Ambrogio Sparagna is reizende volksmuzikant PZC Paardenkathedraal bezweert nachtmerrie Niamh Parsons zingt bij stilte woensdag 6 april 2005 Zangeres Niamh Parsons houdt de traditie van de Ier se liedkunst in ere. Dat wil zeg gen dat ze meestal a capella zin gend de meest bizarre verhalen uit de rijke historie van haar land opdist. Geen populair gen re onder haar landgenoten, heeft Parsons allang ontdekt. „Ieren schijnen de muziek van hun land pas te waarderen als ze geëmigreerd zijn. Daarom heb ik nauwelijks werk in Ier land en moet ik steeds naar het buitenland." Binnenkort vertrekt ze weer naar Amerika om haar zesde al bum op te nemen. „Ik treed daar altijd op in theaters, nooit in kroegen. Ik moet bekennen dat ik nog nooit in een kroeg heb ge zongen, waar ook ter wereld. Daar zouden mijn liedjes niet tot hun recht komen. Het geroe zemoes van stemmen en het ge rinkel van bierglazen werkt al leen maar storend. En hoe lan ger de mensen in een pub zitten, hoe harder ze gaan praten. Dat past helemaal niet bij mijn bed jes. Ik houd ervan dat het dood stil is als ik zing. Als de mensen hun ogen sluiten, moeten ze Ier land kunnen zien, met al z'n heu vels en valleien, rivieren en rots kusten." Niamh Parsons is een laat bloeier. Pas na haar dertigste nam ze de stap om professioneel met muziek bezig te gaan. ,,Ik was al een jaar of twintig toen ik me voor het eerst echt voor de volksmuziek van mijn land be gon te interesseren. En ik raakte meteen verslaafd. Ik werd zange res in verschillende folkbands, maar dat was puur hobbyisme. Ik trouwde met een man die mijn zangtalent ontdekte en er voor zorgde dat ik een plaat kon opnemen. Dat album werd geen succes. Ik hinkte teveel op twee gedachten: er stonden zowel pop- als traditionele liedjes op. Daardoor was ik voor het pu- bbek moeilijk te plaatsen. Mijn huwelijk werd ook geen succes, want mijn man en ik groeiden zover uit elkaar dat we tenslotte gescheiden zijn. Maar we zijn uiteindelijk toch goede vrienden gebleven." Haar volgende album Blackbird Thrushes werd een regelrech te topper in z'n genre en bezorg de Parsons optredens in alle de len van de wereld. „Op die plaat staan alleen maar traditionele liedjes en daarmee gaf ik voor het eerst mijn eigen visitekaart je af", vertelt de zangeres. ..Wat mij vooral zo boeit is dat een liedje zo lang kan bestaan. Soms wordt het 150 jaar nadat iemand het geschreven heeft, nog gezongen. Dat vind ik fasci nerend." Harry de Jong Niamh Parsons zingt zaterdag in Schouwburg De Maagd te Bergen op Zoom (aanvang 20.15 uur) en zondag in Theater De Mythe in Goes (aan vang 20.00 uur). mbrogio Sparagna, de reizende volksmu zikant uit Italië, be wandelt muzikale paden tus sen Napels en Marseille. Zo luidt de aankondiging voor het nieuwe programma van deze Italiaanse trekzakspe ler. In meerdere opzichten worden grenzen overschre den en vormt de traditie een rode draad in de voorstelling. Ambrogio Sparagna is geen kleine jongen in de Italiaan- se volksmuziek. Hij maakte meer dan tien albums, speelde als bege leider met de Italiaanse volksmu- ziekdiva's Gianna Nannini en Lu- cilla Galeazzi en Franco Battia- to. Hij werd in 1957 geboren in Maranola, een dorpje in de pro vincie Latina, halfweg tussen Ro me en Napels. „Ambrogio komt uit een zeer muzikale familie. Zijn grootvader was een beroem de verhalenverteller en volksmu zikant", vertelt Erasmo Treglia, degene van zijn huidige trio die het beste Engels spreekt. „Zijn grootvader ondernam reizen bui ten de provincie en zelfs langs de Middellandse zeekust naar Frankrijk. In dit project volgt Ambrogio de route van zijn opa. We vertellen zijn verhaal, spelen enkele traditionele bederen die hij gebruikte en zelfs composi ties van Ambrogio's grootvader. We hebben ze wel aangepast aan deze tijd. Om het verhaal muzi kaal te vervolmaken heeft Am brogio er nieuwe composities aan toegevoegd. In feite doen we precies hetzelfde als die man in zijn tijd: met eenvoudige, onver sterkte instrumenten proberen het publiek te imponeren." Over dat laatste bestaat geen twijfel. De voorstelbngen van het trio Ambrogio Sparagna zijn niet alleen muzikaal een genot om naar te luisteren. De shows zijn energiek en levendig, een vi sueel aantrekkelijk spektakel. De muzikanten houden er van om het pubbek te verrassen, ha len diverse onverwachte streken uit en benutten attributen om de aandacht te vangen. Zo wordt soms gebruik gemaakt van pop pen of van carnavaleske mas kers. Men loopt en springt op het toneel en in de zaal. Er is een voortdurende communicatie met het pubbek, en ook hier loert de humor om de hoek. Een vergelij- king met de Commedia deb arte dringt zich op. „Deze wijze van performance is verbonden aan onze regio, waai de verhalenvertellers en de muzi kanten de interesse van de pas santen moesten zien op te wek ken. Ze speelden ten slotte op straat. Wij doen het in theaters, maar met dezelfde intentie." Het trio gebruikt muziekinstru menten als de organetto (Italiaan se trekzak), trompetviool, gitaar, ciaramella (traditionele hobo), draailier, percussie en tamboe rijn. Het repertoire bestaat uit dansbare frenetici, de bezwe rende saltarello (uit Noord Ita- bë) en tarantella (uit Zuid Italië), ninne-nanne's, verhalende sere nades en babades. Ambrogio Sparagna zingt ze overtuigend op een pakkende manier. „We zingen vrij veel verhalende bede- ren. Dat is een kenmerk van de plaats waar we vandaan komen, op de grens tussen het noorden en het zuiden van Italië. Ga je het dorp uit en verder naar het zuiden, dan worden er geen balla des meer gezongen." Marius Roeting Ambrogio Sparagna (organettto) treedt zondag vanaf 15.00 uur op in het Arsenaaltheater in Vlissingen. Hij wordt begeleid door Erasmo Tre glia (viool, draailier, gitaar, ciaramel la, percussie) en Valentina Sirraiuolo (tamboerijn, zang). Ambrogio Sparagna volgt met zijn trekharmonica de voetstappen van zijn opa. Niamh Parsons zingt Ierse folk. Je grootste nachtmerrie regis seren. Of spelen. Dat is wat de Oostenrijkse pestkop Tho mas Bemhard (1931-1989) van de uitvoerders van De Theater maker (1984) verlangt. Akeliger dan in dit stuk kan de carrière van een toneelmaker onmogelijk eindigen. Spelen in een verlaten oord dat Otzbach heet, in een smerig zaaltje, waar het ruikt naar bloedworst en varkensmest, met medespe lers - tevens gezinsleden - die je zelfgeschreven meesterwerk ka- pot hoesten of de woorden als graniet op de vloer stuk laten vallen. Dan blijkt je meester werk oók fout in Otzbach-Kotz- bach te zijn aangekondigd: Rat der Geschiedenis, in plaats van Rad der Geschiedenis. Genoeg om bij elke acteur, elke regisseur het koude angstzweet te laten uitbreken, maar Bem hard weet het allemaal nog er ger te maken. Geen spatje mede dogen heeft hij voor zijn hoofd persoon, de topacteur en toneel schrijver Bruscon. De tirade die deze theatermaker bij aan komst in Otzbach afsteekt, laat maar één conclusie toe: eigen schuld, dikke bult, had je maar niet zo'n over het paard getilde, megalomane nareist moeten zijn. In feite krijgt de theaterma ker zijn trekken thuis. Ook al zegt Bruscon de meest naargeestige dingen over to neel, over socialisten, over de zin van het bestaan, over vrou wen, hij doet dat met een niets ontziende verbale verve. Brus con is een man die de strijd aan bindt tegen zijn eigen kansloze middelmaat. Tot op het aller- laatst weigert hij concessies te doen aan wat hij zijn artistieke geweten noemt. Absolute duis ternis eist hij aan het einde van zijn 'komedie die eigenbjk een tragedie is'. Ook de noodverheh- ting moet vijf minuten lang uit. Anders wordt er mooi niet ge speeld in Otzbach! Grotesk, maar op een bepaalde manier toch ook wel heroïsch. De Paardenkathedraal zet deze nachtmerrie in regie van Dirk Tanghe om in een droom van een toneelvoorstelling. Thomas de Bres is prachtig als Bruscon. Lopen doet hij nauwelijks, als een dodelijk gewond beest klauwt en grauwt hij om zich heen, terwijl vrouw, kinderen, waard en dochter van de waard hem mijden als de pest. Of beter gezegd, zijn bestaan glashard proberen te ontkennen, wat het nog schrijnender maakt. De wij de cirkel van eenzaamheid om hem heen, wordt even door kruist door de dochter. Zij legt haar hoofd op zijn benen, hij merkt het niet eens, vol als hij is van het eigen zelfbeklag. Centraal op het verder kale po dium staat een fascinerend ob ject dat in eerste instantie nog het meest doet denken aan een vervallen kermisattractie. Ge meen zuurstokrood, goedkoop decormateriaal. In het laatste bedrijf pompt dit ding zich op tot een dreigende rode hel, even megalomaan, barok en nacht merrieachtig als het verhaal van Bruscon zelf. Eric van der Velden Paardenkathedraal speelt De Thea termaker, dinsdag vanaf 20.00 in de Stadsschouwburg van Middelburg. Cabaret Het duo Zusje Voogd presenteert Customized. b Dit keer nemen Sjamke en Nellerike de Voogd de indivf sering en jachtige maatschappij onder de loep. •Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur Comedy i. A Night of Comedy presenteert diverse artiesten. A Het publiek weet nooit tevoren wie precies op het podiC komt. Dat kunnen bekenden zijn zoals Sjaak Bral of Ji| Speelmans, maar ook jong talent zoals Chris van der Ei] Evelien de Jong of Emile Gronert. •Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur Muziektheater £U De Helling speelt Divine Excess. Goddelijke overdaad behandelt extase, zowel religieus! de zinnelijke roes, in een combinatie van drie zeer uite&j pende muziekstromen: de eenstemmige gezangen van 4 gard von Bingen, de klavecimbelmuziek van Forgueraih electronische muziek. Teksten van De Sade en fragmea] uit de bijbel zijn gecombineerd met de stamelende hoo:L soon (Gerrie de Vries) in haar strijd tussen goed en kwÉ •Podium 't Beest, Goes, 20.30 uur r Rock jj Surrender treedt op met rock in Bevelands dialect. e De formatie Defence uit Krabbendijke verzorgt het vo:fc gramma met Engelstalige covers. e; •Heartbreak Café, Goes, 20.30 uur Solex Solex verzorgt een concert. Zangeres Liesbeth Esselink wordt met haar samples bè leid door drummer Marit de Loos. Mullhouse uit FrfÉij verzorgt het voorprogramma met een combinatie van of try, blues, underground en jazz. •De Piek, Vlissingen, 22.00 uur ZATERDAG Concours KNFM-Zeeland houdt een solistenconcours. De verrichtingen van blazers en drummers worden beo deeld door J. Conjaerts. •De Stenge, Heinkenszand, 10.00 uur Jubileumconcert Convocare verzorgt een jubileumconcert. Het Zeeuws Reformatorisch Symfonisch emsemble voe cantate Mein Hertz ist bereit uit van Nicholas BruhnsJ Jan de Kam (bas), Rebecca Wisse (viool), André Poort (klavecimbel) en Ellen Moerdijk (cello). •Geerteskerk, Kloetinge, 19.30 uur ROTTERDAM Lunchconcert. Gruppo Montebello o.l.v. Henk Guittart. Concert- en con gresgebouw de Doelen, wo 12.45 uur. Rotterdams Philharmonisch: Mozart en Brahms, o.l.v. Ed Spanjaard met Lars Vogt - piano. Mendelssohn - Ou verture Die Hebriden, Mozart - Sym fonie nr.38 'Praagse', Brahms - Piano concert nr.l. Concert- en congresge bouw de Doelen, wo, do, vrij en zo 20.15 uur. Theater van de Vijfde Straat - Ashu- ra van de Turkse regisseur Mustafa Avkiran gaat over de verhuizing van twee miljoen Grieken en Turken na de Eerste Wereldoorlog. Rotterdamse Schouwburg, wo 20.15 uur. Body of work, part 2. Benefietvoor stelling door studenten van het Rot terdams Conservatorium en de Rotter damse Dansacademie. Rotterdamse Schouwburg, do 20.00 uur. Spectrum India. Singhajit Singh en ensemble. De dansvorm Manipuri geldt als een van India's rijkste dans vormen. Singhajit Singh wordt verge zeld door de danseres Charu Sija Ma- thur en een muzikaal ensemble. Con cert- en congresgebouw de Doelen, do 20.15 uur. Kees Torn - Doe mee en win. De uit Zeeland afkomstige Kees Torn is een dromer, sigarenroker, whiskydrinker, tekstdichter en componist. Theater Zuidplein, do 20.00 uur. Paramount. Scapino Ballet Rotter dam. Artistiek leider/choreograaf Ed Wubbe voert westerse emigranten ten tonele die weemoedig vasthouden aan hun eigen gewoonten. Rotterdam se Schouwburg, vrij, za 20.15 uur. Calefax. Goldberg- en andere varia ties. Concert- en congresgebouw de Doelen, vrij 20.30 uur. Stan (B): Redde wie zich redde kan, geen slechte titel. Jolente De Keers- maeker, Sara De Roo en Damiaan de Schrijver maken een opvolger van Al les is Rustig (1999). Rotterdamse Schouwburg, vrij en za 20.30 uur. Denise Jannah. Jazz-zangeres Denise Jannah is een veelzijdig artieste die behalve jazz ook jazz-fusion, latin en wereldmuziek ten gehore brengt. Ze staat garant voor een optreden vol soul, blues en swing. Concert- en con gresgebouw de Doelen, za 20.15 uur. La Traviata van Verdi. Vlaams Radio Orkest en Vlaams Radio Koor o.l.v. Yoel Levi. Concert- en congresge bouw de Doelen, za 20.15 uur. Kamermuziek op zondagmorgen. East West Academy o.l.v. Nobuko Imai, altviool. De Bondt - Une fois avant que mourir (nieuw werk); Men delssohn - Octet. Concert- en congres gebouw de Doelen, zo 11.00 uur. Royal Jazz van het Haags Conservato rium. (i.s.m. Rotterdams Conservato rium en Doelencafé) Concert- en con gresgebouw de Doelen, zo 14.30 uur. De methode Ribadier. Nationale to neel. Vreemdgaan is van alle tijden. Regie: Frans Strijards. Rotterdamse Schouwburg, ma en di 20.15 uur. Strijkkwartet: Keller Quartett. Schu bert - Strijkkwartet nr. 8 in Bes op. 168 Dl 12, Ligeti - Strijkkwartet nr.2, Beethoven - Strijkkwartet nr. 12 in Es op. 12. Concert- en congresge bouw de Doelen, di 20.15 uur. Later weiter. In deze Huis a/d werf productie stapt Lizzy Timmers uit de trein der vooruitgang. Ze propageert een consumptiestopen geeft haar on gezouten mening over de hedendaag se stadsinrichting. Rotterdamse Schouwburg, di 20.30 uur. ANTWERPEN Behanger-garnierder Komedie over een behanger-garnier der met toneel aspiraties naar Donald Churchill, do. vr. en za. E.W.T. 20.30 uur, zo. 15.00 uur hoogtepunt uit de Duitse toneelro- mantiek en vulkanische tragedie over geheime liefdes, tweedracht en machtswellust door de Nederlandse toneelgroep 't Barre Land. do. vr. en za. Monty 20.30 uur; Belgische pre mière. An ja en Esther. Jongerenvoorstelling en theaterstuk, gebaseerd op de ro man van Klaus Mann (de oudste zoon van Thomas Mann), dat zich afspeelt in een oud klooster, waar een 'herstel lingsoord voor gevallen, kinderen' is gevestigd; bewerking en regie Mieja Hollevoet door jongerengroep Toneel- huis. do. vr. en za. Bourla 20.00 uur. Recept voor moord. Thriller, do. vr. en za. Noordtheater 20.30 uur, zo. 15.00 uur. Voorstellingen in het Fakkeltheater: Fuck You (50 Jaar en dan?!), muzika le theatervoorstelling, tevens verjaar dagsfeest van en door An Nelissen, vr. en za. rode zaal 20.30 uur; Patatje, theatervoorstelling, waarin verhalen en maatschappijkritische situaties op een ontspannende en komische ma nier tot leven worden gewekt; authen tiek Antwerps theater, naar De poes- jenelle gonet is vertelle van Alex Van Haecke, door Theater Zeemanshuis, vr. en za. keldertheater 20.30 uur De familie Schroffenstein. Eerste Voorstellingen in het Raamtheater: theaterstuk van Heinrich von Kleist, De libertijn, toneelstuk naar Eric-Em- manuel Schmitt over de franse filo soof Diderot en waarom er in de eer ste Encyclopédie geen Lemma Mo raal- of Deugd staat, wo. t/m za. Raamtheater op 't Zuid 20.00 uur Voorstellingen in de Arenberg: Pippi Langkous, familiemusical naar jeugdboek Astrid Lindgren, wo. do. vr. en za. 15.00 en 19.00 uur, zo. 14.00 en 17.00 uur; Monsoon Support De Bossen, pop- en rockconcert, wo. 20.30 uur; De prijs van de vis, jonge renvoorstelling vanaf 16+ over hoe kleine gebeurtenissen een wereld van verschil maken en grote gebeurtenis sen een wereld verkleinen door Twee- takt - Plan A, vr. 19.00 uur, za. 20.30 uur, zo. 11.00 uur; Open Podium, voorstelling met jong en aanstorm end talent in diverse disciplines, zo. 20.30 uur; Not for easely offended show, Engelse stand-up comedy door Jerry Saodowitz, The most offensive comedian in the world, di. 20.15 uur. Voorstellingen in het Zuiderpershuis: Danser en choreograaf Singhajit Singh en Ensemble met Manipu- ri-dans uit Noordoost-India, vr. 20.30 uur; Cantaora India Martinez Angel Pastor, concert met flamenco zang uit Spanje, za. 20.30 uur. Sneeuwwitje. Romantische familie musical naar het klassieke sprookje, wo. t/m zo. Kon. Elisabethzaal 11.00 en 16.00 uur. Robbert Jan Proos en Elske Rollema treden op. De cabaretier, oorspronkelijk afkomstig uit 's Heer Hen drikskinderen doet een greep uit zijn programma Redder zwemmen. Elske Rollema speelt Tij. •Kaj Munk, Hansweert, 20.00 uur Cabaret Bert Visser is terug niet Nee, dan Lourdes. Zie vrijdag. Ook deze voorstelling is uitverkocht. •Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Cabaret Alkemade Bloemen presenteren HybrisHydrolisch. Een rode stoel vertolkt de hoofdrol in dit tweede cabaret] gramma van Leo Alkemade en Roel Bloemen. •Gemeenschapscentrum Meulvliet, Tholen, 20.15 uur Lenteconcert Muziekvereniging Heikant verzorgt een Lenteconcert. Het optreden van de percussiegroep olv Luc van het opleidingsorkest en de fanfare olv Etienne Ferket in het teken van de wederopbouw in Sri Lanka. •Gemeenschapscentrum 't Heike, Heikant, 19.30 uur Revue De Goeie Ouwe Radio presenteert In de Lucht, een met hits uit de jaren vijftig. De liedjes komen uit radioprogramma's zoals De dagavondtrein en Negen heit de klok. Een quiz en spel van Paul Vlaanderen zijn in de show opgenomen. •De Schutse, Burgh Haamstede, 20.00 uur Nederlandstalig Zanger Alwin uit Hoedekenskerke presenteert zijn cd op het Nederlandstalig festival. Medewerking verlenen verder Dennie Christiaan, Kroes, Anita de Hoop, Marc en Dave en vele anderen, va Super band zorgt voor de begeleiding. •De Stenge, Heinkenszand, 20.00 uur Concert Het Zeeuws Orkest verzorgt een concert Italiaanse Zie vrijdag. •N.H. kerk, IJzendijke, 20.00 uur Komedie Peter Faber doet Goeie zaken. Deze solo-voorstelling behandelt corruptie, seks eii en het geheim van nooit meer failliet gaan. Het publ krijgt de kans het verloop te beïnvloeden. •Scheldetheater, Terneuzen, 20.00 uur Voorjaarsconcert Veronica verzorgt een voorjaarsconcert. De Koninklijke Muziekvereniging olv dirigent Rony D'Herck presenteert de nieuwe cd Veronica at the die uitsluitend filmmuziek bevat. •Ledeltheater, Oostburg, 20.00 uur Dubbelcabaret

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 28