PZC Auto ASTRA GTC Crosswagon: uitgaanstype met modderlaarzen in samenwerking met AutoTrack.nl DE.NIEUWE j&mL,.- Bijdehand TEST Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl/auto lmaitredactieSpzc.nl postbus 31,4460 AA Goes MdmSiand: 0113-315520 Sws-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 vrijdag 8 april 2005 Maak een pr De Peilstok Om andere files tegen te gaan veroor- zaakt de overheid op sommige plekken in het Nederlandse wegennet soms doelbe wust een file. Bijvoorbeeld door een rijbaan af te sluiten of file-informatie te overdrijven. Wat is volgens u de beste manier om filevor ming te helpen voorkomen? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Snelheid maken O Op de vraag welke buitenlandse ver keersregel nuttig zou zijn voor Neder land stemden de lezers massaal voor het af schaffen van de absolute maximumsnelheid, zoals in Duitsland. Ook mag het woud aan verkeersborden in ons land van veel lezers worden uitgedund, zoals in Noorwegen. Welke buiten landse regel past ons ook? O Geen absolute maximumsnelheid 0 Halvering aantal verkeersborden 0 Verbod vrachtverkeer op zondag O Kinderen onder 12 niet op voorbank Aftelverkeerslichten Telefoneren in auto toestaan 0 Tolheffing in steden OJolanda Maas van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV): „Afschaffen van de maximum snelheid lijkt ons onverstandig. Bij ruim een kwart van alle ongelukken is er te hard gereden. Het Duitse wegennet is ook niet vergelijkbaar met dat in ons land. En daarbij, ook in Duitsland geldt vaak een maxi male snelheid. Wel kan ik me voorstellen dat op sommige delen van ons wegennet de limiet omhoog kan van 100 naar 120 km per uur." Helemaal knetter Honderden vijfhonderdjes De nacht wordt anders op de auto weg. Xenon-koplam- pen raken langzaam jn zwang, en ook de led's komen eraan. Maar als tussenstap is er een alternatief: de Nightguide. Door Maarten van de Rakt Zevenenzeventig pro cent van alle onge lukken gebeurt in het donker* en bij slecht weer, zegt di recteur Hans de Jong van Phi lips Automotive Lighting. „Licht draagt dus bij tot het voorko men van ongelukken. Daar komt-bij: hoe ouder je wordt, des te meer licht heb je nodig om goed te zien." Een oogarts met wie Philips nauw samenwerkt, Michel Mar- tinsky, bevestigt dat. „Een ze ventigjarige heeft tien keer zo veel licht nodig als een jonge volwassene om hetzelfde te zien. Het menselijk oog is niet gemaakt voor het donker. Alles neigt tot vervagen, afstand schatten wordt moeilijk. Als we verblind worden, duurt het erg lang voor onze ogen zich heb ben hersteld. Eigenlijk zijn we allemaal bijziend in het don ker." Te veel mensen beseffen niet dat ze slecht zien, stelt Martins- ky. Hij maakt een treurig som metje. „We hebben tien mil joen gevaarlijke bestuurders in Europa. Die zitten onder de norm." En dan hebben we de vergrijzing nog. In 2020 is één van de vijf Europeanen zestig plusser. Rondje In het pikkedonker stuurt testrijder Sukesh ons in een Pi casso naar de proefbaan vlakbij Parijs. Philips belooft daar een kennismaking met een verbe terde halogeen-variant, de Nightguide. Sukesh geeft eerst een 'rondje' met standaard halo geen-koplampen. Hij verklapt niet wat we onderweg tegenko men. „Kijk maar goed", raadt hij aan. Een hele nep-beesten- boel passeert de revue. Een zwijn, een hert, een vos plus een schimmige pop staan langs het parcours. Voor het tweede rondje stap pen we over in een auto met be tere koplampen, Philips' Nightguide. Het effect is dat de beesten en verkeersborden eer der in het oog springen. Als we langzaam door een tunnel rij den, is de lichtbundel fraai te zien. Vervolgens worden wè zelf ach ter het stuur gezet van de auto met gewoon halogeenlicht, en moeten we een kaarsrechte, aardedonkere baan op. „Ga met 90 kilometer rijden, en rem vol als je een pop ziet aan de rech terkant", luidt de instructie. Tussen de pylonen door maken we vaart. Te laat! Voorbij de pop staan we stil. Hier helpt zelfs geen abs aan. Dan mogen we in de herkansing, nu met Nightguide. Het verschil is groot. De winst is dik dertig me ter. De tientallen collega-journa listen scoren gemiddeld zestien meter. In het gezelschap loopt ook ex-autocoureur Tom Coro- nel. Zijn mening over de lamp? „Het is alsof het licht rechts om het hoekie gaat. Je aandacht wordt daar meer naar toe ge trokken. Dat is zeker nuttig. Of deze lamp rechtuit meer licht geeft, zou ik niet kunnen zeg gen. Wel had dit tien jaar eer der moeten komen." Nightguide heeft drie bijzonde De nieuwe Nightguide beoogt divers licht te stralen waar het nodig is. re eigenschappen. De licht straal recht vooruit komt tot 75 meter, tien tot twintig meter verder dan de gewone lamp. Rechts in de bundel is het licht 'cool white', met een onopval lend tintje blauw. Dat zorgt er voor dat verkeersborden beter reflecteren en dat voetgangers of fietsers langs de weg eerder opvallen. Linksvoor straalt de lamp een beetje gelig. Dat is prettig voor tegenliggers en bovendien wordt de blik van de bestuur der minder naar links afgeleid. De fabrikant bereikt dit effect door een hogere gasdruk en een speciale coating voor het ge wenste kleureffect. Een setje Nightguides kost ongeveer het dubbele van een paar normale halogeenlampen Philips gaat ook kijken naar een variant voor xenon, want dat licht gaat naar verwachtng in de nabije toekomst de dienst uitmaken, samen met light emit ting diodes, de bekende led's. De Jong: „Dankzij de opmars van sensoren en boordcompu ters kunnen lampen zich meer gaan aanpassen, aan bochten, snelheid en donker. Xenon geeft 2,5 keer zoveel licht als halogeen. Dat is ideaal voor de ze aanpak. Tegenliggers erva ren xenon niet als comfortabel, maar daar werken we aan. Van de gebruikers wil 95 procent niks anders meer." Nu zit xenon nog maar op vijf procent van de auto's in Euro pa, maar de markt groeit. Opel levert het al als optie op de com pacte Corsa. Prijzig is het ook: de koper moet er 800 euro voor neertellen. Led's zien we al achter op au to's, meestal als zo'n streep rem licht. Led is platter, dus flexibe ler inzetbaar. Philips verwacht in 2008 de led-koplamp te intro duceren. Maar het leukste van xenon en led is nog dat we in de toe komst nooit meer onder de mo torkap hoeven duiken om met veel gepruts een lampje te ver vangen. Ze gaan niet kapot. Raakt Philips dan geen inkom sten kwijt? „Ach, dan verzin nen we wel iets anders." Een Nightguide-lampenset kost afhan kelijk van de auto 33 of 45 euro. Info: www.philips.com/automotive Q) Vier generaties autokoplampen Gloeilamp (ca. 1940) Het verwarmen van een glóeidraad levert licht op. Halogeenlamp (ca. 1968) Een compacte gloeilamp met het gas halogeen. Xenon (1991) Door gasontlading ontstaat een fel oplichtende vlamboog. Led (2008) De Light Emitting Diode: licht wordt opgewekt in een flinterdun laagje tussen twee zogeheten halfgeleiders. Q, Philips In autolampen is Philips Europees marktleider, in xenon zelfs wereld leider. Acht fabrieken produceren per jaar 850 miljoen lampen. Bijna de helft dient ter vervanging. De divisie Licht beslaat 15 pro cent van Philips' activiteiten. Bij Automotive Lighting werken 3.650 mensen. Je zou hem nog vergeten tussen al het Alfa Ro- meo-nieuws rond de 159, maar de vierwielaan- gedreven 156 Crosswagon is vastbesloten nog een poos te blijven. Een bijzondere verschij ning met macho-trekjes. Door Rien van der Steen Alfa Romeo heeft met de 159 een prachtige opvolger voor de 156. Maar de stoere 156 met vierwielaandrijving, de Cross wagon Q4, is nog niet zo heel lang geleden voorgesteld aan het publiek. Hij is het ook waard nog een paar jaar naast zijn moderne broer in de showroom te staan. Zijn uiterlijk is elegant en toch schuwt hij een robbertje mod- derworstelen niet. Dat hij hoog op de poten staat verleent hem macho-trekjes. Alfa heeft gekozen voor de 1.9/150 pk diesel als aandrijft bron. Dit omdat de auto veel zwaarder is en dus meer brand stof gebruikt dan zijn gewone re soortgenoten. En bij een die sel valt dat minder op. Hij is ge koppeld aan een goed schake lende zesversnellingsbak. De Crosswagon heeft uitge bouwde wielkasten en bescher mingsbeplating voor en achter om van de alledaagse paden af te wijken. Onder de auto zitten drie differentiëlen, het middel ste van het zelfblokkerende Tor- sen-type. Audi heeft dat ook al tijd voor zijn Quattro's ge bruikt. Vanaf 2.000 toeren is er meer dan voldoende trekkracht en er wordt dus van je verwacht dat je niet te lui bent om nu en dan te schakelen. Het was een paar weken geleden nog ver onder nul, toen we de Crosswagon tij dens een reisje naar het Duitse Winterberg uitprobeerden. De ze stoerste .Alfa 156 verraste ons daarbij met rijcomfort en wegligging - beide staan op bui tengewoon hoog peil. Bokken Ook bij gladde ondergrond, en daar was in de Duitse Eifel nog ruim sprake van, is de Crosswa gon met niet te veel kunstgre pen of ervaring tussen de weg bermen te houden. De auto heeft een lichte nei ging tot bokken en dat komt doordat normaal gesproken de achterwielen aangedreven wor den en pas bij doorslippende voorwielen het Torsensysteem aandrijfkracht naar voren stuurt. Een prima systeem dat tevens de kans biedt om te ge nieten van een moderne Alfa met achterwielaandrijving. Alfa Romeo Crossvuagon Q4 1.9 JTD Uitrusting: zes airbags, stabiliteits- Verbruik: 1:12 (esp) en antislipregeling (asr), 17 inch wielen, dakrails, parkeersen- soren, automatische airco, cruise control, mistlampen, audio. Prijs Crosswagon Q4: 38.450 euro Sportwagon Q4: 36.950 Motor: 1.9 16v 150 pk viercilinder common rail turbo-diesel, koppel 305 Nm bij 2.000 Nm, permanente vierwielaandrijving met drie diffe rentiëlen, onafhankelijke wielop hanging voor en achter; extra bo demspeling 6,7 cm. Lxbxh: 4,44 x 1,76 x 1,49 meter Bagageruim: 360/1.180 liter Tankinhoud: 50 liter Gewicht: 1.505 kg Trekgewicht geremd: 1.450 kg Conclusie: De Crosswagon zal als stoere variant de uitlopende 156- reeks overleven. Zijn wegligging en comfort zijn goed. Knap aan de prijs, maar wel een bijzondere auto. Voor Veel grip Goede motor Tegen Extra gewicht Hoge kosten Cijfer: 8,5 Camping IJsselstrand in Doesburg is van donderdag 5 tot en met zondag 8 mei het decor van honderden vijfhonderdjes. Honderden liefhebbers en bewonderaars van het legendarische Italiaanse rugzakje hebben er dan een internationale bijeenkomst. Inlichtingen: 0481 422834 Daar komt Hummertje Hummer komt met een 'kleine' variant voor alle daags gebruik: de H3. Na de Humvee, waarvoor de Golfoorlog diende als reclamespot tegen wil en dank, lanceerde Hummer de ook nogal fors geschapen H2 voor burgergebruilc. De H3 is daar weer een compacte af geleide van. Dit najaar gaat importeur Kroymans hem distribueren; eerst met 3,5 liter 220 pk benzinemotor, daarna ook met dieselmotor. General Motors kocht het merk van AM General, dat tot 1999 de militaire versie ci viliseerde. In 2003 verkocht Hummer 30.000 auto's. De 'kleine' Hummer H3. Daihatsu Cuore duikt onder Alto Het voorjaar geeft interessante prijsverzakkingen te zien. De Daihatsu Cuore is sinds deze week cle goed koopste van Nederland: de 1.0 kost nu maar 7.998 euro, 700 euro goedkoper en daarmee één euro minder dan heersend voordeelkampioen Suzuki Alto GX. En Citroen biedt de Xsara Picasso voorlopig aan voop een vanafprijs van 17.990 euro, ruim 3000 euro goedkoper dan nor maal. Daarmee wordt het de voordeligste ruimtewagen in zijn klasse. De Philips Nightguide, een verbeterde halogeenlamp 156 Crosswagon voelt zich thuis op en naast het asfalt. Wie heeft het vroeger niet gedaan? Een speelkaart met wasknijpers aan je voorvork klemmen en zo van je fiets een heuse 'motor' maken. Met zo'n ra- telgeluidje lijkt het zelfs of je veel harder gaat. Uw ei gen kind maakt u helemaal knetter met de blitse Tur bospoke, een bijna-echte knalpijp. Nog steeds steekt er een (plastic) kaart tussen De Turbospoke. de spaken, maar het geluid wordt nu via een kastje in de knalpijp versterkt. Er zijn drie kaartjes voor drie verschillende geluiden. De pijp heeft ook nog een reflector. De Turbospoke kost onge veer 25 euro. Info: 0180-511478 of www.turbospoke.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23