Ambrogio Sparagna is
reizende volksmuzikant
PZC
Paardenkathedraal bezweert nachtmerrie
Niamh Parsons
zingt bij stilte
woensdag 6 april 2005
Zangeres Niamh Parsons
houdt de traditie van de Ier
se liedkunst in ere. Dat wil zeg
gen dat ze meestal a capella zin
gend de meest bizarre verhalen
uit de rijke historie van haar
land opdist. Geen populair gen
re onder haar landgenoten,
heeft Parsons allang ontdekt.
„Ieren schijnen de muziek van
hun land pas te waarderen als
ze geëmigreerd zijn. Daarom
heb ik nauwelijks werk in Ier
land en moet ik steeds naar het
buitenland."
Binnenkort vertrekt ze weer
naar Amerika om haar zesde al
bum op te nemen. „Ik treed daar
altijd op in theaters, nooit in
kroegen. Ik moet bekennen dat
ik nog nooit in een kroeg heb ge
zongen, waar ook ter wereld.
Daar zouden mijn liedjes niet
tot hun recht komen. Het geroe
zemoes van stemmen en het ge
rinkel van bierglazen werkt al
leen maar storend. En hoe lan
ger de mensen in een pub zitten,
hoe harder ze gaan praten. Dat
past helemaal niet bij mijn bed
jes. Ik houd ervan dat het dood
stil is als ik zing. Als de mensen
hun ogen sluiten, moeten ze Ier
land kunnen zien, met al z'n heu
vels en valleien, rivieren en rots
kusten."
Niamh Parsons is een laat
bloeier. Pas na haar dertigste
nam ze de stap om professioneel
met muziek bezig te gaan. ,,Ik
was al een jaar of twintig toen
ik me voor het eerst echt voor de
volksmuziek van mijn land be
gon te interesseren. En ik raakte
meteen verslaafd. Ik werd zange
res in verschillende folkbands,
maar dat was puur hobbyisme.
Ik trouwde met een man die
mijn zangtalent ontdekte en er
voor zorgde dat ik een plaat kon
opnemen. Dat album werd geen
succes. Ik hinkte teveel op twee
gedachten: er stonden zowel
pop- als traditionele liedjes op.
Daardoor was ik voor het pu-
bbek moeilijk te plaatsen. Mijn
huwelijk werd ook geen succes,
want mijn man en ik groeiden
zover uit elkaar dat we tenslotte
gescheiden zijn. Maar we zijn
uiteindelijk toch goede vrienden
gebleven."
Haar volgende album Blackbird
Thrushes werd een regelrech
te topper in z'n genre en bezorg
de Parsons optredens in alle de
len van de wereld. „Op die plaat
staan alleen maar traditionele
liedjes en daarmee gaf ik voor
het eerst mijn eigen visitekaart
je af", vertelt de zangeres.
..Wat mij vooral zo boeit is dat
een liedje zo lang kan bestaan.
Soms wordt het 150 jaar nadat
iemand het geschreven heeft,
nog gezongen. Dat vind ik fasci
nerend."
Harry de Jong
Niamh Parsons zingt zaterdag in
Schouwburg De Maagd te Bergen op
Zoom (aanvang 20.15 uur) en zondag
in Theater De Mythe in Goes (aan
vang 20.00 uur).
mbrogio Sparagna,
de reizende volksmu
zikant uit Italië, be
wandelt muzikale paden tus
sen Napels en Marseille. Zo
luidt de aankondiging voor
het nieuwe programma van
deze Italiaanse trekzakspe
ler. In meerdere opzichten
worden grenzen overschre
den en vormt de traditie een
rode draad in de voorstelling.
Ambrogio Sparagna is geen
kleine jongen in de Italiaan-
se volksmuziek. Hij maakte meer
dan tien albums, speelde als bege
leider met de Italiaanse volksmu-
ziekdiva's Gianna Nannini en Lu-
cilla Galeazzi en Franco Battia-
to. Hij werd in 1957 geboren in
Maranola, een dorpje in de pro
vincie Latina, halfweg tussen Ro
me en Napels. „Ambrogio komt
uit een zeer muzikale familie.
Zijn grootvader was een beroem
de verhalenverteller en volksmu
zikant", vertelt Erasmo Treglia,
degene van zijn huidige trio die
het beste Engels spreekt. „Zijn
grootvader ondernam reizen bui
ten de provincie en zelfs langs de
Middellandse zeekust naar
Frankrijk. In dit project volgt
Ambrogio de route van zijn opa.
We vertellen zijn verhaal, spelen
enkele traditionele bederen die
hij gebruikte en zelfs composi
ties van Ambrogio's grootvader.
We hebben ze wel aangepast aan
deze tijd. Om het verhaal muzi
kaal te vervolmaken heeft Am
brogio er nieuwe composities
aan toegevoegd. In feite doen we
precies hetzelfde als die man in
zijn tijd: met eenvoudige, onver
sterkte instrumenten proberen
het publiek te imponeren."
Over dat laatste bestaat geen
twijfel. De voorstelbngen van
het trio Ambrogio Sparagna zijn
niet alleen muzikaal een genot
om naar te luisteren. De shows
zijn energiek en levendig, een vi
sueel aantrekkelijk spektakel.
De muzikanten houden er van
om het pubbek te verrassen, ha
len diverse onverwachte streken
uit en benutten attributen om de
aandacht te vangen. Zo wordt
soms gebruik gemaakt van pop
pen of van carnavaleske mas
kers. Men loopt en springt op het
toneel en in de zaal. Er is een
voortdurende communicatie met
het pubbek, en ook hier loert de
humor om de hoek. Een vergelij-
king met de Commedia deb arte
dringt zich op.
„Deze wijze van performance is
verbonden aan onze regio, waai
de verhalenvertellers en de muzi
kanten de interesse van de pas
santen moesten zien op te wek
ken. Ze speelden ten slotte op
straat. Wij doen het in theaters,
maar met dezelfde intentie."
Het trio gebruikt muziekinstru
menten als de organetto (Italiaan
se trekzak), trompetviool, gitaar,
ciaramella (traditionele hobo),
draailier, percussie en tamboe
rijn. Het repertoire bestaat uit
dansbare frenetici, de bezwe
rende saltarello (uit Noord Ita-
bë) en tarantella (uit Zuid Italië),
ninne-nanne's, verhalende sere
nades en babades. Ambrogio
Sparagna zingt ze overtuigend
op een pakkende manier. „We
zingen vrij veel verhalende bede-
ren. Dat is een kenmerk van de
plaats waar we vandaan komen,
op de grens tussen het noorden
en het zuiden van Italië. Ga je
het dorp uit en verder naar het
zuiden, dan worden er geen balla
des meer gezongen."
Marius Roeting
Ambrogio Sparagna (organettto)
treedt zondag vanaf 15.00 uur op in
het Arsenaaltheater in Vlissingen.
Hij wordt begeleid door Erasmo Tre
glia (viool, draailier, gitaar, ciaramel
la, percussie) en Valentina Sirraiuolo
(tamboerijn, zang).
Ambrogio Sparagna volgt met zijn trekharmonica de voetstappen van zijn opa.
Niamh Parsons zingt Ierse folk.
Je grootste nachtmerrie regis
seren. Of spelen. Dat is wat
de Oostenrijkse pestkop Tho
mas Bemhard (1931-1989) van
de uitvoerders van De Theater
maker (1984) verlangt.
Akeliger dan in dit stuk kan de
carrière van een toneelmaker
onmogelijk eindigen. Spelen in
een verlaten oord dat Otzbach
heet, in een smerig zaaltje,
waar het ruikt naar bloedworst
en varkensmest, met medespe
lers - tevens gezinsleden - die je
zelfgeschreven meesterwerk ka-
pot hoesten of de woorden als
graniet op de vloer stuk laten
vallen. Dan blijkt je meester
werk oók fout in Otzbach-Kotz-
bach te zijn aangekondigd: Rat
der Geschiedenis, in plaats van
Rad der Geschiedenis.
Genoeg om bij elke acteur, elke
regisseur het koude angstzweet
te laten uitbreken, maar Bem
hard weet het allemaal nog er
ger te maken. Geen spatje mede
dogen heeft hij voor zijn hoofd
persoon, de topacteur en toneel
schrijver Bruscon. De tirade die
deze theatermaker bij aan
komst in Otzbach afsteekt, laat
maar één conclusie toe: eigen
schuld, dikke bult, had je maar
niet zo'n over het paard getilde,
megalomane nareist moeten
zijn. In feite krijgt de theaterma
ker zijn trekken thuis.
Ook al zegt Bruscon de meest
naargeestige dingen over to
neel, over socialisten, over de
zin van het bestaan, over vrou
wen, hij doet dat met een niets
ontziende verbale verve. Brus
con is een man die de strijd aan
bindt tegen zijn eigen kansloze
middelmaat. Tot op het aller-
laatst weigert hij concessies te
doen aan wat hij zijn artistieke
geweten noemt. Absolute duis
ternis eist hij aan het einde van
zijn 'komedie die eigenbjk een
tragedie is'. Ook de noodverheh-
ting moet vijf minuten lang uit.
Anders wordt er mooi niet ge
speeld in Otzbach! Grotesk,
maar op een bepaalde manier
toch ook wel heroïsch.
De Paardenkathedraal zet deze
nachtmerrie in regie van Dirk
Tanghe om in een droom van
een toneelvoorstelling. Thomas
de Bres is prachtig als Bruscon.
Lopen doet hij nauwelijks, als
een dodelijk gewond beest
klauwt en grauwt hij om zich
heen, terwijl vrouw, kinderen,
waard en dochter van de waard
hem mijden als de pest. Of beter
gezegd, zijn bestaan glashard
proberen te ontkennen, wat het
nog schrijnender maakt. De wij
de cirkel van eenzaamheid om
hem heen, wordt even door
kruist door de dochter. Zij legt
haar hoofd op zijn benen, hij
merkt het niet eens, vol als hij
is van het eigen zelfbeklag.
Centraal op het verder kale po
dium staat een fascinerend ob
ject dat in eerste instantie nog
het meest doet denken aan een
vervallen kermisattractie. Ge
meen zuurstokrood, goedkoop
decormateriaal. In het laatste
bedrijf pompt dit ding zich op
tot een dreigende rode hel, even
megalomaan, barok en nacht
merrieachtig als het verhaal
van Bruscon zelf.
Eric van der Velden
Paardenkathedraal speelt De Thea
termaker, dinsdag vanaf 20.00 in de
Stadsschouwburg van Middelburg.
Cabaret
Het duo Zusje Voogd presenteert Customized. b
Dit keer nemen Sjamke en Nellerike de Voogd de indivf
sering en jachtige maatschappij onder de loep.
•Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur
Comedy i.
A Night of Comedy presenteert diverse artiesten. A
Het publiek weet nooit tevoren wie precies op het podiC
komt. Dat kunnen bekenden zijn zoals Sjaak Bral of Ji|
Speelmans, maar ook jong talent zoals Chris van der Ei]
Evelien de Jong of Emile Gronert.
•Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur
Muziektheater
£U
De Helling speelt Divine Excess.
Goddelijke overdaad behandelt extase, zowel religieus!
de zinnelijke roes, in een combinatie van drie zeer uite&j
pende muziekstromen: de eenstemmige gezangen van 4
gard von Bingen, de klavecimbelmuziek van Forgueraih
electronische muziek. Teksten van De Sade en fragmea]
uit de bijbel zijn gecombineerd met de stamelende hoo:L
soon (Gerrie de Vries) in haar strijd tussen goed en kwÉ
•Podium 't Beest, Goes, 20.30 uur r
Rock jj
Surrender treedt op met rock in Bevelands dialect. e
De formatie Defence uit Krabbendijke verzorgt het vo:fc
gramma met Engelstalige covers. e;
•Heartbreak Café, Goes, 20.30 uur
Solex
Solex verzorgt een concert.
Zangeres Liesbeth Esselink wordt met haar samples bè
leid door drummer Marit de Loos. Mullhouse uit FrfÉij
verzorgt het voorprogramma met een combinatie van of
try, blues, underground en jazz.
•De Piek, Vlissingen, 22.00 uur
ZATERDAG
Concours
KNFM-Zeeland houdt een solistenconcours.
De verrichtingen van blazers en drummers worden beo
deeld door J. Conjaerts.
•De Stenge, Heinkenszand, 10.00 uur
Jubileumconcert
Convocare verzorgt een jubileumconcert.
Het Zeeuws Reformatorisch Symfonisch emsemble voe
cantate Mein Hertz ist bereit uit van Nicholas BruhnsJ
Jan de Kam (bas), Rebecca Wisse (viool), André Poort
(klavecimbel) en Ellen Moerdijk (cello).
•Geerteskerk, Kloetinge, 19.30 uur
ROTTERDAM
Lunchconcert. Gruppo Montebello
o.l.v. Henk Guittart. Concert- en con
gresgebouw de Doelen, wo 12.45 uur.
Rotterdams Philharmonisch: Mozart
en Brahms, o.l.v. Ed Spanjaard met
Lars Vogt - piano. Mendelssohn - Ou
verture Die Hebriden, Mozart - Sym
fonie nr.38 'Praagse', Brahms - Piano
concert nr.l. Concert- en congresge
bouw de Doelen, wo, do, vrij en zo
20.15 uur.
Theater van de Vijfde Straat - Ashu-
ra van de Turkse regisseur Mustafa
Avkiran gaat over de verhuizing van
twee miljoen Grieken en Turken na
de Eerste Wereldoorlog. Rotterdamse
Schouwburg, wo 20.15 uur.
Body of work, part 2. Benefietvoor
stelling door studenten van het Rot
terdams Conservatorium en de Rotter
damse Dansacademie. Rotterdamse
Schouwburg, do 20.00 uur.
Spectrum India. Singhajit Singh en
ensemble. De dansvorm Manipuri
geldt als een van India's rijkste dans
vormen. Singhajit Singh wordt verge
zeld door de danseres Charu Sija Ma-
thur en een muzikaal ensemble. Con
cert- en congresgebouw de Doelen,
do 20.15 uur.
Kees Torn - Doe mee en win. De uit
Zeeland afkomstige Kees Torn is een
dromer, sigarenroker, whiskydrinker,
tekstdichter en componist. Theater
Zuidplein, do 20.00 uur.
Paramount. Scapino Ballet Rotter
dam. Artistiek leider/choreograaf Ed
Wubbe voert westerse emigranten
ten tonele die weemoedig vasthouden
aan hun eigen gewoonten. Rotterdam
se Schouwburg, vrij, za 20.15 uur.
Calefax. Goldberg- en andere varia
ties. Concert- en congresgebouw de
Doelen, vrij 20.30 uur.
Stan (B): Redde wie zich redde kan,
geen slechte titel. Jolente De Keers-
maeker, Sara De Roo en Damiaan de
Schrijver maken een opvolger van Al
les is Rustig (1999). Rotterdamse
Schouwburg, vrij en za 20.30 uur.
Denise Jannah. Jazz-zangeres Denise
Jannah is een veelzijdig artieste die
behalve jazz ook jazz-fusion, latin en
wereldmuziek ten gehore brengt. Ze
staat garant voor een optreden vol
soul, blues en swing. Concert- en con
gresgebouw de Doelen, za 20.15 uur.
La Traviata van Verdi. Vlaams Radio
Orkest en Vlaams Radio Koor o.l.v.
Yoel Levi. Concert- en congresge
bouw de Doelen, za 20.15 uur.
Kamermuziek op zondagmorgen.
East West Academy o.l.v. Nobuko
Imai, altviool. De Bondt - Une fois
avant que mourir (nieuw werk); Men
delssohn - Octet. Concert- en congres
gebouw de Doelen, zo 11.00 uur.
Royal Jazz van het Haags Conservato
rium. (i.s.m. Rotterdams Conservato
rium en Doelencafé) Concert- en con
gresgebouw de Doelen, zo 14.30 uur.
De methode Ribadier. Nationale to
neel. Vreemdgaan is van alle tijden.
Regie: Frans Strijards. Rotterdamse
Schouwburg, ma en di 20.15 uur.
Strijkkwartet: Keller Quartett. Schu
bert - Strijkkwartet nr. 8 in Bes
op. 168 Dl 12, Ligeti - Strijkkwartet
nr.2, Beethoven - Strijkkwartet nr. 12
in Es op. 12. Concert- en congresge
bouw de Doelen, di 20.15 uur.
Later weiter. In deze Huis a/d werf
productie stapt Lizzy Timmers uit de
trein der vooruitgang. Ze propageert
een consumptiestopen geeft haar on
gezouten mening over de hedendaag
se stadsinrichting. Rotterdamse
Schouwburg, di 20.30 uur.
ANTWERPEN
Behanger-garnierder
Komedie over een behanger-garnier
der met toneel aspiraties naar Donald
Churchill, do. vr. en za. E.W.T. 20.30
uur, zo. 15.00 uur
hoogtepunt uit de Duitse toneelro-
mantiek en vulkanische tragedie over
geheime liefdes, tweedracht en
machtswellust door de Nederlandse
toneelgroep 't Barre Land. do. vr. en
za. Monty 20.30 uur; Belgische pre
mière.
An ja en Esther. Jongerenvoorstelling
en theaterstuk, gebaseerd op de ro
man van Klaus Mann (de oudste zoon
van Thomas Mann), dat zich afspeelt
in een oud klooster, waar een 'herstel
lingsoord voor gevallen, kinderen' is
gevestigd; bewerking en regie Mieja
Hollevoet door jongerengroep Toneel-
huis. do. vr. en za. Bourla 20.00 uur.
Recept voor moord. Thriller, do. vr.
en za. Noordtheater 20.30 uur, zo.
15.00 uur.
Voorstellingen in het Fakkeltheater:
Fuck You (50 Jaar en dan?!), muzika
le theatervoorstelling, tevens verjaar
dagsfeest van en door An Nelissen,
vr. en za. rode zaal 20.30 uur; Patatje,
theatervoorstelling, waarin verhalen
en maatschappijkritische situaties op
een ontspannende en komische ma
nier tot leven worden gewekt; authen
tiek Antwerps theater, naar De poes-
jenelle gonet is vertelle van Alex Van
Haecke, door Theater Zeemanshuis,
vr. en za. keldertheater 20.30 uur
De familie Schroffenstein. Eerste Voorstellingen in het Raamtheater:
theaterstuk van Heinrich von Kleist, De libertijn, toneelstuk naar Eric-Em-
manuel Schmitt over de franse filo
soof Diderot en waarom er in de eer
ste Encyclopédie geen Lemma Mo
raal- of Deugd staat, wo. t/m za.
Raamtheater op 't Zuid 20.00 uur
Voorstellingen in de Arenberg:
Pippi Langkous, familiemusical naar
jeugdboek Astrid Lindgren, wo. do.
vr. en za. 15.00 en 19.00 uur, zo. 14.00
en 17.00 uur; Monsoon Support De
Bossen, pop- en rockconcert, wo.
20.30 uur; De prijs van de vis, jonge
renvoorstelling vanaf 16+ over hoe
kleine gebeurtenissen een wereld van
verschil maken en grote gebeurtenis
sen een wereld verkleinen door Twee-
takt - Plan A, vr. 19.00 uur, za. 20.30
uur, zo. 11.00 uur; Open Podium,
voorstelling met jong en aanstorm
end talent in diverse disciplines, zo.
20.30 uur; Not for easely offended
show, Engelse stand-up comedy door
Jerry Saodowitz, The most offensive
comedian in the world, di. 20.15 uur.
Voorstellingen in het Zuiderpershuis:
Danser en choreograaf Singhajit
Singh en Ensemble met Manipu-
ri-dans uit Noordoost-India, vr.
20.30 uur; Cantaora India Martinez
Angel Pastor, concert met flamenco
zang uit Spanje, za. 20.30 uur.
Sneeuwwitje. Romantische familie
musical naar het klassieke sprookje,
wo. t/m zo. Kon. Elisabethzaal 11.00
en 16.00 uur.
Robbert Jan Proos en Elske Rollema treden op.
De cabaretier, oorspronkelijk afkomstig uit 's Heer Hen
drikskinderen doet een greep uit zijn programma Redder
zwemmen. Elske Rollema speelt Tij.
•Kaj Munk, Hansweert, 20.00 uur
Cabaret
Bert Visser is terug niet Nee, dan Lourdes.
Zie vrijdag. Ook deze voorstelling is uitverkocht.
•Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur
Cabaret
Alkemade Bloemen presenteren HybrisHydrolisch.
Een rode stoel vertolkt de hoofdrol in dit tweede cabaret]
gramma van Leo Alkemade en Roel Bloemen.
•Gemeenschapscentrum Meulvliet, Tholen, 20.15 uur
Lenteconcert
Muziekvereniging Heikant verzorgt een Lenteconcert.
Het optreden van de percussiegroep olv Luc van
het opleidingsorkest en de fanfare olv Etienne Ferket
in het teken van de wederopbouw in Sri Lanka.
•Gemeenschapscentrum 't Heike, Heikant, 19.30 uur
Revue
De Goeie Ouwe Radio presenteert In de Lucht, een
met hits uit de jaren vijftig.
De liedjes komen uit radioprogramma's zoals De
dagavondtrein en Negen heit de klok. Een quiz en
spel van Paul Vlaanderen zijn in de show opgenomen.
•De Schutse, Burgh Haamstede, 20.00 uur
Nederlandstalig
Zanger Alwin uit Hoedekenskerke presenteert zijn
cd op het Nederlandstalig festival.
Medewerking verlenen verder Dennie Christiaan,
Kroes, Anita de Hoop, Marc en Dave en vele anderen,
va Super band zorgt voor de begeleiding.
•De Stenge, Heinkenszand, 20.00 uur
Concert
Het Zeeuws Orkest verzorgt een concert Italiaanse
Zie vrijdag.
•N.H. kerk, IJzendijke, 20.00 uur
Komedie
Peter Faber doet Goeie zaken.
Deze solo-voorstelling behandelt corruptie, seks eii
en het geheim van nooit meer failliet gaan. Het publ
krijgt de kans het verloop te beïnvloeden.
•Scheldetheater, Terneuzen, 20.00 uur
Voorjaarsconcert
Veronica verzorgt een voorjaarsconcert.
De Koninklijke Muziekvereniging olv dirigent Rony
D'Herck presenteert de nieuwe cd Veronica at the
die uitsluitend filmmuziek bevat.
•Ledeltheater, Oostburg, 20.00 uur
Dubbelcabaret