Stenen voor Popie Jopie Nederland moest terug onder Vaticaanse tucht Liever Maria dan moderne vrouwen Sasse bloemist kreeg pauselijke dank 'voor die bloemen' te gast Paus bewaarde weinig goede herinneringen aan ons land door Herman Verbeek GRONINGEN - Vooral voor de laatste jaren van Johannes Pau- lus II, de jaren van zijn ziekte, wordt alom groot respect geuit. Tot het eind bleef de leiding in zijn handen en minderde hij zijn reizen, audiënties, publicaties en missen nauwelijks of niet. Een paus kent geen pensioen. Hoe zal deze paus door de ge schiedenis gezien worden? Ge schiedenis oordeelt pas op lange termijn. Maar enkele hoofdlij nen zijn vanaf het begin van dit pontificaat steeds scherper zichtbaar geworden. De keuze van de Pool Karol Wojtyla in 1978 was een enorme verras sing. Zijn voorganger was maar 30 dagen paus. Er lag dus in het Vaticaan geen nieuwe kandi daat op de plank. De Curie werd overvallen. Dat deze Pool uit Kraków als paus uit het con claaf kwam, was een kerkelijke én een politieke keuze. Kerke lijk kozen de kardinalen een uit gesproken conservatief. Dat wenste de Curie om de openheid en de vernieuwing van het Twee de Vaticaans Concilie (1962-1965) zo veel mogelijk te kunnen terugdraaien, wat onder deze paus ook rigoureus is ge beurd. Maar de politieke redenen wa ren van niet minder groot be- lang. De keuze van de Pool was een inval van het Westen in het Oostblok. De CIA moet het met instemming - en met invloed? - begroet hebben. De paus heeft de Muur niet zelf omvergeduwd, maar de kracht van Lech Wale sa als actievoerder en leider van Solidariteit was zonder 'hun' paus niet mogelijk geweest. En de Poolse revolutie was het be gin van het einde van het Sovjet rijk. Daar kwam bij dat deze paus. die het heersende commu nisme aan den lijve heeft onder vonden, de aangewezen figuur was om een kruistocht in vooral de derde wereld te beginnen. De basisbeweging van christen-so cialisten in de sloppen en onder de landloze boeren in La- tijns-Amerika groeide als kool. Priesters, zelfs bisschoppen als Helder Camara, Romero en Aarns, werden door roomse dic tators als de generaals Videla en Pinochet bij het Vaticaan aange klaagd als marxisten, gevaarlijk voor de veiligheid van de staat en voor de kerk die de staat steunde. Ook Afrika en delen van Azië moesten voor het socia lisme, de hoop van de armen, worden behoed. Daar ligt een van de voornaam ste motieven voor de reizen van deze paus. Daar kwamen bij: de groeiende secularisatie en het li beralisme in de rijke Westerse landen en in de jaren negentig de religieuze en politieke ge- wel dsuitbraken in islamlanden. Deze paus was in zijn eentje een kruistochtenpaus, die door de media een mondiaal massapu bliek bereikte. Vrij spel Dat gaf de Curie in het Vaticaan vaak vrij spel. De kerkelijke ver nieuwingspraktijk werd op alle fronten - dogmatisch, ethisch, ambtelijk en liturgisch - terugge draaid. Behalve een recordaan tal kardinalen, benoemde deze paus, op aangeven van de Curie, zo'n 600 bisschoppen, zo goed als allen conservatief, klonen van de paus zelf. Nederland is daarvan een duide lijk voorbeeld. Wijlen kardinaal Alfrink had bij de Curie een slechte naam, door zijn progres sieve conciliestandpunten en door zijn Pastoraal Concilie in Noordwijkerhout. Nederland moest terug onder de Vaticaan se tucht. De paus zelf gaf daar toe het bevel toen zijn bezoek aan ons land in 1985 totaal mis lukte. De toen opgerichte 8 Mei-beweging heeft deze paus niet overleefd. De Nederlandse bisschoppen hebben alle dia loog in de kerk stopgezet. Simo- nis, Hurkmans, Wiertz, Eijk, Punt, het zijn stuk voor stuk aartsconservatieve bisschoppen. Zij scholen en benoemen jonge aartsconservatieve priesters, in boord en zwart pak. Bisdom structuren worden ontmanteld, het bestuur wordt opnieuw en meer dan ooit gecentraliseerd. Pastorale centra en dekenaten worden opgeheven, waar leken en pastorale werkers, onder hen veel vrouwen, werden gevormd. Het leven is sterker dan de leer. In parochies gaan vernieuwin gen vaak gewoon door. Het den ken van sommige mondige kerk gangers staat niet stil. Maar dit leidt meer tot versnelde kerkver lating dan tot kerkvernieuwing. De Nederlandse kerkprovincie is zeer zelfdestructief bezig, ge hoorzaam aan Rome. De tijd van Johannes Paulus II was een tijd van teruggang. De gestorven paus zag de kerk als een eeuwig onbeweeglijk mas sief rotsblok. Waar de leer in be weging komt, de taal, de riten, de moraal, daar komt zo'n kerk in gevaar. Uit die angst regeer de Wojtyla en zal de roomse kerk ook de komende tijd, door al zijn conservatieve benoemin gen, worden geleid. De volgende paus zal er een zijn uit de stal van de vorige. GPD Herman Verbeek (67) is 40 jaar priester in Groningen en voor malig politicus (oud-Europarle mentariër, Groene Fractie). In 1985 publiceerde hij het boek 'Paus of Petrus?', waarin hij aan toont waarom het pausschap on verenigbaar is met persoon en prediking van Jezus van Naza reth. maandag 4 april 2005 Paus Johannes Paulus II bekijkt een afbeelding van de Hei ge Maagd Maria, december 2004. foto Tony Gentile/Reule VATICAANSTAD - Paus Johannes Paulus II heeft bij hert ling zijn grote verering voor Maria, de moeder Gods, betooi: In zijn wapen staat ook de M van Maria. Dat hij in 1981 in Rome een aanslag door de Turk Mehmet:. Agca overleefde, heeft hij altijd aan Maria toegeschreven. 0, die datum in 1917 verscheen de Heilige Maagd voor het eei aan drie herderskinderen in het Portugese Fatima. Moeilijker had hij het met de vrouwen, vooral in het Wesie die dezelfde rechten als de mannen eisen, waaronder het pró terschap. Het feminisme „heeft zijn wortels in het ontbrek van echt respect voor de vrouw", zei de paus in zijn bol 'Over de drempel van de hoop' uit 1994. Daarbij verweest naar zijn eigen opvoeding, die vooral werd gekarakterisee door een groot respect voor de vrouw, vooral de vrouw ci moeder is. Rivaliteit In 2004 nam het Vaticaan in een document het feminismec nieuw onder vuur. De strijd voor gelijkheid van de seksenfc dermijnt het traditionele gezin en schept een klimaat waar. huwelijken tussen mensen van hetzelfde geslacht wordend zien als acceptabel, aldus het document. Op de werkvln moeten vrouwen dezelfde rechten hebben als mannen, nv: rivaliteit tussen de seksen is volgens het Vaticaan een onza: effect van het feminisme. De uit Polen afkomstige paus stelde tegenover het feminist de Maria-devotie. „Aanvankelijk vond ik dat ik enige afsta:: moest nemen van de Maria-devotie in mijn jeugd en dat; meer Christus tot het centrum van mijn devotie moest iró ken." Later kwam Karol Wojtyla tot het inzicht dat jit, Christus centraal staat in de verering van de Moeder Gods. j In 1987 publiceerde de paus de encycliek Redemptoris Am (De moeder van de verlosser). Daarin besteedde hij aandaè aan de rol van Maria in het mysterie van Christus en haar ad wezigheid in het leven van de kerk. Tevens kondigde hij kj Mariajaar, dat in 1988 zou plaatsvinden, aan. In het pauselijk schrijven Ordinatio Sacerdotalis (De priesta wijding) uit 1994 sloot de paus de mogelijkheid van vrouwe! ke priesters definitief uit. De kerk „heeft geen bevoegdhej vrouwen tot de priesterwijding toe te laten". Alle gelovige; moeten dit besluit „voorgoed" aanvaarden. Hierover kan vró gens de paus niet worden gediscussieerd. Dat vrouwen geen priester kunnen worden, betekent volgoj de paus geen discriminatie van de vrouw. Hij verwijst nsj Maria, die weliswaar moeder Gods en moeder van de kerk maar die niet de zendingsopdracht van de apostelen en ti priesterlijk ambt heeft ontvangen. Veel gelovigen zullen de paus dankbaar zijn voor die brief,jj kardinaal Simonis in een reactie, maar hij besefte ook „date* ze verklaring vele anderen pijnlijk treft. Onder hen zijn vti vrouwen die zich met groot elan en toewijding inzetten vod onze geloofsgemeenschap." ANP door Rudi Buis door René Hoonhorst SAS VAN GENT - Het is al weer een jaar of zes geleden:, de Sasse bloemist Maarten Torbijn paus Johannes Paulu; voor het laatst de hand schudde. Maar er gaat geen Pa. voorbij of hij denkt er aan terug. Het was toch een speciaal; voel om de rooms-katholieke leider persoonlijk te ontmoet) Maarten Torbijn (nu 42) was een jaar of tien één van dieit-:- sen die de paus elke Pasen weer aanzetten tot een harte! 'bedankt voor die bloemen'. Als meester-bloemist uitge digd door het Bloemenbureau Holland, de promotor van Nederlandse bloemenindustrie, versierde hij met een gr: collega's de Sint Pieter en het plein voor de kathedraal.!' Witte Donderdag tot net voor de hoogmis op eerste paasró keihard werken. Met als beloning een plek op één van - bankjes vlak achter de topkardinalen tijdens die mis. Torbijn: „Dat vond ik misschien nog wel het mooiste. Tienc zenden mensen die in de kathedraal en op het Pietersp! een glimp van de paus proberen op te vangen, terwijl ik er: venop zat. En na de mis ook op audiëntie mocht, waarbij, paus me telkens persoonlijk te woord stond. En dat is ooka: teraf nog wel erg speciaal. Ik zie de paus toch als een werei leider, iets van dezelfde orde als een persoonlijke ontmoet met George Bush." De Poolse paus heeft een gezegende leeftijd bereikt enTt- bijn is dan ook niet echt emotioneel over het verscheiden:. Johannes Paulus II. Maar hij kijkt de komende tijd onwil keurig toch wat vaker naar de foto in zijn zaak: de foto m op de paus hem - Maarten Torbijn uit Sas van Gent - persos lijk de hand drukt en toespreekt. DEN HAAG - Een totale misluk king. Zo bestempelde kardinaal Simonis het bezoek van paus Jo hannes Paulus II in 1985 aan Ne derland. Zijn enige bezoek aan ons land deed het imago van Ne derland in Rome geen goed. Ne derland blijft een lastige kerk provincie, zich soms begevend op het randje van ketterij. Want wie gooit er nou stenen naar de paus? Er stond weinig publiek op Eindhoven Airport. Slechts een kleine tienduizend belangstel lenden keken reikhalzend uit naar de paus, die op zaterdag 11 mei 1985 de grond kuste van vliegveld Welschap. Bij die te leurstelling bleef het echter niet. Onverwacht? Nee, want het rommelde in Nederland al lang voordat het vierdaagse pausbezoek begon. Toen de Belgen in 1983 kenbaar maakten dat ze de paus wilden uitnodigen voor een bezoek, sta ken ook de Nederlandse bis schoppen de koppen bij elkaar. Ze wisten dat het 'geestelijk kli maat' in Nederland op dat mo ment verre van ideaal was voor een bezoek, maar slechts langs de zijlijn toekijken naar de zui derburen kon niet. De uitnodi ging belandde aldus snel in Ro me. Het Vaticaan moest bedenkelijk hebben gekeken. Want trokken niet juist de Nederlandse katho lieken de kerkelijke leer in twij fel? Hielden niet juist de Neder landers in 1966 een heus eigen Pastoraal Concilie in Noordwij kerhout, waarbij onderwerpen als afschaffing van het celibaat, vrouwelijke priesters en anticon ceptie werden besproken. Niet voor niets verbood Rome in 1970 dat Pastoraal Concilie. Di rect daarna werden conservatie ve bisschoppen benoemd, om de Nederlanders weer wat fatsoen bij te brengen. En daar waren de katholieken destijds niet echt blij mee. Dreigbrieven In april 1983 werd duidelijk dat de paus toch zou komen. Ge klaag over de kosten (volgens een raming destijds circa tien miljoen gulden) volgde snel. Evenals fel verzet. Drie dagen voordat de paus landde, op 8 mei, verzamelden ruim tiendui zend kritische katholieken zich op het Malieveld in Den Haag. Later groeide dat uit tot de Acht Mei Beweging, een groep die streed voor vernieuwing in de kerk. De acties kregen al snel een on vriendelijk karakter. De organi satie van het pausbezoek kreeg dreigbrieven. In Amsterdam werden posters opgehangen waarop een beloning van 15.000 gulden werd uitgeloofd voor de gene die Karol Wojtyla zou liqui deren. De dreiging was reëel, want tot de ondertekenaars van het pamflet behoorde het Mili tant Autonomen Front, een groep die in 1982 twee bomaan slagen had gepleegd. De initia tiefnemers waren echter nooit gepakt. Op 11 mei werd nog als voorproef een pop van de paus verbrand op de Dam in Amster dam. Tijdens een voorbereidingsbij eenkomst in Rome zag kardi naal Simonis zich genoodzaakt de paus hierover in te lichten. „Toen heb ik gezegd: 'Ik moet tot mijn spijt zeggen, er hangen nu aanplakbiljetten waarop men oproept om u te doden. Voor 15.000 gulden'. Toen zei hij tegen mij: 'non molto', dat is niet veel. Zo'n beetje in de trant van: ben ik niet meer waard?", blikte Simonis afgelo pen zomer terug in het televisie programma Andere Tijden. 13 mei 1985; Paus Johannes Paulus 11 met bisschop Bar in de pausmobiel op weg naar het Catshuis. Ludieker was de parodie op het pausbezoek van Henk Spaan en Harry Vermeegen, destijds pre sentatoren van het Vara-pro- gramma Pisa. Hun liedje 'Popie Jopie' klonk overal, tot ergernis van veel gelovigen. In het pro gramma kwam de paus in het ge heim een aantal keren alvast naar Nederland met een sport vliegtuigje, om stiekem kennis te maken met Nederland. Spaan speelde de paus, Vermeegen de bestuurder van de pausmobiel. De paus deed van alles: slootje springen, haringhappen, carna val vieren, kamperen en bier drinken... De tegenvallende belangstelling in Eindhoven kreeg later op de dag een vervolg in Den Bosch. Met de imposante Sint Jans-ba- siliek en gelegen in het katholie ke zuiden moésten de straten daar vol staan, dacht de organi satie. Maar ze bleven goeddeels leeg. Mogelijk was de aanstelling van de conservatieve bisschop Ter Sehure, kort voor de komst van de paus, de oorzaak. Hij was niet echt. met open armen ont vangen. Een lokale radiopiraat slaagde er tijdens de rondtoer in het liedje 'Popie Jopie' in de ether te krijgen. Een dag later stond Utrecht op het programma. Er was een bij eenkomst georganiseerd in de Jaarbeurs. Deze keer geen lege straten, maar straten vol demon stranten. Ze gooiden met stenen en flessen en riepen 'Pope, go ho me!' De Mobiele Eenheid moest eraan te pas komen om orde en rust te herstellen. Uiteindelijk moest de bus met de paus naar een achteringang rijden, zodat hij naar binnen kon. Simonis: „De paus ging door met zege nen, uiterlijk onverstoorbaar." Diverse katholieken spraken eenmaal in het gebouw de paus lovend toe. Aanvankelijk ook Hedwig Wasser, voorzitter van de Diocesane Missieraad van het bisdom Groningen. Ze voeg de echter aan de vooraf afge sproken tekst een persoonlijke noot toe. „Gaan we geloofwaar dig om met de boodschap van het evangelie, als een opgesto ken vingertje gepredikt wordt in plaats van een toegestoken foto Ruud Hoff/ANP hand? Als geen ruimte maar uit sluiting wordt aangezegd aan ongehuwd samenwonenden, ge- scheidenen, gehuwde priesters, homoseksuelen en vrouwen?" Stilte, boegeroep en zacht ap plaus; de meningen in de Jaar beurs bleken verdeeld. Het haal de de wereldpers. De kritische woorden van Wasser, later enige tijd voorzitter van de Acht Mei Beweging, bleven niet zonder ge volgen. Zij en haar gezinsleden werden kort na het pausbezoek bedreigd. Ze kreeg onder meer een telefoontje dat er een bom in haar tuin zou liggen. Onder zoek van de Explosieven Oprui mingsdienst wees echter uit dat het een valse melding betrof. De overige twee dagen, met on der meer een bezoek aan toen malig minister-president Ruud Lubbers in het Catshuis en aan Slot Amersfoort, verliepen rusti ger. Hoewel ook Lubbers lichte kritiek uitte. „De eigenwaarde van ieder burger, met histori sche wortels in onze vrijheids strijd, is van ruimere betekenis dan voor de politiek alleen. De ze houding is bepalend voor de wijze waarop wij met elkaar om gaan. Bij datzelfde erfgoed hoort tolerantie, ruimte, luiste ren, respect voor iedereen. Ook voor wie anders denkt, anders Maar de toon was toch al gezet. Veel mooie herinneringen aan Nederland zal de paus niet heb ben gehad. Ook niet wat betreft het eten. Want, zo had de organi satie begrepen, hij hield veel van de vis tong, het liefst met pu ree en asperges. Dus kreeg de paus in vier dagen tijd vijf keer tong voorgeschoteld. Afgelopen zomer werd aan kardinaal Simo nis gevraagd hoe hij zou reage ren, als de paus kenbaar zou ma ken nog een keertje naar Neder land te willen komen. „Dan zou ik zeggen: 'Heilige Vader, ik wil een beetje oneerbiedig zijn, maar God beware me'." GPD Het echtpaar Torbijn uit Sas van Gent ontmoet de paus Maastricht; protest tegen het bezoek van de paus. foto Paul Vreeker/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 8