Kunst krijgt plek op school
Burghse Schoole opent seizoen
Keuze voor piano
met voetklavier
overtuigt niet
ELICHt
13
provincie wil
intercity in
Zeeland houden
LdDELBURG - De Zeeuwse
spoorlijn moet een volwaardige
Erbinding blijven. Dat wil zeg
den- de directe intercityverbin-
din" naar Schiphol en Amster
dam dient te worden gehand
haafd en aan de huidige over
stapmogelijkheden in Roosen
daal richting Antwerpen-Brus-
sil en Breda mag niet getornd
worden.
Bazaar
kunst
Operette
krijgt frisse
vertolking
Cultuurproject
Dronkaard ramt lantaarnpaal
Dronken op de brommer
Insulinepen verloren
Zeeuwse uitgepleit
Verrassende winnaar darttoernooi
Skelter uit schuur gestolen
Nieuwe reeks wisselexposities
Filmvertoning
Oosterse Bruid
in Oost-Souburg
maandag 11 april 2005
Dat schrijft het college van Ge
deputeerde Staten aan de direc-
ie van de Nederlandse Spoorwe-
;S reageert met de brief op be-
ichten over de Hogesnelheids-
nn(HSL) en de geplande dienst-
egelmg voor 2007. Volgens die
dannen zou de intercity vanuit
eeland slechts tot Rotterdam
ijden, waar moet worden over
stapt op de duurdere HSL of
en langzamere trein met een
5tra overstap; bovendien zou
eBeneluxtrein vervallen, waar
door Antwerpen en Brussel van-
ut Zeeland slechter bereikbaar
rorden. Ook dreigt er voor de
Zoveelste keer een discussie te
intstaan over vermindering van
het aantal stations op de Zeeuw-
te lijn. „Dit alles baart ons veel
uigen". schrijft GS. En over de
ekorting van de intercitylijn:
.Wij achten dit een onaanvaard
bare verslechtering van de
ienstverlening."
GS noemt de Zeeuwse spoorlijn
'de ruggengraat van het Zeeuw
se openbaar vervoer' en wijst
ook op het grote aantal foren
sen, dat dagelijks richting Rot
terdam en Den Haag reist. GS
jjesluit de brief aan de directie
van de NS dan ook met het drin
gende verzoek, de dienstverle
ning van de spoorwegen mini-
maai op het huidige niveau te
landhaven.
DUDEKERKE - In de
immanuëlkerk in Koudekerke
wordt zaterdag 16 april een ba
zaar gehouden. De opbrengst
yan het tweejaarlijkse evene
ment van Zending Werelddiaco-
naat en Ontwikkelingssamen
werking gaat naar een project
foor jongeren in de gevangenis
1 Oekraïne. De bazaar duurt
van 9.00 tot 14.00 uur.
TERNEUZEN.
Scheldetheater
Vlaams Muziektheater
speelt Gravin Maritza, Em
merich Kalman; regie Jos
Dom, muzikale leiding
Björn Dobbelaere.
door Arie Karreman
Het was al weer twaalf
jaar geleden dat het
Vlaams Muziektheater de
zeoperette op het program
ma had staan. Het gezel
schap koos nu voor een ge
heel vernieuwde produc
tie, nieuwe decors en kle
ding en ook het orkest was
van deze tijd.
Dit alles was duidelijk aan
wezig gistermiddag in het
Scheldetheater. We hoor
den een frisse, vrolijke ver
tolking van de operette. De
Hongaar Emmerich Kal
man had een ongekend suc
ces met zijn Csardasfürs-
tin. De Gravin Maritza die
we gistermiddag hoorden
blonk uit in kleurrijkheid
?n enthousiasme van de
spelers. We hoorden prima
stemmen, met name die
van rentmeester Tassilo en
de zeer heldere stem van
Lisa. Ook de Baron Zsus-
pan bleek een mooie bas.
Gravin Maritza intoneerde
riet altijd juist omdat zij
haar stem door een te
groot vibrato naar bene
den trekt. Overigens speel
de zij uitstekend haar rol.
Voor de pauze was de ge
zongen tekst niet goed te
verstaan. Dat was na de
Pauze beter. Het orkest ver
dient alle lof. Zeer zuiver
en met de nodige schwung
zorgde het voor een profes
sionele begeleiding van de
operette. Het koor kan
•rijns inziens nog wel wat
sopranen gebuiken en dan
graag wat jongere stem
men. De melodielijn was
daar vrij zwak. Dat zijn
echter details. Het geheel
werd overtuigend neerge
zet in een uitstekende re
gie en choreografie. Er zat
veel vaart in en vooral heel
veel enthousiasme. Ook de
cor en belichting waren
Perfect. Voor het talrijke
publiek was dit een plezie
rig middagje operette.
Cultuurmenu op de basisschool: leerlingen van De Berenburcht uit Oostburg spelen het spel van de Moulin Rouge mee.
foto Peter Nicolai
door René Schrier
Kinderen die hun ouders aan de
hand meenemen voor een rondlei
ding door een museum. In Vlissingen ge
beurt het al dankzij de cultuurmenu's.
Maar het is nog niet genoeg. Cultuur
moet verweven worden in zo veel moge
lijk lessen en onderdeel worden van het
dagelijks leven. En daar is het project
'Nu kiezen voor kunst en cultuur' voor
bedoeld.
In Zeeland haken, met ingang van het
volgend schooljaar, twintig basisscho
len in op dat project. Dat betekent dat
ze meer gaan doen dan een bezoek aan
een theatervoorstelling met de leerlin
gen.
T. Bogaert is coördinator cultuureduca
tie van de scholen die bij de Zeeuws -
Vlaamse organisatie voor openbaar on
derwijs OpenBasis zijn aangesloten. Elf
van de twaalf scholen van OpenBasis
doen mee. Bogaert legt uit dat het pro
ject verder gaat dan tekenen, schilde-
ren, handvaardigheid en muziek ma
ken. In de lessen aardrijkskunde of ge
schiedenis kan eveneens aandacht be
steed worden aan cultuur, en dat geldt
ook voor (buitenlandse) taallessen en
andere vakken. Voor het zo ver is, moet
een school een beleidsplan maken.
Bogaert vertelt dat het onderwijs altijd
erg gericht is geweest op exacte vakken,
maar dat er tegenwoordig veel meer ge
let wordt op wat een kind kan. Die vaar
digheden kunnen dus ook op het creatie
ve vlak liggen, maar om daar achter te
komen moeten de kinderen wel in aanra
king met cultuur gebracht worden. Ze
leren dan kunst te bekijken, te beluiste
ren en te beoordelen.
D. Le Due van het centrum voor kunst
educatie Walcheren maakt duidelijk
dat het de bedoeling is de nieuwsgierig
heid van de kinderen te prikkelen. De
drempel die er ligt om eens een museum
binnen te stappen, moet weggenomen
worden. Soms moet dat al beginnen bij
de leerkracht, want ook onder hen zijn
er die denken dat kunst en cultuur
slechts voor 'een bepaald soort mensen'
is weggelegd, weet Le Due.
Schoonmaak
Het ministerie van OCW heeft de aan
zet gegeven voor het project 'Nu kiezen
voor kunst en cultuur'. Dat heeft onder
meer te maken met het feit dat scholen
vanaf volgend jaar meer zeggenschap
krijgen over hun eigen begroting en zelf
keuzes kunnen maken. Dan bestaat dus
het gevaar dat ze juist niet kiezen voor
kunst, en om dat te voorkomen wil het
ministerie ze voor zijn en cultuur nu al
onder de aandacht van de scholen bren
gen. Voor iedere leerling van een deelne
mende school is 11 euro beschikbaar.
Dat is niet veel, erkent Le Due. Aanvan
kelijk was Le Due niet blij dat het geld
rechtstreeks naar de scholen ging. Ze
was bang dat een creatieve moeder het
onderdeel kunst zou verzorgen en de
scholen het geld zouden gebruiken voor
een verbouwing of de schoonmaak van
het gebouw. Maar dat gebeurt niet, is
haar ervaring nu.
Het is zelfs opvallend hoe groot de ani
mo van de scholen voor het project is.
De aanmeldingsformulieren voor het
tweede jaar zijn al weer de deur uit.
„Misschien dat de ervaringen met de
cultuurmenu's hebben bijgedragen aan
de populariteit om cultuur in het onder
wijs te verweven. Dat is in 1990 in Vlis
singen begonnen en draait nu in heel
Zeeland", aldus Le Due. Bij de cultuur
menu's gaat het er om dat de basisscho
len in een reeks van jaren de leerlingen
laten kennismaken met de zes discipli
nes van kunst en cultuur en met het cul
tureel erfgoed. Daarvoor worden leskis
ten en -brieven gemaakt. In de acht jaar
op de basisschool hebben de kinderen
dan met alle disciplines kennisgemaakt.
Het moet Le Due van het hart dat de
Zeeuwse gemeenten en provincie altijd
met gulle hand hebben gesubsidieerd.
Bogaert geeft toe dat niet iedere leer
kracht even veel belangstelling heeft
voor cultuur. Maar cultuuronderwijs
wordt gewoon onderdeel van het leer
plan, dus ze zullen wel moeten, is haar
reactie. Ze hoeven het ook niet allemaal
alleen te doen. Scoop en de organisaties
voor kunsteducatie helpen mee.
Deze laatste organisaties vormen de
spil in de drie regionale netwerken die
zijn opgezet: Walcheren, Oosterschelde-
regio en Zeeuws-Vlaanderen. Het refor
matorisch primair onderwijs in Zeeland
doet mee als een geheel. Die netwerken
zijn een soort markt, waar de scholen
met hun vragen komen en de culturele
instellingen het aanbod beschikbaar
hebben. Om te kunnen zien of met het
project aan het eind van de rit ook iets
is bereikt, wordt eerst in de deelnemen
de scholen een zogenoemde nulmeting
gehouden. Daarin wordt nagegaan wat
er nu al aan cultuur in het aanbod van
de school zit. Als de school voor de on
dersteuning een beroep doet op een
schoolbegeleidingsdienst, geeft de pro
vincie die school 500 euro subsidie.
GOES - Een dronken automobilist heeft zaterdagavond
even na zes uur een lantaarnpaal en een paaltje geramd in
de 's-Heer Hendrikskinderenstraat in Goes. De 45-jarige
Goesenaar kreeg een boete en mocht vier uur niet rijden.
MIDDELBURG - Een 35-jarige bromfietser uit Middel
burg is zaterdag even na middernacht door de politie be
trapt op het rijden onder invloed. Dat gebeurde in de Ne-
derstraat in Middelburg.
Na een stopteken van de agenten stopte de bromfietser
ter hoogte van de Singelstraat. Daar probeer hij alsnog te
ontsnappen, maar hij botste tegen het openstaande voor
portier van de politiewagen. De man bleek vijfmaal zo
veel te hebben gedronken als toegestaan. Ook was hij niet
in het bezit van een geldig bromfietscertificaat of rijbe
wijs. Hij kreeg een dagvaarding.
OOST-SOUBURG - Op het Oranjeplein in Oost-Souburg
is iemand zaterdagmorgen tussen tien uur en half twaalf
een insulinepen verloren. De pen bestaat uit een injectie
spuit en een reservoirtje met daarin insuline. Hij is blauw
van kleur en van het merk Novopen. De hoeveelheid insu
line kan gevaar opleveren voor kinderen.
BREDA - Ze won nog in Middelburg bij de Zeeuwse pleit-
wedstrijden, maar bij de zuidelijke pleitwedstrijden in
Breda heeft de Middelburgse Bianca D'Hooghe alsnog ver
loren. Een Belgische advocaatstagiair ging er met de eer
vandoor. Wel had D'Hooghe het volgens de voorzitter van
Vereniging de Jonge Balie, die de wedstrijden in Middel
burg organiseerde, keurig gedaan. „Tijdens haar pleidooi
werd Bianca onderbroken door een vraag van de rechter.
Daardoor raakte ze even de kluts kwijt, maar ze herstelde
zich volgens de jury prima."
SINT JANSTEEN - Robert Scheffer uit Overslag heeft za
terdag de tweede editie van het Lazarus open dartstoer-
nooi in Sint Jansteen op zijn naam geschreven. In de fina
le won Scheffer met 4-3 van de als eerste geplaatste Jean
Paul van Acker uit Axel. Scheffer kreeg als outsider het
publiek op zijn hand door in de finale drie keer een 180
score te gooien.
De derde plaats was voor Mare de Kesel uit Kloosterzan-
de. Hij bleef in de troostfinale met 4-3 Eddy van den
Bosch uit Sint Jansteen de baas.
MIDDELBURG - Tussen zaterdagavond zes uur en gister
ochtend tien uur is er ingebroken in een schuur op het ter
rein van een speeltuin in Middelburg. Uit de schuur is een
skelter met een waarde van enkele honderden euro's weg
genomen. De schuur werd opengebroken; het totale scha
debedrag is nog onbekend. De politie stelt een onderzoek
in.
Vrouwe Agnes van Haemstede overhandigt wethouder W. Renden de proclamatie waarmee hij het nieuwe seizoen voor de Burghse Schoole mag openen.
foto Dirk-Jan Gjeltema
door Ali Pankow
BURGH - Er klinkt hoornge
schal in de gang en vrouwe Ag
nes van Haemstede, echtgenote
van Raas van Haemstede
schrijdt het oude klaslokaal bin
nen. Zij overhandigt wethouder
W. Renden een proclamatie en
verzoekt hem deze voor te lezen.
De hedendaagse magistraat vol
doet aan het verzoek en ver
klaart museum De Burghse
Schoole voor het seizoen 2005
voor geopend.
Geschiedenis en toekomst ko
men fraai samen, zaterdagoch
tend in dil kleine museum van
de Stichting Westerschouwen
Kultureel. Voorafgaand aan het
openingsritueel worden heel
wat woorden gewijd aan de bij
zondere wisseltentoonstellingen
die hier dit seizoen te zien zijn.
Zo staat de ringburgwal cen
traal als locatie waar ruim
twaalf eeuwen geleden de eerste
bewoning op dit eiland plaats
vond, maar biedt de expositie
ook aandacht aan de toekomsti
ge reconstructie van deze vroeg-
Middeleeuwse woonvorm.
„Cultureel erfgoed is zoveel
meer dan een mooi, verstild
plaatje achter glas. Je kunt het
ook opsnuiven, proeven en soms
betasten", zegt woordvoerder A.
de Klerk van de Stichting Cultu
reel Erfgoed Zeeland (SCEZ).
Als projectleider in deze provin
cie van het Jaar van het Kasteel
vertelt De Klerk over zijn per
soonlijke affiniteit met kastelen
en buitenplaatsen. Het boek
'Verdwenen kastelen op Schou-
wen-Duiveland' van de vroege
re stadsarchivaris P. van Beve-
ren in Zierikzee droeg daartoe
bij.
Ook aan Ingrid Leeftink van het
gelijknamige adviesbureau voor
tentoonstellingen in Vlissingen
heeft dit boek inspiratie gebo
den voor de inrichting van de
wisselexpositie in de Burghse
Schoole.
Subsidie
„Kastelen spreken tot de ver
beelding. Het is een geweldig on
derwerp. Als ik het zelf niet zo
leuk zou vinden had ik nooit in
een maand tijd deze tentoonstel
ling ingericht. Dat is keihard
werken", vertelt Leeftink. Vol
gens voorzitter A. Damman van
SWK is het subsidieverzoek er
voor wat laat ingediend en duur
de het vervolgens tot maart dat
de provincie 6000 euro voteerde.
SWK zelf heeft er 3000 euro in
geïnvesteerd.
Het resultaat zal veel bezoekers
aanspreken. Tal van elementen
uit de riddertijd worden belicht.
Hoe en waarom kastelen wer
den gebouwd, hoe er werd ge
leefd, wat er werd gegeten, hoe
de vrije tijd werd doorgebracht.
Ook blijkt elk kasteel zijn eigen
spookverhaal te hebben. Zo
schijnt rond Slot Haamstede bij
tijd wijle nog het spookpaard
van Haamstede te galopperen
met op zijn rug de bezittingen
van René Gruuthuse.
„Ik begin le beseffen dat ik zelf
al onderdeel ben van de geschie
denis", zegt wethouder Renden
als hij zich uit de oude school
bank wringt.
Hij kent uit eigen ervaring nog
de inktpot en de kroontjespen,
de rode of groene inkt op je ver
jaardag en hij herinnert zich
nog de geur van rottende restjes
voedsel in de kastjes van de
schoolbanken.
Goed dat deze impressies van
het schoolverleden hier behou
den blijven, vindt de wethouder
en hij uit in dit verband zijn gro
te waardering voor de vrijwilli
gers die zich hiervoor inzetten.
SINT KRUIS,
Dorpskerk
Kaarsliehtconcert door Sophie
Trépanier, pedaalpiano en Mik
hail Bezverkhni, viool. Werken
van Liszt en Rheinberger.
doorJos Verpoorten
De kaarslichtconcerten in
het dorpskerkje van Sint
Kruis zijn altijd bijzonder en
spraakmakend. Niet zelden zijn
er ongewone muziekinstrumen
ten of combinaties daarvan te
beluisteren of men heeft dan
toch op zijn minst musici van
absolute topklasse in huis.
Zaterdagavond was er dan, met
de pedaalpiano, een niet alle
daags instrument te beluiste
ren.
Dit instrument, dat in de negen
tiende eeuw haar bloeiperiode
kende, bestaat uit een gewone
vleugel geplaatst op een pedaal/
voetklavier zoals wij dat van
het orgel kennen, voorzien van
een eigen zangbodem met sna
ren.
Nu schijnt de pedaalpiano niet,
zoals het pedaalklavecimbel en
-klavichord, uitsluitend bedoelt
te zijn geweest voor thuisstude-
rende organisten, maar was het
een volwaardig saloninstru
ment met een speciaal voor
haar geschreven repertoire.
Zo zijn de regelmatig tijdens or
gelconcerten te beluisteren
'Skizzen für den Pedal-flügel'
van Robert Schumann, zoals de
titel al zegt, oorspronkelijk be
doeld voor dit instrument.
En niet alleen deze, maar meer
componisten van naam uit de
negentiende eeuw hebben voor
deze pianovariant geschreven.
Nu kan het de keuze van de uit
te voeren werken zijn geweest,
maar de van origine Canadese
organiste/pianiste Sophie
Trépanier kon de luisteraars
niet overtuigen van de toege
voegde waarde van de met een
voetklavier uitgebreide piano.
Er is van het door haar gespeel
de Preludium en fuga over het
thema B-A-C-H van Franz
Liszt, dat als indrukwekkend or-
gelwerk furore heeft gemaakt,
een transcriptie voor piano
2-handig, die dit virtuoze en als
het goed is, hier en daar over
donderende werk aanzienlijk
meer recht doet.
Ook in de rest van het program
ma ontkwam ik niet aan de in
druk, dat een beetje virtuoze
pianist deze werken op zijn
minst zo overtuigend of waar
schijnlijk overtuigender tot klin
ken had kunnen brengen. En
dan zonder gebruik van een
voetklavier, maar wel van de ge
bruikelijke pianopedalen.
Nu moet gezegd, dat een eerlij
ke beoordeling van de bespeel
de pedaalpiano werd bemoei
lijkt doordat de klep gedurende
de gehele avond gesloten bleef.
De klank was daardoor doffer
dan nodig en een beetje krachte
loos. Zeker in het solo werk van
Liszt volstrekt onnodig.
Maar ook in de composities
voor viool en pedaalpiano niet
echt gewenst, want violist Mik
hail Bezverkhni, uit de gespier
de Russische school, speelde de
pianiste volledig naar de achter
grond.
Zoals gezegd is de violist uit de
Russische school en dat was,
hier en daar op het karikaturale
af, te merken ook.
Uiterst extravert, hier en daar
onbeheerst met een extreme dy
namiek en te vaak lelijke, ruwe
aanzetten.
Dat hij echter ook beheerst en
smaakvol kan musiceren be
wees hij wel in één van de laat
ste werken; een schitterend ge
speeld 'Abendlied' van Joseph
Rheinberger. Dit was een won
der van verstilling, dat grote in
druk maakte.
OOST-SOUBURG - In het kerk
gebouw aan de Rehobothstraat-
in Oost-Souburg wordt zater
dag 16 april de film De Oosterse
Bruid vertoond.
Deze film laat het hachelijke lot
zien van mensen die het christe-
nelijk geloof aanhangen in het
Midden-Oosten en China.
De voorstelling begint om 19.30
uur.