Kurk is nog lang niet uit de fles Kust versterkt het denkvermogen Cyprus zoekt badmeesters in Nederland 23 Gall Gall kiest voor schroef dop om wijnflessen af te sluiten Lpg-sector krijgt investering terug DSM positief over eerste kwartaal EU wil van conflict Boeing af MCI wijst nieuw bod Qwest af Autokoper houdt hand op knip t Vut-premie in 'bouw moet drie "procent stijgen Speelgoedmaker Lego staat nog altijd op verlies het bedrijf donderdag 7 april 2005 Annr Jeffrey Kutterink THOLEN - Sommige wijnken ners hebben er een broertje dood aan: de schroefdop. Een wijn hoort door een kurk te kunnen ademen, vinden ze. Slij terijketen Gall Gall heeft daar lak aan en werpt de lont in het kruit: de kurk gaat uit de flessen van de dertien huiswij nen. Een dop is voor mensen veel gemakkelijker, oordeelt de slijterijketen. Specialisten vliegen elkaar al jaren geregeld in de haren. Hoort er nu een kurk of een schroefdop op een wijnfles, luidt de vraag. Wetenschappers en chemisch analisten komen er aan te pas om te bepalen of - een dop de smaak van de wijn wel of niet ten goede komt. Bo vendien vinden sommige ex- perts het geen gezicht dat een ober een dop van de fles draait, in plaats van dat hij een fles gracieus ontkurkt. Alsof hij een fles limonade aanbreekt. Maar Gall Gall is het gekissebis beu en sluit de huiswijnen bin nen een maand af met een schroefdop. Gemak dient im mers de mens, redeneert het concern. „Voor jonge wijnen die snel worden opgedronken is het ook absoluut geen probleem", oor deelt Jo van Leerzem van de ge lijknamige wijnkoperij in Mid delburg. ,.Wat niet vaststaat is wat een dop doet met de smaak van wijnen die jaren liggen te rijpen." Bescheiden De bescheiden wijnkenner ('la ten we zeggen dat ik er een beetje verstand van heb') juicht het gebruik van de schroefdop toe. „Maar dan alleen bij jonge wijnen, niet bij wijnen die lang liggen om te rijpen. Het is toch veel gemakkelijker om de dop van de fles te draaien, een glas m te schenken en de dop er weer op te doen?" De kurk is voor Van Leerzem verre van heilig. „Maar het ge- manier afgesloten, zoals met schroefdoppen. Stel dat het uit groeit tot twintig procent bin nen een aantal jaar - dat is heel goed mogelijk - dan komen er tussen de twee en tweeënhalf miljard schroefdoppen in het af val terecht. Het kost veel meer energie om metalen doppen om te smelten tot metaal, dan om van wijnkurken weer kurk te maken." Gemakkelijker De kurk is dan ook nog lang niet uit de fles verdwenen, weet Kies zeker. Al erkent Kies dat Gal Gall een punt heeft als het zegt dat een schroefdop gemakkelijker is in het ge bruik. „Dat is het enige kleine puntje waar Gall Gall een punt scoort, al zijn er voor kur ken inmiddels verschillende al ternatieven." Het gebruik van meer schroefdoppen, versterkt vol gens Kies het marktaandeel van Amorim. „De opkomst van schroefdoppen gaat ten koste van producenten van kurken van slechte kwaliteit", analy seert Kies. „Nu hebben we een marktaandeel van een kwart (van de dertien miljard kurken produceert Amorim er drie). Als het zakt tot 10 miljard, groeit ons aandeel naar vijf mil jard. De kurken die geen kurk- smaak veroorzaken gaan het winnen. Kleinere producenten kunnen niet die investeringen doen, die wij wel doen." Emotie Kurk of schroefdop, het blijft een discussie vol emotie, zegt Jo van Leerzem. „Ik juich het gebruik van schroefdoppen bij jonge wijnen zeker toe. Ze zijn erg handig en een dop tast de smaak van zo'n jonge wijn die snel wordt opgedronken echt niet aan. Het is een ander ver haal bij de wijnen die langer lig gen. Daar is het effect van een dop nog niet bekend. Mits de kurk van goede kwaliteit is, blijft dat een ultieme sluiting van een wijnfles." bruik van kurk brengt ook risi co's met zich mee. Zeker bij oude wijnen. Als de kwaliteit van de kurk slecht is, trekt er een kurksmaak in de wijn. Het luistert allemaal heel erg nauw. Er is al bewezen dat als in de ruimte waar wijn wordt gebot teld een stapel pallets staat, de geur van dat hout in de wijn kan doordringen. Daarom moet wijn worden gebotteld in een steriele ruimte met schone lucht." Wijn smaakt alleen naar kurk als de kwaliteit van de kurk slecht is, benadrukt Van Leer zem. De wereldwijde kurkpro- ducent Amorim, met een vesti ging in Tholen, heeft de afgelo pen jaren miljoenen euro's geïn vesteerd om het probleem met de kurksmaak te verhelpen. En naar eigen zeggen is het opge lost. „Bij gebruik van een schroefdop ontstaat er verschil qua kleuring en smaak als je het vergelijkt met een fles die is gesloten door middel van een kurk", verzekert Rob Kies, di recteur van Amorim Benelux in Tholen. „Dat geldt vooral voor wijnen die lang liggen. Veel minder voor jonge wijnen." Amorim Benelux is distri buteur van natuurlijke kurken in de Benelux en Scandinavië. Aanvankelijk produceerde het bedrijf ook kurken in Tholen, maar na de overname door de Amorim Groep is de productie verplaatst naar Portugal. Alle producenten bij elkaar maakten vorig jaar 13 miljard kurken, waarvan de Amorim- groep er drie miljard voor haar rekening nam. De Thoolse vesti ging zette er 80 miljoen af. Kies zegt een beetje moe te wor den van de discussie over de dop versus de kurk. „Ik heb sta pels artikelen waarin staat dat schroefdoppen de smaak op lan ge termijn beïnvloeden. In dop pen zit een plastic kapje, want metaal op glas sluit niet af. Dat kapje is er de oorzaak van dat wijnen een rubber-achtige smaak krijgen. Producenten van schroefdoppen zeggen dat het niet waar is, maar feit is dat er nog geen wetenschappe lijk onderzoek is waar dat uit blijkt." Bovendien wijst Kies op de mi lieuproblemen. „Nu wordt ze ven procent van alle wijn flessen op een alternatieve J. van Leerzem, wijnkoper in Middelburg: „Het gebruik van kurk brengt ook risico's met zich mee. Zeker bij oude wijnen." foto Lex de Meester DEN HAAG - De Lpg-bedrijfstak betaalt 30 miljoen euro mee aan veiliger opslag, transport en tanken van deze brandstof. Maar als toekomstige kabinetten de accijns op de brandstof verhogen en daarmee het fiscale voordeel van Lpg ten opzichte van andere brandstoffen teniet doen, moet de sector dat geld kunnen terugeisen. Dat zei staatssecretaris Van Geel (Milieu) gisteren in de Kamer. Hij onderhandelt nog met de Lpg-branche over een convenant voor de verdere verbetering van de veilig heid rond pompstations. Als ze die terugbetaling als voor waarde stelt, aanvaard ik dat, zei de bewindsman. ANP HEERLEN - DSM verwacht over het eerste kwartaal een hoger bedrijfsresultaat te realiseren dan eerder gedacht. Het chemieconcern rekent erop dat het bedrijfsresultaat ongeveer 40 procent hoger ligt dan over dezelfde periode vorig jaar. Toen bedroeg het bedrijfsresultaat 131 miljoen euro. Het chemieconcern maakte dat gisteren bekend vooraf gaande aan de aandeelhoudersvergadering. DSM ging er in februari nog van uit dat het bedrijfsresultaat over de eerste drie maanden van het lopende boekjaar met 20 pro cent zou stijgen. ANP BRUSSEL - Europees commissaris Mandelson (Handel) denkt dat nog vóór 11 april een oplossing is te vinden met de Verenigde Staten voor het langdurige conflict over staatssteun aan Airbus door diverse EU-lidstaten. Als de termijn van volgende week maandag niet wordt ge haald, dreigt Washington met een formele klachtenproce dure bij de Wereldhandelsorganisatie. De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing klaagt over ontwikkelingssubsi dies die EU-lidstaten geven aan de grootste concurrent, het Europese Airbus-consortium. ANP NEW YORK - Het Amerikaanse telecomconcern MCI, het vroegere WorldCom, heeft ook een verhoogd overname bod van 8,9 miljard dollar van de branchegenoot Qwest afgewezen. Het bestuur blijft de voorkeur geven aan een lager bod van 7,6 miljard dollar van Verizon Communica tions omdat het meer vertrouwen heeft in dat bedrijf. Het overnamegevecht duurt al twee maanden. Qwest maakte de afwijzing gistereng bekend en liet we ten „zijn opties te overwegen". ANP TILBURG - De verkoopcijfers van nieuwe auto's over het eerste kwartaal laten zien dat de burger de hand op de knip houdt. De brancheorganisaties Bovag en RAI Vereni ging menen dat een gebrekkig vertrouwen in de economie daar de reden voor is. Wat volgens beide organisaties meespeelt is dat de over heid per 1 januari de subsidie op veel gekochte voorzienin gen als cruise control en navigatiesystemen heeft ge schrapt. In totaal verkochten de dealers ruim 150.000 au to's, dat is 3,5 procent minder dan in het eerste kwartaal van 2004. GPD X1JKERK - De premies in de bouw voor het vroegpensioen moeten omhoog met ongeveer 3 procent van de loonsom willen bouwvakker ook in de toekomst met 60 jaar kunnen stoppen met «erken. Dat heeft vice-voorzitter J. Ker- stens van vakbond FNV Bouw gisteren gezegd op basis van be rekeningen van het pensioen fondsin de bouw. De regeling om eerder te stop pen met werken, de voormalige vut-regeling, moet ingrijpend worden veranderd door nieuwe regels uit Den Haag. Het kabi net schaft het belastingvrij spa ren voor prepensioen af. Wel mo gen werknemers in het vervolg meer geld fiscaal gunstig opzij zetten voor het pensioen na hun 65e. Een deel van dat extra geld kunnen zij weer gebruiken om voor die leeftijd te stoppen met werken. Volgens Kerstens kunnen werk nemers door deze mogelijkheid met 61 jaar en twee maanden met vroegpensioen. Om bouw vakkers toch op hun 60e te laten stoppen met werken, wil de vak bond de zogeheten levensloopre geling inzetten. Met deze nieu we regeling mogen werknemers belastingvrij sparen voor verlof van werk. De discussie over het vroegpen sioen is een van de hete hangij zers in het vastgelopen CAO-overleg tussen de bonden en de werkgevers in de bouw. FNV Bouw wil dat de 3 procent van de loonsom die 'de gecompli ceerde constructie' voor vroeg pensioen extra kost, gelijk verde len over de werknemers en de bouwbedrijven. Voor de huidi ge. resterende premie voor vroegpensioen moet de verhou- ^S van tweederde door de werkgever en eenderde door de werknemer overeind blijven, zegt Kerstens. Dit een onderzoek van FNV Bouw onder zeshonderd bouw vakker^ blijkt dat 90 procent van de werknemers het vroeg pensioen van groot belang acht. eigens de bond geldt dat ook voor jongere werknemers. Zo geeft eenderde van het jonge per soneel aan dat het bereid is om extra premie te betalen voor het vroegpensioen van werknemers menu ouder zijn dan 55 jaar. Dit de enquête blijkt ook dat men het vroegpensioen het be langrijkste punt vindt in de ^O-onderhandelingen. ANP door René Bouwmeester DEN HAAG - Tandarts worden in Engeland, badmeester in Cy prus of vertegenwoordiger van vloerbedekking in Duitsland. Te genwoordig heeft het Centrum voor Werk en Inkomen ook ba nen in het buitenland in de aan bieding. De banen worden aangeboden door de Europese werkgelegen- heidsorganisatie Eures, in Ne derland ondergebracht bij het CWI. Het CWI presenteert de va catures in haar kantoren aan werkzoekenden. En met succes, zegt Herman Talsma, bij het CWI in Den Haag het aanspreek punt namens Eures. Talsma sig naleert toenemende belangstel ling voor banen in het buiten land. „Onze buurlanden Duitsland en België zijn de landen waar de meeste emigranten naartoe gaan. De interesse voor wonen en werken in Scandinavische landen neemt ook toe." Exacte aantallen over het aan tal mensen dat via het CWI over de grens is gaan werken, heeft het Centrum niet beschikbaar. Ook het Centraal Bureau voor de Statstiek kan die niet mel den. Vast staat wel dat vorig jaar 49.000 mensen Nederland hebben verlaten voor een ander land. Een toename ten opzichte van de afgelopen jaren. Het CWI weet wel hoeveel ba nen er beschikbaar zijn. Het aan tal aangeboden vacatures in Noorwegen bedraagt ruwweg 7000, in Zweden zijn ongeveer 10.000 vacatures aangemeld. De Noren willen vooral mensen voor de gezondheidszorg, de Zweden zoeken hoog opgeleid personeel of vaklieden in de bouw, automonteurs en vracht wagenchauffeurs. In beide lan den is de werkloosheid relatief laag. Contact Sinds medio 2003 zijn via het CWI ongeveer 250 mensen aan een baan in Noorwegen geko men. Over Zweden zijn geen ge gevens beschikbaar. Behalve het CWI komen mensen ook via andere kanalen aan een baan in het buitenland. Mensen zoeken direct contact met een werkge ver of worden via andere organi saties gerekruteerd. Volgens Talsma, Eures-adviseur bij het CWI, is de toenemende belang stelling voor een baan in het bui tenland en dan met name Zwe den en Noorwegen, af te lezen aan de voorlichtingsbijeenkom sten over deze landen. „In 2003 vond een Scandinavië- dag plaats in Amersfoort waar de emigratie naar Scandinavi sche landen centraal stond. Hier voor bleek zoveel interesse te be staan dat Zweden en Noorwe gen nu geregeld deelnemen aan emigratiebeurzen in Nederland. Beide landen trokken volgens Talsma ook belangstelling tij dens de Expatbeurs op 11 en 12 maart in Nieuwegein. De gemeenten in Zweden en Noorwegen spelen een grote rol in de rekrutering van buiten landse werknemers. Talsma: „Veel plattelandsge meentes kampen met vergrij zing. Jonge mensen met kinde ren trekken naar de grote ste den, waardoor het aantal wer kenden in de gemeente afneemt en dat is nadelig voor de lokale economie. Om deze ontwikke ling een halt toe te roepen, pro beert men gezinnen uit Neder land te halen." GPD BILLUNBD - Het Deense speel goedconcern Lego is nog altijd niet uit de rode cijfers. De onderneming, vooral bekend van de kunststof bouwsteentjes, kwam vorig jaar uit op een ver lies voor belasting van 1,2 mil jard kroon (156 miljoen euro). In 2003 bedroeg het negatieve saldo 1,5 miljard kroon. Top man Jorgen Vig Knudstorp maakte gisteren wel gewag van 'een stap in de goede richting'. In de resultaten zijn de cijfers van de vier amusementsparken van Lego niet meegenomen. De onderneming wil ervan af. De omzet bij de speelgoedtak verminderde met 7 procent tot 6,7 miljard kroon (871 miljoen euro). ANP/DPA door Henk Postma VLISSINGEN - Zakelijk succes begint bij de vloedlijn. „Dus kom gerust eens langs", moedigt hij zijn mogelijke opdrachtge vers aan. „Dan trakteren we op een kop koffie met zeezicht." Als het aan Martijn Anderson ligt, dan begint het economisch herstel aan de Zeeuwse kust. Want ben je toe aan nieuwe idee ën, dan ligt de inspiratie daar voor het oprapen. Als Anderson Concepting, gevestigd vlakbij de Vlissingse Boulevard, biedt hij bedrijven, instellingen en overheidsorganen arrangemen ten aan voor creatieve denkpro cessen aan de kust. Het minste wat Anderson Con cepting de klant te bieden heeft, is een uurtje jutten met vindga- rantie. Levert dat niets op, dan hoeft die niet te betalen. Maar daar is Martijn Anderson niet bang voor. Veelal levert zo'n uurtje lopen langs de vloedlijn iemand nieuwe inzichten op, of sleept Anderson er een opdracht uit om medewerkers van een be drijf op een uitje naar Zeeland te trakteren. Daar biedt hij hun creatieve denksessies aan, even tueel gecombineerd met activi teiten die er borg voor staan dat manager en personeel met ver sterkte teamgeest huiswaarts ke ren. Zijn website heet bruisende branding.nl. Dat is niet alleen een knipoog naar de slogan, waarmee Vlissingen zich pro beert te verkopen. Het is ook een verwijzing naar de core busi ness waarmee Anderson Concep ting zich op de markt begeeft: het positioneren van een merk, product of organisatie (in An gelsaksisch vakjargon aange duid als branding). En het geeft aan dat het er daarbij niet storm achtig genoeg aan toe kan gaan. Teambuilden Niet voor niets bedacht Ander son voor zijn arrangementen na men als Noordzee windkracht 10: een één- of meerdaags uit stapje voor 4 tot 12 personen die doelgericht willen teambuilden en brainstormen, zodat hun be drijf tot concepten komt, waar mee het zich van andere kan on derscheiden. Daarvoor heeft hij diverse locaties voorhanden. Zo werkt hij samen met accommo daties als Roompot (vakantievil la's voor grote groepen mensen), Hotel Arion in Vlissingen, Land Martijn Anderson van Anderson Concepting: „Ik bied opdrachtgevers creatieve denktechnieken waarmee ze, uitgaand van het karakter en de mogelijkheden van hun bedrijf, zelf tot nieuwe ideeën komen." foto Lex de Meester goed Moermond bij Renesse en Buitensportcentrum Kabbe- laarsbank. Zeeland, weet Ander son, leent zich bij uitstek als uit hangbord om de activiteiten van zijn bedrijfje in de markt te zet ten. Nog niet zo lang geleden dacht hij daar heel anders over. Afkomstig uit Middelburg, stu deerde en werkte hij een tijd lang in de Randstad. Hij verloo chende er zijn afkomst enigs zins. „Ik had het idee dat ze in de Randstad zo gauw geen za ken willen doen met een bedrijf in Zeeland. Ik dacht: als ik maar zo lang mogelijk kan verbloe men dat ik een Zeeuws bedrijf ben, dan heb ik de meeste kans om een opdracht binnen te ha len." Totdat hij plotseling besef te dat zijn kracht juist in zijn af komst schuilt. „Vanuit de rest van Nederland bekeken, leek Zeeland me te ver weg. Ik merk nu dat mensen het juist leuk vinden in zee te gaan met een bedrijf dat Verwijst naar de rust en de ruimte en de mogelijkheden om inspiratie op te doen tijdens een verblijf aan de kust. Reistijd blijkt geen pro Naam: Anderson Concepting Plaats: Vlissingen Opgericht: 1993 Aantal medewerkers: 1 bleem. De afstand is heel goed te overbruggen." Anderson Con cepting onderscheidt zich niet alleen door zich als op en top Zeeuws te profileren. Het be drijfje kiest ook voor een eigen aanpak. „Wie even snel een ge likte campagne wenst, moet niet bij mij zijn. Ik bied opdrachtge vers creatieve denktechnieken waarmee ze, uitgaand van het karakter en de mogelijkheden van hun bedrijf, zelf tot nieuwe ideeen komen, waarmee ze ge stelde doelen kunnen bereiken of problemen kunnen oplossen." Loods Zoals de kapiteins bij het beva ren van de Westerschelde tijde lijk ondersteuning krijgen van een loods die hen veilig langs de zandbanken helpt varen, zo be looft Anderson zijn opdrachtge vers vakkundig naar hun doel te leiden. Maar in plaats van het peillood zet hij ontwerpprinci pes en belevenisconcepten in. „Samen met opdrachtgever en personeelsleden wordt gegaran deerd een wapenfeit ontdekt van het nieuwe product. Een ei genschap die tot op dat moment nog onderbelicht is gebleven." Anderson Concepting bestaat nog maar anderhalf jaar. In die tijd wist hij zo'n twintig op drachtgevers aan zich te binden, uiteenlopend van Roompot Va kanties, interim-managementbu reau Taurus, Landgoed Moer mond bij Renesse, Indonesisch specialiteitenrestaurant Suraba ya in Middelburg tot de Regiona le Brandweer Zeeland. Voor de Strandexpress Middelburg-Re- nesse verzorgde hij het marke tingplan en de subsidieaan vraag. Hij ontwikkelde ook diverse joint promotions met onder an dere T-Mobile, Liga, Fruitella, PicoPrint, Pentax, Unilever en De Telegraaf. Hij hielp diverse campings activiteitenprogram ma's op te zetten ter vergroting van hun onderscheidend vermo gen. Veel van die opdrachtge vers teken de loftrompet over de behaalde resultaten. Anderson mikt op uiteenlopende branches, maar speerpunt is de dienstverlenende sector, en met name de vrijetijd-branche. Want daar liggen zijn roots. „Mijn stelregel is: doe waar je goed in bent En schakel ande ren in voor de dingen die je min der goed beheerst."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23