PZC
Auto
ASTRA GTC
Crosswagon: uitgaanstype met modderlaarzen
in samenwerking met AutoTrack.nl
DE.NIEUWE
j&mL,.-
Bijdehand
TEST
Redactie bijlagen: 0113-315680
www.pzc.nl/auto
lmaitredactieSpzc.nl
postbus 31,4460 AA Goes
MdmSiand: 0113-315520
Sws-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 8 april 2005
Maak een pr
De Peilstok
Om andere files tegen te gaan veroor-
zaakt de overheid op sommige plekken
in het Nederlandse wegennet soms doelbe
wust een file. Bijvoorbeeld door een rijbaan
af te sluiten of file-informatie te overdrijven.
Wat is volgens u de beste manier om filevor
ming te helpen voorkomen? Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Snelheid maken
O Op de vraag welke buitenlandse ver
keersregel nuttig zou zijn voor Neder
land stemden de lezers massaal voor het af
schaffen van de absolute maximumsnelheid,
zoals in Duitsland. Ook mag het woud aan
verkeersborden in ons land van veel lezers
worden uitgedund, zoals in Noorwegen.
Welke buiten
landse regel
past ons ook?
O Geen absolute maximumsnelheid
0 Halvering aantal verkeersborden
0 Verbod vrachtverkeer op zondag
O Kinderen onder 12 niet op voorbank
Aftelverkeerslichten
Telefoneren in auto toestaan
0 Tolheffing in steden
OJolanda Maas van de Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV): „Afschaffen
van de maximum snelheid lijkt ons onverstandig. Bij ruim
een kwart van alle ongelukken is er te hard gereden. Het
Duitse wegennet is ook niet vergelijkbaar met dat in ons
land. En daarbij, ook in Duitsland geldt vaak een maxi
male snelheid. Wel kan ik me voorstellen dat op sommige
delen van ons wegennet de limiet omhoog kan van 100
naar 120 km per uur."
Helemaal knetter
Honderden vijfhonderdjes
De nacht wordt
anders op de auto
weg. Xenon-koplam-
pen raken langzaam
jn zwang, en ook de
led's komen eraan.
Maar als tussenstap
is er een alternatief:
de Nightguide.
Door Maarten van de Rakt
Zevenenzeventig pro
cent van alle onge
lukken gebeurt in
het donker* en bij
slecht weer, zegt di
recteur Hans de Jong van Phi
lips Automotive Lighting. „Licht
draagt dus bij tot het voorko
men van ongelukken. Daar
komt-bij: hoe ouder je wordt,
des te meer licht heb je nodig
om goed te zien."
Een oogarts met wie Philips
nauw samenwerkt, Michel Mar-
tinsky, bevestigt dat. „Een ze
ventigjarige heeft tien keer zo
veel licht nodig als een jonge
volwassene om hetzelfde te
zien. Het menselijk oog is niet
gemaakt voor het donker. Alles
neigt tot vervagen, afstand
schatten wordt moeilijk. Als we
verblind worden, duurt het erg
lang voor onze ogen zich heb
ben hersteld. Eigenlijk zijn we
allemaal bijziend in het don
ker."
Te veel mensen beseffen niet
dat ze slecht zien, stelt Martins-
ky. Hij maakt een treurig som
metje. „We hebben tien mil
joen gevaarlijke bestuurders in
Europa. Die zitten onder de
norm." En dan hebben we de
vergrijzing nog. In 2020 is één
van de vijf Europeanen zestig
plusser.
Rondje
In het pikkedonker stuurt
testrijder Sukesh ons in een Pi
casso naar de proefbaan vlakbij
Parijs. Philips belooft daar een
kennismaking met een verbe
terde halogeen-variant, de
Nightguide. Sukesh geeft eerst
een 'rondje' met standaard halo
geen-koplampen. Hij verklapt
niet wat we onderweg tegenko
men. „Kijk maar goed", raadt
hij aan. Een hele nep-beesten-
boel passeert de revue. Een
zwijn, een hert, een vos plus
een schimmige pop staan langs
het parcours.
Voor het tweede rondje stap
pen we over in een auto met be
tere koplampen, Philips'
Nightguide. Het effect is dat de
beesten en verkeersborden eer
der in het oog springen. Als we
langzaam door een tunnel rij
den, is de lichtbundel fraai te
zien.
Vervolgens worden wè zelf ach
ter het stuur gezet van de auto
met gewoon halogeenlicht, en
moeten we een kaarsrechte,
aardedonkere baan op. „Ga met
90 kilometer rijden, en rem vol
als je een pop ziet aan de rech
terkant", luidt de instructie.
Tussen de pylonen door maken
we vaart. Te laat! Voorbij de
pop staan we stil. Hier helpt
zelfs geen abs aan. Dan mogen
we in de herkansing, nu met
Nightguide. Het verschil is
groot. De winst is dik dertig me
ter. De tientallen collega-journa
listen scoren gemiddeld zestien
meter. In het gezelschap loopt
ook ex-autocoureur Tom Coro-
nel. Zijn mening over de lamp?
„Het is alsof het licht rechts om
het hoekie gaat. Je aandacht
wordt daar meer naar toe ge
trokken. Dat is zeker nuttig. Of
deze lamp rechtuit meer licht
geeft, zou ik niet kunnen zeg
gen. Wel had dit tien jaar eer
der moeten komen."
Nightguide heeft drie bijzonde
De nieuwe Nightguide beoogt
divers licht te stralen waar het
nodig is.
re eigenschappen. De licht
straal recht vooruit komt tot 75
meter, tien tot twintig meter
verder dan de gewone lamp.
Rechts in de bundel is het licht
'cool white', met een onopval
lend tintje blauw. Dat zorgt er
voor dat verkeersborden beter
reflecteren en dat voetgangers
of fietsers langs de weg eerder
opvallen.
Linksvoor straalt de lamp een
beetje gelig. Dat is prettig voor
tegenliggers en bovendien
wordt de blik van de bestuur
der minder naar links afgeleid.
De fabrikant bereikt dit effect
door een hogere gasdruk en
een speciale coating voor het ge
wenste kleureffect. Een setje
Nightguides kost ongeveer het
dubbele van een paar normale
halogeenlampen
Philips gaat ook kijken naar
een variant voor xenon, want
dat licht gaat naar verwachtng
in de nabije toekomst de dienst
uitmaken, samen met light emit
ting diodes, de bekende led's.
De Jong: „Dankzij de opmars
van sensoren en boordcompu
ters kunnen lampen zich meer
gaan aanpassen, aan bochten,
snelheid en donker. Xenon
geeft 2,5 keer zoveel licht als
halogeen. Dat is ideaal voor de
ze aanpak. Tegenliggers erva
ren xenon niet als comfortabel,
maar daar werken we aan. Van
de gebruikers wil 95 procent
niks anders meer."
Nu zit xenon nog maar op vijf
procent van de auto's in Euro
pa, maar de markt groeit. Opel
levert het al als optie op de com
pacte Corsa. Prijzig is het ook:
de koper moet er 800 euro voor
neertellen.
Led's zien we al achter op au
to's, meestal als zo'n streep rem
licht. Led is platter, dus flexibe
ler inzetbaar. Philips verwacht
in 2008 de led-koplamp te intro
duceren.
Maar het leukste van xenon en
led is nog dat we in de toe
komst nooit meer onder de mo
torkap hoeven duiken om met
veel gepruts een lampje te ver
vangen. Ze gaan niet kapot.
Raakt Philips dan geen inkom
sten kwijt? „Ach, dan verzin
nen we wel iets anders."
Een Nightguide-lampenset kost afhan
kelijk van de auto 33 of 45 euro.
Info: www.philips.com/automotive
Q) Vier generaties autokoplampen
Gloeilamp (ca. 1940)
Het verwarmen van een glóeidraad levert licht op.
Halogeenlamp (ca. 1968)
Een compacte gloeilamp met het gas halogeen.
Xenon (1991)
Door gasontlading ontstaat een fel oplichtende vlamboog.
Led (2008)
De Light Emitting Diode: licht wordt opgewekt in een flinterdun
laagje tussen twee zogeheten halfgeleiders.
Q, Philips
In autolampen is Philips Europees
marktleider, in xenon zelfs wereld
leider.
Acht fabrieken produceren per jaar
850 miljoen lampen. Bijna de helft
dient ter vervanging.
De divisie Licht beslaat 15 pro
cent van Philips' activiteiten. Bij
Automotive Lighting werken
3.650 mensen.
Je zou hem nog vergeten tussen al het Alfa Ro-
meo-nieuws rond de 159, maar de vierwielaan-
gedreven 156 Crosswagon is vastbesloten nog
een poos te blijven. Een bijzondere verschij
ning met macho-trekjes.
Door Rien van der Steen
Alfa Romeo heeft met de 159
een prachtige opvolger voor de
156. Maar de stoere 156 met
vierwielaandrijving, de Cross
wagon Q4, is nog niet zo heel
lang geleden voorgesteld aan
het publiek.
Hij is het ook waard nog een
paar jaar naast zijn moderne
broer in de showroom te staan.
Zijn uiterlijk is elegant en toch
schuwt hij een robbertje mod-
derworstelen niet. Dat hij hoog
op de poten staat verleent hem
macho-trekjes.
Alfa heeft gekozen voor de
1.9/150 pk diesel als aandrijft
bron. Dit omdat de auto veel
zwaarder is en dus meer brand
stof gebruikt dan zijn gewone
re soortgenoten. En bij een die
sel valt dat minder op. Hij is ge
koppeld aan een goed schake
lende zesversnellingsbak.
De Crosswagon heeft uitge
bouwde wielkasten en bescher
mingsbeplating voor en achter
om van de alledaagse paden af
te wijken. Onder de auto zitten
drie differentiëlen, het middel
ste van het zelfblokkerende Tor-
sen-type. Audi heeft dat ook al
tijd voor zijn Quattro's ge
bruikt.
Vanaf 2.000 toeren is er meer
dan voldoende trekkracht en er
wordt dus van je verwacht dat
je niet te lui bent om nu en dan
te schakelen. Het was een paar
weken geleden nog ver onder
nul, toen we de Crosswagon tij
dens een reisje naar het Duitse
Winterberg uitprobeerden. De
ze stoerste .Alfa 156 verraste
ons daarbij met rijcomfort en
wegligging - beide staan op bui
tengewoon hoog peil.
Bokken
Ook bij gladde ondergrond, en
daar was in de Duitse Eifel nog
ruim sprake van, is de Crosswa
gon met niet te veel kunstgre
pen of ervaring tussen de weg
bermen te houden.
De auto heeft een lichte nei
ging tot bokken en dat komt
doordat normaal gesproken de
achterwielen aangedreven wor
den en pas bij doorslippende
voorwielen het Torsensysteem
aandrijfkracht naar voren
stuurt. Een prima systeem dat
tevens de kans biedt om te ge
nieten van een moderne Alfa
met achterwielaandrijving.
Alfa Romeo Crossvuagon Q4 1.9 JTD
Uitrusting: zes airbags, stabiliteits- Verbruik: 1:12
(esp) en antislipregeling (asr), 17
inch wielen, dakrails, parkeersen-
soren, automatische airco, cruise
control, mistlampen, audio.
Prijs Crosswagon Q4: 38.450 euro
Sportwagon Q4: 36.950
Motor: 1.9 16v 150 pk viercilinder
common rail turbo-diesel, koppel
305 Nm bij 2.000 Nm, permanente
vierwielaandrijving met drie diffe
rentiëlen, onafhankelijke wielop
hanging voor en achter; extra bo
demspeling 6,7 cm.
Lxbxh: 4,44 x 1,76 x 1,49 meter
Bagageruim: 360/1.180 liter
Tankinhoud: 50 liter
Gewicht: 1.505 kg
Trekgewicht geremd: 1.450 kg
Conclusie: De Crosswagon zal als
stoere variant de uitlopende 156-
reeks overleven. Zijn wegligging
en comfort zijn goed. Knap aan
de prijs, maar wel een bijzondere
auto.
Voor Veel grip
Goede motor
Tegen Extra gewicht
Hoge kosten
Cijfer: 8,5
Camping IJsselstrand in Doesburg is van donderdag 5
tot en met zondag 8 mei het decor van honderden
vijfhonderdjes. Honderden liefhebbers en bewonderaars
van het legendarische Italiaanse rugzakje hebben er dan
een internationale bijeenkomst.
Inlichtingen: 0481 422834
Daar komt Hummertje
Hummer komt met een 'kleine' variant voor alle
daags gebruik: de H3. Na de Humvee, waarvoor de
Golfoorlog diende als reclamespot tegen wil en dank,
lanceerde Hummer de ook nogal fors geschapen H2
voor burgergebruilc. De H3 is daar weer een compacte af
geleide van. Dit najaar gaat importeur Kroymans hem
distribueren; eerst met 3,5 liter 220 pk benzinemotor,
daarna ook met dieselmotor. General Motors kocht het
merk van AM General, dat tot 1999 de militaire versie ci
viliseerde. In 2003 verkocht Hummer 30.000 auto's.
De 'kleine' Hummer H3.
Daihatsu Cuore duikt onder Alto
Het voorjaar geeft interessante prijsverzakkingen te
zien. De Daihatsu Cuore is sinds deze week cle goed
koopste van Nederland: de 1.0 kost nu maar 7.998 euro,
700 euro goedkoper en daarmee één euro minder dan
heersend voordeelkampioen Suzuki Alto GX. En Citroen
biedt de Xsara Picasso voorlopig aan voop een vanafprijs
van 17.990 euro, ruim 3000 euro goedkoper dan nor
maal. Daarmee wordt het de voordeligste ruimtewagen
in zijn klasse.
De Philips
Nightguide,
een verbeterde halogeenlamp
156 Crosswagon voelt zich thuis op en naast het asfalt.
Wie heeft het vroeger
niet gedaan? Een
speelkaart met wasknijpers
aan je voorvork klemmen
en zo van je fiets een heuse
'motor' maken. Met zo'n ra-
telgeluidje lijkt het zelfs of
je veel harder gaat. Uw ei
gen kind maakt u helemaal
knetter met de blitse Tur
bospoke, een bijna-echte
knalpijp. Nog steeds steekt
er een (plastic) kaart tussen De Turbospoke.
de spaken, maar het geluid
wordt nu via een kastje in de knalpijp versterkt. Er zijn
drie kaartjes voor drie verschillende geluiden. De pijp
heeft ook nog een reflector. De Turbospoke kost onge
veer 25 euro.
Info: 0180-511478 of www.turbospoke.com