Egon Schiele spaarde zichzelf niet Adembenemende ervaring in het Mauritshuis 23 Jules de Corte-revival op komst 25 Pelgrimsjaren in Veere 27 Zeeuws Orkest in barokke sferen Fascinerende combinate van dans, performance en beeldende kunst De Schilderkunst van Vermeer Redactie bijlagen: 0113-315680 Www.pzc.nl F.mail:redactie@ pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. woensdag 6 april 2005 heid. Toen Schiele in 1910 zijn eerste baanbrekende expressio nistische werken maakte, was hij nog maar net twintig. Kallir wijst er niet voor niets op dat Schiele op uitzonderlijk vroege leeftijd tot artistieke wasdom kwam, maar dat zijn emotionele ontwikkeling daarbij achter bleef. De emotionele inhaalslag maakte Schiele met werk waar in hij volgens de observatie van Kallir 'de angsten en obsessies onderzocht die volwassenen ge neigd zijn te onderdrukken of sublimeren'. Erotiek De vele werken waarmee hij the ma's als erotiek, seksualiteit en dood uitspitte, getuigen ook op deze expositie van zijn obsessie ve zoektocht naar de wortels van zijn eigen identiteit en sek sualiteit. Schiele zelf was vaak zijn belangrijkste onderwerp, maar hij spaarde zichzelf dan allerminst. Dat maakt de serie zelfportretten waarin hij zich zelf identiteiten als de verwijf de, de elegante, de fat, de mooie, de onzekere en de stoïcijnse aan mat, tot visueel-psychologische meesterstukjes. Dat geldt ook voor veel portretten van ande ren, waaronder op deze tentoon stelling een paar bijzondere ka rakterschetsen van zijn vrouw Edith. De kunstenaar is tegenwoordig het bekendst om zijn vrouwelij ke naakten, maar imponeert op deze expositie ook met genadelo ze naakte zelfportretten. Hij liet een aantal jaren ook minderjari gen voor hem poseren, onder wie zijn zuster Gerti. Dat leidde in 1912 tot een gevangenisstraf van vierentwintig dagen omdat Schiele zich schuldig zou heb ben gemaakt aan 'openbare schennis van de eerbaarheid'. Wie deze 'naakte' tekeningen en aquarellen van minderjarigen nu in het Van Gogh Museum ziet, kan zich dat niet goed meer voorstellen. Schiele maakte in de gevangenis een aquarel van zichzelf waarop hij ontredderd op zijn brits ligt. „De kunstenaar hinderen is een misdaad, het is moord op ontkie mend leven!schreef hij eron der. Na zijn proces tekende hij bijna nooit meer kinderen, ten zij hij de ouders kende. Maar hij beschouwde zichzelf sindsdien wel als een martelaar en volgens Kallir altijd al als een visionair wiens plicht het was de 'blinde' door de kunst te verlossen. Hij kreeg daarvoor maar kort de tijd: een paar dagen na zijn vrouw overleed hij eind oktober 1918 op 28-jarige leeftijd aan de Spaanse griep. Frangoise Ledeboer De expositie over Egon Schiele in het Van Gogh Museum (Paulus Pot terstraat, Amsterdam) duurt tot en met 19 juni. De openingstijden zijn dagelijks van 10.00 tot 18.00 uur en op vrijdag van 10.00 tot 22.00 uur. De catalogus (Waanders Uitgevers) kost €24,50 De tentoonstelling van het werk van Egon Schiele wordt gecombineerd met dans en performances. foto Femke Reijerman/GPD plichtig aan het symbolisme en chologische inzichten over te de stijlkenmerken van de Ju- brengen behielden ze wel altijd gendstil. Vanuit de behoefte psy- een relatie met de werkelijk et werk van Egon Schiele (1890-1918) nodigt uit tot psy chologiseren over thema's die elk mens in zijn leven op z'n bord krijgt: de zoektocht naar een eigen identiteit, be vrediging van seksuele lust en confrontatie met sterfelijk heid. Op een expositie over de Oostenrijkse expressionist in het Van Gogh Museum in Amsterdam kan niemand zich daar aan onttrekken: wie emotioneel indut wordt meteen weer bij de les ge haald door performances van Marina Abramovic en dans van de Dansgroep Krisztina de Chatel. Zwartharig naakt meisje, 1910 Het idee voor dit experiment is afkomstig van het hoofd presentatie en tentoonstellingen van het Van Gogh Museum, Andreas Blühm. Volgens direc teur John Leighton betekent de samenwerking van zijn museum met Abramovic en De Chatel een verrijking omdat zo het in dringende, emotionele en provo catieve karakter van Schieles kunst wordt benadrukt: „Daar mee wordt zijn werk weer terug gebracht tot de essentie." Maar klopt het wel dat beschouwers van zijn naakten, portretten, landschappen en allegorieën zonder deze extra prikkels van dans en performance niet meer zien dat Schiele - in de typering van Leighton - 'onder de huid wilde kruipen van zijn persona ges en de beschouwer verontrus ten om zo door te dringen tot de kern van het leven, liefde en dood'? Abramovic en De Chatel onderzoeken al jarenlang de be tekenis van het lichaam in inter actie met de geest en dat ze tot de top van hun vak horen, bewij zen ze nu ook in het Van Gogh Museum. Maar goede wijn be hoeft bij een topkunstenaar als Schiele geen krans en deze expo sitie overdondert ook zonder hun inbreng met superieur ge mak. Is het experiment daarmee mislukt? Zeker niet, want de combinatie van podium- en beel dende kunst fascineert hoe dan ook omdat dergelijke spektakels in een museum uitzonderingen zijn. Wie er genoeg van heeft, kan zich bovendien omdraaien om extra geconcentreerd naar al het moois aan de muren te kij ken. De expositie is het eerste over zicht van Schiele in ons land en kwam tot stand door genereuze bruiklenen van rond de negen tig werken op papier uit het Al- bertina, het Weense museum dat meer dan honderdtachtig van zijn tekeningen en aquarel len bezit. Al onder zijn tijdgeno ten genoten juist deze werken foto GPD zek al in 1906 toelatingsexamen op de gerenommeerde Akade- mie der Bildende Künste in We nen. Bij zijn bliksemsnelle ont wikkeling liet hij zich aanvanke lijk vooral inspireren door Gus- tav Klimt, de leider van de Wie ner Sezession, de groep die zich verzette tegen de moraliserende werken van de vorige generatie. Maar al gauw ging hij zijn eigen weg en ontwikkelde zich tot een van de meest toonaangevende Oostenrijkse expressionisten. Gelijktijdig ontstaan met, maar onafhankelijk van de gelijkna mige Duitse stroming, was de Oostenrijkse variant sterk schat- foto GPD op papier de reputatie als het beste onderdeel van zijn oeuvre. Aangevuld met schilderijen uit onder meer het Wien Museum, de Galerie Belvedere en het Leo pold Museum kan de ontwikke ling van Schiele nu stap voor stap worden gevolgd. Syfilis De kunstenaar werd op 12 juni 1890 op dertig kilometer af stand van Wenen geboren in de provinciestad Tulln aan de Do- nau. Daar was zijn vader chef van het plaatselijke spoorweg station. De deugdzaamheid van Adolf Schiele was schijn: hij had al syfilis opgelopen toen hij met Egons moeder trouwde. Ja ne Kallir vertelt in haar uitvoeri ge levensbeschrijving in de cata logus dat de ziekte zich pas in 1902 in het laatste terminale sta dium openbaarde. Adolf werd labiel en irrationeel en kreeg last van hallucinaties en drift buien. Hij stierf op 31 december 1904, toen Egon pas veertien was. Volgens Kallir heeft zijn dood zijn hele adolescentie beïn vloed en hem zijn obsessie met sterfelijkheid bezorgd. Mislukt op het 'Realgymnasium' deed Egon tegen de zin van zijn oom en voogd Leopold Czihac- Zelfportret, 1910 'De Schilderkunst' van Vermeer foto ANP Drie maanden lang toont het Maurits huis een van de iconen van Johannes Vermeer, het uit Wenen afkomstige olieverf De Schilderkunst'. Dat gebeurt samen met de drie Haagse Vermeers: 'Gezicht op Delft', 'Meisje met de parel' en 'Diana en haar nimfen'. Directeur Duparc spreekt in lyrische be woordingen over 'De Schilderkunst' (circa 1666-1668), een kunstwerk dat hem zo in tens boeit, dat hij zijn ogen er nauwelijks vanaf kan houden. „Met dit werk gaf Ver deer duidelijk zijn visitekaartje van eigen kunnen af. Je ogen worden meegezogen in die ruimte langs dat gox'dijn, langs die tafel waarvan dat kleed out of focus is, over de schouder van de kunstenaar, hoe hij bezig is. Verder gaan je ogen uiteindelijk naar de fama, die de loftrompet luidt op de schilder kunst. Ook die landkaart van De Nederlan den op de achterwand met allerlei namen van steden is natuurlijk ook een bood schap: schilderkunst draagt bij aan de roem van de schilder, van de stad, van de provincie, van de provinciën, maar gaat ook de grenzen over. Het is in zekere zin een statement. Enerzijds is de schilder de ambachtsman, maar hij verbindt het met de muze van de geschiedenis. Hij wil hiel de schilderkunst de erkenning geven die hij vindt dat deze verdient en dus ook op een niveau brengen van de geschiedenis." Er zijn volgens Duparc bepaalde schilde rijen die overweldigend zijn. „Dit is nu een schilderij voor mij zonder één zwakte. Dit is eén schilderij waarbij perspectief, licht val, stofuitdrukking, verhoudingen, symbo liek, perfect zijn. Iets wat ik dus ook zeg over 'gezicht op Delft', zonder twijfel het mooiste stadsgezicht dat er bestaat. Zon schilderij groios upon, you, zoals de Engel sen zeggen. Dat heeft dit schilderij ook." Hij is er van overtuigd dat Vermeer met het grote gordijn op de voorgrond refereert aan het verhaal uit het oude Griekenland over Zeuxis en Parrhasios, die een wedstrijd met elkaar aangingen wie van hen de beste schil der was. Zeuxis maakte een stilleven met druiven waarop de vogels afkwamen en in begonnen te pikken. Hij dacht al te hebben gewonnen en vroeg Parrhasios om zijn schil derij te onthullen en het gordijntje opzij te schuiven. Maar dat gordijntje was geschil derd. Parrhasios won, want Zeuxis had wel iswaar de vogels voor de gek gehouden, maar Parrhasios had een schilder erin laten lopen. „Daar begint eigenlijk al het illusionisme. Ik ben ervan overtuigd dat het gordijn, dat je ook op schilderijen van anderen tegen komt, zoals nu te zien is op de tentoonstel ling Bedrogen Ogen in het Mauritshuis, steeds is geïnspireerd door dit beroemde verhaal." Door de inventarislijst, opgemaakt bij de dood van Vermeer (1632-1675), is bekend dat het schilderij 'De Schilderkunst' werd genoemd. Duparc: „De meeste titels zijn la ter bedacht, zoals 'De Melkmeid'. Vermeer heeft het ook altijd thuis gehouden. Dat was bijzonder, want bij zijn dood waren er grote schulden. Zijn weduwe verkocht het ook niet, via een truc hield zij het in de fa milie." Hieruit denkt Duparc te kunnen op maken dat 'De Schilderkunst' van grote emotionele waarde moet zijn geweest, in ie der geval voor zijn weduwe. „Vanaf 1672 heeft Vermeer het financieel moeilijk ge had. Hij kon dit werk gemakkelijk verko pen, maar dat heeft hij niet gedaan. Daar uit mag je toch voorzichtig de conclusie trekken dat dit kennelijk voor hem - juist door de betekenis van het schilderij - een heel belangrijk werk was." Duparc beschouwt 'De Schilderkunst', in de intieme setting van het Mauritshuis, sa men met 'Meisje met de parel' en 'Gezicht op Delft' als een geweldige beleving. „Dit soort schilderijen zijn gemaakt voor huizen en niet voor grote witte museumzalen; een sensationeel mooie combinaties, een adem benemende ervaring." Hans Verhagen 'De Weense Vermeer, Een bijzondere bruikleen'. Mauritshuis, Den Haag. Samen met de drie Ver meers uit de eigen collectie te zien t/m 26 juni. Spe ciale publicatie: Vermeer in het Mauritshuis, 14,95.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 21