Welvaart of een schone wereld?
eeuws talent presenteert zich
n De Drukkerij in Middelburg
PZC- -
als grootste inspiratiebron
De mens
Nieuwe muziek uit zes continenten
in Grote Kerk Veere
Ziekenhuisbestuur compleet
NS-plan verontrust gemeenten
Onderdelen vrachtwagen gestolen
Belg komt goed weg met werkstraf
Nieuwe kazerne voor Colijnsplaat
Tentoonstelling
ran Amnesty
donderdag 14 april 2005
GOES - De Raad van Bestuur van het Oosterscheldezie-
kenhuis is compleet met de benoeming van de 47-jarige
- Olav Bouhuys als lid. Bouhuys is nu nog divisiemanager
van de afdeling radiotherapie en nucleaire geneeskunde
in het Academisch Ziekenhuis in Utrecht. Eerder al werd
Hans Simons tot voorzitter van de Raad van Bestuur be
noemd. Simons komt per 1 mei en half juni komt Bouhuys
erbij. Interimdirecteur A. van Alphen blijft nog tot uiter
lijk eind juni om de nieuwe tweekoppige Raad van Be
stuur in te werken.
KAPELLE - Burgemeesters en wethouders van Kapelle
en Reimerswaal zijn verontrust over de plannen van de
Nederlandse Spoorwegen om de dienstregeling om te
gooien. De nieuwe dienstregeling zou voor de Zeeuwen in
het algemeen'maar ook voor de Kapellenaren en Reimers-
walers onaanvaardbare gevolgen hebben. Beide colleges
hebben dat de NS in brieven laten weten. Kapellenaren
zouden duurder uit zijn of langer onderweg om bijvoor
beeld op Schiphol te komen. Ook de verbindingen met
Antwerpen en Brussel lijken op de tocht te komen staan.
Het college is bang dat de discussie over het sluiten van
de kleinere stations opnieuw oplaait. In de brief vragen B
en W de NS er rekening mee te houden dat de spoorlijn de
ruggegraat is van het Zeeuwse openbaar vervoer. Het col
lege van Reimerswaal heeft zijn brief ook gericht aan
staatssecretaris Schultz van Verkeer en Waterstaat.
NIEUWERKERK - Op industrieterrein De Weel in Nieu-
werkerk is in de nacht van dinsdag op woensdag een
vrachtwagen gestript. De aluminium zij- en achterstuk
ken van de laadbak en twee buizen om de lading mee vast
te zetten zijn gestolen.
De waarde van de gestolen goederen is niet bekend.
MIDDELBURG - Een 32-jarige inwoner van Sint-Ni-
klaas (B) kwam gisteren in Middelburg voor een poging
tot doodslag weg met zes maanden voorwaardelijke ge
vangenisstraf en 240 uur dienstverlening. De rechtbank
achtte bewezen dat de man op 8 maart vorig jaar in Hulst
geprobeerd had de partner van zijn ex-vriendin met een
mes te steken. Daarbij had de man kopstoten en klappen
aan het slachtoffer uitgedeeld en hem met de dood be
dreigd.
Ook richtte hij in de woning van zijn ex vernielingen aan.
De Belg had voorafgaand aan de geweldsuitbarsting alco
hol gedronken.
COLIJNSPLAAT - Colijnsplaat krijgt een nieuwe brand
weerkazerne. Het gebouw, dat 385.000 euro gaat kosten,
komt aan de Colijnsplaatseweg.
De bouw begint half mei en moet vijf maanden later klaar
zijn. De huidige kazerne voor Colijnsplaat, Kortgene en
Kats, aan de Oost-Havenstraat, voldoet met meer aan de
eisen van deze tijd. Overigens wordt al bijna twee jaar
over een nieuwe kazerne gesproken.
D" e discussie over kerne
nergie is weer opge
laaid. In een serie belicht
de PZC het onderwerp de-
;ze week vanuit diverse in
valshoeken. Vandaag in
deel drie: de jeugd.
jnnrFmst Jan Rozendaal
Het zijn altijd anderen die hen
erop wijzen dat ze in de buurt
vaneen kerncentrale wonen.
Of ze dat niet gevaarlijk vin
den' „Mij houdt het nooit be-
«g", zegt Melanie Boone (18)
§1 Borssele. „Je merkt er niets
i",valtdorpsgenote Kirsten
jesbeek (23) haar bij. „Behal-
Ireals Greenpeace actie voert.
|0f als in de krant staat dat ie-
Imand een aanslag heeft willen
[plegen. Is de kerncentrale in
jfaet nieuws dan zie je meer poli-
■tiein het dorp, of security van
lEPZ. Dan word je eraan herin
nerd en denk je: O ja."
Als Melanie en Kirsten op het
llOSin Goes, waar ze allebei
hideren, vertellen dat ze in
orssele wonen, volgt door
gaans een voorspelbaar grapje.
Melanie: „Dan vragen ze: je
geeft zeker licht in het don
ker?"
Melanie en Kirsten hebben de
rezigheid van de kerncen-
„ulv in Borssele nooit als een
bedreiging ervaren. Ze luiste
renmet enige verbazing naar
eendebat dat zich ontspint tus
sen Huub Adriaanse (16) uit
Middelburg en Vlissinger
Julian Maijers (24).
Huub zit in de vierde klas van
het vwo aan de Christelijke
Scholengemeenschap Walche
ren Met enkele klasgenoten
heeft hij onlangs een presenta-
ie over kernenergie verzorgd.
Kirsten Groesbeek, Melanie Boone, Julian Maijers en Huub Adriaanse (vlnr) denken verschillend over het openhouden van de kerncen
trale in Borssele. foto Willem Mieras
„Ik vond het een mysterieus on-
dei-werp. Daarom leek het me
leuk uit te zoeken hoe het pre
cies werkt." Het onderzoek
heeft hem tot een tegenstander
van kernenergie gemaakt. „Het
is een goed bedachte vorm om
energie op te wekken, maar één
die veel te veel problemen
creëert. Allereerst is er het ge
vaar van een ongeluk in de cen
trale. Maar het grootste pro
bleem is natuurlijk het radioac
tieve afval. Het gaat een keer
mis met kernenergie of we moe
ten de rommel een keer oprui
men. Waarom zouden we het
onszelf zo onnodig moeilijk ma
ken? Laten we nu stoppen en
overgaan op duurzame ener
gie."
Zonne-energie is volgens Huub
hét antwoord. „Met zonnecen-
trales in de woestijn kun je op
een schone manier energie op
wekken. Als je in een warm
land een oppervlakte zo groot
als Frankrijk vol zet met spie
gels, kun je de hele wereld van
energie voorzien. Natuurlijke
energie is de enige energievorm
met toekomst."
Julian, derdejaars student
aquatische ecotechnologie aan
de Hogeschool Zeeland, rea
geert sceptisch. „Wanneer gaat
dat werken? Als het nu op klei
ne schaal kan, wil het niet zeg
gen dat het straks ook in het
groot kan. En ondertussen wil
ik wel mijn eten kunnen ko
ken."
Onderzoek naar duurzame ener
gie is een goede zaak, meent
Julian, maar voordat die ener
gievorm rendabel is, moet wor
den ingezet op kernenergie.
„Gas- en kolencentrales zijn
een probleem, omdat ze het mi
lieu vervuilen. Daarmee zade
len we de generaties na ons op
met een nog groter broeikasef
fect. Alternatieve energiebron
nen hebben we in 2013 nog niet
voldoende voorhanden. Dus
moet niet alleen de kerncentra
le in Borssele openblijven,
maar moeten we ook nieuwe
centrales bijbouwen. Het is
toch gek dat we wel kernener
gie importeren uit Frankrijk?
Dat vind ik een typisch Neder
landse struisvogelmentaliteit.
Kernenergie is schoon en vei
lig. Het afval steek je in een
blok beton en berg je op bij
Covra." Huub twijfelt. Nieuwe
kerncentrales vindt hij taboe
en in zijn ogen moet de kerncen
trale in Borssele in 2013 ge
woon dicht. „Dat betekent wel
dat hier in het dorp en de omge
ving veel mensen op straat ko
men te staan", werpt Kirsten
tegen. „Geen nieuwe kerncen
trales, oké, maar moet je ook
een bestaande kerncentrale
sluiten als die veilig kan door
draaien?"
Sukkelen
Huub wil daar nog eens goed
over nadenken. „In principe
zeg ik dicht. Wat ik wil meege
ven is dat we niet moeten blij
ven sukkelen met kernenergie.
Als we ooit overstappen op
duurzame energie, laten we het
dan zo snel mogelijk doen. La
ten we op tijd stoppen en niet
doorgaan tot we een nog veel
groter probleem hebben. Hou
den we de centrale open dan
worden we ook niet echt geprik
keld om alternatieven te vin
den."
De discussie spitst zich toe op
kiezen tussen behoud van de
huidige energievoorziening en
bijbehorende welvaart of begin
nen met werken aan een schone
wereld voor volgende genera
ties. „We kunnen niet met min
der dan de huidige energie",
vindt Melanie. „Natuurlijk
wel", werpt Kirsten tegen.
„Vroeger hadden we al die ap
paraten toch ook niet?" Ze wil
niet terug de grot in, bezweert
ze. „Ik zeg het wat extreem,
maar ik wil aangeven dat we
best met wat minder kunnen."
Ook Huub vindt energiebespa
ring een goed begin. „Kijk eens
hoe lang onze computers, televi
sies en telefoons aanstaan, ter
wijl we ze niet gebruiken." Me
lanie: „Bij ons staat de compu
ter vaak de hele dag aan, ter
wijl hij een uurtje wordt ge
bruikt. Dat zou inderdaad wel
minder kunnen."
Julian is niet overtuigd. „Ik ge
loof niet dat we onze welvaart
op willen geven of op kunnen
geven. Onze maatschappij is af
hankelijk van energie en kern
centrales zijn een garantie dat
we die krijgen. Dat is de reali
teit."
or Rolf Bosboom
IDDELBURG - Jong Zeeuws
leut presenteert zich zaterdag
De Drukkerij in Middelburg,
issen 12.30 en 16.30 uur is er
«is, film, muziek en aandacht
or literatuur.
ichting Jong Zeeuws Talent is
fee jaar geleden opgericht
or een aantal particulieren, in
nenwerking met Gemma van
r Hoogte van het Zeeuws insti-
ut voor sociale en culturele
itwikkeling Scoop. De stich-
ir.g ondersteunt jongeren tot 21
Jr die blijk geven van bijzon-
r, fre talenten op het gebied van
2? «ldende kunst, audiovisuele
edia, muziek, dans, literatuur
theater.
I'ie niet in aanmerking komt
oor bestaande subsidieregelin-
D, kan aankloppen bij de stich-
og Daarbij kan het gaan om fi-
oiciele bijdragen aan zaken zo-
J& reiskosten, materialen, in-
■umenten, workshops, cursus-
|*n, lessen en huur van oefen-
P®te. De aanvragen worden
(oordeeld door het bestuur van
!j stichting, dat in alle gevallen
«vies vraagt van een extern ie-
©NEUZEN - De fototentoon-
fjüng van Amnesty Internatio-
u'over de campagne Stop Ge-
*e'd tegen vrouwen is nog tot
'D mot 26 april te zien in de
Openbare Bibliotheek van Ter-
Beuzen.
anderhalf jaar doet de
.eeuws-Vlaamse werkgroep
"aeaan deze campagne. En dat
volgens coördinator Hanneke
Riders van Amnesty hard no-
tÖk jaar worden ongeveer twee
®"]oen meisjes besneden en in
wopa is huiselijk geweld de be-
gnjkste oorzaak van sterfte
'1 vrouwen tussen de zestien en
laar aldus Smulders.
Amnesty International wil zo
omogelijk mensen bij de cam-
agne betrekken.
de bibliotheek liggen petitie-
PJ waar iedereen die het
tekene ^eZe camPa£ne kan
door Rolf Bosboom
VEERE - Fluitiste Eleonore Pameijer
en pianist Marcel Worms komen zon
dag naar Muziekpodium Zeeland (Gro
te Kerk) in Veere voor het vierde en
voorlopig laatste deel van hun Zes
Continenten Project. Het concert be
gint om 15.30 uur.
Het Zes Continenten Project is ont
staan vanuit het besef dat bij moderne
componisten nauwelijks meer te ho
ren is waar ze vandaan komen, wat
hun wortels zijn. Dat heeft te maken
met de globalisering, die als keerzijde
heeft dat culturele identiteit en ver
scheidenheid verloren dreigt te gaan.
Pameijer en Worms willen die ontwik
keling aan de orde stellen door middel
van compositieopdrachten, uitvoerin
gen, discussies en publicaties. Ze heb
ben componisten uit alle continenten
gevraagd een stuk te schrijven voor
piano en fluit, waarin bijvoorbeeld ele
menten zijn verwerkt die zij voor hun
cultuur als essentieel beschouwen.
Het project heeft sinds de herfst van
2003 al drie rondes achter de rug,
waarin nieuwe composities uit Brazi
lië, China, Israël, Kosovo, Sri Lanka,
Verenigde Staten en Zuid-Afrika zijn
uitgevoerd. De presentatie van de
tweede ronde in Zeeland was een jaar
tevens het slotconcert van Nieuwe Mu
ziek Zeeland (nu Muziekpodium Zee
land) in de Kloveniersdoelen in Mid
delburg, waarna de verhuizing naar
Veere volgde.
Op het programma van zondag staan
werken van in totaal acht componis
ten, uit allerlei windstreken.
De prominente Australische compo
nist Ross Edwards liet zich voor Nura
inspireren door zijn eigen omgeving,
Guus Janssen schreef Spagaat, compo
niste en gamelanspeelster Sinta Wul-
lur maakte voor haar werk gebruik
van haar Indonesische achtergrond.
In het stuk van Dusan Bavdek klinkt
de volksmuziek van de Balkan door,
de Soedanees-Egyptische componist
Ali Osman gebruikte zowel Arabische
als Afrikaanse ritmes. De Amerikaan
Michael Fiday schreef een werk op ba
sis van Japanse haiku's, de Sun-
naams-Nederlandse fluitist en compo
nist Ronald Snijders neemt de luiste
raar mee naar een Caribische party,
terwijl de nestor van de nieuwe Brazi
liaanse muziek Gilberto Mendes in
zijn werk het verloren paradijs zoekt.
dans- en muziekscholen aange
schreven. Dat slaat heel goed
aan, want er komen hu veel aan
vragen binnen."
De hoogte van de financiële bij
drage hangt mede af van het ka
pitaal van de stichting, dat door
donateurs bijeen wordt ge
bracht.
Donateurs
Van der Hoogte: „Daarom zijn
we altijd op zoek naar nieuwe
donateurs. We willen nu ook on
ze vleugels uitslaan naar
Zeeuws-Vlaanderen, want we
vinden dat we nog te veel aan
één kant van de Westerschelde
opereren. We zijn nu bezig met
het benaderen van een bestuurs
lid uit Zeeuws-Vlaanderen."
Om de stichting onder de aan
dacht te brengen en de dona
teurs te laten zien aan wie hun
geld wordt besteed, wordt één
keer per jaar een presentatie ge
houden. Vorig jaar was dat in de
Stadsschouwburg in Middel
burg, zaterdag in De Drukkerij.
Er zijn optredens van enkele jon
geren die door de stichting wor
den ondersteund: pianist Svjato-
slav Presnyakov uit Oost-Sou
burg, de Middelburgse ballerina
Wendeline Wijkstra en celliste
Marlon Dek uit Goes. Ook is een
film te zien van filmclub
KYF-pictures.
Speciale aandacht is er deze
keer voor literatuur. „Dat doen
we omdat we op dat gebied heel
weinig aanvragen binnenkrij
gen", verklaart Van der Hoogte.
„Zaterdag lopen twee jonge
mensen goed herkenbaar door
de zaak en proberen jongeren te
werven die samen met dichter
Aaike Jordans zogeheten speed-
sonnetten gaan schrijven, waar
bij de een reageert op de ander."
mand, zoals een docent. De
stichting ondersteunt inmiddels
tien talenten, met bijdragen die
variëren van honderd tot acht
honderd euro per jaar, zegt Gem
ma van der Hoogte. „We hebben
nu alle middelbare scholen, de
centra voor kunsteducatie en
Celliste Marlon Dek uit Goes treedt zaterdag op in De Drukkerij in
Middelburg. archieffoto Lex de Meester
Schilderij 'Verloren Gevoelensvan Jenny Verplanke.
door Anita Tournois
TERNEUZEN - De schilderijen
van Jenny Verplanke en de beel
den van Lieven Debrabandere
vormen serene maar boeiende
getuigen van ervaringen en emo
ties. Vormgegeven in een indrin
gende en boeiende beeldtaal
met de mens als voornaamste in
spiratiebron.
In de hal en passerelle van het
stadhuis van Terneuzen wordt
de bezoeker geconfronteerd met
het werk van twee kunstenaars
die hun materiaal weten uit te
buiten om een boodschap af te
geven, in krachtige en harmoni
sche composities en dermate
boeiend opgebouwd dat men
steeds weer nieuwe verhalen zal
ontdekken. Omdat hun werk ab
stract is van vormgeving, zal die
boodschap bij een vluchtige
waarneming misschien niet da
delijk herkenbaar zijn. Maar
wie een pas op de plaats maakt,
ontdekt dat de beeldtaal in de
schilderijen van Verplanke (ly
risch abstract) en in de beelden
van Debrabandere (geometrisch
abstract) niet alleen ingegeven
wordt door een sterk gevoel
voor schoonheid, maar dat voor
al de liefde voor de mens bijzon
der inspirerend is.
Dat is niet verwonderlijk, als
men hun achtergrond leest. Ver
planke, oorspronkelijk afkom
stig uit IJzendijke maar nu
woonachtig in Houtave in Bel
gië, ging als vrijwilligster naar
Afrika en is nu als vrijwillig
kunstenares sterk betrokken bij
Art for All. Deze stichting wil
kinderen in diverse landen zoals
Roemenië, Thailand en Oeganda
even onttrekken aan oorlog, ar
moe en het vele geweld waar zij
dagelijks aan blootstaan, door
het aanbieden van materiaal om
op een creatieve manier even de
ellende te doen vergeten.
Familietherapeut
Beeldhouwer Debrabandere is
naast kunstenaar, partner en fa
milietherapeut, een gegeven dat
van invloed blijkt op zijn beeld
vorming en andersom. In tal van
belijningen herkent men figuur
lijke vormen als hoofden en li
chamen. Ook titels als De drie
gratiën, Ik bescherm je en Pas
de deux vormen referenties.
Verplanke voegt soms ergens in
het beeld een klein getekend por
tret toe. Daarnaast maakt zij
veel gebruik van uitingen van
menselijk kunnen, zoals letters,
geschreven zinnen, het invoegen
van muziekschrift of krantenar
tikelen.
De voorliefde voor natuurtinten
vormt een andere overeen
komst. Waar Verplanke gebruik
maakt van aardetinten zoals
roest, terra, zwarten, grijzen en
witten, buit Debrabandere de
reeds in het gesteente - vooral
zwart marmer, witte carrara en
Franse steen - aanwezige tint
uit. Hij brengt deze nog sterker
tot leven door het intensief po
lijsten van bepaalde vlakken en
het toevoegen van structuur in
de ruwe delen.
Naast een combinatie van glad
en ruw, gebogen en recht, hard
en zacht, past de beeldhouwer
vaak zwart-witcontrasten toe
zoals in het prachtig vormgege
ven beeld I had a dream. Zijn
werk kent geen voor- of achter
kant. De uitstraling is stevig en
sierlijk, toont geborgenheid en
bescherming, maar ook open
heid, vrijheid en gastvrijheid
door de cirkel- en ellipsvormige
openingen.
Dialoog
Zijn beelden vormen een directe
dialoog met de kijker. Net als de
mixed media van Verplanke,
waarin onder meer lood, buizen,
schakelkettingen, spijkers,
krammen en stoffen zoals dun
doek, gaas en jute worden toege
past. Naast figuurlijke vormen
komt men kelk-, boot- en trap-
vormen tegen.
Deze symbolen, die terug te vin
den zijn in de Bijbel maar ook
verwijzen naar inheemse ritue
len, refereren aan het feit dat zij
een diepgelovig mens is en jaren
in een andere cultuur vertoefde.
Deze jaren in Afrika hebben
haar werk zowel verrijkt als ver
soberd en zeker sporen nagela
ten.
Expositie: Jenny Verplanke en Lie
ven Debrabandere, t/m 30 april in
gemeentehuis van Terneuzen. Ge
opend: ma.-do., 9-17 uur, vr. 9-20
uur.