlage Kunst Uit, die op woensdag verschijnt, liggen de getallen anders. Van al onze abonnees heeft 56 procent belangstelling, maar dat percen tage wordt gunstig beïnvloed door de vrouwen. Van hen heeft 62 procent aan dacht voor Kunst Uit. Van de mannen is dat maar 50 procent. Intuïtie De marketinginformatieman Van der Have voorziet het management van de krant doorlopend van dit soort gege vens. Pagina voor pagina, kolom voor kolom, beschikken de makers van de krant over objectieve informatie over onder meer het leesgedrag, de interesse sferen van de lezers, de waardering die zij hebben voor het dagblad als geheel en voor de onderdelen ervan. Van der Have verzamelt de informatie niet zelf. Koninklijke Wegener, waar van de PZC deel uitmaakt, heeft vier bu reaus gekozen die bij voorkeur onder zoek doen voor de bij het concern aange sloten kranten. Van der Have vormt de trait-d'union tussen het management van de PZC en BN/De Stem en de onder- Ruud van der Have: zo objectief mogelijke informatie. zoekers. Hij vormt zich een beeld van de behoefte aan informatie binnen de kranten en onderhoudt daarover contac ten met professionele onderzoeksbu reaus. Per jaar begeleidt Van der Have enkele tientallen onderzoeken. Heel globaal zijn die in te delen naar drie soorten: on derzoek waarbij het de bedoeling is de mening van de bevolking te peilen over een specifiek, vaak actueel onderwerp; incidenteel onderzoek om er achter te komen hoe de lezers bepaalde pagina's, rubrieken of delen (katernen) van de krant hanteren en waarderen; doorlo pend onderzoek om een idee te krijgen en te houden van het beeld dat lezers van de krant als geheel hebben en hoe dat beeld aan wijziging onderhevig is. Van tijd tot tijd wil de redactie van de krant weten hoe de bevolking in haar verschijningsverbod over bepaalde za ken denkt. Daartoe dient het opinieon derzoek dat niet wordt beperkt tot de abonnees, maar waarbij de opvattingen van de hele bevolking in kaart worden gebracht. De uitkomsten ervan zijn op zich als regel nieuwswaardig en worden gepubliceerd. Waardering De gebruiks- en waarderingsonderzoe- ken naar delen van de krant of naar de hele krant, worden logischerwijs uitslui tend onder abonnees uitgevoerd. De re dactieleiding kan bijvoorbeeld ant woord willen hebben op de vraag in wel ke mate columnisten worden gewaar deerd of hoe de abonnees denken over bepaalde pagina's of rubrieken. Constant wordt in de gaten gehouden hoe de lezers denken over de krant in haar totaliteit. Daarbij wordt hun on der meer gevraagd welke delen hun voorkeur hebben, hoe tevreden ze zijn, welke rol de krant speelt in hun vrije- foto Monique Bakker tijdsbesteding, welke leesfrequentie ze aanhouden. Met dat onderzoek wordt zichtbaar gemaakt hoe de appreciatie voor de krant zich ontwikkelt De hoofdredactie en redactie van de krant houden in hun beleidsvorming re kening met de opvattingen van hun le zers, of die nu naar voren komen tijdens directe contacten.of uit onderzoek. Ze laten zich evenwel niet uitsluitend door de macht van het getal leiden. In de be ginselverklaring van de PZC staat on der meer dat de lezers zo objectief moge lijk over een zo breed mogelijk terrein worden geïnformeerd. Dat betekent dat ook kleine, selecte groepen lezers aan bod moeten kunnen komen. Niet ieder een leest alles; diversiteit is noodzake lijk. Van der Have is zich daarvan bewust: „Wij leveren zo objectief mogelijke in formatie en de hoofdredacties en redac ties bepalen wat ze daarmee doen." De landbouw is onontbeerlijk voor een vitaal platteland. Tot dj; slotsom kwam de Zeeuwse gedeputeerde A. Poppelaars tijdens» werkconferentie over de toekomst van de landbouw en hetlanddS gebied. Poppelaars zei dat de agrariër moet worden gezien Is dernemer, die ruimte moet hebben om te experimenteren. Premier J. P. Balkenende keerde zich tegen topmanagers diezitj, zelf ongegeneerd verrijken. Aan die zienswijzen voegden bezoekers van Forum deze week (www.pzc.nl) hun opvattingen toe. Teveel regels Daarbij gaf Ingrid M. een uitgebreide verhandeling overdepo^ van de boeren, waarbij ze als uitgangspunt koos dat die perspex moeten hebben. „De overheid moet zorgen dat de boeren kuig" blijven bestaan. Als ze de regelgeving en wetgeving wat soepele maakt, is dat best mogelijk. Nu zijn er te veel regels. Dat kost boer een hoop geld en dan gaat hij eraan. Maar wat krijgen'«.j- Groenten en vlees uit het buitenland. En voldoet dat aandelf Nederland aan de boeren gestelde eisen? Helemaal niet. Op dezes nier wordt hier de boer kapot gemaakt. Ik weet ook wel daters dit moment geld bij moet op iedere boerderij. De overheid moei maar een referendum houden. En als mensen de boer willenbaj den, dan moet de regering met belastinggeld zorgen dat die king blijven bestaan." Nico vond de uitspraak van Poppelaars nogal vreemd. „Het pet tage Zeeuwen dat direct of indirect substantiële inkomsten haa uit landbouw op het platteland is miniem en wordt nog steeds! ner. In andere provincies is dat niet anders. Het zien van landlj wers als pure ondernemers lijkt mij een zeer goede zaak. Netzo de gemiddelde ondernemer hoeft de landbouw dan ook geen slo subsidies meer te krijgen." Verrijking Volgens Kees de Kooning kan er wat gedaan worden tegen del» inkomens van managers. „Door een herziening van het vennoot schapsrecht in 2004 zijn de mogelijkheden van aandeelhouders ruimd. Hiervan moeten met name de publieke aandeelhoudersfe vincies en gemeenten) gebruik maken door tegen te stemmenaki gaat om salarisvoorstellen die 'exhibitionistische zelfverrijking de bestuurders in de semi-publieke sector tot doel hebben. In te normen- en waardendebat zou premier Balkenende overigensaa gezag winnen door in eigen gelederen orde op zaken te stellen 4 met een verantwoorde gedragscode te komen voor bijklussende! merleden en Commissarissen van de Koningin." Maja ziet wel wat in de benadering die Balkenende aanduidde a 'naming and shaming'. „Het publiceren van topsalarissenmoet; gelijk zijn. Wel moeten de leden van de Tweede Kamer en hetka net ook op deze lijst. Het publiek kan dan zelf uitmaken watsek dalig is en wat niet. Voor mensen, die hun spaarcentjes willenba gen, is het verstandig te weten, waar hun geld naartoe gaat. Drie zelf absoluut geen belegger, maar publicaties over topsalarissai een bedrijf zullen me zeker niet over de drempel halen." Mignon toonde erbarmen: „Arme uit de Efteling verdreven bed! gertjes. Ze hebben het waarschijnlijk zo druk met het opbaggeis van aards slijk dat het ze ontgaat dat het lente is. Zielig hoor." Citaat Geld praat niet, het vloekt. Voor maar 9,95 krijgt hij of zij vier weken lang de PZC iedere ochtend thuisbezorgd. Stuur de volledig ingevulde bon een week voor de gewenste ingangsdatum naar: PZC, t.a.v. afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 112, 4800 VB Breda (postzegel niet nodig) en u krijgt een feestelijke cadeaubon, om te overhandigen, tijdig toegestuurd. Bel voor meer informatie gratis: 0800 - 0231 231 of ga naar: www.PZC.nl/abonneren Ontvanger cadeau-abonnement naam ontvanger voorletter(s) straat nummer postcodeplaats telefoon: [jiv,m; contrite ingangsdatum Gever cadeau-abonnement naamgever: voorietter(s) J! straat nummer: postcode-: plaats telefoon Ik geef hierbij toestemming eenmalig 9,95 van mijn mijn giro-/bankreke- ning te laten afschrijven {ik vul mijn rekeningnummer en handtekeningiff"' giro-/bankrekening handtekening Uitgeverij PZC BV gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon van de PZC vindt u nadere informatie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 46