Ik maak het probleem zichtbaar Nuff Said doet voortaan alles zelf Poëzie kan troost bieden maar is geen levensredder 15 Werkstraffen voor mishandeling College Hulst dubt over huizen Actie India levert 80.000 euro op Schoolatletiek in Hulst I kunst Bas Heijne in Terneuzen woensdag 13 april 2005 De discussie over kerne nergie is weer opge laaid. In een serie belicht de FZC het onderwerp de ze week vanuit diverse in valshoeken. Vandaag in deel twee: de kunstenaar rinor Ernst Jan Rozendaal Het grootste probleem van kernenergie is het radioactieve afval Tegenstanders hameren daarop, voorstanders hielden er tot voor kort liever hun mond over. Het kunstproject dat Middelburger William Ver- straeten twee jaar geleden heeft uitgevoerd bij het Hoogra- dioactief Afval Behandelings- Borsele geeft aan dat de discus sie over kernenergie een andere wending heeft genomen. Verstraeten was door de Centra le Organisatie voor Radioactief Afval (Covra) gevraagd een kunstwerk te maken in de op slagbunker. „Het was aanvan kelijk verboden van buiten iets met het gebouw te doen", ver telt hij. „Maar al snel besloot ik dat het hele gebouw een monu ment moest worden. Ik wilde de gesloten bunker tranforme- ren tot een gebouw dat zich openstelt naar de maatschap- pij." Verstraeten stelde voor het ge bouw fel oranje te schilderen, deovergangskleur tussen rood (gevaar) en groen (veilig). In grote groene letters staan drie formules op het gebouw geschil derd die de omzetting van mas sa in energie symboliseren: E=hv. E=mc2 en m=E/c2. De komende honderd jaar wordt het gebouw bij elke verf- beurt een tint lichter, tot de for mules uiteindelijk op een vrij Kunstenaar William Verstraeten: „Ik ben niet ingehuurd om reclame te maken voor kernenergie" wel witte achtergrond staan. Zo verbeeldt Verstraeten de af koeling van het radioactief af val over de bewaarperiode van honderd jaar. Mikpunt „De kleuren hebben een sig naalfunctie naar buiten toe", verklaart Verstraeten. „Het be drijf dat altijd een mikpunt is geweest van iedereen die tegen kernenergie en opslag was, zegt daarmee- 'Kom maar kijken. Wat we hier doen is veilig.' Zo wordt een andere discussie mo gelijk." Tijd is een belangrijke factor in de tot kunstwerk ge transformeerde bunker van Verstraeten. Er ligt radioactief afval opgeslagen waarvan nog zeker tweehonderdduizend jaar gevaarlijke straling uit gaat. „Als je dat terugrekent, kom je bij de ijstijd uit", aldus de kunstenaar. ..Dat is een om vang waarvan je schrikt. Aan de andere kant kun je constate ren welke onvoorstelbare ont wikkelingen zich hebben voor gedaan sinds Einstein honderd jaar geleden de formule E=mc2 ontdekte. Mijn standpunt is dat als de wetenschap de komende honderd jaar net zo'n vlucht neemt, het niet anders kan of er worden dingen ontwikkeld die ons voorstellingsvermogen ver re te boven gaan. Daarbij hoort ongetwijfeld een definitieve op lossing voor het radioactieve afval dat hier nu voor honderd jaar ligt opgeslagen." Verontrustend In dit opzicht is optimisme op zijn plaats, vindt Verstraeten. „Anderzijds heeft de mensheid foto Dirk-Jan Gjeltema in de afgelopen honderd jaar meer schade aan de planeet toe gebracht dan in de complete pe riode daarvoor Dat is veront rustend. Laatst stelde ik me voor dat God op verschillende planeten een mensheid had ge creëerd. Dan zouden wij zeker als het asociaalste stelletje uit de bus komen. We hebben er een enorme bende van ge maakt. we maken de wereld ka pot." In dat licht verbaas ik me over de kernenergiediscussie. Het is onzin om een goed draaiend en veilig bedrijf als de kerncentrale in Borssele te sluiten, zeker wanneer we ge lijktijdig kernenergie uit Frank rijk importeren. Radioactief af val is een eindproduct. De Covra bergt die rommel veilig op. Dat vind ik alleen maar po sitief. Daarnaast vind ik wel dat we met volle kracht moeten inzetten op natuurlijke energie bronnen. Waarom leggen we nog steeds dakpannen op onze daken? Waarom stellen we bij nieuwbouw geen zonnepanelen verplicht? Ik vind dat van een achterlijkheid. Dat dat nog niet gebeurt." Reclame Verstraeten beseft dat voorstan ders van kernenergie zijn kunst werk gebruiken om hun imago op te vijzelen. „Natuurlijk. Het is als tegen stander moeilijker ageren te gen iets kleurigs en moois dan tegen een grijze loods. Maar ik ben niet ingehuurd om reclame te maken voor kernenergie. Ik had een mooi plaatje kunnen maken, mijn geld kunnen incas seren en hard kunnen weglo pen, maar ik heb mijzelf de vraag gesteld: 'Waar sta ik?' Ik vind het goed dat een kunste naar zich bezighoudt met za ken die maatschappelijk veel teweegbrengen. Kunst kan als een katalysator werken voor be gripsvorming. Energie en afval zijn de motoren van onze maat schappij Zonder het één stort onze maatschappij in elkaar, als we het ander niet in de hand houden ook. Toch zijn ze vrijwel onzichtbaar. De kunst kan ze een plaats geven in de maatschappij. „Van de kerncentrale in Borsse le zouden ze ook een enorm kunstwerk moeten maken, zo als de kathedralen dat zijn. Het is een symbool van macht. Dat moet je als zodanig optuigen. Daarmee is nog niet gezegd dat je zo'n object verheerlijkt. Je maakt iets zichtbaar. Daardoor merken mensen het op. Vervol gens moeten ze zelf weten wat ze ervan vinden." MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter I. Wol- tring hield gisteren in de strafzaak tegen een 42-jarige in woner van Oost-Souburg rekening met persoonlijke om standigheden. De Souburger kreeg voor geweld in de rela tiesfeer en wapenbezit zestig uur werkstraf, waarvan de helft voorwaardelijk, opgelegd. De verdachte was volgens zijn raadsvrouw S. Köller manisch depressief toen hij op 27 december 2003 zijn zoon mishandelde. Ook bedreigde hij zijn (ex-) vrouw en haar zuster. Zijn psychische toe stand leidde ertoe dat hij op 22 augustus vorig jaar met een handgranaat een café in Oostburg binnenging. Het was een schreeuw om hulp. Nog geen drie weken later be dreigde de Souburger een man en een vrouw op een terras in zijn woonplaats. De 33-jarige vrouw uit Oost-Souburg nam wraak door zijn auto te beschadigen en hem te mis handelen. Zij kampt met een borderline-stoornis. De poli tierechter veroordeelde haar tot veertig uur werkstraf, waarvan de helft voorwaardelijk. Bij beide verdachten speelde mee dat ze tijdens het begaan van de delicten ver minderd toerekeningsvatbaar waren. SINT JANSTEEN - Burgemeester en wethouders van de ii gemeente Hulst stellen zich terughoudend op als het gaat om een woningbouwplan aan de Roskamstraat in Sint Jansteen. Het perceel ligt binnen de geluidszone van Rijksweg N60. Het braakliggende terrein meet vijfdui zend vierkante meter en ligt ingeklemd tussen de Roskam straat en de N60. Het is eigendom van een bouwbedrijf. Op aangeven van de aannemer heeft het college van Hulst bekeken of woningbouw op het perceel mogelijk is. Het zou gaan om vijf tot tien woningen. Niet alleen is woningbouw in strijd met het bestemmings plan, de grond ligt binnen de geluidszone van de N60 en waar geluidsoverlast wordt verwacht, mag niet worden gebouwd. Het college heeft besloten vooralsnog geen be sluit te nemen of er in de nabije toekomst al dan niet toe stemming wordt verleend voor de woningbouw. Het ver zoek wordt eerst nog nader bezien in de aankomende Woonvisie van de gemeente Hulst. ARNEMUIDEN - De Actie Vissersdorp in Arnemuiden heeft 80.000 euro opgebracht. Het geld gaat naar de slachtoffers van de tsunami die in december vorig jaar Azië trof. Arnemuiden trok zich, als vissersdorp, het lot aan van vissers in India. De werkgroep Arnemuiden helpt vissers in India richtte de aandacht in het bijzonder op de kuststreek van de deelstaat Andhra Pradesh. Om ervoor te zorgen dat het geld op de juiste plek terechtkomt, is het eindbedrag van 80.000 euro gisteren in de vorm van een cheque overhandigd aan de stichting Woord en Daad. HULST - Op de Piet Vonck atletiekbaan in Hulst wordt zaterdag 23 april vanaf 9.30 uur de Oost-Zeeuws- Vlaam se voorronde gehouden van het Zeeuws-Vlaams kam pioenschap scholierenatletiek. Leerlingen uit de groepen 3 tot en met 8 van regionale basisscholen werken een drie kamp af. De eerste zes geplaatsten van de driekamp en het afstandsnummer per groep plaatsen zich voor de fina le zaterdag 25 juni in Terneuzen. iterviewer Jan van Gilst (links) is in gesprek met schrijver Rutger Kopland tijdens een bijeenkomst van de Stichting Literaire Activiteiten Zeeland in de Zeeuwse Bibliotheek. foto Ruben Oreel jgOjRolf Bosboom MIDDELBURG - Poëzie werkt niet therapeutisch. Zij kan hoog uit troost bieden. Dat standpunt vertolkte dichter Rutger Kop land gisteravond in een royaal gevulde aula van de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg, tij- «ns een bijeenkomst van de öt'chting Literaire Activiteiten «eland. ravon| draaide vooral om de [in hoeverre kunst en we tenschap elkaar beïnvloeden. Copland is naast zijn dichter- fap jarenlang, als R.H, van «n Hoofdakker, werkzaam ge- es' als psychiater en hoogle er biologische psychiatrie. 2 iterviewer Jan van Güst ,e fje vraag maar meteen op m. Kopland gaf aan dat men- vaaf veel meer verbanden vermoeden dan er zijn. In Twee échten (2003) heeft hij bei- I professies tegenover elkaar F daaruit blijkt dat er bui tgewoon grote verschillen Jn Er is nauwelijks overlap." Poëzie, zei Kopland, moet vra gen stellen zonder antwoorden te geven en kan de lezer een on vermoed inzicht bieden. Zijn praktijk als psychiater heeft hem geleerd dat poëzie, en kunst in het algemeen, als thera pie een utopie is. „Een gedicht kan troost bieden, maar wie geen troost kan aanvaarden of voelen, moet worden behan deld." Op precies dat punt gaan zijn op vattingen en die van zijn vriend Herman de Coninck, de in 1997 overleden Belgische dichter, uit een. Die neigde ertoe poëzie en therapie naar elkaar toe te ha len. „Hij zag poëzie als het sum mum en idealiseerde al te zeer gedichten als levensredder." Kopland haalde verder Gerrit Achterberg aan als zijn voor naamste voorbeeld. „Vooral zijn onverwachte wendingen, die ik op een andere manier ook na streef, vind ik spannend en ver rassend. Ze wekken mijn lach lust. In die zin was hij een groot humorist." Dat Achterberg in werkelijkheid 'een ernstig ge stoorde, levensgevaarlijke man' was. doet daar wat hem betreft betreft niets aan af. In 2000 was Kopland favoriet om Dichter des Vaderlands te worden, maar hij weigerde die post. Door de democratische ver kiezing is de functie uitgegroeid tot 'een raar instituut'. „Je moet er een zware commissie op zet ten die iemand aanwijst. Dan zou het best leuk kunnen zijn." Dat zijn tegenhanger Ilja Leo nard Pfeijffer, die twee maan den geleden Kopland in Middel burg fel bekritiseerde, geen Dichter des Vaderlands is gewor den, deed hem deugd, „De poë zie had niet lager kunnen zin ken dan onder zijn leiding." Van Gilst bood, ook op verzoek van de dichter zelf, volop de ruimte 'om de poëzie te laten klinken'. Kopland las veel voor, van de klassieker 'Onder de ap pelboom' uit zijn debuutbundel Onder het vee (1966) tot de prachtige cyclus 'Stroomdal' uit Een man in de tuin (2004). Hij deed dat zoals alleen de maker dat kan: warm. doorleefd, puur. door Rolf Bosboom OOST-SOUBURG - Nuff Said leek het in 2003 helemaal voor elkaar te hebben. De van oor sprong Middelburgse band had na een moeilijke periode, waar in ze door platenmaatschappij Roadrunner op straat werd ge zet, onderdak gevonden bij Idol Media. In anderhalf jaar zouden ze drie albums opnemen. „We dachten dat we eindelijk kon den doen waar we goed in zijn: liedjes opnemen", zegt drum mer Willy Berrevoets. Begin vorig jaar kwapi Blue uit, een album dat weliswaar goed werd ontvangen, maar niet de verkoopresultaten opleverde die Idol Media had gehoopt. „Als je positieve reacties krijgt, is het tijd voor stap twee: een goede single die op de radio komt. Maar als die machine stopt, kun je niet doordrukken", blikt Ber revoets terug. „Toen hebben we gezegd: als het niet volgens plan verloopt, dan doen we het zelf." Derde album Dat is nu gebeurd. Nuff Said, dat verder bestaat uit de broers Marijn (zang, gitaar) en Michiel Slager (bas), presenteert mor gen in De Melkweg in Amster dam en vrijdag in De Piek in Vlissingen zijn nieuwe, derde al bum. Het is voor het overgrote deel in eigen beheer gemaakt en wordt uitgebracht bij AG Mu sic, de stal van bands zoals Bus ted en The Shavers. Dat Blue geen commercieel suc- Nuff Said: van links naar rechts drummer Willy Berrevoets, zanger/gitarist Marijn Slager en bassist Michiel Slager. foto Ruben Oreel ces werd. kan Idol vooral ook zichzelf aanwrijven, vindt Berre voets. TERNEUZEN - Schrijver Bas Heijne geeft morgenavond een lezing in Porgy en Bess in Ter neuzen. Hij doet dat op uitnodi ging van de stichting voor lite raire en culturele activiteiten Prometheus. De bijeenkomst be gint om 20.15 uur. Heijne (Nijmegen, 1960) is sinds 1992 verbonden aan de kunstre dactie van NRC Handelsblad, maar daarnaast actief als roman cier, essayist, toneelschrijver en vertaler. Zijn literaire debuut was in 1984, met de roman Laat ste woorden. In 1992 verscheen zijn tweede roman, Suez. Voor NRC Handelsblad schrijft hij regelmatig essays over heden daagse fenomenen. Deze zijn ge bundeld in De wijde wereld (2000), dat werd genomineerd voor de AKO-literatuurprijs. Co lumns van zijn hand werden in 2003 verzameld in Het verloren land. Begin dit jaar publiceerde Heij ne de essaybundel Hollandse toe standen. De Maatschappij der Nederlandse Letterkunde heeft hem daarvoor de Henriëtte Ro land Holstprijs 2005 toegekend, die volgende maand wordt uitge reikt. De jury vindt dat Heijne 'op een indrukwekkende manier de vinger aan de pols legt van een door velen als ziek of ver ziekt beschouwde samenleving' „Zijn diagnose is helder en klaar, zijn taal schuwt effectbe jag en is doeltreffend." „De promotie was er erg slecht Intern zat men er niet bovenop. Geen enkele band heeft daar succes gehad." Ondanks de tegenslag heeft het trio de draad, opnieuw, weer we ten op te pakken. „Bij ons staat bij het muziek maken het ple zier voorop. Alleen dan kun je het ook volhouden. Bovendien zijn we nu hartstikke trots dat we, behalve het masteren van de cd, alles zelf hebben gedaan." Groot voordeel is dat Berrevoets over een eigen opnamestudio (Avalanche Music) beschikt in Oost-Souburg, zodat niet steeds ruimte en apparatuur hoefden te worden gehuurd. De band werkte niet met een producer en hield ook in de studio alles in ei gen hand. „Dat was verschrikke lijk moeilijk, een gigantische klus", zegt Berrevoets. „Ik moest alles afstellen, opnemen én spelen tegelijk. Vanachter mijn drumstel regelde ik met een afstandsbediening de recor der en tijdens het spelen moest ik ook nog de meters in de gaten houden." Die manier van werken heeft het album vrijwel zeker beïn vloed. „Maar ik denk niet dat het erg is. We hebben wel echt de tijd genomen. Doordat je al les zelf doet, let je op alles heel goed en wil je het perfect heb ben." Steviger Het resultaat klinkt steviger dan Blue. „Achteraf vonden we dat album net iets te soft, te pop py. Op het podium spelen we een stuk harder. Zoals we live klinken en op de plaat, dat moet met elkaar kloppen. Die duide lijkheid ontbrak op Blue." Een groot deel van het nieuwe album is in één keer opgeno men. om het live-gevoel te bena deren. Verder zijn er alleen wat gitaardubs toegevoegd. Marijn Slager, die net als zijn broer in de Randstad woont en werkt, nam de zangpartijen thuis op. Na Red (1998) en Blue (2003) lag het voor de hand dat de der de cd ook een kleurrijke titel zou krijgen. Het is echter ge woon Nuff Said geworden. „Dat is meer dan genoeg. Het zegt al les." Het album mag dan steviger klinken, het Nuff Said-geluid is onmiskenbaar, met fraaie melo dieën, tempowisselingen, vette baspartijen en fraaie zang. De eerste single wordt waarschijn lijk 'Come on'. „Het is een heel sferische plaat geworden", vindt Berrevoets, „Elk nummer vertelt een eigen verhaal, waar bij tekst en muziek elkaar ver sterken." Hoe moeilijk het ontstaan ook is geweest, de voldoening is des te groter. „We zijn heel blij met de uitkomst. We hopen dat het vol gende album wat eerder komt dan over een jaar, maar willen eerst kijken hoe dit uitpakt." Concert en cd-presenlatie. Nuff Said, vrijdag 15 apnl m De Piek in Vlissingen, 22 00 uur. Voorpro gramma Floffgirl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 15