.exus GS stuurt soms liever even zelf (ostelijk maar kostbaar dieselen in een 3-serie 25 Vraag antwoord TEST Bijdehand vrijdag 15 april 2005 Stuurassistentie in tegengestelde richting Ce zaken als een achteruitrij- [us GS, Toyota's tegenhanger van de ipese bovenklasse, is er in een volledig ïwe gedaante. Aan elkaar geknoopte i-tech in een weldadige omgeving. Rien van der Steen Hij ziet er, vergele ken met het vori ge model, gewel dig uit. De nieu we Lexus GS be- ikt over een motorkap van minium en een twee centi- ter langer platform dan de ige. De wielbasis groeide t vijf centimeter. Hij zit boor- rol elektronische haute cou- tien airbags, eventueel stuurassistent die bij- gt als de chauffeur het meer weet, bochtverlich- een parkeerhulp met ach- Strijcamera. en in deze grote Lexus is len dat ze in Japan akelig ibest doen om een zeer ver auto te maken. Met ge materialen, al zit je twel te kijken als de lucht ers niet eens zo heel net- KENNISMAKING jes in het dashboard verwerkt zitten. Maar de deuren sluiten perfect, vakjes die je opent schuiven ook geruisloos weer dicht, de motor klinkt zacht als zijde. Bij Toyota zijn ze al een jaar of vijftien bezig met hun pre mium-merk Lexus. En als er iets achterbleef, was het toch het design. De eerste was de grote LS 400 en die zag er uit of hij rechtstreeks uit een Merce- des-wieg in Sindelfingen was ge kidnapt. Maar de nieuwe GS - opnieuw een achterwielaandrij ver - is een fraaie en slanke coupé. Als je niet al te lang bent kun je voor en achter goed zitten - achter vooral omdat de achterbank veel lager zit dan de carrosserievorm doet ver- ling en stuurbekrachtiging aan elkaar te knopen. Op het mo ment dat de Lexus laten we zeg gen uit de bocht dreigt te vlie gen, wordt er volautomatisch op afzonderlijke wielen ge remd, maar stuurt de auto bo vendien zelf om de stuürhoek te wijzigen en gevaarlijke ver tragingskrachten links en rechts te compenseren. Je kunt je voorstellen dat men sen schrikken als hun stuur wiel voor zichzelf begint. Dat gebeurt met korte rukjes. Be stuurders die voor het eerst in een auto met abs rijden, schrik ken zich ook wild als hun rem pedaal begint te pulseren. Wie een auto met zo'n intelligente stuurassistent koopt doet er goed aan een cursus te volgen. De GS300 met 3.0 liter V6-mo- tor is er vanaf 57.250 euro, de GS430 President kost 90.100 eu ro. Lexus Vorig jaar verkocht Lexus bijna 260.000 auto's, waarvan 569 in Ne derland In november komt de eerste Lexus met dieselmotor, de 'kleine' IS. Dit jaar komen er dealers bij in Eindho ven, Sittard en Amsterdam, volgend jaar in Rotterdam, Amersfoort, Ensche de en Zwolle !t woeste vouw- ïkvan de grotere m 7-serie is aan m voorbijgegaan, t BMW 3 is braver 11 te zien, maar wat in lekkere auto is t! Hoera voor de ierse ingenieurs. tien van der Steen je van autorijden houdt is BMW 3-serie een aanrader. !rleg alleen eerst met dege ne achterin moeten. Ze sto- ,n hoofd al bij het instap- Pen zitten al vlug met hun S tegen het dalende dak "®ze vierdeurs sedan. En 1 drie achterinzitters is het n daar wel op. Dat wordt Ratals de coupé komt. kerie heeft een lekker bre- voorkant en een achterste waar je een tijd naar moet en 0m hem te leren waarde- P'Wij hadden te weinig tijd. is groter dan zijn voorgan- eel breder vooral en een 'e anSer- Goedkoop is hij aar dat strookt met het moeden. Verbazend is weder om de akoestiek. Niet alleen komt dat de prijzige Mark Levin- son audio-installatie ten goede. De motor laat nauwelijks van zich horen, al komen wind- en bandengeluid daardoor weer ta melijk doordringend over. Fabelachtig Op de topversie President zit standaard een pre-crashsysteem dat Mercedes al langer in zijn S-klasse levert. Een radar spant in benarde situaties de gordels alvast aan en zet het remsys- teem op scherp. De adaptieve cruise control grijpt in als een voor- of tegenligger te dichtbij komt - de afstand kan de be stuurder zelf instellen - gaat de auto zelfstandig remmen. Is dat niet afdoende, dan laat het sys teem met een piep aan de be stuurder horen dat die zelf moet handelen. Vervelend is wel dat de auto als een dolle man naar de vooraf ingestelde snelheid raast wanneer het ge vaar geweken is. De Lexus President is ook uitge rust met het fabelachtige vehicle dynamics integrated mangement, dat de Japanse ingenieur Tomo- matsu vol trots uitlegt. Allerlei sensoren komen er aan te pas om de elektronisch gestuurde remmen, abs, tractiecontrole, elektronische stabiliteitsrege- BMW 320d Uitrusting: zes airbags, airco, esp, startknop, audio, cruise control. Géén neerklapbare achterbankleuning. Motor/techniek: viercilinder 318i, 320i en 320d; zescilinder 325i en 330i; achterwielaandrij ving, onafhankelijke wielop hanging, schijfremmen; diesel met vier kleppen per cilinder, 163 pk/340 Nm bij 2.000 toeren. Lxbxh: 4,52 x 1,82 x 1,42 m Wielbasis: 2,76 m Draaicirkel: 11 m Bagageruim: 460 I Tankinhoud: 60 I Gewicht: 1.490 kg Trekgewicht geremd: 1.400 kg Verbruik: 1:14 verwachtingspatroon. Het inte rieur is zakelijk maar netjes, en voortreffelijk afgewerkt. Onze versie had de iDrive bedie ning van eerf reeks functies, een centrale bedieningsknop waar je mee moet tikken en draaien om je weg te vinden op een multifunctioneel display. Het systeem werkt na een poos oefenen wel. Het navigatiesys teem is niet handig te bedie nen. Bovendien zie je alleen een richtingpijl en geen degelij ke kaart op het grote centrale scherm. Kan wel, maar dan moet je weer extra betalen. Nou ja zeg. Uitdagend De BMW heeft een start/stopknop voor de motor en dat werkt wel fijn. Verder zit je erg laag, zelfs met de bestuur dersstoel in de hoogste stand. De kofferbak is niet verkeerd van vorm en daarbij redelijk toegankelijk. Maar het fijnste aan deze BMW zijn toch het on derstel en de motor. De 320d, de diesel dus, die wij een week je reden is een uitdagende ma chine. Wel slaat deze kleinste diesel gauw af bij het wegrijden - technisch onvolkomenheidje: een klein vliegwiel, niks bijzon ders en je went eraan. De stuurbekrachtiging werkt aangenaam stevig. Heel licht bij inparkeren, wat zwaarder op snelheid. Keurig. De motor is stil en dat tot op hoge snel heid. Je hoeft niet veel te scha kelen met de zesversnellings bak die hoge gemiddeldes toe laat tegen een economisch ver bruik. Ook de carrosserie houdt De BMW 3 is weinig opvallend vormgegeven, maar hij rijdt voortreffelijk. windgeruis voorbeeldig op achtergrond. Als dan ook het onderstel stil en stabiel aan voelt, de carrosserie superstijf is, vering en demping soepel zijn en toch niet slap, dan schreeuwt zo'n auto om lekker te gaan rijden. Het is een koste lijke auto, al is hij ook behoor lijk kostbaar. Maar: knap ge daan van die Beierse inge nieurs. Prijs: 320d 41.150 euro 318i 33.200 320i 35.850 Conclusie: De BMW 320d is een heerlijk rijdende middenklasser. Onderstel, motor en besturing maken indruk. Jammer dat hij zo duur is en zo krap achterin. Voor Rijgedrag Dieselmotor Stijve carrosserie Tegen Zitruimte achter Lage zit Afslaan motor Cijfer: 8,5 lie materialen en zichtbare [ijning." Q/-VDIM Vehicle Dynamics Integrated Management Voorbeeld van onderstuur Het systeem in de Lexus GS 430 is een samenspel van abs, elektronisch ge stuurde remmen, remkrachtverdeling, tractiecontrole, sta- biliteitsregeling, elektronische stuur bekrachtiging en -assistentie en een batterij sensoren. Door te hoge snelheid in de bocht wil de auto rechtdoor. De elektronica corrigeert een te heftige reactie van de be stuurder met zowel stuurwiel als remmen. O VDIM grijpt in als de controle in gevaar komt: door (deels) gladde ondergrond in een te snel genomen bocht door twee wielen in de berm Het corrigeert, stuurt, remt of reduceert juist remkracht daar waar nodig. Waar staan de letters van A, E, N, S en R bij wegen voor? Markus van Tol van de ANWB: ,,Met A-wegen wordt het hoofdwegennet bedoeld, dat zijn dus de autosnelwe gen. N-wegen zijn niet-autosnelwegen zoals provinciale wegen. E-nummers zijn Europaroutes: die verbinden be langrijke steden en bestemmingen in Europa met el kaar. Met een S- en vaak drie cijfers worden stadsroutes in Amsterdam en Almere aangegeven. Een R-weg tot slot staat voor een regionale weg." Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia nl Ga voor meer vragen en antwoorden naar de website van de krant, rubriek Auto Cuore is echt de goedkoopste De Daihatsu Cuore kost echt 7.498 euro, en niet zo als vorige week in Auto stond 7998 euro. Hij is dus inderdaad een euro voordeliger dan de Suzuki Alto, die tot dusver de goedkoopste van Nederland was. Gehandicaptenmotoren Het project Motor Mobiliteit voor Gehandicapten bestaat tien jaar. Zo lang doen Rob Janssen en zijn team aanpassingen aan motorfietsen waardoor gehandicap ten erop kunnen (blijven) rijden. Zaterdag is er een open dag voor belangstellenden in het hoofdkwartier te As sen. Ze kunnen er kennismaken met een nieuw testap paraat dat relevante lichaamsfuncties kan meten. Ook staat er een Suzuki SV 650 lesmotor die in meer dan 80 verschillende uitvoeringen kan worden omgebouwd voor mensen met een lichamelijke beperking. Verder zijn er prothesebouwers, specialisten van het GBR en in structeurs. Open dag MMVG: zaterdag 16 april 10-17 uur Stelmakerstraat 28 Assen. Informatie: www mmvg nl Fiat Panda met broodkruimels Van de Fiat Panda is bekend dat hij is uit te rusten met accessoires die je normaal in veel duurdere au to's vindt. Het kleintje is voortaan ook met het luxe sys teem Connect/Nav+ te bestellen. Het is een navigatiesys teem met kleurendisplay, gsm-systeem, radio-cd en Con- nect-systeem. Wie verdwaald is, de voetbaluitslagen wil weten of het weer, kan met een druk op de knop het cal- lcenter in Italië bereiken. De helpdesk daar zorgt voor hulp en instant oplossingen, nota bene in je eigen taal. Het moderne 'broodkruimelsysteem' kost 1.495 euro. BMW K1200S is nu toch af Opstapdag elektrofietsen Volgens de stichting E-bike rijden er nog lang niet ge noeg elektrische fietsen rond in Nederland. Daarom houdt het onafhankelijke E-Bike een opstapdag voor ie dereen die meer wil weten van of wil kennismaken met deze fietsen. Op de wielerbaan van sportpark Zielhorst in Amersfoort-Noord mag iedereen zondag 24 april ko men proefrijden op de wielerbaan van het sportpark Zielhorst in Amersfoort-Noord. Nagenoeg alle gangbare merken met zo'n model zijn van de partij. De opstapdag duurt van 10.00 tot 17.00 uur. Informatie: www.stichting-ebike.nl Horloge met een auto erom Mercedes-Benz AMG heeft in samenwerking met de Zwitserse horlogemaker IWC Schaffliausen een ex clusief model ontwikkeld, de CLS 55 AMG 'IWC Inge nieur'. De auto met 5,5 liter AMG V8-compressormotor heeft een dashboard dat gebaseerd is op de nieuwe Inge- nieur-horlogelijn van IWC. Er worden er maar 55 van ge maakt, dus wees er op tijd bij. Na een dagje strand een bloedhete auto instappen is geen pretje. Benen die vast blijven plakken aan de bekle ding en een natte rug zijn vaak het gevolg. Tel daar alle ver keersdrukte bij op en zie dan nog maar het hoofd koel te houden. De firma Waeco uit Roosendaal komt met de oplos- sing: verkoelende stoelhoezen. De hoes van Waeco. Stop de stekker in de aanste keraansluiting en een ingebouwde ventilator zorgt voor een behaaglijk frisse windstroom langs rug, benen en zitvlak. De 'coole' hoezen zijn eenvoudig te bevestigen en kosten 49,50 euro per stuk. Info. www.waeco.nl Stoelverkoeler Na een test van de gloednieuwe BMW K1200S motor fiets vorig najaar in Auto was onze con clusie vernietigend: de machine was ge woon niet af. Het Duitse prestigemerk bracht hem gege neerd terug naar de DeBMWK1200S tekentafel. Onlangs, vijf maanden te laat, kregen kopers alsnog hun K1200S geleverd. De technici hebben de hele bovenbouw van het motorblok opnieuw ontwikkeld. Ook de elektronica is nieuw. Een korte testrit leert dat de krachtbron veel gelijkmatiger loopt, en ook is de motorfiets stabieler bij lage snelheden. Aan het wat weerbarstige schakelen is weinig veranderd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25