Kunst krijgt plek op school Ilpi Iéucht Burghse Schoole opent seizoen Keuze voor piano met voetklavier overtuigt niet 13 Provincie wil intercity in Zeeland houden Bazaar kunst Operette krijgt frisse vertolking Cultuurproject Dronkaard ramt lantaarnpaal Dronken op de brommer Insulinepen verloren Zeeuwse uitgepleit Verrassende winnaar darttoernooi Skelter uit schuur gestolen Filmvertoning Oosterse Bruid in Oost-Souburg maandag 11 april 2005 MIDDELBURG - De Zeeuwse spoorlijn moet een volwaardige verbinding blijven. Dat wil zeg- ,en- de directe intercityverbin- din» naar Schiphol en Amster dam dient te worden gehand haafd en aan de huidige over stapmogelijkheden in Roosen daal richting Antwcrpcn-Brus- sel en Breda mag niet getornd worden. Dat schrijft het college van Ge deputeerde Staten aan de direc tievan de Nederlandse Spoorwe- GS reageert met de brief op be richten over de Hogesnelheids lijn (HSL) en de geplande dienst regeling voor 2007. Volgens die plannen zou de intercity vanuit Zeeland slechts tot Rotterdam jijden, waar moet worden over- getapt op de duurdere HSL of een langzamere trein met een extra overstap; bovendien zou l deBeneluxtrein vervallen, waar- - door Antwerpen en Brussel van- uit Zeeland slechter bereikbaar worden. Ook dreigt er voor de zoveelste keer een discussie te gntstaan over vermindering van het aantal stations op de Zeeuw- se lijn. „Dit alles baart ons veel zorgen", schrijft GS. En over de bekorting van de intercitylijn: BWij achten dit een onaanvaard- bare verslechtering van de |enstverlening." h GS noemt de Zeeuwse spoorlijn 'de ruggengraat van het Zeeuw se openbaar vervoer' en wijst ook op het grote aantal foren- sen, dat dagelijks richting Rot- terdam en Den Haag reist. GS besluit de brief aan de directie van de NS dan ook met het drin gende verzoek, de dienstverle- ning van de spoorwegen mini- maal op het huidige niveau te handhaven. ROUDEKERKE - In de amanuëlkerk in Koudekerke wordt zaterdag 16 april een ba zaar gehouden. De opbrengst van het tweejaarlijkse evene ment van Zending Werelddiaco- saat en Ontwikkelingssamen werking gaat naar een project c voor jongeren in de gevangenis ia ju Oekraïne. De bazaar duurt i? van 9.00 tot 14.00 uur. jHHHjl TERNEUZEN, Scheldetheater Vlaams Muziektheater - speelt Gravin Maritza, Em- - tnehch Kalman; regie Jos Dom, muzikale leiding Björn Dobbelaere. doorArie Karreman Het was al weer twaalf jaar geleden dat het Vlaams Muziektheater de zeoperette op het program ma had staan. Het gezel schap koos nu voor een ge heel vernieuwde produc tie, nieuwe decors en kle ding en ook het orkest was van deze tijd. Dit alles was duidelijk aan wezig gistermiddag in het Scheldetheater. We hoor den een frisse, vrolijke ver tolking van de operette. De Hongaar Emmerich Kal- man had een ongekend suc ces met zijn Csardasfürs- tin. De Gravin Maritza die we gistermiddag hoorden blonk uit in kleurrijkheid cn enthousiasme van de spelers. We hoorden prima stemmen, met name die van rentmeester Tassilo en de zeer heldere stem van Lisa. Ook de Baron Zsus- pan bleek een mooie bas. Gravin Maritza intoneerde met altijd juist omdat zij haar stem door een te groot vibrato naar bene den trekt. Overigens speel de zij uitstekend haar rol. Voor de pauze was de ge zongen tekst niet goed te verstaan. Dat was na de pauze beter. Het orkest ver dient alle lof. Zeer zuiver en met de nodige schwung zorgde het voor een profes sionele begeleiding van de operette. Het koor kan •mjns inziens nog wel wat SoPranen gebuiken en dan Sraag wat jongere stem- ®en. De melodielijn was daar vrij zwak. Dat zijn whter details. Het geheel werd overtuigend neerge- 2et in een uitstekende re- §le en choreografie. Er zat veej vaart in en vooral heel veel enthousiasme. Ook de- eor en belichting waren Perfect. Voor het talrijke Publiek was dit een plezie- ngmiddagje operette. Cultuurmenu op de basisschool: leerlingen van De Berenburcht uit Oostburg spelen het spel van de Moulin Rouge mee. foto Peter Nicolai door René Schrier Kinderen die hun ouders aan de hand meenemen voor een rondlei ding door een museum. In Vlissingen ge beurt het al dankzij de cultuurmenu's. Maar het is nog niet genoeg. Cultuur moet verweven worden in zo veel moge lijk lessen en onderdeel worden van het dagelijks leven. En daar is het project 'Nu kiezen voor kunst en cultuur' voor bedoeld. In Zeeland haken, met ingang van het volgend schooljaar, twintig basisscho len in op dat project. Dat betekent dat ze meer gaan doen dan een bezoek aan een theatervoorstelling met de leerlin gen. T. Bogaert is coördinator cultuureduca tie van de scholen die bij de Zeeuws - Vlaamse organisatie voor openbaar on derwijs OpenBasis zijn aangesloten. Elf van de twaalf scholen van OpenBasis doen mee. Bogaert legt uit dat het pro ject verder gaat dan tekenen, schilde- ren, handvaardigheid en muziek ma ken. In de lessen aardrijkskunde of ge schiedenis kan eveneens aandacht be steed worden aan cultuur, en dat geldt ook voor (buitenlandse) taallessen en andere vakken. Voor het zo ver is, moet een school een beleidsplan maken. Bogaert vertelt dat het onderwijs altijd erg gericht is geweest op exacte vakken, maar dat er tegenwoordig veel meer ge let wordt op wat een kind kan. Die vaar digheden kunnen dus ook op het creatie ve vlak liggen, maar om daar achter te komen moeten de kinderen wel in aanra king met cultuur gebracht worden. Ze leren dan kunst te bekijken, te beluiste ren en te beoordelen. D. Le Due van het centrum voor kunst educatie Walcheren maakt duidelijk dat het de bedoeling is de nieuwsgierig heid van de kinderen te prikkelen. De drempel die er ligt om eens een museum binnen te stappen, moet weggenomen worden. Soms moet dat al beginnen bij de leerkracht, want ook onder hen zijn er die denken dat kunst en cultuur slechts voor 'een bepaald soort mensen' is weggelegd, weet Le Due. Schoonmaak Het ministerie van OCW heeft de aan zet gegeven voor het project 'Nu kiezen voor kunst en cultuur'. Dat heeft onder meer te maken met het feit dat scholen vanaf volgend jaar meer zeggenschap krijgen over hun eigen begroting en zelf keuzes kunnen maken. Dan bestaat dus het gevaar dat ze juist niet kiezen voor kunst, en om dat te voorkomen wil het ministerie ze voor zijn en cultuur nu al onder de aandacht van de scholen bren gen. Voor iedere leerling van een deelne mende school is 11 euro beschikbaar. Dat is niet veel, erkent Le Due. Aanvan kelijk was Le Due niet blij dat het geld rechtstreeks naar de scholen ging. Ze was bang dat een creatieve moeder het onderdeel kunst zou verzorgen en de scholen het geld zouden gebruiken voor een verbouwing of de schoonmaak van het gebouw. Maar dat gebeurt niet, is haar ervaring nu. Het is zelfs opvallend hoe groot de ani mo van de scholen voor het project is. De aanmeldingsformulieren voor het tweede jaar zijn al weer de deur uit. „Misschien dat de ervaringen met de cultuurmenu's hebben bijgedragen aan de populariteit om cultuur in het onder wijs te verweven. Dat is in 1990 in Vlis singen begonnen en draait nu in heel Zeeland", aldus Le Due. Bij de cultuur menu's gaat het er om dat de basisscho len in een reeks van jaren de leerlingen laten kennismaken met de zes discipli nes van kunst en cultuur en met het cul tureel erfgoed. Daarvoor worden leskis ten en -brieven gemaakt. In de acht jaar op de basisschool hebben de kinderen dan met alle disciplines kennisgemaakt. Het moet Le Due van het hart dat de Zeeuwse gemeenten en provincie altijd met gulle hand hebben gesubsidieerd. Bogaert geeft toe dat niet iedere leer kracht even veel belangstelling heeft voor cultuur. Maar cultuuronderwijs wordt gewoon onderdeel van het leer plan, dus ze zullen wel moeten, is haar reactie. Ze hoeven het ook niet allemaal alleen te doen. Scoop en de organisaties voor kunsteducatie helpen mee. Deze laatste organisaties vormen de spil in de drie regionale netwerken die zijn opgezet: Walcheren, Oosterschelde- regio en Zeeuws-Vlaanderen. Het refor matorisch primair onderwijs in Zeeland doet mee als een geheel. Die netwerken zijn een soort markt, waar de scholen met hun vragen komen en de culturele instellingen het aanbod beschikbaar hebben. Om te kunnen zien of met het project aan het eind van de rit ook iets is bereikt, wordt eerst in de deelnemen de scholen een zogenoemde nulmeting gehouden. Daarin wordt nagegaan wat er nu al aan'cultuur in het aanbod van de school zit. Als de school voor de on dersteuning een beroep doet op een schoolbegeleidingsdienst, geeft de pro vincie die school 500 euro subsidie. GOES - Een dronken automobilist heeft zaterdagavond even na zes uur een lantaarnpaal en een paaltje geramd in de 's-Heer Hendrikskinderenstraat in Goes. De 45-jarige Goesenaar kreeg een boete en mocht vier uur niet rijden. MIDDELBURG - Een 35-jarige bromfietser uit Middel burg is zaterdag even na middernacht door de politie be trapt op het rijden onder invloed. Dat gebeurde in de Ne- derstraat in Middelburg. Na een stopteken van de agenten stopte de bromfietser ter hoogte van de Singelstraat. Daar probeer hij alsnog te ontsnappen, maar hij botste tegen het openstaande voor portier van de politiewagen. De man bleek vijfmaal zo veel te hebben gedronken als toegestaan. Ook was hij niet in het bezit van een geldig bromfietscertificaat of rijbe wijs. Hij kreeg een dagvaarding. OOST-SOUBURG - Op het Oranjeplein in Oost-Souburg is iemand zaterdagmorgen tussen tien uur en half twaalf een insulinepen verloren. De pen bestaat uit een injectie spuit en een reservoirtje met daarin insuline. Hij is blauw van kleur en van het merk Novopen. De hoeveelheid insu line kan gevaar opleveren voor kinderen. BREDA - Ze won nog in Middelburg bij de Zeeuwse pleit- wedstrijden, maar bij de zuidelijke pleitwedstrijden in Breda heeft de Middelburgse Bianca D'Hooghe alsnog ver loren. Een Belgische advocaatstagiair ging er met de eer vandoor. Wel had D'Hooghe het volgens de voorzitter van Vereniging de Jonge Balie, die de wedstrijden in Middel burg organiseerde, keurig gedaan. „Tijdens haar pleidooi werd Bianca onderbroken door een vraag van de rechter. Daardoor raakte ze even de kluts kwijt, maar ze herstelde zich volgens de jury prima." SINT JANSTEEN - Robert Scheffer uit Overslag heeft za terdag de tweede editie van het Lazarus open dartstoer- nooi in Sint Jansteen op zijn naam geschreven. In de fina le won Scheffer met 4-3 van de als eerste geplaatste Jean Paul van Acker uit Axel. Scheffer kreeg als outsider het publiek op zijn hand door in de finale drie keer een 180 score te gooien. De derde plaats was voor Mare de Kesel uit Kloosterzan- de. Hij bleef in de troostfinale met 4-3 Eddy van den Bosch uit Sint Jansteen de baas. MIDDELBURG - Tussen zaterdagavond zes uur en gister ochtend tien uur is er ingebroken in een schuur op het ter rein van een speeltuin in Middelburg. Uit de schuur is een skelter met een waarde van enkele honderden euro's weg genomen. De schuur werd opengebroken; het totale scha debedrag is nog onbekend. De politie stelt een onderzoek in. Vrouwe Agnes van Haemstede overhandigt wethouder W. Renden de proclamatie waarmee hij het nieuwe seizoen voor de Burghse Schoole mag openen. foto Dirk-Jan Gjeltema Nieuwe reeks wisselexposities door Ali Pankow BURGH - Er klinkt hoornge schal in de gang en vrouwe Ag nes van Haemstede, echtgenote van Raas van Haemstede schrijdt het oude klaslokaal bin nen. Zij overhandigt wethouder W. Renden een proclamatie en verzoekt hem deze voor te lezen. De hedendaagse magistraat vol doet aan het verzoek en ver klaart museum De Burghse Schoole voor het seizoen 2005 voor geopend. Geschiedenis en toekomst ko men fraai samen, zaterdagoch tend in dit kleine museum van de Stichting Westerschouwen Kultureel. Voorafgaand aan het openingsritueel worden heel wat woorden gewijd aan de bij zondere wisseltentoonstellingen die hier dit seizoen te zien zijn. Zo staat de ringburgwal cen traal als locatie waar ruim twaalf eeuwen geleden de eerste bewoning op dit eiland plaats vond, maar biedt de expositie ook aandacht aan de toekomsti ge reconstructie van deze vroeg- Middeleeuwse woonvorm. „Cultureel erfgoed is zoveel meer dan een mooi, verstild plaatje achter glas. Je kunt het ook opsnuiven, proeven en soms betasten", zegt woordvoerder A. de Klerk van de Stichting Cultu reel Erfgoed Zeeland (SCEZ). Als projectleider in deze provin cie van het Jaar van het Kasteel vertelt De Klerk over zijn per soonlijke affiniteit met kastelen en buitenplaatsen. Het boek 'Verdwenen kastelen op Schou- wen-Duiveland' van de vroege re stadsarchivaris P. van Beve- ren in Zierikzee droeg daartoe bij. Ook aan Ingrid Leeftink van het gelijknamige adviesbureau voor tentoonstellingen in Vlissingen heeft dit boek inspiratie gebo den voor de inrichting van de wisselexpositie in de Burghse Schoole, Subsidie „Kastelen spreken tot de ver beelding. Het is een geweldig on derwerp. Als ik het zelf niet zo leuk zou vinden had ik nooit in een maand tijd deze tentoonstel ling ingericht. Dat is keihard werken", vertelt Leeftink. Vol gens voorzitter A. Damman van SWK is het subsidieverzoek er voor wat laat ingediend en duur de het vervolgens tot maart dat de provincie 6000 euro voteerde. SWK zelf heeft er 3000 euro in geïnvesteerd. Het resultaat zal veel bezoekers aanspreken. Tal van elementen uit de riddertijd worden belicht. Hoe en waarom kastelen wer den gebouwd, hoe er werd ge leefd, wat er werd gegeten, hoe de vrije tijd werd doorgebracht. Ook blijkt elk kasteel zijn eigen spookverhaal te hebben. Zo schijnt rond Slot Haamstede bij tijd wijle nog het spookpaard van Haamstede te galopperen met op zijn rug de bezittingen van René Gruuthuse. „Ik begin te beseffen dat ik zelf al onderdeel ben van de geschie denis", zegt wethouder Renden als hij zich uit de oude school bank wringt. Hij kent uit eigen ervaring nog de inktpot en de kroontjespen, de rode of groene inkt op je ver jaardag en hij herinnert zich nog de geur van rottende restjes voedsel in de kastjes van de schoolbanken. Goed dat deze impressies van het schoolverleden hier behou den blijven, vindt de wethouder en hij uit in dit verband zijn gro te waardering voor de vrijwilli gers die zich hiervoor inzetten. SINT KRUIS, Dorpskerk Kaarslichtconcert door Sophie Trépanier, pedaalpiano en Mik hail Bezverkhni, viool. Werken van Liszt en Rheinberger. door Jos Verpoorten De kaarslichtconcerten in het dorpskerkje van Sint Kruis zijn altijd bijzonder en spraakmakend. Niet zelden zijn er ongewone muziekinstrumen ten of combinaties daarvan te beluisteren of men heeft dan toch op zijn minst musici van absolute topklasse in huis. Zaterdagavond was er dan, met de pedaalpiano, een niet alle daags instrument te beluiste ren. Dit instrument, dat in de negen tiende eeuw haar bloeiperiode kende, bestaat uit een gewone vleugel geplaatst op een pedaal/ voetklavier zoals wij dat van het orgel kennen, voorzien van een eigen zangbodem met sna ren. Nu schijnt de pedaalpiano niet, zoals het pedaalklavecimbel en -klavichord, uitsluitend bedoelt te zijn geweest voor thuisstude- rende organisten, maar was het een volwaardig saloninstru ment met een speciaal voor haar geschreven repertoire. Zo zijn de regelmatig tijdens or gelconcerten te beluisteren 'Skizzen für den Pedal-fliïgel' van Robert Schumann, zoals de titel al zegt, oorspronkelijk be doeld voor dit instrument. En niet alleen deze, maar meer componisten van naam uit de negentiende eeuw hebben voor deze piano variant geschreven. Nu kan het de keuze van de uit te voeren werken zijn geweest, maar de van origine Canadese organiste/pianiste Sophie Trépanier kon de luisteraars niet overtuigen van de toege voegde waarde van de met een voetklavier uitgebreide piano. Er is van het door haar gespeel de Preludium en fuga over het thema B-A-C-H van Franz Liszt, dat als indrukwekkend or gelwerk furore heeft gemaakt, een transcriptie voor piano 2-handig, die dit virtuoze en als het goed is, hier en daar over donderende werk aanzienlijk meer recht doet. Ook in de rest van het program ma ontkwam ik niet aan de in druk, dat een beetje virtuoze pianist deze werken op zijn minst zo overtuigend of waar schijnlijk overtuigender tot klin ken had kunnen brengen. En dan zonder gebruik van een voetklavier, maar wel van de ge bruikelijke pianopedalen. Nu moet gezegd, dat een eerlij ke beoordeling van de bespeel de pedaalpiano werd bemoei lijkt doordat de klep gedurende de gehele avond gesloten bleef. De klank was daardoor doffer dan nodig en een beetje krachte loos. Zeker in het solowerk van Liszt volstrekt onnodig. Maar ook in de composities voor viool en pedaalpiano niet echt gewenst, want violist Mik hail Bezverkhni, uit de gespier de Russische school, speelde de pianiste volledig naar de achter grond. Zoals gezegd is de violist uit de Russische school en dat was, hier en daar op het karikaturale af, te merken ook. Uiterst extravert, hier en daar onbeheerst met een extreme dy namiek en te vaak lelijke, ruwe aanzetten. Dat hij echter ook beheerst en smaakvol kan musiceren be wees hij wel in één van de laat ste werken; een schitterend ge speeld 'Abendlied' van Joseph Rheinberger. Dit was een won der van verstilling, dat grote in druk maakte. OOST-SOUBURG - In het kerk gebouw aan de Rehobothstraat- in Oost-Souburg wordt zater dag 16 april de film De Oosterse Bruid vertoond. Deze film laat het hachelijke lot zien van mensen die het christe- nelijk geloof aanhangen in het Midden-Oosten en China. De voorstelling begint om 19.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 33