Auto AFBETALEN: wéét waarvoor je tekent Schade aan uw auto? Ovenkip met gebulder in samenwerking met AutoTrack.nl De kleine trapt mee opjerommekes fiets Vlissingen Terneuzen Hulst Tel (0118) 424000 Tel (0118) 647333 Tel. (01 M) 370100 Column Door Maks Mulder wij nemen u alle zorg uit handen! *U1© poppe Snelle afhandeling van uw schade 24 uurs-dienst Gratis vervangend vervoer tijdens de reparatie Kwaliteitserkenningen- Focwa, Ëurogarant en ISO 9002 gecertificeerd Aangesloten bij Schadegaranl Auto Poppe werkt voor alle verzekerings- en leasemaatschappijen dat zijn ovenkip na 90 minuten op 175 graden niet te versma den zal zijn. Zulke omstandig heden geven aan winkelen toch iets onrustigs. Een tweede fac tor betreft het feit datje auto's en motoren niet alleen kunt ho ren, je kunt ze ook ruiken. En een mens neemt onwillekeurig de geur aan van zijn omgeving. Een lange wandeling langs het strand wordt beloond met een niet na te maken zilt aroma. Een dagje ravotten in het den nenbos kleeft dat door geen luchtverfrisser te evenaren har sige aan. Na een uurtje winke len in Soest ruikt de kooplusti ge consument naar een zweem van pompstation, smeerput en busremise. Er zijn mensen die daar dol op zijn. Helaas behoor ik niet tot die groep. Een weiland vol koeien ruikt naar koe, een veldje geiten naar geit en een haag vol rozen naar roos. Zo hoort het. Een dorp vol mensen die allemaal naar auto ruiken vind ik eigenlijk een beetje eng. En eerlijk gezegd ook best wel vies. 0 Meer asfalt 37% 0 Openbaar vervoer goedkoper 28% 0 Maximale afstand woon-werkverkeer 11% 0 Fietsen stimuleren 8% 0 Spitsstroken 7% 0 Thuiswerk verplichten 6% 0 Rijbanen afsluiten 2% 0 File-informatie aandikken 1% O Henk Tromp van verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng: „Met meer en bredere wegen los je het probleem van files niet op maar verleg je ze naar andere locaties. Aansluitingen op het stedelijke en provinciale wegennet gaan dan namelijk extra dichtslibben. Ook het verbreden van smalle bruggen en tunnels, zoals bij de A2, biedt vaak geen soelaas. Kilometers verder loopt het dan weer helemaal vast." Teller Voyager op 11 miljoen Chiysler heeft de elfmiljoenste Voyager verkocht. De ze mijlpaal komt 21 jaar nadat Chrysler met deze auto de grondslag legde voor het mpv-segment. Tot dan waren auto's sedans, hatchbacks, stations, coupés en 4x4's. Wereldwijd worden sindsdien 1,2 miljoen mpv's per jaar verkocht. Chrysler maakt zijn Voyager in Ameri ka, Canada en Oostenrijk. De hoekige Voyager van het eerste uur. TROS: Picanto maakt het te zout Radar, het consumentenprogramma van TROS TV, eist openheid van zaken van Kia. Volgens metingen van de TROS verbruikt de kleine Kia Picanto niet zoals het merk belooft een liter benzine per 23 kilometer, maar liefst één op 13, nota bene met wind mee. Een aan tal bezitters beamen dit. Kia werpt tegen dat 1 op 23 haalbaar moet zijn en gaat hiervoor bewijzen verzame len. Info: www trosradar.nl Harley meer waard dan GM Harley-Davidson is momenteel op de beurs meer waard dan General Motors. GM, nog steeds de grootste autofabrikant ter wereld maar stevig op de hie len gezeten door Toyota, produceerde in 2004 negen mil joen auto's en had een omzet van 193 miljard dollar. Harley maakte 'slechts' 317.000 motorfietsen, met een omzet van vijf miljard dollar. Toch is de marktwaarde van HD een kleine 18 miljard, terwijl GM op ruim 16 miljard blijft steken. Dat komt omdat GM met een mil jardenschuld kampt. De winst bij GM komt niet van de auto's, maar vooral van de bancaire activiteiten. Mercedes dieselt met filter Mercedes-Benz gaat als eerste automerk vanaf 1 juni alle dieselpersonenauto's standaard met een roet- filter uitrusten voor Duitsland, Oostenrijk, Nederland en Zwitserland. In totaal dertig modellen krijgen zo'n partikelfilter. De verzamelde roetdeeltjes in het filter worden door het motormanagement geregeld verbrand. Toyota komt met een 2.2 diesel, de D4D Cat, die een ex treem lage compressieverhouding koppelt aan een elek tronisch aangestuurde turbo, hogedruk brandstofinspui ting en een vierwegkatalysator. De uitstoot is zo laag dat de overheid 600 euro korting geeft op de bpm, net als voor diesels met roetfilter. Door Hans van Alebeek tejaclie bijlagen: 0113-315680 (uw nzc.nl/auto Eredactie8pjc.nl M®31,M60AAGoes Ewïentie-exploitatie. E en Midden-Zeeland: 0113-315520 Klaanderen: 0114-372770 p: 020-4562500 jijdag 15 april 2005 las in de particuliere kopers financiert 70 pro nt zijn nieuwe auto. De dealer helpt wel lee. Krentenkampioen Suzuki prijst zijn Alto in voor 33 euro per maand, en een Ford Ka iag weg voor 79 euro. Klopt dat wel? mmwwah... Veel korrels zout en creatief oekhouden daargelaten. oor Rob van Ginneken eloof ze een geweldige vangst en ze geloven echt alles wat je egt", sprak een bekend sport ier ooit. En inderdaad. Hele ssersvolksstammen trapten net handen en voeten in de bij- ehorende 1 aprilgrap van een fcoekendc dobber'. De bestellin- rn stroomden binnen en heel Werland gniffelde. Toch past ons bescheidenheid, lok de particuliere autokoper immers gevoelig voor won- eraanbiedingen als de viszoe- tende dobber. Beloof een auto oor een paar tientjes per naand en we snellen naar de laatselijke dealer. Met een zweem van twijfel in het hoofd, dat wel. Een Suzuki Alto voor 33 euro per maand is immers erg goedkoop. Een vette vis. Maar inderdaad blijkt de vis in de showroom altijd iets kleiner dan wordt gesuggereerd. De Su- zuki-verkoper wil voor 33 euro per maand zeker niet zomaar van een Alto scheiden. „Zie het als uitgestelde betaling. En het maximale kredietbedrag be draagt in dit geval 4.649 euro." Inruilauto We moeten dus toch geld mee nemen? „In dit geval 2.860 eu ro. Nou ja. eigenlijk meer, want er komen ook nog rijklaarkos- ten bij en eerlijk gezegd bestel len de meeste kopers stuurbe krachtiging en metaallak. Ik weet niet eens of het basisactie- model er nog is. In de praktijk van 4500 euro, dan kun je de rest van het bedrag afbetalen via een normale persoonlijke le ning. Bij rond de 140 euro per maand is hij na drie jaar wél he lemaal van jou. Vergelijkbaar Suzuki is met zijn spectaculaire 33 euro-actie het meest tot de verbeelding sprekende voor beeld, maar je vindt vergelijkba re constructies bij zo ongeveer alle grote automerken. En zelfs chiquere. We lieten ons door Audi Personal Finance voorreke nen hoe we een Audi konden rijden voor 291 euro per maand. Mazda heeft bijvoor beeld de MultiOption en bij Ford heet het financieringssysteem Ford Options. Bij die laatste kun je - zo vertellen de advertenties - voor 79 euro per maand een Ka scoren. Dat wil zeggen: als je 2.809 euro aanbetaalt en na drie jaar een slottermijn van 3.297 euro afrekent. Ford Credit topman René van Norden onderstreept dat het al lemaal een eerlijke zaak is. Al geeft hij toe dat iedereen moet snappen dat je voor een paar tientjes per maand geen nieu we auto koopt. Hij onderstreept dat honderdduizenden consu menten op een financiering zijn aangewezen. „Zeker nu au to's steeds duurder worden. We schatten dat zo'n 70 procent van alle particuliere kopers een of andere vorm van financie ring afsluit. In het geval van de Alto-actie is die vergelijkbaar met een aflossingsvrije hypo theek. Heel normaal als het om een huis gaat. Bij de Ford Ka-ac tie betaal je meer, maar in die 79 euro per maand zit wél een deel van de afschrijving en de slottermijn ligt dus lager." Als de koper maar weet waar hij voor tekent, vindt de Ford-woordvoerder. „Wie iets meer betaalt, lost een groter deel van de auto af, zo simpel ligt het. Het plaatje aan het eind is cruciaal. De Ka in de aan bieding zal na drie jaar bijvoor beeld best meer waard zijn dan de slottermijn van de overeen komst. Daar mikken wij ook op. Dat verschil kun je gebrui ken bij je volgende auto. Er zal dan best weer wat geld bijmoe- ten, maar je kunt weer een nieuw contract afsluiten voor een maandbedrag dat je kunt behappen." En het werkt, zegt Van Norden. „Ongeveer de helft van de Op- tions-klanten komt terug voor een nieuwe auto. De anderen blijven vaak doorrijden en slui ten een lening of doorlopend krediet af waarmee ze in hun ei gen tempo de slottermijn afbe talen." Nederland is vies, heel vies. Dat meldden de krant en het journaal, frzijn straten waar zomaar zes - keerde norm wordt overschre- denv°or frisse lucht. Gelukkig wlthet in Soest allemaal wel row. Maar toch. Soest heeft een wel lange winkelstraat. Winke- *n in Soest is de perfecte Lang- "öftraining. Er is maar een na- wel aan deze winkelstraat: het j "ook een doorgaande weg. 1 J® rijden er auto's doorheen. eel auto's. Meer dan drie minu- 'en autoloos winkelen heb ik in wuijna twintig jaar dat ik in west woon nog niet meege- roaakt. Heel lang wachten om als een soort kami- I epiloot naar de overkant te |j wizen komt wél regelmatig jWtWat met twee volle bood- ^Ppentassen en een lange re- Senjas, al wapperend en flap pend, steeds het Batman-ge- J°el wakker maakt. JWs in een winkelstraat leve- J' buiten het feit dat je er le ader kunt komen, twee ren op die 'gezellig' winke- Peuters en kleuters, maak het borstje maar nat. Het is afgelo pen met een beetje onderuitge zakt hangen in het fietszitje. Geen smoesjes meer: elk kind kan van nu af meetrappen met papa of mama. Het oogt als een Bobike of een van die andere fietszitjes, maar twee kleine trappertjes maken het verschil. Via een extra ketting naar de as van het voorwiel kan de mi ni-passagier vrolijk meetrappen met papa of mama. praat je over een aanbetaling van zo'n 4.500 euro. Maar mis schien is uw inruilauto dat waard?" Zelfs als dat zo is, wordt ons voorgerekend, staat na de 36 maandelijkse betalingen van 33 euro nog een slottermijn open van 4.500 euro. Dan is de auto pas echt betaald. In feite wor den die 33 euro's per maand grotendeels ingezet om de ren te van de uitgestelde betaling te vergoeden. Je lost vrijwel niets van de lening af. Daar is niets mis mee als je weet wat je doet, maar na afloop zal het geld als nog op tafel moeten komen. Je kunt de auto dan inruilen voor een nieuwe, maar dan loop je opnieuw tegen een aanbetaling op - de restwaarde van de in te leveren Alto zal het gat niet kunnen dichten. Maar het kan ook anders: zeg datje dezelfde aanbetaling doet 1 op 14 len nadelig beïnvloeden. Ten eerste is daar het lawaai. Dat valt bij auto's gelukkig nog wel mee maar het lommerrijke Gooi is ook zeer in trek bij mo torclubs. En dan wordt het een héél an der verhaal. Want op die mo menten vergt een informatief gesprek met het verkopend per soneel plotseling het alleruiter ste van het trommelvlies. Dan moet slager Van Asch dwars door het gebulder heen bijna de grenzen van zijn stemban den opzoeken om te melden Wind „Het is natuurlijk vooral be doeld als geintje", erkent impor teur Hein Huisson. „Maar het werkt wel. Als de kleine echt meetrapt merk je het verschil direct. Alsof je wind in de rug hebt." Er zit overigens wel een vrijloop op de extra aandrij ving, anders slaan de trapper tjes op hol als mama van het viaduct af zoeft. Het zitje maakt deel uit van de Family Bike, die er uitziet alsof Jerommeke op een steigerpijp Q) Er gaat niets boven handje contantje heeft staan vouwen. Een ander kenmerk is het 'opengespleten' stuur met laag balhoofd waar door veel ruimte ontstaat om een kinderzitje of iets anders te monteren. Het 'meetrap-zitje' kan plaatsmaken voor een mandje op het stuur, of een me talen werkbak De Family Bike kost 459 euro, met meetrap-zit je 599 euro. Meer informatie, tel. 06 51064121 of www family-bike com Je kunt ook lenen bij de bank en aflossen in O of O jaar: 0 Per maand 245,60 Totaal incl. rente 8.841,60 0 142,84 10.284,48 1Bedragen m euro 's +1 Contant afrekeneri blijft dus het goedkoopst. Foto Stevens Fotografie Wie een auto koopt, moet vooraf rustig alle varianten uit rekenen. Neem de Suzuki Alto. Contant kost die 7.499 euro. Voortaan lekker meefietsen met mama. Suzuki hanteert nu een 33 euro-per-maand-actie. Je betaalt 2.860 euro aan, daarna drie jaar 33 euro per maand en tot slot nog eens 4.500 euro ineens. Opgeteld: 8.545 euro. De slot-termijn van 4.500 euro kun je over nog eens drie jaar spreiden tegen 145,65 euro per maand. Na zes jaar zou je dan in totaal 9.291,40 hebben betaald, als tenminste tegen 2008 de rente niet is gestegen. De Peilstok ("N In de bebouwde kom worden steeds meer verkeersovertredingen gemaakt, zoals te hard rijden en het negeren van rood licht. Daarom gaat het Openbaar Ministerie de controles flink opschroeven. Welke over treding moet volgens u het hardst worden aangepakt? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Meer wegen naar Rome Q Vorige week vroegen we u wat de beste oplossing is tegen files. Het favoriete antwoord is simpel: meer wegen. Dat die ook naar Rome kunnen leiden bewijst ruim een kwart van de stemmers: die zien liever dat het openbaar vervoer goedkoper wordt. Op vallend is de animo voor het instellen van een maximum afstand voor woon-werkverkeer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23