Auto
AFBETALEN: wéét waarvoor je tekent
Schade aan uw auto?
Ovenkip met gebulder
in samenwerking met AutoTrack.nl
De kleine trapt mee opjerommekes fiets
Vlissingen Terneuzen Hulst
Tel (0118) 424000 Tel (0118) 647333 Tel. (01 M) 370100
Column
Door Maks Mulder
wij nemen u alle zorg uit handen! *U1© poppe
Snelle afhandeling van uw schade
24 uurs-dienst
Gratis vervangend vervoer tijdens de reparatie
Kwaliteitserkenningen- Focwa, Ëurogarant en ISO 9002 gecertificeerd
Aangesloten bij Schadegaranl
Auto Poppe werkt voor alle verzekerings- en leasemaatschappijen
dat zijn ovenkip na 90 minuten
op 175 graden niet te versma
den zal zijn. Zulke omstandig
heden geven aan winkelen toch
iets onrustigs. Een tweede fac
tor betreft het feit datje auto's
en motoren niet alleen kunt ho
ren, je kunt ze ook ruiken. En
een mens neemt onwillekeurig
de geur aan van zijn omgeving.
Een lange wandeling langs het
strand wordt beloond met een
niet na te maken zilt aroma.
Een dagje ravotten in het den
nenbos kleeft dat door geen
luchtverfrisser te evenaren har
sige aan. Na een uurtje winke
len in Soest ruikt de kooplusti
ge consument naar een zweem
van pompstation, smeerput en
busremise. Er zijn mensen die
daar dol op zijn. Helaas behoor
ik niet tot die groep.
Een weiland vol koeien ruikt
naar koe, een veldje geiten naar
geit en een haag vol rozen naar
roos. Zo hoort het. Een dorp vol
mensen die allemaal naar auto
ruiken vind ik eigenlijk een
beetje eng. En eerlijk gezegd
ook best wel vies.
0 Meer asfalt 37%
0 Openbaar vervoer goedkoper 28%
0 Maximale afstand woon-werkverkeer 11%
0 Fietsen stimuleren 8%
0 Spitsstroken 7%
0 Thuiswerk verplichten 6%
0 Rijbanen afsluiten 2%
0 File-informatie aandikken 1%
O Henk Tromp van verkeersadviesbureau Goudappel
Coffeng: „Met meer en bredere wegen los je het
probleem van files niet op maar verleg je ze naar andere
locaties. Aansluitingen op het stedelijke en provinciale
wegennet gaan dan namelijk extra dichtslibben. Ook het
verbreden van smalle bruggen en tunnels, zoals bij de
A2, biedt vaak geen soelaas. Kilometers verder loopt het
dan weer helemaal vast."
Teller Voyager op 11 miljoen
Chiysler heeft de elfmiljoenste Voyager verkocht. De
ze mijlpaal komt 21 jaar nadat Chrysler met deze
auto de grondslag legde voor het mpv-segment. Tot dan
waren auto's sedans, hatchbacks, stations, coupés en
4x4's. Wereldwijd worden sindsdien 1,2 miljoen mpv's
per jaar verkocht. Chrysler maakt zijn Voyager in Ameri
ka, Canada en Oostenrijk.
De hoekige Voyager van het eerste uur.
TROS: Picanto maakt het te zout
Radar, het consumentenprogramma van TROS TV,
eist openheid van zaken van Kia. Volgens metingen
van de TROS verbruikt de kleine Kia Picanto niet zoals
het merk belooft een liter benzine per 23 kilometer,
maar liefst één op 13, nota bene met wind mee. Een aan
tal bezitters beamen dit. Kia werpt tegen dat 1 op 23
haalbaar moet zijn en gaat hiervoor bewijzen verzame
len.
Info: www trosradar.nl
Harley meer waard dan GM
Harley-Davidson is momenteel op de beurs meer
waard dan General Motors. GM, nog steeds de
grootste autofabrikant ter wereld maar stevig op de hie
len gezeten door Toyota, produceerde in 2004 negen mil
joen auto's en had een omzet van 193 miljard dollar.
Harley maakte 'slechts' 317.000 motorfietsen, met een
omzet van vijf miljard dollar. Toch is de marktwaarde
van HD een kleine 18 miljard, terwijl GM op ruim 16
miljard blijft steken. Dat komt omdat GM met een mil
jardenschuld kampt. De winst bij GM komt niet van de
auto's, maar vooral van de bancaire activiteiten.
Mercedes dieselt met filter
Mercedes-Benz gaat als eerste automerk vanaf 1 juni
alle dieselpersonenauto's standaard met een roet-
filter uitrusten voor Duitsland, Oostenrijk, Nederland
en Zwitserland. In totaal dertig modellen krijgen zo'n
partikelfilter. De verzamelde roetdeeltjes in het filter
worden door het motormanagement geregeld verbrand.
Toyota komt met een 2.2 diesel, de D4D Cat, die een ex
treem lage compressieverhouding koppelt aan een elek
tronisch aangestuurde turbo, hogedruk brandstofinspui
ting en een vierwegkatalysator. De uitstoot is zo laag dat
de overheid 600 euro korting geeft op de bpm, net als
voor diesels met roetfilter.
Door Hans van Alebeek
tejaclie bijlagen: 0113-315680
(uw nzc.nl/auto
Eredactie8pjc.nl
M®31,M60AAGoes
Ewïentie-exploitatie.
E en Midden-Zeeland: 0113-315520
Klaanderen: 0114-372770
p: 020-4562500
jijdag 15 april 2005
las
in de particuliere kopers financiert 70 pro
nt zijn nieuwe auto. De dealer helpt wel
lee. Krentenkampioen Suzuki prijst zijn Alto
in voor 33 euro per maand, en een Ford Ka
iag weg voor 79 euro. Klopt dat wel?
mmwwah... Veel korrels zout en creatief
oekhouden daargelaten.
oor Rob van Ginneken
eloof ze een
geweldige
vangst en ze
geloven echt
alles wat je
egt", sprak een bekend sport
ier ooit. En inderdaad. Hele
ssersvolksstammen trapten
net handen en voeten in de bij-
ehorende 1 aprilgrap van een
fcoekendc dobber'. De bestellin-
rn stroomden binnen en heel
Werland gniffelde.
Toch past ons bescheidenheid,
lok de particuliere autokoper
immers gevoelig voor won-
eraanbiedingen als de viszoe-
tende dobber. Beloof een auto
oor een paar tientjes per
naand en we snellen naar de
laatselijke dealer. Met een
zweem van twijfel in het hoofd,
dat wel. Een Suzuki Alto voor
33 euro per maand is immers
erg goedkoop. Een vette vis.
Maar inderdaad blijkt de vis in
de showroom altijd iets kleiner
dan wordt gesuggereerd. De Su-
zuki-verkoper wil voor 33 euro
per maand zeker niet zomaar
van een Alto scheiden. „Zie het
als uitgestelde betaling. En het
maximale kredietbedrag be
draagt in dit geval 4.649 euro."
Inruilauto
We moeten dus toch geld mee
nemen? „In dit geval 2.860 eu
ro. Nou ja. eigenlijk meer, want
er komen ook nog rijklaarkos-
ten bij en eerlijk gezegd bestel
len de meeste kopers stuurbe
krachtiging en metaallak. Ik
weet niet eens of het basisactie-
model er nog is. In de praktijk
van 4500 euro, dan kun je de
rest van het bedrag afbetalen
via een normale persoonlijke le
ning. Bij rond de 140 euro per
maand is hij na drie jaar wél he
lemaal van jou.
Vergelijkbaar
Suzuki is met zijn spectaculaire
33 euro-actie het meest tot de
verbeelding sprekende voor
beeld, maar je vindt vergelijkba
re constructies bij zo ongeveer
alle grote automerken. En zelfs
chiquere. We lieten ons door
Audi Personal Finance voorreke
nen hoe we een Audi konden
rijden voor 291 euro per
maand. Mazda heeft bijvoor
beeld de MultiOption en bij Ford
heet het financieringssysteem
Ford Options. Bij die laatste kun
je - zo vertellen de advertenties
- voor 79 euro per maand een
Ka scoren. Dat wil zeggen: als je
2.809 euro aanbetaalt en na
drie jaar een slottermijn van
3.297 euro afrekent.
Ford Credit topman René van
Norden onderstreept dat het al
lemaal een eerlijke zaak is. Al
geeft hij toe dat iedereen moet
snappen dat je voor een paar
tientjes per maand geen nieu
we auto koopt. Hij onderstreept
dat honderdduizenden consu
menten op een financiering
zijn aangewezen. „Zeker nu au
to's steeds duurder worden. We
schatten dat zo'n 70 procent
van alle particuliere kopers een
of andere vorm van financie
ring afsluit. In het geval van de
Alto-actie is die vergelijkbaar
met een aflossingsvrije hypo
theek. Heel normaal als het om
een huis gaat. Bij de Ford Ka-ac
tie betaal je meer, maar in die
79 euro per maand zit wél een
deel van de afschrijving en de
slottermijn ligt dus lager."
Als de koper maar weet waar
hij voor tekent, vindt de
Ford-woordvoerder. „Wie iets
meer betaalt, lost een groter
deel van de auto af, zo simpel
ligt het. Het plaatje aan het
eind is cruciaal. De Ka in de aan
bieding zal na drie jaar bijvoor
beeld best meer waard zijn dan
de slottermijn van de overeen
komst. Daar mikken wij ook
op. Dat verschil kun je gebrui
ken bij je volgende auto. Er zal
dan best weer wat geld bijmoe-
ten, maar je kunt weer een
nieuw contract afsluiten voor
een maandbedrag dat je kunt
behappen."
En het werkt, zegt Van Norden.
„Ongeveer de helft van de Op-
tions-klanten komt terug voor
een nieuwe auto. De anderen
blijven vaak doorrijden en slui
ten een lening of doorlopend
krediet af waarmee ze in hun ei
gen tempo de slottermijn afbe
talen."
Nederland is vies, heel
vies. Dat meldden de
krant en het journaal,
frzijn straten waar zomaar zes
- keerde norm wordt overschre-
denv°or frisse lucht. Gelukkig
wlthet in Soest allemaal wel
row. Maar toch. Soest heeft een
wel lange winkelstraat. Winke-
*n in Soest is de perfecte Lang-
"öftraining. Er is maar een na-
wel aan deze winkelstraat: het
j "ook een doorgaande weg.
1 J® rijden er auto's doorheen.
eel auto's. Meer dan drie minu-
'en autoloos winkelen heb ik in
wuijna twintig jaar dat ik in
west woon nog niet meege-
roaakt. Heel lang wachten om
als een soort kami-
I epiloot naar de overkant te
|j wizen komt wél regelmatig
jWtWat met twee volle bood-
^Ppentassen en een lange re-
Senjas, al wapperend en flap
pend, steeds het Batman-ge-
J°el wakker maakt.
JWs in een winkelstraat leve-
J' buiten het feit dat je er le
ader kunt komen, twee
ren op die 'gezellig' winke-
Peuters en kleuters, maak het
borstje maar nat. Het is afgelo
pen met een beetje onderuitge
zakt hangen in het fietszitje.
Geen smoesjes meer: elk kind
kan van nu af meetrappen met
papa of mama. Het oogt als een
Bobike of een van die andere
fietszitjes, maar twee kleine
trappertjes maken het verschil.
Via een extra ketting naar de as
van het voorwiel kan de mi
ni-passagier vrolijk meetrappen
met papa of mama.
praat je over een aanbetaling
van zo'n 4.500 euro. Maar mis
schien is uw inruilauto dat
waard?"
Zelfs als dat zo is, wordt ons
voorgerekend, staat na de 36
maandelijkse betalingen van 33
euro nog een slottermijn open
van 4.500 euro. Dan is de auto
pas echt betaald. In feite wor
den die 33 euro's per maand
grotendeels ingezet om de ren
te van de uitgestelde betaling te
vergoeden. Je lost vrijwel niets
van de lening af. Daar is niets
mis mee als je weet wat je doet,
maar na afloop zal het geld als
nog op tafel moeten komen. Je
kunt de auto dan inruilen voor
een nieuwe, maar dan loop je
opnieuw tegen een aanbetaling
op - de restwaarde van de in te
leveren Alto zal het gat niet
kunnen dichten.
Maar het kan ook anders: zeg
datje dezelfde aanbetaling doet
1 op 14
len nadelig beïnvloeden. Ten
eerste is daar het lawaai. Dat
valt bij auto's gelukkig nog wel
mee maar het lommerrijke
Gooi is ook zeer in trek bij mo
torclubs.
En dan wordt het een héél an
der verhaal. Want op die mo
menten vergt een informatief
gesprek met het verkopend per
soneel plotseling het alleruiter
ste van het trommelvlies. Dan
moet slager Van Asch dwars
door het gebulder heen bijna
de grenzen van zijn stemban
den opzoeken om te melden
Wind
„Het is natuurlijk vooral be
doeld als geintje", erkent impor
teur Hein Huisson. „Maar het
werkt wel. Als de kleine echt
meetrapt merk je het verschil
direct. Alsof je wind in de rug
hebt." Er zit overigens wel een
vrijloop op de extra aandrij
ving, anders slaan de trapper
tjes op hol als mama van het
viaduct af zoeft.
Het zitje maakt deel uit van de
Family Bike, die er uitziet alsof
Jerommeke op een steigerpijp
Q) Er gaat niets boven
handje contantje
heeft staan vouwen. Een ander
kenmerk is het 'opengespleten'
stuur met laag balhoofd waar
door veel ruimte ontstaat om
een kinderzitje of iets anders te
monteren. Het 'meetrap-zitje'
kan plaatsmaken voor een
mandje op het stuur, of een me
talen werkbak De Family Bike
kost 459 euro, met meetrap-zit
je 599 euro.
Meer informatie, tel. 06 51064121 of
www family-bike com
Je kunt ook lenen bij de bank en aflossen in O of O jaar:
0 Per maand 245,60 Totaal incl. rente 8.841,60
0 142,84 10.284,48
1Bedragen m euro 's +1
Contant afrekeneri blijft dus het goedkoopst.
Foto Stevens Fotografie
Wie een auto koopt, moet
vooraf rustig alle varianten uit
rekenen. Neem de Suzuki Alto.
Contant kost die 7.499 euro.
Voortaan lekker meefietsen met mama.
Suzuki hanteert nu een 33 euro-per-maand-actie.
Je betaalt 2.860 euro aan, daarna drie jaar 33 euro per maand
en tot slot nog eens 4.500 euro ineens. Opgeteld: 8.545 euro.
De slot-termijn van 4.500 euro kun je over nog eens drie jaar
spreiden tegen 145,65 euro per maand. Na zes jaar zou je dan
in totaal 9.291,40 hebben betaald, als tenminste tegen 2008
de rente niet is gestegen.
De Peilstok
("N In de bebouwde kom worden steeds
meer verkeersovertredingen gemaakt,
zoals te hard rijden en het negeren van rood
licht. Daarom gaat het Openbaar Ministerie
de controles flink opschroeven. Welke over
treding moet volgens u het hardst worden
aangepakt? Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Meer wegen naar Rome
Q Vorige week vroegen we u wat de beste
oplossing is tegen files. Het favoriete
antwoord is simpel: meer wegen. Dat die ook
naar Rome kunnen leiden bewijst ruim een
kwart van de stemmers: die zien liever dat
het openbaar vervoer goedkoper wordt. Op
vallend is de animo voor het instellen van een
maximum afstand voor woon-werkverkeer.