.exus GS stuurt soms liever even zelf
(ostelijk maar kostbaar dieselen in een 3-serie
25
Vraag antwoord
TEST
Bijdehand
vrijdag 15 april 2005
Stuurassistentie in
tegengestelde richting
Ce zaken als een achteruitrij-
[us GS, Toyota's tegenhanger van de
ipese bovenklasse, is er in een volledig
ïwe gedaante. Aan elkaar geknoopte
i-tech in een weldadige omgeving.
Rien van der Steen
Hij ziet er, vergele
ken met het vori
ge model, gewel
dig uit. De nieu
we Lexus GS be-
ikt over een motorkap van
minium en een twee centi-
ter langer platform dan de
ige. De wielbasis groeide
t vijf centimeter. Hij zit boor-
rol elektronische haute cou-
tien airbags, eventueel
stuurassistent die bij-
gt als de chauffeur het
meer weet, bochtverlich-
een parkeerhulp met ach-
Strijcamera.
en in deze grote Lexus is
len dat ze in Japan akelig
ibest doen om een zeer ver
auto te maken. Met
ge materialen, al zit je
twel te kijken als de lucht
ers niet eens zo heel net-
KENNISMAKING
jes in het dashboard verwerkt
zitten. Maar de deuren sluiten
perfect, vakjes die je opent
schuiven ook geruisloos weer
dicht, de motor klinkt zacht als
zijde.
Bij Toyota zijn ze al een jaar of
vijftien bezig met hun pre
mium-merk Lexus. En als er
iets achterbleef, was het toch
het design. De eerste was de
grote LS 400 en die zag er uit of
hij rechtstreeks uit een Merce-
des-wieg in Sindelfingen was ge
kidnapt. Maar de nieuwe GS -
opnieuw een achterwielaandrij
ver - is een fraaie en slanke
coupé. Als je niet al te lang
bent kun je voor en achter goed
zitten - achter vooral omdat de
achterbank veel lager zit dan
de carrosserievorm doet ver-
ling en stuurbekrachtiging aan
elkaar te knopen. Op het mo
ment dat de Lexus laten we zeg
gen uit de bocht dreigt te vlie
gen, wordt er volautomatisch
op afzonderlijke wielen ge
remd, maar stuurt de auto bo
vendien zelf om de stuürhoek
te wijzigen en gevaarlijke ver
tragingskrachten links en
rechts te compenseren.
Je kunt je voorstellen dat men
sen schrikken als hun stuur
wiel voor zichzelf begint. Dat
gebeurt met korte rukjes. Be
stuurders die voor het eerst in
een auto met abs rijden, schrik
ken zich ook wild als hun rem
pedaal begint te pulseren. Wie
een auto met zo'n intelligente
stuurassistent koopt doet er
goed aan een cursus te volgen.
De GS300 met 3.0 liter V6-mo-
tor is er vanaf 57.250 euro, de
GS430 President kost 90.100 eu
ro.
Lexus Vorig jaar verkocht Lexus bijna
260.000 auto's, waarvan 569 in Ne
derland In november komt de eerste
Lexus met dieselmotor, de 'kleine' IS.
Dit jaar komen er dealers bij in Eindho
ven, Sittard en Amsterdam, volgend
jaar in Rotterdam, Amersfoort, Ensche
de en Zwolle
!t woeste vouw-
ïkvan de grotere
m 7-serie is aan
m voorbijgegaan,
t BMW 3 is braver
11 te zien, maar wat
in lekkere auto is
t! Hoera voor de
ierse ingenieurs.
tien van der Steen
je van autorijden houdt is
BMW 3-serie een aanrader.
!rleg alleen eerst met dege
ne achterin moeten. Ze sto-
,n hoofd al bij het instap-
Pen zitten al vlug met hun
S tegen het dalende dak
"®ze vierdeurs sedan. En
1 drie achterinzitters is het
n daar wel op. Dat wordt
Ratals de coupé komt.
kerie heeft een lekker bre-
voorkant en een achterste
waar je een tijd naar moet
en 0m hem te leren waarde-
P'Wij hadden te weinig tijd.
is groter dan zijn voorgan-
eel breder vooral en een
'e anSer- Goedkoop is hij
aar dat strookt met het
moeden. Verbazend is weder
om de akoestiek. Niet alleen
komt dat de prijzige Mark Levin-
son audio-installatie ten goede.
De motor laat nauwelijks van
zich horen, al komen wind- en
bandengeluid daardoor weer ta
melijk doordringend over.
Fabelachtig
Op de topversie President zit
standaard een pre-crashsysteem
dat Mercedes al langer in zijn
S-klasse levert. Een radar spant
in benarde situaties de gordels
alvast aan en zet het remsys-
teem op scherp. De adaptieve
cruise control grijpt in als een
voor- of tegenligger te dichtbij
komt - de afstand kan de be
stuurder zelf instellen - gaat de
auto zelfstandig remmen. Is dat
niet afdoende, dan laat het sys
teem met een piep aan de be
stuurder horen dat die zelf
moet handelen. Vervelend is
wel dat de auto als een dolle
man naar de vooraf ingestelde
snelheid raast wanneer het ge
vaar geweken is.
De Lexus President is ook uitge
rust met het fabelachtige vehicle
dynamics integrated mangement,
dat de Japanse ingenieur Tomo-
matsu vol trots uitlegt. Allerlei
sensoren komen er aan te pas
om de elektronisch gestuurde
remmen, abs, tractiecontrole,
elektronische stabiliteitsrege-
BMW 320d
Uitrusting: zes airbags, airco,
esp, startknop, audio, cruise
control. Géén neerklapbare
achterbankleuning.
Motor/techniek: viercilinder
318i, 320i en 320d; zescilinder
325i en 330i; achterwielaandrij
ving, onafhankelijke wielop
hanging, schijfremmen; diesel
met vier kleppen per cilinder,
163 pk/340 Nm bij 2.000 toeren.
Lxbxh: 4,52 x 1,82 x 1,42 m
Wielbasis: 2,76 m
Draaicirkel: 11 m
Bagageruim: 460 I
Tankinhoud: 60 I
Gewicht: 1.490 kg
Trekgewicht geremd: 1.400 kg
Verbruik: 1:14
verwachtingspatroon. Het inte
rieur is zakelijk maar netjes, en
voortreffelijk afgewerkt.
Onze versie had de iDrive bedie
ning van eerf reeks functies,
een centrale bedieningsknop
waar je mee moet tikken en
draaien om je weg te vinden op
een multifunctioneel display.
Het systeem werkt na een poos
oefenen wel. Het navigatiesys
teem is niet handig te bedie
nen. Bovendien zie je alleen
een richtingpijl en geen degelij
ke kaart op het grote centrale
scherm. Kan wel, maar dan
moet je weer extra betalen.
Nou ja zeg.
Uitdagend
De BMW heeft een
start/stopknop voor de motor
en dat werkt wel fijn. Verder zit
je erg laag, zelfs met de bestuur
dersstoel in de hoogste stand.
De kofferbak is niet verkeerd
van vorm en daarbij redelijk
toegankelijk. Maar het fijnste
aan deze BMW zijn toch het on
derstel en de motor. De 320d,
de diesel dus, die wij een week
je reden is een uitdagende ma
chine. Wel slaat deze kleinste
diesel gauw af bij het wegrijden
- technisch onvolkomenheidje:
een klein vliegwiel, niks bijzon
ders en je went eraan.
De stuurbekrachtiging werkt
aangenaam stevig. Heel licht
bij inparkeren, wat zwaarder
op snelheid. Keurig. De motor
is stil en dat tot op hoge snel
heid. Je hoeft niet veel te scha
kelen met de zesversnellings
bak die hoge gemiddeldes toe
laat tegen een economisch ver
bruik. Ook de carrosserie houdt
De BMW 3 is weinig opvallend
vormgegeven, maar hij rijdt
voortreffelijk.
windgeruis voorbeeldig op
achtergrond. Als dan ook het
onderstel stil en stabiel aan
voelt, de carrosserie superstijf
is, vering en demping soepel
zijn en toch niet slap, dan
schreeuwt zo'n auto om lekker
te gaan rijden. Het is een koste
lijke auto, al is hij ook behoor
lijk kostbaar. Maar: knap ge
daan van die Beierse inge
nieurs.
Prijs: 320d 41.150 euro
318i 33.200
320i 35.850
Conclusie: De BMW 320d is een
heerlijk rijdende middenklasser.
Onderstel, motor en besturing
maken indruk. Jammer dat hij
zo duur is en zo krap achterin.
Voor Rijgedrag
Dieselmotor
Stijve carrosserie
Tegen Zitruimte achter
Lage zit
Afslaan motor
Cijfer: 8,5
lie materialen en zichtbare
[ijning."
Q/-VDIM Vehicle Dynamics Integrated Management
Voorbeeld van onderstuur
Het systeem in de
Lexus GS 430 is een
samenspel van abs,
elektronisch ge
stuurde remmen,
remkrachtverdeling,
tractiecontrole, sta-
biliteitsregeling,
elektronische stuur
bekrachtiging en
-assistentie en een
batterij sensoren.
Door te hoge snelheid in de
bocht wil de auto rechtdoor.
De elektronica corrigeert een
te heftige reactie van de be
stuurder met zowel
stuurwiel als remmen.
O VDIM grijpt in als de
controle in gevaar komt:
door (deels) gladde ondergrond
in een te snel genomen bocht
door twee wielen in de berm
Het corrigeert, stuurt, remt of
reduceert juist remkracht daar
waar nodig.
Waar staan de letters van A, E, N, S en R bij wegen voor?
Markus van Tol van de ANWB: ,,Met A-wegen wordt
het hoofdwegennet bedoeld, dat zijn dus de autosnelwe
gen. N-wegen zijn niet-autosnelwegen zoals provinciale
wegen. E-nummers zijn Europaroutes: die verbinden be
langrijke steden en bestemmingen in Europa met el
kaar. Met een S- en vaak drie cijfers worden stadsroutes
in Amsterdam en Almere aangegeven. Een R-weg tot
slot staat voor een regionale weg."
Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia nl
Ga voor meer vragen en antwoorden naar de website van de krant,
rubriek Auto
Cuore is echt de goedkoopste
De Daihatsu Cuore kost echt 7.498 euro, en niet zo
als vorige week in Auto stond 7998 euro. Hij is dus
inderdaad een euro voordeliger dan de Suzuki Alto, die
tot dusver de goedkoopste van Nederland was.
Gehandicaptenmotoren
Het project Motor Mobiliteit voor Gehandicapten bestaat
tien jaar. Zo lang doen Rob Janssen en zijn team
aanpassingen aan motorfietsen waardoor gehandicap
ten erop kunnen (blijven) rijden. Zaterdag is er een open
dag voor belangstellenden in het hoofdkwartier te As
sen. Ze kunnen er kennismaken met een nieuw testap
paraat dat relevante lichaamsfuncties kan meten. Ook
staat er een Suzuki SV 650 lesmotor die in meer dan 80
verschillende uitvoeringen kan worden omgebouwd
voor mensen met een lichamelijke beperking. Verder
zijn er prothesebouwers, specialisten van het GBR en in
structeurs.
Open dag MMVG: zaterdag 16 april 10-17 uur Stelmakerstraat 28
Assen. Informatie: www mmvg nl
Fiat Panda met broodkruimels
Van de Fiat Panda is bekend dat hij is uit te rusten
met accessoires die je normaal in veel duurdere au
to's vindt. Het kleintje is voortaan ook met het luxe sys
teem Connect/Nav+ te bestellen. Het is een navigatiesys
teem met kleurendisplay, gsm-systeem, radio-cd en Con-
nect-systeem. Wie verdwaald is, de voetbaluitslagen wil
weten of het weer, kan met een druk op de knop het cal-
lcenter in Italië bereiken. De helpdesk daar zorgt voor
hulp en instant oplossingen, nota bene in je eigen taal.
Het moderne 'broodkruimelsysteem' kost 1.495 euro.
BMW K1200S is nu toch af
Opstapdag elektrofietsen
Volgens de stichting E-bike rijden er nog lang niet ge
noeg elektrische fietsen rond in Nederland. Daarom
houdt het onafhankelijke E-Bike een opstapdag voor ie
dereen die meer wil weten van of wil kennismaken met
deze fietsen. Op de wielerbaan van sportpark Zielhorst
in Amersfoort-Noord mag iedereen zondag 24 april ko
men proefrijden op de wielerbaan van het sportpark
Zielhorst in Amersfoort-Noord. Nagenoeg alle gangbare
merken met zo'n model zijn van de partij. De opstapdag
duurt van 10.00 tot 17.00 uur.
Informatie: www.stichting-ebike.nl
Horloge met een auto erom
Mercedes-Benz AMG heeft in samenwerking met de
Zwitserse horlogemaker IWC Schaffliausen een ex
clusief model ontwikkeld, de CLS 55 AMG 'IWC Inge
nieur'. De auto met 5,5 liter AMG V8-compressormotor
heeft een dashboard dat gebaseerd is op de nieuwe Inge-
nieur-horlogelijn van IWC. Er worden er maar 55 van ge
maakt, dus wees er op tijd bij.
Na een dagje strand een
bloedhete auto instappen
is geen pretje. Benen die vast
blijven plakken aan de bekle
ding en een natte rug zijn vaak
het gevolg. Tel daar alle ver
keersdrukte bij op en zie dan
nog maar het hoofd koel te
houden. De firma Waeco uit
Roosendaal komt met de oplos-
sing: verkoelende stoelhoezen. De hoes van Waeco.
Stop de stekker in de aanste
keraansluiting en een ingebouwde ventilator zorgt voor
een behaaglijk frisse windstroom langs rug, benen en
zitvlak. De 'coole' hoezen zijn eenvoudig te bevestigen
en kosten 49,50 euro per stuk.
Info. www.waeco.nl
Stoelverkoeler
Na een test van
de gloednieuwe
BMW K1200S motor
fiets vorig najaar in
Auto was onze con
clusie vernietigend:
de machine was ge
woon niet af. Het
Duitse prestigemerk
bracht hem gege
neerd terug naar de DeBMWK1200S
tekentafel. Onlangs,
vijf maanden te laat, kregen kopers alsnog hun K1200S
geleverd. De technici hebben de hele bovenbouw van
het motorblok opnieuw ontwikkeld. Ook de elektronica
is nieuw. Een korte testrit leert dat de krachtbron veel
gelijkmatiger loopt, en ook is de motorfiets stabieler bij
lage snelheden. Aan het wat weerbarstige schakelen is
weinig veranderd.