De greep op topsalarissen is weg Toyota geeft rivalen het nakijken PZC Jam heet voortaan gezond Dure autobrandstof nog grif getankt Op tijd nadenken over je pensioen Managers semi-overheidsinstellingen volgen loonexplosie bedrijfsleven Martinair ruziet met personeel Opnieuw problemen bij Exact DTe waarschuwt Durion Hogere winst voor Banesto Scheepbouwer naar P&O Nedlloj profijt donderdag 7 april 2005 door Maurice Wilbrink DEN HAAG - Zichtbaar gege neerd zijn ze, soms ronduit wre velig, en nooit enthousiast. Top bestuurders van grote onderne mingen hebben grote moeite met vragen over hun miljoenen salarissen. Commissarissen, die de topsalarissen voorstellen, kij ken al net zo moeilijk als het the ma tijdens persconferenties of aandeelhoudersvergaderingen aan de orde komt. Afgelopen maandag nog: bij de presentatie van de jaarcijfers van het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds keek de nieuwe directeur Vermogensbeheer Ro derick Munsters wel erg zuinig jes bij de vraag waarom ook een grote belegger als het ABP steeds opnieuw enorme stijgin gen van topsalarissen accep teert bij bedrijven waar het pen sioenfonds aandelen heeft. Het ABP, waar topman Neer- vens vorig jaar ruim zes ton bru to toucheerde, is machteloos, maakte Munsters duidelijk: „Wij maken wel eens bezwaar, maar als een meerderheid van de aandeelhouders instemt met de beloning voor bestuurders, dan hou je het niet tegen." Alle ophef over de beloning van topbestuurders lijkt ook aan commissarissen voorbij te gaan. De loonexplosie aan de top zorgt voor steeds meer beroe ring aan de onderkant, zeker in een periode dat de economie slecht draait en er loonmatiging wordt afgedwongen van miljoe nen werknemers. Zo keurden de commissarissen bij energiebe drijf Nuon voor 2004 een salaris stijging van 42 procent goed voor topman Ludo van Halde ren. De Nuon-topman leek met een salaris van 815.000 euro on betwist koploper van de lange lijst (semi-)overheids instellin gen en bedrijven die een soort nutsfunctie vervullen met over heden als belangrijkste aandeel houders. Maar Van Halderen is alweer uit de koppositie verdrongen. Zijn collega bij energieleveran cier Essent, Michiel Boersma, komt nog zesduizend euro hoger uit. Een relatie tot de prestaties van de topman is niet te leggen. Dat geldt evenmin voor Van Halde ren. Zijn salarissprong kwani in een tijd dat Nuon slecht scoort met de dienstverlening aan de klanten. De ergernis over de topsalaris sen had aanvankelijk vooral be trekking op de beloning van be stuurders van beursgenoteerde bedrijven. Maar ook de belonin gen in de (semi-)overheidssfeer en de non-profitsector beginnen op te vallen. Zo ontstond er com motie toen vorig jaar het salaris bekend werd van de medisch di recteur van de Hartstichting, Volleer Manger Cats. Een liefda digheidsmanager die met 220.000 euro bruto naar huis ging, dat schoot velen het ver keerd keelgat in. De ergernis neemt nog toe, om dat in deze hoek van de samenle ving de kunst van de publieke verantwoording nog niet erg is ontwikkeld. Wel worden er vor deringen gemaakt - zo vermeldt bijvoorbeeld pensioenreus ABP tegenwoordig precies in zijn jaarverslag wat de verschillende bestuurders verdienen. De alge mene verontwaardiging heeft 'het grote graaien' echter niet ge stopt. CNV-voorzitter Doelde Terps tra, binnenkort goed betaald voorzitter van de Hbo-Raad, constateert dat de vakbeweging machteloos toekijkt. „Wij zijn geen aandeelhouder of commis saris. Als vakcentrale hebben we niet de instrumenten om sala- rissprongen aan de top aan te pakken." Terpstra wordt er door leden vaak op aangespro ken, maar tegenwoordig kaatst hij de bal terug: „Ik zeg tegen mensen: u bent consument, dus zoek een ander energiebedrijf als je het niet eens bent met het salaris van de topman." Het geval van Essent laat overi gens prachtig zien hoe weinig aandeelhouders te vertellen heb ben over de beloning van de be stuurders, De Essent-aandeel- houders - gemeenten en enkele provincies - hebben nu statutair geen enkele greep op de vaststel ling van de beloning. In de loop van dit jaar zullen naar ver wachting de statuten worden ge wijzigd. Geen invloed Volgens een woordvoerder van de Noord-Brabantse gedeputeer de Hoes (Brabant is de grootste aandeelhouder van Essent) biedt dat iets meer mogelijkhe den. De aandeelhouders kunnen dan een andere commissaris be noemen, bijvoorbeeld als ze het beloningsbeleid onacceptabel vinden. Maar de woordvoerder geeft toe: ook dat geeft geen rechtstreekse invloed op de sala ris van de Essent-top. GPD van onze redactie economie DEN HAAG - Marktleider Shell heeft gisteren de prijzen van au tobrandstof verder verhoogd, waardoor opnieuw records zijn gesneuveld. De prijsontwikke ling zorgt vooralsnog niet voor onrust in de markt. De adviesprijs voor euro onge lood bedraagt inmiddels 1,359 euro per liter. Een liter super plus kost 1,413 euro. Beide zijn daarmee 1,4 eurocent duurder geworden ten opzichte van dins dag. Ten opzichte van begin dit jaar steeg de prijs 17,5 eurocent. De brandstofprijzen hebben sinds eind maart record op re cord gebroken. De prijzen van autobrandstof hangen voor een belangrijk deel af van de ontwikkelingen op de olietermijnmarkt. De prijs van ruwe olie kwam maandag boven de 58 dollar per vat (159 liter). Ondanks de hoge prijzen blijven mensen 'gewoon doorrijden. „We merken niets van afnemen de volumes aan de pomp", aldus een woordvoerder van Shell. „We hebben ook geen idee waar de grens ligt waarbij mensen de auto laten staan." Volgens de ANWB en de brancheorganisatie voor de transportsector TLN is er deze keer geen onrust in de markt. In 2000 waren er blokkadestegen de hoge dieselprijs. „We denken dat vervoerders betere afspra ken met hun opdrachtgevers hebben gemaakt over compensa tie als de prijs stijgt", meent een woordvoerder van TLN. ANP Nuon-directeur Ludo van Halderen leek met een jaarsalaris van 815.000 euro koploper in de semi-overheidssector, voorbijgestreefd door Essent-collega Michiel Boersma. foto maar werd Gerlinde de deze week Geus/GPD Nulfoutensysteem lopende band is ongeëvenaard in autobranche Het stoppen van de lopende band is in autofabrieken een doodzonde. De productie moet doordraaien, fouten worden ach teraf wel hersteld. Maar Toyota doet het precies andersom: het resultaat is een nulfoutensys teem. Waarom kan alleen Totota dat? door James McGoniqal GENÈVE - Bij een bezoek aan een willekeurige autofabriek valt op dat langs de lopende band om de paar honderd meter een kleine werkplaats is. Met enige regelmaat worden auto's van de lijn gehaald voor repara tie. Ook aan het einde van de lo pende band worden spliksplin- ternieuwe wagens gerepareerd voor ze de fabriek verlaten. „Bij ons gaat het anders", zegt Didier Leroy tijdens een ge sprek op de recente autoshow van Genève. Hij is de baas van Toyota Frankrijk. In het Noord-Franse Onnaing wordt de Yaris gebouwd. Dat ge beurt volgens het TPS, het Toyo ta Production System, dat al de cennia de nimmer geevenaarde industrie-standaard is. „Wij hebben de filosofie dat iedereen op elk moment in het proces, 'ho!' kan roepen als hij een fout ziet." De band mag dus stop worden gezet, maar dat gebeurt zelden. Toyota heeft al decennia een nul foutensysteem voor de produc tie van auto's, dat nog het best kan worden vergeleken met een supermarkt. De klant pakt wat hij wil, op het moment dat hij dat wil, in de hoeveelheid die hij wil. De winkel zorgt ervoor dat de schappen steeds op tijd weer worden aangevuld. „De meeste industriëlen werken volgens een aanbiedsysteem. Wat de ene afdeling produceert, heeft de andere maar te accepte ren. Het product wordt als het ware door de keten heen ge duwd." Leroy legt uit dat Toyo ta de auto's juist door het sys teem 'trekt'. „Dat heeft gevolgen voor de kwaliteit. Als een productie-af deling iets wil hebben, accep teert die geen onderdelen waar iets mis mee is. Die worden dus niet gemonteerd, maar blijven liggen. Vervolgens ziet de aan biedende afdeling dat dat onder deel moet worden gerepareerd, of weggegooid. Maar zo komt er geen ingebouwde fout in de au to terecht." Het TPS lijkt simpel en dat is het in wezen ook. Maar probeer het maar eens dag in, dag uit, vol te houden. Alle ande re autofabrikanten proberen al tientallen jaren vergeefs het sys teem te kopiëren. Toyota staat met zijn nulfoutensysteem op eenzame hoogte. 'Typisch Ja pans' werd tot voor kort gezegd, maar dat is allang niet meer zo. Het nulfoutensysteem van Toyota is de nimmer geëvenaarde industrie-standaard, maar in elk wereld deel toepasbaar. foto GPD Toyota is van een exporte rend Japans bedrijf een wereld- bedrijf geworden, met fabrie ken in de Verenigde Staten, Eu ropa en Afrika. En overal wordt het TPS met succes toegepast. Hoe kan het dat iets dat niet te kopiëren is, wel kan worden geëxporteerd? „Mensen zijn best bereid te veranderen, op een andere manier na te denken, als het systeem ze maar goed uit wordt gelegd," zegt Leroy. Bij doorvragen komt hij niet zo heel veel verder dan dit. Het is haast onmogelijk om nog on gezond te zijn. Spa maakt Spawa terijsjes met vitamine C. Becel heeft een yoghurtje tegen verkeerde cholesterol, België maakt anti-eholesterolchocola. Campina lanceert vruchtendrank voor de darmflora. Alle kaasfabrieken ma ken broodmagere kaas en de jamfa- briek noemt jam geen jam meer maar een potje Gezondheid. De overheid beloont de levensmiddelen industrie voor beter eten. Als chipbak ker Smith zijn aardappelschijfjes in zon nebloemolie bakt, geeft de regering de fabrikant een prijs. Het Voedingcen trum, dat door twee ministeries wordt gefinancierd, gaf zonnebloemchips vo rig jaar bijna de Jaarprijs Goede Voe ding. Maar zijn chips goede voeding? Help, hier wringt een schoen. Van chips eten op de bank voor de tv wordt je kindje dik. Ook als het Voedingscen trum de chips Goede Voeding noemt. En speerpunt van regeringsbeleid is nu juist dunne kinderen. Maar het grote afslanken laat de over heid liever over aan fabrikanten van koek en snoep, bijgestaan met gratis re clame van het Voedingscentrum. De slimsten onder de fabrikanten begrij pen wat de zorg waard is van regering en zijn voedingsvoorlichters om de dik te van het volk. Ze ontwikkelen nieuwe producten waar iets minder in zit en die iets meer kosten. Alleen moeten de men sen er van overtuigd zijn dat ze de nieu we producten dringend nodig hebben. De overheid doet daartoe het eerste werk, gesteund door Hartstichting en Kankerbestrijding. Bijvoorbeeld een in tensieve campagne die ons er van moet doordringen dat we per dag twee ons groente moeten eten en twee vruchten. Het helpt tegen hartzeer en kanker. Eventjes een storinkje tussendoor vorig jaar. Van fruit en groente kon bij groot onderzoek niet vastgesteld worden dat ze tegen kanker helpen. Geeft niet, zegt het Voedingscentrum, we hebben altijd het hart nog dat om broccoli vraagt. Unilever kreeg een lumineus idee. Een sapje. We hadden fruitsappen en er be staan groentesappen. Als we ze door el kaar roeren, winnen we dit jaar de Jaar prijs Goede Voeding, denk de fabri kant, want het is groente en het is fruit. Enthousiasme alvast in Den Haag. Het Voedingscentrum, de regering dus, gaf toestemming voor een bericht van de overheid op de nieuwe flesjes Knorr Vie. De directievoorzitter van Unilever Nederland Foods: 'We zijn erg trots op de goedkeuring en steun van het Voe dingscentrum bij de introductie van Knorr Vie. Het is voor het eerst dat de combinatie van het groente- en fruit- beeldmerk van het Voedingscentrum ge bruikt mag worden op één verpakking.' En op de tv zegt Knorr dat een flesje Knorr Vie goed is voor de helft van wat we dagelijks aan groente en fruit nodig hebben. Weet je als kijker genoeg. Neem twee flesjes en je hoeft niet meer naar huis om te eten. Er was al eerder een fabrikant in de prij zen gevallen voor dezelfde gedachte. In plaats van een hinderlijke appel voor 28 eurocent kun je ook een flesje vruch- tenpulp, aangelengd met water kopen voor een euro. Zo'n l'ruitvervanger kreeg vorig jaar van het Voedingscen trum de gezondheidsprijs. Een appel moet je helemaal schillen, zo'n flesje heb je in één teug leeg. Waar- AMSTERDAM - Martinair ligt overhoop met zijn caly personeel. De luchtvaartmaatschappij wil op de koij vluchten minder stewards en stewardessen inzetten, i De Vereniging van Nederlands Cabinepersoneel töj sprak gisteren van een ordinaire bezuinigingsmaate De actiebereidheid onder het Martinair-personeel isj gens de vakbond groot. Op de kortere vluchten zijn nu nog zes stewardessen; boord. Dat worden er volgens de VNC vijf. ANP DELFT - Softwarebedrijf Exact blijft problemen honi De nieuwe financiële topman E. van der Enden heeftnj slag genomen, zo is gisteren bevestigd. Volgens een woordvoerder vertrekt Van der Endem persoonlijke redenen. Hij werd na een bestuurscrisis^ vorig jaar belast met het werk van f mandeel-direct; bij het softwarehuis. Zijn aanstelling zou vandaag oj! algemene aandeelhoudersvergadering worden bevestig Vorig jaar speelde bij het bedrijf een conflict dat lei; tot het opstappen van directieleden en de voltalligerti van commissarissen. Oprichter en grootaandeeihoi E. Hagens herstelde zijn machtspositie en is weet! stuursvoorzitter. ANP DEN HAAG - De toezichthouder op de energiemarkt])! heeft het energiebëdrijf Durion gisteren opnieuw od; vingers getikt. Deze keer omdat de onderneming zich onrechte als een nieuwe energieleverancier heeft gep-, senteerd ohder de naam Oxxio. Durion heeft zich in reclamespotjes voorgedaan als; nieuwe energieleverancier, terwijl het gewoon onder; andere naam verder gaat. „Dat mag niet, ze moeten snel mogelijk duidelijk maken dat het om Durion «g Het is verwarrend voor consumenten", aldus eenwoc voerder van de DTe. ANP MADRID - De Spaanse bank Banco Espanol de Crel (Banesto) heeft in het eerste kwartaal van dit jaar eenss ging van de nettowinst geboekt met 14,1 procent tot Hi miljoen euro. Dat heeft de bank gisteren bekend-gemaal De winst komt ongeveer overeen met de prognoses; analisten. De nettorente-inkomsten van Banesto ging omhoog met 9,6 procent tot 266,9 miljoen euro. De inko sten uit commissies en verzekeringsactiviteiten step met 7,9 procent tot 141,9 miljoen euro. ANP AMSTERDAM - De topman van KPN, Ad Scheepbouw is door P&O Necllloyd voorgedragen als toezichthoufe bestuurder. Oud-bestuursvoorzitter Haddo Meijer tre terug uit het bestuurscollege van de scheepsvraehtu voerder. Behalve Scheepbouwer treedt ook Christine Morin-Pof: toe. De Francaise is voormalig vice-voorzitter van eE gie- en milieugroep Suez en was hoofd van het Belgis! Société Generale. De aandeelhoudersvergadering nt: nog instemmen met de voordrachten. ANP Misschien- is Toyota nog het best te vergelijken met de prijsvech ters in de luchtvaart. Het moet in de genen zitten. Wat Ryanair en EasyJet kunnen, kunnen ge vestigde maatschappijen als KLM en British Airways niet: consequent, altijd, op kosten be sparen. Toyota is ooit beginnen als fabriek met automatische weefgetouwen, waar in 1902 een systeem werd ontwikkeld dat de apparaten stilzette bij een breuk van een draadje. Tot dan denderden de weefgetouwen ge woon door, tot een werknemer zag dat er iets mis was. Maar dan was er vaak al wel heel wat fout geweven stof door heen ge gaan, die moest worden wegge gooid. Voorkomen Ditzelfde idee wordt nu in de Toyota-fabriek in de hele we reld toegepast: foutjes herken nen terwijl ze ontstaan, liefst vlak daarvoor. Meteen herstel len, of liever nog voorkomen, is beter dan achteraf herstellen. „Dan zie je ook meteen waar precies iets is misgegaan en kun je het dus voor de toekomst voor komen. Als dit proces goed wordt volgehouden, in alle sta dia, maar jé niet alleen een kwa liteitsslag, je kunt ook met min der werknemers toe," zegt Le roy. Kwaliteit en productiviteit gaan op deze wijze bij Toyota hand in hand. GPD om zouden we niet kiezen voor het gro te gemak, verdedigde de directeur van het Voedingcentrum de gezondheids- prijs voor het flesje. Alleen jammer, de laatste groenteboeren gaan failliet en over een paar jaar moet de overheid kin deren leren hoe een appel er uit ziet. Hero was het die de prijs kreeg voor een appel in een flesje. Zou het nog een keer lukken? Hero is groot in jam. Jam op brood is lekker. Hero maakt fantas tische jams. Maar zoet broodbeleg is niet gezond. Wat dan te doen als jam je beroep is? De naam veranderen. Nieuwe lekkere jammetjes van Hero he ten Wellness, betekent gezondheid. 'Ge zond genieten' staat ook op het etiket. En omdat het zo heet, Wellness, wordt je er vanzelf niet dik van. Toch? Wouter Klootwijk door Brenda van Dam Ook jongeren moeten pen- sioenbewust worden vin den CNV Jongeren en de Ver eniging van Bedrijfstakpen sioenfondsen (VB). Samen hebben ze daarom een websi te en een lespakket voor het Vmbo en ROC's ontwikkeld. „Pensioen is voor jongeren geen ver van mijn bed-show", vindt A. Blok land, voorzitter van CNV Jon geren, „Ook jongeren kunnen arbeidsongeschikt worden; ook jongeren hebben een part ner die kan overlijden; en ook jongeren zouden wel eens heel oud kunnen wor den." Omdat de leeftijds grens van 25 jaar in veel pen sioenregelingen is losgelaten, zijn veel werknemers al op jonge leeftijd bij het sparen voor het pensioen betrokken. „Dan betaal je pensioenpre mie vanaf de eerste dag dat je werkt", aldus Blokland. Zelfs scholieren of studenten met een bijbaantje kunnen al pensioen opbouwen. Als je een wit baantje in een zieken huis of verpleeghuis hebt bij voorbeeld, kun je via PGGM, het pensioenfonds voor Zorg en Welzijn, al pensioen op bouwen. Jongeren zullen in de loop van hun leven allerlei keuzes maken die invloed hebben op de pensioenopbouw. Om hen bewust te maken van de fi nanciële gevolgen, heeft CNV Jongeren in opdracht van de VB een pensioentest ontwik keld waarin een aantal keu zes alvast kunnen worden aangeven. Aan het eind krijg je de financiële gevolgen glo baal in beeld gebracht. De pensioentest vraagt onder andere: hoe oud denk je te worden en op welke leeftijd wil je stoppen met werken? De meeste jongeren denken wel tachtig tot negentig jaar te worden. Net als hun ouders willen ze graag op 61-jarige leeftijd stoppen. Bijna de helft van de jonge ren uit de test is overigens niet te beroerd om wat langer door te werken. Stel dat je denkt 85 jaar te worden; je be gint te sparen op je 25e en je wilt stoppen op je 62e. Dan heb je tussen 62 en 85 dus 25 jaar te overbruggen. In die pe riode leef je van AOW liefst aangevuld met een bedrijfs pensioenregeling en/of eigeo aanvullingen. Je hebt dan 3i jaar (van je 25e tot je 62e)de tijd om een kapitaal bij el kaar te sparen. Meer dan de helft van de jon geren die de pensioentest in vulden, zouden als ze een maal aan het werk zijn. graag een jaartje ertussenuit gaan om te reizen of te stude ren. Dat betekent wel minder tijd om pensioen op te bou wen. Zo'n veertig procent van de jongeren is van plan om ooit een eigen zaak te be ginnen. Dat betekent datje geen bedrijfspensioenrege ling hebt en zelf als zelfstan dige je pensioen moeten rege len. Dat kan door deel van de bedrijfswinst apart te hou den als fiscale oudedagsreser- ve of door lijfrenteverzekerin gen af te sluiten. Eveneens veertig procent van de jongeren zou graag' een tijdje in het buitenland wer ken. Ook dat heeft gevolgen voor de latere financiën. Om te beginnen krijg je later min der AOW. Tussen je 15e en 65e bouw je elk jaar dat jein Nederland woont twee pro cent van de AOW-uitkering op. Als je vijftig jaar gewoon in Nederland woont, heb je op je 65e recht op een volledi ge AOW-uitkering. Voor elk jaar dat je in buitenland ver blijft, wordt er twee procent op de AOW gekort. Overigens is het wel mogelijk om dit vrijwillig bij de Sociale Verze keringsbank die de AOW uit keert, bij te verzekeren. Ouders Er zijn uiteraard nog meer factoren die bij de pen sioenopbouw van. belang zijn. Maar de bovenstaande levensloopkeuzes spelen een belangrijke rol en zullen jon geren waarschijnlijk wel aan het denken zetten. De kans is groot dat jongeren daar ook met hun ouders over zullen praten. Want, zo geeft onderzoek van CNV Jongeren aan: als het om geldzaken gaat, blijken ouders cle belangrijkste infor matiebron. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 24